Anna Paulowna. De Langendijker Groentenveiiingen. PERSONEELE BELASTING. Moet het Burgerlijk Armbestuur plaats maken voor een instelling van Maatschappelijk Hulpbetoon? De verkiezingen voor het Hoogheemraad schap Noordhollands Noorderkwartier. Adres van de Kamer van Koophandel in Hollands Noorderkwartier aan de gemeenteraden. De Kamer van Koophandel en Fabrieken in Hol lands Noorderkwartier heeft aan de gemeenteraden in onze omgeving het volgende schrijven gericht: Nu de Wet van den 28sten Juli 1933, tot wijziging en aanvulling van de artikelen 31bis, 31 duodecies en 63 der Wet op de Personeele Belasting 1896 (Stbl. 388) is tot stand gekomen en luidens art. 4 dezer wet plaatselijke verordeningen, gegrond op het •bij art. 1 vastgestelde tweede lid van paragr. 2 van art. 31 duodecies der Wet op de Personeele Belasting vóór 1 Januari 1934 kunnen worden vastgesteld en goedgekeurd en met ingang van 1 Januari 1934 in werking kunnen treden, wendt onze Kamer zich tot Uw College met het verzoek te willen bevorderen, dat van de door de Wet van 28 Juli j.1. geboden gelegen heid in Uwe Gemeente zal worden gebruik gemaakt. Met dien verstande, dat naar de huurwaarde het bedrijfsgcdeelte van bedoelde perceelon slechts voor 1/3 zal worden belast in plaats van, zooals thans ge schiedt, ten volle. Waar er verschillende der betrokken bedrijven zijn, voor welke de aanslag in de Personeele Belasting onder de tegenwoordige omstandigheden een veel te zware last is, zoodanig zelfs, dat zij deze verplichting niet of ternauwernood kunnen nakomen is er naar de meening onzer Kamer voor de Gemeentebe sturen zeer zeker aanleiding deze bedrijven tegemoet te komen, nu de Wet daartoe uitdrukkelijk de mo gelijkheid heeft geschapen. Temeer waar het hier niet geldt het brengen in eene uitzonderingspositie van eene bepaalde groep bedrijven, doch een streven van de Rijksregeering om door deze Wet een einde te ma ken aan een reeds sedert te langen tijd heerschende ongelijke toepassing. Waar deze groep bedrijven zooals gezegd den na- deeligen invloed van de tijdsomstandigheden zeer sterk gevoelt, is er een reden temeer om den be lastingdruk op deze bedrijven, voor zoover deze op een minder billijke maatstaf berust, te verlichten. In dit verband willen wij tevens wijzen op de mogelijk heid om ook ten aanzien van den grondslag „biljar ten". krachtens art. 31 duodecies paragr. 2 eerste lid, geen of een zeer bescheiden aanslag op te leggen, zij het dan met ingang van 1935, teneinde de rentabili- teitskansen dezer bedrijven tegemoet te komen. Het geldt hier een middenstandsbelang, waarbij de Rijksregeering is voorgegaan om daaraan tegemoet te komen en onze Kamer vertrouwt, dat Uw College In dezen zijn medewerking ook wel zal willen ver- leenen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier: De Voorzitter: (w.g.) S. W. ARNTZ. De Secretaris: (w.g.) D. J. SCHEFFEL. Blijkens de agenda voor de raadsvergadering die op morgen Woensdag 25 October 1933 zal worden gehou den. komt o.m. ook aan de orde een voorstel van de So ciaal-democratische Raadsfractie om te besluiten tot 't vaststellen van een reglement voor de gemeentelijke in stelling van Maatschappelijk Hulpbetoon. In de toelichting op dit voorstel lezen we: De directe redenen, die ons tot indiening van dit voorstel hebben geleid, zijn in de eerste plaats de wijze van voordracht en benoeming van de leden van het Burgerlijk Armbestuur, waarbij bij het tegenwoordig reglement de Raad o.i. zeer weinig invloed op de sa menstelling van het Burgerlijk Armbestuur kan uitoefe nen. In ieder geval veel minder, dan met zijn verant woordelijkheid gewenscht is. Bovendien heeft zich de Overheidstaak op het gebied van steunverleening aan hulpbehoevenden in den loop der jaren belangrijk gewijzigd. De omstandigheden dringen de Overheid zich het lot van steeds breeder kringen der samenleving aan te trekken, zoowel op het gebied der gewone steunverlee ning, als op het zooveel breedere terrein der volkshuis vesting, volkshygiëne. enz. Ook overigens achten wij het gewenscht de steunver leening der Overheid aan hulpbehoevenden op anderen voet dan tot dusverre te organiseeren. Wanneer men in aanmerking neemt, dat belangrijke en steeds toenemende bedragen uit de Gemeentekas daaraan moeten worden ten koste gelegd, dan is het naar ons voorkomt redelijk, dat de Raad op eenigerlei wijze bij de besteding der gelden wordt betrokken. Thans bestaat de taak van den Raad enkel uit het goedkeuren van den begrootingspost en het naaien der rekening. Vervolgens meenen wij te moeten voorstellen aan het Orgaan niet langer den naam te geven van Burgerlijk Armbestuur. Deze naam herinnert te zeer aan een ver leden, waarin andere opvattingen werden gehuldigd over de taak der Overheid op dit gebied. Een steeds toe nemend aantal Gemeenten gaat er dan ook toe over om den naam Burgerlijk Armbestuur te veranderen in Maatschappelijk Hulpbetoon. Redenen, waarom wij den Raad voorstellen, te beslui ten vast te stellen een reglement voor de Gemeentelijke Instelling van Maatschappelijk Hulpbetoon als in bij gaand ontwerp aangegeven, en het Reglement voor het Burgerlijk Armbestuur vastgesteld in de vergadering van 12 Augustus 1913 in te trekken. De wenschen van de S.D.A.P.-fractie. Uit het ontwerp reglement voor de verlangde instel ling van Maatschappelijk Hulpbetoon blijkt dan,, dat wordt voorgesteld het bestuur uit 13 leden ingezetenen der gemeente Anna Paulowna te doen bestaan en wel: 1. één lid. tevens voorzitter, door B. en W. uit hun midden aan te wijzen; 2. vier leden, te benoemen door den Raad uit zijn midden; 3. vier leden, behoorende tot de arbeidersbevolking der gemeente; 4. vier leden uit andere groepen der bevolking dan die, waartoe de sub 3 bedoelde leden behooren. De benoeming geschiedt door den Gemeenteraad op voordracht van B. en W. De Raad is aan dezevoordracht niet gebonden. Met inachtneming van het in het le lid bepaalde, dient er zooveel mogelijk rekening mee gehouden te worden, dat de leden over verschillénde deelen der ge meente zijn verspreid. De leden genieten voor het bijwonen der vergaderin gen een presentiegeld, hetwelk door den Gemeenteraad wordt vastgesteld. De benoeming van de leden van het bestuur geschiedt, voor den tijd van 4 jaren; op 1 Januari van elk jaar treden 3 leden af, van iedere categorie één. De Voorzitter wordt niet bij de groepen ingedeeld. De leden blijven hun functie waarnemen tot hunne opvolgers hun taak hebben aanvaard. Eindigt evenwel de hoedanigheid waaraan het lid zijne benoeming ont leent, dan houdt hij terstond op lid van het Bestuur te zijn. Waar in het bestaande reglement de woorden „Bur gerlijk Armbestuur" „onderstand", „bedeeling", „arme" voorkomen, staan in het ontwerp-reglement resp. ver meld de woorden „Bestuur", ondersteuning en hulpbe hoevende. Het oordeel van het Burgerlijk Armbestuur. Over het voorstel van de S.D.A.P.-fractie is door B. en W. advies gevraagd van het Burgerlijk Armbestuur. In dat advies wordt over de voorgestelde verdeeling van het bestuur gezegd: 1. Wanneer het voorstel van genoemde fractie zake lijk wordt bekeken, dan achten wij als een groot be zwaar, dat hiermede niet is te vereenigen het stelsel der armenwijken, waarop de armenzorg door het burger lijk armbestuur thans is gebaseerd. De gemeente is n.1. verdeeld in 12 armenwijken (art, 2 reglement). Voor elke wijk wordt een lid van het bestuur aangewezen. Hoewel niet uitdrukkelijk voorgeschreven, geldt toch als regel, dat dit lid ook in die wijk moet wonen. Indien bij de benoeming evenwel rekening moet worden gehouden met de verschillende categorieën, waartoe de leden moeten behooren zooals de S.D. A-P.-fractie voorstelt dan zal aan het stelsel der armenwijken zeer zeker niet langer de hand gehouden kunnen worden. Wel bepaalt het ontwerp-reglement dier fractie, dat bij de benoeming der leden er zooveel mogelijk rekening mee moet worden gehouden, dat de leden over de verschillende deelen der gemeente zijn verspreid. De wenschelijkheid hiervan wordt dus wel gevolgd. Wij achten dit evenwel niet alleen wensche- lijk doch noodzakelijk en wel een regelmatige ver deeling, welke alleen met het bestaande stelsel verze kerd is: Voor als regel in elke wijk één arm voogd. Een juiste verdeeling van de taak der burger lijke armenverzorging tusscben de leden van 't bestuur onderling wordt alleen hierdoor bereikt. Deze taakver- deeling is in de praktijk der armenverzorging ook on misbaar gebleken. Wij willen hier ook eens wijzen op het feit, dat de leden van het B- A. hun werkzaamheden geheel gratis ter wille van de goede zaak verrichten, wat alleen van hen gevergd kan worden, als zij dit in eene hun zeer bekende omgeving kunnen doen. Werden de leden ge kozen op de wijze, door de S-D_\P.-fractle voorgesteld, dan zou daarvan het gevolg zijn dat om behoorlijk op de hoogte te zijn van den toestand der ondersteunden, de leden van „Maatschappelk Hulpbetoon" zeer dikwijls zouden moeten vergaderen, wat natuurlijk aanmerke lijk meer kosten zou veroorzaken. Wij hbefoen zelfs de overtuiging dat de praktijk dan niettemin zal uitwij zen, dat aanstelling van een bezoldigd armenbezoeker onvermijdelijk is. Een verdeeling van de leden van het burgerlijk arm bestuur in categorieën maakt dus het stelsel der wijk- indeeling onmogelijk en is daarom reeds om die reden naar onze meening voor een goede armenzorg in een nogal uitgebreide gemeent als de onze hoogst onge- wenscht, afgezien nog van de hoogere uitgaven, welke daarmede gepaard zouden gaan. 2. Krachtens het bestaande reglement wordt het voorzitterschap van het B. A, opgedragen aan den Burgemeester, terwijl volgens het ontwerp-reglement der fractie het voorzitterschap moet worden bekleed door een lid van het College van B. en W., door dat College zelf aan te wijzen. Daardoor wordt niet verze kerd, dat de Burgemeester steeds Voorzitter is. Naar onze meening is in een gemeente als de onze niemand meer geroepen tot het bekleeden van het voorzitter schap van het B. A. dan juist de Burgemeester. 3. De fractie wenscht den naam ,3urgerlijk Arm bestuur" veranderd in „Gemeentelijke instelling van Maatschappelijk Hulpbetoon", omdat eerstgenoemde naam „te zeer herinnert aan een verleden waarin an dere opvattingen werden gehuldigd over de taak der overheid op dit gebied'.' Of deze „herinnering" steeds de drijfveer is geweest tot het veranderen van den naam Burgerlijk Armbestuur betwijfelen wij. O.i. moet de oorzaak meer gezocht worden in het feit, dat de taak van het B.A. in de grootere gemeenten niet meer uitsluitend die is van de eigenlijke armenverzorging, maar zich geleidelijk heeft uitgebreid ook tot andere bemoeiingen. De vlag ,3urgerlijk Armbestuur" zou daar de lading niet meer kunnen dekken. In die ge meenten heeft men daarom een Instelling of Dienst van Maatschappelijk Hulpbetoon in het leven geroepen om te komen tot centralisatie van verschillende dien sten voor maatschappelijke hulp, zooals armenverzor ging, werkloosheidsbestrijding, steuning van crisis- werkloozen, enz. Noch de werkloosheidsbestrijding noch de algemeene ondersteuning van crisiswerkloozen heeft tot dusverre tot de taak van het Burgerlijk Armbestuur De wlnterkoolcampagne staat voor de deur. - Slechte vooruit zichten. - Een sterke organisatie noodzakelijk. - Het tegendeel is het geval. - Vrij groot aanvoer van aardappels. - Lage prijzen. - Roo- de kool slechte prijzen. - Gele kool buitengewoon slecht. - Witte kool laat ook weer te wenschen over. - Bloemkool kon beter. - Uien sta- tionnalr. - Goede prijzen voor sla- boonen. - Geringere aanvoeren. - Bieten laag. - Voor groote peen vrij redelijke prijzen. - Kleine laag. - Andijvie zoo goed als onverkoop baar. - Tomaten en druiven iets beter. De tuinbouwers zitten op het oogenblik In de cam pagne van den kooloogst of anders gezegd, het is voor hen koolhaalderstijd. Maar deze kooliiaalderstijd wordt onder heel andere omstandigheden en met veel somberder vooruitzichten doorgemaakt dan dat veel al het geval was. Zelfs verleden jaar zat er nog iets in van optimisme, durfde men de hoop nog koesteren, dat de winterkoolcampagno nog wel kon meevallen. Alle hoop op een uitvoer van onze jtapelproducten naar Duitschland was toen nog niet vervlogen en men durfde nog beterschap verwachten. Daar is nu onge twijfeld wel niemand meer, die van de winterkool gunstige uitkomsten verwacht, De conlingenteerin- gen, de invoerrechten en andere belemmeringen van het vrije ruilverkeer zijn het laatste jaar dermate ge meengoed van verschillende landen geworden, waar heen onze stapelgroenten vroeger plachten geëxpor teerd te worden, dat er menschelijkerwijze gedacht geen verbetering te verwachten is in dien toestand van autarkie en zelfgenoegzaamheid. Toch zijn er al tijd nog, die zich aan den zwaksten stroohalm vast houden en met veronderstellingen werken. A 1 s het eens een bijzonder strenge winter mocht worden, en a 1 s er dan in Duitschland eens honger kwam, dan zou men daar toch niet buiten onze winterkool kun nen en dan zouden er toch wel goede prijzen worden besteed. Het is in den tegenvvoordigen tijd in het al gemeen al onvoorzichtig op veronderstellingen een conclusie op te bouwen, doch ten aanzien van Duitschland zou het aan roekeloosheid grenzen. Af- dezer geemente gehoord. Wij geven daarom vooralsnog aan den naam „Burgerlijk Armbestuur" voor een ge meente als de onze de voorkeur. 4. De toelichting van de S.D.AP.-fractie op haar voorstel wat betreft de medezeggenschap van den Raad ten aanzien van de financiën van het Burgerlijk Arm bestuur is niet geheel volledig, want het behoort niet alleen tot de taak van den Raad den begrootingspost goed te keuren, maar de geheele begrooting van het B. A, is ingevolge artikel 182 der gemeentewet aan de goedkeuring van den Raad onderworpen. Het is de laatste jaren steeds de gewoonte geweest, dat de leden van den Raad bij deze begrooting een uitvoerige toelichting ontvangen, waarin opgenomen wordt een lijst van de vaste bedeelden en van de be dragen, welke hun per week zijn toegekend. De Raad kan zich (naar onze meening uit die stukken wel een inzicht vormen of de besteding der gelden van de ge meente op de juiste wijze geschiedt, en is het o.i. niet noodig, dat daarenboven leden van den Raad in die kwaliteit in ons bestuur zitting hebben om zich van een juiste besteding der gelden te vergewissen. De bevoegdheden, welke de Raad thans bezit, komen genoemde fractie blijkbaar niet voldoende voor, omdat zij schrijft: „Wanneer men in aanmerking neemt dat belangrijke en steeds toenemende bedragen uit de Ge meentekas daaraan moeten worden ten koste gelegd, dan is naar het ons voorkomt redelijk, dat de Raad op eenigerlei wijze bij de besteding der gelden wordt be trokken". Wanneer de Raad evenwel naast de bevoegd heden, welke hy thans bezit, vertrouwen wil stellen in ons bestuur, dan is er naar onze meening geen enkele reden de bezorgdheid van de S.D.A.P.-fractie te deelen en in ons bestuur een viertal raadsleden op te nemen om acht te slaan op een goeden gang van zaken. Bovendien is daar altijd nog de Voorzitter van ons bestuur, die als Burgemeester steeds in de gelegenheid is den Raad alle gewenschte inlichtingen te verschaffen. 5. Mocht de Raad van meening zijn te weinig Invloed te bezitten op de samenstelling van ons bestuur, omdat hij gebonden is aan een voordracht van B. en W., dan bestaat er onzerzijds geen bezwaar het reglement zoo danig te wijzigen, dat B. en W. in plaats van een voor dracht een aanbeveling inzenden, na over de samenstel ling van die aanbeveling het Burgerlijk Armbestuur te hebben gehoord. De Raad dient daarbij dan wel in acht te nemen, dat buiten de aanbeveling geen personen be hooren te worden benoemd, die niet In de wijk, waar voor de benoeming geldt, woonachtig zijn. Aangezien het niet uitgesloten moet worden geacht, dat hierdoor moeilijkheden zouden kunnen ontstaan, ware het ge wenscht dan tevens in het reglement voor te schrijven, dat het lid, die voor een bepaalde wijk wordt benoemd, bij de benoeming ook in die wijk moet wonen. Zooals reeds medegedeeld, kan de meerderheid van B. en W. zich met het advies van het Burgerlijk Arm bestuur vereenigen. De Algemeene Kiesvereenlging voor het Hoogheem raadschap Noordh. Noorderkwartier vergaderde In café Centra] te Alkmaar. De wnd. Voorzitter, de heer G. J. de Goede, deelde mee, dat de Voorzitter, de heer K. Breebaart tot zijn spijt verhinderd was, de vergadering te leiden, wegens andere werkzaamheden. Hij deelt mede, dat de volgende heeren voor hun can- didatuur hebben bedankt: N. Groot te Enkhuizen, J. Commandeur te Wognum, J. Valkering te Limmen en Mr. J. Belonje te Alkmaar, de laatste, omdat zijn schoon vader, de heer Verfaille, reeds in het Dag. Bestuur van het Hoogh. zitting heeft, zoodat bestaande verwant schap dit niet toelaat. Van verschillende leden is voorts bericht van verhin dering ingekomen. Na lezing der notulen wordt aan de orde gesteld da verkiezing van een candidaat voor Hoofdingeland en een voor Hoofdingeland plaatsvervanger, wegens be danken van resp. de heeren Groot en Commandeur. Na eenige bespreking wordt goedgevonden, een der in de vorige vergadering gekozen candidaten voor plaatsv. Hoofdingeland, tot candidaat voor Hoofdingeland ta kiezen en als zoodanig wordt aangewezen de heer C. Schouten te Wester Blokker, van wien de vergadering meende, dat hij als R.K. en geheel het doel en streven der Alg. Kiesvereen. aanvaardende, de meeste kans van slagen zou hebben. De heer Schouten nam deze candidatuur aan. Tenge volge hiervan moesten nu 2 Hoofdingelanden-plaats vervangers worden gekozen. Door enkele leden wordt de heer Mr. Winkel te Hoorn aanbevolen, secretaris van Drechterland, die verschillende artikelen over water schapsrecht als anderszins, heeft geschreven en uitste kend op de hoogte is van waterschapszaken. Verder werden aanbevolen de heeren Jos. Sjerps te Hem, bestuurslid van den L.T.B., en A. Schermer, voor zitter van den Neutralen Bond van Boeren, Land- en Tuinbouwers te Hoogkarspel. De heer Winkel werd bij meerderheid van stemmen gekozen, terwijl herstemming moest plaats hebben tus- schen de heeren Sjerps en Schermer, die weer even veel stemmen verkregen, zoodat de heer Sjerps als oud ste in jaren gekozen was. De gekozene was evenwel niet aanwezig, zoodat hem bericht van zijn benoeming zal worden gezonden. Alvorens tot verkiezing van een candidaat voor Hoofdingeland en een voor plv. Hoofdingeland in het district Alkmaar over te gaan, deelde de Voorzitter mee, dat de Middenstandsvereeniging te Alkmaar voor nemens is, ook candidaten te stellen. H\j zou, ter voor koming van verdere verbrokkeling, samenwerking toe juichen. De heer Peereboom had met den secretaris van d« Middenstandsvereen. gesproken, en ook deze voelds daar wel voor. Hij kon echter geen beslissing nemen, zonder zijn medebestuurders daarin te kennen. De heer Du Burck grijpt deze gelegenheid aan (ds opengevallen candidatuur door het bedanken van Mr. Belonje) om de vergadering mee te deelen, dat Mr. Be lonje heden promoveert tot Doctor in de rechtsweten schap op proefschrift „De Zijpe en Hazepolder". Ds heer B. is een der oprichters dezer kiesvereeniging en heeft bij de vorige verkiezingen, toen hij secretaris was, veel en nuttig werk verricht. Vooral nu hij promoveert op een proefschrift, dat zoo nauw verband houdt met de waterschappen, is er, meent hij, alle aanleiding om den heer Mr. Dr. Belonje een gelukwensch-telegram t« zenden namens deze vergadering. Onder algemeen applaus wordt daartoe besloten. Bij de verdere besprekingen over samenwerking met de Middenstandsvereen. wordt er op gewezen, dat er in Alkmaar veel huiseigenaren zijn, die belanghebbende zijn bij deze verkiezingen en alzoo wel recht hebben op een of meer zetels. Besloten wordt om de vacatures, een voor Hoofdingeland en een voor plaatsvervanger, voor haar ter beschikking te houden en mocht het ten slotte toch niet tot samenwerking komen, dan krijgt het bestuur machtiging, de lijst aan te vullen en daarvoor in de eerste plaats te nemen den heer J. P. Kraakman te Akersloot De secretaris houdt daarna een inleiding ter toelich ting van het beginselprogram en na verschillende be sprekingen wordt het volgende beginselprogram In den vorm van een motie met algemeene stemmen aange nomen: De Alg. Verg. van de Alg. Kierver. voor het Hoogh. Noordh. Noorderkwartier, bekend met den noodtoestand, waarin land- en tuin bouw en het zuivelbedrijf verkeer en, van oordeel dat alles behoort te worden gedaan, om de lasten, welke op deze bedrijven drukken, zooveel mo gelijk te verlichten, canstateerende, dat ook voor het. Hoogheemraadschap lasten moeten worden betaald, die moeilijk zijn op te brengen, stelt vast de noodzakelijkheid, om bij de a.s. verkie zingen voor Hoofdingelanden en Hoofdingelanden plaatsvervangers, slechts die afgevaardigden te kiezen, welke doordrongen zijn van het besef, er met al hun krachten aan te moeten meewerken, dat de Hoogheem- raadslasten worden verlaagd, is van oordeel, dat dit slechts bereikt kan worden door het kiezen van de candidaten der Alg. Kiesvereen. die niet gehonden zijn aan een politieke partij en dus uitsluitend de belangen der ingelanden zullen beharti gen, spreekt de wenschelijkheid uit. dat haar eventueel ge kozen candidaten met alle'kracht zullen streven naar de noodzakelijke bezuiniging, niet onbeproefd zullen la ten, om een lastenverdeeling te verkrijgen, die al de genen er In betrekt, welke op billijkheidsgronden in die lasten behooren bij te dragen, en te voorkomen, dat het Hoogheemraadschap risico's op zich neemt van andere lichamen, verder overwegende, dat velen van oordeel zijn, dat het Hoogheemraadschap te duur is, draagt haar even tueel gekozen afgevaardigden op het initiatief te nemen tot een nauwkeurig onderzoek naar de gegrondheid van dit oordeel en als resultaat daarvan al of niet, afhanke lijk van de uitkomsten van dat onderzoek, mee te wer ken aan voorstellen, of zelf voorstellen aanhangig t« maken tot opheffing van of een andere werkwijze te verkrijgen voor het Hoogheemraadschap. wachten in lijdzaamheid blijft voorloopig de bood schap en maar hopen op het in vervulling gaan van de verwachting der Commissie van Vijf, uit de 50 Westfriesche gemeenten, dat er aan de Noordholland- sche tuinbouwers een extra-steun zal worden verleend boven die, bij de Tuinbouwsteunwetten vastgesteld. Als de tuinbouwers zich dan stevig organiseeren en met feiten toonen, hoe noodzakelijk, het is, dat die buitengewone steun wordt gegeven, dan is dit voor- loopig alles, wat ze doen kunnen. Die stevige orga nisatie zal voorshands nog wel een beetje uitblijven trouwens ze is nooit stevig geweest, verdeeld als ze is naar politiek en godsdienst. De Neutralen kunnen trouwens de weelde van hun neutraliteit ook al niet meer dragen, wat de debatten op de laatste verga dering van den N. Bond hebben uitgewezen. Men spreekt er nu al van, dat er naast den Neutralen Bond nog een nieuwe Bond zal worden gesticht. De ze N. B. is al zwak en zou d is nog zwakker worden. Maar die eventueel nieuwe Bond richt natuurlijk ook niets uit. Hij moet als consequentie van zijn uittre den zijn actie voeren langs onwettigen weg. Wat zal dat uitwerken? Om dit te beantwoorden is het vol doende, een nieuwe vraag op te werpen en wel: Wel ke tastbare resultaten heeft de actie van het Boeren- comité reeds opgeleverd? Gezien de ellende, waarin de tuinbouwers verkeeren, mag wel worden vastgesteld, dat deze resultaten nihil zijn geweest en dat dit van zelf ook zoo zal zijn met den eventueel nieuw op te richten Bond. Laat de N. B. wat actiever zijn, dat kan heusch geen kwaad. De herfstcampagne, die nu ten einde loopt, heeft allerbedroevendste resultaten ougeleverd en de laat ste week was er geen enkele aanwijzing, die uitzicht gaf op een betere toekomst. De aardappels, die voor dezen tijd nog in vrij groote hoeveelheden werden aangevoerd, brachten weer een beetje op. Er kwa men heel wat Schotsche muizen, de voorraden poot- aardappelen, die men hoopte aan het buitenland te kunnen verkoopen, doelt waarvoor de koopers schit terden door afwezigheid. Als consumpti3-aardappelen worden ze thans niet meer gezocht, zoodat de heele week door de noteeringen lagen tusschen 40 en 60 ct. per 100 K.G.! Een enkel partijtje bracht iets meer op. De drielingen gingen voor 40 en 50 cent van de hand. De verkochte Friso's brachten f150 tot fl.60 op, Eigenheimers gingen niet boven den prijs van f2 en blauwe Eigenheimers brachten het tot f2 f2.40. Voor blauwe aardappels kon f3 worden bedongen. We hoorden, dat de consumenten er f9 voor betalen, dank zij der boeren geregelde instelling der Ned. Aardappelen Centrale! Het leek er op sommige dagen naar, of de roode kool een gunstiger markt zou krijgen. Er kwam meer kooplust, zoodat ook de groote kool verkoop baar werd. Het vleugje van opleviug ging echter weer. gauw liggen en zoo is ook deze week voor de aan voerders van roode kool een ongunstige geweest; de hoogste prijs was fl.70, terwijl een groot deel voor den minimumprijs werd verhandeld en een ander ge deelte onverkoopbaar was. De aanvoer aan beide vei lingen beliep bij de 50 spoorwagens- Met de gele kool liep het bijna nog slechter dan voorafgaande weken. Een groot gedeelte was onver koopbaar en zoo nu en dan bracht een partijtje f 1.10 op. Zoo goed als al het aangevoerde, 35 spoorwagens, heeft de bouwers f 100 per spoorwagen opgeleverd! Voor vroege witte kool is de belangstelling wel beter geweest. Het schijnt met den verkoop van zuur kool nog niet naar wensch te gaan, zoodat de zuur koolfabrikanten voorzichtig zijn met den inmaak. Ge volg daarvan is, dat de fabrieken niet zooveel opne men, wat van nadeeligen invloed is op den prijs. Het kwam maar zelden voor, dat een partij meer dan 11.25 opbracht, d.i. de minimumprijs. Overigens werd er heel wat voor 40 cent of iets meer verkocht. De zelfde tendenz viel ook waar te nemen bij de Deen- sche witte kool, waarvoor gemiddeld niet meer dan f 1 is betaald. Aanvoer aan beide veilingen 55 spoor wagens.. Hoewel uit andere streken vrij gunstige berichten kwamen voor de prijzen van bloemkool, was er hier maar weinig van te bemerken. De mooiste Leccrf bracht van f5f7 op; kleinere f2.80— f 4. Voor Reu zen konden deze prijzen nog niet worden bedongen, zoodat de mooiste f4—f 5.80, kleinere of ecnigszins af- kende f2.50—f3.90 opbrachten. Voor tweede soort la gen de prijzen tusschen f 0.75 en f 1.50. In den uienhandel komt ook maar geen opleving en ongetwijfeld zijn het de contingenteeringsmaat- regelen van importeerende landen welke een ople ving in den weg staan. Grove uien brachten 12.20— f2.30 op, gewone uien fl.70—f2.40. Vooi drielingen bleef de belangstelling beneden het redelijke en kon nauwelijks fl.worden gemaakt.. Nep werd ver kocht voor fl.70—f2.90, al naar gelang van de quali- teit. Aanvoer 16 spoorwagens. De aanvoer van slaboonen neemt sterk af. De prijs voor mooie boonen is echter stijgende, doch er zijn maar weinig mooie meer. Er zijn er nog voor 120.— verkocht. Ook N achten sommige partijen f 12—f 15 op. Boonen, die afweken in qualiteit, brachten f4.50 tot f7.op. De mooist bieten brachten het tot f 1.20; de minst gewenschte soorten golden 6090 cent. Voor mooie, groote peen werd f2f2.70 betaald, kleine golden f0.6011. Rammenas was weer goedkooper dan vorige weken n.1. fl.70. Voor andijvie bestond geen interesse. De prijzen lagen tusschen 25 en 26 cent. Het meeste bracht echter 25 cent op. Druiven waren iets duurder: voor Alicante werd bij de f25.besteed, voor Frankenthaler f30f31. Ook voor tomaten waren de prijzen iets minder slecht. Toch werd voor A nog iets minder dan f5.50 betaald en voor B bij de f7. C.C. bracht gemiddeld f 4.50 op en CC. ruim 12, zoodat alles nog kon wor den verkocht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 7