illtllll Bitlis- De Regeeringsverklaring. Mmttitit- üiiltiillii Snel en krachtig ingrijpen geboden Spoorwegongeval bij Krommenie. Kijken is koopen bij Cloeck. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Toestand in ons land en in Ned. Indië beeld van volkomen ontwrichting. Hooger landbouwprijzen in Amerika Electrische trein ontspoord Woensdag 31 Mei 1933. 76ste Jaargang No. 9287 CÏÏÏÏÏT. iDit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- Ijtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.: inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. Werkloosheidsvraagstuk de volle aandacht der regeering. Het gezag zal worden hooggehouden. Door den Voorzitter van de ministerraad, dr. Colijn, is in de Tweede Kamer namens het nieuwe kabinet de volgende regeerings verklaring afgelegd. Regeeringsverklaring. Het den 26sten dezer maand opgetreden Kabinet heeft er prijs op gesteld zoo spoedig mogelijk voor de Kamer te verschijnen tot het doen van enkele mededeelingcn met betrekking tot het te volgen re- geeringsbeleid. Het is de Kamer en U. M. de V. erkentelijk voor de geboden gelegenheid om dit reeds enkele dagen na zijn optreden te kunnen doen. De toestand hier te lande en in Nederlandsch-In- 'dië biedt in menig opzicht een beeld van volkomen ontwrichting en vraagt dus om snel en krachtig in grijpen. In beide gebiedsdeelen van het Koninkrijk doet de economische inzinking thans haar invloed in zoo bedenkelijke mate gevoelen op de algemeens volkswelvaart en op de daarmee verband houdende publieke geldmiddelen, dat wachten met verdere maatregelen tot een ineenstorting zou voeren. De Regccring is dan ook diep doordrongen van den plicht alles te doen wat mogelijk is om verdere in zinking te voorkomen. Het is om die reden, dat zij zich verheugt over den door den President der Ver- eenigde Staten gepubliceerden oproc-p tot samenwer king der Regeeringcn op de komende economische conferentie te Londen, waarmee Hare Majesteit de Koningin in ondubbelzinnige bewoordingen instem ming heeft betuigd. De Regeering is dan ook voor nemens door hare delegatie naar die conferentie in deze richting krachtig mede te werken. Intusschen mag de actie die men zelf ter hand nemen kan daardoor niet achterwege blijven. Eerste eisch is daarbij, dat het opnieuw verstoorde finan cieel evenwicht wordt hersteld. Dit is reeds nood zakelijk, omdat iedere nalatigheid op dit punt het intreden van een beteren toestand economisch en sociaal in zeer sterke mate zou vertragen. Het financieel evenwicht. Voor het financieel evenwicht is allereerst een be langrijke inperking der publieke uitgaven onafwijs baar. Deze is niet te ontgaan ook al zou het uiterste beproefd zijn om door belastingheffing het evenwicht te herstellen. Bestendiging van de geldende tijdelijke heffingen of vervanging door een equivalent daarvan, zoomede invoering van nieuwe heffingen waarbij in de eerste plaats gedacht wordt aan het reeds ingediende ontwerp op de Omzetbelasting zullen echter, naast sterke bezuiniging, althans voorshands onvermijdelijk /blijken. Óm herstel van de welvaart voor te bereiden, zal ordening van het bedrijfsleven ter aanpassing aan de gewijzigde economische wereldstructuur van Over heidswege moeten worden bevorderd. Zonder hierover reeds in bijzonderheden te treden, wenscht de regeering vast te stellen, dat hierbij geen enkele maatregel reeds vooraf mag worden buitenge sloten, dus ook niet eene eventueele wijziging in onze handelspolitieke methoden. Het werkloosheidsvraagstuk. Voorts heeft het vraagstuk der werkloosheid de volle aandacht der Regeering. Zij is er zich van be wust, dat. een grondige verbetering in den tegenwoor- digen toestand slechts denkbaar is door een krachtig herstel van het bedrijfsleven, dat ook om die reden onophoudelijk om belangstelling en inspanning van den kant der Overliep vraagt. MINISTER-PRESIDENT COLIJN. Daarnaast moet evenwel niet minder aandacht worden geschonken aan verruiming van werkgelegen heid en aan de werkverschaffing. De Regeering beschouwt het als. haar plicht om, met inachftieming van de financieele mogelijkheden, de cultureele en sociale volksbelangen te blijven be hartigen. Zoowel om tegemoet te komen aan de door de cri sis-omstandigheden zoozeer verzwaarde eischen met betrekking tot de volkswelvaart als ter wille van de door diezelfde omstandigheden in het leven geroe pen werkloosheidszorg, heeft de .Regeering het noodig geoordeeld, wijziging te brengen in de verdeeling van den departementalen arbeid. De Minister van Economische Zaken dient in de toekomst zijn onverdeelde aandacht te kunnen schen ken aan de belangen van Landbouw, Handel en Nij verheid en dus ontheven te worden van zijn bemoei ingen met Arbeid en Arbeidersverzekering. Daarnevens is het der Regeering wenschelijk voor gekomen, deze bemoeiingen te vereenigen met die be treffende de Werkloosheidsverzekering, Arbeidsbe middeling, Werkverschaffing, Steunverleening en Volksgezondheid, welke alle tezaam ondergebracht behooren te worden in een Ministerie van Sociale Zaken. De Regeering verwacht van deze concentratie van verwante belangen eene zoodanige besparing op de uitgaven, dat zij de beperkte kosten, die de vorming van een nieuw ministerie meebrengt, verre zal over treffen. Voorts zal de Minister van Financiën zich zoozeer hebben te concentreert:op het herstel van het finan cieel overwicht, dat hij ontheven behoort te worden van de vaak veel tijd vorderende zorg voor de rege lingen der ambtelijke salarissen en wachtgelden, ter wijl de Minister van Waterstaat, die in belangrijke mate betrokken zal worden bij het vraagstuk der werkgelegenheid en die zich meer dan ooit zal hebben bezig te houden met het ook uit finantiecl oogpunt zoo gewichtige vervoerwezen, zal moeten worden ont last van het bestuur van het bedrijf van de Poste rijen, de Telegrafie en de Telefonie. De zorg voor de belangen die aan de Departemen ten van Financiën en Waterstaat zullen worden ont trokken zal kunen worden overgedragen aan den Mi nister van Binnenlandsche Zaken. Met deze regelingen hoopt de Regeering een ad ministratieve indeeling le verkrijgen die bij de be hoeften van het oogenblik past en voor vele vraag stukken een snellere oplossing waarborgt dan tot he den mogelijk was. Het gezag. Dat het gezag zal worden hoog gehouden stelt de Regeering met nadruk op den voorgrond. Tegen ex tremisme, van welke zijde dat zich ook openbaart, zal met beslistheid worden opgetreden. Het oefenen van terreur tegenover de ordelievende bevolking en het verwekken van onrust, zullen zonder aarzeling wor den tegengegaan. De plaatselijke Overheid kan daar bij op den steun der Regeering rekenen. De Kamer zal verstaan, dat het Kabinet, zoo kort na zijn optreden, zich moet bepalen tot mededeeling van de hoofdlijnen van zijn beleid en nog niet in staat is dit in onderdeelen aan te geven. De Regeering doet een ernstig beroep op de mede werking der Staten Generaal. De hachelijke tostand van ons volk eischt van allen om het door de moei lijkheden, die zich voordoen en die nog te wachten zijn, heen te helpen. De Regeering ziet in de Christelijke volksaspiraties, die gelukkig een sterk en bestendig element in ons volksleven vormen, een bron van kracht. De erken ning daarvan zal spreken uit haar beleid. Zij zal ech ter het toespitsen van politieke en geestelijke tegen stellingen, ter wille van de noodzakelijke eendracht, vermi'den. De Staten-Generaal zullen ongetwijfeld met de Re geering beseffen, dat de ongekend moeilijke vraag stukken waarvoor wij ons gesteld zien, niet tot op lossing kunnen, komen indien men voor het nemen van onaangename en voor velen harde maatregelen zou terugschrikken. Zonder schroom zal men de tal- looz problemen moeten aanvatten. Ook, ja juist in dezen zwaren tijd, acht de Regeering een gestadige samenwerking en voortdurend overleg met de Staten- Generaal van het grootste gewicht Bouwende op Gods hulp vertrouwt zij, dat het doel, dat Regeering en Volksvertegenwoordiging beiden voor oogen staat, zal worden bereikt Op fiets- en wandeltochten is de origineels KING Pepermunt onmisbaar. Als het in den wind op gaat of als ge moe en loom zijt van de hitte, dan zorgt KING voor nieuwe energie en geeft U een krachtig, le venslustig gevoel. Dat komt, omdat KING meer is dan een heerlijke lekkernij; KING bezit dank zij de bereiding uit een edel natuurpro duct de opwekkende en verkwikkende kracht, waaraan iedereen behoefte heeft KING Pepermunt. VOORZITTERSCHAP VAN DE TWEEDE KAMER. Jhr. mr. Ruys de Beerenbrouck eerste can- dldaat» De Tweede Kamer heeft gistermiddag de nominatie voor het voorzitterschap van de Kamer opgemaakt. Jhr. mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck werd met 57 van de 74 stemmen als eerste op de voordracht geplaatst, de heer J. H. Schaper werd tweede en de heer J. J. C. van. Dijk werd alsd erde op de voodracht geplaatst Naar uit Washington aan de Tel. egmeld wordt, zijn de boeren in de V. S. voldaan over het rapport, uitge bracht door het ministerie van Landbouw, waaruit blijkt, dat de prijzen van landbouwproducten geduren de de periode van 15 April15 Mei met 17 punten ge stegen zijn. Deze stijging is de grootste sedert April 1919. De prijzen voor granen stegen met 15, voor vee met 8, voor katoen met 6 en voor wol met 42 punten. Alle wagens uit de ialls geloopen. Enkele personen gewond. De materieele schade zeer groot. Gistermiddag is nabij het station Kromme nie een electrische treirig die te 15.23 van het station Uitgeest naar Amsterdam was ver trokken, met groote snelheid ontspoord. Alle wagens zijn uit de rails gevlogen en de ma terieele schade is zeer groot. Van de passa giers werden slechts drie personen licht ge wond. Ook aan de bovenleiding en aan de baan werd ernstige materieele schade toe gebracht, zoodat het treinverkeer over dit baanvak geheel gestopt moest worden. Dat het aantal gewonden bij dit ernstige ongeval slechts drie bedroeg is in de eerste plaats hieraan te danken dat zich in den trein zeer weinig passa giers bevonden, en ten tweede aan de gelukkige om standigheid, dat de wagens niet op elkaar zijn ge loopen en niet in elkaar zijn gedrukt. Was het ongeluk een uur later gebeurd, wanneer het personeel van de fabrieken naar huis keert, dan zouden zeker de gevolgen veel ernstiger zijn geweest. Op dit oogenblik bedroeg het geheele reizigersge tal niet meer dan tien 15 personen, verdeeld over de vier wagens, waaruit de trein bestond. Op de plaats van het ongeluk een groote mine. De plaats waar het ongeluk gebeurde, is één groote ruine. Veertig vijftig meter voorbij den wissel ligt het eerste motorrijtuig op zijn rechterkant. In de voor ste beugels er van zit een afstandsseinpaal ver ward, welke uit den grond is gerukt.. De bovenleiding is neergetrokken, waarbij een compleet juk, dat in portaalvorm over de breede baan staat, is geveld. Het hoofdspoor is door den kantelenden wagen letterlijk opgeschept en zweeft met dwarsliggers en al op eenige hoogte boven den grond. De tweede beugel is geheel afgerukt, terwijl het achterste draaistel afgescheurd is en op tien meter afstand op den berm van den dijk ligt. Van de cabine van den bestuurder is slechts een kleine ruit gebroken door een ingedron gen balk. Het rijtuig ligt loodrecht van den dijk naar het weiland. De tweede ligt in ongeveer dezelfde houding naast don eersten. Het achterste truckstel de as met de wielen was naast den wagen geschoven, terwijl de voorste truckstellen van den eersten en tweeden wagen broe derlijk naast elkaar op een afstand van tien a vijf tien meter in de sloot terecht waren gekomen. Het derde rijtuig was een le en 2e klasse wagon. Dat de wringing en de kracht hevig zijn geweest, blijkt uit de stempels, dat is het stootrvlak der buf fers, welke hier en daar afgebroken zijn. De vierde wagen, een combinatie van bagage- en tweede-klasse- rij tuig, is er het best afgekomen. De derde wagen stond nog overeind,, doch helde zooveel over, dat stutten noodzakelijk werd geoor deeld. De achterste wagen was er het best afgeko men. De kabelmasten waren als koek omgebogen en la gen over de spoorbaan. Op het punt waar de catastrophe het ergst was, waren de rails omhoog gebogen, op het hoogste punt in een bocht van meer dan een meter. Onder alle vier rijtuigen is het zware achttien me ter spoor verwrongen en omgekruld gelijk ijzerdraad Het ligt er gekronkeld in fantastische bochten. De dijk zelf (die niet hoog is) heeft zwaar geleden en uit alles blijkt welke enorme krachter hier een rol bij dit ongeval hebben gespeeld Een groote menschenmenigte uit Krommenie en uit aangrenzende plaatsen stond op den nieuwen weg om het schouwspel van ravage en chaos gade te slaan. Het laat zich aanzien, dat het nog eenige da gen zal duren alvorens bovenleiding, baan en spoor weer in den ouden toestand zullen zijn terugge bracht. Verklaring van den treinbestuurder. Op het oogenblik, dat de trein ontspoorde, had hij een snelheid van 90 K.M. en even voor het wissel zag de treinbestuurder, dat deze „krom" lag, hi.a.w. dat de tongen een zoodanigen stand hadden, dat de trein het hoofdspoor moest verlaten om over te gaan op het zijspoor. Bliksemsnel remde hij volle kracht, doch toen was het al te laat. Met bijna onverminderde snel heid schoot de trein rechts uit en stoof het zijspoor op. Alle wagens passeerden het wissel doch even verder op vond de catastrophe plaats. De voorste motorwa gen derailleerde plotseling, zwenkte geheel om, viel onderst boven, de tweede kwam er naast te staan en vormde als 't ware een brug over de sloot, de der de nam een anderen dwarsen staand aan, terwijl de vierde alleen ontspoorde. Het „Alg. Hdbld.": Dat het ongeluk, wat de passagiers betreft, zoo gun stig is afgeloopen is mede te danken aan de tegen woordigheid van geest en het plichtsbesef van boven- genoemden treinbestuurder, den heer A. Steenis uit Alkmaar, die tot op het laatste oogenblik op zijn post is gebleven en alles heeft gedaan, wat menschelijker- wijze mogelijk is. Algemeen is de lof over het optreden van dezen ambtenaar. In deze lof deelen ook zijn chefs. Tot de lichtgewonden behoorde ook deze treinbe stuurder. De verwondingen waren echter niet van dien aard, dat de getroffenen in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Alle drie konden hun reis vervolgen. Hulpverleening en opruimingswerkzaam heden. Oogenblikkelijk na het ongeval werden vanuit het station Krommenie de noodige maatregelen tot hulp verleening genomen. Uit Alkmaar en uit Amsterdam verschenen de z.g. „ongevallenwagons", dat zijn donkerrood geschilder de spoorwegrijtuigen, die van werktuigen, kettingen, dommekrachten, verlichting- en verbandmiddelen voorzien zijn. Ook kwam later het i arket uit Haarlem om een onderzoek in te stellen. De politiechef had echter ter stond foto's laten nemen, zoodat in het algemeen ge zegd kan worden, dat de hulpverleening v.n het onder zoek een zeer vlot verloop hebben gehad. Te vijf uur was ruim zestig man met volle kracht bezig de gevolgen van het ongeluk uit den weg te ruimen. Het allereerst werden pogingen in het werk gesteld om het linksche spoor vrij te maken. De groote ijzeren kabelmast werd met een steek vlam van zijn steenen voeting bevrijd, terwijl de elec trische draden, die over den weg lagen, verwijderd werden. Hiermede was men om 7 uur gereed gekomen. Dit spoor is vrijwel onbeschadigd. Alleen op het meest kritieke punt werd een kleine ontzetting waar genomen, die voorzien moest worden, voor dit spoor kon worden gebruikt. Met het vrij maken van den weg zal nog wel eeni- gen tijd gemoeid zijn, aangezien de situatie van de gekantelde wagons allesbehalve gunstig is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1