De aanstaande inkrimping van den
rundveestapel,
Radioprogramma
Woensdag 4 October 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9358
Bezwaren van het slagersbedrijf
tegen het „plan Ruyter".
Brieven over
Engeland. -
Wat voorheen niet mogelijk was.
In de rotsen uitgehouwen.
De voortzetting van de Zuiderzeewerken
De Commissie van Overleg, samengesteld uit den
Nederlandschen Slagershond, den Nederlandschen
R.K. Hanzebond van Plagorspatroons en den Neaerl.
Grossiersbond voor den Vleeschhandel heeft aan een
medewerker van Vaz Dias een uiteenzetting gegeven
van haar bezwaren tegen de plannen, welke de Cri
sis-Rundveecentrale heeft voorgelegd aan de regee
ring ten aanzien van de wijze van opruiming van het
overtollige melkvee in den lande, door middel van
welke opruiming ao regeering het evenwicht in de
zuivelproductio wil herstellen.
Gelijk bekend, bedraagt het aantal melkkoeien, dat
men uit de markt wil nemen, ongeveer 210.000 stuks;
men verwacht evenwel dat dit aantal veel grooter
zal worden, wil de maatregel doelmatig worden.
Wordt voorloopig echter een aantal van 210.000 aan
genomen, dan zal dit het Rijk te staan komen op 20
millioen gulden, als men den prijs ten minste stelt
op honderd gulden per koe, gelijk door de regeering
in Juli is gedaan. Bij een en ander wordt echter
aldus de commissie geen rekening gehouden met
de intusschen werkelijkheid geworden waarschijn
lijkheid dat de boeren als gevolg van den in uitzicht
gestelden maatregel een grooteren prijs voor de
melkkoeien zullen bedingen.
Als doelmatigste wijze van opruiming had de Cri
sis Rundveecentrale zich gedacht de verwerking
van de te slachten melkkoeien tot corned-beaf.
Deze maatregel zou een extra heffing op het vleesch
van slachtrunderen in uitzicht stellen en tenminste
300 hoven den bestaanden accijns, hetgeen door
het Nederlandsche slagersbedrijf beschouwd wordt
als een ramp die vrijwel vooral ten plattelande
met zijn volkomen ontwrichting gelijk zou staan.
Het verbruik van versch vleesch zou er zeer sterk
door terugloopen. De opbrengst van de extra heffing
zal noodig zijn om de kosten van het opkoopen van
de 210.000 stuks melkvee, dat niets op'zal brengen en
van het verwerken tot corned-beaf tc dekken. Daar
bij komt dat volgens de meening der commissie het
Nederlandsche publiek geen corned-beaf zal gebrui
ken. zoodat hot uitblijven van slechts de geringste
baten gevreesd wordt en ook de distributie van dit
product het slagersbedrijf in het minst niet schade
loos zal stellen voor het te verliezen debiet aan
versch vleesch.
De Commissie van Overleg uit het vleeschbedrijf
had nu aan de Crisis Rundveecentrale een voorstel
doen toekomen .hetwelk naar haar meening de be
zwaren zoo goed mogelijk zou ondervangen, zon
der dat afbreuk gedaan zou worden aan het effect
van het uit de markt nemen van melkvee voor de
zuivelindustrie. Zij wilde en wenscht dit nóg, het
vleeschverbruik door de ondersteunden (werkloozen,
enz.) verhoogen door het vleesch der op te ruimen
raejkkoeieii aan fcen.in yerschen toestand tfgen paati-
gen. nader vast te stenen prijs, te verstrekken. Dit
zou de extra heffing op slachtvleesch belangrijk
kunnen terugbrengen, omdat bij deze wijze van aan
wending van het te slachten melkvee dit toch al
tijd nog iets op zou brengen. Het minderwaardig vee
(z.gn. dunne koeien) zou dan naar den destructor
kunnen worden venvezen. De samenwerkende sla
gersbonden zouden het overtollige melkvee moeten
afnemen van de Crisis Rundveecentrale en voor de
distributie zorg dragen. Teneinde knoeierij te voor
komen, zou dit vleesch verkocht moeten worden
onder controle van de Centrale in daarvoor aange
wezen winkels, waarin geen ander vleesch verkocht
mag worden.
De Crisis Rundveecentrale heeft tegen dit plan aan
vankelijk als voornaamste bedenking aangevoerd
dat het controlestelsel niet afdoende waarborg zou
zijn voor het verstrekken van het vleesch aan werk-
hebbenden, maar de commissie kan zich niet aan
den indruk onttrekken, dat dit maar een voorwend
sel is om dc verwerking van het vee uitsluitend te
doen geschieden door de grootvleeschwarenfabrie-
ken. De Commissie deelde ons mede. dat er reeds in
grijpende voorbereidende maatregelen voor de ver
werking van het vleesch door deze fabrieken geno
men zijn.
Het „plan-Ruyter".
Intusschen is een ander plan voorgesteld door den
heer Ruyter. die dit als particulier heeft gedaan,
hoewel hij zitting heeft in de Crisis Rundveecentrale.
Dit plan behelst de aanmaak van eenheidsworst,
gehakt in blik en z.gn. kortvleesch (haché-vleesch),
eveneens in blik. Bij dit plan zou de geheele ver
werking van het overtollige melkvee naar de groote
fabrieken gaan cn zou er niets voor de slagerijen
overblijven, hetgeen bij het corned-beaf-plan voor
een klein gedeelte het geval zal zijn.
De Crisis Rundveecentrale heeft zoo deelde men
ons verder mede het plan-Ruyter aangenomen en
het voorgesteld aan den minister. In beginsel komt
het overeen met het plan van de Commissie van
Overleg (ter beschikkingstelling tegen matigen prijs
aan werkloozen), doch het zou ettelijke millioenen
guldens duurder zijn. De slagers zijn bereid bij een
winstmarge van 20 het product te distribueeren.
maar zien er heel weinig in, omdat zij niet geloo-
ven, dat op dergelijke wijze geconserveerd vleesch
er ook bij het publiek van werkloozen en onder
steunden in zal gaan. Men kan er ook van op aan
zoo zeide men ons dat er geweldig met de blik
jes gehamsterd zal worden.
De Commissie wees ons tenslotte met nadruk op
de schade, welke zij bij uitvoering van de bestaande
plannen ziet, niet alleen voor het vleeschbedrijf,
maar ook voor het publiek, dat zich bij een ergerlijke
prijsstijging van versch vleesch, als hiervan het ge
volg zal zijn, geheel of grootendoels van het vleesch
verbruik zal afkeeren: waarmede dan tevens de ver
hooging van het accijns ter bestrijding van de kosten
van den maatregel ten gunste van de zuivel-indu
strie haar uitwerking voor een groot gedeelte zal
missen.
Een bijkomstig, doch niet te onderschatten be
zwaar is volgens de commissie bovendien het gevaar
van een hernieuwden opbloei van het smokkelbedrijf
in buitenlandsch vee.
(Van onzen Engelschen Brief-schrijver).
30 September 1933.
ER zijn menschen, die met spoorboekjes kunnen
omgaan. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het
niet kan. Dat wil zeggen, ik verbeeld me. dat
lk het wel kan. maar het resultaat is gewoonlijk zeer
beschamend. Zoo heb ik enkele weken geleden met
bewonderenswaardig geduld aan het Muiderpoortstati-
on te Amsterdam zitten wachten op den trein van 4.46.
Tenminste, een gewoon mensch noemt dat 4 46. De
spoorwegmaatschappij daarentegen heeft een leuk
middeltje uitgevonden om haar reizigers in de war te
brengen, en zegt. dat 4.46 (wat U en ik 4.46 noemen)
16.46 heet. Maar daar loop ik niet «neer in. Met wat
goeden wil en aanleg kun je die klip omzeilen.
De spoorwegmaatschappij heeft heel wat meer pijlen
op haar boog. Ze specialiseert in allerlei geheimzinnige
teekenen. Boogjes, cirkeltjes met en zonder middellij
nen, letters, hamtrtjes, maanphasen (eerste en laatste
kwartier, kruisen, messen en vorken, ledikanten, au
to's, huizen, bootjes, en meer van die dingen -En toch
is het 'n spoorboekje, dat ze uitgeeft en niet een tee-
kenmethöde,' of étfö kffebrtdeK. Want ai die versierse
len. die de spoonwegmaatscbappij kwistig rondz^ait
op de pagina's vari haar boekje, hebben een beteeke-
nis.
Het is een onbegonnen werk. je in die beteekenis te
gaan verdiepen. Je kunt de heele verzameling hiero-
glyphen vinden op de eerste bladzij van het boekje,
maar dat maakt je zóó duizelig dat je het net zoo
goed kunt laten. Je vindt dus 16.46 in he<t spoorboekje.
Je trekt 12 af van 16 en houdt 4 over. Dan maak je de
proef op de som, en telt 4 op bij 12, om te merken, of
er weer 16 uitkomt (dit is beslist aan te raden), en
komt tot de overtuiging, dat je trein om 4.46 vertrekt-
Dan k\jk je, gewaarschuwd door voorgaande onder
vindingen. of je trein wel den goeden kant uitgaat,
wat in negen van de tien gevallen niet zoo blijkt te
zijn, en herstelt de fout. Maar eindelijk ben je over
tuigd, dat de zaak in orde is. en vertrekt naar het
station. En als je dan vergeefs zit te wachten, en je
gaat naar den chef, vertelt die je, dat je trein alleen
op Zon- en feestdagen rijdt (wanneer het een weekdag
is), alleen op weekdagen (wanneer het een Zon- of
feestdag is), alleen op marktdagen (wanneer het gister
markt was, of morgen markt zal worden), alleen van
15 Juli tot 31 Augustus (wanneer het vóór of na die
datums is), of, wat het nog het meest vernederend is,
dat die trein verleden jaar op dien tijd reed, en dat
mijnheer verstandig zou doen, een nieuw spoorboekje
te koopen. Je hoort dan, dat de eerstvolgende trein
over drie kwartier vertrekt, wandelt wat om, mist
dien trein prcies, en stelt je reis uit tot den volgenden
dag.
En het is niet alleen in Nederland, dat 's menschen
leven zoo moeilijk wordt gemaakt. Dat hebben we nog
weer ondervonden op onze nu, helaas, alweer tot het
Nu Venetië door een reusachtige brug, bestaande uit 228 bogen met den vasten wal ver
bonden is, is het verkeer naar de Lagunen-stad enorm toegenomen. We zien hierboven
een gedeelte van den optocht, waaraan 4000 wielrijders deelnamen.
In de Zwarte Bergen van Znid-Dakota verheft zich een geweldige granietrots, waarin,
zooals den lezer misschien reeds bekend is, en vermoedelijk ook al eerder op een foto ge
zien heeft, de Amerikaansche beeldhouwer Gutzon Borglum, den kop van Amerika's
eersten president, George Washington, heeft uitgebeiteld. Hierboven geven wij wel een
zeer expressief beeld van dit merkwaardig monnment met zijn enorme afmetingen.
lange verleden behoorende vacantiereis. De eenige
boekwinkel in Bicester gaf een boekje uit voor den
zeer bescheiden prijs van een dubbeltje, dat alle ge-
wenschte inlichtingen verschafte over de verbindingen
van Bicester per spoor en bus met de overige wereld.
Het waren er heel wat.
Ik zie nog den trots, waarmee ik met dat bubbel
tjes boekwerk thuis kwam op zekeren morgen. Ge
rechtvaardigde trots, want vóór we op reis gingen,
had ik beweerd tegen mijn vrouw, dat er ongetwijfeld
een busverbinding bestond tusschen Bicester en de
stad Aylesbury. Mijn vrouw had dat in twijfel getrok
ken, ik had haar onder het oog gebracht, dat er na
tuurlijk geen twijfel mogelijk was, aangezien alle
kleine plaatsen die we kenden, busverbindingen had
den met andere plaatsen in de buurt, mijn vrouw be
weerde. dat er uitzonderingen mogelijk waren en aan
gezien ik dat aigument onmogelijk kon weerleggen,
waren we naar Bicester vertrokken, zonder de kwes
tie van de busverbinding tot een bevedigend resultaat
te hebben gebracht.
Nu hadden we ze gedrukt voor ons liggen. En niet
alleen de verbinding met Aylesbury. Nee, volgens de
dubbeltjes reisgids van den Bicesterschen boekwinkel
kon je per bus gaan naar: Oxford, Aylesbury, Thame,
Banbury, Heyford, en nog een heel stelletje meer
plaatsen. We zagen het met genoegen en besloten
van deze schitterende verbindingen ruimschoots ge-
bruüt-Ja raaien.
Het was op een Vrijdag, dat we daar voor de eer
ste maal mee begonnen. Het was aan mij. als hoofd
des gezins., opgedragen een geschikte bus op te zoe
ken, die ons dien dag naar Aylesbury zou brengen
en terug. Vol besef van de verantwoordelijkheid, die
op me rustte, besteedde ik daar een flink gedeelte van
den Vrijdagmorgen aan, om dan ten slotte met de
verzekering te komen, dat we om één uur precies van
het BIcestersche marktplein konden vertrekken, en
om vijf uur weer uit Aylesbury terug konden gaan.
Het kon niet moier. We lunchten vroeg, en stonden
tien minuten voor één al op onze bus te wachten. Dat
hij er om vijf minuten voor éen niet was, vonden we
heel natuurlijk. Dat hij om één uur niet verscheen,
vonden wij begrijpelijk, hoewel eenigszins verontrus
tend en dat er om vijf minuten over één nog niets
van een bus te bespeuren viel, deed ons zeer onaan
genaam aan. Vooral mij. Er werd al gemompeld over
verkeerd opzoeken, maar ik liet triomfantelijk het
boekje zien. Het stond er: 13.00. Geen twijfel mogelijk.
En toch, tien minuten over één, en geen bus.
De reisgids-uitgevende boekwinkel was op het markt
plein, dus begaf ik me daarheen. De juffrouw deed
zeer sympathiek. Ja die bus was opgeheven ze ge
loofde juist een week geleden. Ze zou eens gaan vra
gen of het een week of veertien dagen was, maar ik
verzekerde haar, dat ik niet hield van geschiedenis, en
vertrok.
W« besloten dan maar naar Oxford te gaan. We
zagen in het boekje, dat de bus daarheen over enkele
minuten zou vertrekken, en wachtten. Geen bus.
Naast ons het volkomen verlaten marktplein stond
een inwoner .van Bicester. Of hij ergens op wachtte,
of studie maakte van de Nederlandsche taal, weet ik
niet, maar op ons verzoek was hij wel zoo vriendelijk
mee te deelen, dat de bus naar Oxford alle dagen
reed, behalve Vrijdag. Op Vrijdag niet, omdat dat
marktdag was in Bicester. En op onze verbaasde
blikken: „Ja, ziet U, dan rijden de bussen, die anders
de verbinding met Oxford onderhouden, den heelen
dag naar de dorpen hier in de buurt, om de men
schen gelegenheid te geven naar de markt te komen."
„Maar waar is die markt dan?" „Ja, die wordt ver
ondersteld hier te zijn," antwoordde hij met een be
schaamd verlegen glimlach.
In elk geval, er was geen bus naar Oxford, en we
besloten naar het station te loopen. om te zien, of er
toevallig ook een trein was. die ons daarheen kon
brengen. Opzoeken in de reisgids deden we makr lie
ver niet weer. Het station was dicht genoeg bij.
De aankomst zei al genoeg. Doodsche stilte heersch-
te op het perron. Waarschijnlijk een gevolg van den
marktdag. We vertrokken, langzaam, peinzend. Wat
nu! Waren we door de Bicestersche markt, de opge
heven busverbinding, en de slechte reisgids gedwon
gen naar huis te gaan?
Maar wat kwam daar in volle vaart uit Sheepstreet
aangevlogen? Als dat geen bus was leek het ter toch
wonderlijk veel op. Het had een haartje gescheeld, of
we hadden hem gemist. Juist wou hij den hoek om
slaan. toen de chauffeur onze noodkreten opmerkte,
en stopte. We stapten in.
De eenige vraag was nu nog. waar hij naar toe zou
gaan. Oxford natuurlijk niet. Aylesbury lag precies
een anderen kant uit Buckingham misschien? Het
bleek Banbury te zijn.
Een uur later zaten we in Banbury. We hebben er
een heel genoegelijken middag doorgebracht. Het bleek
een van de aardigste stadjes te zijn, die we in Eng©,
land gezien hadden. We kochten Banbury cakes, en
boeken, en tennisballen, en een Banbury lepeltje als
gedachtenis. We hadden een geslaagden middag, dank
zij een ongeslaagde reisgids.
En de werkloosheid.
Aan de Tweede Kamer ih een adres gezonden door
aannemers van waterbouwkundige werken en ge-
interesseerden bij de Maatschappij tot Aanneming
van Zuiderzeewerken (M.A.Z.), gevestigd te Anna
Paulowna en kantoor houdende te Bussum. Adr.
schrijven o.m.:
dat naast andere groepen der bevolking, thans in
ernstige mate door werkloosheid getroffen wordc-n
degenen, die bij de uitvoering van groote water
bouwkundige werken hun bestaan plegen te vinden;
dat het vraagstuk, op welke wijze deze zoo bij uit
stek nationale tak van volksbestaan,* zich zal kunnen
handhaven, in hooge mate samenhangt met de be
slissingen, welke eerlang genomen zullen worden ten
aanzien van de vóortzetting der Zuiderzeewerken,
met name van de indijking van den Nr.O. Zuiderzee
polder.-—^ -
Onder deze omstandigheden stellen adr. er prijs
op, te verklaren, dat zij indien deze werken wor
den ter hand genomen bereid zijn hun volle me
dewerking te verleenen om tot een voor den staat
voordeelige en aan een zoo groot mogelijke werkver
ruiming bevorderlijke wijze van uitvoering dezer wer
ken te geraken, en zij verzoeken de Kamer met deze
bereidwilligheid bij de ten aanzien van de voort
zetting der uitvoering der Zuiderzeewerken te hou
den beraadslagingen rekening te willen houden.
DONDERDAG 5 OCTOBER.
HILVERSUM (298 M.)
AVRO.: 8-00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding;
10.30 Orgelconcert door Egbert A. Vos; 11-00 A. J.
Liepmann draagt voor; 11.30 Voortzetting orgelcon
cert; 12-00 Concert door de Octophonikers; 2.30 Con
cert door het Omroeporkest; 4.00 Mevr. Ant. van Dijk
spreekt voor zieken en ouden van dagen; 4.30 Gramo
foonmuziek; 4.45 Voor groote kinderen; 5.30 Omroep
orkest; 6.30 Sportpraatje door H. Hollander; 7.00 Con
cert door de Octophonikers; 7.30 Modepraatje; 7.40
De Octophonikers; 8 00 Vaz Dias; 8.05 Causerie; 8.15
Ooneertgebouw-orkest o.l.v. Dr. Willem Mengelberg;
3.15 Gramofoonmuziek; 9.35 Aansluiting met gebouw
Tivoli te Utrecht. Concert door het Scalla koor Milaan,
en het Utrechtsch Stedelijk Orkest, met medewerking
van solisten; 10.30 Gramofoonmuziek; 11-00 Vaz Dias;
11.10 Aansluiting met het Grand Hotel, Den Haag:
Tom van der Stap er zijn orkest; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (1875 M.)
K.R.O.: 800 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10,00 Gramo
foonmuziek; 10,15 Morgendienst: 10.45 Gramofoonpla-
ten; K.R.O-: 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdien
stig halfuurtje; 12.15 Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud
N-C.R.V. 2,00 Fraaie Handwerken; 3-00 Gramofoonmu
ziek; 3.40 Rustpoos; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Handen
arbeid voor de jeugd; 5.30 Concert; 6.30 Causerie; 6.45
Gramofoonmuziek; 7.00 Politieberichten; 7.15 Ned. Chr.
Persbureau; 7.30 Weekoverzicht: 8.00 Uitzending van
de openbare vergadering, uitgaande van de Contact
commissie der drie Geref. Jeugdbonden; 10.15 Vaz
Dias; 10.25 Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting.
LUXEMBOURG (1191 M.)
7.50 Symphonieconcert; 8.40 Orkestconcert; 10.50 Dans
muziek.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Concert; 5.20 Idem; 8.20 Idem; 9.20 Idem.
KALUNimORC, (1153 M.)
12.20 Strijkorkest; 8.20 Symphonie-orkest; 11.15 Dans
muziek.
BERLIJN (419 M.)
8.25 Kamerorkest; 9.20 Dansmuziek.
HAMBURG (372 SL>
12.40 Populair concert; 140 Idem; 9.35 Concert; 10.55
Dansmuziek.
LANGENBERG (472 M
1220 Populair concert; 1.55 Concert; 4.20 Vespercon
cert door het Orkest v. d. Westduitschen Omroep.
DA VENTRY (1554 M.)
1.20 Nieuwe gramofoonmuziek; 3.24 Vesper; 8.20 Pro
menadeconcert; 11.05 Dansmuziek.
PARIJS ËIFFEL (1446 M.)
8-05 Gramofoonmuziek.
PARIJS-RADIO (1723 MA
12.50 Gramofoonmuziek; 7.40 Idem.
MILAAN (331 M.)
8.00 Gramofoonmuziek; 8.50 Operette-uitzending.
ROME (441 M.)
9.20 Gramofoonmuziek; 10.20 Blijspel.