De Omzetbelasting in de Tweede Kamer
"'■■•Abdijsiroop
UITNEMENDE VERDEDIGING
DOOR MINISTER OUD.
Tegemoetkoming aan
enkele bezwaren.
Minister Oud
aan het woord.
Helpt Uw kinderen
bij Kinkhoest!
Opening afsluitdijk op 25 September.
Het drama te Muiden.
HET UNIFORMVERBOD.
De wethouderscrisis te Amsterdam.
„Niets stelt de regeering op hoogeren
prijs dan de mogelijkheid om in
gemeenschappelijk overleg tus-
schen regeering en Kamer
door de crisis heen
te komen."
Nadat Woensdag met de behandeling van
het ontwerp-omzetbelasting in de Tweede
Kamer een aanvang was gemaakt, werd
Donderdag met deze behandeling voortge
gaan^
De zitting van Donderdag kenmerkte zich
In de allereerste plaats door de uitnemen
de verdediging van zijn ontwerp door mi
nister Oud. Deze verdediging had de ver
dienste van overzichtelijkheid, afwezigheid
van alle mogelijke niets-zeggende fraso's,
een verdediging, dio uitblonk door zakelijke
welsprekendheid en die recht op het doel
afging. Zij bestond het bovendien, door
voortvarendheid, overredingskracht en een
volstrekte beheersching der materie, de ab
solute noodzakelijkheid aan te toonen van
een wetsontwerp, dat ook hem zelf aller
minst sympathiek is. Op het einde van zijn
rede was verreweg het grootste deel onzer
volksvertegenwoordigers, geboeid tot dicht
bij de ministerstafel genaderd. Mogen wij
hierin een voorteeken zien, zoo schrijft het
Hsbl., in haar Kamer-overzicht, dat na deze
„toenadering" in feite, ook het bij elkaar
brengen van de psychische standpunten van
Minister en Parlement niet al te veel moei
lijkheden zal opleveren?
Minister Oud bleek tot diverse toezeggingen be
reid, teneinde aan enkele bezwaren, die het ont-
werp-Omzetbelasting aankleven, tegemoet te komen.
Het nadeel, dat de belasting voor som
mige bedrijven als een bedrijfsbelasting zou
kunnen werken, wil de minister wegnemen
door onder zekere voorwaarden mede te
werken aan een wijziging, waarbij hulpstof
fen als steenkolen en electrische energie
worden vrijgesteld. Vrijstelling voor gereed
schappen en machines zou echter te ver
gaan.
Voorts is de minister bereid vrijstelling te
geven voor grondstoffen voor onbelaste
goederen en niet alleen het gewone bijzon
dere invoerrecht, maar ook het compensee-
rend invoerrecht terug te geven.
Uit de betoogen der verschillende sprekers bleek
de geest van overleg, die de Kamer toonde en waar
over later minister Oud, zooals hieronder blijkt,
zijn voldoening uitsprak. Tevens blijkt eruit, de te
gemoetkomendheid der Kamer en het vertrouwen,
dat zU in den nieuwen leider van het Departement
van Financiën stelt. De druk, dat de nood der schat
kist om voorziening vraagt, deed bovendien ver
schillende afgevaardigden over anders onoverkome
lijke bezwaren heenstappen.
De beide fracties der Chr.-Hist en Anti-Rev.
zegden reeds hun vollen steun toe. al hadden ook
zij nog wel een wenschenlijstje, waaraan ze echter
bij monde van den ant-revol. afgevaardigde, den
heer Schouten, aanstonds toevoegden, dat zij bij
voorbaat een grens aan 's ministers meegaandheid
stelde, wanneer diens financieele geweten hem een
gebiedend halt toeriep.
Genoemde afgevaardigde is namelijk overtuigd,
dat de opbrengst van de omzetbelasting zoover zal
blijven beneden het ontzaglijke be.drag, dat in deze
crisistijden benoodigd. zal zijn, dat te sterke aan
drang der Kamer z. i. uit den booze zou wezen. Wel
iswaar had even te voren zijn geestverwant Van den
Heuvel uitgeroepen, dat de omzetbelasting (door
hem onder hilariteit doch zonder kwade bijbedoe
ling, in afzetbelastlng herdoopt) wel 20 millioen
meer zou opbrengen dan de geraamde 85 millioen
en had dit Kamerlid zelfs de vraag gesteld, of de
minister casu quo dezen meevaller niet zou kun
nen gebruiken tot verlaging van andere belastingen,
maar de meer bezonnen heer Schouten was blijkbaar
overtuigd, dat zelfs zoo'n meevaller de regeering
allerminst uit den brand zou helpen. Den afgevaar
digden, die versobering in sted« van belastingver-
hooging hadden aangeprezen, hield de hr. Schouten de
naaste toekomst voor oogen; spoedig zou volgens
hem blijken, dat de regeering ook geenszins voor
ingrijpende bezuinigingsmaatregelen zou terug
deinzen en dat zij allerminst, naar het woord van
mr. Westerman, uitsluitend de lijn van den gering-
sten weerstand volgde.
Van de uiterst linksche partijen, vertegenwoor
digd door Sneevliet en Wijnkoop, sprak alleen de laat
ste zich beslist tegen het ontwerp uit.
Verder gaven de betoogen van deze afgevaardig
den, zooais gewoonlijk, alleen maa» aanleiding tot
hilariteit en een tot de orde roepen door den voor
zitter.
Nadat vervolgens 's ministers voorganger, de heer
De Geer (C. H.). den steun van zijn fractie had toe
gezegd, kwam minister Oud aan het woord.
In een klaar en knap betoog zette daarop Minister
Oud uiteen, waarom dit ontwerp behandeld moest
worden vóór en los van het algemeene financieele
plan voor 1934.
Minister Oud, zoo ontleenen we dan verder aan
het verslag in de N. R. Ct., zegt reeds in de stukken
te hebben erkend, dat het een abnormaal figuur is,
dat men deze belasting behandelt, zonder het alge
meene financieele program der regeering to kennen.
Maar de omstandigheden zijn ook abnormaal. Bo
vendien was deze belasting een onderdeel van het
financieele program van spr.'s voorganger. De door
dezen ontworpen belasting zou 70 millioen opbren
gen, welk bedrag niet zoo heel veel lager is dan de
opbrengst van het gewijzigde ontwerp.
1 Januari 1934 is noodzakelijk de allerlaatste da
tum, waarop de belasting moet worden ingevoerd. Spr.
dankt de Kamer en in het bijzonder de commissie
van voorbereiding voor haar medewerking ter berei
king van dit doel.
Er waren leden, die vreesden, dat de regeering het
te veel zou zoeken in belastingverzwaring en te wei
nig in vermindering van uitgaven. Spr. kan hen ge
ruststellen. Alle zeilen moeten worden bijgezet. Spr.
heeft den heer Westerman echter benijd om de ver
zekerdheid, waarmee hij sprak over de wijze, waarop
de uitgaven verminderd kunnen worden. Spr. is nu
16 jaar Kamerlid geweest, maar zulke vragen zijn
hem in die 16 jaar nooit zoo eenvoudig voorgekomen
als zü den heer Westerman voorkomen. (Vroolijk-
h e i d.)
Men heeft gezegd, dat alleen de landen, die oorlog
hebben gevoerd, een omzetbelasting hebben, maar dat
zijn nu eenmaal de meeste landen. In Noorwegen is
er ook zulk een belasting.
De heer Zandt sprak over de kwesties van de kloos
terlingen cn van do cumulatie, maar wat daarover
valt to zeggen, is hem al zoo vaak onder het oog ge
bracht, dat spr. er nu van afziet.
De heer Zandt (S. G.): Nochtans wenschen wij een
antwoord. (V r o o 1 ii k h e i d.)
Minister Oud zegt, dat men al gesproken heeft over
de vraag, wat er moet gebeuren, als do begrooting een
overschot oplevert. Dit is lichtelijk promatuur. (G c-
lach.) Als later do begrooting oen overschot ople
vert, moet dit worden gebruikt ter verlichting van de
belasting.
Volgens den heer Wijnkoop heeft spr. geen uiteen
zetting gegeven van de verhouding tusschen directe
en indirecte belastingen om den toestand te camou-
fleeren. Spr. echter is riet zoo geraffineerd, als de heer
Wijnkoop denkt. De zaak is, dat ook bij verbruiks
belastingen rekening met de draagkracht gehouden
kan worden, zoodat zij zelfs thuis hooren in een be
lastingwetgeving, die op draagkracht is gebaseerd.
Spr. waarschuwt tegen de gedachte, alsof verbruiks
belastingen over de -geheele linie te veroordeelen zou
den zijn. De tegenwoordige crisis js buitengewoon
van omvan.gr en van duur.
Wij gaan gebukt onder een goweldige da
ling van de opbrengsten der inkomsten- en
vermogensbelastingen. Hiervan geve men zich
goed rekenschap, wil men het regeeringsvoor-
stel zien in het juiste licht. Den heer J. ter
Laan doet spr. opmerken, dat wij den laatsten
tijd hebben gekregen een zeer aanzienlijke
verzwaring van de directe belastingen. Wie
zijn belastingbiljet al heeft gekregen, zal dit
al hebben bemerkt. Men weet, dat spr. over
weegt een coupon-, een crisisinkomstenbelas
ting en één op goederen in de doode hand.
Maar die ^zullen op geen stukken na opbren
gen, wat de omzetbelasting zal geven. Daar
mee kan men zich niet tevreden stellen. Als
de couponbelasting aan de orde komt, zal men
zien, dat men ze niet kan voorstellen als een
belasting op het arbeidsloos inkomen en dat
het moeilijkheden breng\ voor spaarbanken,
verzekeringsinstituten e.d. Verhooging van de
successiebelasting, door den heer J. ter Laan
aanbevolen, is onmogelijk. De praktijk dezer
belasting op het oogenblik bewijst dat. Van
een heffing ineens is spr. onder andere om
standigheden voorstander geweest. Nu zou hij
ze ruïneus achten. Hoe zou het moeten gaan
met de velen, die in groote moeilijkheden ver-
keeren en die hun vermogen een bestanddeel
doen uitmaken van hun zaken? Wij moeten
allen naar een lager niveau, maken een
moeilijk aanpassingsproces door en teren op
reserves van volksinkomen en volksver-mogen.
Wij moeten met die reserves voorzichtig zijn.
Spr. weet wel, dat voorgestelde belasting
bezwaren heeft. Maar wij moeten de begroo
ting doen sluiten met de minst mogelijke be
zwaren. Zoodra zij sluit, zullen wij zien wat
wij voor de groote gezinnen kunnen doen.
Wat betreft het systeem der wet, het ernstige stre
ven is geweest, er een verbruiksbelasting van te ma
ken, dus een belasting, die de consument betaalt. Spr.
is van oordeel, dat dit het gemakkelijkste gebeurt
door één heffing bij de bron. Dit doet het afwente
lingsproces het gemakkelijkste verloopen. Als de pro
ducten op do markt komen, zal voor alle naar ver
houding dezelfde omzetbelasting zijn betaald. Het be
zwaar van hot oude stelsel was, dat, als twee concur
renten op de markt kwamen, de één meer heffingen
had betaald dan de ander. Zoo zou de concurrentie
vertroebeld zijn geworden. Het bedrijfsleven meende
unaniem, dat de heffing eenmalig zou moeten wor
den. Ook de middenstandsorganisaties waren ervoor,
evenals de groote meerderheid der Kamer. Het is ver
standig, aan het. bedrijfsleven te geven, wat het ten
deze zelf wenscht. Als men in de Kamer nu nog wen
schen heeft, is spr. bereid, hieraan tegemoet te komen,
voor zoover zulks in overeenstemming is met de
eischen, dio aan de schatkist moeten worden, gesteld.
Onder zekere voorwaarden is spr. bereid, mee te gaan
met een vrijstelling van hulpstoffen, t.w. steenkolen,
electrische energie, verpakkingsmiddelen. Een vrij
stelling van machinerieën en gereedschappen zou to
ver gaan. Dan zou men op geen stukken na aan de
benoodigdo opbrengst komen. Deze kosten hebben
voor de bestaande industrieën ook niet die beteckenis
als de dagelijks terugkeerendo kosten voor hulpstof
fen. Vrijstelling van machinerieën en gereedschappen
is daarom ook niet noodig. Spr. zal een nota van wij
ziging van art. 13 indienen.
Ook is spr. bereid tot vrijstelling van grondstoffen
voor vrijgestelde goederen en tot teruggave niet al
leen van het gewone, maar ook van het compensee-
rend invoerrecht in het deshetreffende geval.
Spr. betoogt voorts, dat het niet zoo eenvoudig is
om in plaats van deze belasting dc accijnzen te
verhoogen. Bij de accijnzen heeft men met allerlei
regelingen te doen. Dc omzetbelasting, voor suiker
bet'aald, zal worden teruggegeven aan den chocola
defabrikant., maar men zou op 'n dergelijk punt tot
allerlei complicaties komen als het een aceijnsver-
hooging betrof. Mocht voor tabaksartikelen een an
dere oplossing gevonden kunnen worden, dan wil spr.
die wel aanvaarden, maar op het oogenblik kan
spr. niet verder gaan dan de toezegging dat £et
vraagstuk zal worden onderzocht. De kwestie uer
bescherming van dc banderolle is hier ook bij be
trokken.
Den heer Snoeck Henkoman? antwoordt spr dat
men den middenstand den slechtsten dienst zou be
wijzen, als men voor hem de verplichting van art.
7 voorschreef. Als de grossier voor f 100 koopt van
een fabrikant., moet hij f l omzetbelasting betalen,
maar als hij dan den winkelier laat weten, dat er
f4 belasting van is betaald, weet deze ook. dat de
grossier f 100 voor het artikel heeft betaald. Men
komt dan tot ongewenschte toestanden.
Spr. is bereid, op te nemen, een overgangsbepaling,
die den grossier, die een loopend contract heeft ge
sloten, de bevoegdheid geeft den winkelier te zeggen,
dat hij zooveel omzetbelasting voor artikelen heeft
betaald en dat de winkelier dat moet voldoen.
Ten aanzien van de quaestie der ronde som is
spr. bereid, tegemoet te komen aan bezwaren. Hij
wil de ronde som geheel laten vervallen en belasting
laten betalen precies van den prijs, met afronding
naar heele centen. Ook wil spr. tegemoet komen aan
den wensch van dr. Kortenhorst betreffende het te
veel zegels in voorraad houden, waarbij er eon cre-
diet komt van 3 maanden. Tevens wil spr. tegemoet,
komen aan bezwaren met betrekking tot fabrikanten,
die tevens grossier zijn.
Begint men eenmaal met vrijstellingen, dan is al
heel gauw het hek van den dam. Maar spr. is wel be
reid tot tegemoetkoming inzake een artikel als klom
pen. Wat bladen betreft, wil hij de maandbladen- wel
er bij nemen en zich niet beperken tot dag en week
bladen. Maar ontraden moet worden vrijstelling van
boeken. Van ontspanningslectuur, detective-romans
e.d. behoort belasting te worden betaald en de grens
tusschen onderwijs- en andere boeken is niet te
trekken. Te ver zouden gaan vrijstellingen van
vleesch. Naast het vorsche spek wil spr. wel het ge
zouten spek vrijstellen, maar die bereidheid is niet
aanwezig bij spr. ten aanzien van de boter. De land
bouw komt er al goed af. Gezouten groenten wil spr.
wel met versche groenten gelijk stellen. Ook inzake
veevoer is hij tot een tegemoetkoming bereid. Spr. is
bereid, nog een wijziging te overwegen met. betrekking
tot hot compcnseerend invoerrecht, dat niet zal wor
den geheven van artikelen, die hier niet gemaakt
worden. Een retorsiebepaling wijst spr. af. De omzet
belasting is geen geschikte gelegenheid om daarover
een beslissing te nemen.
Met betrekking tot de weeldebelasting betoogt spr.,
dat hij bij het mondeling overleg gezegd heeft, dat,
als dc industrieën daardoor in moeilijkheden zouden
komen, hij bereid zou zijn, het nog even aan te zien.
Spr. heeft niet gezegd, dat hij de 5 millioen niet noo
dig had. Hij was en is bereid, de weelde verteringsbe
lasting te offeren op het altaar van het gemeenschap
pelijk overleg. Maar de Kamer blijkt dit offer niet te
willen. Zij wil wel vrijstelling van hulpstoffen en uit
breiding van vrijstellingen. Dit lacht spr. ook meer
toe. De wijzigingen, die spr. aanbrengt, zullen spoedig
aan de kamer in een nota van wijziging worden mee
gedeeld. Maar dan moet dc Kamer niet hot amende-
ment-Kortenhorst, om de weeldeverteringsbelasting
eruit te lichten, aannemen. Anders trekt spr. zijn
nota van wijziging in. Men kan niet het eene doen
en het andere.
Op aandrang van zijn ambtgenoot van Onderwijs,
wil spr. een tegemoetkoming doen met betrekking
tot beeldhouwwerken. Spr. betwist den heer Wester
man, die dc stukken niet heeft gelezen, dat spr. zou
hebben te kennen gegeven, dat diamanten geen wecl-
dc-art.ikclen zijn.
Spr. uit zijn voldoening, dat dc Kamer een geest
van overleg toont. Spr. wil met het overleg gaarne
doorgaan, zoolang het maar ecnigszins in overeen
stemming kan worden gebracht met wat voor de
schatkist moet worden geëischt. Wij zullen in de toe
komst hebben te kiezen uit harde maatregelen, noo
dig om den moeilijkheden het hoofd te bieden. Niet»
stelt de regeering op hoogeren prijs dan de mogelijk
heid om in gemeenschappelijk overleg tusschen re-
gearing en Kamer door de crisis heen te komen.
De vergadering wordt te kwart over vijf verdaagd
tot Vrijdagmiddag één uur.
(Voor vervolg zie elders In dit nummer.)
Het middel dat U roekt U Abdilslroop.
Het geeft den kleinen een grooten steun
om de hoestaanvallen te overmeesteren.
De slijmoplossende werking kan de hoest
buien doen bedaren en de ademhaling
weer diep en vrl) maken. Dan 2let Cé dc
gezichtjes zich weer ontspannen. Waarom
zoudt Gl) de kinderen niet helpen als het
middel zoo eenvoudig te verkrijgen is.
Draal niet. Geef vandaag nog voor dien
akeligen kinkhoest de uitkomst brengende
„Voor de Borst"
Alom verkrijgbaar. Thans Fl. 1.-. PI. 1.50, Fl.2.75
Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons
per doos 35 ct. per dubbele doos 60 ct
ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop)
Tevens overdracht monument.
Het Haagsche Corr.-Bur. meldt:
De minister van Waterstaat is voornemens,
den afsluitdijk op 25 dezer officieel te openen,
op welken datum tevens de aanbieding aan
den staat zal geschieden van het door de Mij.
tot uitvoering der Zuiderzeewerken opgerichte
monument.
Koninklijke deelneming.
Het gemeentebestuur van Muiden ontving het vol
gende telegram van Baron van Green, particulier
secretaris van H.M. de Koningin:
„H. M. de Koningin is zeer getroffen door
de berichten betreffende het betreurenswaar
dig ongeval in uw gemeente cn draagt mij op
daaraan uiting te geven. De Koningin zou
gaarne vernemen hoe de toestand der gewon
den is."
Namens het gemeentebestuur werd daarop telegra
fisch het volgende geantwoord:
„Onder eerbiedige dankzegging voor de be
langstelling van Uwe Majesteit, bericht ik U,
dat de toestand burgemeester gunstig is en
die van Hottentot en Veth nog onzeker en die
van De Beus zeer ernstig."
Waarom de regeering het noodig acht.
Verschenen is de memorie van antwoord op het voor-
Ioopig verslag van de Tweede Kamer inzake het ver
bod van politieke uniformen.
De regeering zet daarin uiteen, dat zij een dusdanig
verbod noodig acht en ter voorkoming van provocee-
rend optreden op den openbaren weg en ter voorko
ming om militaire machtsontwikkeling door politieke
groepen naast het wettig gezag ,een verder liggend,
doch ook ernstiger gevaar, dat op den duur het geheele
staatsbestel zou kunnen bedreigen. De relletjes zelf
schijnen voor sommige jeugdige uniformdragers een
zekere attractie te bezitten, daar zij aldus gelegenheid
krijgen hun onverschrokkenheid te toonen en aan een
zekeren lust naar avontuur tegemoet te komen.
Uitingen in liefde voor het vaderland en aanhanke
lijkheid aan het vorstenhuis zullen door de voorge
stelde regeling in geene deele worden getroffen. Met
dit wetsontwerp verwerpt de regeering op zichzelf
geenszins het aanwenden van andere middelen ter ver
sterking van de bestaande rechtsorde. Het geldend#
vereen Igings- en vergaderingsrecht heeft haar bijzon
dere aandacht
Vrij blijft het dragen van niet uittartend© onden-
scheidingsteekenen. Ook vlaggen, vaandels en soort
gelijke onderscheidingsteekenen zullen, voorzoover zij
uitdrukking zijn van een bepaald staatkundig streven,
door den voorgestelden tekst worden getroffen.
Mocht dit wetsontwerp onverhoopt onvoldoende
blijken tot het tegengaan van particuliere korpsen,
dan zal een nadere aanvulling van de Wetgeving met
9poed worden ontworpen.
Dat de voorgestelde wetsbepaling de politiek In de
rechtzaal zal brengen, ontkent de minister. De voor
gestelde bepaling bevat een in alle opzichten materl-
eele norm, die concreet gesteld is.
Voor wat de bedoelde jeugdorganisaties betreft,
merkt de minister op, dat voor het vallen onder de
strafbepaling niet voldoende is, dat de betrokken
kleedingstukken of onderscheidingsteekenen uitgaan
van een organisatie, welke zelf uitvloeisel is van een
bepaald staatkundig streven, met name het opvoeden
van de jeugd in eigen politieke inzichten, doch dat
het verbodsartikel duidelijk alles treft, voorwerpen,
welke zelf uitdrukking zijn van een bepaald staatkun
dig streven. Zoo is een Hakenkruis of een gekruiste
sikkel en hamer ongetwijfeld voor het publiek zelf
symbool.
WAS HET ETEN VERGIFTIGD?
55 nazi's na middageten ziek geworden.
V.D. verneemt uit Stuttgart:
In een kamp van den arbeidsdienst der nationaal-
socialistlsche bouwvereenlglng Wuertemberg zijn gis
teren 55 van de 260 mannen, na het middageten, ziek
geworden. Zij toonden teekenen van vergiftiging.
Een deel der zieken werd overgebracht naar het
ziekenhuis Fuerbach, een ander deel naar het Katha-
rinen hospitaal te .Stuttgart. Uit het politieonderzoek
Is gebleken, dat hier van levensmiddelenvergiftiging
sprake is. Bij geen der zieken bestaat levensgevaar.
SLAAPZIEKTE TE ST. LOUIS BREIDT ZICH UIT.
Reuter seint uit St. Louis:
Het aantal gevallen van slaapziekte is hier thans
tot 607 gestegen, waarvan 85 met doodelijken afloop.
Een brief van de vrijzinnig-democratl*
sche raadsfractie.
De Vrijzinnig democratische raadsfractie te Am
sterdam heeft onderstaande brief gericht tot de Am-
sterdamsche sociaal democratische raadsfractie.
Naar aanleiding van uw brief van 5 September tot
de voorzitters van de r.k. en vrijzinnig democratische
raadsfracties gericht heb Ik de eer u te melden dat
wethouder Abrahams en ik zich niet met uw opvatting
kunnen vereenigen dat eerstgenoemde als wethouder
zal moeten aftreden.
De heer Abrahams zal dus niet zijn mandaat als
wethouder ter beschikking stellen.
Stappen van eenlge raadsgroepen.
In het „Hebl." lezen we nog het volgende:
Nu de roomsoh-katholleke raadsfractie heeft mede
gedeeld op dit oogenblik geen stappen te kunnen doen
om de, door het bedanken van de soc..dem wethouders
ontstane vacatures aan te vullen, hebben de raads
leden Boissevaln, Baas en Ter Haar zich met elkaar
verstaan, ten einde te trachten, vóór de raadsverga
dering van Dinsdag 12 September een vergadering
bijeen te roepen van alle fractie-voorzitters, dio der
revolutionnalre groepen uitgezonderd. Eén dezer frac
ties moet nog bepalen of namens haar dit initiatief
zal worden gesteund: verwacht wordt, dat zij die
vraag bevestigend zal beantwoorden.
Er kunnen dus pogingen worden verwacht om tijdig
aan de crisis in het college van Burgemeester en Wet
houders een einde te maken.
EEN NIEUW VLIEGTUIG VOOR DE MOLLISONS-
Een cadean van Lord Wakefield.
Met het stoomschip Dutchess of York. dat heden
van Liverpool naar Montreal vertrekt, zal een. nieuw
twee-motorig vliegtuig worden verscheept, dat bestemd
is voor het echtpaar Mollison. dat, naar verklaard
wordt, zal probeeren uit Amerika zonder tussohenlan-
ding een vlucht te maken naar Bagdad, een afstand
van ongeveer 6000 mijl. Het vliegtuig is een geschenk
van Lord Wakefield, ter vervanging van de machine,
welke vernield werd bij de landing van de Mollison.8
te Brldgeport na hun tocht over den Oceaan.