VEL0 WRINGER Het St. Nicolaasgeschenk. slootwerk enz. in den polder, het oordeel van den raad was gevraagd. Spr. beschouwt slootwerk als gewoon on derhoudswerk, slootwerk leent zich niet voor werkver schaffing en het is niet ln het belang van de gemeen tekas als dit werk in werkverschaffing gebeurt Spr. vraagt hoe B. en W. zich de aanschaffing van de be- noodigde gereedschappen denken. ZX is dit werk een schijn-werkverechaffing. De heer Raven onderschrijft het gesprokene door den heer Dekker en als de polder dat slootwerk dan door niet-lngezetenen wil laten uitvoeren, daar is niets aan te doen, maar onze ingezetenen zullen dat werk niet voor een „habbekrats" doen. De heer Smit noemt het loos dat in werkverschaffing wordt verdiend een hongerloontje. Ook spr. acht dat zware slootwerk niet geschikt voor werkverschaffing. De heer Rezelman erkent dat er bezwaren zyn om het slootwerk onder werkverschaffing te rangschikken, maar toch dient niet uit het oog te worden verloren, dat door de bijdrage meer slootwerk zal worden uitge voerd, dan wanneer geen subsidie wordt verleend. De heer Lubbert merkt op dat de polder voor sloot werk f 1900 (ls 25 pet) beschikbaar wil stellen en met de verlaging van de wegbermen zou dan in totaal in deze gemeente worden uitgevoerd werkzaamheden tot een totaal bedrag f 13600. In dezen tijd, meende de meerderheid, mocht dat niet van de hand worden ge wezen. Als het slootwerk werd aanbesteed, zal het waarschijnlijk voor weinig geld worden uitgevoerd, want ook de kweekers zullen er op azen. De Voorzitter, zijnde de minderheid van B. en W., verklaart er ook tegen te zijn dat slootwerk In werk verschaffing wordt uitgevoerd. De gemeente moet niet meewerken om het loon te drukken. De heer Raven verwacht niet dat de kweekers zoo op het slootwerk zullen afkomen en anders moeten ze het maar eens een jaartje probeeren. Spr. vraagt of de kweekers, die er dan zoo slecht aan toe zijn, de f 25 voor laarzen enz. wel hebben. Spr. maakt zich bevrees der voor menschen van buiten de gemeente. De heer Komen kan zich niet indenken, dat door de uitvoering van dit werkobject de loonen zullen worden gedrukt. Spr. oordeelt dat de medewerking van den polder wel eens meer waardeering mag hebben. De heer Lubbert zegt dat de bijdrage van den polder f 1900 voor slootwerk en f 1400 voor verlaging der ber men, toch de rekening der gemeente ten goede komt Na eenige discussie wordt aangedrongen op stemmen, maar de heer Rezelman merkt op dat het hier slechts betreft een mededeellng. Bij behandeling van de begrooting zal deze kwestie dus opnieuw ter sprake komen. Gebleken is, dat de Controleur van de Grondbelasting niet eerder kan adviseeren op een aanvrage om een voorschot ingevolge de bepalingen der Landarbeiders- wet dan nadat een aanvrage om een voorschot bij het Rijk is ingediend. Het betreft hier de aanvrage van den heer Van der Werf en waar de raad deze aanvrage voor Inwilliging vatbaar achtte, noodigt de heer Dekker B. en W. uit, volgend maal voorstellen de aanvrage in te willigen. Eervol ontslag. In verband met het zooeven genomen besluit wordt voorgesteld tot het verleenen van eervol ontslag met Ingang van 1 Januari 1934 aan het personeel van het Gemeentelijk Electriclteitsbedrijf. Het ontslag wordt op de meeat eervolle wijze verleend, ODder dankbetuiging voor de bewezen diensten. Op een daartoe strekkend verzoek wordt ontheffing van schoolgeld verleend aan een tweetal personen, één verzoeker krijgt uitstel van betaling. De begrooting voor 1934. Naast het uittreksel van de begrooting hebben B. en W. den leden in een ultvoerigen brief mededeellng ge daan van de regeling der berekening der rijksbijdrage in de kosten van steunverleening en werkverschaffing aan crisiswerkloozen voor 1933, aan de hand waarvan een voorloopige raming der bijdrage voor 1934 wordt mogelijk gemaakt. De raming voor 1934 was gedaan naar de op dat tijd stip reeds bekende en nog te verwachten uitgaven voor 1933, welke uitgaven voor dat jaar thans nader kunnen worden bepaald op totaal f 88700. De bijdrage van den Wieringermeer wordt geraamd op 15 pet. van f 70.500, is f 10.500., blijft dus f 78200, n.1. f 67000 voor kosten van werkverschaffing, f 8700 voor kosten van vervoer van arbeiders naar den Wïe- ringermeerpolder en f 2500 voor kosten van steunver leening Ingevolge de rijkssteunregeling. B. en W. hebben redenen om aan te nemen dat de omstandigheden in 1934 niet gelijk zullen zijn aan die .van 1933. In de eerste plaats is reeds een Rijksbijdrage ge vraagd In de kosten van bij wijze van werkverschaffing uit te voeren werken door den Anna Paulownapolder en zal bovendien getracht worden na verkregen goedkeu ring van den Minister werkgelegenheid bij en met bij dragen van particulieren te zoeken. In de tweede plaats zullen ongetwijfeld de arbeiddloonen bij de ln 1934 uit te voeren werkverschaffing lager zijn dan die, welke ontvangen werden bij de Rijkswerkverschaffing, waar bij verschillende tewerkgestelden in de gelegenheid waren loonen te verdienen zelfs nog uitgaande boven die welke in het vrije bedrijf ln deze gemeente gelden. De ramingen worden daarom door B. en W als volgt bepaald: kosten werkverschaffing f 65.000, vervoerkos ten f 7000, kosten steunregeling f 2500. De rijksbijdra ge wordt gebaseerd op die voor 1933. Berekend naar de draagkracht der gemeente meenen B. en W. voc- 1933 stellig een aan zekerheid grenzende bijdrage van 84 pet te mogen verwachten en deze bijdrage voor de raming van 1934 tot basis nemen. Uitvoerig wordt echter door B. en W. verwezen naar de circulaire van den Minis ter van Binnenlandsche Zaken met de daarin vervatte voorschriften en waardoor de begrootlngspositie van de gemeenten in bedenkelijke mate opnieuw ln het gedrang komt Na revisie van de geraamde uitgaafposten moet nog een vermindering van rond f 1825 werden ver kregen. Bij plaatsing van de gemeente in de derde klasse voor de gemeentefondsbelasting, wordt een op een tenuitkeering van het rijk verwacht van 30, waar voor ten bate der begrooting 1934 zal komen f 1600. Verdere verhooging van ontvangsten wordt niet moge lijk geacht, de belastingen zullen bij aanneming der voorstellen van B. en W. zoo hoog worden opgevoerd als eenigszina mogelijk ls. Bij een heffing van 200 op centen op de personeele belasting zal zelfs voor velen de betalingscapaciteit worden overschreden. Om een sluitend budget te verkrijgen zullen behalve de voorgestelde belastingverhoogingen, verhaal van pen sioensbijdragen op de ambtenaren tot de bij de wet toe gelaten percentages met handhaving van de tijdelijke korting op de jaarwedden en het schrappen van bijna alle subsidies noodig zijn. Over intrekking der vacantletoelagen moeten eerst de organisaties worden gehoord. Indien het rijk voor 1934 een bijdrage van 50 pet. in de kosten van werkverschaf fing en steunverleening verleent, kan voor belde doel einden tezamen slechts f 11870 worden geraamd. Noo dig zal zijn f 6750, zoodat een bedrag van f 55380 buiten de begrooting moet worden gehouden. Tenslotte merken B. en W. op, dat ln vorenstaande uiteenzetting geen rekening is gehouden met een pro vinciale bijdrage. Nu het Rijk voor alle gemeenten gel dende algemeene regels heeft vastgesteld, zal wellicht de Provincie Noordholland, welke zich ook tot het ne men van bezuinigingsmaatregelen zag gedwongen, zich op dit terrein afzijdig houden. Algemeene beschouwingen. De hr Dekker wijst op den ontredderden economischer! toestand, zoodat de begrooting geen opwekkend beeld vertoon.. Spr. wijst op de belastingvoorstellen; op de voorstellen tot intrekking der subsidies, waardoor vcc" nuttig werk zal achterwege blijven, en op het verhaal van. pensioensbijdrage, Noodgedwongen zal spr. met de begrooting meegaan, omdat anders van bovenaf toch regelend zal worden opgetreden. Alleen met de voorstel len tot verlaging van de presentiegelden voor da leden van den raad en het Burgerlijk Armbestuur zal spr. niet accoord gaan. Wat de werkloozenzorg betreft, wijst spr. er op dat uit het schrijven van B. en W. blijkt dat ze zonder dat daarop van bovenaf ls aangedrongen, ln de richting van verslechtering gaan en dat kan spr. niet goedvinden. Spr. wijst ook op de werkverschaffing bij particulieren, waarvoor hij een onderhoud noodig acht. Niet al het werk moet bij de werkverschaffing worden ondergebraoht. Uitvoerig wijst spr. op de alge meen geldende lage loonen en spr. vraagt de verzeke ring van B. en W. dat ze niet zullen meewerken tot ver laging van de loonen in werkverschaffing. Met genoegen constateerde spr. dat tot verlaging van de huur der wo ningen van de Woningbouwvereniging getracht wordt al kan spreker zich niet met de toelichting vereenigen. Medewerking van het rijk in dit opzicht verwacht spr. niet en de gemeente zal er dus zelf voor dienen te zorgen. De heer Raven meent dat uit de drang van de re geering blijkt dat de regeering de wetten met voeten treedt. De werkverschaffing baart veel zorg en spr. wijst hier op het afschuifsysteem van het rfjk ter wijl ook particulieren vreemde werkkrachten in dienst nemen. In dat alles ziet spr. een poging om de arbei dersklasse nog meer naar beneden te trappen, en bij verzet van de arbeiders er op in te kunnen schieten. Spr. vraagt of de opheffing van de Gezondheidscommis sie tot gevolg zal hebben dat maar moet blijven rot ten, wat rot, of dat B. en W. zullen optreden. De heer Kuiken wil alle toelagen voor de ambtenaren schrappen, behalve voor de bewapening van de politie, de salarissen van burgemeester, secretaris en ontvanger met f 500 verlagen, de salarissen der wethouders van f 800 op f 500 brengen, en voorts de salarissen der amb tenaren, van f1000 tot f 1500 met 10 pet., van f 150C tot f2000 met 15 pet, en boven f 2000 met 20 pet te verlagen. Ook de heer Smit schildert de moeilijkheden voor het gemeentebestuur, bezuiniging zal noodzakelijk zijn, spr. wil niet onder de dictatuur van het rijk. Onnutte uitga ven zijn in het afgeloopen jaar niet gedaan, behalve dan een paar kleine gevallen. Wat de werkverschaffing be treft, wil spr. door onderling overleg met werkgevers voorkomen, dat de arbeiders werkloos rondloopen. Kan huurverlaglng der arbeiderswoningen nu plaats vinden; het is zeer noodzakelijk. Spr. wijst verder op het opvoe ren van de belastingen. Uit de bezuiniging der uitga ven blijkt dat nu bij B. en W. ook een beruinigingsma- nie heersóht, en wat voorheen van de Plaatselijk Belan- gers bespottelijk werd gevonden, kan nu blijkbaar wel. Opnieuw brengt spr. ter sprake de verpleging van ouden van dagen elders, spr. wil liever een Tehuis voor ouden van dagen in deze gemeente. In zijn verder betoog zegt spr. dat niet hij, t.a.v. de werkverschaffing bij particu lieren de arbeiders van de wal ln de sloot heeft gehol pen, maar dat de S.D.A.P. zelf de gemeente in de sloot heeft geduwd, toen zij meehielp de uitgaven bij bonken weg te smijten. Zij hebben meegeholpen aan die zwij- nenboel op Cérès, aan het bouwen van hulzen, waardoor vreemde arbeiders ln de gemeente gekomen zijn, en waardoor we zitten met een grondbedrijf dat een ver lies oplevert van rond f 6000. Door den Voorzitter worden de woordvoerders beant woord, spr. kan er zich ook niet mee vereenigen dat het slootwerk ln werkverschaffing wordt uitgevoerd, maar de meerderheid van B. en W. heeft het gedaan om best wil. Ook B. en W. willen liever huurverlaglng dan een bijdrage voor huurderving. De begrooting is onder de vrees van regeerlngsdrang samengesteld. Als het noodig is, zullen B. en W. zeker optreden, waar voorheen de Gezondheidscommissie optrad. Aan de wenschen van den heer Kuiken t-a.v. de sala rissen zal moeilijk door B. en W. kunnen worden vol daan. Als de tijden best zijn, worden de salarissen daar niet naar vastgesteld. Dat B. en W. begrijpen dat be zuiniging geaboden is, heeft de heer mit uit de begroo ting kunnen opmaken. Spr. meent toch dat de aan drang door den heer Smit om werken van particulieren •nder de werkverschaffing te rangschikken, wel oor zaak ls geweest dat ln die richting door de meerder heid van B. en W. ls gegaan. De raad, ook de SDAP-, ls vroeger van oordeel geweest, dat Ingegrepen moest worden, wat tot aankoop van Oérès heeft geleid. Door particulieren werden ln dien tijd zulke hooge prijzen voor bouwterrein bedongen, dat Ingrijpen noodzakelijk werd geoordeeld. Dat nadien deze ongunstige tijd is ge komen, was niet te voorzien. De heer Kuiken weerspreekt dat de particulieren zulke hooge prijzen bedongen, slechts één geval heeft zich voorgedaan. Het antwoord door den Voorzitter noopt verschillen de leden opnieuw het woord te voeren, waarbij ter sprake komt een onderhoud, dat de heer Smit met den Commissaris der Koningin gehad schijnt te hebben De heer Rezelman protesteert tegen de uitdrukking van den heer Raven, als zou de regeering moedwillig de arbeiders naar beneden trappen, om daarna bij verzet op ze te kunnen schieten. Spr. keurt daarmede niet alle handelingen van de regeering goed, maar spr. keurt het af, zich op de wijze te uiten als de heer Raven deed. De heer Raven zegt dat de regeering andere middelen heeft dan belastlngverhooglng, en noemt afschaffing of vermindering van leger en vloot en een heffing In eens, waar de Vrijz. Democraten zich vroeger zoo voor verklaarden. Ten slotte wordt tot postgewijze behandeling over gegaan. Mededeellng wordt gedaan van het hooren der orga nisaties over het voorgestelde verhaal van pensioenbij drage ad 8% pet Dé heer Kuiken vraagt of het wettelijk verplicht ls die reclames der organisaties aan den raad mede te deelen. De Voorzitter zegt dat we georganiseerd overleg hebben en dan ls het gwenscht aan den raad het resul taat van het overleg kenbaar te maken. Het voorstel-Kuiken aan Ged. Staten te vragen de Jaarwedden van den burgemeester met f 500 te verlagen en 8.5 pet pensioenbijdrage toe te passen, wordt ver worpen met 9 tegen 2 stemmen, vooro stemden de hee- ren Kuiken en Smit Het voorstel van B. en W. een pensioensverhaal van 8Vè toe te passen, mits Ged. Staten een dergelijk verhaal toepassen op burgemeester, secretaris en ont vanger, wordt aangenomen; tegen stemden de hee- ren Kuiken en Smit Het voorstel-Kuiken om de jaarwedde der wethou ders van f800 op f500 te brengen (f250 vor elk) wordt ingetrokken, omdat de heer Smit een verlaging van f200 in totaal voorstelt. Het wordt verworpen met 8 tegen 3 stemmen, die van de heeren Kuiken, Koorn en Smit Het voorstel tot verlagen van presentiegelden voor de raadsleden, van f5 tot f4, vindt bestrijding bij den heer Dekker, wordt verdedigd door den heer Komen, terwijl de heer Smit voorstelt het presentiegeld te be palen op f 3.50. Het voorstel-Dckker f 5, wordt verwor pen met 6 tegen 5 stemmen, voor stemden de heeren Van den Berg, Raven, Dekker, Rezelman en Keuris. Het voorstel van B. en W. f4, wordt aangenomen met 8 tegen 3 stemmen, tegen de heeren Kuiken, Koorn en Smit. Waar B. en W. voorstellen den post vacantietoela- gen f20 te schrappen, wil de heer Smit dezen post handhaven. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, tegen stemde de heer Smit. De heer Kuiken wil den post bezoldiging van de amb tenaren van den burgerlijken stand, uitgetrokken op f375, met f300 verminderen, omdat het salaris van den Secretaris voldoende is. Opgemerkt wordt, dat Ged. Staten de Jaarwedde vaststellen, terwijl de Secretaris zegt, dat het hier be treft een apart ambt en als de post. wordt ingetrok ken, dan zal spr. zoo vrij zijn voor het ambt te bedan ken. De heer Smit zegt, dat het dan een dwingelandii wordt en de heer Kuiken zegt, dat de Secretaris toch zeker wel wil toegeven dat hij een goed salaris heeft. Het voorstel-Kuiken, om aan Ged. Staten te verzoe ken het bedrag van f300 voor den secretaris te schrappen, wordt verworpen met 9 tegen 2 stemmen, vóór stemden de heeren Kuiken en Smit Bij vergaderingen zullen geen sigaren meer wor den verstrekt en ter secretarie geen koffie meer wor den verstrekt en overigens bij het verstrekken van consumptie zoo zuinig mogelijk worden gedaan, wat op een bezuiniging van f300 wordt geraamd. De werkzaamheden voor de samenstelling van een uitbreidingsplan zijn uitgesteld tot betere tijden. De heer Dekker stelt voor, nu het presentiegeld van de raadsleden is verlaagd, voor commissiever gaderingen een presentiegeld van f2.50 vast te stellen. Het voorstel-Dekker wordt aangenomen met 8 tegen 2 stemmen, tegen stemden de heeren Kuiken en Jonkei (de heer Komen had de vergadering verlaten). De heer Koorn vindt dat de politie hier te veel ge wapend door de gemeente loopt, het is of we hier iu het Hitler-land zijn. De heer Jonker bepleit het buitengewoon lid blij ven van den A.N.W.B., maar de Raad beslist anders, de heeren Jonker en Rezelman stemden voor. Het voorstel-Smit den post subsidie politie-cursus te Schagen te schrappen, wordt verworpen, voor stom den de heeren Kuiken, Koorn, Smit en Rezelman. Het is ruim half acht als er stemmen opgaan om de verdere behandeling van de begrooting uit te stellen tot de volgende week, terwijl de Voorzitter voorstelt iets te gebruiken. Tot dit laatste wordt besloten. Bij den geschrapten post toelage Gezondheidscom- missie, wordt gewezen op den slechten toestand waar in een sloot te Van Ewijcksluis verkeert. Waar er bij de regeering plannen bestaan om tot verlaging te komen van de huren voor de met Rijks- steun gebouwde woningen, is het aandeel van de ge meente geraamd op f 1400. De heer Koorn bepleit opheffing van den vuilnisop haaldienst, we zijn op het platteland, iedereen heeft een „achterendje' en er kan hier dus belangrijk bezui nigd worden. De Voorzitter wijst op het nuttig werk van den op haaldienst en spr. vreest dat bij opheffing de slooten zullen worden vervuild. Het resultaat van de bespreking is dat geen voorste! tot opheffing wordt gedaan. De post kosten van gebruik van schoolbaden f340, wil de heer Smit schrappen. De Voorzitter zegt dat B. en W. noode den post van f440 op f340 hebben gebracht Het voorstel-Smit wordt verworpen met 7 tegen 3 stemmen, voor stamden de heeren Kuiken, Koorn en Smit De heer Smit komt er tegen op, dat de post voeding en kleeding schoolgaande kinderen van f25 op f 10 is gebracht en vraagt den Secretaris of het crisisco mité in dezen wat kan doen. De Secretaris wijst op de weinige middelen van het Crisiscomité De Voorzitter zegt, dat het slechts een raming is, als de post overschreden wordt zal de raad daar geen bezwaar tegen maken. De heer Komen komt weer ter vergadering. Voor werkverschaffing door of vanwege derden (polder) is geraamd f13600, dit is het eenige bedrag dat de gemeente voor de werkverschaffing ter be schikking heeft. De overige kosten voor werkver schaffing en de vervoerkosten moeten buiten de be grooting blijven. Nadat de vergadering een poosje geschorst is ge- weeest tot het gebruiken van een broodje en een kop koffie, wordt de behandeling van de begroo ting vervolgd. Uit de begrooting van het grondbedrijf blijkt dat de uitkeering door de gemeente in het verlies is ge raamd op f5450. Deze begrooting wordt onveranderd vastgesteld. De raad besluit tot het sluiten van een kasgeld- leening van ten hoogste f50.000. Genaderd tot de inkomsten der gemeente-begroo ting, merkt de heer Kuiken op, dat voor heffing van plaats- en staangeld in totaal uitgetrokken is f370. Door den heer Benema is nu gevraagd om voor te stellen dat door hem een bedrag van f1000 zal wor den betaald, voor welk bedrag hij dan een tent zal plaatsen en hem de overige staangelden ten goede zullen komen. Opgemerkt wordt, dat over deze zaak moeilijk is to praten, want dat de betrokken persoon zich dan tot B. en W. had moeten wenden. De heer Komen brengt ter sprake de ontvangsten van den vuilnisophaaldienst te verhoogen, door voor het ophalen een kleine vergoeding te vragen. JP - f tot familie, die al drie kwartier zit te wachten: „Zwarte Piet laat vragen of ie binnen kfi komen»" De heer Smit noemt bijv. 2cent per week per emmer. Van andere zijde wordt op het gevaar gewezen om een dergelijke regeling in te voeren, vooral met het oog op de hooge belastingen. B. en W. zullen het overwegen. Ter sprake wordt weer gebracht don post bijdrage voor werkverschaffing door derden (polder) f3400, over welke quaestie straks t.a.v het slootwerk Is ge sproken en waarover reeds door B. en W. aan den Minister goedkeuring was gevraagd- Door den heer Dekker wordt er op gewezen, dat de raadsleden eerst een begrooting hebben ontvan gen, daarna een nadere opgaaf en nu tijdens de ver gadering weer een andere rangschikking van cijfers. Een en ander staat spr. nu niet duidelijk voor den geest en spr. neemt nu niet de verantwoordelijkheid op zich tegen den post te stemmen. Stemming over dezen post wordt onder deze om standigheden niet verlangd. De heer Kuiken kan er zich slecht mee vereeni gen. dat waar door de Coóp. Bloembollenven-eniging f18000 van de schuld is afgelost de gemeente geen rente ontvangt van haar f 30.000. De heer Lubbert zegt dat de f 18000 is verkregen door elk lid f 150 te doen betalen. De Voorzitter zegt, dat als betaling van rente mo gelijk is, op betaling zal worden aangedrongen. De heer Smit vindt ook dat het billijk was geweest als bijv. aan de gemeente f3000 was afbetaald en f 15000 op de schuld was ingcloopcn. De Voorzitter zegt, dat er meer schuldeischers wa ren die het de veilingsvereeniging het mes op de keel zetten. De heer Dekker wijst op de f 50.000 renteloos voor schot van het Rijk en het is dus zeer de vraag ot de gemeente recht heeft op rente. Waar dezelfde zaak vorig maal door den heer Kuiken ls besproken, zegt spr. dat men op die manier wel kan rondkletsen. De heer Kuiken zegt. dat hij het recht heeft deze zaak ter sprake te brengen en als de gemeente dan geen recht heeft op de rente, dan moet dat maar worden uit gezocht De heer Rezelman heeft ook nooit de zaak zoo opge vat dat het een renteloos voorschot is geweest van de gemeente. Spr. oordeelt dat de redeneering van den heer Kuiken dan ook Juist is. Do belastingen. Geheven zullen worden 80 opcenten gebouwde eigen dommen, 20 opcenten ongebouwde eigendommen; 200 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting. De heer Jonker Informeert of nu voor dc biljarts een billijker belasting wordt voorgesteld zooala reeds was toegezegd. Ook de biljarts zullen anders door verhoo ging der opcenten zwaarder worden getroffen. Wanneer door 4e hooge belasting biljarts worden opgeruimd, zal het schade voor de gemeente beteekenen. De Secretaris licht toe dat wijziging vóór 1 September moet plaats vinden en wijziging voor 1934 niet meer mogelijk ls. Voorts zullen worden geheven 50 opcenten vermogens belasting, 100 opcenten gemeentefondsbelasting. Wat de classificatie voor de gemeentefondsbelasting betreft, wordt door B. en W. voorgesteld de gemeente te plaatsen ln de derde klas. Noodgedwongen wordt hiertoe besloten. De heer Jonker verzoekt B. en W. of ze eens willen overwegen het vergunningsrecht naar een andere basis aan te slaan. Met voorbeelden toont spr. de onjuistheid van de tegenwoordige regeling aan. Spr. wil zelf wel eens nadenken voor een betere regeling. De gemeentelijke subsidie Burgerlijk Armbestuur la geraamd op f f27000. De héér Dekker verklaart zich tegen verlaging van het presentiegeld voor de leden van het burgerlijk arm bestuur van f 3 op f 2. Spr. stelt voor het presentlegld van f 3 te handhaven. Een ieder moet ln de gelegenheid zijn de betrekking waar te nemen. Eet voorstel-Dekker wordt aangenomen met 8 tegen 3 sternen, tegen stemden de heeren Koesen, Kuiken en Jonker. Gewezen wordt op de eigenaardigheid dat de wet houders tegen hun eiger voorstel hebben gestemd, maar opgemerkt wordt dat het een voorstel van het Armbestuur was en ook dat men door de motiveering van den heer Dekker van Inzicht was veranderd. Diverse opmerkingen waren nog gemaakt pogingen om tot bezulniing te komen.,door de heeren Kuiken, Koorn en Smit gedaan, maar zonder resultaat. De begrootingen worden vervolgens vastgesteld, voor werkverschaffing heeft de gemeente een bedrag van f 59230 bulten de begrooting moeten houden. Het ls ruim half elf als de agenda ls afgehandeld en de verslaggevers de vergadering verlaten, de rondvraag niet afwachtend. Ingezonden stukken VERGADERING „IJS- EN VOLKSVERMAAK" TE NIEUWE NIEDORP. Met verwondering nam ik uit het verslag van bo vengenoemde vergadering kennis van de beweringen van den heer W. Keetman Wzn. Als het amateurisme in gevaar is, dan is dit zeker te wijten aan de door dezen heer keet man voorgestelde koppelwodstrijden of afvalraces op de lange baan. In de 52ste Algemeene Vergadering van den K. N. S. B. heeft het Bestuur de leden dringend verzocht geen lange baan wedstrijden om geldprijzen te hou den. De vergadering was het er mede eens, dat als aan dit verzoek niet voldaan werd, het Bestuur ge bruik moest maken van art 4 al. 14 der statuten en het betreffende lid voor een tijdvak van 6 maan den schorsen. Als de leden dus geen wedstrijden lange baan om geldprijzen uitschrijven, is het amateu risme reeds buiten gevaar. In de uitzending van hardrijders door den K.N.S.B. naar het buitenland is inderdaad wijziging gekomen. Het ging niet aan jaarlijks een 20 a 30 rijders uit t« zenden, de financiën waren daar niet tegen opge wassen. Ook vele leden van den K.N.S.B. waren het hier niet mee eens. In de 52ste Algemeene Vergadering werden door leden welke vrijwillige bijdragen ge ven aan het Trainingsfonds terecht opgemerkt, dat dit geld alleen moet worden bestemd voor uitzendiug van rijders met toekomst, niet voor rijders die wet aardig kunnen rijden, zonder meer. Door den K.N.S.B. is een ranglijst opgesteld van de N'cderlandsche rijders. De 6 of 7 besten worden op kosten van den Bond uitgezonden. Mede kunnen gaan andere rijders die grootcndeels zelf de kosten moe ten dragen. Voor degenen waar dit bijdragen te bo- zvvaarlijk is, bestaat gelogenheid een kortere tijd me de te gaan voor f125.—. Door de N.V.B.H.S. worden geen rijders uitgezon den; naar ik meen, zijn er een paar jaar terug eenige leden van deze vereeniging in Oslo aan het trainen geweest. Zonder te weten waar de leden van de N.V.B.H.S. trainen en hoe lang, is geen vergelijking te maken tusschen de bijdrage gevraagd door den K.N.S.B. en die van de N.V.B.H.S. Verder spreekt de heer Keetman over veel sterk overdreven handelingen welke hem het amateur- cchap onmogelijk maken. Dergelijke handelingen be staan van de zijde van den K.N.S.B. niet. De Bond doet alles om onze mooie sport zuiver te houden. Oudkarspel, 30 November 1933. Mr. G P. EECEN Gzn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 14