illtllll Bitlis-
De Regeeringsverklaring.
Mmttitit- üiiltiillii
Snel en krachtig ingrijpen geboden
Spoorwegongeval bij Krommenie.
Kijken is koopen
bij Cloeck.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co,
Schagen.
Eerste Blad.
Toestand in ons land en in Ned. Indië
beeld van volkomen ontwrichting.
Hooger landbouwprijzen in Amerika
Electrische trein
ontspoord
Woensdag 31 Mei 1933.
76ste Jaargang No. 9287
CÏÏÏÏÏT.
iDit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
Ijtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330.
INT TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.:
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
Werkloosheidsvraagstuk de volle
aandacht der regeering.
Het gezag zal worden hooggehouden.
Door den Voorzitter van de ministerraad,
dr. Colijn, is in de Tweede Kamer namens
het nieuwe kabinet de volgende regeerings
verklaring afgelegd.
Regeeringsverklaring.
Het den 26sten dezer maand opgetreden Kabinet
heeft er prijs op gesteld zoo spoedig mogelijk voor
de Kamer te verschijnen tot het doen van enkele
mededeelingcn met betrekking tot het te volgen re-
geeringsbeleid.
Het is de Kamer en U. M. de V. erkentelijk voor de
geboden gelegenheid om dit reeds enkele dagen na
zijn optreden te kunnen doen.
De toestand hier te lande en in Nederlandsch-In-
'dië biedt in menig opzicht een beeld van volkomen
ontwrichting en vraagt dus om snel en krachtig in
grijpen. In beide gebiedsdeelen van het Koninkrijk
doet de economische inzinking thans haar invloed
in zoo bedenkelijke mate gevoelen op de algemeens
volkswelvaart en op de daarmee verband houdende
publieke geldmiddelen, dat wachten met verdere
maatregelen tot een ineenstorting zou voeren.
De Regccring is dan ook diep doordrongen van den
plicht alles te doen wat mogelijk is om verdere in
zinking te voorkomen. Het is om die reden, dat zij
zich verheugt over den door den President der Ver-
eenigde Staten gepubliceerden oproc-p tot samenwer
king der Regeeringcn op de komende economische
conferentie te Londen, waarmee Hare Majesteit de
Koningin in ondubbelzinnige bewoordingen instem
ming heeft betuigd. De Regeering is dan ook voor
nemens door hare delegatie naar die conferentie in
deze richting krachtig mede te werken.
Intusschen mag de actie die men zelf ter hand
nemen kan daardoor niet achterwege blijven. Eerste
eisch is daarbij, dat het opnieuw verstoorde finan
cieel evenwicht wordt hersteld. Dit is reeds nood
zakelijk, omdat iedere nalatigheid op dit punt het
intreden van een beteren toestand economisch en
sociaal in zeer sterke mate zou vertragen.
Het financieel evenwicht.
Voor het financieel evenwicht is allereerst een be
langrijke inperking der publieke uitgaven onafwijs
baar. Deze is niet te ontgaan ook al zou het uiterste
beproefd zijn om door belastingheffing het evenwicht
te herstellen.
Bestendiging van de geldende tijdelijke heffingen
of vervanging door een equivalent daarvan, zoomede
invoering van nieuwe heffingen waarbij in de
eerste plaats gedacht wordt aan het reeds ingediende
ontwerp op de Omzetbelasting zullen echter, naast
sterke bezuiniging, althans voorshands onvermijdelijk
/blijken.
Óm herstel van de welvaart voor te bereiden, zal
ordening van het bedrijfsleven ter aanpassing aan de
gewijzigde economische wereldstructuur van Over
heidswege moeten worden bevorderd.
Zonder hierover reeds in bijzonderheden te treden,
wenscht de regeering vast te stellen, dat hierbij geen
enkele maatregel reeds vooraf mag worden buitenge
sloten, dus ook niet eene eventueele wijziging in onze
handelspolitieke methoden.
Het werkloosheidsvraagstuk.
Voorts heeft het vraagstuk der werkloosheid de
volle aandacht der Regeering. Zij is er zich van be
wust, dat. een grondige verbetering in den tegenwoor-
digen toestand slechts denkbaar is door een krachtig
herstel van het bedrijfsleven, dat ook om die reden
onophoudelijk om belangstelling en inspanning van
den kant der Overliep vraagt.
MINISTER-PRESIDENT COLIJN.
Daarnaast moet evenwel niet minder aandacht
worden geschonken aan verruiming van werkgelegen
heid en aan de werkverschaffing.
De Regeering beschouwt het als. haar plicht om,
met inachftieming van de financieele mogelijkheden,
de cultureele en sociale volksbelangen te blijven be
hartigen.
Zoowel om tegemoet te komen aan de door de cri
sis-omstandigheden zoozeer verzwaarde eischen met
betrekking tot de volkswelvaart als ter wille van de
door diezelfde omstandigheden in het leven geroe
pen werkloosheidszorg, heeft de .Regeering het noodig
geoordeeld, wijziging te brengen in de verdeeling van
den departementalen arbeid.
De Minister van Economische Zaken dient in de
toekomst zijn onverdeelde aandacht te kunnen schen
ken aan de belangen van Landbouw, Handel en Nij
verheid en dus ontheven te worden van zijn bemoei
ingen met Arbeid en Arbeidersverzekering.
Daarnevens is het der Regeering wenschelijk voor
gekomen, deze bemoeiingen te vereenigen met die be
treffende de Werkloosheidsverzekering, Arbeidsbe
middeling, Werkverschaffing, Steunverleening en
Volksgezondheid, welke alle tezaam ondergebracht
behooren te worden in een Ministerie van Sociale
Zaken.
De Regeering verwacht van deze concentratie van
verwante belangen eene zoodanige besparing op de
uitgaven, dat zij de beperkte kosten, die de vorming
van een nieuw ministerie meebrengt, verre zal over
treffen.
Voorts zal de Minister van Financiën zich zoozeer
hebben te concentreert:op het herstel van het finan
cieel overwicht, dat hij ontheven behoort te worden
van de vaak veel tijd vorderende zorg voor de rege
lingen der ambtelijke salarissen en wachtgelden, ter
wijl de Minister van Waterstaat, die in belangrijke
mate betrokken zal worden bij het vraagstuk der
werkgelegenheid en die zich meer dan ooit zal hebben
bezig te houden met het ook uit finantiecl oogpunt
zoo gewichtige vervoerwezen, zal moeten worden ont
last van het bestuur van het bedrijf van de Poste
rijen, de Telegrafie en de Telefonie.
De zorg voor de belangen die aan de Departemen
ten van Financiën en Waterstaat zullen worden ont
trokken zal kunen worden overgedragen aan den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken.
Met deze regelingen hoopt de Regeering een ad
ministratieve indeeling le verkrijgen die bij de be
hoeften van het oogenblik past en voor vele vraag
stukken een snellere oplossing waarborgt dan tot he
den mogelijk was.
Het gezag.
Dat het gezag zal worden hoog gehouden stelt de
Regeering met nadruk op den voorgrond. Tegen ex
tremisme, van welke zijde dat zich ook openbaart, zal
met beslistheid worden opgetreden. Het oefenen van
terreur tegenover de ordelievende bevolking en het
verwekken van onrust, zullen zonder aarzeling wor
den tegengegaan. De plaatselijke Overheid kan daar
bij op den steun der Regeering rekenen.
De Kamer zal verstaan, dat het Kabinet, zoo kort
na zijn optreden, zich moet bepalen tot mededeeling
van de hoofdlijnen van zijn beleid en nog niet in
staat is dit in onderdeelen aan te geven.
De Regeering doet een ernstig beroep op de mede
werking der Staten Generaal. De hachelijke tostand
van ons volk eischt van allen om het door de moei
lijkheden, die zich voordoen en die nog te wachten
zijn, heen te helpen.
De Regeering ziet in de Christelijke volksaspiraties,
die gelukkig een sterk en bestendig element in ons
volksleven vormen, een bron van kracht. De erken
ning daarvan zal spreken uit haar beleid. Zij zal ech
ter het toespitsen van politieke en geestelijke tegen
stellingen, ter wille van de noodzakelijke eendracht,
vermi'den.
De Staten-Generaal zullen ongetwijfeld met de Re
geering beseffen, dat de ongekend moeilijke vraag
stukken waarvoor wij ons gesteld zien, niet tot op
lossing kunnen, komen indien men voor het nemen
van onaangename en voor velen harde maatregelen
zou terugschrikken. Zonder schroom zal men de tal-
looz problemen moeten aanvatten. Ook, ja juist in
dezen zwaren tijd, acht de Regeering een gestadige
samenwerking en voortdurend overleg met de Staten-
Generaal van het grootste gewicht
Bouwende op Gods hulp vertrouwt zij, dat het doel,
dat Regeering en Volksvertegenwoordiging beiden
voor oogen staat, zal worden bereikt
Op fiets- en wandeltochten
is de origineels KING Pepermunt onmisbaar.
Als het in den wind op gaat of als ge moe en
loom zijt van de hitte, dan zorgt KING voor
nieuwe energie en geeft U een krachtig, le
venslustig gevoel. Dat komt, omdat KING meer
is dan een heerlijke lekkernij; KING bezit
dank zij de bereiding uit een edel natuurpro
duct de opwekkende en verkwikkende
kracht, waaraan iedereen behoefte heeft
KING Pepermunt.
VOORZITTERSCHAP VAN DE TWEEDE
KAMER.
Jhr. mr. Ruys de Beerenbrouck eerste can-
dldaat»
De Tweede Kamer heeft gistermiddag de nominatie
voor het voorzitterschap van de Kamer opgemaakt. Jhr.
mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck werd met 57 van
de 74 stemmen als eerste op de voordracht geplaatst,
de heer J. H. Schaper werd tweede en de heer J. J. C.
van. Dijk werd alsd erde op de voodracht geplaatst
Naar uit Washington aan de Tel. egmeld wordt, zijn
de boeren in de V. S. voldaan over het rapport, uitge
bracht door het ministerie van Landbouw, waaruit
blijkt, dat de prijzen van landbouwproducten geduren
de de periode van 15 April15 Mei met 17 punten ge
stegen zijn. Deze stijging is de grootste sedert April
1919. De prijzen voor granen stegen met 15, voor vee
met 8, voor katoen met 6 en voor wol met 42 punten.
Alle wagens uit de ialls geloopen. Enkele
personen gewond. De materieele
schade zeer groot.
Gistermiddag is nabij het station Kromme
nie een electrische treirig die te 15.23 van het
station Uitgeest naar Amsterdam was ver
trokken, met groote snelheid ontspoord. Alle
wagens zijn uit de rails gevlogen en de ma
terieele schade is zeer groot. Van de passa
giers werden slechts drie personen licht ge
wond. Ook aan de bovenleiding en aan de
baan werd ernstige materieele schade toe
gebracht, zoodat het treinverkeer over dit
baanvak geheel gestopt moest worden.
Dat het aantal gewonden bij dit ernstige ongeval
slechts drie bedroeg is in de eerste plaats hieraan
te danken dat zich in den trein zeer weinig passa
giers bevonden, en ten tweede aan de gelukkige om
standigheid, dat de wagens niet op elkaar zijn ge
loopen en niet in elkaar zijn gedrukt.
Was het ongeluk een uur later gebeurd, wanneer
het personeel van de fabrieken naar huis keert, dan
zouden zeker de gevolgen veel ernstiger zijn geweest.
Op dit oogenblik bedroeg het geheele reizigersge
tal niet meer dan tien 15 personen, verdeeld over
de vier wagens, waaruit de trein bestond.
Op de plaats van het ongeluk een groote
mine.
De plaats waar het ongeluk gebeurde, is één groote
ruine.
Veertig vijftig meter voorbij den wissel ligt het
eerste motorrijtuig op zijn rechterkant. In de voor
ste beugels er van zit een afstandsseinpaal ver
ward, welke uit den grond is gerukt.. De bovenleiding
is neergetrokken, waarbij een compleet juk, dat in
portaalvorm over de breede baan staat, is geveld. Het
hoofdspoor is door den kantelenden wagen letterlijk
opgeschept en zweeft met dwarsliggers en al op
eenige hoogte boven den grond. De tweede beugel
is geheel afgerukt, terwijl het achterste draaistel
afgescheurd is en op tien meter afstand op den berm
van den dijk ligt. Van de cabine van den bestuurder
is slechts een kleine ruit gebroken door een ingedron
gen balk. Het rijtuig ligt loodrecht van den dijk naar
het weiland.
De tweede ligt in ongeveer dezelfde houding naast
don eersten.
Het achterste truckstel de as met de wielen
was naast den wagen geschoven, terwijl de voorste
truckstellen van den eersten en tweeden wagen broe
derlijk naast elkaar op een afstand van tien a vijf
tien meter in de sloot terecht waren gekomen.
Het derde rijtuig was een le en 2e klasse wagon.
Dat de wringing en de kracht hevig zijn geweest,
blijkt uit de stempels, dat is het stootrvlak der buf
fers, welke hier en daar afgebroken zijn. De vierde
wagen, een combinatie van bagage- en tweede-klasse-
rij tuig, is er het best afgekomen.
De derde wagen stond nog overeind,, doch helde
zooveel over, dat stutten noodzakelijk werd geoor
deeld. De achterste wagen was er het best afgeko
men.
De kabelmasten waren als koek omgebogen en la
gen over de spoorbaan.
Op het punt waar de catastrophe het ergst was,
waren de rails omhoog gebogen, op het hoogste punt
in een bocht van meer dan een meter.
Onder alle vier rijtuigen is het zware achttien me
ter spoor verwrongen en omgekruld gelijk ijzerdraad
Het ligt er gekronkeld in fantastische bochten. De
dijk zelf (die niet hoog is) heeft zwaar geleden en uit
alles blijkt welke enorme krachter hier een rol bij
dit ongeval hebben gespeeld
Een groote menschenmenigte uit Krommenie en uit
aangrenzende plaatsen stond op den nieuwen weg
om het schouwspel van ravage en chaos gade te
slaan. Het laat zich aanzien, dat het nog eenige da
gen zal duren alvorens bovenleiding, baan en spoor
weer in den ouden toestand zullen zijn terugge
bracht.
Verklaring van den treinbestuurder.
Op het oogenblik, dat de trein ontspoorde, had hij
een snelheid van 90 K.M. en even voor het wissel zag
de treinbestuurder, dat deze „krom" lag, hi.a.w. dat
de tongen een zoodanigen stand hadden, dat de trein
het hoofdspoor moest verlaten om over te gaan op
het zijspoor. Bliksemsnel remde hij volle kracht, doch
toen was het al te laat. Met bijna onverminderde snel
heid schoot de trein rechts uit en stoof het zijspoor op.
Alle wagens passeerden het wissel doch even verder
op vond de catastrophe plaats. De voorste motorwa
gen derailleerde plotseling, zwenkte geheel om, viel
onderst boven, de tweede kwam er naast te staan
en vormde als 't ware een brug over de sloot, de der
de nam een anderen dwarsen staand aan, terwijl de
vierde alleen ontspoorde.
Het „Alg. Hdbld.":
Dat het ongeluk, wat de passagiers betreft, zoo gun
stig is afgeloopen is mede te danken aan de tegen
woordigheid van geest en het plichtsbesef van boven-
genoemden treinbestuurder, den heer A. Steenis uit
Alkmaar, die tot op het laatste oogenblik op zijn post
is gebleven en alles heeft gedaan, wat menschelijker-
wijze mogelijk is.
Algemeen is de lof over het optreden van dezen
ambtenaar. In deze lof deelen ook zijn chefs.
Tot de lichtgewonden behoorde ook deze treinbe
stuurder. De verwondingen waren echter niet van
dien aard, dat de getroffenen in het ziekenhuis
moesten worden opgenomen. Alle drie konden hun
reis vervolgen.
Hulpverleening en opruimingswerkzaam
heden.
Oogenblikkelijk na het ongeval werden vanuit het
station Krommenie de noodige maatregelen tot hulp
verleening genomen.
Uit Alkmaar en uit Amsterdam verschenen de z.g.
„ongevallenwagons", dat zijn donkerrood geschilder
de spoorwegrijtuigen, die van werktuigen, kettingen,
dommekrachten, verlichting- en verbandmiddelen
voorzien zijn.
Ook kwam later het i arket uit Haarlem om een
onderzoek in te stellen. De politiechef had echter ter
stond foto's laten nemen, zoodat in het algemeen ge
zegd kan worden, dat de hulpverleening v.n het onder
zoek een zeer vlot verloop hebben gehad.
Te vijf uur was ruim zestig man met volle kracht
bezig de gevolgen van het ongeluk uit den weg te
ruimen.
Het allereerst werden pogingen in het werk gesteld
om het linksche spoor vrij te maken.
De groote ijzeren kabelmast werd met een steek
vlam van zijn steenen voeting bevrijd, terwijl de elec
trische draden, die over den weg lagen, verwijderd
werden.
Hiermede was men om 7 uur gereed gekomen.
Dit spoor is vrijwel onbeschadigd. Alleen op het
meest kritieke punt werd een kleine ontzetting waar
genomen, die voorzien moest worden, voor dit spoor
kon worden gebruikt.
Met het vrij maken van den weg zal nog wel eeni-
gen tijd gemoeid zijn, aangezien de situatie van de
gekantelde wagons allesbehalve gunstig is.