De Omzetbelasting in de Tweede Kamer "'■■•Abdijsiroop UITNEMENDE VERDEDIGING DOOR MINISTER OUD. Tegemoetkoming aan enkele bezwaren. Minister Oud aan het woord. Helpt Uw kinderen bij Kinkhoest! Opening afsluitdijk op 25 September. Het drama te Muiden. HET UNIFORMVERBOD. De wethouderscrisis te Amsterdam. „Niets stelt de regeering op hoogeren prijs dan de mogelijkheid om in gemeenschappelijk overleg tus- schen regeering en Kamer door de crisis heen te komen." Nadat Woensdag met de behandeling van het ontwerp-omzetbelasting in de Tweede Kamer een aanvang was gemaakt, werd Donderdag met deze behandeling voortge gaan^ De zitting van Donderdag kenmerkte zich In de allereerste plaats door de uitnemen de verdediging van zijn ontwerp door mi nister Oud. Deze verdediging had de ver dienste van overzichtelijkheid, afwezigheid van alle mogelijke niets-zeggende fraso's, een verdediging, dio uitblonk door zakelijke welsprekendheid en die recht op het doel afging. Zij bestond het bovendien, door voortvarendheid, overredingskracht en een volstrekte beheersching der materie, de ab solute noodzakelijkheid aan te toonen van een wetsontwerp, dat ook hem zelf aller minst sympathiek is. Op het einde van zijn rede was verreweg het grootste deel onzer volksvertegenwoordigers, geboeid tot dicht bij de ministerstafel genaderd. Mogen wij hierin een voorteeken zien, zoo schrijft het Hsbl., in haar Kamer-overzicht, dat na deze „toenadering" in feite, ook het bij elkaar brengen van de psychische standpunten van Minister en Parlement niet al te veel moei lijkheden zal opleveren? Minister Oud bleek tot diverse toezeggingen be reid, teneinde aan enkele bezwaren, die het ont- werp-Omzetbelasting aankleven, tegemoet te komen. Het nadeel, dat de belasting voor som mige bedrijven als een bedrijfsbelasting zou kunnen werken, wil de minister wegnemen door onder zekere voorwaarden mede te werken aan een wijziging, waarbij hulpstof fen als steenkolen en electrische energie worden vrijgesteld. Vrijstelling voor gereed schappen en machines zou echter te ver gaan. Voorts is de minister bereid vrijstelling te geven voor grondstoffen voor onbelaste goederen en niet alleen het gewone bijzon dere invoerrecht, maar ook het compensee- rend invoerrecht terug te geven. Uit de betoogen der verschillende sprekers bleek de geest van overleg, die de Kamer toonde en waar over later minister Oud, zooals hieronder blijkt, zijn voldoening uitsprak. Tevens blijkt eruit, de te gemoetkomendheid der Kamer en het vertrouwen, dat zU in den nieuwen leider van het Departement van Financiën stelt. De druk, dat de nood der schat kist om voorziening vraagt, deed bovendien ver schillende afgevaardigden over anders onoverkome lijke bezwaren heenstappen. De beide fracties der Chr.-Hist en Anti-Rev. zegden reeds hun vollen steun toe. al hadden ook zij nog wel een wenschenlijstje, waaraan ze echter bij monde van den ant-revol. afgevaardigde, den heer Schouten, aanstonds toevoegden, dat zij bij voorbaat een grens aan 's ministers meegaandheid stelde, wanneer diens financieele geweten hem een gebiedend halt toeriep. Genoemde afgevaardigde is namelijk overtuigd, dat de opbrengst van de omzetbelasting zoover zal blijven beneden het ontzaglijke be.drag, dat in deze crisistijden benoodigd. zal zijn, dat te sterke aan drang der Kamer z. i. uit den booze zou wezen. Wel iswaar had even te voren zijn geestverwant Van den Heuvel uitgeroepen, dat de omzetbelasting (door hem onder hilariteit doch zonder kwade bijbedoe ling, in afzetbelastlng herdoopt) wel 20 millioen meer zou opbrengen dan de geraamde 85 millioen en had dit Kamerlid zelfs de vraag gesteld, of de minister casu quo dezen meevaller niet zou kun nen gebruiken tot verlaging van andere belastingen, maar de meer bezonnen heer Schouten was blijkbaar overtuigd, dat zelfs zoo'n meevaller de regeering allerminst uit den brand zou helpen. Den afgevaar digden, die versobering in sted« van belastingver- hooging hadden aangeprezen, hield de hr. Schouten de naaste toekomst voor oogen; spoedig zou volgens hem blijken, dat de regeering ook geenszins voor ingrijpende bezuinigingsmaatregelen zou terug deinzen en dat zij allerminst, naar het woord van mr. Westerman, uitsluitend de lijn van den gering- sten weerstand volgde. Van de uiterst linksche partijen, vertegenwoor digd door Sneevliet en Wijnkoop, sprak alleen de laat ste zich beslist tegen het ontwerp uit. Verder gaven de betoogen van deze afgevaardig den, zooais gewoonlijk, alleen maa» aanleiding tot hilariteit en een tot de orde roepen door den voor zitter. Nadat vervolgens 's ministers voorganger, de heer De Geer (C. H.). den steun van zijn fractie had toe gezegd, kwam minister Oud aan het woord. In een klaar en knap betoog zette daarop Minister Oud uiteen, waarom dit ontwerp behandeld moest worden vóór en los van het algemeene financieele plan voor 1934. Minister Oud, zoo ontleenen we dan verder aan het verslag in de N. R. Ct., zegt reeds in de stukken te hebben erkend, dat het een abnormaal figuur is, dat men deze belasting behandelt, zonder het alge meene financieele program der regeering to kennen. Maar de omstandigheden zijn ook abnormaal. Bo vendien was deze belasting een onderdeel van het financieele program van spr.'s voorganger. De door dezen ontworpen belasting zou 70 millioen opbren gen, welk bedrag niet zoo heel veel lager is dan de opbrengst van het gewijzigde ontwerp. 1 Januari 1934 is noodzakelijk de allerlaatste da tum, waarop de belasting moet worden ingevoerd. Spr. dankt de Kamer en in het bijzonder de commissie van voorbereiding voor haar medewerking ter berei king van dit doel. Er waren leden, die vreesden, dat de regeering het te veel zou zoeken in belastingverzwaring en te wei nig in vermindering van uitgaven. Spr. kan hen ge ruststellen. Alle zeilen moeten worden bijgezet. Spr. heeft den heer Westerman echter benijd om de ver zekerdheid, waarmee hij sprak over de wijze, waarop de uitgaven verminderd kunnen worden. Spr. is nu 16 jaar Kamerlid geweest, maar zulke vragen zijn hem in die 16 jaar nooit zoo eenvoudig voorgekomen als zü den heer Westerman voorkomen. (Vroolijk- h e i d.) Men heeft gezegd, dat alleen de landen, die oorlog hebben gevoerd, een omzetbelasting hebben, maar dat zijn nu eenmaal de meeste landen. In Noorwegen is er ook zulk een belasting. De heer Zandt sprak over de kwesties van de kloos terlingen cn van do cumulatie, maar wat daarover valt to zeggen, is hem al zoo vaak onder het oog ge bracht, dat spr. er nu van afziet. De heer Zandt (S. G.): Nochtans wenschen wij een antwoord. (V r o o 1 ii k h e i d.) Minister Oud zegt, dat men al gesproken heeft over de vraag, wat er moet gebeuren, als do begrooting een overschot oplevert. Dit is lichtelijk promatuur. (G c- lach.) Als later do begrooting oen overschot ople vert, moet dit worden gebruikt ter verlichting van de belasting. Volgens den heer Wijnkoop heeft spr. geen uiteen zetting gegeven van de verhouding tusschen directe en indirecte belastingen om den toestand te camou- fleeren. Spr. echter is riet zoo geraffineerd, als de heer Wijnkoop denkt. De zaak is, dat ook bij verbruiks belastingen rekening met de draagkracht gehouden kan worden, zoodat zij zelfs thuis hooren in een be lastingwetgeving, die op draagkracht is gebaseerd. Spr. waarschuwt tegen de gedachte, alsof verbruiks belastingen over de -geheele linie te veroordeelen zou den zijn. De tegenwoordige crisis js buitengewoon van omvan.gr en van duur. Wij gaan gebukt onder een goweldige da ling van de opbrengsten der inkomsten- en vermogensbelastingen. Hiervan geve men zich goed rekenschap, wil men het regeeringsvoor- stel zien in het juiste licht. Den heer J. ter Laan doet spr. opmerken, dat wij den laatsten tijd hebben gekregen een zeer aanzienlijke verzwaring van de directe belastingen. Wie zijn belastingbiljet al heeft gekregen, zal dit al hebben bemerkt. Men weet, dat spr. over weegt een coupon-, een crisisinkomstenbelas ting en één op goederen in de doode hand. Maar die ^zullen op geen stukken na opbren gen, wat de omzetbelasting zal geven. Daar mee kan men zich niet tevreden stellen. Als de couponbelasting aan de orde komt, zal men zien, dat men ze niet kan voorstellen als een belasting op het arbeidsloos inkomen en dat het moeilijkheden breng\ voor spaarbanken, verzekeringsinstituten e.d. Verhooging van de successiebelasting, door den heer J. ter Laan aanbevolen, is onmogelijk. De praktijk dezer belasting op het oogenblik bewijst dat. Van een heffing ineens is spr. onder andere om standigheden voorstander geweest. Nu zou hij ze ruïneus achten. Hoe zou het moeten gaan met de velen, die in groote moeilijkheden ver- keeren en die hun vermogen een bestanddeel doen uitmaken van hun zaken? Wij moeten allen naar een lager niveau, maken een moeilijk aanpassingsproces door en teren op reserves van volksinkomen en volksver-mogen. Wij moeten met die reserves voorzichtig zijn. Spr. weet wel, dat voorgestelde belasting bezwaren heeft. Maar wij moeten de begroo ting doen sluiten met de minst mogelijke be zwaren. Zoodra zij sluit, zullen wij zien wat wij voor de groote gezinnen kunnen doen. Wat betreft het systeem der wet, het ernstige stre ven is geweest, er een verbruiksbelasting van te ma ken, dus een belasting, die de consument betaalt. Spr. is van oordeel, dat dit het gemakkelijkste gebeurt door één heffing bij de bron. Dit doet het afwente lingsproces het gemakkelijkste verloopen. Als de pro ducten op do markt komen, zal voor alle naar ver houding dezelfde omzetbelasting zijn betaald. Het be zwaar van hot oude stelsel was, dat, als twee concur renten op de markt kwamen, de één meer heffingen had betaald dan de ander. Zoo zou de concurrentie vertroebeld zijn geworden. Het bedrijfsleven meende unaniem, dat de heffing eenmalig zou moeten wor den. Ook de middenstandsorganisaties waren ervoor, evenals de groote meerderheid der Kamer. Het is ver standig, aan het. bedrijfsleven te geven, wat het ten deze zelf wenscht. Als men in de Kamer nu nog wen schen heeft, is spr. bereid, hieraan tegemoet te komen, voor zoover zulks in overeenstemming is met de eischen, dio aan de schatkist moeten worden, gesteld. Onder zekere voorwaarden is spr. bereid, mee te gaan met een vrijstelling van hulpstoffen, t.w. steenkolen, electrische energie, verpakkingsmiddelen. Een vrij stelling van machinerieën en gereedschappen zou to ver gaan. Dan zou men op geen stukken na aan de benoodigdo opbrengst komen. Deze kosten hebben voor de bestaande industrieën ook niet die beteckenis als de dagelijks terugkeerendo kosten voor hulpstof fen. Vrijstelling van machinerieën en gereedschappen is daarom ook niet noodig. Spr. zal een nota van wij ziging van art. 13 indienen. Ook is spr. bereid tot vrijstelling van grondstoffen voor vrijgestelde goederen en tot teruggave niet al leen van het gewone, maar ook van het compensee- rend invoerrecht in het deshetreffende geval. Spr. betoogt voorts, dat het niet zoo eenvoudig is om in plaats van deze belasting dc accijnzen te verhoogen. Bij de accijnzen heeft men met allerlei regelingen te doen. Dc omzetbelasting, voor suiker bet'aald, zal worden teruggegeven aan den chocola defabrikant., maar men zou op 'n dergelijk punt tot allerlei complicaties komen als het een aceijnsver- hooging betrof. Mocht voor tabaksartikelen een an dere oplossing gevonden kunnen worden, dan wil spr. die wel aanvaarden, maar op het oogenblik kan spr. niet verder gaan dan de toezegging dat £et vraagstuk zal worden onderzocht. De kwestie uer bescherming van dc banderolle is hier ook bij be trokken. Den heer Snoeck Henkoman? antwoordt spr dat men den middenstand den slechtsten dienst zou be wijzen, als men voor hem de verplichting van art. 7 voorschreef. Als de grossier voor f 100 koopt van een fabrikant., moet hij f l omzetbelasting betalen, maar als hij dan den winkelier laat weten, dat er f4 belasting van is betaald, weet deze ook. dat de grossier f 100 voor het artikel heeft betaald. Men komt dan tot ongewenschte toestanden. Spr. is bereid, op te nemen, een overgangsbepaling, die den grossier, die een loopend contract heeft ge sloten, de bevoegdheid geeft den winkelier te zeggen, dat hij zooveel omzetbelasting voor artikelen heeft betaald en dat de winkelier dat moet voldoen. Ten aanzien van de quaestie der ronde som is spr. bereid, tegemoet te komen aan bezwaren. Hij wil de ronde som geheel laten vervallen en belasting laten betalen precies van den prijs, met afronding naar heele centen. Ook wil spr. tegemoet komen aan den wensch van dr. Kortenhorst betreffende het te veel zegels in voorraad houden, waarbij er eon cre- diet komt van 3 maanden. Tevens wil spr. tegemoet, komen aan bezwaren met betrekking tot fabrikanten, die tevens grossier zijn. Begint men eenmaal met vrijstellingen, dan is al heel gauw het hek van den dam. Maar spr. is wel be reid tot tegemoetkoming inzake een artikel als klom pen. Wat bladen betreft, wil hij de maandbladen- wel er bij nemen en zich niet beperken tot dag en week bladen. Maar ontraden moet worden vrijstelling van boeken. Van ontspanningslectuur, detective-romans e.d. behoort belasting te worden betaald en de grens tusschen onderwijs- en andere boeken is niet te trekken. Te ver zouden gaan vrijstellingen van vleesch. Naast het vorsche spek wil spr. wel het ge zouten spek vrijstellen, maar die bereidheid is niet aanwezig bij spr. ten aanzien van de boter. De land bouw komt er al goed af. Gezouten groenten wil spr. wel met versche groenten gelijk stellen. Ook inzake veevoer is hij tot een tegemoetkoming bereid. Spr. is bereid, nog een wijziging te overwegen met. betrekking tot hot compcnseerend invoerrecht, dat niet zal wor den geheven van artikelen, die hier niet gemaakt worden. Een retorsiebepaling wijst spr. af. De omzet belasting is geen geschikte gelegenheid om daarover een beslissing te nemen. Met betrekking tot de weeldebelasting betoogt spr., dat hij bij het mondeling overleg gezegd heeft, dat, als dc industrieën daardoor in moeilijkheden zouden komen, hij bereid zou zijn, het nog even aan te zien. Spr. heeft niet gezegd, dat hij de 5 millioen niet noo dig had. Hij was en is bereid, de weelde verteringsbe lasting te offeren op het altaar van het gemeenschap pelijk overleg. Maar de Kamer blijkt dit offer niet te willen. Zij wil wel vrijstelling van hulpstoffen en uit breiding van vrijstellingen. Dit lacht spr. ook meer toe. De wijzigingen, die spr. aanbrengt, zullen spoedig aan de kamer in een nota van wijziging worden mee gedeeld. Maar dan moet dc Kamer niet hot amende- ment-Kortenhorst, om de weeldeverteringsbelasting eruit te lichten, aannemen. Anders trekt spr. zijn nota van wijziging in. Men kan niet het eene doen en het andere. Op aandrang van zijn ambtgenoot van Onderwijs, wil spr. een tegemoetkoming doen met betrekking tot beeldhouwwerken. Spr. betwist den heer Wester man, die dc stukken niet heeft gelezen, dat spr. zou hebben te kennen gegeven, dat diamanten geen wecl- dc-art.ikclen zijn. Spr. uit zijn voldoening, dat dc Kamer een geest van overleg toont. Spr. wil met het overleg gaarne doorgaan, zoolang het maar ecnigszins in overeen stemming kan worden gebracht met wat voor de schatkist moet worden geëischt. Wij zullen in de toe komst hebben te kiezen uit harde maatregelen, noo dig om den moeilijkheden het hoofd te bieden. Niet» stelt de regeering op hoogeren prijs dan de mogelijk heid om in gemeenschappelijk overleg tusschen re- gearing en Kamer door de crisis heen te komen. De vergadering wordt te kwart over vijf verdaagd tot Vrijdagmiddag één uur. (Voor vervolg zie elders In dit nummer.) Het middel dat U roekt U Abdilslroop. Het geeft den kleinen een grooten steun om de hoestaanvallen te overmeesteren. De slijmoplossende werking kan de hoest buien doen bedaren en de ademhaling weer diep en vrl) maken. Dan 2let Cé dc gezichtjes zich weer ontspannen. Waarom zoudt Gl) de kinderen niet helpen als het middel zoo eenvoudig te verkrijgen is. Draal niet. Geef vandaag nog voor dien akeligen kinkhoest de uitkomst brengende „Voor de Borst" Alom verkrijgbaar. Thans Fl. 1.-. PI. 1.50, Fl.2.75 Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons per doos 35 ct. per dubbele doos 60 ct ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop) Tevens overdracht monument. Het Haagsche Corr.-Bur. meldt: De minister van Waterstaat is voornemens, den afsluitdijk op 25 dezer officieel te openen, op welken datum tevens de aanbieding aan den staat zal geschieden van het door de Mij. tot uitvoering der Zuiderzeewerken opgerichte monument. Koninklijke deelneming. Het gemeentebestuur van Muiden ontving het vol gende telegram van Baron van Green, particulier secretaris van H.M. de Koningin: „H. M. de Koningin is zeer getroffen door de berichten betreffende het betreurenswaar dig ongeval in uw gemeente cn draagt mij op daaraan uiting te geven. De Koningin zou gaarne vernemen hoe de toestand der gewon den is." Namens het gemeentebestuur werd daarop telegra fisch het volgende geantwoord: „Onder eerbiedige dankzegging voor de be langstelling van Uwe Majesteit, bericht ik U, dat de toestand burgemeester gunstig is en die van Hottentot en Veth nog onzeker en die van De Beus zeer ernstig." Waarom de regeering het noodig acht. Verschenen is de memorie van antwoord op het voor- Ioopig verslag van de Tweede Kamer inzake het ver bod van politieke uniformen. De regeering zet daarin uiteen, dat zij een dusdanig verbod noodig acht en ter voorkoming van provocee- rend optreden op den openbaren weg en ter voorko ming om militaire machtsontwikkeling door politieke groepen naast het wettig gezag ,een verder liggend, doch ook ernstiger gevaar, dat op den duur het geheele staatsbestel zou kunnen bedreigen. De relletjes zelf schijnen voor sommige jeugdige uniformdragers een zekere attractie te bezitten, daar zij aldus gelegenheid krijgen hun onverschrokkenheid te toonen en aan een zekeren lust naar avontuur tegemoet te komen. Uitingen in liefde voor het vaderland en aanhanke lijkheid aan het vorstenhuis zullen door de voorge stelde regeling in geene deele worden getroffen. Met dit wetsontwerp verwerpt de regeering op zichzelf geenszins het aanwenden van andere middelen ter ver sterking van de bestaande rechtsorde. Het geldend# vereen Igings- en vergaderingsrecht heeft haar bijzon dere aandacht Vrij blijft het dragen van niet uittartend© onden- scheidingsteekenen. Ook vlaggen, vaandels en soort gelijke onderscheidingsteekenen zullen, voorzoover zij uitdrukking zijn van een bepaald staatkundig streven, door den voorgestelden tekst worden getroffen. Mocht dit wetsontwerp onverhoopt onvoldoende blijken tot het tegengaan van particuliere korpsen, dan zal een nadere aanvulling van de Wetgeving met 9poed worden ontworpen. Dat de voorgestelde wetsbepaling de politiek In de rechtzaal zal brengen, ontkent de minister. De voor gestelde bepaling bevat een in alle opzichten materl- eele norm, die concreet gesteld is. Voor wat de bedoelde jeugdorganisaties betreft, merkt de minister op, dat voor het vallen onder de strafbepaling niet voldoende is, dat de betrokken kleedingstukken of onderscheidingsteekenen uitgaan van een organisatie, welke zelf uitvloeisel is van een bepaald staatkundig streven, met name het opvoeden van de jeugd in eigen politieke inzichten, doch dat het verbodsartikel duidelijk alles treft, voorwerpen, welke zelf uitdrukking zijn van een bepaald staatkun dig streven. Zoo is een Hakenkruis of een gekruiste sikkel en hamer ongetwijfeld voor het publiek zelf symbool. WAS HET ETEN VERGIFTIGD? 55 nazi's na middageten ziek geworden. V.D. verneemt uit Stuttgart: In een kamp van den arbeidsdienst der nationaal- socialistlsche bouwvereenlglng Wuertemberg zijn gis teren 55 van de 260 mannen, na het middageten, ziek geworden. Zij toonden teekenen van vergiftiging. Een deel der zieken werd overgebracht naar het ziekenhuis Fuerbach, een ander deel naar het Katha- rinen hospitaal te .Stuttgart. Uit het politieonderzoek Is gebleken, dat hier van levensmiddelenvergiftiging sprake is. Bij geen der zieken bestaat levensgevaar. SLAAPZIEKTE TE ST. LOUIS BREIDT ZICH UIT. Reuter seint uit St. Louis: Het aantal gevallen van slaapziekte is hier thans tot 607 gestegen, waarvan 85 met doodelijken afloop. Een brief van de vrijzinnig-democratl* sche raadsfractie. De Vrijzinnig democratische raadsfractie te Am sterdam heeft onderstaande brief gericht tot de Am- sterdamsche sociaal democratische raadsfractie. Naar aanleiding van uw brief van 5 September tot de voorzitters van de r.k. en vrijzinnig democratische raadsfracties gericht heb Ik de eer u te melden dat wethouder Abrahams en ik zich niet met uw opvatting kunnen vereenigen dat eerstgenoemde als wethouder zal moeten aftreden. De heer Abrahams zal dus niet zijn mandaat als wethouder ter beschikking stellen. Stappen van eenlge raadsgroepen. In het „Hebl." lezen we nog het volgende: Nu de roomsoh-katholleke raadsfractie heeft mede gedeeld op dit oogenblik geen stappen te kunnen doen om de, door het bedanken van de soc..dem wethouders ontstane vacatures aan te vullen, hebben de raads leden Boissevaln, Baas en Ter Haar zich met elkaar verstaan, ten einde te trachten, vóór de raadsverga dering van Dinsdag 12 September een vergadering bijeen te roepen van alle fractie-voorzitters, dio der revolutionnalre groepen uitgezonderd. Eén dezer frac ties moet nog bepalen of namens haar dit initiatief zal worden gesteund: verwacht wordt, dat zij die vraag bevestigend zal beantwoorden. Er kunnen dus pogingen worden verwacht om tijdig aan de crisis in het college van Burgemeester en Wet houders een einde te maken. EEN NIEUW VLIEGTUIG VOOR DE MOLLISONS- Een cadean van Lord Wakefield. Met het stoomschip Dutchess of York. dat heden van Liverpool naar Montreal vertrekt, zal een. nieuw twee-motorig vliegtuig worden verscheept, dat bestemd is voor het echtpaar Mollison. dat, naar verklaard wordt, zal probeeren uit Amerika zonder tussohenlan- ding een vlucht te maken naar Bagdad, een afstand van ongeveer 6000 mijl. Het vliegtuig is een geschenk van Lord Wakefield, ter vervanging van de machine, welke vernield werd bij de landing van de Mollison.8 te Brldgeport na hun tocht over den Oceaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 11