Bank Holiday in Engeland. Telefoon Donderdag 10 Augustus 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9327 Op dezen dag gaat de Engelschman uit. Een „vrediger" bestemming. Het saneeringsplan der bloembollen. Mussolini helpt oogsten. Een heel huis verrold. in den binnenzak. (Van onzen Engelschen Briefschrijver). BICESTER. 6 Aug. 1933. 't Is Zondag 6 Augustus, terwijl ik dit schrijf, en morgen, Maandag, is de eerste Maandag in Augustus. Een belangrijke dag voor den Engelsch man, een vrije dag voor ieder, een feestdag voor het heele land. En als het weer blijft, zooals het de laatste dagen geweest is, zal deze Bank Holi day er een worden, die kans heeft om records te slaan. Want op de Bank Holidays gaat de Engelsch man uit. Godsdienstige gevoelens kunnen hem er van weerhouden op Zondag te reizen, of zelfs, als reizen niet noodig zou zijn, op Zondag te genie ten, maar geen enkel bezwaar van dien aard brengt de vrije eerste Maandag in Augustus met zich mee. Morgen gaat de Engelschman uit. Laat ik liever zeggen: Morgen is de Engelsch man uit. We hebben hem gister. Zaterdag, al zien vertrekken. Ongelukkig genoeg trof onze reis van Londen naar Bicester juist op dien Za terdag, Ongelukkiger nog moesten we daarvoor op een van de grootste Londensche stations zijn: Paddington Station. Als we eergister aan onzen jongsten zoon had den verteld, wat we hem gistermiddag op dat station meedeelden, zou hij ons zeer waarschijn lijk maar half geloofd hebben. Gister evenwel twijfelde hij geen seconde, toen zijn moeder zei, dat er in Londen alleen evenveel menschen woon den, als in heel Nederland. Waarom zou bij twijfelen? Hij zag ze immers voor zich. Ik kan geen menschen menigte schatten. Als iemand mij zou zeggen, dat er tienduizend men schen aan het station waren, zou ik hem geloo- ven. Maar ik zou hem evengoed gelooven. wan neer hij zei, dat het er twintig, of dertig duizend waren. De Bicestertrein van 4.10, zoo zagen wij op een bord, zou vertrekken van perron 1. We waren vroeg, heel vroeg zelfs. Kwart voor 4 torsten we onze zware bagage het eerste perron van Pad dington Station op. Het oogenblik daarvoor zou je eigenlijk ge dacht hebben, dat er geen vier menschen en vier koffers meer bij konden op dat eerste perron Maar dat viel mee. Er zijn ten slotte altijd nog gaatjes en hoekjes, waar je je in kunt dringen. Die groote menigte liet ons trouwens tamelijk onverschillig. Ze zou vertrekken, vóór het de beurt van onzen trein was om binnen te komen. Want de eerstvolgende trein, die van perron 1 af zou gaan, lazen we, was een trein naar Zuid- Wales, die om kwart voor 4 moest vertrekken 't Was nu kwart voor 4, en de menschen waren er. Ze stonden voor me. achter me. links en rechts van me, maar de trein liet op zich wach ten.. Hij kwam kort na vieren. Hij vertrok even over kwart, ruim een half uur te laat. Hij was leeg, toen hij kwam, tot in elk hoekje gevuld, toen hij vertrok. Maar ik moet tot mijn verbazing ver klaren, dat ik niet gemerkt heb, dat er iemand van het perron was verdwenen. Het werd tijd voor onzen trein. Meer dan tijd, want we hadden al ruim vijf minuten onder weg moeten zijn. Maar je kunt moeilijk verwachten, dat je trein voor komt rijden, wanneer zijn voor ganger daar met een onverschillig gezicht staat te puffen, en er zich niet van bewust schijnt te zijn, dat hij schandelijk over zijn tijd is. Onze Bicestertrein was een reuzensneltrein: de Birmingham expresse. Of die dan in zoo'n plaatsje als Bicester, ruim 3000 inwoners, zou stoppen. Wel heen, hij niet, maar wij. Daarom was het zaak, dat je er voor zorgde in den goeden wagen te gaan zitten. Niet in de voorste wagons, want die zouden in volle vaart Bicester voorbij schieten. Maar de achterste wa gen, misschien de twee achtersten, zouden „slip carriages" zijn, d.w.z. ze zouden onderweg, kort voor Bicester, terwijl de trein in volle vaart door ging, losgekoppeld worden. Er zou een conduc teur bij zijn, in één van de wagons, en die zou op het goede oogenblik de remmen aanzetten. Op die manier kunnen ook kleine plaatsen zon der bezwaar in het snelverkeer opgenomen wor den. Toen ten slotte onze Bicestertrein voorreed, en tot stilstand kwam, viel een gedeelte van het per ron, of althans van de levende have op dat per ron, naar binnen, vulde alle derde klas coupè's en alle gangen, en alle ruimte, tusschen de ban ken. De coupè's waren vol, full up, zooals de Engelschman zegt, en er kon eenvoudig niemand meer bij. Wij stonden met ons vieren, en onze vier koffers, en vroegen ons af, wat er nu zou gebeuren. Ik sprak een eenigszins officieel uitziend iemand aan. „Zijn deze wagens voor Bicester?" i,Ja," „Hoe kom je er in, als ze stampvol zijn?" v,Vraag maar aan den conducteur. Daar staat hij." „Conducteur! Vier plaatsen voor Bicester." „Daar. Twee wagens," en hij wischte zich het zweet van zijn voorhoofd. Ik had hem nog willen vragen, of hij 't mijne ook meteen niet eventjes kon afvegen, nu hij toch bezig was, maar vond het beter, voorloopig maar bij het onderwerp te blijven. „Die twee wagens zijn vol, conducteur". „Kan ik niet helpen", en hij keerde zich resoluut om. „Conducteur, deze eerste klas coupé is leeg. Er zijn zeker nog wel middelen om daarin te komen?" Even keek hij me aan, toen nam hij een kloek besluit. „Vier menschen, vier koffers? Voor uit maar. Geeft U maar aan mij, mijnheer. Past U op bij het instappen, mevrouw. Ik leg alles wel in het net. Gaat U maar gauw zitten. Ik zal de deur afsluiten." „Dank je wel, conducteur" en een shilling veranderde van eigenaar. Wat is een shilling op een warmen, op een snikheeten Zaterdagmiddag, op een vol, op een stampvol perron'? Ik was bereid geweest hem het dubbele, en het driedubbele te geven voor die ruime, leege coupé. Maar dat was niet noodig. Hij had maar een halve shilling verwacht, de ge wone fooi in zoo n geval, en was buitengewoon ingenomen met den meevaller. Het bleek uit zijn gezicht. Het bleek uit de ma nier, waarop hij het portier afsloot. Zoo onge veer als een liefhebbende moeder de slaapkamer deur van haar jongste lieveling sluit. Het bleek ten slotte in Bicester, want hij was de conduc teur, die onze afgehaakte wagens moest remmen. Toen wij stilstonden, was hij in een oogwenk voor ons portier, en in den wagen. Hij haalde de koffers uit de netten, en zette ze op het perron. En dat alles voor dien eenen shilling. Want dit moet ik dien conducteur tot zijn eer nageven, dat hij geen oogenblik, geen tiende van een seconde draalde, toen de koffers uit den wagen waren ge haald. Resoluut keerde hij zich om, en ging heen. 0, conducteur, ik weet niet, of je nog meer werk had dien middag, nu je trein toch immers vertrokken was. Was je vrij, om naar huis te gaan? Had dan liever nog een oogenblik bij die koffers gedraald. Wij waren wel in Bicester, maar daarom nog niet in het Schoolhouse, waar we heen moesten. En waar was het Schoolhouse? Er was geen enkele taxii geen enkele kruier, en toen we het station uit waren, zelfs geen enkel mensch. Alleen waren er vier koffers, en het was heet. We sloegen op goed geluk links om. We zagen een jongen, negen of tien jaar oud. We hoopten het beste van zijn vlugheid van begrip, vreesden het ergste. Hij viel mee, hij kende het Schoolhouse, wees ons den weg. Het stadje door, bij de Bank rechts om. Hoe ver het was? O, zoo wat een mijl. Elke meter telde voor tien met die koffers, en na enkele minuten vroegen we opnieuw. Nu had den we een man met een fiets, die ons te woord stond. „Het Schoolhouse? Ja, daar kunt U zoo wel komen, maar dat is een heel eind om. Hier den hoek om. en dan door het land, komt U er veel gauwer." We waren dankbaar, en gingen den hoek om. Hij reed ons nog eens achterop, gaf nog meer tflV* structies. Een politieagent, en een garagehouder vulden ze later nog aan. „Hier links af", zei de garagehouder,, „en aan het eind van dit wegje is LJ er. 't Is nog zoowat honderd meter." We liepen het wegje af. We kwamen aan het eind er van. Er stond maar één huis, een. ja. wat zal ik zeggen, een soort kerkje, een soort kasteel tje. We liepen achter elkaar, zwoegend met onze koffers. Ik liep voorop, en was al doorgeloopen. Mijn vrouw stond stil. Er passeerde juist iemand Ik hoorde mijn vrouw's vraag: „Waar is het Schoolhouse?" En van verbazing liet ik mijn koffer met een zwaren smak neervallen toen ik het antwoord hoorde: „Dat is het Schoolhouse". We waren op onze bestemming aangekomen. OOGONDERZOEK-INRICHTING GROOTSTE KEUZE BRILMONTUREN EN GLAZEN SPECIALE REPARATIE-INRICHTING W. C. VAN GEELEN GEDIPLOMEERD OPTICIEN - REFPACTIONIST LAGEZIJDE B40 TEL. 26. SCHAGEN. OOGONDERZOEK GEHEEL GPATlS. Het fort van Mainz, is door de Duitschers vol gens het Verdrag van Versailles gesloopt moeten worden. We zien de afbraak op het onderste deel van de foto. Van de groote hoeveelheid steenen, die de reusachtig dikke muren opleverden heeft men aan -den rand van de stad een nederzetting gebouwd, welks ongetwijfeld „vrediger" aanzien U de bovenste helft van het plaatje toont. De Neutrale Bond van Boeren. Land- en Tuinbou wers te Venhulzen heeft aan zijn afdeelingen het vol gende schrijven rondgezonden: Mijne Heeren, Het saneeringsplan der bloembollen ls reeds enkele weken bekend, en vraagt onze volle aandacht. Zoo gauw de cijfers der saneering bekend waren, hebben wij een vergadering gehouden, met het bestuur der kring ..De Streek", welke allen belanghebbende zijn. Het in te leveren percentage plantgoed, vooral van de Darwin- en late tulpen, is veel te hoog. dit brengt-geen saneering tot* 65 pet., doch een vernieti ging voor vele, van hun geheele kraam. Ook de vroege tulpen vonden wij te hoog gesteld, wat inlevering aangaat, zoomede de narcissen. Na verschillende besprekingen zijn wij tot de vol gende cijfers gekomen, wat voor vele nog een offer is, doch algemeen was men van oordeel, dat, voorop ge steld dat de Regeering het doorgedraaide leverbaar wat de gestelde minimumprijs niet kan halen, voor deze prijs overneemt (wat inmiddels toegezegd is) wij een offer ^moesten brengen. Door het Bestuur is n.1. besloten, op de reserveering van het gestelde leverbaar 1 K.G. van vroege tulpen en 2xh K.G. van Darwin- en late tulpen, per R.R. geen aanmerking te maken. Maar wat de inlevering en reserveering van plant goed aangaat, het volgende voor te stellen: Inplaats van 1% K.G. inleveren der vroege tulpen en 1 K.G. reserveeren, deze cijfers te stellen op 1 KG. en Vz KG. En van de Darwin en late soorten, Inplaats van 5 K.G. inleveren en 3 K.G. reserveeren, dit op 3 K.G. en 1% K.G. te stellen. Wat de narcissen aangaat, dit zoowel voor de grove als fijne soorten te stellen op 50 pet van het gestelde. De L.T.B. door ons hiermede in kennis gesteld, heeft dit althans in West-Friesland geheel overgenomen. De Veilingsvereeniging „West-Friesland", die in deze ook werkzaam is, heeft dit ook toegezegd na een on derhoud met ons. Nu is door Uw bestuur een audiëntie aangevraagd bij den Minister van Economische Zaken en een be spreking met het bestuur der bloembollenkweekers Centrale doch dit laat nog op zich wachten, ofschoon Zooals bekend zijn de Pontische moerassen nabij Rome, eenmaal de meest ongezonde kuststrook van Italië, drooggelegd en in vruchtbaar land herschapen. Verleden jaar zijn er al eenige ton nen graan in de droogmakerij geoogst, doch dit jaar is het al 2500 a 3000 ton. Mussolini, die steeds groote belangstelling voor deze droogmakerij aan den dag heeft gelegd, heeft zich bijzonder verheugd in het aanzien van den huidigen oogst. De Duce heeft er deze dagen een reis heen gemaakt en hoe hij zich daarbij geamuseerd heeft, zien we op bovenstaand plaatje, waar hij bezig is een handje mee te helpen bij het insteken van het graan in de dorschmachine. wij dit verzoek, wat de kweekers Centrale aangaat peft telefoon herhaald hebben. Nu is bekend gemaakt door de bloembollenkweekers- centrale dat de voorloopige inlevering van tulpen voor Noord-Holland beneden het Noordzeekanaal ia vastgesteld data 8, 9 en 15 en 16 Augustus en voor Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, dus West- Friesland en Kennemerland op 10, 11, 17 en 18 Au gustus. Er moet worden ingeleverd van de vroege tulpen plantgoed: 1% K.G. van elke R.R. en van het te re serveeren gedeelte Vé K.G. en van leverbaar 14 K.G. dus per R.R. 2 KG. plantgoed en Vz KG. leverbaar Van Darwin en late tulpen. 5 KG. van elke R.R. en van het te reserveeren gedeelte 1% KG. en van lever baar 1% KG. dus per R-R. 6% K.G plantgoed en 1% k.G. leverbaar. Nu stelt het Bestuur voor, aan alle leden, om te wachten met inleveren, tot na de bespreking met de bloembol Ie n kweekers-Ce ntral edaar wij met deze rege ling geen genoegen kunnen nemen. [Dus ons verzoek is: lever niets in tot nader bericht. Hiervan is bereids mededeeling gedaan, aan de naast ons werkende organisatie. Voor het Bestuur: (w.g.) A. SQHERMIEtR, Voorz. (w.g.) W. VENNIK. amerxkaansgke manter van web. ken onder oude niedorp. Men schrijft ons: In de Frik te Heerhugowaard-Noord, onder Oude Niedorp, wordt thans op Amerikaansche manier ge werkt. Daar wordt namelijk door den aannemer De Jong van Broek op Langendijk een geheel woonhuis gedraaid en verrold. Het is een huls, gebouwd met halfsteens muren, ter grootte van pl.m. 6 bij 11 M., waarvan alleen de deuren en ramen van den beganen grond uitgenomen zijn en overigens geheel in tact is gelaten, met schoorsteen, dakpannen, enz. Eerst is een schuur van pl.m. 4.50 bij 15 M., voor zien van een betonvoeting, verplaatst en is men thans bezig het woonhuis een kwartslag te draaien, waarna het pljm. 45 M. verrold zal worden, dit in verband met de kanalisatie en aanleg van een nieuwen Pro vincialen weg. „geheimhouding verzekerd." Te Rome is tusschen Santa Margherita Li- gura en den roca di Papa de eerste korte- golf-telefoonverbinding geopend. Daarmede heeft de beroemde Marconl zijn nieuwste ontdekking in practijk gebracht. Op deze basis voortbouwend zal men in de toekomst geen telefoonlijnen meer noodig hebben. Er is bijna geen deel der aarde, dat men per tele foon niet kan bereiken. Men vraagt de verbinding aan en het duurt niet al te lang, of men kan zijn stem over landen en zeeën doen hooren. Maar ook draadloos kan men zeeën overbruggen. Het is wel wat duur, een radiogesprek, maar men kan zich dan ook eenige minuten lang uitspreken, desnoods tot in den Congo. Is het dan niets nieuws, wat Marconi in practijk heeft gebracht? Het is zonder eenigen twijfel iets zeer nieuws. Als wij tot dusverre draadloos over zee spra ken. dan hadden we het Idee. dat de geheele wereld kon meeluisteren. Dat was ook inderdaad het geval, d.w.z. de knutselaars, die de golflengten der post kenden luisterden mee. In Engeland werd zelfs een speculantentrust gevormd, die alle Trans-oceaansche beursgesprekken afluisterden om daarna maatregelen te nemen. Tegen dat euvel zijn de regeeringen natuurlijk wel opgetreden. Men verandert voortdurend de golflengten waardoor geheimhouding veel meer verzekerd is. Over zee sprak men dus reeds zonder draad. Maar men dacht er nog niet aan, op de continenten zelf de brave telefoondraad af te schaffen. En toch waren al die draden en ingewikkelde apparaten den vaklieden een doorn in het oog. Deze wensch gaat nu in vervulling. De korte golf verovert den aether. Het eerste telefoongesprek volgens het nieuwe principe wordt gevoerd. En het voldoet aan alle voorwaarden: het is geheim, goedkoop en zonder draad! Van Marconi hoort men nu en dan, dat hij met zijn schip ergens op de Middellandsche zee rondvaart en nieuwe proeven neemt. Toen hij kort geleden de haven van Rome weer eens binnenliep, had hij een zeer sen sationeel apparaat voltooid: den eersten kortegolf- telefoon. In theorie wist men al zeer veel van ultrakorte gol ven, b.v. dat zij niet gestoord kunnen worden, geen at mosferische en andere geluiden doorgeven, dat zij de beeldtelegrafle mogelijk maken. Maar men wist ook, dat deze golven slechts „rechtuit" kunnen gaan, door lederen berg worden tegengehouden. Marconi heeft bij de opening van dezen kortegol- telefoon verklaard, dat hij thans reeds met gemak een afstand van 150 KM. bestrijkt. En binnen eenige dagen weken zal hij reeds tot 400 of 500 KM. zijn. De ideale oplossing Is dus voorbij, maar de korte gol ven In den door Marconi aangewenden vorm moeten regelrecht gericht worden. Zij bereiken slechts dat punt en zijn alleen daar hoorbaar. Rechts en links en boven en beneden dat punt zijn zij onverstaanbaar. In overeenstemming met de eigenaardigheden der korte golven is ook het ontvangapparaat gebouwd. Een holle spiegel vangt de golven op. In het centrum van. dezen spiegel bevindt zicht een radiolamip. In de verdere ontwikkeling en verbetering van dezen ontvanger ziet ook Marconi de toekomst der ultra-korte golven. Uitgezonden met bijzondere energie, zouden de ultra-korte golven alle tot nog toe bestaande hinder nissen moeten kunnen overwinnen. Dat zou beteeke- nen het intercontinentale, het transoceanische telefoon verkeer met golven tusschen 40 en 60 c.M. bij ab solute geheimhouding van het gesprek en zeer goed koop Zoo'n telefoon in de binnenzak, en als wij ons be vinden op de Mont-Blanc, in de Sahara, in de Siberische steppe, In een kamer: als de zender op ons „richt", wor den wy opgebeld en kunnen wij spreken. Toekomstfantasiën Misschien op dit oogenblik nog. Maar weldra niet meer De beeldtelegrafie wordt eenvoudiger; het wonder der radio wordt tastbaar voor ons. Het ultrakorte draadlooze telefoongesprek tusschen de beide punten bfj Rome zal een historische etappe in de ontwikkeling der telefonie zijn. Een technisch wonder, te gebruiken voor ons alleen. Een drar.dlooze telefoon in de binnenzak.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5