Naar het portaal van Scandinavië
E
Zaterdag 7 October 1933.
SCHAQER COURANT.
Derde blad. No. 9360
INDRUKKEN
Tweewesksche Motortocht
n»ar Denemarken.
fl
DE TUINDERS- FJ AKKERBOUW
CREDIETEN.
Een vaste Zeppelin-verbinding
Europa-Amerika.
Waarom wijkt een hoestbui
zoo snel voor Abdijsiroop
Auto rijdt in groep voetgangers, s
Hevige explosie in Texas.
Jachtopziener mishandeld.
LUCHTVAART.
van een
pAMERIKAANSCH" BEZOEK AAN ZWEDEN.
PRACHTIGE RONDRIT MET EEN
ONGEDACHT SLOT.
OP een goeden ochtend kregen we de verzoe
king orn het in 't uitzicht gestelde „dag}?
naar Zweden" te ondernemen Alzoo rustten
ons uit met kiektoestel, paspoorten en
vulpennen, om de ansichtjes naar Holland, waar je
mi eenmaal niet buiten kunt. te schrijven.
De onvolprezen A.N.W.B. had ons behalve alle mo
gelijke gidsjes en prospecti ook eenige. bundeltjes
dienstregelingen en tarieven van-ajile mogelijke Scan
dinavische veerponten toegestuurd.
En hieruit putten we de wijsheid, dat wc per
„Oresund'' zouden oversteken en wel om 10.20.
We tippelden er heen en waar de afstanden niet
groot waren hadden we nog gelegenheid een me
neer met motor plus zijspan aan te klampen aan
gaande de juiste ligging van de „mailboot", die zich
er op zou mogen beroemen ons tweetal over de Sont
te hebben gevoerd. Dat was aan de haven en erg ver
rassend was 't dus niet dat wc in vloeiend Engelsch
konden converseeren.
Op de boot hebben wc ons eerst gekweten van
onze plichten jegens onze naasten en vijf minuten
lang verbrak slechts een regelmatig pennegeltras de
monotonie zoemtoon van de veiligheidsklep des stoom
ketels.
De boot was zeer comfortabel en voor een over
tocht van l1/-' uur een vaartuig van behoorlijke afme
tingen.
We kregen onder het uitvaren van de haven een
bizonder aardigen kijk op Kopenhagen, dat zich op
dringt als een zeer langgerekte stad ongemerkt
gaat de stad in het Noorden over in een aaneengcslo
ten rij halplaatsen met heel veel torens. Er was
in de havens niet erg veel te doen en de aanwezig
hoid van een groote witte mailboot was het bewijs
van Kopenhagen's beteekenis als zeehaven.
Ik merkte verleden al op dat er zoo'n kostbare rij
kleine eilandjes in dc Sont ligt. Al die eilandjes zijn
in forten omgebouwd en wc varen er netjes tusschen
door. 't Tochtje was overigens wel aardig: 't was kalm
weer en best anderhalf uur uit te houden; alleen ver
troebelde een raar guur regenbuitje af en toe de
stemming.
Malmö werd in gelatenheid ontvangen. De stad zag
er vrij gewoon uit en in het verre Noordelijke ver
schiet vertoonde zich heuvel- en bergland.
Onze passen kregen alweer een mooi stempel we
betraden Zweden en langs goed geuuiformde hee
ren met onberispelijk witte petten, stonden we op
Straat.
Toen we even met onze oogen geknipperd hadden,
als 't ware om de Zweedsche indrukken, weer een
versch negatief in onze bovenkamer te laten belich
ten. constateerden we dat er in Zweden, evenals in
Engeland, links wordt gehouden, dat er vrecselijk
veel Chevroletjes rijden en Husgvarna motorfietsen
on dat de reeds geconstateerde witte pet een trek van
ijdelheid van het Zweedsche volk bleek te zijn.
Dakvoorts het Zweedsch al evenmin als het Deensch
voor een Hollander te verstaan is en dat we bij onzen
geldhandel aan boord van de Oresund met vier soor
ten geld Uollandsch, Duitsch, Deensch en Zweedsch
op zak liepen.
Korenmolen aan de Beensche Riviera.
*t Neigde naar etenstijd, toen we goed en wel van
de eerste kennismaking met het uiterste hoekje Zwe
den waren hekomen.
Ook dit schoone land bleek een gedeprecieerd geld
stelsel te bezitten en alle uitvloeisels van dien vorm
den stille bespiegelingen in onze breinen.
Op een voorstel om wat te gaat. eten werd geen
tegenkantiing vernomen en zoo zochten we der ge
woonte getrouw naar een .jestauration" van inid
delklasse met eenigszins aannemelijke zindelijkheid
Na lang zoeken Malmö bleek best in de ..Grand
Hotels" te zitten vonden we een soort restaurant
waarvan dit goede gezegd kon worden dat er van
de voor 't raam hangende consumptie- en schotel-
prijzen, hoewel totaal onleesbaar, geen enkele finan
cieel afgrijzen verwekte.
'tWerd een diner met drie gangen, waarbij de ge
barentaal door geduldige oefening een heel eind ge
vorderd bleek te zijn.
De manier van eten was overigens net als in De
nemarken. Groenten, ho maar!, gebakken uien over
de biefstuk en gladde aardappels en „Rogrö" toe
Waarmee ik maar wilde zeggen, dat het geheel naar
onzen wcnsch was, als zijnde on sdagolijksch voed el,
maar dat alleen één gedachte ons hechter bezielde:
„wat zal ik lekker in de slaboontjés grazen als ik
weer thuis ben!"
De betaling bracht moeilijkheid. We hadden maar
weinig Zwecds-h geld en Deensche bankjes wilde de
juffrouw niet hebben.
De Grundvigkerk te Kopenhagen.
Gelukkig bleek het goede mensch na een in het
Ztveedsch afgestoken preek, waarvan we geen iota
verstonden, op de voor de hand liggende gedachte te
komen om het Deensche geld even te gaan wisselen.
Malmö dan was een stad van om en nabij de
100.000 inwoners en wc hadden er dan ook nog al
eenige verwachting van, temeer daar we hadden ge
hoord, dat men er zoo goed bouwde en over een villa
park beschikte waar wel wat te kijk viel.
Aldus slenterden we étalages kijkend de
hoofdstraten door langs al die menschen met witte
petten en kwamen bij een paar oude kerken te land,
waarvan we er een door de openstaande deur binnen
liepen. Er stond een prachtig bewerkt doopvond in
en dat was wel even dc moeite waard.
Malmö viel overigens tegen, buitenwijken hebben
we niet ontdekt en na 't stadhuis ter wille van de
curiositeit even te hebben vereeuwigd, hebben we
maar een trammetje gepikt, hetwelk ons blijkens een
op „ringbaan" gelijkend opschrift rond «Ie stad zou
voeren.
Toch vertrouwden we onze Zweedsche öres niet
zonder moer aan den tramconducteur toe. maar
maakten eerst vanaf het trottoir een handbeweging
als een gemakzuchtig jongeling dat pleegt te doen
als hij op de lange golf aan een meisje de volgende
dans verzoekt.
De conducteur viel mee te praten. Dat. bleek uit
z'n van taalkennis getuigende uitdrukkingen in het
Duitsch, die hij bezigde om ons na een rondrit van
10 minuten te beduiden, dat we „d'r Ui»" moesten.
Hoewel we. gevoéld de behagolijkneid van het zitten
in de tram en gehoord het feit dat we zonder eenteen
twijfel nog twee uur door 't saaie Malmö zouden moe
ten «lazen alvorens onze boot weer n&ar huis. d.w.z.
naar Kopenhagen, zou brengen, ik zei. hoewel we om
bovengenoemde beweegredenen een houding hadden
kunnen aannemen van „mij nie gesieri" „mijnheer
ik versta u niet", wilden we den beleefden Zweed,
niet uittarten tot nadere en wellicht handtastelijke
explicaties. En verlieten de tram, om via de showroom
van een auobedrijf neer te vlijen op een waarschijn
lijk vanwege de V.V.V. „Malmö Vooruit" of „Tot Mal
mö's bloei" neergeplanto bank in de schaduw van één
of andere eeuwenoude eik die behalve onze rust
plaats ook de door ons bezochte kerk belommerde.
Vanaf deze zitplaats hebben we een lekkere sap
pige medidatie over luid opgezet over al wat
Zweedsch en der Zweden was.
Neen, ik zal niet oordeelen over Zweden, we zijn
er om zoo te zeggen niet in geweest. Wel lijkt het.
me om er een vacant ie aan te wijden.
We zijn 'savonds met een boot van «le spoorwe
gen teruggekeerd en maakten zoodoende kennis met
de Deensche spoorwagens op het traject Vrijhaven-
Centraal Station Kopenhagen. De indruk was heel
gunstig; gewone derde klas coupé's zijn tiet zoo als
in onze D-treincn, d.w.z. met een behoorlijke afslui
ting van de gang in den vorm van een glazen schuif
deur. een schakelaar voor 't elertrisch licht on een
soort gedekte stof op de banken; 'n kruising van
manchester en vilt.
's Avonds in de jeugdherberg terug, zat daar warem
pel onze beste brave Australiër aan tafel, met een
glimlach om den mond en z'n „Spoorwegkaart van
West- en Midden-Europa" voor zich uitgespreid.
Het weerziens was erg hartelijk en we vernamen
van trajecten van 110 KM. per dag tegen wind, heu
vel op, heuvel af. En dat terwijl hij moederziel alleen
was en geen letter Duitsch verstond, laat staan van
Deensch. Dat was ongetwijfeld een zeer taaie rakker!
We hehbett tijdens ons pleizierig verblijf in de Deen
sche dreven nog even in „de rats" gezeten. M'n vriend
z'n leeren jas was n.1. spoorloos verdwenen én een
diepgaand onderzoek onder leiding van den herbergs
vader tooverde tenslotte dit onmisbare kleedingstuk
weer te voorschijn uit een haast onvindbare schuil
plaats in één der zalen van de K.F.U.M.
We hebben de week besloten met een rondrit
door Noord-Seeland.
*tWas op een stralenden Zaterdagmorgen en de
heelc wereld jubelde ons in volle zomerstemming toe.
Onze motor liep daf het een lieve lust was, ontdaan
nu van de groote bagage. Eerst koersten we langs
de Deensche Riviera, wat een heel dik woord is vóór
iets vrij matigs. De Deensche Riviera dan is een
aaneengesloten rij villa-dorpen aan de langzaam in
de Sont afloopende kust van Seeland. 't Is er wel
om te wezen en je vacantie buiten het stadsgewoel
door te brengen, maar wat er ontbreekt is een
strand. Er zijn misschien vijf plaatsen aan de- 60
K.M. lange kustlijn, waar een durvend ondernemer
van een hotel of badexploitatie een kunstmatig
strand heeft laten aanleggen.
De rit door Noord-Seeland is één der allermooiste
geweest van onze reis. We hebben van buitengewoon
aantrekkelijke vergezichten genoten op de meren,
waarin de tot de waterlijn beboschte heuvels atioo-
pen.
In een aardig theehuisje hebben we roastbief met
uien gehad en op verzoek van den eigenaar onze na
men met een kleine opmerking er bij in z n gasten
boek geschreven.
Toch eigenaardig, we maakten dat ritje zoo even
terloops, maar het was een dikke 150 K.M., dus van
hier naar Dordrecht, een bewijs hoe we aan het
rijden gewend raakten.
We kwamen om even over vieren in een bar on
gewoon stuk van Kopenhagen terug en we wisten
lieg noch steg en dank zij een ondefincerbaar rich-
tiugsgevoel, stuurden we lukraak straten in en plei
nen over. Totdat eensklaps een bouwwerk onze aan
dacht trok en tot afstappen noopte, 't Betrof de hier
bij afgebeelde Grundvig-kerl:, die nog ii. aanbouw is,
maar waarvan de voorgevel al voltooid is.
Een geluk bij een ongeluk.
Stel u gerust: het. ongeluk was niet erg, bracht ons,
noch de .motor uiterlijk letsel. En wees kalm, want
het geluk was geen „zij" en geen sweepstakeprijs.
Onze motor' was met geen stok meer aan te krijgen
toen wc na de lijnen en vormen van de Grundvig
kerk nauwelijks geanalyseerd te hebber., „in het zweet
des aanschijns" vanwege de leeren jassen aan het
duwen* en aantrappen waren. Er stonden weer ver
schillende 'wegen open: óf «le bougie was vet, óf dc
onderbreker was vuil, óf' de heele magneet was tot
desr.elfs vaderen verzameld.
Aangezien het eigenhandige vluchtige onderzoek
aan den kant \an de straat „onder dc rook" van de
Grundvig kerk niét tot een Andere conclusie leidde
«lat de ondeskundige araateurdcrij alleen tijdverspil
len en vuile handen maken was. duwden we maar
een mar honderd meter, waar een vrij goed geouti-
leerde garage was.
De spil van den onbreker was sedert de operatie
in Körsör weer zoo roestig, dat de platinapunten van
den onderbreker hun gebruikelijke liefkoozingen niet
op tijd en soms heelemaal niet volbrachten. En in de
tweede plaats was de bougie hoewel gloednieuw
niet eens bestand geweest tegen «le luttele 2000
K.M. «lie we er gauw op zouden hebben zitten.
Onderwijl dat een monteur die Gode zij dank
enkele woorden Duitsch sprak en verstond zich
over onze vonken fabriek ontfermde, volgden wij de
evoluties van een Indian met zijspan men rijdt heel
veel zijspan in Denemarken! die de binnenplaats
opschoof. De eigenaar kende Hollandsch; dat was
aardig, vonden we en na niet al te langen tijd wisten
we te doen te hebben met een Deensch ingenieur,
die een jaar of zes in Ned.-Indië had gewoond en
net even voor da crisis zonder kleerscheuren naar
zijn vaderland was teruggekeerd, waarschijnlijk ver
gezeld van eenige overgesuikerde spaarduitjes, daar
hij een villa in één der badplaatsen bewoonde. Het
slot van de zaak was dat hij ons uit nood igde om den
volgenden «lag dus Zondag om 12 uur bij hem
te komen. Wij namen het in dank aan en terwijl
we voorloopig afscheid namen van onzen'toekömsti-
gen gastheer. Ir. Hans Voss. keek ik tevreden naar
de. door middel van nieuwe bougie en verschoonden
onderbreker to* vuurtorenlicht gepromoveerde bougie-
vonk en we konden vertrekken.
Ir. Voss zou ons vast goed ontvangen en de zeer
gepeperde reparatierekening, waartegen we in kern
achtig Hollandsch, Duitsch en Engelsch te keer gin
gen, vermocht niet. do week met een sombere ge
moedstemming te besluiten.
't Werd een rechte Zaterdagavond. M'n vriend heeft
een radiotentoonstelliing bezocht per luxe wagen van
een zendamateur, die hij op onnavolgbare wijze mid
dels een lijstje met geheimzinnige letter- en cijfer
combinaties en Deensche straatnamen, heeft opge
spoord
Ondergeteekendo is een brief wezen halen van het
postkantoor, heeft een geschikte bank opgezocht aan
den oever van de groote verkeerstroom over Radhus-
pjadsen. En heeft onder het genot van een cigaret
Vernomen wat er onder de Westfriesche jeugd was
voorgevallen.
Onze Australiër had een paar lamlgenooten opge
daan en zat ongetwijfeld pret., te maken in W'tvex.
HENK JONKER Hz.
(Wordt vervolgd.)
Overse^-omsten met de provincie inzake de
nog bij vele boerenleenbanken loopende
voorschotten.
De Coöp. Cenlralc Raiffeisenbank te Utrecht heeft,
naar men aan de N.R.Crt. meldt, aan dc bij haar aan
gesloten boerenleenbanken in Noord-Holland meege
deeld. dat in verhand me» het feit, dat bij vele boe
renleenbanken nog vele tuinders- en akkerbouw-
voorschotten loopen, welke oorspronkelijk voor den
tijd van één jaar werden verstrekt met de provincie
de volgende regeling is getroffen.
De provincie zal als waarborg voor de per
1 Oct. 1933 nog verschuldigde voorschotten
een bedrag bij de boerenleenbanken deponee-
ren, overeenkomende met het totaalbedrag,
waarvoor zij nog garant is. Voor zoover de
rente over 1932 niet betaald is door debiteur
of door provincie en/of gemeenten, zal deze
alsnog door de provincie en gemeenten moe
ten worden betaald. Dit betreft de zooge
naamde provinciale tuinderscredieten, de
tuinbouwvoorschotten 19301931 en de zoo
genaamde akkerbouwcredieten.
Nog kan worden meegedeeld, dat er van de zijde
der provincie er bij de gemeenten op aangedrongen
zal worden, éenzelfde regeling te treffen om het "be
drag. waarvoor zij garant zijn Ook is het bedoeling
dat door de provincie ook de Provinciale Tuinders
credieten, verstrekt in 1923, voorzoover ze nog niet
zijn afgelost, ook te voldoen Voor de tuinbouwvoor
schotten 19301931 en de akkerbouwcredieten heeft
de provincie zich voor 70 pet., de gemeente voor 30
pet. garant gesteld, voor die van 1923 de provincie
voor 90 pet. en particulieren voor 10 pet.
Als we goed zijn ingelicht beloopen de credieten
van 1923 nog ongeveer f 100.000 en di< van 19301931
nog ongeveer voor het volle bedrag, dat oorspronke
lijk is verleend.
Reeds in 1934?
V.D. verneemt uit Londen: Volgens de „Daily
Herald" zouden de plannen voor een regelmatigen
Zeppelindienst tusschen Europa en Amerika reeds
zoo ver gevorderd zijn, dat reeds het volgend jaar een
Duitsch—Amerikaansche maatschappij gevormd zal
kunnen worden om dezen dienst te exploiteeren.
Amerika zal een nieuw, reusachtig luchtschip, dat
aan alle verkeerseischen voldoet, bouwen, dat teza
men met de op het oogenblik in Duitschland in aan
bouw zijnde nieuwe Zeppelin den dienst Europa-
Amerika zal kunnen onderhouden.
Omdat Abdijsiroop het lichaam ia nor
malen toestand brengt door de ontsteking
veroorzakende slijm uit borst en keel
te verwijderen. Daardoor wordt de
oorzaak van Uw hoest bestreden en
Uw ademhaling weer gezond. Gebruikt
de slijmoplossende. verzachtende en toch
krachtig werkende Abdijsiroop, de vriend
vanelk.die hoest of aan ademhaling-stoor-
aissen lijdt. Sedert menschen-heugento
geroemd bijHoest, Bronchitis, Asthma.
AKKER'i
..Voor de Borst"
Alom verkrijgbaar. Thans Fl. l.-.Fl. 1.50, Fl.2.75
Gebruik buitenshuis Abdijsiroop-Bonbons
per doos 35 ct. per dubbele doos 60 ct
ABDIJSIROOP-BONBONS (Gestolde Abdijsiroop)
Eén doode en vijftien gewonden.
V.D. verneemt uit Rome:
Uit Pavia wordt gemeld, dat nabij San Martino
een autobus, die op weg was naar Genua, door tot
nog toe onbekende oorzaak in een groep voetgangers
reed. Eén voetganger werd gedood, terwijl vier an
deren in hopeloozen toestand naar een ziekenhuis
moesten worden overgebracht. De auto verwondde
voorts nog elf andere voorbijgangers, die er echter
minder ernstig aan toe zijn.
3 dooden, 5 gewonden.
V.D. verneemt uit New York: In Beaumont
(Tc:;r.: is door onbekende oorzaak bij de Magnolia
Petroleum Company een hevige ontploffing ontstaan.
Tot dusverre werden 3 dooden en 5 gewonden gebor
gen.
Drie personen gearresteerd.
Uit Ede: Toen de jachtopziener-boschwachler
Slagmolen tegen drie mannen, die in de bosschen on
der De Ginkel aan het herfsttakken snijden waren,
proces verbaal wilde opmaken, stuitte hij daarbij op
hevig verzet. De mannen grepen den jachtopziener
beet, mishandelden hem en dreigden hem met een
groote Duitsche, geladen revolver. Daarop namen zij
de vlucht en verdwenen per auto in de richting Arn
hem. De uolitie uit Ede. die even later onder leiding
van commissaris Hulsman -ter assistentie arriveerde,
is er in geslaagd de mannen in te halen en te ar
resteeren. Zij werden in voorloopige bewaring ge
steld, terwijl de revolver werd in beslag genomen.
De aangehoudenen zijn de drie gebroeders Kronen
berg. Twee van hen T. en A. M. Kronenberg, zijn af
komstig uit Rijswijk, dé derde W. A. Kronenberg
woont te Den Haag. Zij hadden de herfsttakken wil
len verkoopen.
HET BRANDENDE WRAK AAN LAND GEDREVEN.
Uit Oslo, 5 Oct. (V.D.): Het brandende wrak van
het Noorsche s.s. Roholm dat Woensdag S.O.S.-sei
nen heeft uitgezonden, is Donderdag noordelijk van
Vardö stuurloos aan land gedreven. Slechts door een
gelukkig toeval is het een schip, dat de koers van het
brandende vaartuig kruiste, gelukt, de geheele be
manning van 25 koppen te redden.
BOTSING TUSSCHEN TWEE ROEMEENSCHE
VLIEGTUIGEN.
Drie dooden.
In de nabijheid van Stoinesti in Roemenië, zijn bij
een manoeuvre twee bombardementsvliegtuigen met
elkaar in botsing gekomen en neergestort. Drie offi
cieren zijn gedood.
FRANSCH WATERVLIEGTUIG NEERGESTORT.
Drie dooden.
In de nabijheid van het militaire vliegveld Berrc
bij Marseille is een marinevliegtuig neergestort. De
drie inzittenden vonden den dood.
TWEE VLIEGTUIGONGEVALLEN IN POLEN.
1 doode, 2 anderen aan den dood ontsnapt.
Uit Warschau, 5 Oct. (V.D.): Te Bialystok stort
te een Poolsch vliegtuig door onbekende oorzaak om
laag. De piloot werd gedood.
Nabij Posen kwamen bij manoeuvres twee militaire
vliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing en wer
den totaal vernield. De beide piloten wisten zich ech
ter met behulp van hun parachute uit «le vliegtuigen
te bevrijden en kwamen behouden op den grond neer.
DE MOLLISONS.
De Seafarer II hersteld.
Het vliegtuig der Mollisons de Seafarer II, is her
steld én op het vliegveld te Ontario in gereedheid
gebracht om iedere minuut te kunnen vertrekken.
De weerberichten over den Atlantischen Oceaan wa
ren gisteren echter ongunstig, zoodat het vertrek tot
heden is uitgesteld.