Raad Oude Niedorp. DE AARDAPPELSTEUNREGELING 1933. heffing te verleenen en beriep zich voorts op de mo tor- en rtjwielwet, maar het bleek dat de ambtenaar zich in geenen deele met deze opvatting kon vereeni gen en droegen de debatten tusschen de vertegenwoor digers van Waterstaat en Justitie een tamelijk fel ka rakter. De ambtenaar wees er onder meer op dat een eventueele ministerleele ontheffing om ten behoeve van den dienst rijwielpaden te mogen berijde» alléén van toepassing was op motorrijtuigen met niet meer dan 2 wielen. Ten slotte requireerde het O.M. schuldig ver klaring en veroordeeling tot f 1 boete subs 1 dag. Op 19 Mei wees de kantonrechter schriftelijk vonnis en verklaarde daarin op grond van verschillende over wegingen den hoofdingenieur onbevoegd en veroor deelde den expediteur tot f 5 boete subs 5 dagen hech tenis. Van dit vonnis kwam de veroordeelde in hooger be roep, hetwelk hedenmiddag door de voltallige recht bank werd behandeld. Als getuigen waren opnieuw gedagvaard brigadier de Koekkoek, hoofdingenieur van Waterstaat Kraaijen- hoff van de Leur, opzichter Bernard en de chauffeur Rood. De heer Kaaienhof van de Leur was ditmaal niet aanwezig, wél de technische ambtenaar de heer T. Bernard. Appelant verklaarde ook ditmaal opdracht te hebben gegeven aan den chauffeur om van het rijwielpad gebruik te maken. Hij erkende dat de chauffeur Rood door brigadier Koekkoek was ge waarschuwd. Brigadier Koekkoek had meermalen gewaarschuwd en proces-verba al opgemaakt, doch hem werd geant woord, dat die zaak toch niet vervolgd werd. Het betrof hier geen herstel van den weg. Ook thans wordt weer gebruik van het rijwielpad gemaakt met hetzelfde deol. De heer Bernard had last gegeven het rijwielpad te bezigen. Natuurlijk in opdracht van den Hoofdingenieur. De Officier vermeende, dat Waterstaat zich op een verkeerd standpunt stelde en zich had te houden aan de wet. Artikel 66 motor- en rywlelwet spreekt van noodzaak, doch in casu was geen noodzaak aanwe zig, zooals de Officier nader aantoonde. Het betrof hier geen aanleg, wijziging of herstel van wegen, maar alleen onderhoud, het verwijderen van wegvuil. Het is moeilijk voor den verdachte, die tusschen 2 vuren zat en misschien met zijn aanneemsom niet uitkwam. Maar dat was zijn risico. Hy had de zijde van de politie moeten kiezen en derhalve vorderde de Officier bevestiging van het gewezen vonnis, doch vermindering van de straf tot f 0.50 boete of 1 dag. In alle zaken a-s. week uitspraak. Vergadering van den Raad op Woensdag 13 Sep tember 1933, des avonds ten 8 uur. Aanwezig zijn de leden J. Bakker Jz., G. de Heer, W. Kolkman, A. Molenaar, W. Slijkerman, J. Waiboer en J. van Zoonen. Voorzitter: B. J. F. Sutman Meijer, Burgemeester. De Voorzitter opent de vergadering en stelt aan de orde de vaststelling der notulen van de openbare ver gadering van 14 Augustus 1933. Ze worden onveran derd vastgesteld. Ingekomen stokken. Aan de orde is: 1. Ingekomen stukken. a. Verslag over 1932 van den dienst der arbeidsbe middeling en werkloosheidsverzekering, tevens ver slag van den toestand en de verrichtingen van de districts-arbeidsbeurs te Den Helder. b. Kantschrijven van Gedeputeerde Staten van Noordholland, d.d. 16 Augustus jJ., no. 64, ten geleide van het goedgekeurd raadsbesluit van 14 Augustus j.1. tot het opnieuw aangaan eener kasgeldleening van 1115.000.met den Staat der Nederlanden. c. Alsvoren, ten geleide van het goedgekeurd raads besluit d.d. 14 Augustus j.1. tot het opnieuw aangaan eener kasgeldleening van 13000.— ter voorziening in gewone kasbehoeften, met den Staat der Nederlanden. d. Adres d.d. 23 Augustus j.1. van K. van der Oord te Moerbeek, daarbij verzoekende hem over 1933 vrij te stellen van het betalen der geldelijke bijdrage in de kosten van vervoer van zijn onder den leerplichtigen leeftijd vallend kind (art. 13 der lager onderwijswet 1920.) e. Schrijven d.d. 25 Augustus j.1. van P. Burgmeljer te 't Veld, houdende bericht, dat hij zijne benoeming tot niet-ambtelijk lid der schattingscommissie voor de Riiksinkomstenbelasting niet aanneemt. f. Adres d.d. 23 Augustus j.1. van het bestuur der afdeeling Schagen en omstreken van den Nederland- schen Bond van Koffiehuis-, Restauranthouders en Slijters, houdende verzoek om in verhand met de wet van 28 Juli 1933, Stbl. 388, bij verordening de perceo- len of gedeelten van perceelen, uitsluitend dienende tot uitoefening van het bedrijf van den houder van een koffiehuis, restaurant of andere inrichting tot het gebruiken van spijzen en dranken tegen betaling, ge liik te stellen hetzij met winkels of logementen, het zij met perceelen of perceelsgedeelten, die gemeubi leerd worden verhuurd. g. Adres d.d. 20 Augustus j.1. van J. Nagelhout te Moerbeek, daarbij verzoekende hem over 1933 vrij te stellen van het betalen der geldelijke bijdrage in de kosten van vervoer van zijn onder den leerplichtigen leeftijd vallende kinderen (art. 13 der lager onderwijs wet 1920). De stukken genoemd onder a, b, c en e worden voor kennisgeving aangenomen. Het adres genoemd onder f. wordt in handen gesteld van B. en W., omdat B. en W. het adres nog niet hebben behandeld en zh de fi nantieele gevolgen ervan onder de oogen zullen zien. Wat de adressen van K. van der Oord en J. Nagelhout betreft, gaat de Raad in comité om ze te bespreken. Na heropening deelt de Voorzitter mede, dat het B en W. wenschelijk voorkomt afwijzend op beide ver zoeken te beschikken. Wel is waar zijn adressanten momenteel niet aangeslagen in de inkomstenbelasting maar op grond van hun uiterlijken welstand en gelet op de bedrijven die zij beheeren, meenen B. en W. dat zij de kleine geldelijke bijdrage voor het vervoer hunner kinderen wel kunnen betalen. B. en W. wijzen er verder op dat zij met inwilliging van dergelijke verzoeken zeey voorzichtig moeten we zen Onophoudelijk komt het voor dat ingezetenen 1^111 vrijstelling te krijgen van betaling van der gelijke kleine bedragen ook zelfs wanneer ze nog in de inkomstenbelasting zijn aangeslagen. Als voorbeeld noemt spr. een geval waarbij vrijstelling werd ge vraagd van het betalen van 65 cent, dat men nog aan schoolgeld verschuldigd was. Bij dergelijke gevallen is erseen sprake van onmacht, doch van onwil of onver schilligheid; men speculeert op de tijdsomstandighe den. Daartegen dienen B. en W. en ook de Raad stel ling te nemen. Overeenkomstig het voorstel van B. en W. wordt door den Raad besloten. h. Expeditie van het besluit van Gedeputeerde Sta ten van Noordholland d.d. 6 September j.1., no. 45, waarbij de beslissing omtrent het raadsbesluit van 14 Augustus j.1. tot het opnieuw aangaan eener kasgeld leening van f5000 met den Staat der Nederlander, is verdaagd. i. Alsvoren omtrent het raadsbesluit d.d. 14 Augus- f2600 aan^aan eener kasgeldleening van Wordt voor kennisgeving aangenomen. De bezuinigingen die Regeering en Ged. Staten wenschen. Een tekort van f 22391.81. 2. Voorstel tot herziening der begrooting voor het dienstjaar 1933, naar aanleiding van een van Gede puteerde Staten van Noordholland ontvangen nota van opmerkingen ten aanzien dier begrooting. Aan de leden is een schriftelijke voordracht gezon den, waarin uiteengezet is welke maatregelen door Ged. Staten noodig worden geacht en welke maatre gelen er door de Regeering aan zijn toegevoegd. De Voorzitter deelt mede, dat liet totaal der verval len of verlaagde uitgaafposten bedraagt f7042.26, nieuwe of verhoogde inkomstposten totaal f 13270.76, vervallen of verlaagde inkomstposten totaal f4610.37, nieuwe of te verhoogen uitgaafposten f22594.46, zoodat het oorspronkelijk tekort op de begrooting voor 1933 ad f 15.500.—, moet worden verhoogd met f 6891.81, en het tekort dus is gestegen tot f22391.81. De vermeerdering van het tekort is ontstaan door dat do kosten verbonden aan werkverschaffing en steunverleening in totaal hebben bedragen f 22659.70. Van dit bedrag komt van het Rijk terug f 15149.50, zoo dat het aandeel voor de gemeente f7510.20 bedraagt. De primitieve raming hiervoor was f 1390.zoodat hier dus reeds een hoogere uitgaaf is van f6120.—. B. en W. hebben besproken de bezuinigngen die naar het oordeel van Ged. Staten en Regeering toege past dienen te worden. Ged. Staten wilden afvoering, voor zrovcr dit moge lijk is van: bijdrage voor bestelling van telegrammen buiten den kosteloozen bestelkring, abonnement offi- cieele raadsverslag, kosten van het officieel raadsver- slag, verteringskosten in vergaderingen, vergoeding voor gebruik van schoolbaden, kosten van gebruik der schooi baden en subsidiën aan muziekkorpsen B.enW. achten dit onmogelijk omdat op deze posten óf reeds uitgaven zijn gedaan óf reeds bedoelde uitga ven zijn toegezegd of te dien aanzien een overeen komst loopende is. Ged. Staten vrage;. voorts: de door of vanwege het gemeentebestuur vastgestelde sala rissen en ioonen worden met een redelijk percentage verlaagd. B. en W. wijzen er op dat hieronder niet val len de salarissen van burgemeester, secretaris en ont vanger en merken voorts op dat de door Ged. Staten bedoelde salarissen zoo laag zijn dat elke korting on redelijk zou zijn. Ged. Staten oordcelen voorts dat het presentiegeld van cle leden van den raad behoort te worden ver laagd van f 3.— tot f 2.50. B. en W. meenen dat hiertoe geen aanleiding be staat, temeer daar voor het bijwonen van commissie vergaderingen geen presentiegeld wordt genoten en evenmin bij verkiezingen de raadsleden als stembu reaulid eenige vergoeding ontvangen. De Voorzitter wijst er bovendien op, dat het opmer kelijk is dat in een gemeente, die ook een bijdrage in de kosten der gemeentehuishoudinp krijgt, het pre sentiegeld van de raadsleden f4.was en dit bedrag teruggebracht moest worden tot f 3.—. Als dus het pre sentiegeld hier f 4.— was geweest, zou het waarschijn lijk ook hier tot f3.— teruggebracht moeten zijn. Dat de personeele belasting gelijk moet zijn aan het drievoud van de wettelijke tarieven; is reeds in de vorige vergadering aan voldaan. Ged. Staten willen voorts dat in overweging wordt genomen een straatbelasting in te voeren. B. en W. achten het in deze tijdsomstandigheden niet mogelijk de burgerij nieuwe belastingen op te leggen. Door de regeering wordt dan nog medegedeeld, dat van de begrooting dienen te worden afgevoerd: con tributie aan het comité der vereeniging van burge meesters en secretarissen, contributie, aan de Vereeni ging van Burgemeesters en Secretarissen in het kan ton Schagen, bijdragen voor excursies, en bijdrage voor bouwkundige adviezen. B. en W. wijzen er op dat deze contributiën en bij dragen reeds zijn toegezegd. Alleen de contributie voor het comité van de vereeniging van Burgemees ters en Secretarissen en de contributie voor de Ver eeniging van B. en S. kunnen worden afgevoerd, om dat over 1933 geen contributie verschuldigd is. Het ontmoet evenwel bezwaar om voor 1934 deze uitgaven niet op de begrooting te plaatsen. Beide verecnigin- gen behartigen speciaal de belangen der gemeenten en het gaat niet op, dat alle gemeenten lid van deze vereenigingen zijn en de gemeente Oude Niedorp niet Om den post „onvoorziene uitgaven" terug te bren gen tot f500.ontmoet geen bezwaar. De regeering wenscht verder, dat de vergunnings rechten worden opgevoerd tot het bij de drankwet toegelaten maximum. Voor dit jaar is dat echter niet meer mogelijk, en voor 1934 zal het worden overwo gen en bij de behandeling der begrooting ter sprake worden gebracht- Met de zienswijze van B. en W. kan de raad zich vereenigen en wordt de begrooting voor 1933 opnieuw vastgesteld voor den gewonen dienst tot een bedrag van f37517.73 waarbij gerekend wordt op een bij drage van het rijk van f22391.81, voor den kapi- taaldienst tot een bedrag van f 134959. Lid schattingscommissie Rijksinkomsten» belasting. 3. Beroeming van een niet ambtelijk lid der Schattinpcommissie voor de Rijksinkomstenbelas ting wegens niet aanneming der benoeming door P. Burgmeljer te 't Veld. Nadat de vergadering een oogenblik geschorst is geweesi en weer heropend, bevelen B. en W. ter be noeming aan: J. Wit Jr., en P. Klaver. Op den heer J. Wit Jr. worden 3 stemmen uitge- gebracht, op den heer P. Klaver 4 stemmen, zoodat de heer P. Klaver is verkozen. Kasgeldleening onder hypothecair ver» band. 4. Voorstel tot. het aangaan oener kasgeldleening onder hypothecair verband tot dekking der kosten van verbouwing c.q. aanbouw der woning bewoond door den geneesheer. De Voorzitter licht toe, dat het tot nog toe niet is gelukt een kasgeldleening aan te gaan voor genoem de verbouwingskosten en daarom em anderen weg moet worden bewandeld. Door den geneesheer wordt er op aangedrongen dat de verbouwing plaats vindt, omdat hij anders verplicht zal zijn de woning te verlaten. De heer Van Zoonen wijst op de mogelijkheid dat de gemeente niet aan hare verpiichtmgn kan vol doen en in dat geval zal ae hypotheekhouder het recht hebben het huis te doen verkoopen. Spr. oor deelt, dat vye ons op gevaarlijk terrein begeven. De Voorzitter gelooft niet dat het zoover zal ko men, maar ziet geen anderen weg ora aan geld te komen. De brief waarin de geneesheer op uitvoe ring van het werk aandringt is in afschrift aan den Minister on aan Ged. Staten gezonden. Dr. Postma wenscht dat de verbouwing dit jaar nog plaats vindt, anders gaat hij in een andere woning, hij heeft zich reeds verstaan met een bouwkundige. Spr. geeft toe dat deze zaak vreeselijk lang gaande is. Het besluit tot het aangaan van kasgeldleening, in de vorige vergadering genomen, is den volgenden dag ter goed keuring opgezonden, maar antwoord is nog niet ontvangen. B. en W. zouden liever een vaste leening willen sluiten, in plaats van 'n kasgeldleening, maar de moeilijkheid is, dat de regeering een eventueele aflossing toch gebezigd zal willen zien voor aflossing van de kasgeldleening. De heer Molenaar vraagt of er zooveel veranderd moet worden aan de dokterswoning. De Voorzitter deelt mede, dat meerdere malen in comité geoordeeld is, dat de spreekkamr moet wor den verbouwd en dat is ook het oordeel van den Mi nister. De heer Kolkman zegt, hoe langer hoe huiveriger te worden. Het huis is nu eenmaal niet in orde en en als nu de dokter over anderhalf jaar, in verband met onvoldoende slaapgelegenheid het huis wel ver laat? De Voorzittr zegt, dat de dokter *t liefst in het huis blijft, In verband met den tuin. Als de spreek kamer nu klaar is, heeft de dokter toegezegd, min stens 15 jaar het huis te zullen blijven bewonen., be houdens bijzondere omstandigheden natuurlijk, als overlijden, vertrek, enz. Na deze toelichting wordt met algemcene stemmen overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten. Geen verhooging van keurloonen. 4a. Voorstel tot wijziging der verordening op de heffing van keurloonen. De Voorzitter deelt mede, dat B. en W. dit ver- zpek van de Commissie van Uitvoering van den Vleeschkeuringsdienst nog niet hebben behandeld en licht toe, dat tengevolge van de crisisomstandighe den er ook bij den keuringsdienst een tekort is. Door de aangesloten gemeenten zou een vrij belangrijk bedrag in het tekort moeter worden bijgedragen en is het denkbeeld opgekomen om de keurloonen op to voeren. Aanvankelijk is dat voorstel bestreden, maar toen na onderzoek bleek, dat de keurloonen hier aan den lagen kant waren, lager dan het gemiddelde van 12 andere diensten, is besloten wijziging van de verordening beoogende eenige verhooging van keur loonen te vragen. Den heer Waiboer frappeert het, dat de commissie de keurloonen wenscht te verhoogen, maar op de salarissen zoo weinig wil korten en op de eerste 25 pet, geen korting wil toepassen. Waarom de salaris sen niet met 6 verlaagd. De verhoogde keurloonen drukken op de consumenten en die worden al te veel gedrukt. Meer zal spr. er niet van zeggen, want hij heeft in het verslag van den raad van Callants- oog gelezen, dat alleen de gemeente Barsingerhorn een besluit heeft te nemen. Spr. zou echter willen dat de raad besloot de commissie in overweging te geven de salarissen meer te verlagen. De Voorzitter zegt, dat dit niet aan de orde is, het gaat hier over de keurloonen. Den heer Van Zoonen spijt het dat deze zaak niet eerst door B. en W. behandeld is geworden, want spr. heeft ernstige en vele bezwaren, die spr. nu in deze vergadering naar voren zal moeten brengen. Spr. wijst er dan op, dat aan de hand van het jaarver slag over 1932 de keuringsdienst een winst heeft ge maakt van bijna f3000, waarbij de berekening ten opzichte van den keuringsdienst niet te gunstig is opgezet, eerder het tegendeel. Bij de voorgestelde verhooging van de keurloonen zal die winst in 1934 worden opgevoerd tot over de f5000. Spr. betreurt dat de commissie met dit voorstel is gekomen. Men kan deze zaak van verschillend standpunt beschou wen. Allereerst dat de verbruiker de verhoogde keurloonen zal betalen en we hier dus weer hebben één van die vele indirecte belastingen, waardoor de groote gezinnen 't meest gedrukt worden. Spr. wijst op de mogelijkheid dat zij die op de grens van den dienst wonen, het vleesch van elders zullen betrek ken. Men kan het ook beschouwen als een loonsver laging voor de slager», wanneer de verhooging .|.et op den consument wordt verhaald. En in dat geval krijgt men het tragisch-komisch verschijnsel te zien dat een kleine groep van menschen het tekort moe ten dekken van de verwerkingsinrichtin?. En de derde beschouwing is, dat de hooge keur loonen ongunstig afsteken bij de tegenwoordige waar de van de dieren. Nu reeds is er een ongunstige verhouding en het zou zeer wel mogelijk zijn, dat straks bij het aankoopen van vee rekening gehou den wordt met de verhoogde keurloonen. En in dat geval zullen het de boeren rijn die de verhooging moeten betalen. Spr. herinnert zich nog goed de zeer mooie woor den die gesproken zijn bij de ingebruikneming van deze gebouwen. Hier was nu n gemeenschappelijk be zit, door geraeenschappelijken arbeid verkregen. Wel nu het verlies dan van dat gemeenschappelijk bezit moet dan ook door de gemeenschap worden gedra gen, in casu quo door de aangesloten gemeenten en het verlies van de verwerkingsinrichting moet niet worden bestreden uit de winst van den keurings dienst. Spr. acht dat trouwens ook in strijd met de gemeenschappelijke regeling, waarin staat dat het verlies wordt geput uit het reservefonds en als dat er niet is, wordt omgeslagen ovei de aangesloten gemeenten. Het valt spr. moeilijk de handelwijze van de commissie parlementair te qualificeeren. Het verlies van de verwerkingsinrichting dient ponds pondsgewijs over de gemeenten te worden omgesla gen en spr. adviseert dan ook den raad om het voor stel ven de commissie te verwerpen. De Voorzitter zegt, dat het hem heeft gespeten dat de heer Van Zoonen de vergadering van de commis sie niet heeft kunnen bijwonen. Spr. was verhinderd en ook de heer Van Zoonen kon onmogelijk, omdat hij met den tocht met de ouden van dagen meo moest. Spr. veronderstelt dat de heer Van Zoonen dan zijn bezwaren wel naar voren had gebracht en een nadere bespreking was dan zeer wenschelijk ge weest. Spr. wil ronduit verklaren, dat hij voorstan der is xan verhooging der keurloonen. Men moet z.i. de verwerkingsinrichting en de vleeschkeurings dienst als één bedrijf beschouwen, ze werken alle bei in het hygiënisch belang. Wij weten allen wel dat de keurloonen op de consumenten verhaald wor den en spr. herinnert er aan, hoe dc slagers er in het begin nog een klein bedragje extra hebben op gelegd. Hoe ze dat dan bij d» verhooginp zullen doen dat moeten zij weten. Uit de gegevens van de 12 ge meenten blijkt, dat daar de keurloonen hooger zijn en is het geen bezwaar de keurloonen hier met een klei n,redelijk bedrag te verhoogen. Als de gemeen ten het verlies moeten dekken door een bijdrage, wordt het bedrag ook opgebracht door hen die niet van de inrichting profiteeren. De verhooging van keurloonen biedt dit voordeel dat zij die vleesch gebruiken, ook de verhooging betalen, en dat is zui verder. Spr. herhaalt, dat men de bedrijven niet al te zeer moet scheiden. Meerdere commissieleden waren oor spronkelijk tegen de verhooging. maar later na het onderzoek en na de bespreking wa9 men algemeen voor verhooging van de keurloonen. Spr. gelooft niet dat de commissie er op terug zal komen, tenzij de ge meenteraden de verhooging niet zouden aanvaarden, maar daar heeft spr .tot, nu toe niet veel van ge merkt in de verslagen der vergaderingen. De heer Bakker wijst op hot gevaar dat de men schen die daartoe in staat zijn, vl-esch van elders zullen betrekken. De Voorzitter zegt, dat de keurloonen niet hooger worden dan het gemiddelde van 12 andere gemeen ten. De heer Van Zoonen zegt, dat. het juist is dat de kosten afgewenteld worden op de consumenten en dat is juist het groote bezwaar voor spr. Maar oök bestaat het gevaar dat de kosten afgewenteld worden op de menschen die het vee moeien verkoopen. Spr. noemt als voorbeeld dat voor ein nuchterkalf het keurloon 20 a 25 van den prijs was en dat zal de prijzen drukken. Spr. wil als slager niet voor eigen parochie spreken. Als het verlies over de gemeenten wordt omgeslagën, moet de gemeente zorgen het door belasting weer binnen te krijgen en dan wordt het, naar draagkracht opgebracht. Het voorstel van de Commissie uit den Vleesch- keuringsdiqnst om de verordening op de heffing van keurloonen te wijzigen, wordt hierna in stemming gebracht en met algemeene stemmen verworpen. Kasgeldleeningen. 4b. Voorstel tot het opnieuw aancaan van kasgeld leeningen met den Staat der Nederlanden. Door B. en W. wordt, voorgesteld opnieuw kas geldleeningen met den Staat der Nederlanden aan te gaan en wel lo. tot 'n bedrag van f 113023 en 2o. tot een bedrag van f8000, waarbij dan wordt ingetrok ken het reeds eerder genomen besluit om een kas geldleening van f5000 aan te gaan- Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten. 5. Rondvraag. Bij de rondvraag verlangt niemand het woord, zoo dat de vergadering door den Voorzitter wordt ge sloten. HAAR UITVOERING IN NOORD. EN ZUID HOLLAND. Uit de talrijke verzoeken om Inlichtingen bij de Ge westelijke Aardappel Organisaties voor Noordholland en voor Zuidholland, belde gevestigd te 's Gravenhage, Anna Paulownaetraat 20, blijkt dat zeer velen, zoo wel In de stad als op het land van Noord- en Zuid- Holland nog niet goed weten op welke wijze deze steunregeling werkt, waar men rijn moet om vervoer- bewezen te halen, welke bevoegdheden de politie heeft, enz. enz. Deze onwetendheid s zeer begrijpe lijk, doch zij bemoeilijkt de uttvoering-Daarom meenen wij goed te doen, deze korte uiteenzetting aan de pers te verstrekken, met het vriendelijke verzoek er bekendheid aan te willen geven. Het doel der aardappel steunregeling 1933 is den aardappelverbouwer voor de aardappels, welke In Ne derland. geconsumeerd worden, een loonenden prijs te geven. De Nederlandsche consument verbruikt echter lang niet alle aanwezige consumptieaaradppelen. Het overschot is, o.m. door invoerbelemmeringen van an dere landen, zeer groot. Daarom is de vooraad con sumptie-aardappelen kunstmatig verkleind, door alleen tot deze categorie te verklaren de maten van 3560 m.M. en een lengte van maximaal 8 c.M. Alleen deze maten worden beschouwd als consumptie-aardappelen- Alleen deze maten mogen ln consumptie worden ge bracht. Een leder, die zich hieraan niet houdt is in overtreding. Het ls goed hier den handel en de vei- llngsbesturen op te wijzen. Het Crislsaardappelbesluit van 1 September j.1. (St. bl. 466) bepaalt nameijkl in artikel 2, dat het vervoe ren van aardappelen slechts ls toegestaan krachtens schriftelijke vergunning, af te geven door een crisis- organisatie. Als zoodanig ls door den Minister aange wezen (2 Septemebr j-1.) de Nederlandsche Aardap pel Centrale. In deze Ministerieels beschikking rijn o.m. ook genoemde maten opgenomen en een heffing van f 1 per 100 K.G. Zonder schriftelijke vergunning van de Nederland sche Aardappel Centrale ls dus het vervoer In Neder land verboden en volgens artikel 31 van de Land bouw Crisiswet 1933 (St.bd. 261) krachtens welke het Crisis Aardappelbeslult ls genomen, zijn met het op sporen van de overtredingen o.m. belast de ambtenar ren vaen Rijks- en Gemeentepolitie en rij, die daar- toe door onzen Minister rijn aangewezen (b.v. ©on trolfiurs.) Men kan door frauduleus vervoer minstens deze f 1 per 100 Kg. ontioopen, terwijl de teler zelf bovendien nog ontloopt de Inhouding van U van den minimum prijs. De vastgestelde minimumprijs wordt n.1. voor- loopig sleohts voor uitbetaald. Het andere *4 dient naast de heffing, om eventueel onverkochte consump tieaardappelen voor der minimumprijzen op te koo- pen. Voor Noord-Holland en Zuid-Holland la de kans op frauduleus vervoer groot. Vooral omdat de groote consumptiecentra ln deze provincies liggen en niet al leen op de andere provincies, doch vooral op de naaste omgeving hun aantrekkingskracht uitoefenen. Daarom zal meer dan elders in Noord-Holland en Zuid-Holland de regeling pas goed kunnen loopen, in dien gemeente- en rijkspolitie krachtdadig medehelpen ieder vervoer, dat niet door een bewijs der Nederland sche Aardappel Centrale ls gedekt, onmogelijk te ma ken. Zoo spoedig mogelijk zullen overal vertegenwoordi gers en controleurs der Gewestelijek Aardappelorga nisaties worden aangesteld. In de kleine plaatsen wordt gaarne een beroep gedaan op de gemeentesecretarie, op veilingsbesturen, boerenleenbanken of op andere ge vestigde adressen, terwijl ln de grootere steden contact met den georganiseerden aardappelhandel op prijs wordt gesteld. Deze plaatselijke vertegenwoordigers zullen in staat zijn. nadere voorlichting aan telers, han delaren en anderen te verstrekken, betalingen in ont vangst te nemen en vervoerbewijzen af te geven of ln te nemen. Voor export en voor vervoer van goedgekeurd poot- goed kunnen gratis vervoerbewyzen, dus zonder iets te heffen, worden afgegeven, Indien een en ander op be hoorlijke wijze wordt bewezen. Reeds riin in Noord-Holland en Zuid-Holland vele plaatselijke kantoorhouders benoemd, terwijl de benoe ming van anderen in voorbereiding is. Inzonderheid in Noord-Holland, treden veilingen veelal als zoodanig op. Aan de veilingen, waar aardappelen worden verkocht, wordt gelegenheid gegeven, met de Gewestelijke Orga nisatie een contract af te sluiten, opdat het veilen voortgang kan hebben. De plaatselijke autoriteiten, in zonderheid de politie, wier medewerking over het ge heel niets te wenschen overlaat, worden verzocht, zich bij moeilijkheden zooveel dit mogelijk is, met kantoor houders, controleurs of districtskantoren te verstaan. De Gewestelijke Organisaties te Den Haag zijn voorloo- plg te bereiken op de telefoonnummers 391179 en 337233 Ir. T. P. HUISMAN. Directeur. W 1 E R I ,v C, E y DEN OEVER. De technisch ambtenaar bij de Zuiderzeewerken, de heer L. Verbest, is met ingang van 13 dezer van Den Oever verhuisd naar Utrecht, in verband met zijne overplaatsing naar laatstgenoemde stad. HET WATER-GEMAAL IN DEN POLDER WAARD NIEUWLAND. Het watergemaal in den Polder Waard Nieuwland, dat sinds de drooglegging van genoemden polder dienst doet, naar we vermenen was dit omstreeks 1830, is dezer dagen door zijn laatsten bewoner ver laten. Dit gemaal is in verband met de drooglegging van den Wieringermeerpolder en andere oorzaken voor enkele jaren geëlectrificeerd. Hierdoor was het voor den tegenwoordigen bewoner niet meer loonend zijn beroep van watermolenaar uit te oefenen, hoewel vermoedelijk in de toekomst dit thans modern inge richte gemaal weer een nieuwe bewoner zal krijgen. Doch niet tegenstaande dit, heeft hier weder een stukje geschiedenis afgedaan. Want welke Wierlnger kende niet dit bekende gemaal, in den volksmond ,,de watermachine" genaamd, dat daar achter in den pol der aan den zeedijk stond. Voor de electrificatie werd het water eerst door een windmolen uit den polder gemalen (deze molen staat er thans nog, doch daar men hier te veel van den wind afhankelijk was, werd later overgegaan tot het stichten van een stoomge maal, hetwelk hoofdzakelijk gebruikt werd als de wind den molenaar in den steek liet. Meer dan 70 jaar is een en ander van vader op zoon door de familie Takes bediend en heeft deze familie In den ouden molen gewoond. Doch hoe eenzaam deze molen ook mocht staan, altijd trof men hier bezoek, want de familie Takes was bekend om haar gastvrij heid en gulheid, nooit was men er te veel en altijd was men welkom. Ja zelfs hoog bezoek kwam er, want de ex-kroonprins van Duitschland was tijdens zijn ballingschap op het toenmalige eiland in dezen molen met zijn gezellige woonkamer een graag geziene gast. Bij moeder Madrtje heeft hij verscheidene kopjes kof fie gdronken en praatte dan met vader en zoon over jacht en visscherij en werden de Wieringer nieuwtjes er behandeld. Ook voor den vreemdeling was het al tijd een attractie het gemaal met zijn keurig onder houden machines te bewonderen. Vele Wieringers zul len nog wel eens denken aan de gezellige uurtjes in het zoo bekende gemaal doorgebracht. r A N G E N T) 1.1 K OUDKARSPEL. Bij de gister gehouden herstemmng tusschen de '•--eren c. J. Vennik en G. Langedijk voor de benoe- Mng van een Notabel der Ned. Herv. Kerk te Oud- 1 arspel, zyn uitgebracht 70 stemmen', waarvan op den heer C. J. Vennik 48 en op den heer G. Langedijk 22 stemmerii zoodat gekozen is de heer C. J, Vennik.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 7