De wereld wapent zich Veelzeggende cijfers. Zaterdaq 18 November 1933. SCHAGER COURANT. Vijfde blad. No. 9384 DE NOT BEKENDE CIJ7ERS ZOUDEN NOG MEER ZEGGEN. OPLICHTERIJEN MET SPOORKAARTJES. VAN TOOVENARL) TOT WETENSCHAP. Onder: ln Rusland leeren de com munistische meisjes machinegeweren bedienen. nieschip Rodney. door Br. J. Schenkhof. DEZER dagen keurde de legercom missie van den Franschen se naat de dringende aanvrage goed, waarbij verzocht werd om de ves tingwerken langs de Duitsche grens tot in België uit te breiden. Het is bekend, dat deze vestingen behooren tot de beste producten der moderne verdedigings techniek; zij zijn door spoorwegen niet het achterland verbonden en enkele lig gen zelfs grootendeels onder den grond. Frankrijk heeft een vredesïeger van 655.000 man, waaronder zich 150.000 kleurlingen bevinden. Hun aantal zal nog verhoogd moeten worden, omdat Frankrijk binnen afzienbaren tijd door den noodlottigen achteruitgang van het geboortecijfer niet genoeg recruten meer zal kunnen leveren. In geval van nood kan Frankrijk hoogstens 5 rnillioen man in het veld brengen, doch deze hebben dan ook 2160 stuks zwaar geschut, 1700 auto's, vrachtauto's en tanks, 3046 vlieg tuigen en een oorlogsvloot van 902.000 ton achter zich, benevens 46.000 ma chinegeweren en andere lichte bewape ningen. Dit jaar geeft Frankrijk onge veer 350 rnillioen francs méér uit voor zijn leger dan in 1932. Frankrijk is on gerust. Deze vrees heeft uit den aard der zaak betrekking op Duitschland. De werkelij ke kracht van dit land kan men slechts gissen; de officieele cijfers, die zoo nu eD dan wel eens gepubliceerd worden, zeggen weinig. Het geval van den En- gelschen journalist Panter spreekt boek- deelen. Duitschland is officieel ontwa pend. Om echter een denkbeeld te krij gen van de kracht, die dit land eens kon ontplooien, en tot welk een bewapening dit land in staat was, geven we hier de cijfers, welke betrekking hebben op het door het Verdrag van Versailles gedic teerde vernietiging van oorlogsmateri- Voor een Londensche rechtbank werd dezer dagen een geval behandeld, dat 'n typisch licht werpt op het vrijwel over de geheelc wereld en ook in ons land verbreide misbruik om zonder betalen te reizen. Een man werd tot een geld boete veroordeeld, omdat hij getracht had met de ondergrondsche zonder kaartje te reizen. Bij de behandeling werd geconstateerd, dat het niet ging om dit kleine bedrog of om dien enkelen bedrieger, maar dat er dagelijks talrijke menschen zich aan dit soort bedrog schuldig maken. Bij een onderzoek op zekeren dag bleek, dat op een station van de onder grondsche zeventig reizigers werden aangetroffen zonder geldig kaartje! Ve len van deze hebben een afgeloopen maandkaart, die ze later altijd bij zich hebben om bij het passeeren door de controle, te laten zien, in de hoop dat de beambte het niet zoo goed ziet en hij er zoodoende door kan glippen. Het komt ook dikwijls voor dat een vrouw de controle passeert, met het ge zegde dat haar man, die achter haar in het gedrang is, de kaartjes heeft. Dan verdwijnt ze snel, de man met de kaart jes komt nooit. Ook op perron kaartjes reizen sommigen. Veel bedriegerijen ko men voor, doordat bij kinderen niet den juisten leeftijd wordt opgegeven, zoodat zo of voor niets of voor een billijken prijs reizen. Tegenover dezo opgave staan controleurs eigenlijk machteloos, tenzij men zou verlangen het overleg gen van een bewijs met foto als voor 'n kind reductie gevraagd werd. Ook de goedkoopo extra treinen ge ven aanleiding tot oplichterij. Zoo ge bruikt menige reiziger de goedkoope reisgelegenheid, ook wanneer hij geen plan heeft met den bepaalden trein te rug te reizen. Hij verkoopt dan aan het eindstation zijn kaartje met een kleine winst aan een ander, die anders voor een enkele reis den vollen prijs zou moe ten betalen. De spoorwegmaatschappijen hebben op deze manier vele duizenden verloren. Het zou daarom een verstan dige maatregel zijn, als het publiek zelf opgewekt werd op reisgeldverduisterin- gen acht te slaan en deze te voorkomen. Rechts: Enge- lands heerschappij ter zee gesymboliseerd door het machtige li- Be A merikaansche Chris! ie-tank, de rij dende dood, die 110 K.M. per uur aflegt. aan ten koste moeten leggen om niet al te zeer achter te blijven bij de groote landen in de buurt. Zoo heeft België geen marine, doch wel 308 vliegtuigen, 50 tanks en bijna 200 stuks zwaar ge schut voor zijn vredesïeger van 71.000 maft Zwitserland heeft 35.000 man, 172 stuks zwaar geschut en 150 vliegtuigen, Tsjecho-Slowakije 140.000 man - de oorlogssterkte zou echter anderhalf rnil lioen bedragen benevens 440 stuks zwaar geschut, 80 tanks en bijna 7(10 vliegtuigen. Denemarken heeft 100, Zweden 97 en Noorwegen 84 vliegtui gen, terwijl in Zweden ook voor het loo- pende jaar 9 rnillioen kronen zijn gevo teerd voor de marine. Met het oog op dat alles behoeft het ons niet te verwonderen, dat de beste zaken in dezen crisistijd gemaakt wor den door de wapenfabrieken. De Skcdafabrieken betaalden 20 pCt.. Schneider-Creusot heeft zijn dividenden eveneens verhoogd. Het chemische con cern Kuhlmann, dat wellicht de vreese- üjkste wapens voor een toekomstigen oorlog vervaardig, heeft verscheidene nieuwe fabrieken opgericht. De firma Citroen, waaraan de motoriseering van het Fransche leger is opgedragen, heeft duizenden nieuwe arbeiders in dienst genomen en de Belgische fabriek van John Cockeriil heeft ongeveer 15000 ar beiders in dienst, terwijl er ook bij de Krupp-werken te Essen koortsachtig wordt gewerkt en er voortdurend nieu we arbeiders in dienst worden geno men. Helaas, de wereld wapent zich.... binnen afzienbaren tijd zal vinden, daar aan is evenmin' te twijfelen. Tot het zoo ver is, meet men zich evenwel aan de feiten houden, voorzoover deze objectief le constateeren zijn. Het roedenaars- schap kan op een lange voorgeschiede nis bogen. Reeds oude oorkonden van Egyptenaren en Ferzen berichtten dat er vvondermenschen geweest zijn, in wel ker handen een rcede of staf merkbaar trekt, zoo gauw ze in de nabijheid van onderaardsche water- of goudaders zijn. Op het eind van de vijftiende eeuw schreef een Duitsche monnik, Valentius een lange verhandeling over dit merk waardig verschijnsel. Doch in de laat ste 20U jaren heeft zich het gebruik van de wichelroede systematisch ontwikkeld, zoo zelfs, dat zich de wichelroedelopers in vereenigingen aansloten. Dit was voor hen noodzakelijk, daar de publieke opinie vaak met sterk wantrouwen te genover hun werkzaamheden stond. Dit is alleszins begrijpelijk als men bedenkt aan welke misbruiken, beroepsoplich ters nog in de vorige eeuw zich in ver band hiermee, schuldig gemaakt heb ben. Tegenwoordig zijn er ernstig te ne men feiten, waaruit blijkt, dat door en kele wichelroedeloopers werkelijk won derbaarlijke prestaties verricht worden. Zoo kon een Zweedsche boer, Andersson geheeten, op 75-jarigen leeftijd consta teeren, dat hij in totaal 2290 water- en 70 ertsadres had ontdekt. Deze man had daarvoor niet eens een wichelroede noo- dig, maar alleen zijn rechterarm. Ook de Zwitsersche abt Mermet werd be roemd, nadat hij het drijfzandraadsel van St. Michel oploste, terwijl hij bewees dat een onderaardsche watertak het zand uit 'n geweldige diepte van het in wendige van de aarde, naar de opper vlakte dreef. De wichelroedeloopers zelf houden zich volstrekt niet voor bovennatuurlijke mensch, doch verklaren hun kunde door het fijne reageeren van hun organisme op de electriciteit van de aarde. aal: 6 rnillioen geweren. 105.000 machi negeweren, 55.00(1 kanonnen, 28000 mijnwerpers, 14.000 vliegtuigen, 26 groote oorlogsschepen, 19 kruisers, S3 torpedobooten en 315 onderzeeërs moes ten bij het tot stand komen van den vre de vernietigd of uitgeleverd worden. Hoe staat het met de andere groote mogendheden? Fngeland heeft een vre desïeger van 240.000 man en kan er in tijd van oorlog 2 rnillioen in het véld brengen, benevens 544- stuks zwaar ge- Frankrijk is door zijn lage geboortecijfer grootendeels van zijn koloniën afhankelijk voor recruten. schut, 581 auto's en tanks en 1561 vlieg tuigen. Zooals men ziet. staan deze cij fers ver beneden de Fransche; daarte genover staat echter, dat de Engelsche oorlogsvloot 2.077.000 ton meet en daar mee de grootste ter wereld is. En wat Amerika betreft, dit land staat boven aan met zijn luchtmacht. Wanneer alle \Iiegtuigen, die daarvoor in aanmerking komen, in gevechtsvliegtuigen zijn ver anderd, zal het de beschikking hebben over 3451 militaire vliegtuigen. Rus land spant weer in een ander opzicht de kroon: het heeft een vredesïeger van 1.2 rnillioen man, terwijl de oorlogssterkte 7 rnillioen bedraagt. Met zijn 2000 mili taire vliegtuigen neemt het nog een eer volle plaats in, terwijl het voorts een ma rine van 321.000 ton, 675 stuks zwaar geschut en 578 tanks en auto's bezit. De groote mogendheden bezitten ook echte paradepaardjes( die intusschen tevens een groote gevechtswaardo heb ben), bv. de Fransche onderzeeër „Sur- couf", die 122 M. lang is en 8 torpedo buizen bezit, of de „vliegende vesting" der Engelschen, een Hayford-vliegtuig met draaibaren geschuttoren, dat zwaar gepantserd is en speciaal geschikt om 's nachts als bommenwerper dienst te doen. Verder heeft men nog de kleine mo gendheden, die niet altijd vrij zijn van eenzijdigheid in hun bewapening, doch er naar omstandigheden toch veel geld IETS OVER DE WICHELROEDE. Eenigen tijd geleden is er in Lüner- berg in Duitschland een vreerad con gres gehouden. Ongeveer duizend men schen, die met „tooverstaven" werken, uit verschillende landen afkomstig, wa ren bijeengekomen om de nog immer onopgeloste vraag „tooverij of weten schap" in tegenwoordigheid van geolo gen en artsen uitvoerig te behandelen. De normale mensch beziet nog altijd met gemengde gevoelens het werk van de wichelroedeloopers; terwijl sommigen hier hardnekkig tegenover blijven staan, zien anderen in het gilde van deze lir»- den bovennatuurlijke wezens, waar men met bewondering en een zekere huive ring tegen opziet. Men kan wel zeggen, dat het eene, zoowel als het andere ge zichtspunt onjuist is. De moderne we tenschap is nog niet zoo ver gevorderd, dat zij reeds heden ten dage ieder ver schijnsel zou kunnen verklaren, maar dat men de oplossing van het geheim

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 17