VEL0 WRINGER Het St. Nicolaasgeschenk.
slootwerk enz. in den polder, het oordeel van den raad
was gevraagd. Spr. beschouwt slootwerk als gewoon on
derhoudswerk, slootwerk leent zich niet voor werkver
schaffing en het is niet ln het belang van de gemeen
tekas als dit werk in werkverschaffing gebeurt Spr.
vraagt hoe B. en W. zich de aanschaffing van de be-
noodigde gereedschappen denken. ZX is dit werk een
schijn-werkverechaffing.
De heer Raven onderschrijft het gesprokene door den
heer Dekker en als de polder dat slootwerk dan door
niet-lngezetenen wil laten uitvoeren, daar is niets aan
te doen, maar onze ingezetenen zullen dat werk niet
voor een „habbekrats" doen.
De heer Smit noemt het loos dat in werkverschaffing
wordt verdiend een hongerloontje. Ook spr. acht dat
zware slootwerk niet geschikt voor werkverschaffing.
De heer Rezelman erkent dat er bezwaren zyn om het
slootwerk onder werkverschaffing te rangschikken,
maar toch dient niet uit het oog te worden verloren,
dat door de bijdrage meer slootwerk zal worden uitge
voerd, dan wanneer geen subsidie wordt verleend.
De heer Lubbert merkt op dat de polder voor sloot
werk f 1900 (ls 25 pet) beschikbaar wil stellen en met
de verlaging van de wegbermen zou dan in totaal in
deze gemeente worden uitgevoerd werkzaamheden tot
een totaal bedrag f 13600. In dezen tijd, meende de
meerderheid, mocht dat niet van de hand worden ge
wezen. Als het slootwerk werd aanbesteed, zal het
waarschijnlijk voor weinig geld worden uitgevoerd, want
ook de kweekers zullen er op azen.
De Voorzitter, zijnde de minderheid van B. en W.,
verklaart er ook tegen te zijn dat slootwerk In werk
verschaffing wordt uitgevoerd. De gemeente moet niet
meewerken om het loon te drukken.
De heer Raven verwacht niet dat de kweekers zoo
op het slootwerk zullen afkomen en anders moeten ze
het maar eens een jaartje probeeren. Spr. vraagt of
de kweekers, die er dan zoo slecht aan toe zijn, de f 25
voor laarzen enz. wel hebben. Spr. maakt zich bevrees
der voor menschen van buiten de gemeente.
De heer Komen kan zich niet indenken, dat door de
uitvoering van dit werkobject de loonen zullen worden
gedrukt. Spr. oordeelt dat de medewerking van den
polder wel eens meer waardeering mag hebben.
De heer Lubbert zegt dat de bijdrage van den polder
f 1900 voor slootwerk en f 1400 voor verlaging der ber
men, toch de rekening der gemeente ten goede komt
Na eenige discussie wordt aangedrongen op stemmen,
maar de heer Rezelman merkt op dat het hier slechts
betreft een mededeellng.
Bij behandeling van de begrooting zal deze kwestie
dus opnieuw ter sprake komen.
Gebleken is, dat de Controleur van de Grondbelasting
niet eerder kan adviseeren op een aanvrage om een
voorschot ingevolge de bepalingen der Landarbeiders-
wet dan nadat een aanvrage om een voorschot bij het
Rijk is ingediend.
Het betreft hier de aanvrage van den heer Van der
Werf en waar de raad deze aanvrage voor Inwilliging
vatbaar achtte, noodigt de heer Dekker B. en W. uit,
volgend maal voorstellen de aanvrage in te willigen.
Eervol ontslag.
In verband met het zooeven genomen besluit wordt
voorgesteld tot het verleenen van eervol ontslag met
Ingang van 1 Januari 1934 aan het personeel van het
Gemeentelijk Electriclteitsbedrijf.
Het ontslag wordt op de meeat eervolle wijze verleend,
ODder dankbetuiging voor de bewezen diensten.
Op een daartoe strekkend verzoek wordt ontheffing
van schoolgeld verleend aan een tweetal personen, één
verzoeker krijgt uitstel van betaling.
De begrooting voor 1934.
Naast het uittreksel van de begrooting hebben B. en
W. den leden in een ultvoerigen brief mededeellng ge
daan van de regeling der berekening der rijksbijdrage
in de kosten van steunverleening en werkverschaffing
aan crisiswerkloozen voor 1933, aan de hand waarvan
een voorloopige raming der bijdrage voor 1934 wordt
mogelijk gemaakt.
De raming voor 1934 was gedaan naar de op dat tijd
stip reeds bekende en nog te verwachten uitgaven voor
1933, welke uitgaven voor dat jaar thans nader kunnen
worden bepaald op totaal f 88700.
De bijdrage van den Wieringermeer wordt geraamd
op 15 pet. van f 70.500, is f 10.500., blijft dus f 78200,
n.1. f 67000 voor kosten van werkverschaffing, f 8700
voor kosten van vervoer van arbeiders naar den Wïe-
ringermeerpolder en f 2500 voor kosten van steunver
leening Ingevolge de rijkssteunregeling.
B. en W. hebben redenen om aan te nemen dat de
omstandigheden in 1934 niet gelijk zullen zijn aan die
.van 1933.
In de eerste plaats is reeds een Rijksbijdrage ge
vraagd In de kosten van bij wijze van werkverschaffing
uit te voeren werken door den Anna Paulownapolder en
zal bovendien getracht worden na verkregen goedkeu
ring van den Minister werkgelegenheid bij en met bij
dragen van particulieren te zoeken. In de tweede plaats
zullen ongetwijfeld de arbeiddloonen bij de ln 1934 uit
te voeren werkverschaffing lager zijn dan die, welke
ontvangen werden bij de Rijkswerkverschaffing, waar
bij verschillende tewerkgestelden in de gelegenheid
waren loonen te verdienen zelfs nog uitgaande boven
die welke in het vrije bedrijf ln deze gemeente gelden.
De ramingen worden daarom door B. en W als volgt
bepaald: kosten werkverschaffing f 65.000, vervoerkos
ten f 7000, kosten steunregeling f 2500. De rijksbijdra
ge wordt gebaseerd op die voor 1933. Berekend naar de
draagkracht der gemeente meenen B. en W. voc- 1933
stellig een aan zekerheid grenzende bijdrage van 84 pet
te mogen verwachten en deze bijdrage voor de raming
van 1934 tot basis nemen. Uitvoerig wordt echter door
B. en W. verwezen naar de circulaire van den Minis
ter van Binnenlandsche Zaken met de daarin vervatte
voorschriften en waardoor de begrootlngspositie van de
gemeenten in bedenkelijke mate opnieuw ln het gedrang
komt Na revisie van de geraamde uitgaafposten moet
nog een vermindering van rond f 1825 werden ver
kregen. Bij plaatsing van de gemeente in de derde
klasse voor de gemeentefondsbelasting, wordt een op
een tenuitkeering van het rijk verwacht van 30, waar
voor ten bate der begrooting 1934 zal komen f 1600.
Verdere verhooging van ontvangsten wordt niet moge
lijk geacht, de belastingen zullen bij aanneming der
voorstellen van B. en W. zoo hoog worden opgevoerd
als eenigszina mogelijk ls. Bij een heffing van 200 op
centen op de personeele belasting zal zelfs voor velen
de betalingscapaciteit worden overschreden.
Om een sluitend budget te verkrijgen zullen behalve
de voorgestelde belastingverhoogingen, verhaal van pen
sioensbijdragen op de ambtenaren tot de bij de wet toe
gelaten percentages met handhaving van de tijdelijke
korting op de jaarwedden en het schrappen van bijna
alle subsidies noodig zijn.
Over intrekking der vacantletoelagen moeten eerst de
organisaties worden gehoord. Indien het rijk voor 1934
een bijdrage van 50 pet. in de kosten van werkverschaf
fing en steunverleening verleent, kan voor belde doel
einden tezamen slechts f 11870 worden geraamd. Noo
dig zal zijn f 6750, zoodat een bedrag van f 55380 buiten
de begrooting moet worden gehouden.
Tenslotte merken B. en W. op, dat ln vorenstaande
uiteenzetting geen rekening is gehouden met een pro
vinciale bijdrage. Nu het Rijk voor alle gemeenten gel
dende algemeene regels heeft vastgesteld, zal wellicht
de Provincie Noordholland, welke zich ook tot het ne
men van bezuinigingsmaatregelen zag gedwongen, zich
op dit terrein afzijdig houden.
Algemeene beschouwingen.
De hr Dekker wijst op den ontredderden economischer!
toestand, zoodat de begrooting geen opwekkend beeld
vertoon.. Spr. wijst op de belastingvoorstellen; op de
voorstellen tot intrekking der subsidies, waardoor vcc"
nuttig werk zal achterwege blijven, en op het verhaal
van. pensioensbijdrage, Noodgedwongen zal spr. met de
begrooting meegaan, omdat anders van bovenaf toch
regelend zal worden opgetreden. Alleen met de voorstel
len tot verlaging van de presentiegelden voor da leden
van den raad en het Burgerlijk Armbestuur zal spr.
niet accoord gaan. Wat de werkloozenzorg betreft, wijst
spr. er op dat uit het schrijven van B. en W. blijkt dat
ze zonder dat daarop van bovenaf ls aangedrongen, ln
de richting van verslechtering gaan en dat kan spr.
niet goedvinden. Spr. wijst ook op de werkverschaffing
bij particulieren, waarvoor hij een onderhoud noodig
acht. Niet al het werk moet bij de werkverschaffing
worden ondergebraoht. Uitvoerig wijst spr. op de alge
meen geldende lage loonen en spr. vraagt de verzeke
ring van B. en W. dat ze niet zullen meewerken tot ver
laging van de loonen in werkverschaffing. Met genoegen
constateerde spr. dat tot verlaging van de huur der wo
ningen van de Woningbouwvereniging getracht wordt
al kan spreker zich niet met de toelichting
vereenigen. Medewerking van het rijk in dit opzicht
verwacht spr. niet en de gemeente zal er dus zelf voor
dienen te zorgen.
De heer Raven meent dat uit de drang van de re
geering blijkt dat de regeering de wetten met voeten
treedt. De werkverschaffing baart veel zorg en spr.
wijst hier op het afschuifsysteem van het rfjk ter
wijl ook particulieren vreemde werkkrachten in dienst
nemen. In dat alles ziet spr. een poging om de arbei
dersklasse nog meer naar beneden te trappen, en bij
verzet van de arbeiders er op in te kunnen schieten.
Spr. vraagt of de opheffing van de Gezondheidscommis
sie tot gevolg zal hebben dat maar moet blijven rot
ten, wat rot, of dat B. en W. zullen optreden.
De heer Kuiken wil alle toelagen voor de ambtenaren
schrappen, behalve voor de bewapening van de politie,
de salarissen van burgemeester, secretaris en ontvanger
met f 500 verlagen, de salarissen der wethouders van
f 800 op f 500 brengen, en voorts de salarissen der amb
tenaren, van f1000 tot f 1500 met 10 pet., van f 150C
tot f2000 met 15 pet, en boven f 2000 met 20 pet te
verlagen.
Ook de heer Smit schildert de moeilijkheden voor het
gemeentebestuur, bezuiniging zal noodzakelijk zijn, spr.
wil niet onder de dictatuur van het rijk. Onnutte uitga
ven zijn in het afgeloopen jaar niet gedaan, behalve dan
een paar kleine gevallen. Wat de werkverschaffing be
treft, wil spr. door onderling overleg met werkgevers
voorkomen, dat de arbeiders werkloos rondloopen. Kan
huurverlaglng der arbeiderswoningen nu plaats vinden;
het is zeer noodzakelijk. Spr. wijst verder op het opvoe
ren van de belastingen. Uit de bezuiniging der uitga
ven blijkt dat nu bij B. en W. ook een beruinigingsma-
nie heersóht, en wat voorheen van de Plaatselijk Belan-
gers bespottelijk werd gevonden, kan nu blijkbaar wel.
Opnieuw brengt spr. ter sprake de verpleging van ouden
van dagen elders, spr. wil liever een Tehuis voor ouden
van dagen in deze gemeente. In zijn verder betoog zegt
spr. dat niet hij, t.a.v. de werkverschaffing bij particu
lieren de arbeiders van de wal ln de sloot heeft gehol
pen, maar dat de S.D.A.P. zelf de gemeente in de sloot
heeft geduwd, toen zij meehielp de uitgaven bij bonken
weg te smijten. Zij hebben meegeholpen aan die zwij-
nenboel op Cérès, aan het bouwen van hulzen, waardoor
vreemde arbeiders ln de gemeente gekomen zijn, en
waardoor we zitten met een grondbedrijf dat een ver
lies oplevert van rond f 6000.
Door den Voorzitter worden de woordvoerders beant
woord, spr. kan er zich ook niet mee vereenigen dat het
slootwerk ln werkverschaffing wordt uitgevoerd, maar
de meerderheid van B. en W. heeft het gedaan om best
wil. Ook B. en W. willen liever huurverlaglng dan een
bijdrage voor huurderving. De begrooting is onder de
vrees van regeerlngsdrang samengesteld.
Als het noodig is, zullen B. en W. zeker optreden,
waar voorheen de Gezondheidscommissie optrad.
Aan de wenschen van den heer Kuiken t-a.v. de sala
rissen zal moeilijk door B. en W. kunnen worden vol
daan. Als de tijden best zijn, worden de salarissen daar
niet naar vastgesteld. Dat B. en W. begrijpen dat be
zuiniging geaboden is, heeft de heer mit uit de begroo
ting kunnen opmaken. Spr. meent toch dat de aan
drang door den heer Smit om werken van particulieren
•nder de werkverschaffing te rangschikken, wel oor
zaak ls geweest dat ln die richting door de meerder
heid van B. en W. ls gegaan. De raad, ook de SDAP-,
ls vroeger van oordeel geweest, dat Ingegrepen moest
worden, wat tot aankoop van Oérès heeft geleid. Door
particulieren werden ln dien tijd zulke hooge prijzen
voor bouwterrein bedongen, dat Ingrijpen noodzakelijk
werd geoordeeld. Dat nadien deze ongunstige tijd is ge
komen, was niet te voorzien.
De heer Kuiken weerspreekt dat de particulieren
zulke hooge prijzen bedongen, slechts één geval heeft
zich voorgedaan.
Het antwoord door den Voorzitter noopt verschillen
de leden opnieuw het woord te voeren, waarbij ter
sprake komt een onderhoud, dat de heer Smit met
den Commissaris der Koningin gehad schijnt te hebben
De heer Rezelman protesteert tegen de uitdrukking
van den heer Raven, als zou de regeering moedwillig
de arbeiders naar beneden trappen, om daarna bij verzet
op ze te kunnen schieten. Spr. keurt daarmede niet alle
handelingen van de regeering goed, maar spr. keurt
het af, zich op de wijze te uiten als de heer Raven
deed.
De heer Raven zegt dat de regeering andere middelen
heeft dan belastlngverhooglng, en noemt afschaffing
of vermindering van leger en vloot en een heffing In
eens, waar de Vrijz. Democraten zich vroeger zoo voor
verklaarden.
Ten slotte wordt tot postgewijze behandeling over
gegaan.
Mededeellng wordt gedaan van het hooren der orga
nisaties over het voorgestelde verhaal van pensioenbij
drage ad 8% pet
Dé heer Kuiken vraagt of het wettelijk verplicht ls
die reclames der organisaties aan den raad mede te
deelen.
De Voorzitter zegt dat we georganiseerd overleg
hebben en dan ls het gwenscht aan den raad het resul
taat van het overleg kenbaar te maken.
Het voorstel-Kuiken aan Ged. Staten te vragen de
Jaarwedden van den burgemeester met f 500 te verlagen
en 8.5 pet pensioenbijdrage toe te passen, wordt ver
worpen met 9 tegen 2 stemmen, vooro stemden de hee-
ren Kuiken en Smit
Het voorstel van B. en W. een pensioensverhaal van
8Vè toe te passen, mits Ged. Staten een dergelijk
verhaal toepassen op burgemeester, secretaris en ont
vanger, wordt aangenomen; tegen stemden de hee-
ren Kuiken en Smit
Het voorstel-Kuiken om de jaarwedde der wethou
ders van f800 op f500 te brengen (f250 vor elk)
wordt ingetrokken, omdat de heer Smit een verlaging
van f200 in totaal voorstelt. Het wordt verworpen
met 8 tegen 3 stemmen, die van de heeren Kuiken,
Koorn en Smit
Het voorstel tot verlagen van presentiegelden voor
de raadsleden, van f5 tot f4, vindt bestrijding bij den
heer Dekker, wordt verdedigd door den heer Komen,
terwijl de heer Smit voorstelt het presentiegeld te be
palen op f 3.50. Het voorstel-Dckker f 5, wordt verwor
pen met 6 tegen 5 stemmen, voor stemden de heeren
Van den Berg, Raven, Dekker, Rezelman en Keuris.
Het voorstel van B. en W. f4, wordt aangenomen
met 8 tegen 3 stemmen, tegen de heeren Kuiken,
Koorn en Smit.
Waar B. en W. voorstellen den post vacantietoela-
gen f20 te schrappen, wil de heer Smit dezen
post handhaven. Het voorstel van B. en W. wordt
aangenomen, tegen stemde de heer Smit.
De heer Kuiken wil den post bezoldiging van de amb
tenaren van den burgerlijken stand, uitgetrokken op
f375, met f300 verminderen, omdat het salaris van
den Secretaris voldoende is.
Opgemerkt wordt, dat Ged. Staten de Jaarwedde
vaststellen, terwijl de Secretaris zegt, dat het hier be
treft een apart ambt en als de post. wordt ingetrok
ken, dan zal spr. zoo vrij zijn voor het ambt te bedan
ken.
De heer Smit zegt, dat het dan een dwingelandii
wordt en de heer Kuiken zegt, dat de Secretaris toch
zeker wel wil toegeven dat hij een goed salaris heeft.
Het voorstel-Kuiken, om aan Ged. Staten te verzoe
ken het bedrag van f300 voor den secretaris te
schrappen, wordt verworpen met 9 tegen 2 stemmen,
vóór stemden de heeren Kuiken en Smit
Bij vergaderingen zullen geen sigaren meer wor
den verstrekt en ter secretarie geen koffie meer wor
den verstrekt en overigens bij het verstrekken van
consumptie zoo zuinig mogelijk worden gedaan, wat
op een bezuiniging van f300 wordt geraamd.
De werkzaamheden voor de samenstelling van een
uitbreidingsplan zijn uitgesteld tot betere tijden.
De heer Dekker stelt voor, nu het presentiegeld
van de raadsleden is verlaagd, voor commissiever
gaderingen een presentiegeld van f2.50 vast te stellen.
Het voorstel-Dekker wordt aangenomen met 8 tegen 2
stemmen, tegen stemden de heeren Kuiken en Jonkei
(de heer Komen had de vergadering verlaten).
De heer Koorn vindt dat de politie hier te veel ge
wapend door de gemeente loopt, het is of we hier iu
het Hitler-land zijn.
De heer Jonker bepleit het buitengewoon lid blij
ven van den A.N.W.B., maar de Raad beslist anders,
de heeren Jonker en Rezelman stemden voor.
Het voorstel-Smit den post subsidie politie-cursus
te Schagen te schrappen, wordt verworpen, voor stom
den de heeren Kuiken, Koorn, Smit en Rezelman.
Het is ruim half acht als er stemmen opgaan om de
verdere behandeling van de begrooting uit te stellen
tot de volgende week, terwijl de Voorzitter voorstelt
iets te gebruiken. Tot dit laatste wordt besloten.
Bij den geschrapten post toelage Gezondheidscom-
missie, wordt gewezen op den slechten toestand waar
in een sloot te Van Ewijcksluis verkeert.
Waar er bij de regeering plannen bestaan om tot
verlaging te komen van de huren voor de met Rijks-
steun gebouwde woningen, is het aandeel van de ge
meente geraamd op f 1400.
De heer Koorn bepleit opheffing van den vuilnisop
haaldienst, we zijn op het platteland, iedereen heeft
een „achterendje' en er kan hier dus belangrijk bezui
nigd worden.
De Voorzitter wijst op het nuttig werk van den op
haaldienst en spr. vreest dat bij opheffing de slooten
zullen worden vervuild.
Het resultaat van de bespreking is dat geen voorste!
tot opheffing wordt gedaan.
De post kosten van gebruik van schoolbaden f340,
wil de heer Smit schrappen.
De Voorzitter zegt dat B. en W. noode den post van
f440 op f340 hebben gebracht
Het voorstel-Smit wordt verworpen met 7 tegen 3
stemmen, voor stamden de heeren Kuiken, Koorn en
Smit
De heer Smit komt er tegen op, dat de post voeding
en kleeding schoolgaande kinderen van f25 op f 10
is gebracht en vraagt den Secretaris of het crisisco
mité in dezen wat kan doen.
De Secretaris wijst op de weinige middelen van
het Crisiscomité
De Voorzitter zegt, dat het slechts een raming is,
als de post overschreden wordt zal de raad daar
geen bezwaar tegen maken.
De heer Komen komt weer ter vergadering.
Voor werkverschaffing door of vanwege derden
(polder) is geraamd f13600, dit is het eenige bedrag
dat de gemeente voor de werkverschaffing ter be
schikking heeft. De overige kosten voor werkver
schaffing en de vervoerkosten moeten buiten de be
grooting blijven.
Nadat de vergadering een poosje geschorst is ge-
weeest tot het gebruiken van een broodje en een
kop koffie, wordt de behandeling van de begroo
ting vervolgd.
Uit de begrooting van het grondbedrijf blijkt dat
de uitkeering door de gemeente in het verlies is ge
raamd op f5450. Deze begrooting wordt onveranderd
vastgesteld.
De raad besluit tot het sluiten van een kasgeld-
leening van ten hoogste f50.000.
Genaderd tot de inkomsten der gemeente-begroo
ting, merkt de heer Kuiken op, dat voor heffing van
plaats- en staangeld in totaal uitgetrokken is f370.
Door den heer Benema is nu gevraagd om voor te
stellen dat door hem een bedrag van f1000 zal wor
den betaald, voor welk bedrag hij dan een tent zal
plaatsen en hem de overige staangelden ten goede
zullen komen.
Opgemerkt wordt, dat over deze zaak moeilijk
is to praten, want dat de betrokken persoon zich
dan tot B. en W. had moeten wenden.
De heer Komen brengt ter sprake de ontvangsten
van den vuilnisophaaldienst te verhoogen, door voor
het ophalen een kleine vergoeding te vragen.
JP - f tot familie, die al drie kwartier zit te wachten: „Zwarte Piet laat vragen
of ie binnen kfi komen»"
De heer Smit noemt bijv. 2cent per week per
emmer.
Van andere zijde wordt op het gevaar gewezen
om een dergelijke regeling in te voeren, vooral met
het oog op de hooge belastingen.
B. en W. zullen het overwegen.
Ter sprake wordt weer gebracht don post bijdrage
voor werkverschaffing door derden (polder) f3400,
over welke quaestie straks t.a.v het slootwerk Is ge
sproken en waarover reeds door B. en W. aan den
Minister goedkeuring was gevraagd-
Door den heer Dekker wordt er op gewezen, dat
de raadsleden eerst een begrooting hebben ontvan
gen, daarna een nadere opgaaf en nu tijdens de ver
gadering weer een andere rangschikking van cijfers.
Een en ander staat spr. nu niet duidelijk voor den
geest en spr. neemt nu niet de verantwoordelijkheid
op zich tegen den post te stemmen.
Stemming over dezen post wordt onder deze om
standigheden niet verlangd.
De heer Kuiken kan er zich slecht mee vereeni
gen. dat waar door de Coóp. Bloembollenven-eniging
f18000 van de schuld is afgelost de gemeente geen
rente ontvangt van haar f 30.000.
De heer Lubbert zegt dat de f 18000 is verkregen
door elk lid f 150 te doen betalen.
De Voorzitter zegt, dat als betaling van rente mo
gelijk is, op betaling zal worden aangedrongen.
De heer Smit vindt ook dat het billijk was geweest
als bijv. aan de gemeente f3000 was afbetaald en
f 15000 op de schuld was ingcloopcn.
De Voorzitter zegt, dat er meer schuldeischers wa
ren die het de veilingsvereeniging het mes op de keel
zetten.
De heer Dekker wijst op de f 50.000 renteloos voor
schot van het Rijk en het is dus zeer de vraag ot de
gemeente recht heeft op rente. Waar dezelfde zaak
vorig maal door den heer Kuiken ls besproken, zegt spr.
dat men op die manier wel kan rondkletsen.
De heer Kuiken zegt. dat hij het recht heeft deze zaak
ter sprake te brengen en als de gemeente dan geen
recht heeft op de rente, dan moet dat maar worden uit
gezocht
De heer Rezelman heeft ook nooit de zaak zoo opge
vat dat het een renteloos voorschot is geweest van de
gemeente. Spr. oordeelt dat de redeneering van den
heer Kuiken dan ook Juist is.
Do belastingen.
Geheven zullen worden 80 opcenten gebouwde eigen
dommen, 20 opcenten ongebouwde eigendommen;
200 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting.
De heer Jonker Informeert of nu voor dc biljarts een
billijker belasting wordt voorgesteld zooala reeds was
toegezegd. Ook de biljarts zullen anders door verhoo
ging der opcenten zwaarder worden getroffen. Wanneer
door 4e hooge belasting biljarts worden opgeruimd, zal
het schade voor de gemeente beteekenen.
De Secretaris licht toe dat wijziging vóór 1 September
moet plaats vinden en wijziging voor 1934 niet meer
mogelijk ls.
Voorts zullen worden geheven 50 opcenten vermogens
belasting, 100 opcenten gemeentefondsbelasting.
Wat de classificatie voor de gemeentefondsbelasting
betreft, wordt door B. en W. voorgesteld de gemeente
te plaatsen ln de derde klas.
Noodgedwongen wordt hiertoe besloten.
De heer Jonker verzoekt B. en W. of ze eens willen
overwegen het vergunningsrecht naar een andere basis
aan te slaan. Met voorbeelden toont spr. de onjuistheid
van de tegenwoordige regeling aan. Spr. wil zelf wel
eens nadenken voor een betere regeling.
De gemeentelijke subsidie Burgerlijk Armbestuur la
geraamd op f f27000.
De héér Dekker verklaart zich tegen verlaging van
het presentiegeld voor de leden van het burgerlijk arm
bestuur van f 3 op f 2.
Spr. stelt voor het presentlegld van f 3 te handhaven.
Een ieder moet ln de gelegenheid zijn de betrekking
waar te nemen.
Eet voorstel-Dekker wordt aangenomen met 8 tegen
3 sternen, tegen stemden de heeren Koesen, Kuiken en
Jonker.
Gewezen wordt op de eigenaardigheid dat de wet
houders tegen hun eiger voorstel hebben gestemd,
maar opgemerkt wordt dat het een voorstel van het
Armbestuur was en ook dat men door de motiveering
van den heer Dekker van Inzicht was veranderd.
Diverse opmerkingen waren nog gemaakt pogingen om
tot bezulniing te komen.,door de heeren Kuiken, Koorn
en Smit gedaan, maar zonder resultaat.
De begrootingen worden vervolgens vastgesteld, voor
werkverschaffing heeft de gemeente een bedrag van
f 59230 bulten de begrooting moeten houden.
Het ls ruim half elf als de agenda ls afgehandeld en
de verslaggevers de vergadering verlaten, de rondvraag
niet afwachtend.
Ingezonden stukken
VERGADERING „IJS- EN VOLKSVERMAAK"
TE NIEUWE NIEDORP.
Met verwondering nam ik uit het verslag van bo
vengenoemde vergadering kennis van de beweringen
van den heer W. Keetman Wzn.
Als het amateurisme in gevaar is, dan is dit zeker
te wijten aan de door dezen heer keet man voorgestelde
koppelwodstrijden of afvalraces op de lange baan.
In de 52ste Algemeene Vergadering van den K. N.
S. B. heeft het Bestuur de leden dringend verzocht
geen lange baan wedstrijden om geldprijzen te hou
den. De vergadering was het er mede eens, dat als
aan dit verzoek niet voldaan werd, het Bestuur ge
bruik moest maken van art 4 al. 14 der statuten
en het betreffende lid voor een tijdvak van 6 maan
den schorsen. Als de leden dus geen wedstrijden
lange baan om geldprijzen uitschrijven, is het amateu
risme reeds buiten gevaar.
In de uitzending van hardrijders door den K.N.S.B.
naar het buitenland is inderdaad wijziging gekomen.
Het ging niet aan jaarlijks een 20 a 30 rijders uit t«
zenden, de financiën waren daar niet tegen opge
wassen.
Ook vele leden van den K.N.S.B. waren het hier
niet mee eens. In de 52ste Algemeene Vergadering
werden door leden welke vrijwillige bijdragen ge
ven aan het Trainingsfonds terecht opgemerkt, dat
dit geld alleen moet worden bestemd voor uitzendiug
van rijders met toekomst, niet voor rijders die wet
aardig kunnen rijden, zonder meer.
Door den K.N.S.B. is een ranglijst opgesteld van de
N'cderlandsche rijders. De 6 of 7 besten worden op
kosten van den Bond uitgezonden. Mede kunnen gaan
andere rijders die grootcndeels zelf de kosten moe
ten dragen. Voor degenen waar dit bijdragen te bo-
zvvaarlijk is, bestaat gelogenheid een kortere tijd me
de te gaan voor f125.—.
Door de N.V.B.H.S. worden geen rijders uitgezon
den; naar ik meen, zijn er een paar jaar terug eenige
leden van deze vereeniging in Oslo aan het trainen
geweest.
Zonder te weten waar de leden van de N.V.B.H.S.
trainen en hoe lang, is geen vergelijking te maken
tusschen de bijdrage gevraagd door den K.N.S.B. en
die van de N.V.B.H.S.
Verder spreekt de heer Keetman over veel sterk
overdreven handelingen welke hem het amateur-
cchap onmogelijk maken. Dergelijke handelingen be
staan van de zijde van den K.N.S.B. niet. De Bond
doet alles om onze mooie sport zuiver te houden.
Oudkarspel, 30 November 1933.
Mr. G P. EECEN Gzn.