Barbara Worth Zee-ziekte! Zwarte artisten Waarnaar men luistert Sterft de visch uit? thans te Londen. VRIJDAG 11 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; VP.R.O.: 10.00 Morgen wijding; VARA.: 10.15 Voordracht door Jan Lemaire; 10.30 The Guaroni oJ.v. Loe Cohen; 11.00 Onze Keuken door P. J. Kers Jr.; 11.30 The Guaroni; AVRO. 12.00 Gramofoonmuziek12.30 Concert door Kovacs Lajos en zijn orkest; 2.30 Causerie door P. J. Schenk: „Vijan den van onzen tuin"; 2.50 Gramofoonmuziek; 3.15 Zang voordracht door Franz Toutenel; 3.45 Gramofoonmu ziek; VARA.: 4.00 Orgelspel door Jan Vogel; 4.30 Voor de kinderen; 5.00 Gramofoonplaten6.00 Socialistische liederen door de Flierefluiters; 6.45 Drs. P. Kuin: Plan-productie"7.00 De Flierefluiters; VPR.O.: 8-00 Cursus: Leerlingen van Christus; 9.00 Lezing; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; daarna Vaz Dias; 10.15 J. H. Eek hout draagt voor uit eigen werk; 10.45 Gramofoonmu ziek; VARA.: 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00 Politieberichten; 12.15 Het Amsterdamsch Salon-Orkest oJ.v. D. Kiekens; 1.45 Rustpoos; 2.00 Orgelconcert door Evert Haak in de St. Dominicuskerk te Amsterdam; 3.25 Vioolrecital; 4.20 Gramofoonmuziek; 5.30 Land- en tuinbou-whalfuurtje door J. Th. Arts; 6.00 Gramofoon muziek; 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie; 7.35 Gra- mofooonmuziek; 7.45 Orkest o.l.v. P Reinards; 835 Vaz Dias; 8.40 „De man die bezuinigt", een een-acter; 9.00 Orkest; 9.45 „De seance", een een-acter; 10.00 Orkest; 10.20 Gramofoonmuziek; 10.25 Vaz Dias; 10.30 Orkest; 10.45 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. LÜXEMBOURG (1191 M.) 7.00 Lichte gramofoonmuziek; 7.50 Symphonisch con cert; 8.30 Causerie in het Nederlandsch; 8.40 Lichte gramofoonmuziek; 9.55 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert 1.30 Gramofoonmuziek; 7.10 Idem; 8.20 Gramofoonmuziek; 9.20 Concert. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20 Strijkorkest; 3.20 Concert; 8.50 Strijkorkest; 10.40 Populaire muziek; 11.20 Moderne dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 4.45 Omroeporkest; 5.10 Populair concert; 10.00 Concert. KONTNGSWUSTERHAUSEN (1633 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 3.00 Pianorecital; 5.55 Kamermuziek. HAMBURG (372 M.) 11.50 Populair concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 ld.; 8.20 Concert; 10 40 Militair orke«.t LANGENBERG (472 M 12.20 Populair concert; 1.20 Idem; 5.20 Solistenconcert 10.50 Kamermuziek. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Orgelrecital; 1.05 Concert; 2.05 Idem; 2.35 Gramo foonmuziek; 3.20 Concert; 4.35 Idem, 6.50 Idem, 8.20 Militair orkest; 10.40 Pianorecital; 11.15 Dansmuziek. PARUS EEFFEL (1446 M.) 8.50 Concert o.l.v. M. Flament. PARIJS RADIO (1725 M.1 12.50 Gramofoonmuziek; 7.40 Idem; 9.05 Symphoniecon- cert; 9.50 Vervolg concert. MILAAN (831 M.) 8.00 Gramofoonmuziek; 8-35 Idem: 9.35 Dansmuziek. ROME (441 M.) 8.35 Gramofoonmuziek; 9.35 Operette-programma. WEENEN (517 MA 5.35 Pianorecital; 7.20 Populair concert; 9.20 Zang. WARSCHAU (1411 M.) 5.35 Solistenconcert; 7.25 Gramofoonmuziek; 8.20 Con cert; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 5.50 Concert; 8.50 Omroeporkest. ZATERDAG 12 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; V.PR.O.: 1000 Morgen wijding; VARA.: 10.15 Uitzending voor de arbeiders in de continubedrijven; 12.00 Kamerorkest o.l.v. Willem Drukker. 2.00 Gramofoonmuziek; 2.45 Causerie; 3.00 Eddy Wallis en zijn ensemble; 3.45 Rustpoos; 4.00 FEUILLETON. Door HAROLD BELL WRIGHT 48. Toen zij met hun drieën een poosje gebabbeld had den, en Barbara hen beknord had om hun wegblij ven, zeide Abe: „Ik geloof dat je nu beter zou doen naar huis te gaan, Barbara. Maar rijd dan niet langs de lijn. Sla naar het westen af door de woestijn, tot dat je bij den weg komt en volg dien. Wij kunnen nu onmogelijk met je meegaan en 't zou kunnen zijn dat een van die arbeiders weer een woordje te veel zeide. Vanavond kom ik bij je." Het was dien avond geruiraen tijd na negen uur, toen de opzichter de woning van Barhara bereikte. Een weinig verlegen en beschroomd kwam hij binnen en in den eersten den besten stoel nam hij plaats. Barbara zocht haar gelief koosden schommelstoel bij dc tafel op. „Het werd tijd dat je kwam. Ik voelde mij zoo eenzaam dat ik niet geloof dat ik het nog een uur had uitgehouden. Heusch, jij en Pat en Tex heb ben mij schandelijk verwaarloosd. Sinds het ver trek van mijn vader zijn geen van jelui hier geweest. Zelfs Pablo heeft mij heelemaal vergeten." „Pablo is werkzaam bij de Droge Rivier", zeide 'Abe langzaam. „Wij hebben de laatste drie dagen onze handen vol gehad. Je zult wel willen gelooven dat wij niet opzettelijk weggebleven zijn." Er lag iets in zijn stem en voorkomen dat Barbara dwong hem oplettend aan te zien. Was het een ver beelding die samenhang met haar sombere stemming van de laatste dagen of was het werkelijk waar dat de slanke gestalte van den opzichter gebogen was on der den druk der moedeloosheid? Hij zag haar dit maal niet aan met zijn gewone openhartigheid. Hij staarde op het tapijt dat tusschen hen lag en zijn gebronsd gelaat was doorploegd van rimpels die zij daar nog nooit had waargenomen. Ook trok het haar aandacht dat hij een revolver in zijn gordel droeg, hetgeen voor Abe zeer ongewoon was. „Dat weet ik heel zeker", riep zij uit „Het is heel kinderachtig van mij, dat ik mij beklaag. Ver geef het mij." Ed<Jy Wallis en zijn orkest; 4.40 Letterkundig overzicht door A. M. de Jong; 5.00 Eddy Wallis en zijn ensemble; 5.30 Jan Lemaire draagt voor; 5.45 De Flierefluiters o.l.v. Ray Forest; 6.15 Dubbel mannenkwartet; 6-30 De Flierefluiters; 7.00 Dubbel mannenkwartet; 7.10 De Flierefluiters; 7.25 Vaz Dias en Varia; 7.35 Uitzending uit het Festspielhaus te Salzburg van de Opera .De Tooverfluit" van W. A. Mozart; 8.40 De Rattenvanger van Hameien, voor te dragen door Willem van Capel- len; 9.05 Vervolg uitzending uit Salzburg; 10.50 Vaz Dias; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (296 M.) KR.O: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtuje; 12.00 Politieberichten; 12.15 The Dutch Gentleman Band o.l.v. Fred. van Zanten; 1.45 Rustpoos; 2.00 Halfuurtje voor de rijpere jeugd; 2.30 Kinderuurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.25 Reportage van de wedstrijden om de Ned. Zwem kam pioenschappen in het zwembad „Thialf" te Arnhem; 5.05 Gramofoonmuziek; 5.15 Esperantonieuws; 5.30 Or kest o.l.v. Marlnus van 't Woud; 6.20 Weekoverzicht door Paul de Waart; 6.45 Orkest; 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie: „Ervaringen op een luchtreis naar Ned. O.I."7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 Causerie; 8.00 Orkest 8.30 Vaz Dias; 8.35 Vroolijke avond uit het paviljoen te Valkenburg: Tholen en Van Lier, Ditta Schmetter- llng met haar HollandschWeensch orkest; 10.35 Mi crofoonvertelsel; Daarna Vaz Dias; 11.00 Gramofoon muziek; 12.00 Sluiting. LUXEMBOURG (1191 M 7.00 Lichte gramofoonmuziek; 7.50 Symphonisch con cert; 8.40 Gramofoonmuziek; 9.55 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Strijkorkest; 3.20 Omroeporkest; 520 Gramofoon muziek; 8.20 Dansmuziek; 1020 Concert. KAtf.l'NDHOKG (1153 M) 1220 Concert; 1.30 Idem; 6.35 Gramofoonmuziek; 7.20 Programma van Weenen. BERLIJN (419 M.) 825 Gevarieerd programma. HAMBURG (372 M.) 11.50 Concert; 125 Gramofoonmuziek; 220 Idem; 4.20 Concert; 6.20 Populair concert. KONIGSWUSTERHAUSEN (1685 M.i 1.00 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.20 Concert; 9.20 Dansmuziek; 1120 Idem. LANGENBERG (472 M.) 12.20 Populair ooncert; 1.20 Concert; 2.50 Gramofoon muziek; 5.20 Idem; 6.20 Populair concert; 9.20 en 11.20 Dansmuziek. DAVENTRY (1554 M) 1220 Concert; 1.05 Gramofoonmuziek; 1.35 Concert; 3.50 Idem; 5.05 Orgelconcert; 8.15 Prom-enadeconcert; 10.55 Dansmuziek. PARIJS EEFFEL (1446 M.) 8.50 Radiotooneel. PARIJS (RADIO) (1724 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 7.30 Idem; 8.20 ld. MILAAN (881 M.) 3.00 Gramofoonmuziek. ROME (441 M.) 8.35 Gramofoonmuziek; 9.05 Programma van Weenen. WEENEN (517 M.> 5.20 Populaire muziek; 7.35 „Die Zauberflöte,\ opera; 10.55 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.) 5.35 Militair concert; 625 Omroeporkest; 8.20 Populair concert; 9.50 Pianorecital; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 8.10 Gramofoonmuziek; 10.35 Dansmuziek. Men hoort in den laatsten tijd steeds meer klachten over de vermindering van het aantal gewervelde zeebewoners. De oor zaken van den achteruitgang is men nog slechts gedeeltelijk op het spoor. Een on derzoek is ingesteld o.a. door den beroem den Deenschen ichtyoloog Dr Blegvad. ,De visschen verdwijnen" heeft men in de laatste jaren herhaaldelijk uit verschillende Europeesche kust streken als noodkreet hooren opstijgen. Een aanlei ding voor geleerden om Noord- en Oostzee te gaan doorvorschen en den Atlantischen Oceaan aan een inspectie te onderwerpen. Wij herinneren aan de geheimzinnige hafziekte, die negen jaar geleden onder de bewoners om het Friesche haf huishield en tegeiykertijd de visschen aantastte. Voorts leeft de waterpest in onze herinnering voort Het was een woekerplant, die zelfs de zoetwaterbevol king In gevaar bracht. In de lente van dit jaar meenden een paar een voudige Deensche vlsschers de vakgeleerden op de hoogte te moeten stellen van een verschijnsel, dat iederen zomer sterk hun aandacht had getrokken: de geringe hoeveelheid wier in vergelijking met die van vroeger. Men won informaties in, en het bleek, dat het er elders mee gesteld was als in Denemarken. Zelfs uit Finland, van de verst verwijderde kusten, ontving men het bericht, dat er gedurende de laatste Jaren byna geen wier was waargenomen. En nu stroomden ook de mededeelingen binnen uit Frankryk. Spanje en zelfs uit Amerika; meestal kwa men ze hier op neer, dat niet alleen de kwantiteit wier maar ook de visch afnam; en men voegde er het verzoek bij, of de bevoegde instantie zoo spoedig mo gelijk een enquête wilde organiseeren. Een der eer sten, die aan den arbeid toog was dr. Blegvad, Dene- marken's bekendste zoutwater-expert, leider van het vakinstituut te Kopenhagen. Ook het Duitsche „In stituut voor Zeekunde" occupeert zich met de aange legenheid. Het is nog niet mogelijk geweest het probleem op te lossen en tegenmaatregelen te nemen, waar men vermoedt, dat de van Mexico komende golfstroom oor zaak van alle ellende is. Hij zou een infectie-ziekte veroorzaken, waaraan wier, zeegras en algen ten of fer vallen. De ziektekiemen zouden met den golf- Abe antwoordde niet en zag haar aan, een regel rechte, vragende, uitdagende blik die een blos op haar wangen riep. Toer staarde de opzichter opnieuw naar het tapijt „Ik weet dat je vermoeid bent", zeide Barbara. „Je hebt zooveel aan je hoofd, met al die menschen en al die dingen die je moet naloopen. Kom nu eens hier en ga recht tegenover mij zitten in dien gemak- kelijken stoel en doe je oogen dicht en rook een wolkje en vergeet je werk en alles in de wereld, ter wijl ik wat muziek voor je maak. Barbara was zich volkomen onbewust welk een fol tering het voor dien man van de woestijn was aldus een glans te zien van een hemel, die, naar hij wist, nooit voor hem geopend zou worden. Een oogenblik zat hij onbewegelijk zonder te antwoorden, zijn blik ken onafgebroken op den grond gericht. Toen op eens, richtte hij met een snelle, vastberaden beweging zijn hoofd op en zeide: ..Het spijt mij, Barbara, maar ik kan vanavond niet hier blijven." „Kun je niet blijven, Abe?" vroeg zij. „En je bent pas gekomen!" „Ja, dat is zoo. Ik kwam maar even aan om je te vragen Hij aarzelde en stamelde en eindigde toen wanhopend: „Ik wilde je vragen, of ik je Texas zal zenden om vannacht hier te blijven." Zij zag hem verbaasd aan. „Wat bedoel je toch? Waarom zou Tex vannacht hier moeten blijven?" En toen als een mogelijke verklaring schoot door haar gedachten: „Abe, is oom Tex misschien in moeilijk heden?" De opzichter glimlachte bij die vraag. „Neen, dat is het heelemaal niet. Met Tex is alles in orde. Maar ik weet niet of het wel goed is dat je hier met Ynez alleen bent. Barbara was doodsbleek en haar oogen die hem doordringend aanzagen, waren vervuld van een plot selinge vrees. Zij rees op van haar stoel en ging naar hem toe. Met een luiden uitroep sprong hij van zijn stoel op, maar in hetzelfde oogenblik herwon hij zijn zelfbeheersching en terwijl zij dichter bij hem plaats nam, zeide zij: „Abe, ik geloof dat het goed zou zijn, wanneer je mij vertelde wat ons bedreigt. Ik weet nu dat er gevaar is. anders zou je mij niet voorstellen Texas hierheen te sturen. weet toch dat ik hier altijd met Ynez alleen ben geweest. Waarom ben je bang dat mij iets gebeuren zal? En waarom draag je dien revolver?" En hier wees zij op den gordel van Abe. Langzaam en geleidelijk dwong zij Abe haar alles te zeggen wat hij van den toestand wist. Hoe haar vader door de Maatschappij gedwongen was tot den stroom via de Spaansche kust en Bretagne Noord- -en Oostzee bereiken. Hoe zy echter in den golf van Mexl- oo terecht komen is vooralsnog een raadsel. Met de hafziekte heeft de epidemie niets te maken. De waterpest lykt er al iets meer op. Eerstgenoemde kwaal greep de visschen zelf direct aan terwpl de waterpest de planten verwoestte. Ook ditmaal moet er sprake zijn van een sterfte onder de vegetatie, en hierdoor ontstaat een gebrek aan zuurstof, zoodat de visschen stikken. Zooals bekend zyn ook ln een aqu arium waterplanten noodig om te voorkomen, dat de er ln levende dieren door te weinig zuurstof omkomen. Over den aard der thans heeschende ziekte is men het nog niet eens, te minder omdat men de microben tot nu toe niet onder de microscoop heeft kunnen onderscheiden. De gevolgen voor de visschen zijn inderdaad ont zettend. Niet alleen de lucht maar ook de beschutting verdwijnt zoodat soorten die weinig zuurstof maar veel beschutting noodig hebben, eveneens slachtoffer worden. Bovendien deden wier en zeegras veelal dienst als leg en broedplaatsen, terwijl de planteneters er hun maal mee deden. De vlsschersbevolking la eveneens in hooge mate gedupeerd. Er kan niet meer zooveel visch aan land worden gebracht, en tevens verdwynt het zeegras, dat als matrasvulling dienst doet In Frankrijk en Spanje wint men uit wieren jodium. En ln vele streken pleegt men er zelfs voedsel voor mensch en vee uit te fabri- ceeren. ..INDISCH VENETIfi". De stad Palembang ligt in het knooppunt van een net groote rivieren, welke het gewest Palembang door- s'.roomen en tot ver in het binnenland bevaarbaar zyn voor ondiepe rivierschepen (veelal z.g. „bekwleler6"). De hoofdstroom is de Moesi, welke ter plaatse 300 M. breed (by Pladjoe zelfs 700 M.) en 20 M. diep is. Tot Palembang is de Moesi bevaarbaar voor zeeschepen van middelbare afmetingen. Het behoeft dus geen verwondering te baren, dat reeds in de 5de eeuw na Chr. op deze plaats een stad van beteekenis bestond en wel een voornaam centrum van Boeddhistische Maleiers, dat een deel uitmaakte van het machtige rük van Crivijaya. Zelfs moet er in dien tijd een vermaarde Universiteit in deze stad zyn geweest. Later Is de stad blykbaar aan interlocale beteekenis achteruit gegaan. In het laatste decennium nam de ontwikkeling echter weer met groote schreden toe, tengevolge van het stygende belang van de rubber en van het aanboren van rijke aardolievelden ln het achterland. Palembang is een rivierstad door haar ligging aan de Moesi. Zy vertoont er da® ook het kenmerkende beeld van, n.1. een platte ellips langs de rivier op beide oevers. Maar bovendien worden de beide oevers door bouw van de nieuwe stad Gemeenebest, in verband met den aanleg van den spoorweg naar Barba en dat de toestand in het Koningsdal het onmogelijk had ge maakt die lijn aan de Southwestern te verkoopen, zoo als dat met de eerste spoorweglijn gelukt was. Ilij ver telde haar met de grootste omzichtigheid, dat de ar beiders nu al bijna twee maanden lang geen loon had den ontvangen en dat, als haar vader er niet spoedig in slaagde de allernoodigste fondsen te vinden, een volkomen ondergang hem wachtte. De werklieden wa ren van den eenen dag op den anderen gepaaid met het voorwendsel dat de patroon afwezig was en dat zij onmiddellijk na zijn terugkomst betaald zouden wor den. Maar er waren bedenkelijke geruchten in om loop en hun ongerustheid en ontevredenheid namen hand over hand toe. Heethoofdige leiders uitten be dreigingen tegen hun patroon en zijn eigendommen en de opzichter vreesde van uur tot uur dat het tot een uitbarsting zou komen. Het kostte Barbara moeite zich in den toestand in te denken. Vóór en na alles gevoelde zij het diepste medelijden met haar vader en zij hield niet op te vra gen waarom zij allen haar in onwetendheid gelaten hadden. En toen zij zich rekenschap gaf van al de liefde waarmede zij haar omringd hadden, om haar de moeite en de bezorgdheid te besparen die hen al len zoo zwaar drukte, smartte het haar diep dat zij niet haar deel in dien last op zich had mogen nemen. „Maar nu weet ik alles", zeide zij ten laaste, ter wijl zij de tranen wegwischte die ondanks haarzelve haar bruine oogen vulden, „ik weet nu alles en je zult zien dat ik kan helpen en nuttig kan zijn". Zoo stond zij daar vóór hem, met haar sprekend gelaat fier opgeheven en glanzende van het licht van een kloek besluit. De opzichter antwoordde met een glimlach van vol doening: „Wanneer men je zoo hoort spreken, Bar bara, dan is dat bijna zoo goed als geld in dc bank te hebben liggen. Maar zou je mij toch niet toestaan dat ik Tex hier stuur voor den nacht?" „Doe wat je voor het beste houdt, Abe. Ik reken er op, dat je mij van nu af van alles op de hoogte zult houden." Abe haalde diep adem. „Ik weet niet wat je vader er van zal zeggen, maar ik beloof het je. Ik heb voortdurend het gevoel gehad dat het eigenlijk niet goed was je zoo in het duister te laten." „Zeker was dat niet goed", viel zij hem bij. „Eu nog iets. Jij en Pat komen hier ontbijten. Ho© vroeger je komt, hoe beter." Aanvankelijk had hij bezwaren daartegen. Hij wees er op dat zij bij het krieken van den dag moesten sneden door tal van kleine en groote kreken, waar door een lagunenstad is ontstaan (er zijn 64 bruggen in de stad). De kreken trokken vroeger de dichtste bebouwing, vanwege het gemakkelyke watertransport. Het „waterfront" had zooveel beteekenis, dat langs de oevers van de Moesi zelfs een heele reeks van vlot huizen gemeerd ligt; houten lage gebouwtjes, drij vende op bamboe- of houten vlotten (veelal tokotjee). Deze en de vele kreken gaven aan de stad den schoo- nen bijnaam van „Indisch Venetië". Er was ©en tijd, dat New-York en Parys beschouwd moesten worden als centra van Negerkunst. Thans ls Londen aan de beurt. In het volgende artikel treft men. behalv© ©en algemeen verslag, uitingen van enkel© artisten aan o.a. van Paul Robeson ©n Clarence Johnstone. De gekleurde sterren verschynien heden ten dag© boven Engeland, In luttele maanden schijnen de Brit- rche theateragenten een Negercomplex te hebben ont wikkeld, Een groote Londensche variété-schouwburg heeft zich reeds toegelegd op „all coloured shows" (vertooningen met louter kleurlingen). Josephine Ba ker zal dezen herfst in een hoofdstedelyke revue als ster optreden. Irving Mills, de beroemde impressario, heeft het plan Cub Calloway met zyn Negerband in .een West-End theater neer te zetten. Het begon met Louis Armstrong. Deze kwam van New-Orleana naar Londen, blies er op een trompet, zoodat de geheele Thames-stad tot geestdrift werd ge bracht en veroverde Albion. Over enkele dagen zal hy in het Holborn Empire wederom ziin te beluistoren. Alle musici adoreeren hem. Hij is inderdaad onverge- iijkeltjk. Nauweiyks was Armstrong verder gereisd, of Paul Robeson maakte zyn entree. Hy verschilt sterk van zijn collega-artlst. den trompetist. Wanneer men Armstrong in het particulier© leven iets vraagt grijnst hy en geeft een uiterst beknopt antwoord. Toen men wilde weten, hoe hy het Britsch© auditorium vond, verscheen er een breede glimlach op zijn gezicht, en repliceerde hij: „Geweldig" Robeson liet zich over het Engelsche publiek veel uitvoeriger uit: „Ik heb een groote bewondering voor de Engelschen. Hun treffendste kwaliteit is hun vriendeiykheid. Toen ik debuteerde beefde ik als een riet van nervositeit maar al heel gauw voelde ik my zoo thuis, dat Ik met een gerust hart in de zaal had willen springen om den aanwezigen de hand te druk ken." Door hun groote kunstzinnigheid zyn de Negers in waarheid geëmancipeerd, niet alleen in theorie. Arm strong is de best betaalde trompetist Duke Ellington is de leider van de hoogst gehonoreerde variété-band. Nina Mae Mc. Kinney krijgt heel wat meer dan 100 per week voor het zingen van „Stormy Weather". .JTutch" verdient schatten. „The five hot shots" heb ben het geld maar voor het oprapen evenals Josephin© Baker en Paul Robeson hun hand slechts hebben uit te steken om de contracten in ontvangst te nemen. De meest gediefde zwarte ster. die ooit de wereld veroverde, was Florence Mils. Zy stierf na een opera tie wegens apendicites. Meer dan vyftlgduizend Neger© waren by den ïykdienst in de Zion Methodist Church te Ha riem tegenwoordig. Er waren tien auto's vol bloemen, afkomstig van blanken. En vyftigdulzend Ne gers zongen „I'm a pilgrim of sorrow en ,3ye-bye, Blackbird". het lied, dat Florence Mills zelf creëerde. „Synoopatlon", heeft ze eens gezegd, „is de maat van muziek die tegen de hartslag ln gaat. En onze harten slaan met een heviger rhythme dan dat van jullie blanken." Er hangt een sfeer om deze gekleurde toovenaars, die een onweerstaanbaar effect heeft. Neem by'voor- beeld Layton en Johnstone, de bekende zangers van liefdesliedjes. In Engeland zijn ze vermaard en popu lair als geen ander duo. Negen jaar geleden kwamen ze met Elsie Jonis samen naar Engeland. Turner Layton is een zoon van professor John Lay ton. Hy is breedgeschouderd en goedmoedig. Clarence Johnstone ls een aristocratische heer met grijs haar. In zyn jeugd zong hy (hy studeerde toen medicUnen) um een beetje by te verdienen. Thans zit hy tegenover U in avondcostuum, de Innemendheid en beleefdheid zelf. Onmiddeliyk biedt hij U een sigaret aan en presen teert U beleefd een lucifer, die hy voor U aanstrijkt. „Niemand kan een liefdeslied zingen", zegt hy, „of by moet de liefde hebben gekend." Niemand kan een humoristische song laten hooren, of hy moet weten wat humor is. Liederen zingt men niet men leeft ontbijten, dat zij reeds om zeven uur bij het werk present moesten zijn Maar zij legde hem het zwijgen op met de vraag: „Dacht je dan dat ik niet tegelijk met de zon op zou kunnen staan? Ik beloof je dat je er geen minuut bij zult verliezen en het zal je zeker goed doen, den dag met een stevig ontbijt van Ynez te beginnen." Aldus was Abe wel gedwongen toe te geven. „Buenos noches, senorita", fluisterde hij en ver dween. Later in den avond kwam Texas Joe die in de ka mer van Worth zijn nachtkwartier betrok. De nacht ging ongestoord voorbij en toen het eerste schemer licht van den morgen den oostelijken rand van het dal kleurde, kwam Abe Lee met Pat. Zij vonden den maaltijd gereed en Barbara die hun de geurige kof fie diende. Terwijl de hemel nog vlamde van de ochtendzon en de woestijn overdekt scheen met een floers van grillige kleuren en patronen, stegen de drie mannen te paard en begaven zy zich naai hun dag taak. En bij het hek aan den weg staan!-* Barbara hen na, totdat in de verte ook hunne gestalte in de luchtvcrheveling werd opgenomen. Nog vóór den middag kwam Abe terug. De arbeiders hadden het werk neergelegd. De opzichter had aa,n Worth een telegram gezonden en in den namiddag had Worth geantwoord dat hij op het punt stond naar San Felipe te vertrekken. Maar zijn bericht behelsde geen enkel woord dat eenige hoop kon geven. Den avond van dien dag kwamen de werklieden van den spoorweg in de kleine stad tezamen en kort daarna voegden de arbeiders van het kanaal van Barba zich daarbij. De bruine gelaatskleur en de hartstochtelijke bewegelijkheid van al die Mexicanen en Indianen vertoonde een gansch anderen aanblik dan de pioniers die eenige maanden te voren in Kingston waren samengestroomd om Jefferson Worth op te wachten. Hier hoorde men niets anders dan ven- wenschingen aan het adres van den man die hun het dagloon schuldig was gebleven, en dreigementen van bloedige wraak, wanneer zij niet spoedig betaald werden. Ook dien volgenden nacht sliep Texas Joe in het huis van Worth, want Barbara weigerde standvastig haar huis te verlaten en Abe en Pat waakten met een handvol blanke mannen die door de overheid tot hun beschikking waren gesteld, bij de gebouwen die aan de grens van de stad bij den spoorweg gelegen waren. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 6