Alnnii Nitiis- GEESTELIJK LEven UitgeversN.V. yJi. TRAPMAN Co, Schagen. Over een brief en een bezoek Muur ingestort Salon de Coiffure| Salon de Beauté MAISON GERRITS De a.s. verkiezingen voor het Hoogheem raadschap Noordh. Noorderkwariter Slecht weer boven Europa Zaterdag 24 Juni 1933. SCHEED Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkoroend nummer geplaatst. 76ste Jaargang No. 9300 COURANT. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent (bewljsno,' inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.' EERSTE BLAD DIT NUMMER BESTAAT UIT VIJF BLADEN door Astor. REEDS eenige maanden lang staat in 't brie- venbakje op mijn schrijftafel, goed zichtbaar om de beantwoording vooral niet te vergo. ten, een brief uit Anna Paulowna. Wanneer het we reldgebeuren in den jongsten tijd mijn geest niet zoo volledig had bezig gehouden, zou ik er al veel eerder op zijn ingegaan, want hij is het ten volle waard, omdat er een uiterst lastig probleem in aan de orde wordt gesteld en er ernstige kritiek in wordt uitgesproken De schrijver noemt zich ook: Kritikus en hij gaat uit van de veronderstelling dat ik wat kritiek wel zal'kunnen verdragen. Daarin heeft hij gelijk. Ik ben zelfs op kritiek ge steld en heb haar gaarne. Goed bedoelde kritiek is altijd buitengewoon heilzaam in 't bijzonder voor hen die zich in het openbaar tot de menschen richter Kritikus toont zeer goed te begrijpen, dat het le ven zeer moeilijk is voor hen, die aan de burgerlijke moraal geen waarde meer hechten. Inderdaad voel ik dit dagelijks met groote pijnlijkheid. Wij (ik al thans zeer sterk!) weten dat de verhoudingen, waar ln wij in de bestaande maatschappij tegenover elkaar staan, niet goed zijn en toch onttrekken wij ons daaraan niet, kunnen ons daaraan niet onttrekken. Ho! zegt nu Kritikus. En hij schrijft: „Ik kan niet inzien dat gij b.v met eenige vrienden samenwerkende niet althans eenigermate zoudt kunnen ontkomen aan den economischen dwang der bestaande maat schappij. De landloopers o.a ontkomen er voor een groot deel al aan en al zijn zij van hun brood niet altijd zeker, vrijheid hebben zij meer dan de meeste menschen Maar ook ern stiger levende menschen kunnen aan dien dwang ontkomen, door samen te leven en te werken, hunne behoeften terug te brengen tot werkelijke behoeften enz. Gaat dit binnenslands niet, dan in een afgelegen streek der aarde. En als dan zoo'n kring van gelijkgezinden zooveel mogelijk voor zich zeil zorgt en zoo weinig mo gelijk economische aanraking met de bestaan de maatschappij zoekt, heeft hij met geld veel minder te maken. Dan hebt ge brood zelf ver bouwd, en gebakken, dan hebt ge uw eigen onderkomen, zelf gebouwd, uw eigen gemaak te kleeding en als onvermogend betaalt ge geen belasting. Dan drijft het „geweldig in stinct" U niet naar verwerving van geld, zoo als nu nog het geval bij u blijkt te zijn en dan zijt ge van uw droefheid en ellende af. Gij hebt toch gelijkgezinde vrienden? Welnu, ga met hen samen leven en werken en gij zult althans het begin van iets beters en mooiers te zien geven. Dan behoeft ge geen ellenlange kolom men te schrijven van haast enkel klachten, maar kunt ge ook met vreugde wijzen op wat gij bereikt hebt. Leeringen wekken en voor beelden trekken." ïk heb hierop het volgende te zeggen. Bij den landlooper, die ongetwijfeld een groote ma te van vrijheid heeft, vergeet Kritikus een zeer be langrijk ding, nl. dat hij parasiteert op den arbeid van anderen. Er zijn er velen, die dit doen in onze samenleving, maar niemand doet het zóó absoluut, volledig als hij. Hij is alleen consument en geen pro ducent, want noch geestelijk, noch stoffelijk brengt hij iets voort. (Ik laat nu buiten beschouwing dat ons kapitalistisch productiestelsel zich zoo heeft ontwik keld, dat duizenden, tienduizenden schijnbaar over bodig zijn geworden en dat deze derhalve alleen op consumeeren zijn aangewezen; iets wat een fatalen, demoraliseerenden invloed moet hebben!): De hoofdzaak evenwel in het betoog van Kritikus Is wat er verder volgt. Waarom gaan zij, die het immoreele van het tegen woordige leven inzien, zich niet in samenwerkende gemeenschappen organiseeren? Ja, wat zal ik daarop zeggen? Het zal Kritikus wel bekend zijn, dat vele dit reeds hebben gedaan. Ook in ons land. In Blaricum is een communistische kolo nie geweest, eveneens in Nieuwe Niedorp. En be kend zal hem ook wel zijn de kolonie „Walden" on der leiding van dr Frederik van Reden Het is op een mislukking uitgeloopen. En nog altijd zijn er, wien als uitkomst de zoogenaamde binnenlandsche kolo nisatie voor den geest staat. Het is al weer geruimen tijd geleden, dat ik eenige mannen en vrouwen uit Friesland bij me kreeg op bezoek. Ook zij voelden zeer diep hoe het leven in deze samenleving onzuiver was en meenden daar aan te kunnen ontkomen door met geestverwanten een gemeenschap te stichten, waarin allen zouden arbeiden voor elkaar, zonder eenige bevoorrechting van den een boven de ander. Wij nebben lang en ernstig met elkander daarover gesproken. Het mooie van het streven zie ik zeer goed in en buitengewoon sympathiek is mij daarin de drang om te komen tot rechtvaardige, broederlijke verhoudingen. Maar Er zijn ernstige bezwaren. Domela Nieuwenhuis heeft eens gezegd: men kan eeen socialistisch ei leggen in een kapitalistisch nest De bedoeling is duidelijk! Het is eenvoudig onmo gelijk zich van het kapitalistisch stelsel los te ma ken, en evenmin om te ontkomen aan den greep van den staat, d i. van het instrument, waarvan de lei ders van dit stelsel zich bedienen om het in stand te houden. Zelfs dan, wanneer men zijn behoeften tot het uiterste wilde beperken, zou men toch genoodzaakt zijn onnoemelijk veel te moeten betrekken uit de ka pitalistische wereld en om dat te kunnen doen is noodig dat men eigen voortbrengselen verkoopt om aan geld te komen ter betaling van het benoodigde. Gesteld dus dat men als groep onderling geheel in gelijkheid en broederlijkheid leeft, tegenover de bui tenwereld komt de groep altijd weer te staan in de zelfde verhouding, waarin nu de menschen onderling staan. En dan de staat 1 Kritikus kan ifcel zeggen „als on vermogend betaalt ge geen belasting", maar daarin vergist hij zich leelijk. Want ieder persoonlijk in zulk een groep moge onvermogend zijn, de groep is wel vermogend. Zij heeft den bodem, dien zij bewerkt, zij heeft haar gebouwen, werkplaatsen. En de staat is onverbiddelijk! Dus alweer is er dan de noodzaak om aan geld te komen. Dan maar weigeren belasting te betalen? Maar de staat is sterk en beschikt over alle geweldsmiddelen. Hij legt eenvoudig beslag op dat gene wat de samenwerkende groep heeft. Aan den milita'ren dienst kan men zich onttrekken, de staat geeft daarvoor alleen maar eenige maanden gratis verblijf, zij het dan in een minder aangename plaats, Maar waar hij den geest niet breken kan, daar kan hij wel het stoffelijk goed nemen. Ook hierop echter weet Kritikus raad: naar een af gelegen streek der aarde. Daartegenover rijzen echter ook weer bezwaren. En zeer geduchte! Ik heb bij het lezen van de opmer kingen van K. eens gedacht, waar wij dan heen moesten gaan. Er zullen hier of daar nog wel onbe woonde plekken zijn te vinden geschikt voor bebou wing. In de binnenlanden van Australië b.v. of in Patagonië. Amerika, waai inderdaad verschillende kolonies hebben bestaan en sommige zelfs heel lang, waar (naar een vriend uit Amerika mij vertelde) nog een groote samenwerkende groep in wezen is, geeft niet veel kansen moer Ook daar ontgaat men den greep van den staat niet. Er is geen terrein bijna te vinden, waar men een nieuwe wereld zou kunnen stichten. Of in het hart van Afrika wellicht? Maar hoe zullen daar menschen uit het Noorden kunnen leven, menschen die gewend zijn aan een geheel an der klimaat? Ik denk eigenlijk dat K dit wat ondoordacht heeft neergeschreven en vermoed dat hij zelf bij nader overdenken er wel de onmogelijkheid van zal inzien. Bovendien bedenke hij dat er ook bij geringe be hoeften dingen zijn, die een menscb van eenige cultuur niet meer kan missen. Hij is veel meer uni verseel geworden dan hij zelf wel weet en kan daar om niet leven buiten aanraking met de groote we reld. Hij heeft behoefte aan een courant, aan boeken, aan uitwisseling van gedachten. Waar dit alles hem zou gaan ontbreken, daar zou bet gevolg wezen ver starring van zijn geest, terugval tot een leven hon derden jaren terug. Dit is voor den menscb van het heden onmogelijk. Moeten wij daarom ons maar schikken in ons lot en ons neerleggen bij de verhoudingen, die er nu eenmaal zijn? Moeten wij aan ons protesteerend hart het zwijgen opleggen en tot onze rede spreken: wij willen niet meer luisteren naar uw stem? Moeten wij onze idealen van gerechtigheid, van broederlijkheid, van vrede prijsgeven? Inderdaad zijn er, die in dezen geest zich uiten; dat zijn de door het leven verbrijzelden, die cynisch zijn geworden, die niet meer ontroerd worden door den nood hunner medemenschen en evenmin zich er om bekommeren dat hun ziel verdort, hun hart verkilt, hun karakter verloren gaat. Maar tegenover hen staan anderen, wien het on mogelijk is om vrede te hebben met het bestaande. In hen blijft woelen en werken het verlangen naar de verwerkelijking van wat zij in zich als goed en rein-menschelijk ervaren. Hun geest verandert, fin het moge waar zijn, dat zij in de onmogelijkheid verkeeren om zich los te maken, althans gehéél los te maken van wat zij in het leven als niet goed heb ben leeren verfoeien, daar staat tegenover dat zij en hier kom ik tot h e t cardinale punt! alles zul len doen om anderen zóó te beïnvloeden, dat ook die anderen in steeds grooter aantal leeren gevoelen dat andere menschverhoudingen moeten komen. In tensieve propaganda dus; tiiet voor een of andere partij, maar voor een beginsel, voor het groote be ginsel van broederschap. Het gevolg daarvan móet wezen, dat in breedere kringen die ontevredenheid groeien gaat, welke ik de heilige ontevredenheid noem, omdat zij niet ont staat uit afgunst tegenovèr anderen, maar omdat zij geboren wordt uit het besef van eigen moreele min denvaardigheid en uit het diep-doorleven van den nood der naasten en het sterk-doorvoelen van het onzedelijke der bestaande menschverhoudingen. Want men v erge te nimmer, dat aan elke werke lijke verandering vooraf moet gaan een verandering in den geest. Ik weet wel dat dit langzaam gaat Maar ik zie geen anderen weg. Van groot belang echter lijkt, mij hierbij de opvoe ding, vooral van de jeugd. Dit weten trouwens zij, die in de wereld de leiding hebben, drommels goed. Er is overal in de wereld een streven om zich van de jeugd meester te maken. De kerk doet het en politieke par tijen doen het. Waarom zouden zij het doen, wanneer zij er niet van'bvertuigd waren, dat de jeugd sterk te beinvloeden is, dat zij die jeugd bepaalde opvattingen beginselen gemakkelijk kunnen bijbrengen? Daarom is het de taak van allen, die aan de bur gerlijke moraal ontgroeid zijn om vooral hun kin deren op te voeden tot vrij-denkende, tot zuiver-men- schelijk voelende persoonlijkheden Een heel nieuwe onderscheiding tusschen goed en kwaad is thans in het opkomen. Oude begrippen ma ken plaats voor nieuwe. Ik heb hierbij slechts te wijzen op de conflicten in onzen tijd. Zij zijn allen terug te brengen tot één grooten strijd, die op elk terrein des levens zich voel baar maakt. Hefcis de strijd van de oude wereld die sterven gaat en toch tot het uiterste zich in stand wil houden en de nieuwe wereld, die in aantocht is, maar sterk reeds leeft in haar bewuste pionieren. Deze strijd neemt steeds scherper vormen aan. De reactie- doet wat zij kan. Zij grijpt naar de jeugd, zij verovert de school, opdat zij het jonge geslacht weer kan inprenten al wat zij beschouwt als dienstig om de oude wereld moreel te rechtvaardigen. Zij wakkert een oude, valsche heldenvereering aan, zij prikkelt de vechtneigingen, zij predikt een anti-raen- schelijk nationalisme. Zij hult zich in godsdienstig gewaad, wel wetend, hoe zij daardoor in 't oog van millioenen, meer waarde krijgt. En toch zal dit niet baten. Mogelijk is het, dat deze reactie een tijdlang zegeviert. Op den duur moet zij den nederlaag lijden. Want de evolutie is niet te keeren. Geen geweld is ooit in staat gebleken om te beletten, dat de geest der menschen veranderde en waar de geest veranderd is, komt vroeg of laat de tijd, dat hij de vormen, waarin het leven zich open baart, verbreekt. ASTOR. Artistieke Kinder=opnamen, Studie=foto's. Fotografisch Atelier ARP AD MOLDOVAN Nieuwe Niedorp. GEOPEND: dagelijks, ook Zondags. DR. H. COLIJN U JAAR. Donderdag vierde de Nederlandsche mi- (resi dent, Dr. Colijn, zijn 64sten verjaardag. De Nederlandsche journalisten, die te Londen de Economische Wereldconferentie bijwonen, hebben den leider van de Nederlandsche delegatie een bloem stuk aangeboden. 5 Arbeiders bedolven. Uit Stettin, 22 Juni. (V.D.): Bij den Schwarzen Damm waren gisteren arbeiders aan een sloopings- werk bezig, toen plotseling een muur instortte en 5 arbeiders bedolf. Een hunner werd gedood, de an deren werden zwaar gewond. Tel. 457 - Spoorstraat 104-106 DEN HELDER Nu de voorbereidingen, blijkens verslag van de ver gadering van de Alg. Iviesvereeniging voor het Hoog heemraadschap Noordh Noorderkwartier, voor de verkiezing van Hoofdingelanden en -plaatsvervan gers, weer zijn aangevangen, zullen ongetwijfeld velen belangstellen in de vraag, wie er moeten aftreden en wie niet meer, wegens gevorderden leeftijd, in aan merking kunnen komen voor een herbenoeming. Deelen we in de eerste plaats mee, dat art. 19 van het Reglement van het Bestuur van het Hoogheem raadschap de verdeeling in kiesdistricten regelt. De Provinciale Staten hebben besloten, dit artikel te wij zigen, doch deze wijziging wacht nog op de Ko ninklijke goedkeuring. Het nieuwe artikel zegt: Voor die verkiezing (van Hoofdingelanden) worden de vol gens artikel 7 aan het Hoogheemraadscnap schuld- plichtige eigendommen in vier kiesdistricten ver deeld. Deze kiesdistricten zijndie met de hoofdplaats Alkmaar, Purmerend, Hoorn en Dén Helder. Volgens de thans nog van kracht zijnde regeling is het Hoog- raadschap verdeeld in drie kiesdistricten, nl. Purme rend, Hoorn en Den Helder. Hoofdingelanden zijn voor het kiesdistrict Purme rend de heeren C. de Boer Jnr. te Edam, D. de Boer Dz. te Stompeloren; J; J. Groot te Beemster, G. Hare maker te Koog aan de Zaan. Plaatsvervangers zijn de heeren: J. Apeldoorn te Bergen, J. J. de Boer te Assendelft, C. P. Hartog te Beemster en C. Uitentuis te Broek in Waterland. Hoofdingelanden voor het Kiesdistrict Hoorn zijn de heeren A. Harten, Noordscharwoude, J. Best, Berk hout, C. Rood, Bovenkarspel, terwijl er een vacature- P. Groot Jzn. te Andijk is, die benoei ïd is tot Hoog heemraad. Plaatsvervangers zijn de hteren A. Com- mendeur te Spanbroek, J. Kroonenburg te St. Pan- cras, P. Pluister te Nieuwe Niedorp en P. Pijper IJz. te iSvisk. In het kiesdistrict Den Helder zijn Hoofdingelan den de heeren G. van der Sluis te Schagerbrug en P. Zeeman te Alkmaar, terwijl er 2 vaca.Uies zijn we gens overlijden van de heeren J. Burger te Haren karspel en R. Kaan te Wieringerwaarci. Plaatsvervangers in dit district zijn de heeren T. Dekker, Den Helder, J. Jimmink Hz., Barsingerhorn, P. Sluis Nz., Enkhuizen en P. J. Waijboer Jacz., te Anna Paulowna. Niet herkiesbaar is alleen de heer D. de Boer Dz., die dit jaar den 70-jsrigen leeftijd bereikt. De te houden verkiezingen geschieden voor een tijd vak van 6 jaar. Van de Hoofdingelanden zou de heer Groot te Beemster, werd hij herkozen, wegens het be reiken van den 70-jarigen leeftijd, ontsla?- moeten ne men met het einde van het kalenderjaar 1934, A. Bar- ten eind 1935 en C. Rood ook eind 1935; van de Hoofd ingelanden-plaatsvervangers de heeren P. Pijper eind 1934, C. Uitentuis 1935 en J. Apeldoorn 1937. De omstandigheid, dat er 3 vacatures zijn, en 1 af tredende niet meer herkiesbaar is en 6 in den loop der zittingsperiode ontslag moeten nemen, zal allicht de mogelijkheid, om de verkiezing bij enkele candi- daatstelling te doen geschieden, vergemakkelijken. Noodweer en sneeuwval In Zwitserland. Uit verschillende deelen van Zwitserland komen be richten over zwaar weer. Op tal van plaatsen regent het onophoudelijk, elders is de sneeuw begonnen te val len. Op den St. Gotthardt ligt de sneeuw 20 c.M. hoog. Het sneeuwen duurt voort Uit Altdorf verneemt V.D. nog: In het kanton Ury heeft een ontzettend noodweer, gepaard gaande met hevigen sneeuwval, zeer ernstige schade aangericht. In het dorp Flieelen is de Gothard-weg op drie plaat sen vernield. Vrouwen en kinderen zijn zeer vroeg in den ochtend over de daken der huizen gevlucht. Op verschillende plaatsen moesten huisjes in de bergen des nachts worden verlaten wegens het verschuiven van bergsteen. In Altdorf en Erstfeld zijn groote perceelen bosch, tuinen en weiland onder water, ook Schattdorf dreigt overstroomt te worden. De brandweer werkt met man en macht. Tusschen Erstfield en Curmellen is de Go« thardweg op tien plaatsen vernield. Zwaar weer boven Berlijn. Donderdag heeft boven Berlijn een zwaar noodweer, gewoed, gepaard gaande met felle slagregens. Het ver keer ondervond groote moeilijkheden. Hier en daar lie pen kelders onder, terwijl op eenige plaatsen ook stra ten blank stonden. Ook boven Engeland zwaar weer. Donderdagmiddag heeft een onweer, gepaard gaan de met storm de Oostelijke voorsteden van Londen ge teisterd. Twee personen werden door den bliksem ge dood, drie gewond. Tat van gebouwen werden bescha digd, straten liepen onder water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1