De „Vliegende Mailboot" komt. Zaterdag 2 December 1933. SCHAGER COURANT. Zesde blad. No. 9392 In het hoofdkwartier van de „vliegende artsen". Een opzienbarende prestatie der technici Verwerkelijking volkomen mogelijk. 1500 PASSAGIERS IN 24 UUR OVER DEN OCEAAN. WAT EEN CROUPIER MOET KENNEN. BRIEVEN BESTELLEN IN ONHERBERGZAME STREKEN. DE GEDEKTE TAFEL. door Dr. Ir. G. HARLEM. OVER enkele jaren zal naar alle waarschijnlijkheid Engeland de eer voor zich kunnen opeischen, dat het de grootste vliegboot ter wereld bezit. Op het oogenblik bestaat deze vliegboot nog slechts op papier en toch dwingt zij reeds ieders bewondering af. Allereerst door de cijfers, die ons gemeld worden: een spanwijdte van 180 en een lengte van 100 M., twaalf motoren, pro pellers met een diameter van 15 M.... De vliegboot kan in minder dan 24 uur den Atlantischen Oceaan oversteken, 1500 passagiers en een nuttige last van 450 ton vervoeren, een snelheid van meer dan 300 K.M. per uur ontwikkelen 1 Van haar groote afmetingen kan men zich misschien nog het beste een voorstelling maken, als men bedenkt, dat haar span wijdte viermaal en haar lengte 2.5 maal die van de „Do X" bedraagt. Haar mo toren ontwikkelen tezamen een energie van ruim 100.000 P.K. of ongeveer veer tig maal de 2500 P.K. van de „Do X." De duur van een reis bedraagt volgens de voorloopige taxaties zeventien uur. Dit heeft het groote voordeel, dat er voor de passagiers geen hutten behoeven te worden ingericht. Deze zijn alleen aan wezig voor de officieren en bemanning, die uit den aard der zaak aan boord moeten kunnen slapen. Met dat al be hoeven de passagiers zich niet verwaar loosd te voelen; tijdens hun reis worden zij omringd met alle mogelijke luxe. De rook- en eetsalons en de promenadedek ken behoeven niet onder te doen voor die van de fraaiste mailboot. Aan dek zal men echter niet zoo kunnen genieten van den zeewind en de nabijheid der golven; de dekken zijn natuurlijk even goed als alle andere ruimten van de bui tenlucht afgesloten en men vliegt op eenige tientallen, wellicht eenige honder den meter over de zee heen. Aan den anderen kant kunnen de passagiers ech ter genieten van dingen, die hun aan boord van een mailboot niet aangeboden kunnen worden. Zooals men op de af beelding kan zien, is er gelegenheid om naar beneden te kijken vanaf het onder ste promenadedek, terwijl men op het bovenste een uitzicht recht vooruit heeft. De nieuwe vliegboot is in hoofdzaak een „vliegende vleugel", doch doordat de pontons zoo buitengewoon groot zijn, heeft men ook daarin de meest verschil lende dingen ondergebracht. Do afbeel ding laat ook duidelijk uitkomen, dat de benzine zoo ver mogelijk van de passa- giersverblijven is ondergebracht; zy wordt door pijpleidingen naar de moto ren gepompt op dezelfde wijze ais dit ge schiedt aan boord van de moderne, met olie gestookte mailbooten. De zes voorste motoren zijn hoog genoeg aangebracht om het uitzicht niet te belemmeren, ter wijl er door middel van geluiddempend materiaal voor gezorgd kan worden, dat hun geluid niet hinderlijk is voor de pas sagiers op het promenadedek daaron der. Ook van jiet trillen der motoren zal men weinig last hebben. Eik der beide pontons voert een kata pult-vliegtuig mee om des te gemakke lijker de verbinding met den vasten wal tot stand te kunnen brengen. Dit vestigt opnieuw de aandacht op de groote afme tingen der vliegboot. Het construeeren van een zoo groote vliegboot wordt door de deskundigen zonder twijfel beschouwd als een technische mogelijkheid. Eén dagsvluchten over den Atlantischen Oce aan staan ons dus reeds in een betrek kelijk nabije toekomst te wachten. Daar naast zullen natuurlijk de booten hun werk blijven verrichten; de scheepvaart schappijen gaan dan ook rustig door met het bouwen van schepen, die vier en vijf dagen noodig hebben voor hun reis. De onderzijde der vleugels; men ziel, hoe de ruimen geopend worden voor het inladen van vrachtgoed. In Baden Baden werd eenigen tijd ge leden na een sluiting van zes jaar de eerste speelbank in Duitschland geopend De concessie heeft voorloopig een Fransch consortium. Er wordt roulette, baccaraat en boule gespeeld. Reeds bij de onderhandelingen, die de opening van het Casino in Baden Ba deD voorafgingen, bleek dat er haast geen Duitsche croupiers meer zijn. Af gezien van enkele personen die dit be roep uitoefenen, en natuurlijk niet be schikbaar zijn, zijn er practisch geen croupiers van Duitsche nationaliteit. Men wil in Duitschland buiteolandsche croupiers die men noodgedwongen in Baden Baden in dienst heeft moeten stellen, door Duitschers vervangen. Daarom heeft men het plan een crou- pierschool op te richten. Deze school, die hoogstwaarschijnlijk in Baden Baden zal komen, zal door in den beginne bui- Vooraanziclit van de ontworpen reuzenvliegboot. tenlandsche vakmenschen geleid wor den, speciaal Franschen en zal in haar soort zeker een van de origineelste en interessantste beroepsscholen van Duitschland zijn. Een croupier, die als hulp van den bankhouder voor zijn taak berekend wil zijn, moet over een heele massa kennis, beschikken, veel meer dan men gewoon lijk denkt. In de eerste plaats moet hij een beschaafd mensch met onberispelij ke. omgangsvormen zijn. Zenuwen mag hij niet hebben, want hij moet tegen de allermoeilijkste situaties, die zich in een peelcasino bijna iederen dag voordoen, opgewassen zijn. Verder moet hij minstens drie wereld talen, Fransch, Duitsch en Engelsch volkomen beheerschen. Dan moet hij buitengewoon goed uit het hoofd kun nen rekenen. De moeilijkste optellingen en vermenigvuldigingen moet hij blik semsnel en zonder fouten kunnen uit voeren. Bovendien moet hij zeer goede "oogen hebben, een bijziende croupier kan men niet gebruiken. In al deze vaardighe den moet zich de beginnende croupier in de nieuwe Duitsche croupierschool zorgvuldig oefenen.. Van de vele sollici tanten Yoor dit beroep, die zich onge twijfeld den eersten tijd zullen melden, kunnen natuurlijk in verhouding maar weinigen aan deze eischen voldoen, want bet croupiersambt is tegelijk een ver- trouwenspost, zooals er niet veel ande re bestaan. Aan een croupier worden dagelijks honderd duizenden toever trouwd, het heele spel, ja het floreeren van het Casino hangt voor een groot gedeelte van zijn geschiktheid en han digheid af. In het algemeen worden de croupiers overeenkomstig hun moeilijke taak zeer goed betaald. In vele casino's in het bui tenland krijgen zij ook een klein gedeelte van de winst. Doorgaans werken de croupiers niet langer dan vier uur ach ter elkaar. Na zoo'n tijd zijn ze meestal volkomen uitgeput en moeten afgelost worden. Croupiers worden meestal ook niet oud. Zelden treft men er een aan, die ouder dan 50 jaar is. Ieder, die dit beroep kiest, moet weten, dat het een winstgevend beroep is, maar dat men zeker zelf moet sparen, want een pen sioenfonds voor croupiers bestaat nog niet. Er zijn weinig beroepen, die zoo a/mattend, ja zelfs moordend zijn. Het nieuwe beroep, dat er dus sinds kort in Duitschland is, heeft zeer vele schaduwzijden. Het is de vraag of het na eenigen tijd door Duitschers zoo goed zal uitgevoerd worden als door Fran schen en Italianen, want het is een be roep, dat in Duitschland voorloopig nog zonder eenige organisatie is en niet op traditie kan bogen. Doorsnede van de ontworpen reuzenvliegboot. nllnt fcQ&JiihrlcJit\Ng Het lijkt zoo'n eenvoudig werkje: brie- venbestellen. En in beschaafde landen is 't ook niet heel moeilijk. Maar in onbe schaafde landen is 't heel wat anders. In Midden-Afrika wordt de brievenzak door inboorlingen op 't hoofd gedragen, mijlen ver. Op hun tocht, die dagen duurt, moe ten zij woestijnen door, waar wilde bees ten rondzwerven, en zij ondernemen den tocht nooit zonder een goed geladen ge weer. De wonderlijkste brievenbus van de wereld is te vinden op de Zuidkust van ratagonië. Daar ligt een ton te drijven met een ketting bevestigd aan de rotsen van de straat Magellaan. Vlak er bij staat een hooge paai met een bordje er aan en op dat bordje staat: Postkantoor. Als de schepen van verschillende landen daar voorbij komen, sturen zij een boot naar die ton toe om er de brieven uit te halen die het schip dan meeneemt'naar meer bewoonde landen. En dan de brievenpost op St. Kilda, hoog in 't Noorden. Daar reizen de brie ven in een bootje, waar geen enkele roeier inzit. Hoe dat kan? Het brievenhootje is niet grooter dan een scheepje uit een speelgoedwinkel. In het bootje is een goed gesloten blikken bus en daar worden de brieven in ge daan. Het bootje wordt aan een boei vastgemaakt om het drijvende te houden. In het bootje staan de woorden gesne den: „Maak 't open" en als het brieven hootje gevonden wordt door den een of anderen kustbewoner, dan stuurt hij de brieven verder. Een bewoner van St. Kilda heeft dit brievenhootje uitgevon den, omdat hij 't zoo verschrikkelijk vond, dat zijn woonplaats negen maan den van 't jaar was afgesloten van de buitenwereld. Het eerst stuurde hij het brievenhootje er op uit met èèn brief er in. De proefneming lukte goed, want na tien dagen werd het bootje aangespoeld op de kust der Hebridische eilanden. En zoo is nu St. Kilda door deze eigenaar dige briefbezorging niet meer zoo afge sloten van de buitenwereld. Een andere drijvende brievenpost heb ben de bewoners van een groepje eilan den ten zuiden van IJsland. Zij stoppen hun brieven in een flesch, die zij in zee gooien, nadat ze er een sigaar of een ander presentje bijgevoegd hebben voor den vinder van de flesch, die zich door dat cadeautje verplicht gevoelt om den brief aan zijn adres te berzorgen. Een geregelde duivenpost verbindt de kleine eilanden om Nieuw Zeeland met dit groote eiland. Eens in de week wor den al die eilandjes door een stoomboot aangedaan, maar dagelijks vliegen de trouwe gevederde postboden heen en weer. De duiven zijn er op afgericht om aan een bel te trekken, wanneer zij met een brief aan wal gekomen zijn, en dan zorgt een menschelijke postbode verder voor den brief. Als in vroeger tijden in de eenzaam heid een mensch ziek werd, dan was de hulp van een arts zoo moeilijk te krij gen, dat de zieke meestal reeds gestor en was, als de dokter kwam. In gebie den als Canada of de eenzame gebieden van Australië kon men in 't geheel niet op doktershulp rekening. Tegenwoordig is dat allemaal anders. De dokters kun nen door de radio opgeroepen worden en komen dan zoo snel mogelijk in een vliegtuig. Reeds menig menschenleven is op deze wijze gered. In de arctische gebieden van Canada wordt de genees kundige hulpdienst niet alleen tot de behandeling van pelsjagers en mijnwer kers beperkt, maar de dokters trekken er voor alle mogelijke hulpverschaffing op uit. Zoo werden zij in het afgeloopen jaar bij een Indiaan geroepen, die aan mond- en klauwzeer leed, bij een vrouw* die haar been gebroken had, bij een ne gentienjarig meisje, dat aan t.b.c. leed» bij een Indiaan die bloedvergiftiging had, bij een man, die door een ongeluk blind was geworden. In het geheel zijn er 45 vliegtochten uit menschenliefde ge maakt. De Australische artsen-vlieg- dienst werd in het jaar 1928 opgericht* heeft dus al vijf jaar zijn zegenrijke ar beid verricht. Het hoofdkwartier is Clo- nourry in Queensland. Dit hoofdkwar tier heeft radio, waardoor dokters-raad gevingen aan talrijke afgelegen oorden' gegeven worden. Voor vliegende artsen worden slechts de knapsten en flinksten van de Australische dokters toegelaten. Ook in Schotland werd kort geleden 'n arts geroepen, die de afgelegen plaats,- waar een visscher ziek lag, per vliegtuig opzocht. De plaatselijke arts had de ver antwoording voor een operatie niet al leen op zich durven nemen. Bij zware malaria-aanvallen en andere koortsen probeeren de medici de zieken te gene zen door hem per vliegmachine uit de door koorts besmette omgeving weg te halen. De zuivere hooge lucht werkt ver rassend snel en menig hopeloos schij nend geval is door deze eenvoudige maatregel genezen. Papier vaak een uilkotnst. Het is bepaald jammer, wanneer bfi een feestje ons mooiste tafellinnen wel licht onherstelbaar bedorven wordt door, vlekken en wat nog het ergste is, juist dat tafelgoed is vaak van zoodanige kwa liteit, dat het voor dagelijksch gebruik misplaatst staat Vooral bij een kinder feestje dient men vooraf met morsen re kening te houden; met het oog daarop wordt er niet met linnen, doch met pa pier gedekt. Dit kan even mooi staan,, zelfs vroolijker, want men kan het pa pier op de aardigste manieren beschilde ren. Een met dennetakjes beschilderd papieren tafellaken is heel wat prakti scher dan één van linnen, dat wij met echte takjes hebben belegd. De echte zijn hinderlijk en geven nog meer kans op vlekken. De stemming wordt ook hier door verbeterd, dat men niet uit vrees voor vlekken de kinderen voortdurend zit te verbieden. Intusschen is een papieren tafelbc- dekking ook voor dagelijksch gebruik niet te versmaden. Het zelf wasschen van tafelgoed geeft zooveel moeite en onkosten, dat men het beter buitenshuis kan laten doen, doch het bedrag, dat dan uitgegeven wordt, zou men even goed kunnen uitleggen voor papieren tafellakens. Deze behoeven niet steeds op denzelfden dag der week te worden ver nieuwd; men kan dit eenvoudig laten af hangen van den toestand, waarin het zich bevindt. Vooral voor alleenwonende nienschen lijkt het papieren tafellaken ons een uitkomst. dfikCfrui'tnt» PRAKTISCHE WELDADIGHEID. Dezen winter zal elke Beiersche huis vrouw een paar kousen, een paar hand schoenen, een warme sjaal of oorbe schermers breien voor de volwassen ar men, terwijl er op de meisjesscholen wollen artikelen gebreid zullen worden voor behooftige kinderen. NECROLOGIE. Te Praag overleed, 75 jaar oud, dc vroeger zoo gevierde colei'atuurzangeres van den nationalen schouwburg te Praag, Mar ie Lausmanova. De laatste jaren stond z'j aan het hoofd van een zeer gunstig bekende zangschool. VAN ALLES WAT De Turksche volksvertegenwoordiging te Angora heeft een wetsontwerp aange nomen, waarbij aan vrouwen zoowel het actieve als het passieve kiesrecht voor de gemeenteraden werd toegekend. In de nieuwe Grieksche kieswet is 'n artikel opgenomen, dat vrouwen verkies baar stelt tot gemeenteraadslid. Elke Grieksche stad heeft een burgemeester en een gemeenteraad van 12 leden. De Grieksche vrouwen hadden reeds tevo ren het actieve kiesrecht voor deze ge meenteraden; voor het parlement bezit ten zij het ook nu nog niet. Frieda Leider, die in den koninklijken schouwburg te Kopenhagen met zeer veel succes de rol van Isolde vervulde, verkreeg van den Deenschen koning de gouden medaille „ingenio et arti."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 21