Vergelijkende proefbemaling en Polder
vergadering te Heerhugowaard.
Het aanstaande proces over den brand
in den Duitschen Rijksdag.
Vogelvrij verklaarde roover gedood.
Groote brand in Parijsche filmstudio.
Dr. H. Colijn terug.
Groote toeneming vreemdelingenverkeer
in Italië.
Ford op de Jaarbeurs.
De verdedigingswerken van Frankrijk.
Meldden we in een vorig nummer reeds, dat na een
jjroefbemalins:, gehouden op Maandag 21 Augustus j.1-,
in aanwezigheid o.a. van ingenieur Theunisse van
Werkspoor met de geplaatste motor order gegeven was
tot demontage van de' nog bestaande stoommachine,
madien werd weder anders beschikt en de reeds gedeel
telijk afgebroken machine opnieuw gesteld.
De zaak zat hierin dat op een Zaterdag 19 Augustus
•vergelijkende proef met de beide machines in aanwe
zigheid van het geheele polderbestuur de motor niet
.voldaan zou hebben.
Op grond daarvan werd door eenige hoofdingelanden,
'dia vernomen hadden dat tot afbraak zou worden over
gegaan. verzocht een nieuwe proef wederom in tegen
woordigheid van het geheele bestuur te doen houden,
tiaar aanleiding hiervan last gegeven de demontage te
staken en de machine opnieuw op te stellen. Boven
dien werd door het verelachte getal hoofdingelanden (5)
een vergadering aangevraagd op Dinsdag 29 Augustus
en deze te houden na de eveniueele proeven.
Bij het begin der proef werden de geesten al spoedig
gescherpt, doordat de Dijkgraaf in tegenspraak kwam
met den heer Poland, die meldde, dat de motor min
stens drie uur zou proefdraaien en de Dijkgraaf meen
de, dat een kortere proef voldoende was.
Aanwezig waren naast het Bestuur van den Polder,
'o.a. de heeren Thierens, prof. te Delft, indertijd aange
wezen als technisch adviseur door het polderbestuur,
de heer Snoek, technisch ingenieur te Delft, de heer
Theunissen, ingenieur Werkspoor en de heer Labbrecht,
afd.-ehef machinerie Werkspoor en talrijke belangstel
lende Ingelanden van den polder.
We kunnen ln het kort deze kwestie samenvatten
hierin, dat indertijd in het poldetr de minderheid was
voor eiectrische bemaling, de meerderheid voor diessel-
bemallng, nog precieser samengevat, zou men deze
diesselbemaling kunnen accentueeren: .bemaling met
een Thomassen-diesselmotor".
Naderhand bij de beslissing viel de keus op Werk
spoor-motoren. Een gedeelte van het polderbestuur bleef
zich echter verzetten en grondde dit verzet op de z.i.
onvoldoende capaciteit der bestelde motoren >n verband
met de te verwachten komende verhooging van Seher-
merboezem. De woordvoerder dezer partij de heer
Poland en in meerdere vergaderingen ontstonden
scherpe debatten, waarin men zich soms zoo opwond,
dat een persoonlijk element daarin te voorschijn kwam.
De gemoederen werden nog meer verwarmd, doordat
Werkspoor in gebreke bleef om de eerste motor op tijd
af te leveren (genoemd was 10 Juni, eindelijk op 19 Aug,
vond de eerste proefdraaiing plaats).
Zooals gemeld, voldeed deze in het algemeen niet en
vond Maandag dav. de reeds eerder genoemde proef
bemaling plaats in aanwezigheid van den heer Theu
nissen en enkele leden van het dagelijkscb bestuur van
den polder. Het water in de kom voor bet gemaal was
afgedamd, met een overvloei In de ringvaart, zoodat bij
de peilschaal kon worden gezien hoe hoog bet water In
de afgedamde kom kwam te staan.
De belangstelling concentreerde zich dan ook hierop,
en eerst draaide de nog aanwezige stoommachine ge
durende eenigen tijd, met 138. terwijl hierna de motor
aan de beurt kwam, welke met een toerental van 350
360 twaalf minuten draalde.
De beweringen omtrent ..hooger" of ,.niet hooger"
spraken elkander tegen, doch schenen tenslotte toch
ten gunste van „hooger" voor de motor uit te vallen.
Na nog eenige discussie, waarbij het nogal geani
meerd toeging, begaf het polderbestuur, benevens de
heer Thierens, zich naar het polderhuis, waar ook pu
bliek aanwezig was, zeker iets zeldzaams voor een ver
gadering van het polderbestuur en wel uitwijzende, dat
de gemoederen zich met deze kwestie bezig houden.
Om ongeveer half vier opende de Voorzitter, Dijk
graaf van Slooten, de vergadering.
Na voorlezing der notulen, die met een bemerking
van den heer Wonder werden aangevuld, deelde Voorz.
mede, dat deze vergadering was uitgeschreven naar
aanleiding van een ontvangen schrijven, voorzien van
het daartoe vereischte vijftal handteekeningen, n.1. van
de heeren C. van Langen, Groen, Poland, Oudeman en
Bakkum, die vernomen hadden, dat tot demontage der
nog staande ketel was besloten, terwijl h.i. de motor
bij de proefbemaling op Zaterdag niet had voldaan.
Voorzitter kon deze meening niet deelen, aangezien
bij deze bemaling niet bekend was, dat niet op volle
kracht was gedraaid, daar de ingenieur niet aanwezig
was en de monteur niet verder wilde gaan dan de hem
gegeven orders. Den Maandag daarop was echter de
ingenieur van Werkspoor aanwezig geweest en was tot
voldoening van alle aanwezigen gedraaid.
Waar de tijd drong, had Voorzitter gemeend, geheel
ln den geest van het bestuur en in bet belang der in
gelanden te handelen, als hij de zaak zoo vlug mogelijke
voortgang gaf, daar men* reeds het vorige jaar de
naarheid aan hoog water verbonden, ten volle had on
dervonden.
Waarom dit niet naar den zin van hoofdingelanden
was, kon hij niet begrijpen. Z.i. had de nu uitgeschre
ven vergadering dan ook geen nut, aangezien gebleken
was dat de motor voldeed. Tot een eind kon men toch
nog niet komen, aangezien dit pas zou gebeuren als
beide machines stonden en door ingenieurs van de Wa
terstaat zouden worden gekeurd.
De vergadering is echter uitgeschreven en nu, nadat
wederom een proefdraaiing heeft plaats gehad, kun
nen we zeggen, dat deze niet in het nadeel van den
motor is geweest en is er z.i. maar één weg. n.1. zoo
spoedig mogelijk beginnen met sloopen, opdat Werk
spoor de tweede motor, die gereed staat om er morgen
proef mee te draaien op de fabriek, in den kortst mo
gelijken tijd kan plaatsen.
De heer Van Langen zou gaarne het bestek hooren.
Dit wordt daarna in zijn geheel door den secretaris
voorgelezen. Er uit blijkt dat de machines in staat
moeten zijn bij een snelheid van 135 omwentelingen per
minuut en een opvoerhoogte van 3.58 M. 125 M3. water
per minuut moet kunnen verplaatsen. Waar ln de toe
komst een opvoerhoogte van 3.80 M. mogelijk is, moet
met hetzelfde getal omwentelingen 120 M3. opgevoerd
kunnen worden.
Werkspoor neemt op zich het eerste aggregaat 10
Juni voor proefmaling gereed te hebben, het tweede zal
25 Juli voltooid moeten zijn, op welke data de boetebe
palingen in werking treden.
Geschillen die mochten rijzen zullen geslecht worden
door den hoofdingenieur-directeur van den Provincialen
Waterstaat.
Nadat door secretaris ook nog de bepalingen van het
Inschrijvingsbiljet in haar geheel zijn voorgelezen, zegt
Voorzittrr, dat de algemeene indruk van iedereen die
de maclune dezen middag heeft zien werken moet zijn,
dat alles goed en naar behooren zal worden afgeleverd.
De heer Kostelijk heeft, voor zoover hij de machine
heeft zien werken, geen aanmerkingen. Alleen in het
bestek zijn data genoemd, en deze zijn met maanden
overschreden.
Voorzitter deelt mede dat hij zelf ook geheel ontevre
den is en de op tijd aflevering die is van een derde
rangs leverancier. Reeds meermalen is daar over ge
sproken en geschreven. De oorzaak moet volgens Werk
spoor zitten in den ouden waaier, waarvan de construc
tie geheel buiten de idee ging, die men er zioh van
gevormd had, en daarstelling van een nieuwe had veel
tijd gevorderd. Dat tijd in deze geld was had Voorz.
reeds de vorige week ingezien en aangedrongen op de
montage. Van Werkspoor schijnt men die bezwaren
niet zoo hoog te achten, doch dit lichaam kent de ver
antwoording niet voor het hooge water in den polder.
De heer Kostelijk wil den definitieve» datum weten
van oplevering der beide motoren.
De heer Thierens zegt tegen Werkspoor twee grie
ven te hebben. In de eerste plaats werden de teekenln-
gen te laat Ingeleverd (bijna nooit zijn deze op tijd,
doch hier was men veel te laat). Zijn tweede grief was,
dat men veel te lang werk had gehad met de pomp.
Als verontschuldiging kon dienen dat deze er van bin
nen geheel anders uitzag, dan iedereen vermoeden kon.
De speciale constructie was reeds gemaakt en dat
moest daarna geheel opnieuw uitgerekend worden.
Hierdoor was de zaak wel achteruitgezet, doch toch
niet dien tijd, dien zij genomen hebben. De tweede mo
tor kan morgen beproefd worden en zoo spoedig moge
lijk gereed gemaakt.
Op de vraag van den heer Kostelijk kan geen defini
tief antwoord gegeven worden, doch volgens zijn alge
meen begrip is in de tweede helft van September alles
gereed.
Voorzitter is van meening, dat in de tweede helft van
September alles af moet zijn. Het hooge water van het
vorige jaar zit nog iedereen in het geheugen.
De heer Wonder zegt het met den heer Kostelijk eens
te zijn. Kan deze motor op volle kracht 350 slagen
blijven loopen, bijv. een uur of tien?
De heer Thierens licht toe dat dit getal in de garan
tie begrepen is, en daar dus geen bezwaar tegen is.
De heer C. van Langen heeft gehoord dat deze
waaiers, als ze vier uren b.v. geloopen hebben, minder
water gaan geven.
De heer Thierens licht toe dat dit niet het geval mag
zijn. Gebeurt dit wel, dan is het een constructiefout, of
er is te veel lucht in het water en dit kan onderzocht
worden.
De heer Groen ie er sterk voor de stoommachine te
behouden tot het voorjaar. Minstens wordt het half Oc-
tober voor men klaar is met de tweede motor.
De heer K. van Langen merkt op dat we nu al weer
tien dagen op achter zijn geraakt. De motor werd
Maandag 21 Augustus beproefd en goed bevonden.
De heer Wonder zegt, dat men toen geen bericht heeft
gehad. Wat de beproeving van de tegenwoordige machi
ne op de fabriek aangaat, meerdere malen is men van
het dag. bestuur daar geweest en met een kluitje in het
riet gestuurd.
De heer Kostelijk weet niet hoe het dag. bestuur te
genover de boetebepaling staat. Uitgemaakt zal moeten
worden of de overschreden duur door force-majeure Is
veroorzaakt. Werkspoor zou nog eenigszins goed kun
nen maken met het tweede aggregaat, wat zij met het
eerste tekort is geschoten. Dit zou in het belang van
den polder zijn.
Voorzitter deelt mede dat in normale gevallen meestal
met één pomp gewerkt wordt, dooh alles is niet altijd
normaal.
De heer Konijn vindt het onverantwoordelijk thans
nog met de afbraak te beginnen.
De heer Gootjes vraagt: Lijkt het wat als we een
maand rekenen voor de opstelling?
De heer Thierens antwoordt dat desnoods in drie we
ken alles klaar kan; doch deze termijn zal voor de fa
briek te kort zjjn.
De polderbaas gevraagd, door den heer Wonder, ver-
Haart, dat z.i. In tijd van vijf weken alles af kan.
Voorzitter meent dat niet overhaast gewerkt mag
worden. De zaak moet goed staan, en dit kan in uiter
lijk vijf weken.
De heer K. van Langen voert aan dat een motor veel
gemakkelijker kan beginnen dan met een stoommaohl-
ne, waar men eerst altijd op moet stoken.
De heer Poland releveert dat op 19 Augustus eens
proefbemaling plaats vond en haalt verder aan wat
reeds in den aanvang is gezegd, betreffende het oproe
pen der vergadering. Trots dat was geen vergadering
oproep geschied en slechts een rondschrijven gezonden,
dat er een bespreking was. Zaterdagsmorgens was hij
toen met den heer Groen naar den Dijkgraaf gegaan
om er op aan te dringen dat een vergadering werd uit
geschreven en toen was dit eindelijk pas gebeurd.
Inderdaad heeft thans de motor merkelijk beter
voldaan, doch hij is er van overtuigd, dat ook de heer
Thierens wel weten zal. dat dc motor 7 meer zal
moeten opbrengen dan de machine en deze 7 heeft
hij tevergeefs gezocht. Hij is dan ook niet over de
proef tevreden. Hij wil meer water zien opgebracht
dan dezen middag het geval is geweest.
Op een vraag aan professor Thierens, waar deze
dan dele 7 meer uithalen wil, antwoordt deze op
een dergelijke vraag niet te kunnen antwoorden.
Hoeveel water thans is uitgeslagen, kan niemand
zeggen, aangezien de tegenwoordige installatie niet
geschikt was voor een goede meting
Het water is thans 3.90 opgevoerd, dat ls nog
10 c.M. hooger dan bij het hoogste peil, waarbij ooit
gemalen zal mogen worden.
De heer Poland blijft bij zijn meening, dat wij
hier niet zoo veilig zullen zitten als voorheen met
de stoommachine.
Thans ontstaat een discussie tusschen de heeren
Poland en Thierens, waaruit het moeilijk is wijs te
worden. De heer Poland houdt het bij de 7 %t de
hepr Thierens verklaart dat hooger is opgevoerd dan
ooit zal moeten gebeuren.
Voorzitter zegt. dat het Bestuur indertijd is opge
dragen voor de uitvoering zorg te dragen en men
dus niet telkens een geheele vergadering bijeen kan
roepen als er iets aan de hand is.
Hierna ontstaat een discussie tusschen Voorzitter
en den heer Poland.
De heer Thierens is van meening, dat al die be
sprekingen de zaak ophouden Altijd wordt het Dag.
Bestuur opgedragen de zaak af te werken. Het ge
heele bestuur wordt uitgenoodigd bij de definitieve
proefbemaling.
De heer Kostelijk wil direct aan het werk gaan en
een termijn van 20 September stellen.
Voorzitter wil direct beginnen de zaak af te breken.
De heer Gootjes zegt, dat als ingelanden naar de
leden komen met klachten van hoog water, deze
naar het Dag Bestuur verwezen dienen te worden.
De heer Wonder vindt het goed. dat men nog eens
de twee machines tegenover elkaar gezien heeft.
De heer Groen vindt het niet prettig dat men bij
den Voorzitter heeft moeten aandringen om het volle
pond te krijgen, wat betreft deze laatste vergadering
Voorzitter vraagt, of de vergadering er mee ac-
coord gaat, dat direct begonnen wordt met de sloo
ping, onder voorwaarde dat binnen vier weken is
afgewerkt.
De heer Poland wenscht stemming.
Tegen het voorstel zijn de heeren Poland, Groen,
Wonder, De Boer en Konijn, zoodat besloten wordt
tot slooping der bestaande stoommachine, terwijl den
polderbaas opdracht word» gegeven bij dit werk den
meesten spoed te betrachten
Familie Van der Lubbe noodigt mr. Pau
wels uit.
Men deelt aan het Handelsblad mede, dat de fami
lie van den hoofdverdachte van de brandstichting in
den Duitsche Rijksdag M. van der Lubbe, van mee
ning dat het in het belang van bedoelden beklaag
de is dat ook een Nederlandsch advocaat diens be
langen behartigt, zich tot d-n advocaat mr.
Franqois Pauwels heeft gewend met het verzoek ten
gunste van M. van der Lubbe de stappen te doen
die hem het meest gewenscht voorkomen.
Mr. PauwelS, die zich daartoe bereid verklaarde,
heeft onmiddellijk contact gezocht met zijn Parij-
schen confrater, waarmede hij herhaaldelijk samen
werkte, den bekenden pleiter mr. De Moro Guafferi,
en zal eveneens in overleg treden met mr. Branting
uit Stockholm, die zich ook voor het proces, zooals
uit correspondenties met den procureur-generaal bij
het Reichsgericht te Leipzig is gebleken, zeer inte
resseert.
De laatste der Montenegrijnsche bandieten, de be
ruchte desperado Shiphiro Milatsjitsj, is bij een ge
vecht met de politie gedood. Thans is Montenegro ge
heel gezuiverd van vogelvrij verklaarde bandieten.
In 1929 werd Milatsjitsj, na verscheidene roofover
vallen en een moord te hebben gepleegd, buiten de
wet geplaatst. De politie heeft hem vijfmaal Dijna ge
arresteerd, doch telkens wist de bandiet te ontsnap
pen.
In October 1929 heeft hij slechts door twee kamera
den vergezeld, de stad Podgoritza geplunderd, terwijl
hij bij een andere gelegenheid twee auto's waarin
kooplieden zaten, aangehouden en de inzittenden van
hun bezittingen heeft beroofd, om vervolgens de po
litie van deze misdaad in kennis te stellen.
Toen de politie hem dezer dagen na een verwoed ge
vecht arresteerde, slaagde Milatsjitsj er ondanks het
feit, dat zijn arm versplinterd was, in te ontvluchten
en over de Albaansche grens te ontkomen.
In Albanië zat de politie hem evenwel zoozeer op
de hielen, dat hij naar Joegoslavië uitweek, waar hij
bij een gevecht met de politie gedood werd.
Schade van eenige millioenen francs.
Dinsdagmorgen heeft een groote brand gewoed in
de studio's van de Parijsche filmonderneming Braun-
berger-Richebé te Billancourt, in de onmiddellijke na
bijheid van Parijs. Het vuur werd het eerst ontdekt
in de costuumbergplaats. Met. buitengewone snelheid
tastte het vuur ook een aantal nevengebouwen aan.
In de groote opname-studio was men bezig met de
opstelling van de décors voor een scène uit de ver
filming van Claude Farrère's roman „La Bataille".
Het aanwezige personeel trachtte aanvankelijk met
het in de studio's beschikbare bluschmateriaal het
vuur te bestrijden. Door het ontploffen van een aan
tal blikken benzine, die zich in een opslagruimte be
vonden, werden zij echter tegen den grond geslin
gerd, waarbij een hunner een been brak en de ande
ren lichte brandwonden opliepen.
Inmiddels was de brandweer gearriveerd en gaf
met dertien stralen water. Na ruim twee uur werken
was zij tenslotte het vuur meester. Alle opname- en
geluidsapparaten en de uit Japan ingevoerde zeer
kostbare coulissen van een Japansch park en een
Japansch theehuis waren echter door het vuur ver
nield.
De schade bedraagt naar voorloopige schatting
eenige millioenen francs.
Werk hervet.
De Minister-President, Dr H. Colijn. is van zijn
kortstondig verlof teruggekeerd en heeft Dinsdag
ochtend don gewonen Ministerraad gepresideerd.
GEVAARLIJKE RIJPROEVEN.
Tegen een pael gebotst en gedood.
Dinsdag is op den Fruitweg nabij de Wouwerman-
straa.t in Den Haag een 23-jarige man, toen hij op
een motorrijwiel proeven van snel rijden wilde af
leggen. tegen een paal van de verlichting gereden.
Hij werd op slag gedood Het slachtoffer was gehuwd.
PADDESTOEL VAN RUIM TIEN POND.
Tusschen de ruines van het kasteel te Dillenburg
in Nassau heeft men een paddestoel gevonden met
een gewicht van ruim tien pond en overdwars me
tende bijna een halven meter.
De paddestoel was van hot soort bekend als de Bo-
vist en omdat het kasteel, waar de plant gevonden
is, verband houdt met Willem van Oranje, is hij ge
noemd Bovist-Oranje.
Hij is aan eenige plantkundigen gegeven voor on
derzoek.
Volgens een te Rome gepubliceerde statistiek is
het vreemdelingenverkeer in Italië in het loopende
jaar in vergelijking met het vorige jaar met 55
gestegen. In de eerste helft van 1933 bedroeg het aan
tal buitenlandsche bezoekers 1.070.000, tegen 690.000
in dezelfde periode van het vorige jaar.
Deze stijging werd waarschijnlijk niet in de laatste
plaats veroorzaakt, door de belangrijke tarief verlaging
der Italiaansche spoorwegen in verband met het Hei
lige Jaar en de tentoonstelling der fascisische revo
lutie.
ZWITSERSCH FABRIKANT GEARRESTEERD.
Wegens spionnage.
De „Matin" bevat een telegram uit Straatsburg be
treffende een ernstige spionnagezaak in Loerrach
(Baden).
In een hinderlaag werd een fabrikant uit Baze'.
reserve-officier bij het Zwitsersche leger, gearres
teerd wegens het stelen in Juli van zeer gewichtige
documenten uit een nat.-soc. bureau. Uit deze docu
menten blijkt onomstootelijk het militaire karakter
der Hitler-formaties in Zuid Duitschland.
De Duitsche pers zwijgt volkomen over deze zaak.
DOOR SCHRIK GEZICHTSVERMOGEN TERUG
GEKREGEN.
Een mijnwerker, die bij een ontploffing eenige
jaren geleden blind was geworden, heeft dezer dagen
het gezichtsvermogen teruggekregen, aldus wordt ge
meld uit Sudbury, in Ontario. Hij zat met eenige
vrienden op het balcon van zijn huis. toen dit plot
seling bezweek en hij met zijn vrienden op straat
viel. Bij dit ongeluk kreeg de man het gezichtsver
mogen terug.
BERGSTORTING IN POLEN.
Twee boerenhofsteden bedolven.
Ten gevolge van een bergstorting die veroorzaakt
is door zwaren regenval, is in het bergdal nabij Sta-
nislau een oppervlakte land van 11 morgen, waarop
zich twee boerenhofsteden bevonden, bedolven. Het
aantal slachtoffers staat nog niet vast.
Men vreest voor verdere stortingen van een door
het water ortderbijnden bergkam.
Barometerstand op Woensdagmorgen 8 uur: 764 m.M.
Vooruitzichten: Goed weer.
Temperatuur: 17 gr. C. is 63 gr. F.
INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK.
FIRMA GEBR. ROTGANS, Hoogzt|de E 103, Schagen.
Gedipl. Opticien RefractiomsL
Het oogonderzoek doen wij gratis.
Met een belangwekkenden stand.
De N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek
zal op de a.s. Najaarsbeurs te Utrecht (5 tot en met
14 September) over een buitengewoon groote stand-
ruimte beschikken, tw. het geheele parterre van het
3e Jaarbeursgebouw, omvattende niet alleen het mid
dengedeelte, doch ook de daarbij aansluitende gang
paden en monsterkamers ter weerszijden.
Deze groote ruimte stelt, haar in staat wel een zeer
bijzondere expositie in te richten, die een goed beeld
zal geven van Fordtransport in al zijn omvang, als
mede van de Ford-Service.
Zooals bekend, worden op de Jaarbeurs, wat auto
mobielen betreft, uitsluitend chassis, vrachtwagens of
toepassingen der chassis, geen luxe-wagens tentoon
gesteld. De groote Ford-stand zal in de eerste plaats
een volledig overzicht geven, van hetgeen de Neder
landsche Ford Fabriek zelf levert od het gebied van
vrachtwagenchassis (4- en 6-wielige) met en zonder
stalen cabine, en complete bestelwagens in diverse
maten en uitvoeringen.
Als bijzonder belangwekkend tentoonstellingsobject
zal er ook een keurig in chroom en lak afgewerkt-V-8
chassis van het nieuwste type zijn, geheel openge
werkt en waarvan de werkende deelen in beweging
zijn.
Naast de wagens met standaard Ford- en Fordson
carrosserieën, zuilen er ook eenige voorbeelden zijn
van speciale toepassingen van de „Fordson "chassis,
zooals een motor-brandspuit, een bestelwagen en een
19-persoons touring car, geschikt voor derde klas wa
gen, met open dak (een Fordson 8-cvlinder). En al
les Nederlandsch fabrikaat!
Als bijzondere aantrekkelijkheid voor technici zal
er naast deze wagen-expositie een compleet, op de
modernste wijze ingerichte Ford-dealers werkplaats
zijn met hydraulische hefbrug, verfspuitkamer, onder
deelenmagazijn met stalen stellingen enz. Dit belang
rijke en uitgebreide deel dezer expositie zal een duide
lijk beeld geven van wat de Ford-Service-organisatie
bcteekent voor den Ford- en Fordsor.gebruikei-
Voorts zal men hier ook een afdceling der Fordson-
Indust.rie- en Landbouwtractors aantreffen en een
voor Ford- en Fordsonmotoren voor industrieele doel
einden en als bootmotor, waarbij o.a. een fabrieks
brandspuit met Fordmotor en een Fordson-bootmotor
voor reddingsbooten, zooals gebruikt aan onze Noord
zeekust.
In een aan deze stand grenzende zaal zullen door-
loopende voorstellingen der nieuwste Ford films wor
den gegeven. Eenige der zijkamers worden ingericht
als kantoren, zoodat de bij den verkoop en service
betrokken afdeelingen der N.V. Nederlandsche Ford
Automobiel Fabriek ter Jaarbeurs kantoor zullen kun
nen houden.
Gedurende de Jaarbeurs houdt de Fordfabriek te
vens in het gebouw „De Handelsbeurs", Mariaplaats
te Utrecht, een interessante tentoonstelling der Ford-
personenautomobielen.
De toegang tot deze tentoonstelling is vrij.
Aan de Oostgrens. De minister Is tevreden
Blijkens een Havas-bericht uit Metz heeft minister
president Daladier, die op het oogenblik zonder offici
eel vertoon de verdedigingswerken aan de Oostgrens
bezoekt, een aantal journalisten ontvangen, tot wie hij
o.a. zelde: „Wij zijn Franschen en besloten het te blij
ven. Frankrijk provoceert niemand, maar is besloten
een vrij Frankrijk te blijven, wat er ook gebeuren mo
ge. Ik heb de verrichte krachtsinspanning, om onze
grenzen tegen een overval te beschermen, naar waarde
kunnen schatten, en ik dank van ganscher harte, te
vens uit naam van Frankrijk, allen, die hebben mede
gewerkt aan den bouw der versterkingen. Het zal mij
een genoegen zijn dit openlijk den president der repu
bliek en den leden van het parlement te kunnen zeg
gen."
Een fantastische onderaardsche stad.
Naar aanleiding van de Inspectiereis van den pre
mier Daladier naar de vestingwerken aan de Oostgrens,
publiceert de „Petit Parisien" een artikel over deze
versterkte grens-zone.
Men moet zich aldus het blad. een front voorstellen
van ruim 1000 K.M. dat op 12 K.M. van de grens ver
wijderd loopt, en bestaat uit een onafgebroken reeks
van afzonderlijke vestingen, welke slechts door golving
van het terrein opvalt.
Men kan van een fantastische onderaardsche stad
spreken, van een vesting onder den grond, welke aan
de krachtigste strijdmiddelen weerstand kan bieden. Er
is een enorm stalen pantser in de aarde gezet, met een
gewicht van minstens 30.000 Kg.
Deze moderne „oorlogsstad" ligt 100 m. onder de op-
pervlakte der aarde. Zij beschikt over een spoorweg,
welke met een groote snelheid de onderaardsche stad
doorkruist. Alle maatregelen zijn onder den grond ge
troffen, opdat geheele legers daar maanden lang kun
nen verblijven.
8PAAN8CHE BOEREN IN VERZET.
Meer dan 10.000 boeren uit Castilië zijn te Madrid
bijeen. Zij eischen het aftieden van d^n minister van
landbouw en arbeid, wiens politiek den Spaanschen
akkerbouw ten gronde zou richten.
OVER HET KANAAL GEZWOMMEN.
In bijna 18 nurl
De Engelsche zwemster miss Lowry, 22 jaar oud,
heeft gezwommen van Kaap Grisnez naar South
Foreland ten O. van Dover, in 15 uur 45 min.
Dit is de eerste geslaagde Kanaal-zwemtocht se
dert 1930.