RIJKSVOORSCHOT VOOR EEN DESTRUCTOR. Lovelock loopt een wereldrecord. De heeie familie achter slot en grendel. Afschuwelijke moordpartij in Servië. 15000 kegelaars bij elkaar. Paganini's dubbelganger is dood. Bezuiniging op de Keuringsdiensten. Aanslag op een geldzending. Een dansje in de open lucht Aantal werkloozen neemt gestadig af. Moord in een Grieksch klooster. AUTORIJDEN IN AMERIKA WORDT EEN GENOT Meer wegen en minder wagens. Minister De Wilde over de bezwaren der Kamerleden tegen het rentedragend voor schot van een millioen aan de Thermo- chemische fabrieken. Ongemeen uitvoerig is minister De Wilde ingegaan op de bezwaren die vele Kamerleden hebben aange voerd tegen het rentedragend voorschot aan de Ne- derlandsche Thermochemische Fabrieken N.Y. Destructor Woerden, gevestigd te Amsterdam. De minister merkt op dat het gevraagde bedrag van f 1.080 000 overeenstemt met de raming van kos ten die ongeveer twee jaar geleden is gemaakt De bestaande gemeentelijke en particuliere destructoren beschikken niet over voldoende capaciteit. Dat de te ruggave van het voorschot onzeker zou zijn kan de minister niet toegeven. Aanneming van dit voorstel brengjt niet mede dat bestaande of nog op te richten andere destructoren eveneens voorschot zouden kun nen vragen. Opgericht is een juridisch-zelfstandige dochtermaatschappij, welker financiën zelfstandig worden gehouden. Zulks is geschied omdat de moe dermaatschappij met verlies, werk», en er een waar borg moest zijn dat de financiën van de destructor in het Westen des lands niet zouden afvloeien naar dien te Bergum. Met centralisatie van de destructie bedoelt de regeering niet centralisatie voor het ge- heele land, maar voor groote deelen des lands. De particuliere destructor te Overschie is opgericht toen de onderhandelingen over de onderhavige destructor reeds in een vergevorderd stadium verkeerden. De minister kan niet instemmen met het gevoelen dat in minder dichtbevolkte streken voorloopig nog kan worden volstaan met begraven. Ook kan niet wor den toegegeven dat de tarieven hoog zijn. Bij een universiteitswedstrijd in den Ameri- kaanschen staat Kentuckey gelukte het aan den bekenden Engelschen hardlooper, Jack Lovelock, een nieuw wereldrecord over de Engelsche mijl (1609 meter) te behalen. Maatschappelijk Hulpbetoon te Leiden ge ra- meid en bekogeld. Slotscène in de cel. Maandagmiddag heeft te Leiden de 20-jarige J. H. v. L. de deur van het gebouw van Maatschappelijk Hulp betoon aan de Lammerenmarkt gerameid en ernstig beschadigd. Door tusschenkomst van deze instelling •was hij destijds aan een ijsco-wagentje geholpen. Hij meende echter, dat zijn ondersteuning niet ver genoeg ging en heeft daarom op deze wijze daaraan uiting ge geven. Hij werd door de politie gearresteerd en werd naar het politiebureau overgebracht. Zijn 54-jarige vader W. v, L., hierover ontsticht, heeft eenige uren later bij Maatschappelijk Hulpbetoon ver scheidene ruiten ingeworpen. Ook hij werd gearres teerd en op het politiebureau ingesloten. Uit wraak hierover heeft zijn 24-jarige zoon H. v. L. gisternacht va.n de woning van den wethouder van sociale werken mr. A. J. Romijn de Schel penka de verscheidene ruiten ingeworpen. Een vlakbij wonende hoofdagent van politie, die door het glasgerinkel wak ker werd, rende naar buiten en heeft v. L. gearres teerd. Deze werd eveneens op het politiebureau in ver zekerde bewaring gesteld. De vader is gistermorgen naar het Huis van Bewa ring te 's-Gravenhage overgebracht en aldaar ingeslo ten, aangezien hij zich reeds eerder aan een dergelijk feit had schuldig gemaakt en er vrees voor herhaling 'bestond. Vier vrouwen en een zuigeling om het le ven gebracht. Een afschuwelijke moordpartij heeft volgens een bericht uit Belgrado plaats gehad in het dorp PJftuwo, dat in het midden van Servië is gelegen. Een hoer heeft daar eerst de vrouw van zijn buur man vermoord. De vrouw bood hevig verzet waardoro de boer in een toestand van razernij geraakte, zoodat hij de vrouw maar met zijn mes bleef steken, totdat het. leven geheel geweken was. Vervolgens vermoordde hij nog de schoonmoeder cn een kind van 9 maanden van de vrouw, waarna de woesteling zich naar zijn eigen boerderij begaf, waar hij zijn eigen vrouw en een tante vermoordde. Ten slotte maakte hij door een geweerschot een ein de aan zijn leven. VERHOOGDE BROODPRIJS TE PARIJS. Ten gevolge van de stijging der prtjzen voor graan en meel is de broodprijs te Parijs verhoogd van fr. 1.70 op fr. 1.80. VIJF MENSCHEN VERDRONKEN. Roeiboot omgeslagen. Op het meer van Varese in Italië is een roeiboot om geslagen; er zfjn vijf menschen verdronken, Ingeschreven bij de organen der arbeidsbemiddeling. Geheel Gedeeltel. Geplaatst werkloo werkloo bij werk- Ge zen zen verschaff. steund 28 Jan. 403.697 24.349 47.690 139.795 25 Febr. 384.030 23.401 53.790 165.945 25 Maart 347.310 21.631 58.097 155.479 29 April 312.119 19.913 54.140 144.633 27 Mei 294.249 20.077 51.893 137.575 34 Juni 270.936 18.408 43.498 129.296 Vijftienduizend kegelaars maken een wandeling door de versierde stra ten van Frankfurt am Main, de stad waar een groot bondsfeest werd gehouden en waar duizenden kegel vrienden uit alle deelen van het rijk en ook daarbuiten bijeen gekomen zijn. DE VERKIEZINGEN VOOR HET HOOGHEEMRAAD- SCHAF NOORDHOLLANDS NOORDERKWARTIER. Wc vernemen, dat de Besturen van de Ant, Rev.. den Vrijz. Dem. Bond, de Chr. Hist. Unie, den Vrijheids bond en de S.D.A.P. in den Kamerkieskring Den Helder een vergadering hebben gehouden over de verkiezingen voor het Hoogheemraadschap. De R.K. Rijkskieskring- organisatie was niet aanwezig, maar een mededeeling van die zijde was ingekomen, dat zij zich niet met deze verkiezing zal inlaten. Er moet n.1. een commissie uit den L.T.B. in het leven zijn geroepen, die deze materie zal behandelen. Om zoo mogelijk te geraken tot verkiezing bij enkele candidaatstelling zijn de verschillende besturen der po litieke partijen inden Kamerkieskring Den Helder, den R.K. L.T.B. en het bestuur van de Alg. Kiesvereeniging van het Hoogheemraadschap Noordh. Noorderkwartier nu tot een bijeenkomst opgeroepen, die a.s. Zaterdag zal worden gehouden. AAN DE TARWETELERS. Koopen en vermalen van niet-erkende tarwe. De Besturen der Tarwe-Organisaties voor Noord- Holland en Zuid-Holland vestigen de aandacht der tar- wetelers nog eens op het feit, dat het verboden is an dere dan zelf verbouwde tarwe van den laatsten oogst op het bedrijf te hebben. De Organisaties kunnen schrif telijke vergunning geven tot het koopen van tarwe voor voederdoeleinden. Deze vergunning wordt alleen afge geven, indien de bedoelde tarwe, ook al is deze ge kleurd, is vermengd met gerst Het is voorgekomen, dat een tarweteler, ondanks vo renstaande voorschriften, tarwe heeft gekocht en voor eigen behoefte (bakken van brood) heeft doen ver malen. Teneinde iedere twijfel uit te sluiten zij medegedeeld, dat zulks ten strengste is verboden, zoowel op grond van het tarwebesluit, als op grond der voorschriften en Bestuursbesluiten der Gewestelijke Tarwe-Organisaties. Tegen overtredingen zal streng worden opgetreden; Na een avontuurlijk leven op Madeira in armoe gestorven. V.D. verneemt uit Rome: Het overlijden wordt ge meld van een merkwaardige figuur die jarenlang zwervend door het geheele land, nu hier dan daar plotseling placht op te duiken en door zijn zonderling optreden steeds de aandacht trok. De overledene, een zekere Walter Reller, was bijge naamd „Paganini's dubbelganger". Hij vertoonde in derdaad een frappante uiterlijke gelijkenis met den genialen violist, hetgeen hij nog door nauwkeurig co- pieeren van diens kleeding wist te accentueeren. Bovendien speelde hij viool, helaas zonder eenig talent. Desniettemin ondernam hij eens een concertreis door Zuid-Amerika. In Argentinië veroverde hij het hart van een rijke gravin, die zijn tournee verder financierde, evenwel zonder het verhoopte succes. Niet lang daarna trok Paganini's dubbelganger zich terug uit het openkare leven; hij raakte vergeten en stierf dezer dagen op Madeira in een klein huisje, waar men bij den schamelen inboedel nog een ge broken viool vond. Plan om het aantal ambtenaren met 68 te verminderen. Ook besparing op materi eel. Eerst op 1 Januari in werking. De bezuiniging op de keuringsdiensten van waren zal naar minister De Wilde mededeelt niet voor 1 Januari kunnen ingaan, en niet op 1 Augustus, zooals het plan was. De termijn zou voor de gemeentebesturen te kort zijn om de verlangde bezuiniging tot stand te brengen en voor het personeel dat zou moeten afvloeien zelfs onbillijk kort zijn. Wat betreft de bijdragen aan gemeenten In de jaar- lijksche kosten aan keuringsdiensten deelt de minister mede. dat het plan tot bezuiniging met betrekking tot de keuringsdiensten voor waren, dat hij bij de aanvaar ding van zijn ambt vond, tweeledig is: 1. Meer ratio- neele bezetting van de keuringsdiensten met personeel en wel in verhouding tot het zielental der districten. Er zijn enkele diensten, die eenigszins ruim, andere diensten, die eenigszins karig bezet zijn met personeel. In totaal zouden door deze regorganisatie 68 ambtena ren kunnen afvloeien. Daardoor zou in totaal f 252.164 worden bespaard. 2. Door verlaging van het salarispeil der ambtenaren zou een bezuiniging van ongeveer f 30 duizend worden bereikt. Op de begrootingen van de diensten voor 1933 was reeds door korting op de salaris sen en door besparing op materieel f 68.900 bezuinigd. In totaal zou zoo f 350.000 bezuinigd worden, waar van f 175.000 ten voordeele van het Rijk zou komen. Dit plan. dat na ernstig onderzoek is gevormd, steunt op de gedachte, dat de werking van de Warenwet niet moet worden aangetast De personeelinkrimping met 68 plaatsen zal op een totaal van 381 geschieden. De minister heeft zich na de aanvaarding van zijn ambt zoo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld va* deze aangelegenheid. Hij is tot de slotsom gekomen, dat zoo drastische salarisvermindering als ln het voorloo pig verslag is gesignaleerd, moeilijk te aanvaarden zal zijn. Bovendien meent hij, dat de salarisver-mindering van deze ambtenaren niet afzonderlijk moet geschieden, maar moet worden bezien in het kader van de alge- meene wettelijke voorziening betreffende de salarissen der gemeente-ambtenaren die de regeering voorbereidt Dit maakt eenige verhooging van den begrootingedlenat noodzakelijk. Voor het loopende jaar is voor de dien sten in totaal geraamd f 1.533.201. Voor het rijk be draagt daarin het aandeel f 766.100.dat is f 106.100 meer dan het bij nota van wijziging uitgetrokken be drag. Voor het loopende jaar wordt het artikel bij deze memorie nader verhoogd met f 106.101.en dus ge bracht op f 766.101. Zuivel centrale. Wat het onderzoek van melk op vetgehalte betreft, kan de minister mededeelen. dat overleg met de crisis- zuivelcentrale gaande Ls om tot een geregelde samen werking tussehen dit instituut en de keuringsdiensten te komen. Pantserwagen met 500.000 frs. overvallen. Aanvallers door machinegeweren op de vlucht gedreven. Uit Parijs: Volgens een bericht uit Casablanca is een pantserwagen van een militairen betaalmeester, die 500.000 francs bij zich had, om soldij aan de mi litairen uit te keeren, in de omgeving van Rich door inlanders overvallen. Ongeveer 30 inboorlingen, die met geweren gewa pend waren, trachtten zich meester te maken van den pantserwagen en het geld. De bemanning van den pantserwagen stelde even wel het machinegeweer in werking, waardoor de aan vallers, die 20 dooden en gewonden achterlieten, op de vlucht sloegen. Een van de grootste attracties voor den Parijzenaar ter gelegenheid van den nationalen feestdag in Frankrijk op den 14den Juli is het dansje in de open lucht. Hierboven een kijkje op het Beursplein. Nog steeds neemt het aantal geheel en gedeeltelijk werkloozen gestadig af. In den loop van de maand Juni is het gezamenlijk aantal met ongeveer 25.000 verminderd. Het „Hsbl." laat dan een overzicht volgen van de cijfers, die het ministerie van Sociale Zaken gister avond heeft bekend gemaakt: In een Grieksch klooster zijn vier personen, onder wie de superieur, vermoord gevonden. De misdaad wordt aan roovers toegeschreven. AANGENAAM RESULTAAT VAN DE CRISIS. Juist te midden van de crisis wordt in de Vereenigde Staten veel geld besteed aan de verbetering der bestaande auto wegen en den aanleg van nieuwe. In do eerste plaats verschaft men daardoor werk en verder wil men zoo het automo bilisme bevorderen. Er was een tijd, dat de Amerikaansche automo bilist afgunstig was op zijn Europeeschen lotgenoot, want wel zijn de Europeesche autowegen over het algemeen slechter, maar men kan ze tenminste ge bruiken. Daar kent men niet de altijd verstopte hoofd wegen, daar gelooft men niet, 's Zondagsavonds in do fabrieken van Ford of General Motors te zijn. Maar een week-End in de Vereenigde Staten? .Als u dat aangenaam wilt doen, gaat dan niet per auto", was voor eenige jaren de leus in Amerika. Óf men moest 's Zaterdags heel vroeg vertrekken en in den vroegen Zondagmiddag terugkeeren. Maar wanneer men 's Zondagsavonds per auto huiswaarts moest keeren, kon men beter gaan wandelen. Die tijd is echter voorbij. De wegen zijn niet meer verstopt, het rood van de verkeerssignalen is door een vriendelijk groen verdrongen. Men spreekt nu in de Amerikaansche automobielelübs over de twee laatste decennia als over een nachtmerrie. In 1905 waren er •n de V.S. 78.000 auto's; in 1929 reden er 26 5 millioen! Dorp en stad. staat en bondsregeering trachtten tever geefs'voor dit op schrikbarende wijze groeiende auto- leger ruimte te maken. De wegen van 1905 waren ook al heel goed voor het paardrijden! Er was een groot wegennet, dat eigenlijk bestond uit oude Tndianenpaden. Men leidde de autowegen dwars door het gebergte over moerassen, door het bijna tropische Zuiden en het hooge Noorden. Er werd aangelegd met uithoudingsvermogen en veel geld. Niettemin bracht dat geen oplossing. Totdat de groote crisis kwam, die voor menig autobezitter een opluchting beteekende. Want het streven om zooveel nieuwe wegen aan te leggen als het autoverkeer noodie had. was hope loos. In 1928 produceerden de Amerikaansche fabrie ken 5.620.000 nieuwe auto's! En steeds minder wa gens vielen af, doordat de techinek verbeterd was en de levensduur van iederen wagen was verlengd. Der halve reden niet slechts meer auto's over de wegen, maar zij waren ook sneller en sterker. De automobi list wilde zijn wagen geheel anders gebruiken dan 10 'aar vroeger. De fabrieken verzonden hun producten in vrachtauto's, zij haalden de grondstoffen in wagens van vijf ton en verlangden, dat de wegen tegen dien druk bestand waren. De verstopping der wegen was een economisch probleem. In de Fifth Avenue te New York kon men gelooven, een gasaanval mee te ma ken, wanneer in de spitsuren een wolk van stank over de hoofdstraten lag. De staat meende te doen wat in zijn macht was. In 1929 werd een extra bijdrage voor den wegenbouw van 80 millioen dollar goedgekeurd. Wegen tot een gezamenlijke lengte van 55.000 mijl werden van een nieuwen bovenbouw voorzien. En desondanks zag men geen uitkomst. Toen kwam de ramp van Wallstreet in 1929. Se dert is de wereld in wanorde en slechts één probleem schijnt automatisch te worden opgelost: hoe een ein de kan komen aan de verstopping der Amerikaansche wegen. Vele automobielfabrieken werden stopgezet en toch kan men beweren, dat de fabrikanten in zeker opzicht voor deze ontwikkeling dankbaar moeten zijn, daar nu eindelijk de voorwaarden zijn geschapen voor een nieuwen opbloei dezer industrie. Het pu bliek weigerde, nieuwe wagens te koopen, hoewel het in 1930 daarvoor nog genoeg geld had. Tot eind 1930 nam het aantal auto's in de Vereenigde Staten nog met 44.000 toe. Daarna kwam de terugslag. Eind 1931 waren er nog 25.8 millioen auto's, 700.000 minder dan in 1929. Eind 1932 bedroeg het aantal 24.370.000. Ofschoon het aantal auto's verminderde, bleef men wegen aanleggen. Er werden zelfs meer nieuwe we gen aangelegd dan tevoren, want men wilde den werk loozen arbeid verschaffen. De bondsregeering, die in goede tijden royaal meende te zijn als zij 80 millioen voteerde, besteedde in 1931 133 millioen voor dat doel en in 1932 226 millioen. Automobilisme in Amerika is nu een genot gewor den. Minder auto's en meer wegen! .Ta, de crisis heeft nog andere prettige gevolgen gehad; de grondstoffen zijn in prijs gedaald, de banden zijn goedkooper ge worden. En bovendien wordt, de automobilist goed be handeld. Vroeger ergerde hij zich vaak over wat de autoriteiten verkeersregeling noemden en wat hij zelf als verkeersbelemmering beschouwde. Wie een auto verwerft, vergeet graag, dat ook de voetgangers recht op den weg hebben. Zoolang hem geen speciale auto wegen ter beschikking worden gesteld, moet hij van tijd tot tijd aan het bestaan der voetgangers worden herinnerd. De automobilist maakte zich kwaad over de regeling: hij moest vaak stoppen, stond herhaalde lijk voor rood licht en moest dikwijls langzaam rij den. Toen zijn echter ook de voetgangers aan de beurt gekomen. Ook zij moesten leeren, op rood en groen te wachten; het verkeer ging weer sneller. En nu worden overal de hoofdverkeerswegen ver beterd. Zij loopen zooveel mogelijk kaarsrecht en gaan buiten dorpen en kleine steden om. Voor de automobi listen zijn de omstandigheden zoo prettig geworden, dat men weer een toeneming van het aantal auto's verwacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 8