l/Jl "I IS Een tragedie in de Lybische woestijn. m VARIA. Londen treft maatregelen tegen den mist. Ook eens probeeren! Staatsloterij. Waarnaar men luistert JLm Men kan zich ternauwernood een voorstelling vor- men van den ondoordrlngbaren mist, die vooral tij dens de wintermaanden in Londen's straten kan han gen. Om nog zooveel mogelijk het enorme verkeer te kannen doen plaats vinden, worden op da druk ste plekken vlammenwerpers neergezet, bij het schijnsel waarvan reeds menige botsing is voorko men. Hierboven zien wij hoe deze onontbeerlijke apparaten nu alvast worden geprobeerd. V In den zandstorm verloren. De woestijn biedt nog altijd vele geva ren, welke dikwijls tot den dood leiden. In onderstaande regelen wordt verteld, hoe een Italiaansch ingenieur, die met zijn vrouw per auto door de woestijn trok, een vreeselijken dood vond. Met de steeds meerdere volmaaktheid van de auto mobiel moesten, zoo dacht men, de groote woestij nen der aarde, hun schrikbeeld verliezen. Zooals men niet meer bevreesd is in modern>- luxe-booten van 20.000 of zelfs 40.000 ton over de oceanen te varen, zoo scheen ook de tijd der karavanen met al haar gevaren voorbij, nu men duor de Sahara kan rijden in evenveel dagen, als men vroeger weken noodig had. Maar het optimisme der aan den vooruitgang geloovenden is te voorbarig. In Cairo, in Luxor, in Asoan en zelfs in Alexandrië waarschuwt men de dikwijls zeer onvoorzichtige, vreemde automobolistcn voor een picnic in de woes tijn. De toeristen, wien men de gevaren met de wel bespraaktheid van het morgenland schildert, halen slechts de schouders op. Wie zal zoo hang zijn? Zij rijden weg en komen eerst tot bezinning als de wielen van den wagen in het zand wegzinken en zij, zoover zij ook om zich heen blikken, niets dan geel zand, drijvend duinzand zien. üp de karavaanwegen speelt de auto het met de tamelijk dunne zandlaag nog wel klaar, te voet gaan, dat ziet men dadelijk, is onmogelijk. Het is niet te hopen, dat, men de oriën teering verliest! Dikwiils is tengevolge van opge waaid zand van den karavaanweg niets meer te zien en ook bouwwerken, bergtoppen, of andere -uitsteek sels, die de richting zouden kunnen aanwijzen, zijn nergens te bespeuren. Wee den tourist, die aan den horizon iets meente op te merken. De fata morga na, het bedri©gelijk spiegelbeeld aan den stralenden hemel, komt meer voor dan men wel gelooft. Men behoeft niet tot in het hart van den woestijn door te dringen om met verwondering, waarin dikwijls vrees is gemengd, dit opwindende natuurverschijnsel te aanschouwen. Als men van Alexandrië uit langs den rand der woestijn naar Marioet rijdt, ziet men zeer dikwijls tal van groote rustige watervlakten, die in een lichtblauw' schemeren, maar dikwijls ook een opaal kleur aannemen en deze meren wijken te rug als men zelf voorwaarts gaat. Spiegelbeelden! Dezen zomer nu is er in cle Lybische woestijn een ongeluk gebeurt, dat nog weer eens duidelijk aan toont hoe voorzichtig men zijn moet, zich in de woes tijn te begeven. Tien kilometer van een oase ver wijderd kwam een Italiaansch ingenieur om het le ven en zijn jonge vrouw werd slechts door een toe val gered. Dit drama speelde zich af in de woestijn van Cyrenaika, niet ver van Aghela De ingenieur, Barresi, een jongeman van vijf-en- twintig jaar, wilde naar Agedabia, waar de maat schappij, bij welke hij in dienst was, werken had uit te voeren. Barresi werd vergezeld door zijn jonge vrouw en voor zijn auto had hij een chauffeur geno men, die verklaard had, het land en de wegen nauw keurig te kennen. De chauffeur had een beetje opgeschept; spoedig na het vertrek verdwaalde hij en volgde een smal- len weg, die naar de oase van Marada leidde. Na on geveer honderd kilometer bemerkte de chauffeur zijn vergising. Hij wilde niet terug naar den geleerden weg, die naar Agadabia leidde, een goeden weg, waar over ook vrachtwagens gaan. Had hij zich neerge legd bij de vertraging en was hij teruggereden, dan zou alles goed zijn gegaan. In plaats daarvan wilde hij den weg afsnijden en dwars door de woestijn rij den. Twintig kilometer gelukte het hem den wagen door het zand te sturen, Toen gaf de machine het, op en bleef staan. Midden in de woestijn! De inge nieur en zijn vrouw waren zeer geschrokken, maar tot hun geluk, zoo meenden zij bevond zich in de na- hijheid een bron: zij zagen deze duidelijk voor hen. Zij wandelden er heen om plotseling te ontdekken dat er noch van een bron, no^h van sporen van eenig levend wezen iets te ontdekken viel, Plotseling kwam een zandstorm opsteken, en de beide jonge menschen werden door angst bevangen. De ingenieur had niet eens een kompas bij zich. Nu wilde het paar terug naar de auto om daar levensmiddelen en water te halen, maar zij vonden den wagen niet meer terug. Om zich tegen den zand- wind te beschermen, bouwde de Italiaan een kleine steenen muur. Hij haalde rotsblokken uit den bodem en arbeidde in het zweet zijns aanschijns. Toen hij weer een steen wilde pakken, kroop daaruit plotse ling een adder te voorschijn, •'elke in de woestijn niet zeldzaam is. De ingenieur werd door het dier gebeten. Ofschoon hij onmiddellijk met zijn mes de wond opensneed en het bloed er uit zoog, stierf hij na vier uren van vreeselijk lijden in de armen zij ner jonge vrouw. Wat deze vrouw in dien nacht mid den in de Lybische woestijn doormaakte, kan men zich nauwelijks voorstellen. In de morgenschemering verliet zij de plaats der verschrikking waar haar man gestorven was en zocht verder naar haar auto. Merkwaardig genoeg vond zij deze spoedig. Zij dronk het olieachtige, verontreingdo water uit den koeler en zette zich dan doodmoe en uitgeput neer, ovèrtuigd dat ook haar einde nabij was Tot haar geluk echter had men intusschen van Agela den vorigen dag een radiobericht verspreid, waarin mededeeling werd gedaan, dat de ingenieur Barresi en zijn vrouw zich door de woestijn naar Agedabia zouden begeven. Toen zij daar niet aankwa men werd onmiddellijk besloten hen te gaan zoeken. Twee vliegtuigen, die de woestijn overvlogen zagen de auto van waaruit mevrouw, Barresi met een zak doek wenkte. Met een valscherm wierp de piloot le vensmiddelen en een thermosflesch naar beneden. Een landing was echter op die plaats onmogelijk. Maar een nieuwe expeditie werd thans uitgerust en na een tweeden, verschrikkelljken nacht in het woestijnzand, bevrijdde men de Italiaanschc uit haar verschrikkelijken toestand. Het lijk van den inge nieur werd eveneens gevonden en naar Aghela te ruggebracht. Waar was de chauffeur gebleven? Hij had op eigen gelegenheid een weg gezocht, in de hoop, de oase van Morada te bereiken, maar hij had haar niet ge vonden. Na drie dagen vond men hem. halfwaan- zinnig van dorst en volkomen uitgeput. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht. Hoe gevaarlijk het is, zich werkelijk diep in de woestijn te wagen blijkt wel uit bovenstaande ge schiedenis. Elke schrede van den weg af heleekent het grootste gevaar. De zandzee bergt heden nog al tijd grootere gevaren clan de oceaan. BIJGFLGOF OP BALI. TWEELINGEN. Eén kind een zegen, Twee kinderen een vloek. De bewoners van het eiland Bali, het westelijkste der Kleine Soenda-eilanden, zijn grootendeels Wong- Modjopahit, d.w.z. menschen van Modjopahit, het bekende Hindoerijk op Java, en belijders van het Ba- lisch Hindoeïsme, dat echter tengevolge van den in vloed van het Clwaïsme een weelderigen voedingsbo dem voor bijgeloovige begrippen en denkbeelden is ge worden. Daartoe behoort in de eerste plaats het diep gewortelde geloof, dat de geboorte van tweelingen van verschillend geslacht als een groot ongeluk te beschou wen is; dat het oord door zulk een gebeurtenis een vervloekte plaats wordt Heeft een vrouw tweelingen ter wereld gebracht dan ziet men in dit feit een straf vaji God voor een verborgen zonde, die de moeder be gaan heeft. Maar het ongeluk 19 nog grooter als het tweelingspaar uit een knaap en een meisje bestaat Dit Is het topput van verschikking en de schande bepaalt zich niet tot de ongelukkige moeder, maar valt op het gansche dorp. De tempels worden gesloten en de moe der met schimp en schande uit het dorp verdreven. De gebruikelijke dieroffers en bidstonden, waarmee men anders God verzoent, blijven achterwege. Er zijn, veeleer, wekenlange verzoeningsceremoniën noodig om het dorp en zijn bewoners van den smaad te reinigen en in genade te herstellen. Een reiziger, die gedurende zijn verblijf in een B&- llenesch dorp, daar getuige was van zulk een reini- glngsceremonie, kreeg op zijn vraag of het dan geen trots was voor de gehuwde vrouw om kinderen te hebben, dit antwoord: „Natuurlijk, het is zelfs een plicht om kinderen te baren, maar slechts één kind tegelijk! Een kind te hebben is een zegen, twee kin deren echter, die gelijktijdig geboren worden, zijn een ongeluk. En twee kinderen van verschillend geslacht zijn slechts verkondigers van den vloek Gods. In vroegere tijden werden zulke tweelingen gedood, tegenwoordig is men duldzamer en vergenoegt men zich ermee moeder en kinderen te verbannen. Men ge looft, dat de beide, tegelijk ontvangen kinderen, reeds vóór hun intrede in de wereld hun reinheid verloren hebben, een teeken, dat de moeder in een vroegere Incarnatie een vreeselijke schuld op zich geladen moet hebben. Zulk een ongelukkige kan derhalve nergens rust, duur of vrede meer vinden". Na de voorgeschre ven gebeden en gedurende do verzoeningsceremoniën, mag zich overdag niemand op straat laten zien. Er mag noch vuur gemaakt, noch spijs toebereid en even min 's nachts licht aangestoken worden. Een paar ouden, die een bijzondere besprenkeling met gewijd water hebben ondergaan en die „sanbangan* genoemd worden, hebben er voor te waken, dat niemand deze geboden overtreedt, daar anders de reiniging en ver zoening van het dorp vertraging zal ondervinden. Baby moet ook eens probeeren met vaders „trompet" Dat laat tenminste bovenstaand plaatje zien. Of er geluid uit kwam, werd er niet bij vermeld. Wij voor ons gelooven, dat het Baby zonder instrument beter af zal gaan. LEPEL. MES EN VORK. Het heeft altijd een zekere bekoring, zich te verdie pen in de geschiedenis van de voorwerpen, die wij da gelijks gebruiken. Zoo hebben wij eiken dag lepel, mes en vork noodig en het lijkt ons heel natuurlijk, dat die drie voorwerpen, vereenigd in den naam „bestek", steeds bij elkaar moeten hebben behoord en altijd het model hebben gehad, waarmee wij zijn opgegroeid. De geschiedenis leert evenwel, dat het heel anders is Het mes was sinds onheugelijke tijden, waarschijnlijk zoolang er menschen bestaan, in gebruik. Een abso lute noodzakelijkheid, waar het gold. den jachtbuit, het eenige voedsel uit het tijdperk der Nomaden, onderling te verdeelen. Zoo kennen wij vuursteenmessen van verschillend model en van verschillende soort, afkom stig uit het steenen tijdperk. Van lateren datum zijn de messen van ijzer en brons, messen, die gemaakt zijn uit één stuk met een houten heft of van metaal met een heft van been. In hoofdzaak komen ze, wat hun model betreft., met elkaar overeen. Ook de lepel werd reeds in overoude tijden, zij het ook in zeer primitieven vorm, gebruikt om vloeibare en half-vloeibare levensmiddelen tot zich te nemen. De Assydlërs hadden reeds in 1100 v. Chr. koperen lepels ln gebruik, de Egyptenaren bedienden zich van houten exemplaren of van lepels, uit hoorn of been gesneden, rijk versierd met beestenkoppen en ander, grillig, snij werk. Ook bij de Grieken vinden wij reeds in de vroeg ste tijden koperen, zelfs gouden lepels, al gebruikte men aan tafel ook gewoonlijk schepjes van uitgehold, stevig gekneed brooddeeg. De oude Romeinen kenden eveneens lepels. Opgra vingen in Pompei hebben prachtige bronzen lepels aan het daglicht gebracht met rechte, gave stelen, die soms in een paardenhoef, soms in een grappige figuur uitliepen. In de middeleeuwen paste men over het algeme<en de antieke modellen toe. die op kunstige wijze geïmiteerd werden. Artistiek bewerkte lepels dienden op het al taar om de verschillende wijnsoorten te mengen of om de hostie uit den schrijn te nemen. De steel van die altaarlepels was kort en recht, de schaal was van zil ver, kristal of half-edelsteen, gewoonlijk rond en plat van vorm. De veertiende en vijftiende eeuw maakte van den lepel, zoo ook van het mes, kostbare luxe-voorwerpen- Goudsmeden, émallleurs en ivoordraaiers va.n groote reputatie hielden zich met het vervaardigen ervan be zig. De grondvorm bleef, op een enkele uitzondering na, zooals die door den loop der eeuwen heen altijd geweest was. Eerst de achttiende eeuw bracht lepels met langen, min of meer gebogen steel en ovale, vrij diepe schep; modellen, zooals wij die tegenwoordig ken nen. In dien tijd beginnen de fabrieken lepels te mar ken van hout, hoorn, zilver, goud, paarlemoer, glas en alle ander materiaal, dat ervoor in aanmerking kan komen. Het jongste lid van het drietal, dat ons tafelbestek voltooit, is de vork. Wel kende men haar lang geleden reeds ln den een of anderen vorm, maar in de meeste gevallen had zij alleen de taak, het stuk vleesch. dat gebraden moest worden, boven het vuur te houden of als hulpmiddel te fungeeren bij het trancheeren van gebraad. Die vorken waren groot en hadden twee tanden, zonder bijzondere versiering, van goedkoop ma teriaal gemaakt en zoo zwaar, dat ze onhandig ge noemd moesten worden. Aan den maaltijd zelf gebruikte men tot ver na de Renaissance eenvoudig zijn vingers bij het naar den mond brengen der gerechten. De eerste vorken, die aan tafel gebruikt werden, waren, evenals de oorspron kelijke modellen, tweetandig en uit één stuk gemaakt. Eerst langzamerhand werden vorken in den handel gebracht, die een aparten steel hadden. In de vroege middeleeuwen werd met woord en ge schrift gestreden tegen het gebruik van vorken, die als ongekende luxe werden beschouwd. Eerst in de acht tiende eeuw raakte men eraan gewend, vorken te ge bruiken met vier tanden, modellen zooals wij die nu nog kennen. Trekking van Dinsdag 3 October. 5e klasse 10e lijst Hooge prijzen. Nos. 92 4781 5237 6315 en 16240 f 1000. No. 1707 16126 en 16262 f 400. Nos. 770 1031 en 15424 f 200. Nos. 264 717 1038 1449 3305 4104 4372 5140 6793 9423 10971 10985 12017 12084 13480 13933 18022 en 20923 f 100. Prijzen 81 86 143 253 613 653 743 982 1598 1627 1643 1656 2260 2324 2341 2453 2704 2733 2749 2826 3008 3040 3130 3162 3417 3435 3617 3638 4117 4225 4264 4324 4780 5068 5085 5202 5395 5457 5514 5680 6104 6152 6200 6381 6725 6893 6920 7084 7734 7788 7835 7862 8109 8317 8426 8540 8945 9032 9137 9267 9633 9805 9828 10100 10418 10486 10491 10633 10978 11084 11106 11206 11815 11820 12054 12095 12426 12508 12714 12836 13291 13316 13709 13941 14356 14677 14765 14790 15074 15175 15221 15262 15401 15488 15497 15409 16042 16068 16206 16289 16953 17198 17436 17566 17920 18091 18197 18268 18685 18689 18866 18905 19290 193S4 19439 19446 19794 19842 19949 19997 20661 20673 20770 20807 van f 70. 320 396 453 490 1262 1460 1524 1530 1698 2049 2059 2220 2470 2513 2679 2698 2867 2918 2922 2943 3163 3262 3384 3412 3800 3854 3940 3974 4455 4489 4588 4779 5267 5269 5342 5382 5711 5899 6031 6079 6474 6509 6664 6697 7101 7148 7366 7608 7965 7968 7977 8167 8597 8612 8760 8917 9274 9282 9345 9575 10127 10149 10251 10263 10751 10778 10842 10851 11374 11656 11663 11797 12250 12341 12373 12424 12842 12910 12962 13061 14074 14151 14190 14344 14831 14971 14972 15066 15364 15365 15386 15389 15516 15628 15716 15957 16444 16541 16720 16813 17621 17680 17836 17871 18306 18426 18536 18631 18949 19109 19199 19258 19468 19551 19566 19756 20029 20151 20484 20491 20904 VRIJDAG 6 OCTOBER. HILVERSUM (296 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuzlek; V.P.R.O.: 10-00 Mor genwijdlng; VARA.: 10.30 Kwartet; 11.00 Onze Keuken door P- J. Kers; 11.30 Kwartet; AVRO.: 12.00 Concert door de Octophonikers; 2.30 Voordracht door Julia de Gruijter; 3.00 Gramofoonmuzlek; VARA.: 4.00 Gramo foonmuzlek; 4.50 Voor de kinderen; 5.30 VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.00 Accordeon en piano; 6J.0 Or kest; 6.40 „Het Fascisme", door Drs. S. Kleerekoper; 7.00 Orkest; 7.30 Accordeon en piano; 7.40 VARA- Orkest; V-PR.O.: 8.00 Cursus door Dr. W. Banning; 8.30 Concert; 9.00 Cursus; 9.30 Vervolg concert; 1000 Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dias; 10.15 Cause rie; 10.45 Gramofoonmuzlek; VARA.: 11.00 Gramofoon muzlek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuzlek; 11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest o-l.v. Marinus van 't Woud; 1.45 Rustpoos; 2.00 Weensch radio-octet; 2.45 Vioolsoli; 3.00 Liederenrecital; 3J.5 Weensch radio octet; 3.30 Vervolg vioolrecital; ,3.45 Paul Perlot, bari ton, zingt; 4.00 Orkest; 4.45 Gramofoonmuzlek; 5.15 Orkest; 5.30 Land- en tuinbouwhalfuurtje; 6.00 Orkest; 6.30 Gramofoonmuzlek; 6.40 Orkest; 7.00 Politieberich ten; 7.15 Causerie: 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 P.TT. kwartiertje; 8.00 Gramofoonmuziek: 8.15 Sted. Orkest van Maastricht; 9.10 Betuwsche schetsen; 10-15 Cau serie: ..Wonderen van den Sterrenhemel"; 10.30 Vaz Dias; 10,35 Weensch Orkest; 12.00 Sluiting. LUXEMBURG (1191 M> 7.50 Symphonieconcert; 8.35 Vocaal concert; 9 20 Viool concert; 10-15 Concert. BRUSSEI (509 M.i 12.20 Concert; 130 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert door het Omroeporkest; 6.35 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert; 9.20 Populair concert. KALUNDBORG (1154 M 12.20 Strijkorkest; 3.20 Harmonie-orkest; 8.30 Concert; 10.45 Strijkkwartet; 11.25 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 8.25 Gramofoonmuzlek; 10.20 Populair concert HAMBURG (372 M l 11.20 Gramofoonmuziek; 11-50 Populair concert; 12.40 Idem; 1.40 Idem; 4.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek 8.20 Conoert; 10.50 Kamermuziek. LANGENBF.RO (472 Mj 12.20 Populair concert; 1.55 Idem; 4.20 Concert; 11.00 Dansmuziek. DAVENTRY (1554 M.» 12.20 Orgelrecital; 12.50 Dansmuziek; 1.35 Concert; 4.10 Gramofoonmuziek: 4.50 Concert; 9.20 Militair con cert; 10.45 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 9.20 Concert o.l.v. E. Flament. PARIJS (RADIO) (1724 M.) 8 05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem; 7.10 Idem; 7.40 ld.; 9.50 Idem. MILAAN (331 M.) 8.00 Gramofoonmuziek; 8.35 Idem;. 8.50 Symphoniecon- oert; 10.20 Gevarieerd concert. ROME (441 M.) 835 Gramofoonmuziek; 9.35 Blijspel; 10.05 Concert WEENEN (517 M.) 6.55 Concert; 10.35 Populair concert WARSCHAU (1412 M 6 45 Populair concert; 8 35 Poolsch concert; 11.10 Dans muziek. BEBOMUNSTEB (460 M.) 8.40 Populair concert ZATERDAG 7 OCTOBER. HILVERSUM (296 M.) VARA.: 800 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 1000 Mor genwijding; VARA.: 10.15 Uitzending voor de arbei ders in de continubedrijven; 12.00 Klein-orkest; i 1.45 Rustpoos; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.45 Causerie; 3.00 Mondaccordeonmuziek; 3.15 Causerie; 3.20 Gramofoon muziek; 4.00 Letterkundig overzicht door A. M. de Jong; 4.20 Mandoline-ensemble; 4.45 „Van het witte doek"; 5.15 De Flierefluiters; 6.00 Volksliederen door de Wielewaal; 6.30 Vioolrecital; 7.00 V.R.O.-uitzending; VARA.: 8C0 Vaz Dias en Varia; 8.15 Herhaling S.O.S.- berichten; 8.17 Paul Collin zingt liedjes; 8.30 Orkest; 9.15 „De zee roept" (IV); 10.00 Orkest; 10.30 Paul Col lin; 10.45 Orkest; 11.30 Gramofoonmuzlek. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Weensch Radio-octet; 1.45 Rustpoos; 2.00 Half uurtje voor de rijpere jeugd; 2.30 Kinderuurtje: 4.00 H.I.R.O.-uitzending; K.R.O.: 5,00 Cursus in Schriftver betering; 5,30 Orkest; 6.20 Journalistiek Weekoverzicht 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie: „Het Hakenkruis in de wereldhistorie"; 7.35 Orkest; 7.45 Sportkwartier- tje; 8-00 „Ons winterprograjn". Toegelicht en verklaard door de KJR.O.-revue „Daar heb je gelijk in"; 8-30 en 10.30 Vaz Dias; 12.00 Sluiting. LUXEMBOURG (1191 M.) 7.50 Orkestconcert; 8.30 Causerie; 8.40 Vocaal concert; 9-20 Orkestconcert; 10.50 Cabaret; 11.20 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M l 12.20 Gramofoomuziek: 1.30 Concert; 5.20 Idem; 6.35 Gramofoonmuziek; 6i50 Concert; 820 Concert; 9.20 Opera-uitzending. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20 Strijkorkest; 2.50 Gramofoonmuziek; 3.50 Orkest; 8.20 Oud, Deensche muziek; 10.40 Concert BERLIJN (4J9 M.1 7.20 Programma van Langenberg; 8.25 Dansmuziek. LANGENBERG (472 M.) 12.20 Populair concert; 1.50 Concert; 7.20 Bach-concert. HAMBURG (372 M.) 11.20 Gramofoonmuziek: 11.50 Concert; 1.40 Populair concert; 4.20 Concert; 10.40 Dansmuziek. DAVENTRY (1551 M.) 12.20 Concert; 1.05 Gramofoonmuziek; 135 Concert: 2.40 Gramofoonmuzlek; 3.20 Orgelconcert; 3-50 Concert 7.50 Concert; 8.20 Promenadeconcert 8.50 Radiotooneel. PARIJS EIFFEL (1446.) PARIJS-RADIO (1723 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 7.10 Idem; 7.40 ld.; 8.20 Idem, 9.05 Idem. MILAAN (331 M.) 7.20 Gramofoomuziek; 800 Idem; 9.05 Gevarieerd pro gramma; 10.05 Dansmuziek. ROME (441 DL) 8.35 Gramofoonmuziek; 8.50 Opera-uitzending. WEENEN (517 Mj 7.20 Pianorecital; 8-20 Operette; 10.50 Populair cnncert. WARSCHAU (1411 M.) 8.20 Concert; 10.45 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.40 Gramofoonmuziek; 10 30 Idem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 7