Vergelijkende proefbemaling en Polder vergadering te Heerhugowaard. Het aanstaande proces over den brand in den Duitschen Rijksdag. Vogelvrij verklaarde roover gedood. Groote brand in Parijsche filmstudio. Dr. H. Colijn terug. Groote toeneming vreemdelingenverkeer in Italië. Ford op de Jaarbeurs. De verdedigingswerken van Frankrijk. Meldden we in een vorig nummer reeds, dat na een jjroefbemalins:, gehouden op Maandag 21 Augustus j.1-, in aanwezigheid o.a. van ingenieur Theunisse van Werkspoor met de geplaatste motor order gegeven was tot demontage van de' nog bestaande stoommachine, madien werd weder anders beschikt en de reeds gedeel telijk afgebroken machine opnieuw gesteld. De zaak zat hierin dat op een Zaterdag 19 Augustus •vergelijkende proef met de beide machines in aanwe zigheid van het geheele polderbestuur de motor niet .voldaan zou hebben. Op grond daarvan werd door eenige hoofdingelanden, 'dia vernomen hadden dat tot afbraak zou worden over gegaan. verzocht een nieuwe proef wederom in tegen woordigheid van het geheele bestuur te doen houden, tiaar aanleiding hiervan last gegeven de demontage te staken en de machine opnieuw op te stellen. Boven dien werd door het verelachte getal hoofdingelanden (5) een vergadering aangevraagd op Dinsdag 29 Augustus en deze te houden na de eveniueele proeven. Bij het begin der proef werden de geesten al spoedig gescherpt, doordat de Dijkgraaf in tegenspraak kwam met den heer Poland, die meldde, dat de motor min stens drie uur zou proefdraaien en de Dijkgraaf meen de, dat een kortere proef voldoende was. Aanwezig waren naast het Bestuur van den Polder, 'o.a. de heeren Thierens, prof. te Delft, indertijd aange wezen als technisch adviseur door het polderbestuur, de heer Snoek, technisch ingenieur te Delft, de heer Theunissen, ingenieur Werkspoor en de heer Labbrecht, afd.-ehef machinerie Werkspoor en talrijke belangstel lende Ingelanden van den polder. We kunnen ln het kort deze kwestie samenvatten hierin, dat indertijd in het poldetr de minderheid was voor eiectrische bemaling, de meerderheid voor diessel- bemallng, nog precieser samengevat, zou men deze diesselbemaling kunnen accentueeren: .bemaling met een Thomassen-diesselmotor". Naderhand bij de beslissing viel de keus op Werk spoor-motoren. Een gedeelte van het polderbestuur bleef zich echter verzetten en grondde dit verzet op de z.i. onvoldoende capaciteit der bestelde motoren >n verband met de te verwachten komende verhooging van Seher- merboezem. De woordvoerder dezer partij de heer Poland en in meerdere vergaderingen ontstonden scherpe debatten, waarin men zich soms zoo opwond, dat een persoonlijk element daarin te voorschijn kwam. De gemoederen werden nog meer verwarmd, doordat Werkspoor in gebreke bleef om de eerste motor op tijd af te leveren (genoemd was 10 Juni, eindelijk op 19 Aug, vond de eerste proefdraaiing plaats). Zooals gemeld, voldeed deze in het algemeen niet en vond Maandag dav. de reeds eerder genoemde proef bemaling plaats in aanwezigheid van den heer Theu nissen en enkele leden van het dagelijkscb bestuur van den polder. Het water in de kom voor bet gemaal was afgedamd, met een overvloei In de ringvaart, zoodat bij de peilschaal kon worden gezien hoe hoog bet water In de afgedamde kom kwam te staan. De belangstelling concentreerde zich dan ook hierop, en eerst draaide de nog aanwezige stoommachine ge durende eenigen tijd, met 138. terwijl hierna de motor aan de beurt kwam, welke met een toerental van 350 360 twaalf minuten draalde. De beweringen omtrent ..hooger" of ,.niet hooger" spraken elkander tegen, doch schenen tenslotte toch ten gunste van „hooger" voor de motor uit te vallen. Na nog eenige discussie, waarbij het nogal geani meerd toeging, begaf het polderbestuur, benevens de heer Thierens, zich naar het polderhuis, waar ook pu bliek aanwezig was, zeker iets zeldzaams voor een ver gadering van het polderbestuur en wel uitwijzende, dat de gemoederen zich met deze kwestie bezig houden. Om ongeveer half vier opende de Voorzitter, Dijk graaf van Slooten, de vergadering. Na voorlezing der notulen, die met een bemerking van den heer Wonder werden aangevuld, deelde Voorz. mede, dat deze vergadering was uitgeschreven naar aanleiding van een ontvangen schrijven, voorzien van het daartoe vereischte vijftal handteekeningen, n.1. van de heeren C. van Langen, Groen, Poland, Oudeman en Bakkum, die vernomen hadden, dat tot demontage der nog staande ketel was besloten, terwijl h.i. de motor bij de proefbemaling op Zaterdag niet had voldaan. Voorzitter kon deze meening niet deelen, aangezien bij deze bemaling niet bekend was, dat niet op volle kracht was gedraaid, daar de ingenieur niet aanwezig was en de monteur niet verder wilde gaan dan de hem gegeven orders. Den Maandag daarop was echter de ingenieur van Werkspoor aanwezig geweest en was tot voldoening van alle aanwezigen gedraaid. Waar de tijd drong, had Voorzitter gemeend, geheel ln den geest van het bestuur en in bet belang der in gelanden te handelen, als hij de zaak zoo vlug mogelijke voortgang gaf, daar men* reeds het vorige jaar de naarheid aan hoog water verbonden, ten volle had on dervonden. Waarom dit niet naar den zin van hoofdingelanden was, kon hij niet begrijpen. Z.i. had de nu uitgeschre ven vergadering dan ook geen nut, aangezien gebleken was dat de motor voldeed. Tot een eind kon men toch nog niet komen, aangezien dit pas zou gebeuren als beide machines stonden en door ingenieurs van de Wa terstaat zouden worden gekeurd. De vergadering is echter uitgeschreven en nu, nadat wederom een proefdraaiing heeft plaats gehad, kun nen we zeggen, dat deze niet in het nadeel van den motor is geweest en is er z.i. maar één weg. n.1. zoo spoedig mogelijk beginnen met sloopen, opdat Werk spoor de tweede motor, die gereed staat om er morgen proef mee te draaien op de fabriek, in den kortst mo gelijken tijd kan plaatsen. De heer Van Langen zou gaarne het bestek hooren. Dit wordt daarna in zijn geheel door den secretaris voorgelezen. Er uit blijkt dat de machines in staat moeten zijn bij een snelheid van 135 omwentelingen per minuut en een opvoerhoogte van 3.58 M. 125 M3. water per minuut moet kunnen verplaatsen. Waar ln de toe komst een opvoerhoogte van 3.80 M. mogelijk is, moet met hetzelfde getal omwentelingen 120 M3. opgevoerd kunnen worden. Werkspoor neemt op zich het eerste aggregaat 10 Juni voor proefmaling gereed te hebben, het tweede zal 25 Juli voltooid moeten zijn, op welke data de boetebe palingen in werking treden. Geschillen die mochten rijzen zullen geslecht worden door den hoofdingenieur-directeur van den Provincialen Waterstaat. Nadat door secretaris ook nog de bepalingen van het Inschrijvingsbiljet in haar geheel zijn voorgelezen, zegt Voorzittrr, dat de algemeene indruk van iedereen die de maclune dezen middag heeft zien werken moet zijn, dat alles goed en naar behooren zal worden afgeleverd. De heer Kostelijk heeft, voor zoover hij de machine heeft zien werken, geen aanmerkingen. Alleen in het bestek zijn data genoemd, en deze zijn met maanden overschreden. Voorzitter deelt mede dat hij zelf ook geheel ontevre den is en de op tijd aflevering die is van een derde rangs leverancier. Reeds meermalen is daar over ge sproken en geschreven. De oorzaak moet volgens Werk spoor zitten in den ouden waaier, waarvan de construc tie geheel buiten de idee ging, die men er zioh van gevormd had, en daarstelling van een nieuwe had veel tijd gevorderd. Dat tijd in deze geld was had Voorz. reeds de vorige week ingezien en aangedrongen op de montage. Van Werkspoor schijnt men die bezwaren niet zoo hoog te achten, doch dit lichaam kent de ver antwoording niet voor het hooge water in den polder. De heer Kostelijk wil den definitieve» datum weten van oplevering der beide motoren. De heer Thierens zegt tegen Werkspoor twee grie ven te hebben. In de eerste plaats werden de teekenln- gen te laat Ingeleverd (bijna nooit zijn deze op tijd, doch hier was men veel te laat). Zijn tweede grief was, dat men veel te lang werk had gehad met de pomp. Als verontschuldiging kon dienen dat deze er van bin nen geheel anders uitzag, dan iedereen vermoeden kon. De speciale constructie was reeds gemaakt en dat moest daarna geheel opnieuw uitgerekend worden. Hierdoor was de zaak wel achteruitgezet, doch toch niet dien tijd, dien zij genomen hebben. De tweede mo tor kan morgen beproefd worden en zoo spoedig moge lijk gereed gemaakt. Op de vraag van den heer Kostelijk kan geen defini tief antwoord gegeven worden, doch volgens zijn alge meen begrip is in de tweede helft van September alles gereed. Voorzitter is van meening, dat in de tweede helft van September alles af moet zijn. Het hooge water van het vorige jaar zit nog iedereen in het geheugen. De heer Wonder zegt het met den heer Kostelijk eens te zijn. Kan deze motor op volle kracht 350 slagen blijven loopen, bijv. een uur of tien? De heer Thierens licht toe dat dit getal in de garan tie begrepen is, en daar dus geen bezwaar tegen is. De heer C. van Langen heeft gehoord dat deze waaiers, als ze vier uren b.v. geloopen hebben, minder water gaan geven. De heer Thierens licht toe dat dit niet het geval mag zijn. Gebeurt dit wel, dan is het een constructiefout, of er is te veel lucht in het water en dit kan onderzocht worden. De heer Groen ie er sterk voor de stoommachine te behouden tot het voorjaar. Minstens wordt het half Oc- tober voor men klaar is met de tweede motor. De heer K. van Langen merkt op dat we nu al weer tien dagen op achter zijn geraakt. De motor werd Maandag 21 Augustus beproefd en goed bevonden. De heer Wonder zegt, dat men toen geen bericht heeft gehad. Wat de beproeving van de tegenwoordige machi ne op de fabriek aangaat, meerdere malen is men van het dag. bestuur daar geweest en met een kluitje in het riet gestuurd. De heer Kostelijk weet niet hoe het dag. bestuur te genover de boetebepaling staat. Uitgemaakt zal moeten worden of de overschreden duur door force-majeure Is veroorzaakt. Werkspoor zou nog eenigszins goed kun nen maken met het tweede aggregaat, wat zij met het eerste tekort is geschoten. Dit zou in het belang van den polder zijn. Voorzitter deelt mede dat in normale gevallen meestal met één pomp gewerkt wordt, dooh alles is niet altijd normaal. De heer Konijn vindt het onverantwoordelijk thans nog met de afbraak te beginnen. De heer Gootjes vraagt: Lijkt het wat als we een maand rekenen voor de opstelling? De heer Thierens antwoordt dat desnoods in drie we ken alles klaar kan; doch deze termijn zal voor de fa briek te kort zjjn. De polderbaas gevraagd, door den heer Wonder, ver- Haart, dat z.i. In tijd van vijf weken alles af kan. Voorzitter meent dat niet overhaast gewerkt mag worden. De zaak moet goed staan, en dit kan in uiter lijk vijf weken. De heer K. van Langen voert aan dat een motor veel gemakkelijker kan beginnen dan met een stoommaohl- ne, waar men eerst altijd op moet stoken. De heer Poland releveert dat op 19 Augustus eens proefbemaling plaats vond en haalt verder aan wat reeds in den aanvang is gezegd, betreffende het oproe pen der vergadering. Trots dat was geen vergadering oproep geschied en slechts een rondschrijven gezonden, dat er een bespreking was. Zaterdagsmorgens was hij toen met den heer Groen naar den Dijkgraaf gegaan om er op aan te dringen dat een vergadering werd uit geschreven en toen was dit eindelijk pas gebeurd. Inderdaad heeft thans de motor merkelijk beter voldaan, doch hij is er van overtuigd, dat ook de heer Thierens wel weten zal. dat dc motor 7 meer zal moeten opbrengen dan de machine en deze 7 heeft hij tevergeefs gezocht. Hij is dan ook niet over de proef tevreden. Hij wil meer water zien opgebracht dan dezen middag het geval is geweest. Op een vraag aan professor Thierens, waar deze dan dele 7 meer uithalen wil, antwoordt deze op een dergelijke vraag niet te kunnen antwoorden. Hoeveel water thans is uitgeslagen, kan niemand zeggen, aangezien de tegenwoordige installatie niet geschikt was voor een goede meting Het water is thans 3.90 opgevoerd, dat ls nog 10 c.M. hooger dan bij het hoogste peil, waarbij ooit gemalen zal mogen worden. De heer Poland blijft bij zijn meening, dat wij hier niet zoo veilig zullen zitten als voorheen met de stoommachine. Thans ontstaat een discussie tusschen de heeren Poland en Thierens, waaruit het moeilijk is wijs te worden. De heer Poland houdt het bij de 7 %t de hepr Thierens verklaart dat hooger is opgevoerd dan ooit zal moeten gebeuren. Voorzitter zegt. dat het Bestuur indertijd is opge dragen voor de uitvoering zorg te dragen en men dus niet telkens een geheele vergadering bijeen kan roepen als er iets aan de hand is. Hierna ontstaat een discussie tusschen Voorzitter en den heer Poland. De heer Thierens is van meening, dat al die be sprekingen de zaak ophouden Altijd wordt het Dag. Bestuur opgedragen de zaak af te werken. Het ge heele bestuur wordt uitgenoodigd bij de definitieve proefbemaling. De heer Kostelijk wil direct aan het werk gaan en een termijn van 20 September stellen. Voorzitter wil direct beginnen de zaak af te breken. De heer Gootjes zegt, dat als ingelanden naar de leden komen met klachten van hoog water, deze naar het Dag Bestuur verwezen dienen te worden. De heer Wonder vindt het goed. dat men nog eens de twee machines tegenover elkaar gezien heeft. De heer Groen vindt het niet prettig dat men bij den Voorzitter heeft moeten aandringen om het volle pond te krijgen, wat betreft deze laatste vergadering Voorzitter vraagt, of de vergadering er mee ac- coord gaat, dat direct begonnen wordt met de sloo ping, onder voorwaarde dat binnen vier weken is afgewerkt. De heer Poland wenscht stemming. Tegen het voorstel zijn de heeren Poland, Groen, Wonder, De Boer en Konijn, zoodat besloten wordt tot slooping der bestaande stoommachine, terwijl den polderbaas opdracht word» gegeven bij dit werk den meesten spoed te betrachten Familie Van der Lubbe noodigt mr. Pau wels uit. Men deelt aan het Handelsblad mede, dat de fami lie van den hoofdverdachte van de brandstichting in den Duitsche Rijksdag M. van der Lubbe, van mee ning dat het in het belang van bedoelden beklaag de is dat ook een Nederlandsch advocaat diens be langen behartigt, zich tot d-n advocaat mr. Franqois Pauwels heeft gewend met het verzoek ten gunste van M. van der Lubbe de stappen te doen die hem het meest gewenscht voorkomen. Mr. PauwelS, die zich daartoe bereid verklaarde, heeft onmiddellijk contact gezocht met zijn Parij- schen confrater, waarmede hij herhaaldelijk samen werkte, den bekenden pleiter mr. De Moro Guafferi, en zal eveneens in overleg treden met mr. Branting uit Stockholm, die zich ook voor het proces, zooals uit correspondenties met den procureur-generaal bij het Reichsgericht te Leipzig is gebleken, zeer inte resseert. De laatste der Montenegrijnsche bandieten, de be ruchte desperado Shiphiro Milatsjitsj, is bij een ge vecht met de politie gedood. Thans is Montenegro ge heel gezuiverd van vogelvrij verklaarde bandieten. In 1929 werd Milatsjitsj, na verscheidene roofover vallen en een moord te hebben gepleegd, buiten de wet geplaatst. De politie heeft hem vijfmaal Dijna ge arresteerd, doch telkens wist de bandiet te ontsnap pen. In October 1929 heeft hij slechts door twee kamera den vergezeld, de stad Podgoritza geplunderd, terwijl hij bij een andere gelegenheid twee auto's waarin kooplieden zaten, aangehouden en de inzittenden van hun bezittingen heeft beroofd, om vervolgens de po litie van deze misdaad in kennis te stellen. Toen de politie hem dezer dagen na een verwoed ge vecht arresteerde, slaagde Milatsjitsj er ondanks het feit, dat zijn arm versplinterd was, in te ontvluchten en over de Albaansche grens te ontkomen. In Albanië zat de politie hem evenwel zoozeer op de hielen, dat hij naar Joegoslavië uitweek, waar hij bij een gevecht met de politie gedood werd. Schade van eenige millioenen francs. Dinsdagmorgen heeft een groote brand gewoed in de studio's van de Parijsche filmonderneming Braun- berger-Richebé te Billancourt, in de onmiddellijke na bijheid van Parijs. Het vuur werd het eerst ontdekt in de costuumbergplaats. Met. buitengewone snelheid tastte het vuur ook een aantal nevengebouwen aan. In de groote opname-studio was men bezig met de opstelling van de décors voor een scène uit de ver filming van Claude Farrère's roman „La Bataille". Het aanwezige personeel trachtte aanvankelijk met het in de studio's beschikbare bluschmateriaal het vuur te bestrijden. Door het ontploffen van een aan tal blikken benzine, die zich in een opslagruimte be vonden, werden zij echter tegen den grond geslin gerd, waarbij een hunner een been brak en de ande ren lichte brandwonden opliepen. Inmiddels was de brandweer gearriveerd en gaf met dertien stralen water. Na ruim twee uur werken was zij tenslotte het vuur meester. Alle opname- en geluidsapparaten en de uit Japan ingevoerde zeer kostbare coulissen van een Japansch park en een Japansch theehuis waren echter door het vuur ver nield. De schade bedraagt naar voorloopige schatting eenige millioenen francs. Werk hervet. De Minister-President, Dr H. Colijn. is van zijn kortstondig verlof teruggekeerd en heeft Dinsdag ochtend don gewonen Ministerraad gepresideerd. GEVAARLIJKE RIJPROEVEN. Tegen een pael gebotst en gedood. Dinsdag is op den Fruitweg nabij de Wouwerman- straa.t in Den Haag een 23-jarige man, toen hij op een motorrijwiel proeven van snel rijden wilde af leggen. tegen een paal van de verlichting gereden. Hij werd op slag gedood Het slachtoffer was gehuwd. PADDESTOEL VAN RUIM TIEN POND. Tusschen de ruines van het kasteel te Dillenburg in Nassau heeft men een paddestoel gevonden met een gewicht van ruim tien pond en overdwars me tende bijna een halven meter. De paddestoel was van hot soort bekend als de Bo- vist en omdat het kasteel, waar de plant gevonden is, verband houdt met Willem van Oranje, is hij ge noemd Bovist-Oranje. Hij is aan eenige plantkundigen gegeven voor on derzoek. Volgens een te Rome gepubliceerde statistiek is het vreemdelingenverkeer in Italië in het loopende jaar in vergelijking met het vorige jaar met 55 gestegen. In de eerste helft van 1933 bedroeg het aan tal buitenlandsche bezoekers 1.070.000, tegen 690.000 in dezelfde periode van het vorige jaar. Deze stijging werd waarschijnlijk niet in de laatste plaats veroorzaakt, door de belangrijke tarief verlaging der Italiaansche spoorwegen in verband met het Hei lige Jaar en de tentoonstelling der fascisische revo lutie. ZWITSERSCH FABRIKANT GEARRESTEERD. Wegens spionnage. De „Matin" bevat een telegram uit Straatsburg be treffende een ernstige spionnagezaak in Loerrach (Baden). In een hinderlaag werd een fabrikant uit Baze'. reserve-officier bij het Zwitsersche leger, gearres teerd wegens het stelen in Juli van zeer gewichtige documenten uit een nat.-soc. bureau. Uit deze docu menten blijkt onomstootelijk het militaire karakter der Hitler-formaties in Zuid Duitschland. De Duitsche pers zwijgt volkomen over deze zaak. DOOR SCHRIK GEZICHTSVERMOGEN TERUG GEKREGEN. Een mijnwerker, die bij een ontploffing eenige jaren geleden blind was geworden, heeft dezer dagen het gezichtsvermogen teruggekregen, aldus wordt ge meld uit Sudbury, in Ontario. Hij zat met eenige vrienden op het balcon van zijn huis. toen dit plot seling bezweek en hij met zijn vrienden op straat viel. Bij dit ongeluk kreeg de man het gezichtsver mogen terug. BERGSTORTING IN POLEN. Twee boerenhofsteden bedolven. Ten gevolge van een bergstorting die veroorzaakt is door zwaren regenval, is in het bergdal nabij Sta- nislau een oppervlakte land van 11 morgen, waarop zich twee boerenhofsteden bevonden, bedolven. Het aantal slachtoffers staat nog niet vast. Men vreest voor verdere stortingen van een door het water ortderbijnden bergkam. Barometerstand op Woensdagmorgen 8 uur: 764 m.M. Vooruitzichten: Goed weer. Temperatuur: 17 gr. C. is 63 gr. F. INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK. FIRMA GEBR. ROTGANS, Hoogzt|de E 103, Schagen. Gedipl. Opticien RefractiomsL Het oogonderzoek doen wij gratis. Met een belangwekkenden stand. De N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek zal op de a.s. Najaarsbeurs te Utrecht (5 tot en met 14 September) over een buitengewoon groote stand- ruimte beschikken, tw. het geheele parterre van het 3e Jaarbeursgebouw, omvattende niet alleen het mid dengedeelte, doch ook de daarbij aansluitende gang paden en monsterkamers ter weerszijden. Deze groote ruimte stelt, haar in staat wel een zeer bijzondere expositie in te richten, die een goed beeld zal geven van Fordtransport in al zijn omvang, als mede van de Ford-Service. Zooals bekend, worden op de Jaarbeurs, wat auto mobielen betreft, uitsluitend chassis, vrachtwagens of toepassingen der chassis, geen luxe-wagens tentoon gesteld. De groote Ford-stand zal in de eerste plaats een volledig overzicht geven, van hetgeen de Neder landsche Ford Fabriek zelf levert od het gebied van vrachtwagenchassis (4- en 6-wielige) met en zonder stalen cabine, en complete bestelwagens in diverse maten en uitvoeringen. Als bijzonder belangwekkend tentoonstellingsobject zal er ook een keurig in chroom en lak afgewerkt-V-8 chassis van het nieuwste type zijn, geheel openge werkt en waarvan de werkende deelen in beweging zijn. Naast de wagens met standaard Ford- en Fordson carrosserieën, zuilen er ook eenige voorbeelden zijn van speciale toepassingen van de „Fordson "chassis, zooals een motor-brandspuit, een bestelwagen en een 19-persoons touring car, geschikt voor derde klas wa gen, met open dak (een Fordson 8-cvlinder). En al les Nederlandsch fabrikaat! Als bijzondere aantrekkelijkheid voor technici zal er naast deze wagen-expositie een compleet, op de modernste wijze ingerichte Ford-dealers werkplaats zijn met hydraulische hefbrug, verfspuitkamer, onder deelenmagazijn met stalen stellingen enz. Dit belang rijke en uitgebreide deel dezer expositie zal een duide lijk beeld geven van wat de Ford-Service-organisatie bcteekent voor den Ford- en Fordsor.gebruikei- Voorts zal men hier ook een afdceling der Fordson- Indust.rie- en Landbouwtractors aantreffen en een voor Ford- en Fordsonmotoren voor industrieele doel einden en als bootmotor, waarbij o.a. een fabrieks brandspuit met Fordmotor en een Fordson-bootmotor voor reddingsbooten, zooals gebruikt aan onze Noord zeekust. In een aan deze stand grenzende zaal zullen door- loopende voorstellingen der nieuwste Ford films wor den gegeven. Eenige der zijkamers worden ingericht als kantoren, zoodat de bij den verkoop en service betrokken afdeelingen der N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek ter Jaarbeurs kantoor zullen kun nen houden. Gedurende de Jaarbeurs houdt de Fordfabriek te vens in het gebouw „De Handelsbeurs", Mariaplaats te Utrecht, een interessante tentoonstelling der Ford- personenautomobielen. De toegang tot deze tentoonstelling is vrij. Aan de Oostgrens. De minister Is tevreden Blijkens een Havas-bericht uit Metz heeft minister president Daladier, die op het oogenblik zonder offici eel vertoon de verdedigingswerken aan de Oostgrens bezoekt, een aantal journalisten ontvangen, tot wie hij o.a. zelde: „Wij zijn Franschen en besloten het te blij ven. Frankrijk provoceert niemand, maar is besloten een vrij Frankrijk te blijven, wat er ook gebeuren mo ge. Ik heb de verrichte krachtsinspanning, om onze grenzen tegen een overval te beschermen, naar waarde kunnen schatten, en ik dank van ganscher harte, te vens uit naam van Frankrijk, allen, die hebben mede gewerkt aan den bouw der versterkingen. Het zal mij een genoegen zijn dit openlijk den president der repu bliek en den leden van het parlement te kunnen zeg gen." Een fantastische onderaardsche stad. Naar aanleiding van de Inspectiereis van den pre mier Daladier naar de vestingwerken aan de Oostgrens, publiceert de „Petit Parisien" een artikel over deze versterkte grens-zone. Men moet zich aldus het blad. een front voorstellen van ruim 1000 K.M. dat op 12 K.M. van de grens ver wijderd loopt, en bestaat uit een onafgebroken reeks van afzonderlijke vestingen, welke slechts door golving van het terrein opvalt. Men kan van een fantastische onderaardsche stad spreken, van een vesting onder den grond, welke aan de krachtigste strijdmiddelen weerstand kan bieden. Er is een enorm stalen pantser in de aarde gezet, met een gewicht van minstens 30.000 Kg. Deze moderne „oorlogsstad" ligt 100 m. onder de op- pervlakte der aarde. Zij beschikt over een spoorweg, welke met een groote snelheid de onderaardsche stad doorkruist. Alle maatregelen zijn onder den grond ge troffen, opdat geheele legers daar maanden lang kun nen verblijven. 8PAAN8CHE BOEREN IN VERZET. Meer dan 10.000 boeren uit Castilië zijn te Madrid bijeen. Zij eischen het aftieden van d^n minister van landbouw en arbeid, wiens politiek den Spaanschen akkerbouw ten gronde zou richten. OVER HET KANAAL GEZWOMMEN. In bijna 18 nurl De Engelsche zwemster miss Lowry, 22 jaar oud, heeft gezwommen van Kaap Grisnez naar South Foreland ten O. van Dover, in 15 uur 45 min. Dit is de eerste geslaagde Kanaal-zwemtocht se dert 1930.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 2