Wonderen van Groenland. Een zeldzaam auto-ongeluk te Berlijn. Na 20 jaar een record verbeterd Woensdag 5 Juli 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9306 Op bezoek bij den Koning. KRUISING TRAMLIJN EN KANAAL Ijsbergen van 1500 Meter Waarnaar men luistert Een van de grootste gebeurtenissen van het seizoen in Engeland is de ontvangst van verschillende meisjes aan het hof, om aan den Koning te worden voorge steld. Hierboven zien we de beroemde tennis-ster. Betty Nuthall, aan wie eveneens deze groote eer te beurt viel. Van nature bent U vroolijk maar dat U soms neerslachtig en ner veus bent, komt alleen, doordat U een eenvoudig dagelijksch middel ter opwek king en verkwikking mist; U hebt iets noodig, dat U nieuwe energie geeft, dat Uw geest frisch houdt; U hebt behoefte aan KING Pepermunt. De origineele KING is geen „pepermunt" zonder meer. Noen, door het edele natuurproduct, waaruit het bereid is, vormt het een lekkernij en medicijn tegelijk! KING Pepermunt. KOLHORN—SCHAGEN. In ons nummer van jl. Zaterdag konden wij mede- deelen, dat het maken van een kanaalvak en van een aarden baan voor den provincialen weg (ten deele met gewalste fundeering) was aanbesteed en dat de laagste inschrijving bedroeg f283.500. Vergissen wij ons niet, dan doet zich bij deze aan besteding hetzelfde verschijnsel voor, dat tegen woordig regel schijnt te zijn: het werk wordt aange nomen voor een bedrag, dat aanmerkelijk beneden de raming ligt. Om aan het werk te kunnen blijven of om aan den slag te komen, riskeeren de aannemers kostenberekeningen, welke de kansen op winst haast bij voorbaat uitsluiten. Wie werken heeft te laten uitvoeren, profiteert daarvan. Ook hierom is het voor overheidslichamen in crisis- en malaise-tijden zulk een dringende eisch om juist dan den aanleg van wegen en kanalen en andere economisch verantwoorde werken te bevor deren, zelfs als ze niet onmiddellijk nut gaan afwer pen. Voor het geld dat daaraan besteed wordt, krijgt men iets waardevols in de plaats en men schept werkgelegenheid, terwijl men anders steungelden moet uitkeeren, die worden opgeteerd zonder dat er een tegen-prestatie tegenover staat. Een andere opmerking waartoe deze aanbesteding ons brengt, is de volgende: Aanbesteed werd dat gedeelte van het kanaal Stol- pen-Schagen-Kolhorn, dat ligt tusschen laatstge noemde plaats en de kruising van 't kanaal en de tramlijn Schage n-V a n E w ij c k- luis. De vraag drong zich aan ons op. waarom men Juist dit kruispunt als uiterste westelijke begrenzing van dit werk zou hebben genomen. Begrijpen wij het goed, dan is het de bedoeling om kanaal en weg aan weerskanten van de kruising zoo vlug mogelijk in orde te maken, doch voorloopig aan het kruispunt zelf niets te doen. De verklaring van deze methode van werken schijnt hierin gezocht te moeten worden, dat reke ning wordt gehouden met de mogelijkheid, dat be doelde spoor-(tram-)lijn misschien zal worden opge heven, zooal niet dit jaar. dan toch in afzienbaren tijd. Mocht dit het geval wezen, dan zal er dus van een kruising van kanaal en weg met de spoorbaan geen sprake meer zijn en kunnen hier groote kos ten worden vermeden Hoeveel de besparing zou be dragen, kunnen we niet in een bepaald bedrag uit drukken, doch wij hebben reden om aan te nemen, dat het in de tienduizenden zou loopen. Maakte men nu de kruising reeds in orde, terwijl ze pas noodig zal zijn, als kanaal en weg gereed zijn gekomen, dan zou men du? de kans beloopen groote bedragen weg te smijten, als na korten tijd zou blij ken, dat het spoortje toch ging verdwijnen. Men loopt niet vooruit op die opheffing, men drijft ook niet in die richting, doch hoedt zich voor het ver wijt, dat men er maar op los werkt zonder rekening te houden met mogelijkheden, die men niet zelf schept, doch die er zijn. Dit laatste staat immers als een paal boven wa ter. Zaterdag voor een week, toen wij een artikel met kaart publiceerden over de wegen en kanalen om Schagen, gaven wij in hetzelfde nummer verslag van de 26ste gewone algemeene vergadering van de N.V. Spoor-(Tram-)weg WieringenSchagen. Dat ver slag zag er niet hoopvol uit en uit de besprekingen ter vergadering bleek wel. dat men niet blind was voor de mogelijkheid, dat ook deze tramverbinding het niet zal kunnen houden. Welnu, de werkmethode bij de meergenoemde krui sing houdt met die mogelijkheid rekening. Een an dere bcteekenis kan er niet aan worden toegekend en eenigerlei propaganda vóór of tegen het opheffen van Schagens laatste tramlijn kan er niet in worden gezien. De onderzoeker Dr. Sorge is van zijn verblijf op Groenland teruggekeerd. Dr. Sorge, die na een verblijf van vijf jaar op Groenland thans is teruggekeerd, heeft interessante mededeelingen gedaan over de gevaren, die hij bij zijn onderzoekingen heeft doorgemaakt. In verband met een belangrijke wetenschappelijke studie had hij zich voor verscheiden dagen van de expeditie gescheiden. Onderweg stiet hij op een reus achtige gletscher. Hij bracht zijn vouwboot op een rots en trok te voet twee kilometer verder om de „ge boorte" van een ijsberg af te wachten. Inderdaad vond zoo'n geboorte weldra plaats; onder een ge kraak als van metaal barstte een stuk van den glet scher af en dreef het fjord uit. Deze ijsberg, die 1500 M. lang was, 400 M. breed en 800 M. dik, maakte bij zijn „geboorte" golven van 30 M. hoog. Daat deze geweldige golven, de grootste, die op den oceaan ooit waar te nemen zijn, zich voortplanten, liep Dr. Sorge onmiddellijk terug naar de plaats, waar hij zijn vouwboot had achtergelaten. Maar het was reeds te laat. De golven hadden dc boot van de rotsen weggespoeld. Zoodat Sorge, die slechts voor twee dagen voedsel had meegenomen, hulpeloos in de ijs- woestenij zat. De dagen, die nu volgden, beteekenden voor den jongen onderzoeker een lijdenstijd, zooals hij nog nooit had beleefd. Hij was wel in het bezit van vischhaken, maar tot zijn verbazing vond hij in dit deel van het fjord geen visschen. Zooals later bleek, voeden de hier verblij vende zeehonden zich uitsluitend met krabben. Dr. Sorge leefde dus van de uiteinden der jonge gras halmen, die de spaarzame vegetatie hem bood. Maar dat was nog niet het ergste. Veel ontzetten der was de vrees, dat hij bij het zoeken door de vliegtuigen zou worden overzien. Zooals dat ook met de bemanning van de „Italia" gebeurd is. Die vrees was oorzaak, dat Sorge in het geheel niet sliep. Want juist in de minuten van slaap zou een vlieg tuig kunnen opduiken. Die vrees was verder oor zaak, dat de onderzoeker zich oefende ;n het aan leggen van vuren, zoodat hij in enkele seconden een groote vlam kon doen ontstaan. Tot eindelijk redding kwam in den vorm van een vliegtuig, bestuurd door den piloot Udet. Deze zag het vuur, cirkelde eenige malen rond boven de plek, en wierp tenslotte een briefje neer van den volgenden inhoud: „Ik kom in twee uur terug en stuur een motorboot." Sorge was gered. Op dat moment wist hij nog niet, dat men hem reeds had opgegeven. Want de expedi tie had een stuk van zijn vouwboot gevonden, waar door men natuurlijk geloofde, dat de onderzoeker was omgekomen. Men heeft den geleerde gevraagd, wat hij gedaan zou hebben, als Udet niet zou zijn verschenen. Glim lachend antwoordde hij: „Ik zou op een ijsschots gestapt zijn en het statief van mijn fototoestel als roer hebben gebruikt!" Natuurlijk is de kans, dat men op deze wijze een menschclijke nederzetting en niet de open zee bereikt, zóó klein, dat men goed doet, niet de minste hoop te koesteren. Men kan op die manier slechts 100 M. per uur afleggen. Daar verder een ijsschots ieder uui afneemt met een vijfde van zijn omvang zou men gedwongen zijn, om het uur over te stappen. En dat is natuurlijk slechts mogelijk, zoolang er genoeg ijsschotsen zijn. Sorge keerde later terug naar dezo plek en deed hier onderzoekingen, die zooveel resultaat hadden, dat de geheele expeditie op eenmaal gerechtvaardigd leek. Dr. Sorge zal weldra een aanvang maken met de uitwerking van de verzamelde gegevens. Een vlugge manier van „opladen" zouden we het zeldzame auto-ongeluk ook kunnen noemen, dat eergisteren op den hoek van de Kaiserallee en de Wilhelmsaue te Berlijn plaats vond. Daar reed een auto, waarvan de bestuurder een botsing met een anderen wagen wilde voorkomen, tegen een boom, dien hij als 't ware bij den grond „afschoof. Het werkwaardige was, dat de boom op het dak van de auto terecht kwam, en het geheel zoo nog een eindje doorreed. Toen deze onge wenechte last verwijderd was, bleek de beschadiging aan de auto maar zeer gering te zijn. Twintig jaar lang heeft het Duitsche hoogtesprong- reoord gestaan op naam van den turner Pasemann met 1.92 meter. Thans is het zijn landgenoot Frankenberg gelukt dit record op 1.943 meter te brengen. De vragen, die hij zich ter beantwoording heeft ge steld, zijn deze: „ln welken vorm vloeit het vaste landsijs naar zee? Hoe dik en hoe breed zijn de ijs bergen? Hoe vormen zij zich en hoe bewegen zij zich voort?" Hoeveel arbeid in deze taak ligt opgesloten, blijkt uit het feit, dat 300.000 getallen en berekeningen noodig zijn geweest om dit resultaat te bereiken. Tot de interessantste waarnemingen van Sorga behoort ongetwijfeld die, welke hij heeft gedaan bij den Rink-gletscher. Wij weten, dat de gletschers in voortdurende beweging zijn, zij „wandelen". Sorge heeft nu vastgesteld, dat de Rink-gletscher de snel ste ter wereld is, want hij beweegt zich jaarlijks» niet minder dan 7 km. voorwaarts! Daaruit alleen laten zich ook de vele afbrokkelingen bij dezen gletscher verklaren; als die niet plaats vonden, zou hij zeer spoedig in do open zee komen. Hij is da meest productieve gletscher van Groenland en vormt jaarlijks 1500 groote ijsbergen! Zijn front i? 3 k.m. breed; hij verheft zich 60 M. boven den zee spiegel en ligt ongeveer 800 M. onder water. De ijsbergvorming is in het bijzonder door Dr. Sorge bestudeerd. Bijna voortdurend breken kleinere ijsmassa's van den gletscher af. De groote „geboor ten", waarbij de gletscher tot den bodem door scheurt, vinden ongeveer om de 20 dagen plaats. Het zijn ware natuurcatastrofen! Door herhaalde metingen van het gletscherfront en natuurlijk zeer gevaarlijke dieptepeilingen vóór dat front kon Sorge van verschillende afbrokke lingen den omvang bërckenenf liet bctrof'TïtSv raas sa's van eenige honderden iriillioen tonnen ijs, dat is meer dan de hoeveelheid- lave en ■asch, die de Ve« suvius bij zijn groote uitbarsting in 1906 uitwierp. De dieptemetingen, die Sorge in de Kangerdluk* fjord uitvoerde, hadden eveneens een verrassend re sultaat. Ondanks groote moeilijkheden gelukte het hem 80 peilingen te doen. Viermaal stootte hij op een diepte van meer dan 1000 M., om daarna de diepste plaats van 1123 M. te vinden. De beste kameraad,'die Sorge op zijn tochten had, is zijn vrouw. Jong en krachtig als zij is, heeft zij haar man begeleid en het zal wel geen aangenaam oogenblik voor haar zijn geweest, toen men een stuk van de vouwboot vond De volgende expeditie hopen zij weer samen te ondernemen! Gk. WOENSDAG 5 JULI. HILVERSUM (1875 M.) VARA.: 8.00 Orgelconcert door Johan Jong; 8.30 Gra- mofoonmuziek: V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding; VARA.: 10.15 Uitzending voor de arbeiders in de continubedrij ven; 12.00 Orgelspel door Johan Jong; 12.15 De Noten krakers o.l.v. Daaf Wins; 12.45 Orgelspel; 1.00 De No tenkrakers; 1.45 Zenderverzorging; 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Voor de kinderen; 530 De Flierefluiters o.lv. Jan van der Horst; 6.15 Mandoline-ensemble o.l.v. Joh B. Kok; 6.45 Orgelspel door Cor Steijn; 7.00 Actueel aller lei uit de arbeidersbeweging; 7.20 Orgelspel door Oor Steijn; 7.40 De Vakbeweging; 8.00 Herhaling S.O.S.- berichten; 8.02 Vaz Dias en Varia; 8.15 VARA-Orkest onder leiding van Hugo de Groot; 9.00 „Gelukkig, de tafel is gedekt!'', een hoorspel let je door het VARA.- tooneel: 9.30 VARA-orkest; 10.00 Gramofoonmuziek; 10.30 Orkest; 11.15 Gramofoonmuziek. HUIZEN (298 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gramo foonmuziek; 9.00 Meisjeskoor; 12.00 Politieberichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Kwintet onder leiding van P. v. d. Hurk; 2.00 Zenderverzorging; 2.10 Harmoni umbespeling; 3.00 Het Delftsehe Trio; 4.30 Kinderuur- tje; 5.30 Uitzending van het Chr. Nat Zendingsfeest te Wassenaar; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Onderwijs fonds voor de Binnenvaart; 7.00 Politieberichten; 7.15 Ned. Chr. Persbureau; 7.30 Declamatie; 8.00 Gramo foonmuziek; 9.00 Causerie; 9.30 Orgelconcert door Jan Zwart; 10.30 Vaz Dias; 10.40 Gramofoonmuziek. LUXEMBURG (1191 M l 7.00 Gramofoonmuziek; 7.50 Symphonisch concert; 8.40 Lichte gramofoonmuziek; 9.55 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M.) I.30 Concert; 5.20 Idem; 6.35 Gramofoonmuziek; 8.20 Pianorecital; 9.35 Concert. KALUNDBORO (1153 M 12.20 Strijkorkest; 3.20 Gramofoonmuziek; 3.50 Omroep orkest; 930 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 4.50 Poulair concert; 10.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.' II.50 Concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 10.50 Populair concert. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.i 1230 Gramofoonmuziek; 430 Concert; 11.20 Dansmuziek LANGENBERG (472 M.) 1230 Populair concert; 130 Concert; 4.50 Vespercon cert; 11.10 Concert DA VENTRI" (1554 M.) 12.20 Orgelconcert; 1.05 Concert; 1.50 Idem; 2.35 Dans muziek; 3.20 Pianoconcert; 5.05 Concert; 6.50 Idem; 10.00 BJ3.C.-orke®t» PARIJS EIFFEL (1724 M.) 8.50 Concert oJ.v. Ed. Flament. PASIJS (RADIO) (1724 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Opera-fragmenten; 12.50 Orgelconcert; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem. MILAAN (331 M.) 8.00 Gramofoonmuziek; 8.50 Orkestconcert. ROME (441 M.) 8.20 Gramofoonmuziek; 9.05 Opera-uitzending. WEENEN (517 ML» 5.45 Muziek van hedendaagsche componisten; 9.05 Ge varieerd pragramma; 10.55 Populair concert 5.35 Populair concert; 8. 10.35 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.) 20 Idem; 930 Kamermuziek; BEROMUNSTER (460 M.) 7.30 Gramofoonmuziek; 830 Operette-fragmenten. DONDERDAG 6 JULI HILVERSUM (1875 M.) AVRO.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Solistenconcert; 11.00 Cursus knippen van kinderkleeding; 11.30 Voortzetting solistenconcert; 12.00 Lunchconcert door het Omroep orkest; 2.15 Rustpoos zender; 2.30 Gramofoonmuziek; 3.00 Causerie; 3.30 Gramofoonmuziek; 4.00 Mevr. Ant. van Dijk spreekt voor zieken en ouden van dagen; 4.30 Zangvoordracht; 5.00 Radiotooneel voor de kinderen; 5.40 Concert door het Omroeporkest; 6.30 Sportpraatje door H. Hollander; 7.00 Omroeporkest; 7.30 Causerie door G. de Josselin de Jong: „Circus"; 8.00 Vaz Dias; 805 Gramofoonmuziek; 8.15 Aansluiting met het Ge bouw „Tivoli" te Utrecht. Concertgebouworkest onder leiding van Louis Schmidt, m.m.v. Gita Alpar, sopraan; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dans muziek. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10.00 Gramo foonmuziek; 10.15 Morgendienst; 10.45 Gramofoonmu ziek; K.R.O.: 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdien stig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest o.l. v. Johan Gerritsen; N.C.R.V.: 200 Cursus fraaie hand werken; 3.00 Gramofoonmuziek; 3.30 Zenderverzorgiing 4.00 Bijbellezing, daarna concert; 5.00 Handenarbeid voor de jeugd; 5.30 Liederemrecital; 6.45 Knippen en stofversieren70.0 Politieberichten; 7.15 Lezing; 7.30 Weekoverzicht; 8.00 Strijkorkest; 10.30 Gramofoonmu ziek; 11.30 Sluiting. LUXEMBOURG (1191 M.) 7.00 Graomfoonmuziek7.45 Weeroverzicht; 7.50 Sym phonisch concert; 8.30 Causerie; 8.40 Gramofoonmu ziek; 9.55 Dansmuziek. 12.20 Gramofoonmuziek; 13 muziek; BRUSSEL (509 M.) Concert5.20 Gramofoon- KALUNDBORG (1154 M.) 1230 Strijkorkest; 3.35 Omroeporkest; 5.20 Gramofoon muziek; 8.20 Omroeporkest; 10.10 Gramofoonmuziek; BERLIJN (419 M.) 4.46 Populair concert; 9.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.) 12.30 Populair concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 ld.; 4.20 Concert; 6.30 Klein-orkest; 9.50 Pianorecital; 10^50 Dansmuziek. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M) 1230 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.20 Concert; 940 Populaire en dansmuziek; 11.20 Populair concert. LANGENBERG (472 M.) 12.20 Populair concert; 1.20 Concert; 4.50 Vespercon cert; 10.50 Dansmuziek. DAVENTRY (1554 M.) 1230 Concert; 2 35 Idem; 4.05 Concert; 6.50 Idem; 8.20 Militair ooncert; 9.55 Concert, 11.05 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1445 M.) 8.50 Gramofoonmuziek. PARIJS-RADIO (1728 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem; 7.30 Idem; 830 ld. MILAAN (381 M.* 8.00 Gramofoonmuziek; 8.50 Opera-uitzending. ROME (441 M.) 8.50 Opera-uitzending. WEENEN (517 M.1 5.45 Solistenconcert; 730 Populair concert; 10-55 Gra mofoonmuziek. WARSCHAU (1412 M.) 5.35 Populair concert; 6.55 Gramofoonmuziek; 8.20 Con cert; 10.20 Dansmuziek. BEREMUNSTER (460 51.) 7.30 Italiaanache muziek; 8.50 Populair concert,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5