De aanstaande inkrimping van den rundveestapel, Radioprogramma Woensdag 4 October 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9358 Bezwaren van het slagersbedrijf tegen het „plan Ruyter". Brieven over Engeland. - Wat voorheen niet mogelijk was. In de rotsen uitgehouwen. De voortzetting van de Zuiderzeewerken De Commissie van Overleg, samengesteld uit den Nederlandschen Slagershond, den Nederlandschen R.K. Hanzebond van Plagorspatroons en den Neaerl. Grossiersbond voor den Vleeschhandel heeft aan een medewerker van Vaz Dias een uiteenzetting gegeven van haar bezwaren tegen de plannen, welke de Cri sis-Rundveecentrale heeft voorgelegd aan de regee ring ten aanzien van de wijze van opruiming van het overtollige melkvee in den lande, door middel van welke opruiming ao regeering het evenwicht in de zuivelproductio wil herstellen. Gelijk bekend, bedraagt het aantal melkkoeien, dat men uit de markt wil nemen, ongeveer 210.000 stuks; men verwacht evenwel dat dit aantal veel grooter zal worden, wil de maatregel doelmatig worden. Wordt voorloopig echter een aantal van 210.000 aan genomen, dan zal dit het Rijk te staan komen op 20 millioen gulden, als men den prijs ten minste stelt op honderd gulden per koe, gelijk door de regeering in Juli is gedaan. Bij een en ander wordt echter aldus de commissie geen rekening gehouden met de intusschen werkelijkheid geworden waarschijn lijkheid dat de boeren als gevolg van den in uitzicht gestelden maatregel een grooteren prijs voor de melkkoeien zullen bedingen. Als doelmatigste wijze van opruiming had de Cri sis Rundveecentrale zich gedacht de verwerking van de te slachten melkkoeien tot corned-beaf. Deze maatregel zou een extra heffing op het vleesch van slachtrunderen in uitzicht stellen en tenminste 300 hoven den bestaanden accijns, hetgeen door het Nederlandsche slagersbedrijf beschouwd wordt als een ramp die vrijwel vooral ten plattelande met zijn volkomen ontwrichting gelijk zou staan. Het verbruik van versch vleesch zou er zeer sterk door terugloopen. De opbrengst van de extra heffing zal noodig zijn om de kosten van het opkoopen van de 210.000 stuks melkvee, dat niets op'zal brengen en van het verwerken tot corned-beaf tc dekken. Daar bij komt dat volgens de meening der commissie het Nederlandsche publiek geen corned-beaf zal gebrui ken. zoodat hot uitblijven van slechts de geringste baten gevreesd wordt en ook de distributie van dit product het slagersbedrijf in het minst niet schade loos zal stellen voor het te verliezen debiet aan versch vleesch. De Commissie van Overleg uit het vleeschbedrijf had nu aan de Crisis Rundveecentrale een voorstel doen toekomen .hetwelk naar haar meening de be zwaren zoo goed mogelijk zou ondervangen, zon der dat afbreuk gedaan zou worden aan het effect van het uit de markt nemen van melkvee voor de zuivelindustrie. Zij wilde en wenscht dit nóg, het vleeschverbruik door de ondersteunden (werkloozen, enz.) verhoogen door het vleesch der op te ruimen raejkkoeieii aan fcen.in yerschen toestand tfgen paati- gen. nader vast te stenen prijs, te verstrekken. Dit zou de extra heffing op slachtvleesch belangrijk kunnen terugbrengen, omdat bij deze wijze van aan wending van het te slachten melkvee dit toch al tijd nog iets op zou brengen. Het minderwaardig vee (z.gn. dunne koeien) zou dan naar den destructor kunnen worden venvezen. De samenwerkende sla gersbonden zouden het overtollige melkvee moeten afnemen van de Crisis Rundveecentrale en voor de distributie zorg dragen. Teneinde knoeierij te voor komen, zou dit vleesch verkocht moeten worden onder controle van de Centrale in daarvoor aange wezen winkels, waarin geen ander vleesch verkocht mag worden. De Crisis Rundveecentrale heeft tegen dit plan aan vankelijk als voornaamste bedenking aangevoerd dat het controlestelsel niet afdoende waarborg zou zijn voor het verstrekken van het vleesch aan werk- hebbenden, maar de commissie kan zich niet aan den indruk onttrekken, dat dit maar een voorwend sel is om dc verwerking van het vee uitsluitend te doen geschieden door de grootvleeschwarenfabrie- ken. De Commissie deelde ons mede. dat er reeds in grijpende voorbereidende maatregelen voor de ver werking van het vleesch door deze fabrieken geno men zijn. Het „plan-Ruyter". Intusschen is een ander plan voorgesteld door den heer Ruyter. die dit als particulier heeft gedaan, hoewel hij zitting heeft in de Crisis Rundveecentrale. Dit plan behelst de aanmaak van eenheidsworst, gehakt in blik en z.gn. kortvleesch (haché-vleesch), eveneens in blik. Bij dit plan zou de geheele ver werking van het overtollige melkvee naar de groote fabrieken gaan cn zou er niets voor de slagerijen overblijven, hetgeen bij het corned-beaf-plan voor een klein gedeelte het geval zal zijn. De Crisis Rundveecentrale heeft zoo deelde men ons verder mede het plan-Ruyter aangenomen en het voorgesteld aan den minister. In beginsel komt het overeen met het plan van de Commissie van Overleg (ter beschikkingstelling tegen matigen prijs aan werkloozen), doch het zou ettelijke millioenen guldens duurder zijn. De slagers zijn bereid bij een winstmarge van 20 het product te distribueeren. maar zien er heel weinig in, omdat zij niet geloo- ven, dat op dergelijke wijze geconserveerd vleesch er ook bij het publiek van werkloozen en onder steunden in zal gaan. Men kan er ook van op aan zoo zeide men ons dat er geweldig met de blik jes gehamsterd zal worden. De Commissie wees ons tenslotte met nadruk op de schade, welke zij bij uitvoering van de bestaande plannen ziet, niet alleen voor het vleeschbedrijf, maar ook voor het publiek, dat zich bij een ergerlijke prijsstijging van versch vleesch, als hiervan het ge volg zal zijn, geheel of grootendoels van het vleesch verbruik zal afkeeren: waarmede dan tevens de ver hooging van het accijns ter bestrijding van de kosten van den maatregel ten gunste van de zuivel-indu strie haar uitwerking voor een groot gedeelte zal missen. Een bijkomstig, doch niet te onderschatten be zwaar is volgens de commissie bovendien het gevaar van een hernieuwden opbloei van het smokkelbedrijf in buitenlandsch vee. (Van onzen Engelschen Brief-schrijver). 30 September 1933. ER zijn menschen, die met spoorboekjes kunnen omgaan. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het niet kan. Dat wil zeggen, ik verbeeld me. dat lk het wel kan. maar het resultaat is gewoonlijk zeer beschamend. Zoo heb ik enkele weken geleden met bewonderenswaardig geduld aan het Muiderpoortstati- on te Amsterdam zitten wachten op den trein van 4.46. Tenminste, een gewoon mensch noemt dat 4 46. De spoorwegmaatschappij daarentegen heeft een leuk middeltje uitgevonden om haar reizigers in de war te brengen, en zegt. dat 4.46 (wat U en ik 4.46 noemen) 16.46 heet. Maar daar loop ik niet «neer in. Met wat goeden wil en aanleg kun je die klip omzeilen. De spoorwegmaatschappij heeft heel wat meer pijlen op haar boog. Ze specialiseert in allerlei geheimzinnige teekenen. Boogjes, cirkeltjes met en zonder middellij nen, letters, hamtrtjes, maanphasen (eerste en laatste kwartier, kruisen, messen en vorken, ledikanten, au to's, huizen, bootjes, en meer van die dingen -En toch is het 'n spoorboekje, dat ze uitgeeft en niet een tee- kenmethöde,' of étfö kffebrtdeK. Want ai die versierse len. die de spoonwegmaatscbappij kwistig rondz^ait op de pagina's vari haar boekje, hebben een beteeke- nis. Het is een onbegonnen werk. je in die beteekenis te gaan verdiepen. Je kunt de heele verzameling hiero- glyphen vinden op de eerste bladzij van het boekje, maar dat maakt je zóó duizelig dat je het net zoo goed kunt laten. Je vindt dus 16.46 in he<t spoorboekje. Je trekt 12 af van 16 en houdt 4 over. Dan maak je de proef op de som, en telt 4 op bij 12, om te merken, of er weer 16 uitkomt (dit is beslist aan te raden), en komt tot de overtuiging, dat je trein om 4.46 vertrekt- Dan k\jk je, gewaarschuwd door voorgaande onder vindingen. of je trein wel den goeden kant uitgaat, wat in negen van de tien gevallen niet zoo blijkt te zijn, en herstelt de fout. Maar eindelijk ben je over tuigd, dat de zaak in orde is. en vertrekt naar het station. En als je dan vergeefs zit te wachten, en je gaat naar den chef, vertelt die je, dat je trein alleen op Zon- en feestdagen rijdt (wanneer het een weekdag is), alleen op weekdagen (wanneer het een Zon- of feestdag is), alleen op marktdagen (wanneer het gister markt was, of morgen markt zal worden), alleen van 15 Juli tot 31 Augustus (wanneer het vóór of na die datums is), of, wat het nog het meest vernederend is, dat die trein verleden jaar op dien tijd reed, en dat mijnheer verstandig zou doen, een nieuw spoorboekje te koopen. Je hoort dan, dat de eerstvolgende trein over drie kwartier vertrekt, wandelt wat om, mist dien trein prcies, en stelt je reis uit tot den volgenden dag. En het is niet alleen in Nederland, dat 's menschen leven zoo moeilijk wordt gemaakt. Dat hebben we nog weer ondervonden op onze nu, helaas, alweer tot het Nu Venetië door een reusachtige brug, bestaande uit 228 bogen met den vasten wal ver bonden is, is het verkeer naar de Lagunen-stad enorm toegenomen. We zien hierboven een gedeelte van den optocht, waaraan 4000 wielrijders deelnamen. In de Zwarte Bergen van Znid-Dakota verheft zich een geweldige granietrots, waarin, zooals den lezer misschien reeds bekend is, en vermoedelijk ook al eerder op een foto ge zien heeft, de Amerikaansche beeldhouwer Gutzon Borglum, den kop van Amerika's eersten president, George Washington, heeft uitgebeiteld. Hierboven geven wij wel een zeer expressief beeld van dit merkwaardig monnment met zijn enorme afmetingen. lange verleden behoorende vacantiereis. De eenige boekwinkel in Bicester gaf een boekje uit voor den zeer bescheiden prijs van een dubbeltje, dat alle ge- wenschte inlichtingen verschafte over de verbindingen van Bicester per spoor en bus met de overige wereld. Het waren er heel wat. Ik zie nog den trots, waarmee ik met dat bubbel tjes boekwerk thuis kwam op zekeren morgen. Ge rechtvaardigde trots, want vóór we op reis gingen, had ik beweerd tegen mijn vrouw, dat er ongetwijfeld een busverbinding bestond tusschen Bicester en de stad Aylesbury. Mijn vrouw had dat in twijfel getrok ken, ik had haar onder het oog gebracht, dat er na tuurlijk geen twijfel mogelijk was, aangezien alle kleine plaatsen die we kenden, busverbindingen had den met andere plaatsen in de buurt, mijn vrouw be weerde. dat er uitzonderingen mogelijk waren en aan gezien ik dat aigument onmogelijk kon weerleggen, waren we naar Bicester vertrokken, zonder de kwes tie van de busverbinding tot een bevedigend resultaat te hebben gebracht. Nu hadden we ze gedrukt voor ons liggen. En niet alleen de verbinding met Aylesbury. Nee, volgens de dubbeltjes reisgids van den Bicesterschen boekwinkel kon je per bus gaan naar: Oxford, Aylesbury, Thame, Banbury, Heyford, en nog een heel stelletje meer plaatsen. We zagen het met genoegen en besloten van deze schitterende verbindingen ruimschoots ge- bruüt-Ja raaien. Het was op een Vrijdag, dat we daar voor de eer ste maal mee begonnen. Het was aan mij. als hoofd des gezins., opgedragen een geschikte bus op te zoe ken, die ons dien dag naar Aylesbury zou brengen en terug. Vol besef van de verantwoordelijkheid, die op me rustte, besteedde ik daar een flink gedeelte van den Vrijdagmorgen aan, om dan ten slotte met de verzekering te komen, dat we om één uur precies van het BIcestersche marktplein konden vertrekken, en om vijf uur weer uit Aylesbury terug konden gaan. Het kon niet moier. We lunchten vroeg, en stonden tien minuten voor één al op onze bus te wachten. Dat hij er om vijf minuten voor éen niet was, vonden we heel natuurlijk. Dat hij om één uur niet verscheen, vonden wij begrijpelijk, hoewel eenigszins verontrus tend en dat er om vijf minuten over één nog niets van een bus te bespeuren viel, deed ons zeer onaan genaam aan. Vooral mij. Er werd al gemompeld over verkeerd opzoeken, maar ik liet triomfantelijk het boekje zien. Het stond er: 13.00. Geen twijfel mogelijk. En toch, tien minuten over één, en geen bus. De reisgids-uitgevende boekwinkel was op het markt plein, dus begaf ik me daarheen. De juffrouw deed zeer sympathiek. Ja die bus was opgeheven ze ge loofde juist een week geleden. Ze zou eens gaan vra gen of het een week of veertien dagen was, maar ik verzekerde haar, dat ik niet hield van geschiedenis, en vertrok. W« besloten dan maar naar Oxford te gaan. We zagen in het boekje, dat de bus daarheen over enkele minuten zou vertrekken, en wachtten. Geen bus. Naast ons het volkomen verlaten marktplein stond een inwoner .van Bicester. Of hij ergens op wachtte, of studie maakte van de Nederlandsche taal, weet ik niet, maar op ons verzoek was hij wel zoo vriendelijk mee te deelen, dat de bus naar Oxford alle dagen reed, behalve Vrijdag. Op Vrijdag niet, omdat dat marktdag was in Bicester. En op onze verbaasde blikken: „Ja, ziet U, dan rijden de bussen, die anders de verbinding met Oxford onderhouden, den heelen dag naar de dorpen hier in de buurt, om de men schen gelegenheid te geven naar de markt te komen." „Maar waar is die markt dan?" „Ja, die wordt ver ondersteld hier te zijn," antwoordde hij met een be schaamd verlegen glimlach. In elk geval, er was geen bus naar Oxford, en we besloten naar het station te loopen. om te zien, of er toevallig ook een trein was. die ons daarheen kon brengen. Opzoeken in de reisgids deden we makr lie ver niet weer. Het station was dicht genoeg bij. De aankomst zei al genoeg. Doodsche stilte heersch- te op het perron. Waarschijnlijk een gevolg van den marktdag. We vertrokken, langzaam, peinzend. Wat nu! Waren we door de Bicestersche markt, de opge heven busverbinding, en de slechte reisgids gedwon gen naar huis te gaan? Maar wat kwam daar in volle vaart uit Sheepstreet aangevlogen? Als dat geen bus was leek het ter toch wonderlijk veel op. Het had een haartje gescheeld, of we hadden hem gemist. Juist wou hij den hoek om slaan. toen de chauffeur onze noodkreten opmerkte, en stopte. We stapten in. De eenige vraag was nu nog. waar hij naar toe zou gaan. Oxford natuurlijk niet. Aylesbury lag precies een anderen kant uit Buckingham misschien? Het bleek Banbury te zijn. Een uur later zaten we in Banbury. We hebben er een heel genoegelijken middag doorgebracht. Het bleek een van de aardigste stadjes te zijn, die we in Eng©, land gezien hadden. We kochten Banbury cakes, en boeken, en tennisballen, en een Banbury lepeltje als gedachtenis. We hadden een geslaagden middag, dank zij een ongeslaagde reisgids. En de werkloosheid. Aan de Tweede Kamer ih een adres gezonden door aannemers van waterbouwkundige werken en ge- interesseerden bij de Maatschappij tot Aanneming van Zuiderzeewerken (M.A.Z.), gevestigd te Anna Paulowna en kantoor houdende te Bussum. Adr. schrijven o.m.: dat naast andere groepen der bevolking, thans in ernstige mate door werkloosheid getroffen wordc-n degenen, die bij de uitvoering van groote water bouwkundige werken hun bestaan plegen te vinden; dat het vraagstuk, op welke wijze deze zoo bij uit stek nationale tak van volksbestaan,* zich zal kunnen handhaven, in hooge mate samenhangt met de be slissingen, welke eerlang genomen zullen worden ten aanzien van de vóortzetting der Zuiderzeewerken, met name van de indijking van den Nr.O. Zuiderzee polder.-—^ - Onder deze omstandigheden stellen adr. er prijs op, te verklaren, dat zij indien deze werken wor den ter hand genomen bereid zijn hun volle me dewerking te verleenen om tot een voor den staat voordeelige en aan een zoo groot mogelijke werkver ruiming bevorderlijke wijze van uitvoering dezer wer ken te geraken, en zij verzoeken de Kamer met deze bereidwilligheid bij de ten aanzien van de voort zetting der uitvoering der Zuiderzeewerken te hou den beraadslagingen rekening te willen houden. DONDERDAG 5 OCTOBER. HILVERSUM (298 M.) AVRO.: 8-00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10.30 Orgelconcert door Egbert A. Vos; 11-00 A. J. Liepmann draagt voor; 11.30 Voortzetting orgelcon cert; 12-00 Concert door de Octophonikers; 2.30 Con cert door het Omroeporkest; 4.00 Mevr. Ant. van Dijk spreekt voor zieken en ouden van dagen; 4.30 Gramo foonmuziek; 4.45 Voor groote kinderen; 5.30 Omroep orkest; 6.30 Sportpraatje door H. Hollander; 7.00 Con cert door de Octophonikers; 7.30 Modepraatje; 7.40 De Octophonikers; 8 00 Vaz Dias; 8.05 Causerie; 8.15 Ooneertgebouw-orkest o.l.v. Dr. Willem Mengelberg; 3.15 Gramofoonmuziek; 9.35 Aansluiting met gebouw Tivoli te Utrecht. Concert door het Scalla koor Milaan, en het Utrechtsch Stedelijk Orkest, met medewerking van solisten; 10.30 Gramofoonmuziek; 11-00 Vaz Dias; 11.10 Aansluiting met het Grand Hotel, Den Haag: Tom van der Stap er zijn orkest; 12.00 Sluiting. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 800 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10,00 Gramo foonmuziek; 10,15 Morgendienst: 10.45 Gramofoonpla- ten; K.R.O-: 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdien stig halfuurtje; 12.15 Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud N-C.R.V. 2,00 Fraaie Handwerken; 3-00 Gramofoonmu ziek; 3.40 Rustpoos; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Handen arbeid voor de jeugd; 5.30 Concert; 6.30 Causerie; 6.45 Gramofoonmuziek; 7.00 Politieberichten; 7.15 Ned. Chr. Persbureau; 7.30 Weekoverzicht: 8.00 Uitzending van de openbare vergadering, uitgaande van de Contact commissie der drie Geref. Jeugdbonden; 10.15 Vaz Dias; 10.25 Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting. LUXEMBOURG (1191 M.) 7.50 Symphonieconcert; 8.40 Orkestconcert; 10.50 Dans muziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert; 5.20 Idem; 8.20 Idem; 9.20 Idem. KALUNimORC, (1153 M.) 12.20 Strijkorkest; 8.20 Symphonie-orkest; 11.15 Dans muziek. BERLIJN (419 M.) 8.25 Kamerorkest; 9.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 SL> 12.40 Populair concert; 140 Idem; 9.35 Concert; 10.55 Dansmuziek. LANGENBERG (472 M 1220 Populair concert; 1.55 Concert; 4.20 Vespercon cert door het Orkest v. d. Westduitschen Omroep. DA VENTRY (1554 M.) 1.20 Nieuwe gramofoonmuziek; 3.24 Vesper; 8.20 Pro menadeconcert; 11.05 Dansmuziek. PARIJS ËIFFEL (1446 M.) 8-05 Gramofoonmuziek. PARIJS-RADIO (1723 MA 12.50 Gramofoonmuziek; 7.40 Idem. MILAAN (331 M.) 8.00 Gramofoonmuziek; 8.50 Operette-uitzending. ROME (441 M.) 9.20 Gramofoonmuziek; 10.20 Blijspel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5