Naar het portaal van Scandinavië E Zaterdag 7 October 1933. SCHAQER COURANT. Derde blad. No. 9360 INDRUKKEN Tweewesksche Motortocht n»ar Denemarken. fl DE TUINDERS- FJ AKKERBOUW CREDIETEN. Een vaste Zeppelin-verbinding Europa-Amerika. Waarom wijkt een hoestbui zoo snel voor Abdijsiroop Auto rijdt in groep voetgangers, s Hevige explosie in Texas. Jachtopziener mishandeld. LUCHTVAART. van een pAMERIKAANSCH" BEZOEK AAN ZWEDEN. PRACHTIGE RONDRIT MET EEN ONGEDACHT SLOT. OP een goeden ochtend kregen we de verzoe king orn het in 't uitzicht gestelde „dag}? naar Zweden" te ondernemen Alzoo rustten ons uit met kiektoestel, paspoorten en vulpennen, om de ansichtjes naar Holland, waar je mi eenmaal niet buiten kunt. te schrijven. De onvolprezen A.N.W.B. had ons behalve alle mo gelijke gidsjes en prospecti ook eenige. bundeltjes dienstregelingen en tarieven van-ajile mogelijke Scan dinavische veerponten toegestuurd. En hieruit putten we de wijsheid, dat wc per „Oresund'' zouden oversteken en wel om 10.20. We tippelden er heen en waar de afstanden niet groot waren hadden we nog gelegenheid een me neer met motor plus zijspan aan te klampen aan gaande de juiste ligging van de „mailboot", die zich er op zou mogen beroemen ons tweetal over de Sont te hebben gevoerd. Dat was aan de haven en erg ver rassend was 't dus niet dat wc in vloeiend Engelsch konden converseeren. Op de boot hebben wc ons eerst gekweten van onze plichten jegens onze naasten en vijf minuten lang verbrak slechts een regelmatig pennegeltras de monotonie zoemtoon van de veiligheidsklep des stoom ketels. De boot was zeer comfortabel en voor een over tocht van l1/-' uur een vaartuig van behoorlijke afme tingen. We kregen onder het uitvaren van de haven een bizonder aardigen kijk op Kopenhagen, dat zich op dringt als een zeer langgerekte stad ongemerkt gaat de stad in het Noorden over in een aaneengcslo ten rij halplaatsen met heel veel torens. Er was in de havens niet erg veel te doen en de aanwezig hoid van een groote witte mailboot was het bewijs van Kopenhagen's beteekenis als zeehaven. Ik merkte verleden al op dat er zoo'n kostbare rij kleine eilandjes in dc Sont ligt. Al die eilandjes zijn in forten omgebouwd en wc varen er netjes tusschen door. 't Tochtje was overigens wel aardig: 't was kalm weer en best anderhalf uur uit te houden; alleen ver troebelde een raar guur regenbuitje af en toe de stemming. Malmö werd in gelatenheid ontvangen. De stad zag er vrij gewoon uit en in het verre Noordelijke ver schiet vertoonde zich heuvel- en bergland. Onze passen kregen alweer een mooi stempel we betraden Zweden en langs goed geuuiformde hee ren met onberispelijk witte petten, stonden we op Straat. Toen we even met onze oogen geknipperd hadden, als 't ware om de Zweedsche indrukken, weer een versch negatief in onze bovenkamer te laten belich ten. constateerden we dat er in Zweden, evenals in Engeland, links wordt gehouden, dat er vrecselijk veel Chevroletjes rijden en Husgvarna motorfietsen on dat de reeds geconstateerde witte pet een trek van ijdelheid van het Zweedsche volk bleek te zijn. Dakvoorts het Zweedsch al evenmin als het Deensch voor een Hollander te verstaan is en dat we bij onzen geldhandel aan boord van de Oresund met vier soor ten geld Uollandsch, Duitsch, Deensch en Zweedsch op zak liepen. Korenmolen aan de Beensche Riviera. *t Neigde naar etenstijd, toen we goed en wel van de eerste kennismaking met het uiterste hoekje Zwe den waren hekomen. Ook dit schoone land bleek een gedeprecieerd geld stelsel te bezitten en alle uitvloeisels van dien vorm den stille bespiegelingen in onze breinen. Op een voorstel om wat te gaat. eten werd geen tegenkantiing vernomen en zoo zochten we der ge woonte getrouw naar een .jestauration" van inid delklasse met eenigszins aannemelijke zindelijkheid Na lang zoeken Malmö bleek best in de ..Grand Hotels" te zitten vonden we een soort restaurant waarvan dit goede gezegd kon worden dat er van de voor 't raam hangende consumptie- en schotel- prijzen, hoewel totaal onleesbaar, geen enkele finan cieel afgrijzen verwekte. 'tWerd een diner met drie gangen, waarbij de ge barentaal door geduldige oefening een heel eind ge vorderd bleek te zijn. De manier van eten was overigens net als in De nemarken. Groenten, ho maar!, gebakken uien over de biefstuk en gladde aardappels en „Rogrö" toe Waarmee ik maar wilde zeggen, dat het geheel naar onzen wcnsch was, als zijnde on sdagolijksch voed el, maar dat alleen één gedachte ons hechter bezielde: „wat zal ik lekker in de slaboontjés grazen als ik weer thuis ben!" De betaling bracht moeilijkheid. We hadden maar weinig Zwecds-h geld en Deensche bankjes wilde de juffrouw niet hebben. De Grundvigkerk te Kopenhagen. Gelukkig bleek het goede mensch na een in het Ztveedsch afgestoken preek, waarvan we geen iota verstonden, op de voor de hand liggende gedachte te komen om het Deensche geld even te gaan wisselen. Malmö dan was een stad van om en nabij de 100.000 inwoners en wc hadden er dan ook nog al eenige verwachting van, temeer daar we hadden ge hoord, dat men er zoo goed bouwde en over een villa park beschikte waar wel wat te kijk viel. Aldus slenterden we étalages kijkend de hoofdstraten door langs al die menschen met witte petten en kwamen bij een paar oude kerken te land, waarvan we er een door de openstaande deur binnen liepen. Er stond een prachtig bewerkt doopvond in en dat was wel even dc moeite waard. Malmö viel overigens tegen, buitenwijken hebben we niet ontdekt en na 't stadhuis ter wille van de curiositeit even te hebben vereeuwigd, hebben we maar een trammetje gepikt, hetwelk ons blijkens een op „ringbaan" gelijkend opschrift rond «Ie stad zou voeren. Toch vertrouwden we onze Zweedsche öres niet zonder moer aan den tramconducteur toe. maar maakten eerst vanaf het trottoir een handbeweging als een gemakzuchtig jongeling dat pleegt te doen als hij op de lange golf aan een meisje de volgende dans verzoekt. De conducteur viel mee te praten. Dat. bleek uit z'n van taalkennis getuigende uitdrukkingen in het Duitsch, die hij bezigde om ons na een rondrit van 10 minuten te beduiden, dat we „d'r Ui»" moesten. Hoewel we. gevoéld de behagolijkneid van het zitten in de tram en gehoord het feit dat we zonder eenteen twijfel nog twee uur door 't saaie Malmö zouden moe ten «lazen alvorens onze boot weer n&ar huis. d.w.z. naar Kopenhagen, zou brengen, ik zei. hoewel we om bovengenoemde beweegredenen een houding hadden kunnen aannemen van „mij nie gesieri" „mijnheer ik versta u niet", wilden we den beleefden Zweed, niet uittarten tot nadere en wellicht handtastelijke explicaties. En verlieten de tram, om via de showroom van een auobedrijf neer te vlijen op een waarschijn lijk vanwege de V.V.V. „Malmö Vooruit" of „Tot Mal mö's bloei" neergeplanto bank in de schaduw van één of andere eeuwenoude eik die behalve onze rust plaats ook de door ons bezochte kerk belommerde. Vanaf deze zitplaats hebben we een lekkere sap pige medidatie over luid opgezet over al wat Zweedsch en der Zweden was. Neen, ik zal niet oordeelen over Zweden, we zijn er om zoo te zeggen niet in geweest. Wel lijkt het. me om er een vacant ie aan te wijden. We zijn 'savonds met een boot van «le spoorwe gen teruggekeerd en maakten zoodoende kennis met de Deensche spoorwagens op het traject Vrijhaven- Centraal Station Kopenhagen. De indruk was heel gunstig; gewone derde klas coupé's zijn tiet zoo als in onze D-treincn, d.w.z. met een behoorlijke afslui ting van de gang in den vorm van een glazen schuif deur. een schakelaar voor 't elertrisch licht on een soort gedekte stof op de banken; 'n kruising van manchester en vilt. 's Avonds in de jeugdherberg terug, zat daar warem pel onze beste brave Australiër aan tafel, met een glimlach om den mond en z'n „Spoorwegkaart van West- en Midden-Europa" voor zich uitgespreid. Het weerziens was erg hartelijk en we vernamen van trajecten van 110 KM. per dag tegen wind, heu vel op, heuvel af. En dat terwijl hij moederziel alleen was en geen letter Duitsch verstond, laat staan van Deensch. Dat was ongetwijfeld een zeer taaie rakker! We hehbett tijdens ons pleizierig verblijf in de Deen sche dreven nog even in „de rats" gezeten. M'n vriend z'n leeren jas was n.1. spoorloos verdwenen én een diepgaand onderzoek onder leiding van den herbergs vader tooverde tenslotte dit onmisbare kleedingstuk weer te voorschijn uit een haast onvindbare schuil plaats in één der zalen van de K.F.U.M. We hebben de week besloten met een rondrit door Noord-Seeland. *tWas op een stralenden Zaterdagmorgen en de heelc wereld jubelde ons in volle zomerstemming toe. Onze motor liep daf het een lieve lust was, ontdaan nu van de groote bagage. Eerst koersten we langs de Deensche Riviera, wat een heel dik woord is vóór iets vrij matigs. De Deensche Riviera dan is een aaneengesloten rij villa-dorpen aan de langzaam in de Sont afloopende kust van Seeland. 't Is er wel om te wezen en je vacantie buiten het stadsgewoel door te brengen, maar wat er ontbreekt is een strand. Er zijn misschien vijf plaatsen aan de- 60 K.M. lange kustlijn, waar een durvend ondernemer van een hotel of badexploitatie een kunstmatig strand heeft laten aanleggen. De rit door Noord-Seeland is één der allermooiste geweest van onze reis. We hebben van buitengewoon aantrekkelijke vergezichten genoten op de meren, waarin de tot de waterlijn beboschte heuvels atioo- pen. In een aardig theehuisje hebben we roastbief met uien gehad en op verzoek van den eigenaar onze na men met een kleine opmerking er bij in z n gasten boek geschreven. Toch eigenaardig, we maakten dat ritje zoo even terloops, maar het was een dikke 150 K.M., dus van hier naar Dordrecht, een bewijs hoe we aan het rijden gewend raakten. We kwamen om even over vieren in een bar on gewoon stuk van Kopenhagen terug en we wisten lieg noch steg en dank zij een ondefincerbaar rich- tiugsgevoel, stuurden we lukraak straten in en plei nen over. Totdat eensklaps een bouwwerk onze aan dacht trok en tot afstappen noopte, 't Betrof de hier bij afgebeelde Grundvig-kerl:, die nog ii. aanbouw is, maar waarvan de voorgevel al voltooid is. Een geluk bij een ongeluk. Stel u gerust: het. ongeluk was niet erg, bracht ons, noch de .motor uiterlijk letsel. En wees kalm, want het geluk was geen „zij" en geen sweepstakeprijs. Onze motor' was met geen stok meer aan te krijgen toen wc na de lijnen en vormen van de Grundvig kerk nauwelijks geanalyseerd te hebber., „in het zweet des aanschijns" vanwege de leeren jassen aan het duwen* en aantrappen waren. Er stonden weer ver schillende 'wegen open: óf «le bougie was vet, óf dc onderbreker was vuil, óf' de heele magneet was tot desr.elfs vaderen verzameld. Aangezien het eigenhandige vluchtige onderzoek aan den kant \an de straat „onder dc rook" van de Grundvig kerk niét tot een Andere conclusie leidde «lat de ondeskundige araateurdcrij alleen tijdverspil len en vuile handen maken was. duwden we maar een mar honderd meter, waar een vrij goed geouti- leerde garage was. De spil van den onbreker was sedert de operatie in Körsör weer zoo roestig, dat de platinapunten van den onderbreker hun gebruikelijke liefkoozingen niet op tijd en soms heelemaal niet volbrachten. En in de tweede plaats was de bougie hoewel gloednieuw niet eens bestand geweest tegen «le luttele 2000 K.M. «lie we er gauw op zouden hebben zitten. Onderwijl dat een monteur die Gode zij dank enkele woorden Duitsch sprak en verstond zich over onze vonken fabriek ontfermde, volgden wij de evoluties van een Indian met zijspan men rijdt heel veel zijspan in Denemarken! die de binnenplaats opschoof. De eigenaar kende Hollandsch; dat was aardig, vonden we en na niet al te langen tijd wisten we te doen te hebben met een Deensch ingenieur, die een jaar of zes in Ned.-Indië had gewoond en net even voor da crisis zonder kleerscheuren naar zijn vaderland was teruggekeerd, waarschijnlijk ver gezeld van eenige overgesuikerde spaarduitjes, daar hij een villa in één der badplaatsen bewoonde. Het slot van de zaak was dat hij ons uit nood igde om den volgenden «lag dus Zondag om 12 uur bij hem te komen. Wij namen het in dank aan en terwijl we voorloopig afscheid namen van onzen'toekömsti- gen gastheer. Ir. Hans Voss. keek ik tevreden naar de. door middel van nieuwe bougie en verschoonden onderbreker to* vuurtorenlicht gepromoveerde bougie- vonk en we konden vertrekken. Ir. Voss zou ons vast goed ontvangen en de zeer gepeperde reparatierekening, waartegen we in kern achtig Hollandsch, Duitsch en Engelsch te keer gin gen, vermocht niet. do week met een sombere ge moedstemming te besluiten. 't Werd een rechte Zaterdagavond. M'n vriend heeft een radiotentoonstelliing bezocht per luxe wagen van een zendamateur, die hij op onnavolgbare wijze mid dels een lijstje met geheimzinnige letter- en cijfer combinaties en Deensche straatnamen, heeft opge spoord Ondergeteekendo is een brief wezen halen van het postkantoor, heeft een geschikte bank opgezocht aan den oever van de groote verkeerstroom over Radhus- pjadsen. En heeft onder het genot van een cigaret Vernomen wat er onder de Westfriesche jeugd was voorgevallen. Onze Australiër had een paar lamlgenooten opge daan en zat ongetwijfeld pret., te maken in W'tvex. HENK JONKER Hz. (Wordt vervolgd.) Overse^-omsten met de provincie inzake de nog bij vele boerenleenbanken loopende voorschotten. De Coöp. Cenlralc Raiffeisenbank te Utrecht heeft, naar men aan de N.R.Crt. meldt, aan dc bij haar aan gesloten boerenleenbanken in Noord-Holland meege deeld. dat in verhand me» het feit, dat bij vele boe renleenbanken nog vele tuinders- en akkerbouw- voorschotten loopen, welke oorspronkelijk voor den tijd van één jaar werden verstrekt met de provincie de volgende regeling is getroffen. De provincie zal als waarborg voor de per 1 Oct. 1933 nog verschuldigde voorschotten een bedrag bij de boerenleenbanken deponee- ren, overeenkomende met het totaalbedrag, waarvoor zij nog garant is. Voor zoover de rente over 1932 niet betaald is door debiteur of door provincie en/of gemeenten, zal deze alsnog door de provincie en gemeenten moe ten worden betaald. Dit betreft de zooge naamde provinciale tuinderscredieten, de tuinbouwvoorschotten 19301931 en de zoo genaamde akkerbouwcredieten. Nog kan worden meegedeeld, dat er van de zijde der provincie er bij de gemeenten op aangedrongen zal worden, éenzelfde regeling te treffen om het "be drag. waarvoor zij garant zijn Ook is het bedoeling dat door de provincie ook de Provinciale Tuinders credieten, verstrekt in 1923, voorzoover ze nog niet zijn afgelost, ook te voldoen Voor de tuinbouwvoor schotten 19301931 en de akkerbouwcredieten heeft de provincie zich voor 70 pet., de gemeente voor 30 pet. garant gesteld, voor die van 1923 de provincie voor 90 pet. en particulieren voor 10 pet. Als we goed zijn ingelicht beloopen de credieten van 1923 nog ongeveer f 100.000 en di< van 19301931 nog ongeveer voor het volle bedrag, dat oorspronke lijk is verleend. Reeds in 1934? V.D. verneemt uit Londen: Volgens de „Daily Herald" zouden de plannen voor een regelmatigen Zeppelindienst tusschen Europa en Amerika reeds zoo ver gevorderd zijn, dat reeds het volgend jaar een Duitsch—Amerikaansche maatschappij gevormd zal kunnen worden om dezen dienst te exploiteeren. Amerika zal een nieuw, reusachtig luchtschip, dat aan alle verkeerseischen voldoet, bouwen, dat teza men met de op het oogenblik in Duitschland in aan bouw zijnde nieuwe Zeppelin den dienst Europa- Amerika zal kunnen onderhouden. Omdat Abdijsiroop het lichaam ia nor malen toestand brengt door de ontsteking veroorzakende slijm uit borst en keel te verwijderen. Daardoor wordt de oorzaak van Uw hoest bestreden en Uw ademhaling weer gezond. Gebruikt de slijmoplossende. verzachtende en toch krachtig werkende Abdijsiroop, de vriend vanelk.die hoest of aan ademhaling-stoor- aissen lijdt. Sedert menschen-heugento geroemd bijHoest, Bronchitis, Asthma. AKKER'i ..Voor de Borst" Alom verkrijgbaar. Thans Fl. l.-.Fl. 1.50, Fl.2.75 Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons per doos 35 ct. per dubbele doos 60 ct ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop) Eén doode en vijftien gewonden. V.D. verneemt uit Rome: Uit Pavia wordt gemeld, dat nabij San Martino een autobus, die op weg was naar Genua, door tot nog toe onbekende oorzaak in een groep voetgangers reed. Eén voetganger werd gedood, terwijl vier an deren in hopeloozen toestand naar een ziekenhuis moesten worden overgebracht. De auto verwondde voorts nog elf andere voorbijgangers, die er echter minder ernstig aan toe zijn. 3 dooden, 5 gewonden. V.D. verneemt uit New York: In Beaumont (Tc:;r.: is door onbekende oorzaak bij de Magnolia Petroleum Company een hevige ontploffing ontstaan. Tot dusverre werden 3 dooden en 5 gewonden gebor gen. Drie personen gearresteerd. Uit Ede: Toen de jachtopziener-boschwachler Slagmolen tegen drie mannen, die in de bosschen on der De Ginkel aan het herfsttakken snijden waren, proces verbaal wilde opmaken, stuitte hij daarbij op hevig verzet. De mannen grepen den jachtopziener beet, mishandelden hem en dreigden hem met een groote Duitsche, geladen revolver. Daarop namen zij de vlucht en verdwenen per auto in de richting Arn hem. De uolitie uit Ede. die even later onder leiding van commissaris Hulsman -ter assistentie arriveerde, is er in geslaagd de mannen in te halen en te ar resteeren. Zij werden in voorloopige bewaring ge steld, terwijl de revolver werd in beslag genomen. De aangehoudenen zijn de drie gebroeders Kronen berg. Twee van hen T. en A. M. Kronenberg, zijn af komstig uit Rijswijk, dé derde W. A. Kronenberg woont te Den Haag. Zij hadden de herfsttakken wil len verkoopen. HET BRANDENDE WRAK AAN LAND GEDREVEN. Uit Oslo, 5 Oct. (V.D.): Het brandende wrak van het Noorsche s.s. Roholm dat Woensdag S.O.S.-sei nen heeft uitgezonden, is Donderdag noordelijk van Vardö stuurloos aan land gedreven. Slechts door een gelukkig toeval is het een schip, dat de koers van het brandende vaartuig kruiste, gelukt, de geheele be manning van 25 koppen te redden. BOTSING TUSSCHEN TWEE ROEMEENSCHE VLIEGTUIGEN. Drie dooden. In de nabijheid van Stoinesti in Roemenië, zijn bij een manoeuvre twee bombardementsvliegtuigen met elkaar in botsing gekomen en neergestort. Drie offi cieren zijn gedood. FRANSCH WATERVLIEGTUIG NEERGESTORT. Drie dooden. In de nabijheid van het militaire vliegveld Berrc bij Marseille is een marinevliegtuig neergestort. De drie inzittenden vonden den dood. TWEE VLIEGTUIGONGEVALLEN IN POLEN. 1 doode, 2 anderen aan den dood ontsnapt. Uit Warschau, 5 Oct. (V.D.): Te Bialystok stort te een Poolsch vliegtuig door onbekende oorzaak om laag. De piloot werd gedood. Nabij Posen kwamen bij manoeuvres twee militaire vliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing en wer den totaal vernield. De beide piloten wisten zich ech ter met behulp van hun parachute uit «le vliegtuigen te bevrijden en kwamen behouden op den grond neer. DE MOLLISONS. De Seafarer II hersteld. Het vliegtuig der Mollisons de Seafarer II, is her steld én op het vliegveld te Ontario in gereedheid gebracht om iedere minuut te kunnen vertrekken. De weerberichten over den Atlantischen Oceaan wa ren gisteren echter ongunstig, zoodat het vertrek tot heden is uitgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 9