l/Jl
"I IS
Een tragedie in de
Lybische woestijn.
m
VARIA.
Londen treft maatregelen tegen den mist.
Ook eens probeeren!
Staatsloterij.
Waarnaar men
luistert
JLm
Men kan zich ternauwernood een voorstelling vor-
men van den ondoordrlngbaren mist, die vooral tij
dens de wintermaanden in Londen's straten kan han
gen. Om nog zooveel mogelijk het enorme verkeer
te kannen doen plaats vinden, worden op da druk
ste plekken vlammenwerpers neergezet, bij het
schijnsel waarvan reeds menige botsing is voorko
men. Hierboven zien wij hoe deze onontbeerlijke
apparaten nu alvast worden geprobeerd.
V
In den zandstorm verloren.
De woestijn biedt nog altijd vele geva
ren, welke dikwijls tot den dood leiden.
In onderstaande regelen wordt verteld,
hoe een Italiaansch ingenieur, die met
zijn vrouw per auto door de woestijn trok,
een vreeselijken dood vond.
Met de steeds meerdere volmaaktheid van de auto
mobiel moesten, zoo dacht men, de groote woestij
nen der aarde, hun schrikbeeld verliezen. Zooals men
niet meer bevreesd is in modern>- luxe-booten van
20.000 of zelfs 40.000 ton over de oceanen te varen,
zoo scheen ook de tijd der karavanen met al haar
gevaren voorbij, nu men duor de Sahara kan rijden
in evenveel dagen, als men vroeger weken noodig
had. Maar het optimisme der aan den vooruitgang
geloovenden is te voorbarig.
In Cairo, in Luxor, in Asoan en zelfs in Alexandrië
waarschuwt men de dikwijls zeer onvoorzichtige,
vreemde automobolistcn voor een picnic in de woes
tijn. De toeristen, wien men de gevaren met de wel
bespraaktheid van het morgenland schildert, halen
slechts de schouders op. Wie zal zoo hang zijn?
Zij rijden weg en komen eerst tot bezinning als de
wielen van den wagen in het zand wegzinken en zij,
zoover zij ook om zich heen blikken, niets dan geel
zand, drijvend duinzand zien. üp de karavaanwegen
speelt de auto het met de tamelijk dunne zandlaag
nog wel klaar, te voet gaan, dat ziet men dadelijk,
is onmogelijk. Het is niet te hopen, dat, men de oriën
teering verliest! Dikwiils is tengevolge van opge
waaid zand van den karavaanweg niets meer te zien
en ook bouwwerken, bergtoppen, of andere -uitsteek
sels, die de richting zouden kunnen aanwijzen, zijn
nergens te bespeuren. Wee den tourist, die aan den
horizon iets meente op te merken. De fata morga
na, het bedri©gelijk spiegelbeeld aan den stralenden
hemel, komt meer voor dan men wel gelooft. Men
behoeft niet tot in het hart van den woestijn door te
dringen om met verwondering, waarin dikwijls vrees
is gemengd, dit opwindende natuurverschijnsel te
aanschouwen. Als men van Alexandrië uit langs
den rand der woestijn naar Marioet rijdt, ziet men
zeer dikwijls tal van groote rustige watervlakten,
die in een lichtblauw' schemeren, maar dikwijls ook
een opaal kleur aannemen en deze meren wijken te
rug als men zelf voorwaarts gaat. Spiegelbeelden!
Dezen zomer nu is er in cle Lybische woestijn een
ongeluk gebeurt, dat nog weer eens duidelijk aan
toont hoe voorzichtig men zijn moet, zich in de woes
tijn te begeven. Tien kilometer van een oase ver
wijderd kwam een Italiaansch ingenieur om het le
ven en zijn jonge vrouw werd slechts door een toe
val gered. Dit drama speelde zich af in de woestijn
van Cyrenaika, niet ver van Aghela
De ingenieur, Barresi, een jongeman van vijf-en-
twintig jaar, wilde naar Agedabia, waar de maat
schappij, bij welke hij in dienst was, werken had uit
te voeren. Barresi werd vergezeld door zijn jonge
vrouw en voor zijn auto had hij een chauffeur geno
men, die verklaard had, het land en de wegen nauw
keurig te kennen.
De chauffeur had een beetje opgeschept; spoedig
na het vertrek verdwaalde hij en volgde een smal-
len weg, die naar de oase van Marada leidde. Na on
geveer honderd kilometer bemerkte de chauffeur zijn
vergising. Hij wilde niet terug naar den geleerden
weg, die naar Agadabia leidde, een goeden weg, waar
over ook vrachtwagens gaan. Had hij zich neerge
legd bij de vertraging en was hij teruggereden, dan
zou alles goed zijn gegaan. In plaats daarvan wilde
hij den weg afsnijden en dwars door de woestijn rij
den. Twintig kilometer gelukte het hem den wagen
door het zand te sturen, Toen gaf de machine het,
op en bleef staan. Midden in de woestijn! De inge
nieur en zijn vrouw waren zeer geschrokken, maar
tot hun geluk, zoo meenden zij bevond zich in de na-
hijheid een bron: zij zagen deze duidelijk voor hen.
Zij wandelden er heen om plotseling te ontdekken
dat er noch van een bron, no^h van sporen van eenig
levend wezen iets te ontdekken viel, Plotseling kwam
een zandstorm opsteken, en de beide jonge menschen
werden door angst bevangen. De ingenieur had niet
eens een kompas bij zich.
Nu wilde het paar terug naar de auto om daar
levensmiddelen en water te halen, maar zij vonden
den wagen niet meer terug. Om zich tegen den zand-
wind te beschermen, bouwde de Italiaan een kleine
steenen muur. Hij haalde rotsblokken uit den bodem
en arbeidde in het zweet zijns aanschijns. Toen hij
weer een steen wilde pakken, kroop daaruit plotse
ling een adder te voorschijn, •'elke in de woestijn
niet zeldzaam is. De ingenieur werd door het dier
gebeten. Ofschoon hij onmiddellijk met zijn mes de
wond opensneed en het bloed er uit zoog, stierf hij
na vier uren van vreeselijk lijden in de armen zij
ner jonge vrouw. Wat deze vrouw in dien nacht mid
den in de Lybische woestijn doormaakte, kan men
zich nauwelijks voorstellen. In de morgenschemering
verliet zij de plaats der verschrikking waar haar
man gestorven was en zocht verder naar haar auto.
Merkwaardig genoeg vond zij deze spoedig. Zij dronk
het olieachtige, verontreingdo water uit den koeler en
zette zich dan doodmoe en uitgeput neer, ovèrtuigd
dat ook haar einde nabij was
Tot haar geluk echter had men intusschen van
Agela den vorigen dag een radiobericht verspreid,
waarin mededeeling werd gedaan, dat de ingenieur
Barresi en zijn vrouw zich door de woestijn naar
Agedabia zouden begeven. Toen zij daar niet aankwa
men werd onmiddellijk besloten hen te gaan zoeken.
Twee vliegtuigen, die de woestijn overvlogen zagen
de auto van waaruit mevrouw, Barresi met een zak
doek wenkte. Met een valscherm wierp de piloot le
vensmiddelen en een thermosflesch naar beneden.
Een landing was echter op die plaats onmogelijk.
Maar een nieuwe expeditie werd thans uitgerust en
na een tweeden, verschrikkelljken nacht in het
woestijnzand, bevrijdde men de Italiaanschc uit haar
verschrikkelijken toestand. Het lijk van den inge
nieur werd eveneens gevonden en naar Aghela te
ruggebracht.
Waar was de chauffeur gebleven? Hij had op eigen
gelegenheid een weg gezocht, in de hoop, de oase
van Morada te bereiken, maar hij had haar niet ge
vonden. Na drie dagen vond men hem. halfwaan-
zinnig van dorst en volkomen uitgeput. Hij werd naar
het ziekenhuis gebracht.
Hoe gevaarlijk het is, zich werkelijk diep in de
woestijn te wagen blijkt wel uit bovenstaande ge
schiedenis. Elke schrede van den weg af heleekent
het grootste gevaar. De zandzee bergt heden nog al
tijd grootere gevaren clan de oceaan.
BIJGFLGOF OP BALI.
TWEELINGEN.
Eén kind een zegen,
Twee kinderen een vloek.
De bewoners van het eiland Bali, het westelijkste der
Kleine Soenda-eilanden, zijn grootendeels Wong-
Modjopahit, d.w.z. menschen van Modjopahit, het
bekende Hindoerijk op Java, en belijders van het Ba-
lisch Hindoeïsme, dat echter tengevolge van den in
vloed van het Clwaïsme een weelderigen voedingsbo
dem voor bijgeloovige begrippen en denkbeelden is ge
worden. Daartoe behoort in de eerste plaats het diep
gewortelde geloof, dat de geboorte van tweelingen van
verschillend geslacht als een groot ongeluk te beschou
wen is; dat het oord door zulk een gebeurtenis een
vervloekte plaats wordt Heeft een vrouw tweelingen
ter wereld gebracht dan ziet men in dit feit een straf
vaji God voor een verborgen zonde, die de moeder be
gaan heeft. Maar het ongeluk 19 nog grooter als het
tweelingspaar uit een knaap en een meisje bestaat Dit
Is het topput van verschikking en de schande bepaalt
zich niet tot de ongelukkige moeder, maar valt op het
gansche dorp. De tempels worden gesloten en de moe
der met schimp en schande uit het dorp verdreven.
De gebruikelijke dieroffers en bidstonden, waarmee
men anders God verzoent, blijven achterwege. Er zijn,
veeleer, wekenlange verzoeningsceremoniën noodig om
het dorp en zijn bewoners van den smaad te reinigen
en in genade te herstellen.
Een reiziger, die gedurende zijn verblijf in een B&-
llenesch dorp, daar getuige was van zulk een reini-
glngsceremonie, kreeg op zijn vraag of het dan geen
trots was voor de gehuwde vrouw om kinderen te
hebben, dit antwoord: „Natuurlijk, het is zelfs een
plicht om kinderen te baren, maar slechts één kind
tegelijk! Een kind te hebben is een zegen, twee kin
deren echter, die gelijktijdig geboren worden, zijn een
ongeluk. En twee kinderen van verschillend geslacht
zijn slechts verkondigers van den vloek Gods.
In vroegere tijden werden zulke tweelingen gedood,
tegenwoordig is men duldzamer en vergenoegt men
zich ermee moeder en kinderen te verbannen. Men ge
looft, dat de beide, tegelijk ontvangen kinderen, reeds
vóór hun intrede in de wereld hun reinheid verloren
hebben, een teeken, dat de moeder in een vroegere
Incarnatie een vreeselijke schuld op zich geladen moet
hebben. Zulk een ongelukkige kan derhalve nergens
rust, duur of vrede meer vinden". Na de voorgeschre
ven gebeden en gedurende do verzoeningsceremoniën,
mag zich overdag niemand op straat laten zien. Er
mag noch vuur gemaakt, noch spijs toebereid en even
min 's nachts licht aangestoken worden. Een paar
ouden, die een bijzondere besprenkeling met gewijd
water hebben ondergaan en die „sanbangan* genoemd
worden, hebben er voor te waken, dat niemand deze
geboden overtreedt, daar anders de reiniging en ver
zoening van het dorp vertraging zal ondervinden.
Baby moet ook eens probeeren met vaders „trompet"
Dat laat tenminste bovenstaand plaatje zien. Of er
geluid uit kwam, werd er niet bij vermeld. Wij voor
ons gelooven, dat het Baby zonder instrument beter af
zal gaan.
LEPEL. MES EN VORK.
Het heeft altijd een zekere bekoring, zich te verdie
pen in de geschiedenis van de voorwerpen, die wij da
gelijks gebruiken. Zoo hebben wij eiken dag lepel, mes
en vork noodig en het lijkt ons heel natuurlijk, dat
die drie voorwerpen, vereenigd in den naam „bestek",
steeds bij elkaar moeten hebben behoord en altijd het
model hebben gehad, waarmee wij zijn opgegroeid.
De geschiedenis leert evenwel, dat het heel anders is
Het mes was sinds onheugelijke tijden, waarschijnlijk
zoolang er menschen bestaan, in gebruik. Een abso
lute noodzakelijkheid, waar het gold. den jachtbuit, het
eenige voedsel uit het tijdperk der Nomaden, onderling
te verdeelen. Zoo kennen wij vuursteenmessen van
verschillend model en van verschillende soort, afkom
stig uit het steenen tijdperk. Van lateren datum zijn
de messen van ijzer en brons, messen, die gemaakt zijn
uit één stuk met een houten heft of van metaal met
een heft van been. In hoofdzaak komen ze, wat hun
model betreft., met elkaar overeen.
Ook de lepel werd reeds in overoude tijden, zij het
ook in zeer primitieven vorm, gebruikt om vloeibare
en half-vloeibare levensmiddelen tot zich te nemen. De
Assydlërs hadden reeds in 1100 v. Chr. koperen lepels ln
gebruik, de Egyptenaren bedienden zich van houten
exemplaren of van lepels, uit hoorn of been gesneden,
rijk versierd met beestenkoppen en ander, grillig, snij
werk. Ook bij de Grieken vinden wij reeds in de vroeg
ste tijden koperen, zelfs gouden lepels, al gebruikte
men aan tafel ook gewoonlijk schepjes van uitgehold,
stevig gekneed brooddeeg.
De oude Romeinen kenden eveneens lepels. Opgra
vingen in Pompei hebben prachtige bronzen lepels aan
het daglicht gebracht met rechte, gave stelen, die
soms in een paardenhoef, soms in een grappige figuur
uitliepen.
In de middeleeuwen paste men over het algeme<en de
antieke modellen toe. die op kunstige wijze geïmiteerd
werden. Artistiek bewerkte lepels dienden op het al
taar om de verschillende wijnsoorten te mengen of om
de hostie uit den schrijn te nemen. De steel van die
altaarlepels was kort en recht, de schaal was van zil
ver, kristal of half-edelsteen, gewoonlijk rond en plat
van vorm.
De veertiende en vijftiende eeuw maakte van den
lepel, zoo ook van het mes, kostbare luxe-voorwerpen-
Goudsmeden, émallleurs en ivoordraaiers va.n groote
reputatie hielden zich met het vervaardigen ervan be
zig. De grondvorm bleef, op een enkele uitzondering
na, zooals die door den loop der eeuwen heen altijd
geweest was. Eerst de achttiende eeuw bracht lepels
met langen, min of meer gebogen steel en ovale, vrij
diepe schep; modellen, zooals wij die tegenwoordig ken
nen. In dien tijd beginnen de fabrieken lepels te mar
ken van hout, hoorn, zilver, goud, paarlemoer, glas en
alle ander materiaal, dat ervoor in aanmerking kan
komen.
Het jongste lid van het drietal, dat ons tafelbestek
voltooit, is de vork. Wel kende men haar lang geleden
reeds ln den een of anderen vorm, maar in de meeste
gevallen had zij alleen de taak, het stuk vleesch. dat
gebraden moest worden, boven het vuur te houden of
als hulpmiddel te fungeeren bij het trancheeren van
gebraad. Die vorken waren groot en hadden twee
tanden, zonder bijzondere versiering, van goedkoop ma
teriaal gemaakt en zoo zwaar, dat ze onhandig ge
noemd moesten worden.
Aan den maaltijd zelf gebruikte men tot ver na de
Renaissance eenvoudig zijn vingers bij het naar den
mond brengen der gerechten. De eerste vorken, die
aan tafel gebruikt werden, waren, evenals de oorspron
kelijke modellen, tweetandig en uit één stuk gemaakt.
Eerst langzamerhand werden vorken in den handel
gebracht, die een aparten steel hadden.
In de vroege middeleeuwen werd met woord en ge
schrift gestreden tegen het gebruik van vorken, die als
ongekende luxe werden beschouwd. Eerst in de acht
tiende eeuw raakte men eraan gewend, vorken te ge
bruiken met vier tanden, modellen zooals wij die nu
nog kennen.
Trekking van Dinsdag 3 October.
5e klasse 10e lijst
Hooge prijzen.
Nos. 92 4781 5237 6315 en 16240 f 1000.
No. 1707 16126 en 16262 f 400.
Nos. 770 1031 en 15424 f 200.
Nos. 264 717 1038 1449 3305 4104 4372 5140 6793 9423
10971 10985 12017 12084 13480 13933 18022 en 20923 f 100.
Prijzen
81 86 143 253
613 653 743 982
1598 1627 1643 1656
2260 2324 2341 2453
2704 2733 2749 2826
3008 3040 3130 3162
3417 3435 3617 3638
4117 4225 4264 4324
4780 5068 5085 5202
5395 5457 5514 5680
6104 6152 6200 6381
6725 6893 6920 7084
7734 7788 7835 7862
8109 8317 8426 8540
8945 9032 9137 9267
9633 9805 9828 10100
10418 10486 10491 10633
10978 11084 11106 11206
11815 11820 12054 12095
12426 12508 12714 12836
13291 13316 13709 13941
14356 14677 14765 14790
15074 15175 15221 15262
15401 15488 15497 15409
16042 16068 16206 16289
16953 17198 17436 17566
17920 18091 18197 18268
18685 18689 18866 18905
19290 193S4 19439 19446
19794 19842 19949 19997
20661 20673 20770 20807
van f 70.
320 396 453 490
1262 1460 1524 1530
1698 2049 2059 2220
2470 2513 2679 2698
2867 2918 2922 2943
3163 3262 3384 3412
3800 3854 3940 3974
4455 4489 4588 4779
5267 5269 5342 5382
5711 5899 6031 6079
6474 6509 6664 6697
7101 7148 7366 7608
7965 7968 7977 8167
8597 8612 8760 8917
9274 9282 9345 9575
10127 10149 10251 10263
10751 10778 10842 10851
11374 11656 11663 11797
12250 12341 12373 12424
12842 12910 12962 13061
14074 14151 14190 14344
14831 14971 14972 15066
15364 15365 15386 15389
15516 15628 15716 15957
16444 16541 16720 16813
17621 17680 17836 17871
18306 18426 18536 18631
18949 19109 19199 19258
19468 19551 19566 19756
20029 20151 20484 20491
20904
VRIJDAG 6 OCTOBER.
HILVERSUM (296 M.)
VARA.: 8.00 Gramofoonmuzlek; V.P.R.O.: 10-00 Mor
genwijdlng; VARA.: 10.30 Kwartet; 11.00 Onze Keuken
door P- J. Kers; 11.30 Kwartet; AVRO.: 12.00 Concert
door de Octophonikers; 2.30 Voordracht door Julia de
Gruijter; 3.00 Gramofoonmuzlek; VARA.: 4.00 Gramo
foonmuzlek; 4.50 Voor de kinderen; 5.30 VARA-Orkest
o.l.v. Hugo de Groot; 6.00 Accordeon en piano; 6J.0 Or
kest; 6.40 „Het Fascisme", door Drs. S. Kleerekoper;
7.00 Orkest; 7.30 Accordeon en piano; 7.40 VARA-
Orkest; V-PR.O.: 8.00 Cursus door Dr. W. Banning;
8.30 Concert; 9.00 Cursus; 9.30 Vervolg concert; 1000
Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dias; 10.15 Cause
rie; 10.45 Gramofoonmuzlek; VARA.: 11.00 Gramofoon
muzlek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (1875 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuzlek;
11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00
Politieberichten; 12.15 Orkest o-l.v. Marinus van 't
Woud; 1.45 Rustpoos; 2.00 Weensch radio-octet; 2.45
Vioolsoli; 3.00 Liederenrecital; 3J.5 Weensch radio
octet; 3.30 Vervolg vioolrecital; ,3.45 Paul Perlot, bari
ton, zingt; 4.00 Orkest; 4.45 Gramofoonmuzlek; 5.15
Orkest; 5.30 Land- en tuinbouwhalfuurtje; 6.00 Orkest;
6.30 Gramofoonmuzlek; 6.40 Orkest; 7.00 Politieberich
ten; 7.15 Causerie: 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 P.TT.
kwartiertje; 8.00 Gramofoonmuziek: 8.15 Sted. Orkest
van Maastricht; 9.10 Betuwsche schetsen; 10-15 Cau
serie: ..Wonderen van den Sterrenhemel"; 10.30 Vaz
Dias; 10,35 Weensch Orkest; 12.00 Sluiting.
LUXEMBURG (1191 M>
7.50 Symphonieconcert; 8.35 Vocaal concert; 9 20 Viool
concert; 10-15 Concert.
BRUSSEI (509 M.i
12.20 Concert; 130 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert
door het Omroeporkest; 6.35 Gramofoonmuziek; 8.20
Concert; 9.20 Populair concert.
KALUNDBORG (1154 M
12.20 Strijkorkest; 3.20 Harmonie-orkest; 8.30 Concert;
10.45 Strijkkwartet; 11.25 Dansmuziek.
BERLIJN (419 M.)
8.25 Gramofoonmuzlek; 10.20 Populair concert
HAMBURG (372 M l
11.20 Gramofoonmuziek; 11-50 Populair concert; 12.40
Idem; 1.40 Idem; 4.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek
8.20 Conoert; 10.50 Kamermuziek.
LANGENBF.RO (472 Mj
12.20 Populair concert; 1.55 Idem; 4.20 Concert; 11.00
Dansmuziek.
DAVENTRY (1554 M.»
12.20 Orgelrecital; 12.50 Dansmuziek; 1.35 Concert;
4.10 Gramofoonmuziek: 4.50 Concert; 9.20 Militair con
cert; 10.45 Dansmuziek.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
9.20 Concert o.l.v. E. Flament.
PARIJS (RADIO) (1724 M.)
8 05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem; 7.10 Idem; 7.40 ld.;
9.50 Idem.
MILAAN (331 M.)
8.00 Gramofoonmuziek; 8.35 Idem;. 8.50 Symphoniecon-
oert; 10.20 Gevarieerd concert.
ROME (441 M.)
835 Gramofoonmuziek; 9.35 Blijspel; 10.05 Concert
WEENEN (517 M.)
6.55 Concert; 10.35 Populair concert
WARSCHAU (1412 M
6 45 Populair concert; 8 35 Poolsch concert; 11.10 Dans
muziek.
BEBOMUNSTEB (460 M.)
8.40 Populair concert
ZATERDAG 7 OCTOBER.
HILVERSUM (296 M.)
VARA.: 800 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 1000 Mor
genwijding; VARA.: 10.15 Uitzending voor de arbei
ders in de continubedrijven; 12.00 Klein-orkest; i 1.45
Rustpoos; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.45 Causerie; 3.00
Mondaccordeonmuziek; 3.15 Causerie; 3.20 Gramofoon
muziek; 4.00 Letterkundig overzicht door A. M. de
Jong; 4.20 Mandoline-ensemble; 4.45 „Van het witte
doek"; 5.15 De Flierefluiters; 6.00 Volksliederen door
de Wielewaal; 6.30 Vioolrecital; 7.00 V.R.O.-uitzending;
VARA.: 8C0 Vaz Dias en Varia; 8.15 Herhaling S.O.S.-
berichten; 8.17 Paul Collin zingt liedjes; 8.30 Orkest;
9.15 „De zee roept" (IV); 10.00 Orkest; 10.30 Paul Col
lin; 10.45 Orkest; 11.30 Gramofoonmuzlek.
HUIZEN (1875 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek;
11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten;
12.15 Weensch Radio-octet; 1.45 Rustpoos; 2.00 Half
uurtje voor de rijpere jeugd; 2.30 Kinderuurtje: 4.00
H.I.R.O.-uitzending; K.R.O.: 5,00 Cursus in Schriftver
betering; 5,30 Orkest; 6.20 Journalistiek Weekoverzicht
7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie: „Het Hakenkruis
in de wereldhistorie"; 7.35 Orkest; 7.45 Sportkwartier-
tje; 8-00 „Ons winterprograjn". Toegelicht en verklaard
door de KJR.O.-revue „Daar heb je gelijk in"; 8-30 en
10.30 Vaz Dias; 12.00 Sluiting.
LUXEMBOURG (1191 M.)
7.50 Orkestconcert; 8.30 Causerie; 8.40 Vocaal concert;
9-20 Orkestconcert; 10.50 Cabaret; 11.20 Dansmuziek.
BRUSSEL (509 M l
12.20 Gramofoomuziek: 1.30 Concert; 5.20 Idem; 6.35
Gramofoonmuziek; 6i50 Concert; 820 Concert; 9.20
Opera-uitzending.
KALUNDBORG (1153 M.)
12.20 Strijkorkest; 2.50 Gramofoonmuziek; 3.50 Orkest;
8.20 Oud, Deensche muziek; 10.40 Concert
BERLIJN (4J9 M.1
7.20 Programma van Langenberg; 8.25 Dansmuziek.
LANGENBERG (472 M.)
12.20 Populair concert; 1.50 Concert; 7.20 Bach-concert.
HAMBURG (372 M.)
11.20 Gramofoonmuziek: 11.50 Concert; 1.40 Populair
concert; 4.20 Concert; 10.40 Dansmuziek.
DAVENTRY (1551 M.)
12.20 Concert; 1.05 Gramofoonmuziek; 135 Concert:
2.40 Gramofoonmuzlek; 3.20 Orgelconcert; 3-50 Concert
7.50 Concert; 8.20 Promenadeconcert
8.50 Radiotooneel.
PARIJS EIFFEL (1446.)
PARIJS-RADIO (1723 M.)
8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 7.10 Idem; 7.40 ld.;
8.20 Idem, 9.05 Idem.
MILAAN (331 M.)
7.20 Gramofoomuziek; 800 Idem; 9.05 Gevarieerd pro
gramma; 10.05 Dansmuziek.
ROME (441 DL)
8.35 Gramofoonmuziek; 8.50 Opera-uitzending.
WEENEN (517 Mj
7.20 Pianorecital; 8-20 Operette; 10.50 Populair cnncert.
WARSCHAU (1411 M.)
8.20 Concert; 10.45 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
7.40 Gramofoonmuziek; 10 30 Idem.