Je Zeienjyncièn".
Juiste uitspraak.
GEESTMEMMBACHT.
Donderdag 30 November 1933.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9391
Streng optreden van Haagsch
kantonrechter.
Snelheids-orgie.
De postjager naar Indië.
(00STERD1JK EN MOLENGEERZEN.)
Tegen den hoofddader
14 jaar geëischt.
Noodlottige botsing in Den Haag.
Tragisch ongeluk in Den Haag.
Individuen, die beweren voor krachtiger ge
zag te ijveren en die de overheid ver
wijten, dat zij te slap optreedt,
doen in hun daden precies
het tegenovergestelde.
Zoopas is, naar aanleiding van een z.g. „vlaggeninci-
dent" in Den Haag door den kantonrechter een vonnis
gewezen van principieels beteekenis waarop zeker de
algemeene aandacht gevestigd mag worden.
Het Alg. Handelsblad schrijft onder het op
schrift: Juiste uitspraak daarover het vol
gende:
De zaak waarover het liep, kwam hierop neer, dat de
„rijksleider" der Nationaal-Socialistische Nederlandsche
Arbeiderspartij, Dr. C. A. A. H a i g h t o n te Den Haag
zich in Juli aan ongeoorloofd vlagvertoon had schuldig
gemaakt en daarmede aan overtreding eener gemeente
lijke politieverordening. Tegen het burgemeesterlijk be
vel in had hij een vlaggestok met stalbezem en een
zwarte vlag met oranjeveld, waarop een zwart haken
kruis, niet ingehaald. Drie dagen later had hij zelfs een
nieuwe vlag uitgehangen, een wit doek. met zwarte en
oranje letters, behelzende den brief van den burgemees
ter, betreffende het bevel tot Inhalen. Nadat de delin
quent geweigerd had aan het bevel om deze vlag in
te halen gevolg te geven, was de politie tot inbeslagne
ming overgegaan.
Wat nu in het bijzonder deze laatste geschiedenis be
treft, ging de kantonrechter ertoe over den „rijkslelder"
tot een hechtenisstraf van zes dagen te veroordeelcn.
De ambtenaar van het O.M. had sleohts als eisch gesteld
een boete van f 20. maar de kantonrechter achtte het
gewenscht een strenger straf uit te spreken. Als over
weging voerde hij hiervoor in zijn vonnis allereerst aan
dat de verdachte die nog wel „rijksleider" Is van een
partij, die schijnbaar oranje en het gezag wil hoog
houden, b 1 ij k b a a r niet terugdeinst om, wanneer het
een verplichting geldt, door het gezag opgelegd, deze
met de voeten te treden.
Met voldoening namen wij van deze opmerking ken
nis. Het is inderdaad ongehoord dat, gelijk ook in dit
geval geschied is, juist zoo dikwijls individuen, die b e-
weren voor krachtiger gezag te ijveren en die de
overheid verwijten dat zij te slap optreedt, In hun da
den precies het tegenovergestelde doen van wat zij
met woorden aanprijzen. Waarbij zij dan nog, wat nog
ergerlijker is. zich niet ontzien naam en kleur van
Oranje te misbruiken en, door hun daden, neer te
halen. Voor hen geldt dan ook zeer zeker dat de vlag
geenszins de lading dekt.
In het vonnis wordt dan nog nader uiteengezet hoe
de verdachte maar al te duidelijk blijk had gegeven er
op uit te zijn, gezags-ondermijnend op te treden. Dit
geeft den kantonrechter tenslotte aanleiding tot de
conclusie, „dat in dezen tijd. waarin het gezag, zoo
mogelijk nog meer dan anders dient te worden hoog
gehouden, het gepleegde feit ernstig gestraft moet wor
den"
Wij achten deze uitspraak een juist woord op de
Juiste plaats, aangezien wij het van principieel belang
achten dat juist in deze tijden ook de rechterlijke
macht aan gezags-ondermijnende elementen duidelijk
make, dat wie naar de voorschriften van wet en orde
niet hooren wil, moet voelen.
Een uitdaging in hooger sieren.
t Is gebeurd do vorige week bij het bezoek van
het nieuwe Dewoitine-verkeersvliegtuig „Emeraude"
van de Air France, dat op de terugreis zijnde van Ko
penhagen naar Parijs, op Schiphol een tusschenlan
ding had uitgevoerd. Vol trots hadden de Franschen
hun vreeselijk snelle verkeersmachine den Schip
holeezen vertoond. En ze hadden erbij verteld, hoe ge
weldig hard die Dewoitine wel liep. Ze kruiste op niet
minder clan 250 K.M. per uur. En haalde, als ze alle
zeiltjes bijzette, wel de 300.
Dan is het oogenblik daar om weer op te stappen.
De „Emeraude" start, laat de hoofdstedelijke vliee-
weide weer onder zich wegzakken en dendert met een
vaartje van 250 KM. naar het Zuiden, richting Parijs
Nog maar kort is men onderweg daar opeens
komt 't heele gezelschap in beroering. Men springt op,
raakt in beweging. Vele neuzen drukken zich tegen
de stuurboordruiten. Men gesticuleert
Daar naast „Emeraude de Geweldigezweeft een
ander. Die ander kan het du« blijkbaar ook, tippelt
ook z'n 250 K.M per uur De bestuurder der Dewoi
tine bromt „tonnère de tonnère", vindt die uitda
ging ongehoord, en acht het een eerezaak om dat
kleine brutale eendekkertje even van zich af te
schudden. Hij drukt de gashandels hooger, tot aan
het bovenste tandie. De 3 maal 560 Hispano Suiza-
paarden van de ..Emeraude' krijgen de sporen, ren
nen briesend over den luchtweg. Daverend donde
ren de motoren. Maar... het kleine ding aan stuur
boord laat niet los... geeft geen haar breed toe,
doch blijft gelijk opfietsen. In dat geweldige tempo
van bijna 300 K.M. per uur
Dat duurt zoo even. Reeds meenen de Franschen
te bespeuren dat het brutale ding aan het eind van
zn krachten is en al 'n beetje afzakt Maar he
laas... 't Is als een „reculer pour mieux sauter"...
Want daar opeens schiet de kleine eendekker als
een pijl uit den boog vooruit, en gaat er van door
ln een tempo van 360 K.M. per uur, de onthutste
«Emeraude" achter zich latend
De Pander „Postjager"' had de „Emeraude" met
stukken geslagen! Msb.
Sparta-nieuws.
ELFTALLEN VOOR ZONDAG AA
Scha gen I: C. Prins; V. Vlottes, P. Boon; J. Wee-
laad, A. Plakman, J. Watertor; W. Rus, P de Vries,
G. J. Boontjes, E. Buiskool, J. Dekker. Res.: K. S.
Leguit.
Schagen II: D. Arnoldus; Slikker, R. Rempt; P-
Blaauboer, S. Breebaart, K. Rempt; S. Paulusma, C.
de Moor, G. Paulusma, Jb. Molenaar, J. Kossen. Re».:
D. Moransart.
Schagen UI: A. BlJlsma; Slikker, J. Broer; P-
Boontjes, G. Lem, c .Tump; H. Veer-stra, Faber. C.
Beers, J. Franzen, P. Ruig. Res.: D. Ruig, Doorn.
De reserves moeten ln tenue op 't veld aanwezig
zijn. Het dient nu maar eens afgeloopen te zijn met
het negeeren van alle wetten. Wie zich daaraan niet
Wenscht to onderwerpen, doet beter als lid te bedan-
ker.. Een vereer.iglng wordt niet gediend door oppo
tten, maar wèl door menscben die in woord èn daad
lid zijn!
Vertrek Zaterdag 9 December. Geen
recordreis.
Het Studiecomité „Snel post Ned.-Indië" deelt mede,
dat de Postjager in den vroegen morgen van Zater
dag 9 December van Schiphol naar N.-O. Indië zal
vertrekken en na een kort verblijf aldaar op Zondag
17 December de terugreis weder zal aanvaarden.
Naar aanleiding van de vele berichten, die buiten
de verantwoordelijkheid van genoemd comité gepu
bliceerd zijn, acht het comité het wenschelijk, in de
eerste plaats te vermelden, dat deze tocht geen record
reis beoogt, doch dat deze uitsluitend als studie*ocht
bedoeld is. zoodat, dus elk risco vermeden zal wor
den, ten einde aan te toonen, dat een dergelijke post-
vlucht naar Ned. Oost-Indië practisch en economisch
uitvoerbaar is.
De aanvankelijke opzet was, het traject in gemid
deld 45 vlieguren af te leggen, doch dan zou de tocht
uitgesteld moeten worden tot het a s. voorjaar, daar
de vereischte schroeven voor dergelijke snelheden
dan beschikbaar zullen zijn.
In verband met het ongunstige jaargetijde acht het
comité het niet gewenscht een reisduur op te geven.
Dinsdag vergaderde het dagelijksch bestuur en hoofd
ingelanden van bovengenoeraden polder en de commis
sie uit den Rlngpolder ten huize van den heer C. Vis,
Oudkarspel.
De voorzitter, de heer J. Swan, opende de vergadering
met een woord van welkom.
Onder de Ingekomen stukken was een mededeelIng
van Ged. Stater., dat de bijdage uit het Wegenfonds
over 1932 bedraagt f 1100.
Voor kennisgeving aangenomen.
Benoeming Voorzitter.
De voorzitter moest periodiek atreden. Tot stemming
overgegaan, werd de heer Swan echter met 12 stemmen
en een blanco herbenoemd, welke benoeming onder
dankzegging voor het in hem gestelde vertrouwen werd
aangenomen.
Overdracht onderhoud Oosterdijk en eenlge
percseelen aan den Oosterdijk aan de Prov.
Noord-Holland.
De voorzitter deelde mede. dat Indertijd al ln principe
is besloten tot de overdracht van den Oosterdijk. De fl-
nancieele zijde zou echter nog eens nader worden on
derzocht Er heeft een conferentie plaats gehad, met het
resultaat dat het bestuur voorstelt het onderhoud van
den Oosterdijk over te dragen aan de Provincie tegen
een jaarlijksche bijdrage van f 1400 en de eigendommen
te verkoopen voor f 5000. De bedoeling is, dat de rente
van dit bedrag 4 pet per jaar, is f 200, eveneens in min
dering zal worden gebracht zoodat per saldo aan de
provincie zal worden bijgedragen f 1200 per jaar De
gemiddelde koeten zijn over de laatste tien jaar, ultgo*
zonderd de 3 hoogste en 2 laagste jaren f 1600 per Jaar
geweest
De heer Borst meende, dat het geen voorstel van het
geheele bestuur was, daar spr. er niets van bekend was.
Voorzitter antwoordde, dat dit besluit was genomen,
voordat de heer Borst molenmeester werd.
De heer Borst stelde voor f 1000 te geven.
De heer P. Slot vindt het wel billijk, dat een bijdrage
wordt gegeven, doch was er voor, dat zoo weinig moge
lijk werd gegeven. Daarom steunde spr. den heer Borst
De heer Wagenaar zou het willen overdragen zonder
bijdrage.
Voorzitter merkte op, dat dit niet mogelijk zou zijn.
Men draagt het onderhoud over. De dijk wordt niet
verkocht. Als het onderhoud aan ons blijft, zullen wij
het ook moeten betalen.
De heer Ootjers zeide, dat men vanzelfsprekend voor-
waarden kan stellen voor een goed onderhoud. Spr. ge
voelt wel voor een lagere bijdrage, hoewel spr. niet
weet of het voorstel van den heer Borst goed is.
De voorzitter meende, dat de berekening op goede
gronden is geschied, terwijl de heer Bosrt zeide, dat
alles goedkooper wordt, zoodat dus ook het onderhoud
wel minder zal worden,
Na nog enkele besprekingen werd het voorstel van
het bestuur aangenomen met 8 stemmen. Het voorstel
van den heer Borst verkreeg 5 stemmen.
Aankoop grond b\j het motorgemaal en het
huis van den stoker.
De secretaris lichtte het voostel van het bestuur toe.
Het is gebleken, dat het huis van den stoker Indertijd
door den polder is gebouwd en op naam gekomen van
de Ned. Herv. Kerk te Zuidscharwoude. Dit vindt zijn
oorzaak in het feit, dat de grond, waarop het huis is
gebouwd niet zooals gemeend werd, ln erfpacht bij den
polder in gebruik was, maar behoorde aan de Ned.
Herv. Kerk Bij den bouw is daarop in het kadaster ver
meld, dat het huis eiger.dom van de Kerk is. Dat is nu
ruim 25 jaar geleden en al dien tijd heeft de kerk de
grondbelasting betaald. Dat het niet ontdekt werd,
komt doordat het een dienstwoning was en daarvoor
geen grondbelasing behoeft te worden betaald. De kerk
heeft eens opvraag gedaan bij het kadaster, waaruit
gebleken is, hoe de vork aan den steel zat.
De Kerk is bereid, den grond over te doen voor 15
cent per M2. en tevens het huis weer in eigendom over
te dragen aan den polder, tegen vergoeding: van de
door haar betaalde grond- en hoogheemraadlasten, ter
wijl door het bestuur zal worden getract, dit geld van
het Rijk terug te krijgen.
Het voorstel van het bestuur werd met algemeene
stemmen aangenomen.
Een ambtenarenreglement.
Het bestuur stelde voor, een ambtenarenregle
ment vast te stellen, wat overeenkomt met dat, ont
worpen door de Vereeniging van Waterschappen en
wat door Ged. Staten is goedgekeurd.
Het reglement werd aldus vastgesteld.
Bij de rondvraag vroeg de heer Blom naar de ka-
do bij de Halvemaansbrug.
De Voorzitter zegde toe, dat daarin zal worden
voorzien.
Afscheid van den heer Sevenhuijsen.
De Voorzitter zeide, alvorens te sluiten, nog een
enkel woord te willen richten tot den heer Seven-
huijsen, die thans voor den laatsten keer als hoofd
ingeland in ons midden is. Hij moet wegens het be
reiken van den 70-jarigen leeftijd bedanken. Het
speet Voorzitter, dat de heer Sevenhuijsen gedwon
gen wordt te bedanken, omdat hij nog gezond en
helder vó,n geest is om zitting te kunnen hebben.
Het is dit jaar juist 25 jaar geleden, dai hij zitting
nam. Vijfentwintig jaar hebben zij samen de belan
gen van den polder behartigd Hun vriendschap da
teert vanaf de schoolbanken en is tot aan den hui-
digen dag gebleven. Voorzitter hoopte, dat de heer
Sevenhuijsen nog lang van zijn rust mag genieten.
De heer Sevenhuijsen dankte den Voorzitter voor
deze woorden en dankte tevens allen voor de pret
tige samenwerking gedurende al die jaren.
Daarna sluiting.
Een belangrijke verklaring. Hoe „Be
Zeven Provinciën" werd over
meesterd.
SOERABAJA. Gister Is de behandeling
voortgezet van de berechting der eerste groep
Enropeesche muiters van „De Zeven Provin
ciën".
Na afloop van het getuigenverhoor krijgt
de fiscaal het woord tot het nemen van zijn
requisitoir, waarbij hij tegen den hoofddader
den korporaal-machinist Boschart, veer
tien Jaar gevangenisstra! elscht.
Tegen de andere zeven beklaagden werden
van el! tot vier en een hal! Jaar
geëischt, allen met attrek van den tijd, door
gebracht in preventieve hechtenis. Voorts
met ontslag uit den dienst en ontzetting uit
de bevoegdheid om verder bi] de gewapende
macht te dienen.
De verdedigers verzochten het requisitoir in beraad
te mogen nemen gedurende acht dagen, waarop de
zitting van den Zeekrijgsraad werd verdaagd tot 6
December a.s.
Een belangrijke verklaring.
Bij het begin van de zitting van gister werd o.m
een belangwekkende schriftelijke verklaring voorge
lezen van luitenant H. L. van Boven, waaruit blijkt
op welke wijze, „De Zeven Provinciën" werd over
meesterd.
Toen genoemden luitenant, die bij het uitbreken van
de muiterij op het schip was, bemerkte, dat hij van
niemand op steun had te rekenen, heeft hij met enkel"
vertrouwden de stuurinrichting onklaar gemaakt
Een deputatie onder leiding van den korporaal-ma
chinist Boschart kwam daarna in den longroom en
eischte de overgave van het schip, hetgeen werd ge
weigerd. Hierop werd overeengekomen, dat de officie
ren het achterschip mochten behouden, mits zij niet
zouden vuren.
„De inlanders waren razend en door vuren onzer
zijds zou de beweging beslist zijn omgeslagen in een
rassenquaestie, en de Europeanen zouden alsdan zijn
vermoord."
Op steun viel niet te rekenen.
In de verklaring van luitenant Van Boven wordi
vervolgens medegedeeld, dat de Europeanen aan dek
weigerden hem te steunen. Het was hem verder be
kend, hoeveel Europeanen vooruit waren, die even
tueel zouden helpen, doch hem was ten stelligste ver
zekerd door iedereen, ook door de onderofficieren, dat
hij op niemands steun kon rekenen. De muiters wa
ren zwaar gewapend en hadden bovendien handgra
naten bij de hand. Indien de officieren zouden heb
ben gevuurd, zou het schip beslist geheel in handen
van de muiters zijn gevallen.
Door aan boord te blijven, aldus vervolgt de verkla
ring van luitenant Van Boven, in staat van verdedi
ging konden de officieren het aanbreken van den dag
afwachten, teneinde een beter inzicht in den toestand
te verkrijgen en de bemanning te attendeeren op de
consequenties van hun gedrag.
Den volgenden dag besloten luitenant Van Boven
en de officier van gezondheid om zich naar het voor
schip te begeven, in de uitvoering van welk voorne
men zij evenwel door schildwachten werden verhin
derd. Later heeft luitenant Van Boven een onderhoud
met de muiters gehad, in het bijzijn van den officier
van gezondheid. Zij trachtten hen te overreden thans
het schip aan den commandant terug te geven.
De inlanders niet voor rede vatbaar.
De korporaal-machinist M. Boschart deelde tij
dens het onderhoud mede, dat de Inlanders niet
voor rede vatbaar waren. De officieren wenschten
een telegram naar den commandant te verzenden.
Korporaal en de overige Europeanen gingen hier
mee accoord, doch de Inlandsche muiters weiger
den de verzending van het telegram toe te staan.
Op 6 Februari heeft luitenant Van Boven weder
om aangedrongen om met de muiters te spreken.
Hij slaagde erin een onderhoud tot stand te brengen,
doch het gelukte hem niet hen tot rede te brengen
en hen te bewegen, den commandant direct aan
boord te nemen.
Eenstemmig werd door de muiters besloten, dat
de commandant eerst den dag voor aankomst te
Soerabaja weer aan boord zou worden toegelaten.
Op 7 Februari ontdekte luitenant Van Boven plot
seling, dat de sleutels der geweerrekken, welke
dien ochtend aan de muiters waren afgegeven, ten
behoeve van het verrichten van reparaties, nog niet
waren terugontvangen.
Deze sleutels waren aan de muiters afgegeven ten
einde hen te laten voelen, dat de officieren onbe
vreesd waren. Na gepraat over en weer kwamen de
sleutels eindelijk terecht. De muiters eischten toen
overgave der geweren, hetgeen echter werd gewei
gerd.
Uit de houding van korperaal Boschart, conclu
deerde luitenant Van Boven, dat Boschart eveneens
bevreesd was voor een rassengevecht.
Op 8 Februari werd door de officieren verlangend
uitgezien naar de komst van het eskader. In ver
band met het lange wegblijven werd gevreesd, dat
er met het oog op de situatie te Soerabaja iets ha
perde.
Intusschen versterkten de officieren aan boord
hun positie.
Tenslotte komt de verklaring van luitenant Van
Boven toe aan de gebeurtenissen van den lüden Fe
bruari, den dag waarop het treffen met het eska
der plaats vond.
Het eskader ln zicht. De bom maakt
een einde aan veel ongerustheid.
Des morgens vroeg kwam het eskader in zicht,
voer achter de „Gouden Leeuw rm en ankerde bij
na buiten gezicht van „De Zeven Provinciën", wes
halve de officieren bet ergste vreesden betreffende
de toestanden aan boord van het eskader.
Kort daarna viel de bom met het bekende ge
volg.
DE „HOOGE" POLITIE VAN CALCUTTA. De
beide „hoogete" politie-beambtcn van de Britsch-In-
dische hoofdstad, Calcutta, zien we hierboven af
gebeeld. Ze zijn maar eventjes 2 meter lang. In het
midden een huiuier collega's van normale grootte.
Een doode en een zwaar gewonde.
Gisternacht kwart voor een is op de Nieuwe Park-
laan, hoek Stevinstraat, te Den Haag, een droevig
ongeluk gebeurd, dat aan een jongeman het leven
heeft gekost, terwijl een ander in zeer ernstigen toe
stand naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.
Een auto, bestuurd door den 28-jarigen H. S., is op
den genoemden hoek in botsing gekomen met een mo
torrijwiel, bestuurd door den 28-jarige J. D. en waar
op als duo-pasagier de 24-jarige F. Z., meereed.
De botsing, die vermoedelijk is te wijten aan het
niet geven van voorrang door den autobestuurder aan
het van rechts komende motorrijwiel, was zóó hevig,
dat de 24-jarige duo-passagier F. Z. op slag werd ge
dood. De motorrijder J. D. bekwam een schedelbasis-
fractuur en is door den geneeskundigen dienst naar
het Roomsch Katholieke ziekenhuis aan het Westein
de vervoerd.
Het stoffelijk overschot van den heer Z. is overge
bracht naar het gemeentelijk ziekenhuis aan den
Zuidwal.
De bestuurder en de overige inzittenden van den
auto bleven ongedeerd.
De auto werd aan de rechterzijde ernstig bescha
digd; het motorrijwiel werd vernield.
Van politiezijde werden eenige getuigen gehoord;
het onderzoek naar de oorzaak kon echter nog niet
definitief vastgesteld worden.
Echtpaar door gasverstikking om het le
ven gekomen.
In het perceel Remhrandtstraat 167 te Den Haag,
heeft een ernstig geval van gasverstikking het echt
paar H. het leven gekost
Des middags namen enkele buren een toenemen
de gaslucht waar, terwijl het in het betrokken per-,
ceel zeer stil was.
De politie die gewaarschuwd werd, verschafte zich'
toegang en vond het echtpaar H. buiten bewustzijn.
Mevr. H. bleek reeds overleden te zijn. De heer H.,
werd naar het R.-K. Ziekenhuis overgebracht, waar
hij in d&i loop van den nacht overleed.
Man heeft nog getracht de deur te openen.
Bij het onder leiding van den commissaris van po
litie ter plaatse ingestelde onderzoek is gebleken, dat
de vrouw een gascomfoor heeft aangestoken met twee
pitten. Terwijl zij zich verwijderde, moet een dei-
pitten, zonder dat zij dit bemerkt heeft, uitgeploft zijn,
waarna het gas zich in de kamer heeft verspreid. Bo
ven de pit stond nog een pannetje, dat de vrouw er
neergezet moet hebben. Het uitstroomende gas moet
in groote hoeveelheid direct de kamer zijn binnenge
stroomd, daar het opvallend is dat de vrouw zoo spoe
dig bewusteloos raakte, zonder dat zij nog maatrege
len kon treffen voor haar veiligheid.
Haar echtgenoot, die bij haar in de kamer moet zijn
geweest, moet wel het gevaar bemerkt hebben. Hij
althans heeft nog getracht de voordeur te bereiken
om deze open te gooien. Doordat hij bewusteloos ge
raakte vlak bij de deur, is hij hierin niet geslaagd.
Was het hem gelukt de deur te openen, dan zou ver
moedelijk ook de vrouw nog wel gered zijn. Dat de
man nog leefde moet te danken zijn aan de lucht
stroom, welke onder de deur doorkwam. Hulp heeft
niet meer mogen baten. Het echtpaar zat er vrij goed
bij. Beiden waren eerst onlangs in het huwelijk ge
treden, de man was weduwnaar en de vrouw weduwe.
Zij woonden geheel alleen.
Ingezonden stukken
Harenkarspel, 27 Nov, 1933.
Geachte Redactie,
Naar aanleiding van een ingezonden stukje in Uw
blad van 25 Nov., onderteekend: Ben Tuinder te Tuit-
jenhorn, zag ik gaarne onderstaande ook ln Uw blad
geplaatst. Bij voorbaat mijn dank.
In dat stukje komen de paohtprijzen der gemeente-
landerijen ter sprake, die in de Raadsvergadering van
20 Nov. opnieuw zijn herzien. Nu, in bedoeld stukje
wordt den heer Nolet als Burgervader verweten, dat
hij na een opmerking van den heer K. Doekes, dat de
pacht eigenlijk nog te hoog is. daar er feitelijk niets
kan worden betaald, gezegd heeft, dat hij dat wel
weet, maar dat men het toch niet cadeau kan doen.
Of bovenbedoelde tuinder nu ook huurder is, weet ik
niet, daar hij zijn naam verzwijgt, maar als lid van de
commissie uit de huurders, die over deze zaak een on
derhoud gehad hebben met B. en W., verklaar ik, dat
de thans voorgestelde pachtprijzen, vrijwel dezelfde zul
len zijn als door ons in dat onderhoud naar voren ge
bracht, zoodat er m. i. eerder een woord van dank zal
passen tegenover voorzitter en leden van den Raad
voor hunne welwillende houding in deze daar naar ik
meen zij ten volle aan ons verzoek hebben voldaan en
de meeste huurders met de thans voorgestelde pacht
accoord kunnen gaan.
Wat betreft het gemaakte rekensommetje, en het
andere fraais wat inzender naar voren brergt, wil ik
-iet ingaan, maar ik hoop. dat als hij soms land weet,
wat beter en geschikter voor ons is te krijgen, wat ik
wel betwijfel, dat hij dat dan bekend maakt, maar met
zijn naam onderteekend.
Tultjenkorn. i Q. JONKER.