De „Vliegende Mailboot" komt.
Zaterdag 2 December 1933.
SCHAGER COURANT.
Zesde blad. No. 9392
In het hoofdkwartier van de
„vliegende artsen".
Een opzienbarende
prestatie der
technici
Verwerkelijking volkomen
mogelijk.
1500 PASSAGIERS IN 24 UUR
OVER DEN OCEAAN.
WAT EEN CROUPIER
MOET KENNEN.
BRIEVEN BESTELLEN IN
ONHERBERGZAME STREKEN.
DE GEDEKTE TAFEL.
door
Dr. Ir. G. HARLEM.
OVER enkele jaren zal naar alle
waarschijnlijkheid Engeland de
eer voor zich kunnen opeischen,
dat het de grootste vliegboot ter wereld
bezit. Op het oogenblik bestaat deze
vliegboot nog slechts op papier en toch
dwingt zij reeds ieders bewondering af.
Allereerst door de cijfers, die ons gemeld
worden: een spanwijdte van 180 en een
lengte van 100 M., twaalf motoren, pro
pellers met een diameter van 15 M.... De
vliegboot kan in minder dan 24 uur den
Atlantischen Oceaan oversteken, 1500
passagiers en een nuttige last van 450
ton vervoeren, een snelheid van meer
dan 300 K.M. per uur ontwikkelen 1 Van
haar groote afmetingen kan men zich
misschien nog het beste een voorstelling
maken, als men bedenkt, dat haar span
wijdte viermaal en haar lengte 2.5 maal
die van de „Do X" bedraagt. Haar mo
toren ontwikkelen tezamen een energie
van ruim 100.000 P.K. of ongeveer veer
tig maal de 2500 P.K. van de „Do X."
De duur van een reis bedraagt volgens
de voorloopige taxaties zeventien uur.
Dit heeft het groote voordeel, dat er voor
de passagiers geen hutten behoeven te
worden ingericht. Deze zijn alleen aan
wezig voor de officieren en bemanning,
die uit den aard der zaak aan boord
moeten kunnen slapen. Met dat al be
hoeven de passagiers zich niet verwaar
loosd te voelen; tijdens hun reis worden
zij omringd met alle mogelijke luxe. De
rook- en eetsalons en de promenadedek
ken behoeven niet onder te doen voor die
van de fraaiste mailboot. Aan dek zal
men echter niet zoo kunnen genieten
van den zeewind en de nabijheid der
golven; de dekken zijn natuurlijk even
goed als alle andere ruimten van de bui
tenlucht afgesloten en men vliegt op
eenige tientallen, wellicht eenige honder
den meter over de zee heen. Aan den
anderen kant kunnen de passagiers ech
ter genieten van dingen, die hun aan
boord van een mailboot niet aangeboden
kunnen worden. Zooals men op de af
beelding kan zien, is er gelegenheid om
naar beneden te kijken vanaf het onder
ste promenadedek, terwijl men op het
bovenste een uitzicht recht vooruit heeft.
De nieuwe vliegboot is in hoofdzaak
een „vliegende vleugel", doch doordat de
pontons zoo buitengewoon groot zijn,
heeft men ook daarin de meest verschil
lende dingen ondergebracht. Do afbeel
ding laat ook duidelijk uitkomen, dat de
benzine zoo ver mogelijk van de passa-
giersverblijven is ondergebracht; zy
wordt door pijpleidingen naar de moto
ren gepompt op dezelfde wijze ais dit ge
schiedt aan boord van de moderne, met
olie gestookte mailbooten. De zes voorste
motoren zijn hoog genoeg aangebracht
om het uitzicht niet te belemmeren, ter
wijl er door middel van geluiddempend
materiaal voor gezorgd kan worden, dat
hun geluid niet hinderlijk is voor de pas
sagiers op het promenadedek daaron
der. Ook van jiet trillen der motoren zal
men weinig last hebben.
Eik der beide pontons voert een kata
pult-vliegtuig mee om des te gemakke
lijker de verbinding met den vasten wal
tot stand te kunnen brengen. Dit vestigt
opnieuw de aandacht op de groote afme
tingen der vliegboot. Het construeeren
van een zoo groote vliegboot wordt door
de deskundigen zonder twijfel beschouwd
als een technische mogelijkheid. Eén
dagsvluchten over den Atlantischen Oce
aan staan ons dus reeds in een betrek
kelijk nabije toekomst te wachten. Daar
naast zullen natuurlijk de booten hun
werk blijven verrichten; de scheepvaart
schappijen gaan dan ook rustig door met
het bouwen van schepen, die vier en vijf
dagen noodig hebben voor hun reis.
De onderzijde der vleugels; men ziel,
hoe de ruimen geopend worden
voor het inladen van vrachtgoed.
In Baden Baden werd eenigen tijd ge
leden na een sluiting van zes jaar de
eerste speelbank in Duitschland geopend
De concessie heeft voorloopig een
Fransch consortium. Er wordt roulette,
baccaraat en boule gespeeld.
Reeds bij de onderhandelingen, die de
opening van het Casino in Baden Ba
deD voorafgingen, bleek dat er haast
geen Duitsche croupiers meer zijn. Af
gezien van enkele personen die dit be
roep uitoefenen, en natuurlijk niet be
schikbaar zijn, zijn er practisch geen
croupiers van Duitsche nationaliteit.
Men wil in Duitschland buiteolandsche
croupiers die men noodgedwongen in
Baden Baden in dienst heeft moeten
stellen, door Duitschers vervangen.
Daarom heeft men het plan een crou-
pierschool op te richten. Deze school, die
hoogstwaarschijnlijk in Baden Baden
zal komen, zal door in den beginne bui-
Vooraanziclit van de ontworpen
reuzenvliegboot.
tenlandsche vakmenschen geleid wor
den, speciaal Franschen en zal in haar
soort zeker een van de origineelste en
interessantste beroepsscholen van
Duitschland zijn.
Een croupier, die als hulp van den
bankhouder voor zijn taak berekend wil
zijn, moet over een heele massa kennis,
beschikken, veel meer dan men gewoon
lijk denkt. In de eerste plaats moet hij
een beschaafd mensch met onberispelij
ke. omgangsvormen zijn. Zenuwen mag
hij niet hebben, want hij moet tegen de
allermoeilijkste situaties, die zich in een
peelcasino bijna iederen dag voordoen,
opgewassen zijn.
Verder moet hij minstens drie wereld
talen, Fransch, Duitsch en Engelsch
volkomen beheerschen. Dan moet hij
buitengewoon goed uit het hoofd kun
nen rekenen. De moeilijkste optellingen
en vermenigvuldigingen moet hij blik
semsnel en zonder fouten kunnen uit
voeren.
Bovendien moet hij zeer goede "oogen
hebben, een bijziende croupier kan men
niet gebruiken. In al deze vaardighe
den moet zich de beginnende croupier
in de nieuwe Duitsche croupierschool
zorgvuldig oefenen.. Van de vele sollici
tanten Yoor dit beroep, die zich onge
twijfeld den eersten tijd zullen melden,
kunnen natuurlijk in verhouding maar
weinigen aan deze eischen voldoen, want
bet croupiersambt is tegelijk een ver-
trouwenspost, zooals er niet veel ande
re bestaan. Aan een croupier worden
dagelijks honderd duizenden toever
trouwd, het heele spel, ja het floreeren
van het Casino hangt voor een groot
gedeelte van zijn geschiktheid en han
digheid af.
In het algemeen worden de croupiers
overeenkomstig hun moeilijke taak zeer
goed betaald. In vele casino's in het bui
tenland krijgen zij ook een klein gedeelte
van de winst. Doorgaans werken de
croupiers niet langer dan vier uur ach
ter elkaar. Na zoo'n tijd zijn ze meestal
volkomen uitgeput en moeten afgelost
worden. Croupiers worden meestal ook
niet oud. Zelden treft men er een aan,
die ouder dan 50 jaar is. Ieder, die dit
beroep kiest, moet weten, dat het een
winstgevend beroep is, maar dat men
zeker zelf moet sparen, want een pen
sioenfonds voor croupiers bestaat nog
niet. Er zijn weinig beroepen, die zoo
a/mattend, ja zelfs moordend zijn.
Het nieuwe beroep, dat er dus sinds
kort in Duitschland is, heeft zeer vele
schaduwzijden. Het is de vraag of het
na eenigen tijd door Duitschers zoo goed
zal uitgevoerd worden als door Fran
schen en Italianen, want het is een be
roep, dat in Duitschland voorloopig nog
zonder eenige organisatie is en niet op
traditie kan bogen.
Doorsnede van de
ontworpen
reuzenvliegboot.
nllnt
fcQ&JiihrlcJit\Ng
Het lijkt zoo'n eenvoudig werkje: brie-
venbestellen. En in beschaafde landen is
't ook niet heel moeilijk. Maar in onbe
schaafde landen is 't heel wat anders.
In Midden-Afrika wordt de brievenzak
door inboorlingen op 't hoofd gedragen,
mijlen ver.
Op hun tocht, die dagen duurt, moe
ten zij woestijnen door, waar wilde bees
ten rondzwerven, en zij ondernemen den
tocht nooit zonder een goed geladen ge
weer.
De wonderlijkste brievenbus van de
wereld is te vinden op de Zuidkust van
ratagonië.
Daar ligt een ton te drijven met een
ketting bevestigd aan de rotsen van de
straat Magellaan. Vlak er bij staat een
hooge paai met een bordje er aan en op
dat bordje staat: Postkantoor. Als de
schepen van verschillende landen daar
voorbij komen, sturen zij een boot naar
die ton toe om er de brieven uit te halen
die het schip dan meeneemt'naar meer
bewoonde landen.
En dan de brievenpost op St. Kilda,
hoog in 't Noorden. Daar reizen de brie
ven in een bootje, waar geen enkele
roeier inzit. Hoe dat kan?
Het brievenhootje is niet grooter dan
een scheepje uit een speelgoedwinkel. In
het bootje is een goed gesloten blikken
bus en daar worden de brieven in ge
daan. Het bootje wordt aan een boei
vastgemaakt om het drijvende te houden.
In het bootje staan de woorden gesne
den: „Maak 't open" en als het brieven
hootje gevonden wordt door den een of
anderen kustbewoner, dan stuurt hij de
brieven verder. Een bewoner van St.
Kilda heeft dit brievenhootje uitgevon
den, omdat hij 't zoo verschrikkelijk
vond, dat zijn woonplaats negen maan
den van 't jaar was afgesloten van de
buitenwereld. Het eerst stuurde hij het
brievenhootje er op uit met èèn brief er
in. De proefneming lukte goed, want na
tien dagen werd het bootje aangespoeld
op de kust der Hebridische eilanden. En
zoo is nu St. Kilda door deze eigenaar
dige briefbezorging niet meer zoo afge
sloten van de buitenwereld.
Een andere drijvende brievenpost heb
ben de bewoners van een groepje eilan
den ten zuiden van IJsland. Zij stoppen
hun brieven in een flesch, die zij in zee
gooien, nadat ze er een sigaar of een
ander presentje bijgevoegd hebben voor
den vinder van de flesch, die zich door
dat cadeautje verplicht gevoelt om den
brief aan zijn adres te berzorgen.
Een geregelde duivenpost verbindt de
kleine eilanden om Nieuw Zeeland met
dit groote eiland. Eens in de week wor
den al die eilandjes door een stoomboot
aangedaan, maar dagelijks vliegen de
trouwe gevederde postboden heen en
weer. De duiven zijn er op afgericht om
aan een bel te trekken, wanneer zij met
een brief aan wal gekomen zijn, en dan
zorgt een menschelijke postbode verder
voor den brief.
Als in vroeger tijden in de eenzaam
heid een mensch ziek werd, dan was de
hulp van een arts zoo moeilijk te krij
gen, dat de zieke meestal reeds gestor
en was, als de dokter kwam. In gebie
den als Canada of de eenzame gebieden
van Australië kon men in 't geheel niet
op doktershulp rekening. Tegenwoordig
is dat allemaal anders. De dokters kun
nen door de radio opgeroepen worden
en komen dan zoo snel mogelijk in een
vliegtuig. Reeds menig menschenleven
is op deze wijze gered. In de arctische
gebieden van Canada wordt de genees
kundige hulpdienst niet alleen tot de
behandeling van pelsjagers en mijnwer
kers beperkt, maar de dokters trekken
er voor alle mogelijke hulpverschaffing
op uit. Zoo werden zij in het afgeloopen
jaar bij een Indiaan geroepen, die aan
mond- en klauwzeer leed, bij een vrouw*
die haar been gebroken had, bij een ne
gentienjarig meisje, dat aan t.b.c. leed»
bij een Indiaan die bloedvergiftiging
had, bij een man, die door een ongeluk
blind was geworden. In het geheel zijn
er 45 vliegtochten uit menschenliefde ge
maakt. De Australische artsen-vlieg-
dienst werd in het jaar 1928 opgericht*
heeft dus al vijf jaar zijn zegenrijke ar
beid verricht. Het hoofdkwartier is Clo-
nourry in Queensland. Dit hoofdkwar
tier heeft radio, waardoor dokters-raad
gevingen aan talrijke afgelegen oorden'
gegeven worden. Voor vliegende artsen
worden slechts de knapsten en flinksten
van de Australische dokters toegelaten.
Ook in Schotland werd kort geleden 'n
arts geroepen, die de afgelegen plaats,-
waar een visscher ziek lag, per vliegtuig
opzocht. De plaatselijke arts had de ver
antwoording voor een operatie niet al
leen op zich durven nemen. Bij zware
malaria-aanvallen en andere koortsen
probeeren de medici de zieken te gene
zen door hem per vliegmachine uit de
door koorts besmette omgeving weg te
halen. De zuivere hooge lucht werkt ver
rassend snel en menig hopeloos schij
nend geval is door deze eenvoudige
maatregel genezen.
Papier vaak een uilkotnst.
Het is bepaald jammer, wanneer bfi
een feestje ons mooiste tafellinnen wel
licht onherstelbaar bedorven wordt door,
vlekken en wat nog het ergste is, juist
dat tafelgoed is vaak van zoodanige kwa
liteit, dat het voor dagelijksch gebruik
misplaatst staat Vooral bij een kinder
feestje dient men vooraf met morsen re
kening te houden; met het oog daarop
wordt er niet met linnen, doch met pa
pier gedekt. Dit kan even mooi staan,,
zelfs vroolijker, want men kan het pa
pier op de aardigste manieren beschilde
ren. Een met dennetakjes beschilderd
papieren tafellaken is heel wat prakti
scher dan één van linnen, dat wij met
echte takjes hebben belegd. De echte zijn
hinderlijk en geven nog meer kans op
vlekken. De stemming wordt ook hier
door verbeterd, dat men niet uit vrees
voor vlekken de kinderen voortdurend
zit te verbieden.
Intusschen is een papieren tafelbc-
dekking ook voor dagelijksch gebruik
niet te versmaden. Het zelf wasschen
van tafelgoed geeft zooveel moeite en
onkosten, dat men het beter buitenshuis
kan laten doen, doch het bedrag, dat
dan uitgegeven wordt, zou men even
goed kunnen uitleggen voor papieren
tafellakens. Deze behoeven niet steeds op
denzelfden dag der week te worden ver
nieuwd; men kan dit eenvoudig laten af
hangen van den toestand, waarin het
zich bevindt. Vooral voor alleenwonende
nienschen lijkt het papieren tafellaken
ons een uitkomst.
dfikCfrui'tnt»
PRAKTISCHE WELDADIGHEID.
Dezen winter zal elke Beiersche huis
vrouw een paar kousen, een paar hand
schoenen, een warme sjaal of oorbe
schermers breien voor de volwassen ar
men, terwijl er op de meisjesscholen
wollen artikelen gebreid zullen worden
voor behooftige kinderen.
NECROLOGIE.
Te Praag overleed, 75 jaar oud, dc
vroeger zoo gevierde colei'atuurzangeres
van den nationalen schouwburg te
Praag, Mar ie Lausmanova. De laatste
jaren stond z'j aan het hoofd van een
zeer gunstig bekende zangschool.
VAN ALLES WAT
De Turksche volksvertegenwoordiging
te Angora heeft een wetsontwerp aange
nomen, waarbij aan vrouwen zoowel het
actieve als het passieve kiesrecht voor de
gemeenteraden werd toegekend.
In de nieuwe Grieksche kieswet is 'n
artikel opgenomen, dat vrouwen verkies
baar stelt tot gemeenteraadslid. Elke
Grieksche stad heeft een burgemeester
en een gemeenteraad van 12 leden. De
Grieksche vrouwen hadden reeds tevo
ren het actieve kiesrecht voor deze ge
meenteraden; voor het parlement bezit
ten zij het ook nu nog niet.
Frieda Leider, die in den koninklijken
schouwburg te Kopenhagen met zeer
veel succes de rol van Isolde vervulde,
verkreeg van den Deenschen koning de
gouden medaille „ingenio et arti."