WR1GLEY Opening Afsluitdijk Wieringen=F riesland Bijzonderheden over het monument Dinsdag 26 September 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9353 Amerika's herstel Noodlottig ongeluk te Groningen. De Commissaris der Koningin in Noordhoiland. Het Uniformverbod en de A.J.C. Practisch werk van het Pact van Vier. Overdracht Monument aan de Regeering. Nadat 28 Mei 1032 tc 13.02 uur een der gigantische Storkkeileemkranen met een hap keileem ter grootte van 3 M3. de laatste opening in den afsluitdijk ter plaatse van de „Vlieter"' afsloot en daarmede de ver binding Wieringen-Friesland dwars door de Zuider zee tot stand bracht, is heden door den Minister van Waterstaat Ir. J. A. Kalff dit 30 K.M. lange, traject voor het verkeer op officieele wijze opengesteld. Een druilerige motregen in den voormiddag, afge wisseld door meer fiksehe buitjes, voorspelde weinig goeds voor de weersomstandigheden aan de „Vlieter" in den namiddag, waar, hoewel ten behoeve der circa 150 door den Minister van Waterstaat genoodigden op minder fraai weer was gerekend, een vroolijk schijnend herfstzonnetje ongetwijfeld meer luister zou bijzetten -aan de plechtigheid, waarnaar reeds lang was uitgezien. Immers reeds 8 maanden na de afsluiting werd de mogelijkheid reeds onder beper kende voorwaarden geopend om het verkeer tc laten profiteeren van het schitterende wegdek over den af sluitdijk en de kortere venbnding, zij het dan tegen betaling der ten bate van het N.C.C. komende ver goedingen. Een verkeerstelling in Juni genomen, gaf te zien dat gemiddeld 450 auto's p. dag den dijk pas seerden. I)it laatste werd gedaau om het verkeer te beteugelen met het oog op de aanvankelijk zachte bermen naast, het wegdek, defhalve ter beperking van het ongevallenrisico. Nu dit gevaar als geweken kon worden beschouwd zijn heden de bekende hokjes bij de verkeersbrug- gen afgebroken, de vriendelijke, doch op den pen ning lettende .crisiscontroleurs" hebben hedenoch tend voor het laatst dienst gedaan, de openstelling van den afsluitdijk beteekent voor hen het einde eener broodwinning. Het verkeer kan vanmiddag vrij passeeren. niet langer gebonden aan of weer houden door het .weliswaar sympathieke doch voor velen ook bezwarend geldelijk offer. Deze offers bij elkaar hebben t.m. heden ondertusschen de niet on aanzienlijke som van ruim f 100.000— opgebracht. Wieringen, tot belangrijk centrum geworden, vlagt druk. Het is zich bewust van de positie, welke het als voormalig eiland thans in het. transitoverkeer gaat innemen en verheugt zich erop thans officieel uit zijn isolement te zijn verlost. Te 1 uur precies wordt het verkeer over den dijk stilgelegd. Slechts van strikt persoonlijke uitnoodi- gincen voorziene genoodigden worden tot den dijk toegelaten. Detachementen marechaussee en Rijks- veldwacht handhaven de afzettingen en oefenen op den dijk toezicht uit Tusschen 2 uur en half drie arriveert de groote stroom genoodigden. Op de historische plaats, waar het gedenkteeken, hetwelk straks onthuld en uan de Regeering zal worden overgedragen, is opgetrokken verkorten de gasten zich den tijd met het bewonderen van het uiterlijk van het trotsche bouwwerk. Het weer is er ondertusschen aanmerkelijk fraaier op ge worden. Hl begeerde zonnetje komt thans kijken door de wolkenmassa's en is zoo vriendelijk om niét meer te verdwijnen. De Kon. Marinekapel uit Den n.'Mer mnler leiding van den heer L. H. F. Leisti- kow ,die voor de muzikale afwisselitig zal zorgdra-" gen, heeft hare plaatsen bezet en vangt aan mét het spelen van enkele yroolijkf: marscheh: Veertig persvertegenwoordigers, waaronder 14 voor buitenlandsche bladen, vangen hun taak aan. Pers fotografen doen hun plicht. Ir. van Gils. die de persbelangen op de hem pretti ge wijze behartiet, vertelt ons een er. ander over het oogenblik hetwelk thans is genaderd en deelt mede dat de Minister van Waterstaat in hoofdzaak diege nen heeft uitgenoodigd die direct of indirect hun beste krachten aan het grootsche werk.hebben ge wijd. Te half vier worden nog enkele tientallen late bezoekers aangevoerd in een 5-tal spiksplinternieuwe A.T.O.-bussen welke zich heden voor het eerst op den afsluitdijk vertoonen. Direct daarop vangt de Directeur-Generaal der Zuiderzeovvedken, Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffeler, zijn rede aan, waaruit wij het volgende memoreeren: Spreker vertelt bijzonderheden over het verloop der Zuiderzeewerken, een droogmaking welke een tien de gedeelte van Nederland aan ons land toevoegt. De getijdebeweging, waarover Prof Lorenfz zoon diepgaande studie heeft gemaakt, voor de resultaten, waarvan wij den ontslapene zooveel dank verschul digd zijn on de werkzaamheden in het waterloop kundig laboratorium van Prol. Rehbock, die spreker onder de aanwezigen begroet, worden genoemd. De totstandkoming van de M.U.Z., bestaande uit. eenc combinatie van 4 zeer kapitaalkrachtige Nederland- sche aannemers, tezamen een groote vloot baggerma- terieel bezittende, wordt geschetst. De ruime ervaring dezer aannemers op het gebied van waterwerken, welke thans wederom is bevestigd, het passend ap paraat, hetwelk de M.U.Z. tewerk stelde en de uitste kende organisatie, welke zij in het leven riep, dit alles wordt aan de vergetelheid ontrukt. De dijk wel ke den Staat in totaal f60.000.000.kostte, heeft het in vergelijking hiermede zeer lage bedrag van f65.000 aan stormschade van de Regeering gevraagd of slechts 1.10 waarmede spreker het talent der uit voerende Maatschappij wil teekenen. Hij betrekt ook het personeel op de werken in de uitvoering en verwekt een hartelijk gelach onder de genoodigden niet de mededeeling dat hij bij de slui ting van de Middelgronden in 1931 het werk bezocht en daarbij zich op een kruiplank bevond, waarover personeel de zetsteen vervoerde „Van de plank af lieeren, eerst moet het gat dicht", werd er door de steen-aankruiendc arbeiders geroepen, daarmede mede aangevende hoe ook het werkvolk in het werk opging. Spreker verzoekt daarop den Minister van Waterstaat den dijk straks te openen en aan hare bestemming tc doen beantwoorden. Hierop verkrijgt Ir. J. H. Telders. voorzitter van den Raad van Bestuur der M.U.Z. het woord. Hij ge waagt van de totstandkoming van den afsluitdijk en het denkbeeld aan de Regeering een herinnering hieraan aan te bieden. Nadat de Regeering het. aan bod aanvaarde, werd den architect Dudok belast met het vervaardigen van een ontwerp waarvan het re sultaat thans kon worden aanschouwd. De gedeelte droogmaking der Zuiderzee noemde spreker tot dus verre een belangrijke étappe in een proces van alle eeuwen door van de voortzetting der gestadige in poldering in Nederland. Het leek moeilijk en was toch zeer eenvoudig. Het trof ons, dat Ir. Telders hier bij de Zuiderzeeworkers, als het personeel op kranen, baggermolens, zuigers, sleepbooten, grondwerkers, enz., enz., op den voorgrond stelde en hen noemde als degenen aan wier stoere werkkracht hier zooveel werd gedankt. De symbolische heteekenis van een gedenkplaat van Ilildo Krop werd daarop gememo reerd. Het werk, aldus spreker, werd uitgevoerd in een sfeer waar wrijvingen niet konden gedijen. Na nog eens het volk, hetwelk aan de uitvoering was werkzaam geweest, te hebben beschreven, ver zocht spreker uit naam van dat volk aan Ir. Kalff het monument, waarvan wij de bijzonderheden hier onder laten volgens, te willen aanvaarden, waarop het doek voor liet gedenkblok, aangebracht in het midden, aan den voet van het monument, wegvalt. Vervolgens betrad het. sprekersgestoelte Jhr. Mr. J. M. v. Beyma, burgemeester van Leeuwarden, die namens het comité tot oprichting van een gedenktee ken op den afsluitdijk (hetgeen ondertusschen pla quettes zijn geworden) der Zuiderzee de volgende woorden sprak: „Het is u bekend Excellentie, dat, nadat de afsluit dijk was tot stand gekomen, zich uit de beide pro vincies, die toen onderling verbonden waren, per sonen vereenigd hebben tot een Comité, ten einde ook van particuliere zijde belangstelling in dit werk te toonen. Wij hebben niets anders gedaan dan an deren van ons voornemen kennis geven, zoodat zij, die ons hebben willen steunen, dat spontaan en uit medevoclen met ons streven deden. Het Comité meent toestemming tc moeten vragen tot het doen aanbrengen van een paar bronzen ge denkplaten. Deze. kunnen liet b.est geplaatst worden op de hoftorens der spuisluizen op die te Komwerder- zand aan den Oostelijken zijkant, op die te Den Oever aan den Westelijken. Eerstgenoemde draagt, naast de wapens der beide provinciën en de jaartallen 19271932 tot opschrift: „Onder de regeering van Koningin Wilhelmina „is deze afsluitdijk, hoofdwerk van de gedeelto „droogmaking der Zuiderzee, rechtstreeksche ver- „hinding van Noordholland met. Friesland, in vijf „jaar tijds tot. stand gebracht door het vernuft en „den arbeid van Nederlandsche ingenieurs, aan nemers en werklieden. „Ter herinnering hieraan is deze plaat door tijd- „genooten aangebracht". en die aan de Friesche zijde de verbinding aangeven de woorden in omgekeerde volgorde. Naar aanleiding van den tekst deed spreker vervol gens nog enkele mededeelingen. Namens het Comité uit Noordholland en Friesland verzocht, spr. vervol gens Zijne Excellentie toestemming te verlecnen tot het doen aanbrengen der gedenkplaten op de door hem aangegeven plaatsen en deze voor het Rijk te willen aanvaarden en tevens een album met hand- teekeningen der schenkers, een plaats te doen geven in het archief der Zuiderzeewerken. Ir. J. A. Kalff, Minister van Waterstaat, ving hierop zijn rede aan, waaraan wij het volgende ontleenen: Zijne Excellentie verheugde zich dat zoovelen, waaronder zeer vooraanstaanden, hier samen waren gekomen, waarvoor spreker grooten dank zegt. Het doet Zijne Excellentie leed dat de premier, Dr. Colijn, Oud-Voorzitter van den Zuiderzeeraad, thans in ver band met aanwezigheid buitenslands, niet aanwezig kan zijn. Dr. Colijn heeft zijn leedwezen voor zijne verhindering betuigd. De Minister zegt dat het onge twijfeld niet alleen de bedoeling is geweest om hier den dijk dan wel het gedenkteeken te komen zien, neen. in hoofdzaak om te zamen in één oogenblik en in grooten getale te doorleven datgene wat het Ne derlandsche volk heeft tot stand gebracht.. Er is een grooten strijd gestreden, een strijd waar in het menschelijk vernuft zegevierde. Het grootste en moeilijkste deel dot ons in staat stelt om te ko men tot verdere inpoldering, is gereed. Twijfelachti- gen afe in dé totstandkoming van den afsluitdijk nimmer hadden kunnen vertrouwen en meenden de Zuiderzee goed te kennen, kenden blijkbaar den Ne derlandsehen waterbouwkundige niet. Het is de on vergankelijke verdienste van wijlen Dr. Lelv geweest die ons zuiver den weg heeft aangegeven en ons daar in is voorgegaan. De Regeering is thans dan ook van oordeel dat mag en moet worden voortgegaan in vertrouwen op betere tijden. Alle dank wordt gezegd aan degenen die me degewerkt hebben aan de totstandkoming van den dijk en de Commissie-Lovink wordt speciaal genoemd om de waardevolle gegevens welke zij verschafte in zake de economie der Zuiderzeeinpoldering. De Mi nister bespreekt vervolgens de voordeelen die de af sluitdijk op zich zelve reeds biedt, waaronder de kor tere verbinding HollandFriesland, die voor afwate ringsdoeleinden en een bijkomend voordeel van ruim f 100.090.welke het verkeer sedert Januari j.1. aan tolgelden ten bate van het Nationaal Crisis-Comité Bijeenbracht. Ir. Kalff verliest ondertusschen bij de voordeelen niet uit het ooe de nadeelen welke onontkoombaar de afsluiting voor de visschersbevolking met zich bracht en beseft ten volle datgene wat van hen geëischt werd. Den sprekers wordt dan door den Minister dank gezegd, Speciaal maakt Z.Ex. den heer Telders het compliment dat hem toekomt. Met den heer Telders is de Minister van meening, dat het gedenkteeken on dubbelzinnig blijk geeft van de waarde welke er in het Ned. Volk schuilt. Hierop doet de Minister mededeeling van hen aan wie het. H.M. de Koningin behaagd heeft eene onder scheiding te verleenen bij gelegenheid van dit plech- Het Monument, is gebouwd aan de „Vlieter", onge veer 6 K.M. verwijderd van Wieringen op de plaats waar 28 Mei 1932 de laatste hap keileem de nog aan wezige opening in het dijklichaam dichtte en daar mede de verbinding Wieringen-Friesland dwars door zee tot stand bracht. Den Hilversumschen arch'tect Dudok werd opgedragen een ontwerp voor een ge denkteeken te vervaardigen, waarin het bereiken van het groote doel, het resultaat van den arbeid, als symbool ten grondslag lag. Het betontechnisch kunst stuk, hetwelk, voortspruitende uit dezen opdracht, door de opdrachtgeefster de M.U.Z., aanneemster van den afsluitdijk, daarop zelve werd uitgevoerd, mag als zoodanig in alle opzichten geslaagd heeten. Het Monument staat 21.27 M. plus N.A.P. of onge veer 17 M. boven den verkeersweg en heeft een go- wicht van 1.000.900 K.G. In verband met mogelijke zettingen op den nog jongen dijk heeft men tijdens den bouw ter plaatse een proef belasting aangebracht geleidelijk tot een gewicht van 1.500.000 Kg. waarbij niet de geringste werking werd geconstateerd. Dit ge schiedde wijl ter plaatse geen fundeering zou wor- ,den geheid daar deze zou komen te staan in den be- teugelingsdam. welke, ter uitschuring van den bo dem, reeds vóór den aanleg van het dijkvak „Vlie ter" was aangebracht Men vreesde daarvan ernstige beschadiging der zinkstukken, hetgeen niet wensche- Iijk werd geacht. Nu geen zakking werd geconsta teerd, kon worden volstaan tc bouwen op een 80 c.M. dikken gewapend betonplaat or het oorspronkelijke dijklichaam, omsloten door ijzeren damwand, rei kende tot 4.50 M. N.A.P. Nadat 1 Maart jl. met den bouw was aangevangen, kwam op 20 Juli het betonwerk gereed. Op het in Beiersch graniet gehouwen golfmotief ter weerszijden van 't natuursleenen gedenkblok zijn tig oogenblik, t.w.: Bevorderd tot Ridder in de orde van den Ned. Leeuw: Ir. W. Kamp, Hoofdingenieur der Zuiderzeewerken: Ir. J. H. Telders, Voorzitter Raad van Bestuur M.U.Z.; Ir. N. de Ronde Bresser, Secretaris Raad van Bestuur M.U.Z.; tot Officier in de orde van Oranje Nassau: Ir. J. Lelv, Directeur-Hoofduitvoerder der M.U.Z., zoon van wijlen Dr. Lely; Ir. J. C. Pannekoek en Ir. J. F. R. v. d. Wall; beiden Eerstaanwezend Ingenieur der Z.Z.W.; tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau: de tech nisch ambtenaar bij de Z.Z.W. Van Renswoude; de Administrateur der M.U.Z., M. A. van der Mark: de Secretarissen van den Zuiderzeeraad Mrs. Jansma en Vogel. Voorts wordt mededeeling gedaan dat Ir. F. J. B. G. Geers, Ingenieur der Z.Z.W. te Harlingen, wordt bevorderd tot eerstaanwezend Ingenieur, zulks met ingang van 1 Oct. a.s. De Minister wenscht de onderscheiden aanwezigen geluk en verklaarde tenslotte het werk aan den af sluitdijk geëindigd en den weg over den afsluitdijk geopend, waarop het Wilhelmus door de Kapel werd ingezet. Ir. de Blocq van Kuffeler deed vervolgens nog me dedeeling dat den Waker bij de Z.Z.W.. W. M. Kooij was toegekend de zilveren medaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau; terwijl Ir. Telders het volgend personeel, nog of reeds uit dienst der M.U.Z., doch hier aanwezig, in kennis stelde van de onder scheidingen die hun te beurt waren gevallen. De na men dezer personen zijn: J. L. van Oosterhout, on derbaas; J. H. Visser, onderbaas en D. ten Veen, chef- machinist, allen de gouden medaille verbonden aan de Orde van Oranje Nassau; K. Redelijkheid, zuig- baas; J. Dekker, schipper en C. M. Visser, onderhaas, allen dezelfde medaille doch in zilver en tenslotte deze medaille in brons aan W. Kooij. kraandrijver; A. Visser, schipper; G. van Asperen, sleepbootkapi tein; N. Lont, stortbaas; A. van Het eren, putbaas; (rijswerkers); K. van Wijngaarden idem (steenzet ters) en A. Klein idem (grondwerkers). De eerewijn wordt thans vergezeld van de noodige ververschingen, rondgediend en alle aanwezigen werden daarna groepsgewijze in de gelegenheid ge steld het Monument te bezichtigen. Wij kregen toen eerst een indruk van den aard der aanwezigen en merkten op Ir. J. A. Kalff. Minister van Waterstaat, Dr. Ir. J. A. Ringers. Directeur-Generaal van Water staat, de oud-Ministers van Waterstaat Ir. A. A. H. W. König en Mr. P. J. Reyraer, Jhr. Mr. F. Beelaerts van Blokland, Z.Ex. Mr. D. Fock,t Ir. .T. H. Telders, Dr. H. J. Lovink, Prof. Dr. van Everdingen, Prof. Dr. Ir. Th. Rehbock, Dr. Ir. H. Wortman, oud-Directeur- Generaal der Z.Z.W., Mr. G. Vissering, Jhr S. v. Cit- lers, Jhr. Mr. J. M. van Beyma, Jhr. Mr. C. E. Bon- gaerts, Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffeler, de vol tallige Raad van Bestuur der M.U.Z., de heeren Ir. C. A„ en Ir. J. Lely, Ir. Wouter Cool, Prof. Dr. J. G. Rutgers, Generaal-Majoor M. Raaymakers Schout bij Nacht J. de Graaff, Kapt. ter zee Kruys, Zijne Ex cellentie J. J. Rambonnet, Zijne Excellentie Luite nant-Generaal Jhr. W. Roëll, Mr. P. A. Baron v. Ha- rinxma thoe Slooten. Jhr. Mr. Dr. R. Roëll, Zijne Exc. Luitenant-Generaal H. A. Seyffardt, Dr. Ir. A. H. W. Ilacke, Dr. F. M. Wibaut, Prof. Jhr. Mr. B. C. de Sa- vornin Lohman, Prof. Dr. D. van Embden, Mr. A. G. A. Ridder van Rappard, Dr. Ir. Th. van der Waer- den, Jhr. Mr. Dr. A. B. G. M. van Rijckevorsel, de professoren Ir. G. H. de Vries Broekman en Ir. G. H. van Mourik Broekman en voorts vele anderen, waaronder de Wieringermeerdirectie, aannemers die aan de Z.Z.W. tot dusverre hebben medegewerkt, de Directie der Spoorwegen, de Rijksgeologische dienst, het Kon. Instituut v. Ingenieurs, de Burgemeesters van Wieringen, Wonseradeel, Harlingen, Mcdemblik en Den Helder, de Conmmandanten der Marine te Willemsoord en van het Vliegkamp de Kooij, de we gencommissie A.N.W.B.-K.N.A.C. en nog vele andere officieele instanties, te veel om op te noemen. Wij vermelden tenslotte nog dat de regeling der ont vangst der genoodigden uitstekend was te noemen en voor liefhebbers van historische data geven wij nog de volgende bijzonderheden: BELANGRIJKSTE DATA IN DE GESCHIEDENIS VAN DE AFSLUITING. 14 Juni 1918: Wet tot afsluiting en gedeeltelijke droog making van de Zuiderzee tot stand gekomen. 29 Juni 1920 te 12.05 uur: Eerste bak voor de afsluiting van den Zuiderzee gestort in het Amsteldiep. 31 Juni 1924 te 20 uur: Amsteldiep gesloten. Begin 1926: Verkeer over den Amsteldiepdijk openge steld, waardoor Wieringen met den vasten wal werd verbonden. Januari 1927: Aangevangen met de afsluiting tusschen Wieringen en Friesland. 22 November 1931: Sluitgat in de Middelgronden gedicht 28 Mei 1932 te 13.02 uur: Sluiting van het laatste sluit gat van den afsluitdijk, in den Vlieter. 23 Januari 1933: Weg over den afsluitdijk Wieringen- Friesland voor beperkt verkeer opengesteld, tegen betaling van tol ten bate van het Nat. Crisiscomité. 25 September 1933: Plechtige openstelling van den af sluitdijk. Aanbieding van het monument door de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken aan de regeering. Aanbieding van plaquettes in de uitwateringssluizen in den afsluitdijk door het Co mité tot oprichting van een gedenkteeken op den afsluitdijk der Zuiderzee. in haut-relief blokletters de woorden „Hier werd de dijk gesloten 28 Mei 1932" te lezen. Onder den luifel aan IJsselmeerzijdc zal nog worden geplaatst een bronzen reliëf-plaat van Hildo Krop voorstellende steenzetters aan het werk als symbool van den voortdurenden arbeid door het Ne.ierlandsche volk verricht ter uitbreiding van zijn gr mdgebied. Dit werkstuk is nog niet gereed doch hij de overdracht was een ingelijste foto in dc afmetingen 65 X 80 c.M. aanwezig van het kleibeeld met het opschrift „Een volk dal leeft, bouwt aan zijn toekomst". Dc dekbanden zijn uitgevoerd in zwart Zweedsch graniet waartegen de tegelkleuren fraai afsteken. Het onderstuk van het Monument is opgetrokken uit basaltlava. De trappen zijn met Beiersch graniet bekleed. Van den weg af leiden 2 opgangen naar het monumentale bordes waar men een ruim overzicht heeft op het IJsselmeer. Vandaar leidt een wentel trap naar boven waar, eenmaal daar aangekomen, in een onvergetelijk panorama de Wadden, het IJssel meer, Wieringen, de Friesche kust en de betonnen verkeersweg zich aan de voeten der bezoekers uit spreiden. Van beneden tot boven zijn de ruimten tus schen de betonnen stijlen met niet minder dan 67 rui ten van het helderste puispiegelglas voorzien, waar door het geheele interieur baadt in een zee van licht. Boven staande steken de 2 aardige bijpassende stei gertjes, aangelegd ten behoeve van varende toeris ten, vriendelijk af. De leuningen hiervan kunnen bij eventueelen ijsgang uitgenomen worden, terwijl de onderbouw door ijzeren damwand wordt gevormd en derhalve geen gevaar oplevert. Het vrije uitzicht naar alle kanten van beneden tot boven is op ingenïeuse wijze gevonden door de diametraal geconstrueerde be tonnen stijlen. Als bijzonderheid kunnen wij mededee- len, dat op vrijwel onzichtbare wijze in het gedenk teeken op verschillende plaatsen opgevulde openin gen, z.g. mijnkamers zijn gespaard (in totaal 220 stuks) voor het aanbrenger, in geval van oorlog van dynamiet-ladingen zulks op verzoek van den dienst der Genie, die van meening was dat strategisch het Monument ten opzichte der verdedigingswerken te Den Oever wel op een zeer ongeschikte plaats van den afsluitdijk werd opgetrokken. is lekker en vier stuks G EZ ON Dl per pakje Een half millioen ton rails voor de spoor wegen. V.D. verneemt uit Washington: President. Roosevelt heeft Maandagmiddag een con ferentie bijeengeroepen met kopstukken uit de staalnij- verheid, ten einde te onderhandelen over een order van een half millioen tonnen rails voor de Amerikaansche spoorwegmaatschappijen. Deze groote aankoop, welke een onderdeel vormt van het openbare bouwprogram, zal door de Amerikaansche regeering worden gefinan cierd. Met doodelyken afloop. Colportrice on der een tractor. Uit Groningen: Gistermiddag was de zestienjarige jongedame K. van Lau, colportrioe van de Noord-Nederlandsche Zendings auto, wonende te Winschoten aan het colporteeren te Buitenpost Zij is op onverklaarbare wijze onder een zware trac tor geraakt. In ernstigen toestand is zij naar het zie kenhuis te Groningen overgebracht en aldaar overle den. Een nieuwe ambtswoning te Haarlem. De Haarlemsche correspondent van het Hsbl. meldt: Op de Rijksbegrooting voor 1934 ia een bedrag van f 80.000 uitgetrokken voor een ambtswoning van den commissaris der Koningin in Noord-Holland. WÜj hebben eens geinformeerd, of de tegenwoordige ambtswoning aan de Nieuwe Gracht niet meer als zoo danig bruikbaar wordt geacht. Het tegenwoordige huis van den Commissaris der Koningin is langzamerhand in een omgeving van kantoren gekomen. Het vroegere karakter van de Nieuwe Gracht is verloren gegaan. Maar de voornaamste reden, waarom naar een an dere ambtswoning wordt uitgezien is, dat door de ver plaatsing van den zetel van het provinciaal bestuur van de Jansstraat naar de Dreef, het provinciehuis en de ambtswoning van den commissaris te ver van el kaar verwijderd zijn. De bedoeling is dan ook in de omgeving van het provinciehuis en nieuwe ambtswoning te vestigen. Het plan is niet een huis te bouwen, maar een bestaand huis, dat voor het doel bruikbaar wordt geacht, te koopen en zoo ncodig met eenige verbouwing geschikt te magen voor huisvesting van den commisaris der Ko- nigin. Een spoedgeval is het niet Het staat dan ook wel vast, dat de tegenwoordige commisaris der Ko ningin geen nieuwe ambtswoning meer betrekken zal. Een rechterlijke beslissing uitgelokt door proces-verbaal tegen zich te laten opmaken. Nu het uniformverbod is aangenomen, is de vraag gerezen bij de A.J.C., of de „Roode Valken", de be kende jeugdafdeeling der A.J.C., de uniformen voor taan nog in 't openbaar mogen dragen. Om dit uit te maken is in gemeenschappelijk over leg tusschen de organisatie en de politie proces-verbaal opgemaakt. Dit is geschied op den Dam, in tegen woordigheid van den hoofdcommissaris van politie. Nadat het verbaal was opgemaakt, kon de troep met vliegende vaandels verder trekken. Het woord is thans aan de rechterlijke macht, van welke wel in hoogste instantie een beslissing zal wor den uitgelokt. Ook te Hilversum is tegen een groep geuniformde A.J. C-ers proces-verbaal opgemaakt, terwijl eenige vlaggen in beslag werden genomen» NIEUW GEBOUW VOOR HET P.E.N. Te Bloemendaal. In het Kinheimpark te Bloemendaal is gistermorgen in tegenwoordigheid van de directie van het bedrijf de eerste paal geslagen voor het nieuwe dienst- en admi nistratiegebouw van het P.E.N. Het gebouw komt te staan aan de Ignatius-Bispinck Laan, d.i. nabij het ge bouw van het Prov. Waterleidingbedrijf. Naar een concordaat met Sowjet-Rusland? Pogingen zyn in overweging. Reuter seint uit Rome: Men acht het mogelijk dat door den Heiligen Stoel en de Sowjetregeering pogingen zullen worden gedaan om te komen tot het verkrijgen van normale betrekkin gen. In de kringen van het Vatikaan doet men opmer ken, dat de Heilige Stoel nooit heeft willen interveni- eeren In de quaestie van de constitutioneelen vorm der staten. De staatsvorm van Sowjet-Rusland zou derhalve geen hinderpaal vormen voor een concordaat. De Hei lige Stoel rekent er op, dat de vrijheid van eeredienst in de kerkw ordt erkend en dat de priesters hun ambt kunnen uitoefenen. Het Vatikaan zou van zijn kant de geestelijkheid aanbevelen, zich niet in de politiek van den staat te meiigen. Men zou den meest geschikten vorm kunnen overwegen opdat een Russische geeste lijkheid wordt benoemd, die niet vijandig staat tegen over de Sowjetinstellingen. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5