Raad Oude Niedorp.
DE AARDAPPELSTEUNREGELING 1933.
heffing te verleenen en beriep zich voorts op de mo
tor- en rtjwielwet, maar het bleek dat de ambtenaar
zich in geenen deele met deze opvatting kon vereeni
gen en droegen de debatten tusschen de vertegenwoor
digers van Waterstaat en Justitie een tamelijk fel ka
rakter. De ambtenaar wees er onder meer op dat een
eventueele ministerleele ontheffing om ten behoeve van
den dienst rijwielpaden te mogen berijde» alléén van
toepassing was op motorrijtuigen met niet meer dan 2
wielen. Ten slotte requireerde het O.M. schuldig ver
klaring en veroordeeling tot f 1 boete subs 1 dag.
Op 19 Mei wees de kantonrechter schriftelijk vonnis
en verklaarde daarin op grond van verschillende over
wegingen den hoofdingenieur onbevoegd en veroor
deelde den expediteur tot f 5 boete subs 5 dagen hech
tenis.
Van dit vonnis kwam de veroordeelde in hooger be
roep, hetwelk hedenmiddag door de voltallige recht
bank werd behandeld.
Als getuigen waren opnieuw gedagvaard brigadier
de Koekkoek, hoofdingenieur van Waterstaat Kraaijen-
hoff van de Leur, opzichter Bernard en de chauffeur
Rood.
De heer Kaaienhof van de Leur was ditmaal niet
aanwezig, wél de technische ambtenaar de heer T.
Bernard. Appelant verklaarde ook ditmaal opdracht
te hebben gegeven aan den chauffeur om van het
rijwielpad gebruik te maken. Hij erkende dat de
chauffeur Rood door brigadier Koekkoek was ge
waarschuwd.
Brigadier Koekkoek had meermalen gewaarschuwd
en proces-verba al opgemaakt, doch hem werd geant
woord, dat die zaak toch niet vervolgd werd. Het
betrof hier geen herstel van den weg. Ook thans
wordt weer gebruik van het rijwielpad gemaakt met
hetzelfde deol. De heer Bernard had last gegeven
het rijwielpad te bezigen. Natuurlijk in opdracht van
den Hoofdingenieur.
De Officier vermeende, dat Waterstaat zich op een
verkeerd standpunt stelde en zich had te houden aan
de wet. Artikel 66 motor- en rywlelwet spreekt van
noodzaak, doch in casu was geen noodzaak aanwe
zig, zooals de Officier nader aantoonde. Het betrof
hier geen aanleg, wijziging of herstel van wegen,
maar alleen onderhoud, het verwijderen van wegvuil.
Het is moeilijk voor den verdachte, die tusschen 2
vuren zat en misschien met zijn aanneemsom niet
uitkwam. Maar dat was zijn risico. Hy had de zijde
van de politie moeten kiezen en derhalve vorderde de
Officier bevestiging van het gewezen vonnis, doch
vermindering van de straf tot f 0.50 boete of 1 dag.
In alle zaken a-s. week uitspraak.
Vergadering van den Raad op Woensdag 13 Sep
tember 1933, des avonds ten 8 uur.
Aanwezig zijn de leden J. Bakker Jz., G. de Heer,
W. Kolkman, A. Molenaar, W. Slijkerman, J. Waiboer
en J. van Zoonen.
Voorzitter: B. J. F. Sutman Meijer, Burgemeester.
De Voorzitter opent de vergadering en stelt aan de
orde de vaststelling der notulen van de openbare ver
gadering van 14 Augustus 1933. Ze worden onveran
derd vastgesteld.
Ingekomen stokken.
Aan de orde is:
1. Ingekomen stukken.
a. Verslag over 1932 van den dienst der arbeidsbe
middeling en werkloosheidsverzekering, tevens ver
slag van den toestand en de verrichtingen van de
districts-arbeidsbeurs te Den Helder.
b. Kantschrijven van Gedeputeerde Staten van
Noordholland, d.d. 16 Augustus jJ., no. 64, ten geleide
van het goedgekeurd raadsbesluit van 14 Augustus j.1.
tot het opnieuw aangaan eener kasgeldleening van
1115.000.met den Staat der Nederlanden.
c. Alsvoren, ten geleide van het goedgekeurd raads
besluit d.d. 14 Augustus j.1. tot het opnieuw aangaan
eener kasgeldleening van 13000.— ter voorziening in
gewone kasbehoeften, met den Staat der Nederlanden.
d. Adres d.d. 23 Augustus j.1. van K. van der Oord
te Moerbeek, daarbij verzoekende hem over 1933 vrij
te stellen van het betalen der geldelijke bijdrage in de
kosten van vervoer van zijn onder den leerplichtigen
leeftijd vallend kind (art. 13 der lager onderwijswet
1920.)
e. Schrijven d.d. 25 Augustus j.1. van P. Burgmeljer
te 't Veld, houdende bericht, dat hij zijne benoeming
tot niet-ambtelijk lid der schattingscommissie voor de
Riiksinkomstenbelasting niet aanneemt.
f. Adres d.d. 23 Augustus j.1. van het bestuur der
afdeeling Schagen en omstreken van den Nederland-
schen Bond van Koffiehuis-, Restauranthouders en
Slijters, houdende verzoek om in verhand met de wet
van 28 Juli 1933, Stbl. 388, bij verordening de perceo-
len of gedeelten van perceelen, uitsluitend dienende
tot uitoefening van het bedrijf van den houder van
een koffiehuis, restaurant of andere inrichting tot het
gebruiken van spijzen en dranken tegen betaling, ge
liik te stellen hetzij met winkels of logementen, het
zij met perceelen of perceelsgedeelten, die gemeubi
leerd worden verhuurd.
g. Adres d.d. 20 Augustus j.1. van J. Nagelhout te
Moerbeek, daarbij verzoekende hem over 1933 vrij te
stellen van het betalen der geldelijke bijdrage in de
kosten van vervoer van zijn onder den leerplichtigen
leeftijd vallende kinderen (art. 13 der lager onderwijs
wet 1920).
De stukken genoemd onder a, b, c en e worden voor
kennisgeving aangenomen. Het adres genoemd onder
f. wordt in handen gesteld van B. en W., omdat B. en
W. het adres nog niet hebben behandeld en zh de fi
nantieele gevolgen ervan onder de oogen zullen zien.
Wat de adressen van K. van der Oord en J. Nagelhout
betreft, gaat de Raad in comité om ze te bespreken.
Na heropening deelt de Voorzitter mede, dat het B
en W. wenschelijk voorkomt afwijzend op beide ver
zoeken te beschikken. Wel is waar zijn adressanten
momenteel niet aangeslagen in de inkomstenbelasting
maar op grond van hun uiterlijken welstand en gelet
op de bedrijven die zij beheeren, meenen B. en W.
dat zij de kleine geldelijke bijdrage voor het vervoer
hunner kinderen wel kunnen betalen.
B. en W. wijzen er verder op dat zij met inwilliging
van dergelijke verzoeken zeey voorzichtig moeten we
zen Onophoudelijk komt het voor dat ingezetenen
1^111 vrijstelling te krijgen van betaling van der
gelijke kleine bedragen ook zelfs wanneer ze nog in
de inkomstenbelasting zijn aangeslagen. Als voorbeeld
noemt spr. een geval waarbij vrijstelling werd ge
vraagd van het betalen van 65 cent, dat men nog aan
schoolgeld verschuldigd was. Bij dergelijke gevallen is
erseen sprake van onmacht, doch van onwil of onver
schilligheid; men speculeert op de tijdsomstandighe
den. Daartegen dienen B. en W. en ook de Raad stel
ling te nemen.
Overeenkomstig het voorstel van B. en W. wordt
door den Raad besloten.
h. Expeditie van het besluit van Gedeputeerde Sta
ten van Noordholland d.d. 6 September j.1., no. 45,
waarbij de beslissing omtrent het raadsbesluit van 14
Augustus j.1. tot het opnieuw aangaan eener kasgeld
leening van f5000 met den Staat der Nederlander, is
verdaagd.
i. Alsvoren omtrent het raadsbesluit d.d. 14 Augus-
f2600 aan^aan eener kasgeldleening van
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
De bezuinigingen die Regeering en Ged.
Staten wenschen. Een tekort van
f 22391.81.
2. Voorstel tot herziening der begrooting voor het
dienstjaar 1933, naar aanleiding van een van Gede
puteerde Staten van Noordholland ontvangen nota
van opmerkingen ten aanzien dier begrooting.
Aan de leden is een schriftelijke voordracht gezon
den, waarin uiteengezet is welke maatregelen door
Ged. Staten noodig worden geacht en welke maatre
gelen er door de Regeering aan zijn toegevoegd.
De Voorzitter deelt mede, dat liet totaal der verval
len of verlaagde uitgaafposten bedraagt f7042.26,
nieuwe of verhoogde inkomstposten totaal f 13270.76,
vervallen of verlaagde inkomstposten totaal f4610.37,
nieuwe of te verhoogen uitgaafposten f22594.46, zoodat
het oorspronkelijk tekort op de begrooting voor 1933
ad f 15.500.—, moet worden verhoogd met f 6891.81, en
het tekort dus is gestegen tot f22391.81.
De vermeerdering van het tekort is ontstaan door
dat do kosten verbonden aan werkverschaffing en
steunverleening in totaal hebben bedragen f 22659.70.
Van dit bedrag komt van het Rijk terug f 15149.50, zoo
dat het aandeel voor de gemeente f7510.20 bedraagt.
De primitieve raming hiervoor was f 1390.zoodat
hier dus reeds een hoogere uitgaaf is van f6120.—.
B. en W. hebben besproken de bezuinigngen die
naar het oordeel van Ged. Staten en Regeering toege
past dienen te worden.
Ged. Staten wilden afvoering, voor zrovcr dit moge
lijk is van: bijdrage voor bestelling van telegrammen
buiten den kosteloozen bestelkring, abonnement offi-
cieele raadsverslag, kosten van het officieel raadsver-
slag, verteringskosten in vergaderingen, vergoeding
voor gebruik van schoolbaden, kosten van gebruik der
schooi baden en subsidiën aan muziekkorpsen
B.enW. achten dit onmogelijk omdat op deze posten óf
reeds uitgaven zijn gedaan óf reeds bedoelde uitga
ven zijn toegezegd of te dien aanzien een overeen
komst loopende is. Ged. Staten vrage;. voorts: de door
of vanwege het gemeentebestuur vastgestelde sala
rissen en ioonen worden met een redelijk percentage
verlaagd. B. en W. wijzen er op dat hieronder niet val
len de salarissen van burgemeester, secretaris en ont
vanger en merken voorts op dat de door Ged. Staten
bedoelde salarissen zoo laag zijn dat elke korting on
redelijk zou zijn.
Ged. Staten oordcelen voorts dat het presentiegeld
van cle leden van den raad behoort te worden ver
laagd van f 3.— tot f 2.50.
B. en W. meenen dat hiertoe geen aanleiding be
staat, temeer daar voor het bijwonen van commissie
vergaderingen geen presentiegeld wordt genoten en
evenmin bij verkiezingen de raadsleden als stembu
reaulid eenige vergoeding ontvangen.
De Voorzitter wijst er bovendien op, dat het opmer
kelijk is dat in een gemeente, die ook een bijdrage in
de kosten der gemeentehuishoudinp krijgt, het pre
sentiegeld van de raadsleden f4.was en dit bedrag
teruggebracht moest worden tot f 3.—. Als dus het pre
sentiegeld hier f 4.— was geweest, zou het waarschijn
lijk ook hier tot f3.— teruggebracht moeten zijn.
Dat de personeele belasting gelijk moet zijn aan het
drievoud van de wettelijke tarieven; is reeds in de
vorige vergadering aan voldaan.
Ged. Staten willen voorts dat in overweging wordt
genomen een straatbelasting in te voeren.
B. en W. achten het in deze tijdsomstandigheden
niet mogelijk de burgerij nieuwe belastingen op te
leggen.
Door de regeering wordt dan nog medegedeeld, dat
van de begrooting dienen te worden afgevoerd: con
tributie aan het comité der vereeniging van burge
meesters en secretarissen, contributie, aan de Vereeni
ging van Burgemeesters en Secretarissen in het kan
ton Schagen, bijdragen voor excursies, en bijdrage
voor bouwkundige adviezen.
B. en W. wijzen er op dat deze contributiën en bij
dragen reeds zijn toegezegd. Alleen de contributie
voor het comité van de vereeniging van Burgemees
ters en Secretarissen en de contributie voor de Ver
eeniging van B. en S. kunnen worden afgevoerd, om
dat over 1933 geen contributie verschuldigd is. Het
ontmoet evenwel bezwaar om voor 1934 deze uitgaven
niet op de begrooting te plaatsen. Beide verecnigin-
gen behartigen speciaal de belangen der gemeenten
en het gaat niet op, dat alle gemeenten lid van deze
vereenigingen zijn en de gemeente Oude Niedorp niet
Om den post „onvoorziene uitgaven" terug te bren
gen tot f500.ontmoet geen bezwaar.
De regeering wenscht verder, dat de vergunnings
rechten worden opgevoerd tot het bij de drankwet
toegelaten maximum. Voor dit jaar is dat echter niet
meer mogelijk, en voor 1934 zal het worden overwo
gen en bij de behandeling der begrooting ter sprake
worden gebracht-
Met de zienswijze van B. en W. kan de raad zich
vereenigen en wordt de begrooting voor 1933 opnieuw
vastgesteld voor den gewonen dienst tot een bedrag
van f37517.73 waarbij gerekend wordt op een bij
drage van het rijk van f22391.81, voor den kapi-
taaldienst tot een bedrag van f 134959.
Lid schattingscommissie Rijksinkomsten»
belasting.
3. Beroeming van een niet ambtelijk lid der
Schattinpcommissie voor de Rijksinkomstenbelas
ting wegens niet aanneming der benoeming door P.
Burgmeljer te 't Veld.
Nadat de vergadering een oogenblik geschorst is
geweesi en weer heropend, bevelen B. en W. ter be
noeming aan: J. Wit Jr., en P. Klaver.
Op den heer J. Wit Jr. worden 3 stemmen uitge-
gebracht, op den heer P. Klaver 4 stemmen, zoodat
de heer P. Klaver is verkozen.
Kasgeldleening onder hypothecair ver»
band.
4. Voorstel tot. het aangaan oener kasgeldleening
onder hypothecair verband tot dekking der kosten
van verbouwing c.q. aanbouw der woning bewoond
door den geneesheer.
De Voorzitter licht toe, dat het tot nog toe niet is
gelukt een kasgeldleening aan te gaan voor genoem
de verbouwingskosten en daarom em anderen weg
moet worden bewandeld. Door den geneesheer wordt
er op aangedrongen dat de verbouwing plaats vindt,
omdat hij anders verplicht zal zijn de woning te
verlaten.
De heer Van Zoonen wijst op de mogelijkheid dat
de gemeente niet aan hare verpiichtmgn kan vol
doen en in dat geval zal ae hypotheekhouder het
recht hebben het huis te doen verkoopen. Spr. oor
deelt, dat vye ons op gevaarlijk terrein begeven.
De Voorzitter gelooft niet dat het zoover zal ko
men, maar ziet geen anderen weg ora aan geld te
komen. De brief waarin de geneesheer op uitvoe
ring van het werk aandringt is in afschrift aan den
Minister on aan Ged. Staten gezonden. Dr. Postma
wenscht dat de verbouwing dit jaar nog plaats vindt,
anders gaat hij in een andere woning, hij heeft zich
reeds verstaan met een bouwkundige. Spr. geeft toe
dat deze zaak vreeselijk lang gaande is. Het besluit
tot het aangaan van kasgeldleening, in de vorige
vergadering genomen, is den volgenden dag ter goed
keuring opgezonden, maar antwoord is nog niet
ontvangen. B. en W. zouden liever een vaste leening
willen sluiten, in plaats van 'n kasgeldleening, maar
de moeilijkheid is, dat de regeering een eventueele
aflossing toch gebezigd zal willen zien voor aflossing
van de kasgeldleening.
De heer Molenaar vraagt of er zooveel veranderd
moet worden aan de dokterswoning.
De Voorzitter deelt mede, dat meerdere malen in
comité geoordeeld is, dat de spreekkamr moet wor
den verbouwd en dat is ook het oordeel van den Mi
nister.
De heer Kolkman zegt, hoe langer hoe huiveriger
te worden. Het huis is nu eenmaal niet in orde en
en als nu de dokter over anderhalf jaar, in verband
met onvoldoende slaapgelegenheid het huis wel ver
laat?
De Voorzittr zegt, dat de dokter *t liefst in het
huis blijft, In verband met den tuin. Als de spreek
kamer nu klaar is, heeft de dokter toegezegd, min
stens 15 jaar het huis te zullen blijven bewonen., be
houdens bijzondere omstandigheden natuurlijk, als
overlijden, vertrek, enz.
Na deze toelichting wordt met algemcene stemmen
overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten.
Geen verhooging van keurloonen.
4a. Voorstel tot wijziging der verordening op de
heffing van keurloonen.
De Voorzitter deelt mede, dat B. en W. dit ver-
zpek van de Commissie van Uitvoering van den
Vleeschkeuringsdienst nog niet hebben behandeld en
licht toe, dat tengevolge van de crisisomstandighe
den er ook bij den keuringsdienst een tekort is. Door
de aangesloten gemeenten zou een vrij belangrijk
bedrag in het tekort moeter worden bijgedragen en
is het denkbeeld opgekomen om de keurloonen op to
voeren. Aanvankelijk is dat voorstel bestreden, maar
toen na onderzoek bleek, dat de keurloonen hier aan
den lagen kant waren, lager dan het gemiddelde
van 12 andere diensten, is besloten wijziging van de
verordening beoogende eenige verhooging van keur
loonen te vragen.
Den heer Waiboer frappeert het, dat de commissie
de keurloonen wenscht te verhoogen, maar op de
salarissen zoo weinig wil korten en op de eerste 25
pet, geen korting wil toepassen. Waarom de salaris
sen niet met 6 verlaagd. De verhoogde keurloonen
drukken op de consumenten en die worden al te
veel gedrukt. Meer zal spr. er niet van zeggen, want
hij heeft in het verslag van den raad van Callants-
oog gelezen, dat alleen de gemeente Barsingerhorn
een besluit heeft te nemen. Spr. zou echter willen
dat de raad besloot de commissie in overweging te
geven de salarissen meer te verlagen.
De Voorzitter zegt, dat dit niet aan de orde is, het
gaat hier over de keurloonen.
Den heer Van Zoonen spijt het dat deze zaak niet
eerst door B. en W. behandeld is geworden, want
spr. heeft ernstige en vele bezwaren, die spr. nu in
deze vergadering naar voren zal moeten brengen. Spr.
wijst er dan op, dat aan de hand van het jaarver
slag over 1932 de keuringsdienst een winst heeft ge
maakt van bijna f3000, waarbij de berekening ten
opzichte van den keuringsdienst niet te gunstig is
opgezet, eerder het tegendeel. Bij de voorgestelde
verhooging van de keurloonen zal die winst in 1934
worden opgevoerd tot over de f5000. Spr. betreurt
dat de commissie met dit voorstel is gekomen. Men
kan deze zaak van verschillend standpunt beschou
wen. Allereerst dat de verbruiker de verhoogde
keurloonen zal betalen en we hier dus weer hebben
één van die vele indirecte belastingen, waardoor de
groote gezinnen 't meest gedrukt worden. Spr. wijst
op de mogelijkheid dat zij die op de grens van den
dienst wonen, het vleesch van elders zullen betrek
ken. Men kan het ook beschouwen als een loonsver
laging voor de slager», wanneer de verhooging .|.et
op den consument wordt verhaald. En in dat geval
krijgt men het tragisch-komisch verschijnsel te zien
dat een kleine groep van menschen het tekort moe
ten dekken van de verwerkingsinrichtin?.
En de derde beschouwing is, dat de hooge keur
loonen ongunstig afsteken bij de tegenwoordige waar
de van de dieren. Nu reeds is er een ongunstige
verhouding en het zou zeer wel mogelijk zijn, dat
straks bij het aankoopen van vee rekening gehou
den wordt met de verhoogde keurloonen. En in dat
geval zullen het de boeren rijn die de verhooging
moeten betalen.
Spr. herinnert zich nog goed de zeer mooie woor
den die gesproken zijn bij de ingebruikneming van
deze gebouwen. Hier was nu n gemeenschappelijk be
zit, door geraeenschappelijken arbeid verkregen. Wel
nu het verlies dan van dat gemeenschappelijk bezit
moet dan ook door de gemeenschap worden gedra
gen, in casu quo door de aangesloten gemeenten en
het verlies van de verwerkingsinrichting moet niet
worden bestreden uit de winst van den keurings
dienst. Spr. acht dat trouwens ook in strijd met de
gemeenschappelijke regeling, waarin staat dat het
verlies wordt geput uit het reservefonds en als dat
er niet is, wordt omgeslagen ovei de aangesloten
gemeenten. Het valt spr. moeilijk de handelwijze
van de commissie parlementair te qualificeeren. Het
verlies van de verwerkingsinrichting dient ponds
pondsgewijs over de gemeenten te worden omgesla
gen en spr. adviseert dan ook den raad om het voor
stel ven de commissie te verwerpen.
De Voorzitter zegt, dat het hem heeft gespeten dat
de heer Van Zoonen de vergadering van de commis
sie niet heeft kunnen bijwonen. Spr. was verhinderd
en ook de heer Van Zoonen kon onmogelijk, omdat
hij met den tocht met de ouden van dagen meo
moest. Spr. veronderstelt dat de heer Van Zoonen
dan zijn bezwaren wel naar voren had gebracht en
een nadere bespreking was dan zeer wenschelijk ge
weest. Spr. wil ronduit verklaren, dat hij voorstan
der is xan verhooging der keurloonen. Men moet
z.i. de verwerkingsinrichting en de vleeschkeurings
dienst als één bedrijf beschouwen, ze werken alle
bei in het hygiënisch belang. Wij weten allen wel
dat de keurloonen op de consumenten verhaald wor
den en spr. herinnert er aan, hoe dc slagers er in
het begin nog een klein bedragje extra hebben op
gelegd. Hoe ze dat dan bij d» verhooginp zullen doen
dat moeten zij weten. Uit de gegevens van de 12 ge
meenten blijkt, dat daar de keurloonen hooger zijn
en is het geen bezwaar de keurloonen hier met een
klei n,redelijk bedrag te verhoogen. Als de gemeen
ten het verlies moeten dekken door een bijdrage,
wordt het bedrag ook opgebracht door hen die niet
van de inrichting profiteeren. De verhooging van
keurloonen biedt dit voordeel dat zij die vleesch
gebruiken, ook de verhooging betalen, en dat is zui
verder.
Spr. herhaalt, dat men de bedrijven niet al te zeer
moet scheiden. Meerdere commissieleden waren oor
spronkelijk tegen de verhooging. maar later na het
onderzoek en na de bespreking wa9 men algemeen
voor verhooging van de keurloonen. Spr. gelooft niet
dat de commissie er op terug zal komen, tenzij de ge
meenteraden de verhooging niet zouden aanvaarden,
maar daar heeft spr .tot, nu toe niet veel van ge
merkt in de verslagen der vergaderingen.
De heer Bakker wijst op hot gevaar dat de men
schen die daartoe in staat zijn, vl-esch van elders
zullen betrekken.
De Voorzitter zegt, dat de keurloonen niet hooger
worden dan het gemiddelde van 12 andere gemeen
ten.
De heer Van Zoonen zegt, dat. het juist is dat de
kosten afgewenteld worden op de consumenten en
dat is juist het groote bezwaar voor spr. Maar oök
bestaat het gevaar dat de kosten afgewenteld worden
op de menschen die het vee moeien verkoopen. Spr.
noemt als voorbeeld dat voor ein nuchterkalf het
keurloon 20 a 25 van den prijs was en dat zal de
prijzen drukken. Spr. wil als slager niet voor eigen
parochie spreken. Als het verlies over de gemeenten
wordt omgeslagën, moet de gemeente zorgen het
door belasting weer binnen te krijgen en dan wordt
het, naar draagkracht opgebracht.
Het voorstel van de Commissie uit den Vleesch-
keuringsdiqnst om de verordening op de heffing van
keurloonen te wijzigen, wordt hierna in stemming
gebracht en met algemeene stemmen verworpen.
Kasgeldleeningen.
4b. Voorstel tot het opnieuw aancaan van kasgeld
leeningen met den Staat der Nederlanden.
Door B. en W. wordt, voorgesteld opnieuw kas
geldleeningen met den Staat der Nederlanden aan
te gaan en wel lo. tot 'n bedrag van f 113023 en 2o. tot
een bedrag van f8000, waarbij dan wordt ingetrok
ken het reeds eerder genomen besluit om een kas
geldleening van f5000 aan te gaan-
Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten.
5. Rondvraag.
Bij de rondvraag verlangt niemand het woord, zoo
dat de vergadering door den Voorzitter wordt ge
sloten.
HAAR UITVOERING IN NOORD. EN ZUID
HOLLAND.
Uit de talrijke verzoeken om Inlichtingen bij de Ge
westelijke Aardappel Organisaties voor Noordholland
en voor Zuidholland, belde gevestigd te 's Gravenhage,
Anna Paulownaetraat 20, blijkt dat zeer velen, zoo
wel In de stad als op het land van Noord- en Zuid-
Holland nog niet goed weten op welke wijze deze
steunregeling werkt, waar men rijn moet om vervoer-
bewezen te halen, welke bevoegdheden de politie
heeft, enz. enz. Deze onwetendheid s zeer begrijpe
lijk, doch zij bemoeilijkt de uttvoering-Daarom meenen
wij goed te doen, deze korte uiteenzetting aan de
pers te verstrekken, met het vriendelijke verzoek er
bekendheid aan te willen geven.
Het doel der aardappel steunregeling 1933 is den
aardappelverbouwer voor de aardappels, welke In Ne
derland. geconsumeerd worden, een loonenden prijs te
geven. De Nederlandsche consument verbruikt echter
lang niet alle aanwezige consumptieaaradppelen. Het
overschot is, o.m. door invoerbelemmeringen van an
dere landen, zeer groot. Daarom is de vooraad con
sumptie-aardappelen kunstmatig verkleind, door alleen
tot deze categorie te verklaren de maten van 3560
m.M. en een lengte van maximaal 8 c.M. Alleen deze
maten worden beschouwd als consumptie-aardappelen-
Alleen deze maten mogen ln consumptie worden ge
bracht. Een leder, die zich hieraan niet houdt is in
overtreding. Het ls goed hier den handel en de vei-
llngsbesturen op te wijzen.
Het Crislsaardappelbesluit van 1 September j.1. (St.
bl. 466) bepaalt nameijkl in artikel 2, dat het vervoe
ren van aardappelen slechts ls toegestaan krachtens
schriftelijke vergunning, af te geven door een crisis-
organisatie. Als zoodanig ls door den Minister aange
wezen (2 Septemebr j-1.) de Nederlandsche Aardap
pel Centrale. In deze Ministerieels beschikking rijn
o.m. ook genoemde maten opgenomen en een heffing
van f 1 per 100 K.G.
Zonder schriftelijke vergunning van de Nederland
sche Aardappel Centrale ls dus het vervoer In Neder
land verboden en volgens artikel 31 van de Land
bouw Crisiswet 1933 (St.bd. 261) krachtens welke het
Crisis Aardappelbeslult ls genomen, zijn met het op
sporen van de overtredingen o.m. belast de ambtenar
ren vaen Rijks- en Gemeentepolitie en rij, die daar-
toe door onzen Minister rijn aangewezen (b.v. ©on
trolfiurs.)
Men kan door frauduleus vervoer minstens deze f 1
per 100 Kg. ontioopen, terwijl de teler zelf bovendien
nog ontloopt de Inhouding van U van den minimum
prijs. De vastgestelde minimumprijs wordt n.1. voor-
loopig sleohts voor uitbetaald. Het andere *4 dient
naast de heffing, om eventueel onverkochte consump
tieaardappelen voor der minimumprijzen op te koo-
pen. Voor Noord-Holland en Zuid-Holland la de kans
op frauduleus vervoer groot. Vooral omdat de groote
consumptiecentra ln deze provincies liggen en niet al
leen op de andere provincies, doch vooral op de naaste
omgeving hun aantrekkingskracht uitoefenen.
Daarom zal meer dan elders in Noord-Holland en
Zuid-Holland de regeling pas goed kunnen loopen, in
dien gemeente- en rijkspolitie krachtdadig medehelpen
ieder vervoer, dat niet door een bewijs der Nederland
sche Aardappel Centrale ls gedekt, onmogelijk te ma
ken.
Zoo spoedig mogelijk zullen overal vertegenwoordi
gers en controleurs der Gewestelijek Aardappelorga
nisaties worden aangesteld. In de kleine plaatsen wordt
gaarne een beroep gedaan op de gemeentesecretarie, op
veilingsbesturen, boerenleenbanken of op andere ge
vestigde adressen, terwijl ln de grootere steden contact
met den georganiseerden aardappelhandel op prijs
wordt gesteld. Deze plaatselijke vertegenwoordigers
zullen in staat zijn. nadere voorlichting aan telers, han
delaren en anderen te verstrekken, betalingen in ont
vangst te nemen en vervoerbewijzen af te geven of ln
te nemen.
Voor export en voor vervoer van goedgekeurd poot-
goed kunnen gratis vervoerbewyzen, dus zonder iets te
heffen, worden afgegeven, Indien een en ander op be
hoorlijke wijze wordt bewezen.
Reeds riin in Noord-Holland en Zuid-Holland vele
plaatselijke kantoorhouders benoemd, terwijl de benoe
ming van anderen in voorbereiding is. Inzonderheid in
Noord-Holland, treden veilingen veelal als zoodanig op.
Aan de veilingen, waar aardappelen worden verkocht,
wordt gelegenheid gegeven, met de Gewestelijke Orga
nisatie een contract af te sluiten, opdat het veilen
voortgang kan hebben. De plaatselijke autoriteiten, in
zonderheid de politie, wier medewerking over het ge
heel niets te wenschen overlaat, worden verzocht, zich
bij moeilijkheden zooveel dit mogelijk is, met kantoor
houders, controleurs of districtskantoren te verstaan.
De Gewestelijke Organisaties te Den Haag zijn voorloo-
plg te bereiken op de telefoonnummers 391179 en 337233
Ir. T. P. HUISMAN.
Directeur.
W 1 E R I ,v C, E y
DEN OEVER.
De technisch ambtenaar bij de Zuiderzeewerken, de
heer L. Verbest, is met ingang van 13 dezer van Den
Oever verhuisd naar Utrecht, in verband met zijne
overplaatsing naar laatstgenoemde stad.
HET WATER-GEMAAL IN DEN POLDER
WAARD NIEUWLAND.
Het watergemaal in den Polder Waard Nieuwland,
dat sinds de drooglegging van genoemden polder
dienst doet, naar we vermenen was dit omstreeks
1830, is dezer dagen door zijn laatsten bewoner ver
laten. Dit gemaal is in verband met de drooglegging
van den Wieringermeerpolder en andere oorzaken
voor enkele jaren geëlectrificeerd. Hierdoor was het
voor den tegenwoordigen bewoner niet meer loonend
zijn beroep van watermolenaar uit te oefenen, hoewel
vermoedelijk in de toekomst dit thans modern inge
richte gemaal weer een nieuwe bewoner zal krijgen.
Doch niet tegenstaande dit, heeft hier weder een
stukje geschiedenis afgedaan. Want welke Wierlnger
kende niet dit bekende gemaal, in den volksmond ,,de
watermachine" genaamd, dat daar achter in den pol
der aan den zeedijk stond. Voor de electrificatie werd
het water eerst door een windmolen uit den polder
gemalen (deze molen staat er thans nog, doch daar
men hier te veel van den wind afhankelijk was, werd
later overgegaan tot het stichten van een stoomge
maal, hetwelk hoofdzakelijk gebruikt werd als de
wind den molenaar in den steek liet.
Meer dan 70 jaar is een en ander van vader op zoon
door de familie Takes bediend en heeft deze familie
In den ouden molen gewoond. Doch hoe eenzaam deze
molen ook mocht staan, altijd trof men hier bezoek,
want de familie Takes was bekend om haar gastvrij
heid en gulheid, nooit was men er te veel en altijd
was men welkom. Ja zelfs hoog bezoek kwam er,
want de ex-kroonprins van Duitschland was tijdens zijn
ballingschap op het toenmalige eiland in dezen molen
met zijn gezellige woonkamer een graag geziene gast.
Bij moeder Madrtje heeft hij verscheidene kopjes kof
fie gdronken en praatte dan met vader en zoon over
jacht en visscherij en werden de Wieringer nieuwtjes
er behandeld. Ook voor den vreemdeling was het al
tijd een attractie het gemaal met zijn keurig onder
houden machines te bewonderen. Vele Wieringers zul
len nog wel eens denken aan de gezellige uurtjes in
het zoo bekende gemaal doorgebracht.
r A N G E N T) 1.1 K
OUDKARSPEL.
Bij de gister gehouden herstemmng tusschen de
'•--eren c. J. Vennik en G. Langedijk voor de benoe-
Mng van een Notabel der Ned. Herv. Kerk te Oud-
1 arspel, zyn uitgebracht 70 stemmen', waarvan op den
heer C. J. Vennik 48 en op den heer G. Langedijk 22
stemmerii zoodat gekozen is de heer C. J, Vennik.