HONIG'S BOUILLONBLOKJES th ans 6 voor lOct Radioprogramma dige leiding). Hij heeft de noodzakelijke leiderseigen schappen, en dus met klaren blik uit de vakgroepen de beste menschen tot zich getrokken als afdec- lingsclief, en om vakkundigen raad te geven op bc langrijke conferenties waarop dan de directeur zijn meening vormt, en beslist. Do directeur is 'n eerlijk man en heeft de macht. De. grooto winsten van het bedrijf gaan niet weg aan onmatige top salarissen, dividenden, gratificaties aan commissa rissen. Het bedrijf werkt niet, om aan heele fami lies van parasieten de gelegenheid te geven in bad plaatsen en speelzalen de winsten op te fuiven. De winst is voor de werkers! ledei dezer heeft n plaats naar zijn aard, kennis en kundigheden stakingen zijn schadelijk voor 't bedrijf en dus verboden bij geschillen beslist een integere instantie. In zoo'n bedrijf is ieder op den duur tevreden. de secretaris der directie èn de man die de priva ten reinigt. Deiden voelen zich als werkers noodig en nuttig. Beiden vervullen hun taak m dienst dei- kleine gemeenschap. Allen hebben het bedrijf lief dat hun brood en geluk verschaft en waardeeren den Leider. Dit bedrijf vergroot is 't fascistische Nederland. Denk u nu 'n cogenblik den Leider weg. De afdee- ling schoenen! Le arbeiders vergaderen in 't schaft lokaal ter bespreking van de te nemen maatregelen. Onder hen is Jan. Jan. de held van bruiloften en feestjes, de voordrager, de lollige knappe vent. Jan heeft 'n zwager, die in karton handelt. En Jan springt op 'n stoel. Hij houdt een prachtige speech. Men lacht en juicht. En Jan stelt voor: Voortaan worden binnenzolen en contreforts van karton ge maakt! Dat is goedkooper en we verdienen meer Jan's vrienden brullen hoera! Men stemt De helft plus 1 is er voor! Aangenomen. De prulschoenen worden gemaakt! Dat is democratie!! Naief Astor!? Eenvoud is het kenmerk van het ware. Al te vaak wordt een mooie en goede fcern ver stiki onder lawines van theoriën en quasi-wijsbe geerte. De fascistische leer is klaar en eenvoudig in haar waarheid. En nu ons veel gesmade militairisme! De jeugd wordt niét opgevoed in een geest van vijandschap voor andere volken. Hier en door ons niet. Maar mens sana In corpore sano de lichame Jijke opvoeding der jeugd is zeer belangrijk! Vreugde en lust tot den arbeid zal worden geleerd, orde, tucht, gebondenheid en gehoorzaamheid, wat hij moet ken nen, die later zal moeten bevelen. En wij zijn geen verblinde eenzijdige pacifisten! Wij zien hoe de werkelijkheid is, wij we- ten dat anderen informaties inwinnen naar onz<: rijkdommen, wij zien hoe zij zich wapenen, steeds sterker, moderner, en wij kennen de geschiedenis en hebben geen dom vertrouwen. Wij zullen een staats bestel vormen waarin gerechtigheid heerscht waar in elk individu zich solidair voelt met 't geheel, liefde voelt, voor 't geheel, een zóó groote liefde dat het bereid is dit heerlijke en gelukkige tehuis te ver dedigen tegen eiken aanvaller zelfs met op offering van het leven. Een vonk van deze heilige offervaardigheid gloeit in ons allen. Multatuli gaf in: „Een en ander over Pruisen en Nederland" evtl. „rendez-vous aan de grens". Zelfs een Schaper zeide dat later na. Wie beweert dat een voor verdediging geoefend en geoutilleerd leger over de hoofden der leiding agres sief kan worden onderschat die leiding en de macht van 't systeem. Wie zich het geval denkt dat Nederland zou aan vallen, maakt zich belachelijk. En wij willen liever niet oefenen in den wapenhandel, liever geen wapens koopen en fabricee- ren. Wij willen gaarne ontwapenen en alle krachten richten op de productie van waarde- scheppende dingen. Maar wij hebben al deze ontwapeningsconferenties als 'n comedie herkend! Als dure fuiven van machte looze democraten, speelpoppen van belangengroepen, van Vickers, Schneider-Creusot enz. Slechts mannen kunnen met elkaar praten. Als we ooit zullen komen tot ontwapening, zal 't zijn door 't fascisme! Verwacht gij, Astor, hei! van de besprekingen b.v. der Fransche eendagsvlic gen in Genève? Van menschen die steeds achterom zien wien één woord positie en mandaat kan kosten? Die als ze ooit werkelijk tot een besluit komen, dat weer moeten onderwerpen aan de ratificatie van 'n parlement van belangengroepen! Inderdaad Astor, ik heb bewondering voor Colljn ais is hij nog geen fascist een man van zijn for maat heeft ook onze beweging noodig. Ik heb inderdaad gejuicht, toen de klassenhaat verheerlijkende Internationale voor de Nederlandsche zenders, als eenige confrères van Moscou in de wereld verboden werd. Er is geen vrijheidsbeperking in deze en andere nieuwe maatregelen. Het is be perking van bandeloosheid! Het zijn goede dokters die durven opereeren als 't noodig is. En geen zwakheid en vrees openbaart zich daarin, maar God zij dank eindelijk een beetje moed en kracht! Ik heb gesproken van 't roodc gif. De Marxistische klassénstrijdtheorie heeft i n de nractijk zijn dienst gedaan, als werkhypothese! Die dienst was, dat de materieele positie van den ar beider er door verbeterd is En daarover sprak ik mijn eerbied uit voor mannen als Troelstra, Domela c: Astor, die cr voor durfden opkomen, toen 't nog als schande werd beschouwd; n'en déplaise de heeren Van Zoonen c.s. die deze namen in den mond van een fascist, (evenals de schrijver van 't artikel „Handen zijn arm en hield een keurigen grijzen hoed in zijn hand. Weer hinderde het Leslie, dat de man haar van top tot teen monsterde. „Je kent Mr. Gilder, Leslie?" Zijn gejaagdheid en gedwongenheid deelden zich aan haar mee. Wat zij ook deed, zij slaagde er niet in om dat gevoel van verontrusting van zich af te schudden. De atmosfeer was electrisch geladen; zij had inderdaad gevoelloos moeten zijn om niet in spanning te verkeeren. Gedurende den rit sprak Mr. Gilder bijna aan één stuk door. Hij had een diepe, maar aangena me stem, en was een uitmuntend causeur. Arthur begon den man, met wien hij jarenlang samenge werkt had, beter te leeren kennen en in een hieuw licht te beschouwen. Tot zoover was Gilder een cijfer geweest een alledaagsche figuur, die 's morgens de hemel wist waar vandaan kwam en 's avonds na volbracht dagtaak ins Blmie verdween. Gilder bleef doorpraten als was hij zich onbewust van de verbazing en den gedach ten gang van zijn patroon. Later, ging Leslie de onderwerpen na, welke gedurende dien rit zoo eenzijdig op het tapijt ge bracht werden. Hij sprak over aviatiek, draad- looze, over boeken, die hij gelezen had Dumas was zijn lievelingsschrijver over den oorlog over Rusland, over de wedergeboorte van Italië, over Amerikaansche schrijvers, over het weer, polo over bijna ieder onderwerp, dat in het teeken der algemeene be'angstelling stond. Zij voelde dat hij probeerde haar te „overdonderen" en beschouwde dit niet anders dan als de natuur lijke drijfveer van een man om in de oogen van een vrouw een goed figuur te slaan. De flat was grooter dan zij verwacht had, en een van vele in het duurste flatgebouw in üuter ar in Het Volk) *n profanatie vinden. Maar als z e- delijk beginsel is deze opwekking tot klassen strijd funest, nü is baar prediking misdadig en dus 'n schande. Want Astor, is de arbeider gelukkiger? Indien gij óók Liefde hebt willen wekken Astor het resul taat was haat! Het Marxistisch geschoolde deel der natie haat de andere klassen! Is dit waar of niet? De roode massa beschouwd ook den arbeid als een straf en denkt alleen maar zuiver egoïstisch-materialis- tisch: „hoe krijg ik zooveel mogelijk geld voor zoo weinig mogelijk werk?!" Dienst aan de gemeenschap en vaderlandsliefde zijn voor haar zinledige begrip pen geworden. Het kan ook niet anders. De heele leer van het Historisch materialisme is 'n denkfout, evenals de Verelendungs-theorie, onnatuurlijk en dus onzedelijk' „De vernieuwing aller dingen moet komen van de vernieuwing der harten." (Vinet.) De mensch onderwerpt de staf aan zijn denken, aan zijn vindingen. De geest regeert en heerscht! Geen Marxist denkt echter aan iets onstoffelijks als hij spreekt van 'n ideaal. Zelfs bij stijgende welvaart, als na den oorlog, be ziet het marxisme alle belangstelling voor die d'nTen die buiten het stoffelijke liggen, met verachtin/ Ik citeer nog Dr. Herman Gorter in zijn „Historisch Materialisme": „De klassens'rijd vermoordt dus ook een goed deel der zedelijkheid, want het zedelijk ge hod kan niet gelden tegenover een klasse die de onze tracht, te vernietigen of krachteloos te maken en ook die klasse kan tegen de onze niet zelfopofferend of trouw gevoelen. Alleen binnen de klasse kan nog van e e n i g (sparieering van mij. A.) zedelijk ge bod sprake zijn. Tegenover de andere klasse geldt bet hoogste zedelijk gebod evenmin als tegenover den vijand." Arie weet niet wat socialisme is, Astor? Omdat gij evenals Marx, de uitvinder -an het woord, er ont oigening aan verbindt? Wij zeggen tot de menschen: Wie vóór 't socialisme is en tégen het Marxis me. kome tot ons! Hii vindt: Eerlijk gehandhaafde sociale rechtvaardigheid zonder algemeene nnteige ning zonder dooden van het particuliere initiatief, dat de bron van alle welvaart is. ZONDAG 17 DEEMBER. HILVERSUM («96 M.) VARA: 9.00 Voetbalmededee3:nger.; 9.03 Tuinbouwhalf- uurtje; 9.30 Resldsntié-orkeri; 10.00 Voordradht door Martien Beversluis; 10 20 Vervolg concert; AVRO: 12.00 Concert door Barnabas von Geczy en zijn orkest 1.00 Gramof.muziek; 2-00 Boekenhalfuur; 2 30 Concert gebouworkest; 4.00 Zang; 4.25 Gramofoonmuziek; 4 45 Sportuitslagen; VARA: 5 00 Orgelspel door Joh. Jong; 5.15 Uitzending vcor kinde-er-; 5.45 Gramcf1o'-nmu'r.'ek VPRO.: 6.00 Wydingsdlenst; AVRO: 8.00 Vaz Dias; 8.15 Omroeporkest; 9 00 Internationale chansons; 9.20 concert; 9.45 Gramofoonmuzlek; 10.00 Barnabaa von Géczy en zijn orkest; 11.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN (1875 M. KRO.: 8 30 Morgenwijding; NCRV.: 9.30 Gramofoon muzlek; 9.50 Kerkdienst; KRO 12.15 Sextet onder lei ding van Piet Lustenhouwer; 1.00 Literair halfuurtje; I.20 Lunchconcert; 1-45 Gramofconmuziek; 2.00 Cause rie; 2.30 Harmonie-orkest; 4 30 Ziekerhelfuurtje, NC RV-: 5.00 Adventslie-deren; 5.50 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Broek op Langendijk. Voorganger Ds. A. E. van Baaien; 730 Gramof conmuziek: KRjO: 7.45 Voetbaluitslagen; 7.50 Programma van Weenen; 9.40 Vaz Dias; 1040 Orkest. Solist: Thom. Denijs, bari ton; 10.40 Epiloog. LUXEMROUBG (1191 M.1 7.50 Concert; 8.40 Idem, 10.20 Operettemuziek. BRUSSET (509 II.50 Orkest; 12.20 Idem, 1.30 Populair conoert; 200 Idem; 5.20 Orkest; 6.20 Harpreciial, 7.20 Gram.muziek. RALUNDBORG (1153 M.) 11.20 Weensche muziek; 1.20 Accordeonmuziek; 1 45 Gra mofoonmuziek; 2.45 Orkest; 7.35 Kerkconcert, 8-20 Fransche muziek; 9.40 Concert; 10-20 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 11.35 Populair concert; 3.20 Omroeporkest: 5.50 Popu laire muziek; 6.50 Gram.muziek. HAMBURG (372 M.) 11.20 Orkest; 6.00 Idem; 7.30 Idem, 10.35 Dansmuziek. LANGENBF.RO (172 M) 12.35 Gram.muziek; 3.20 Vesperoonoert; 3.20 Kamer koor; 4.35 Concert 6.20 Gram.muziek DAVENTRY (1554 M» 12.50 Concert; 150 Idem, 2.20 Gram.muziek; 4.20 Pia norecital; 5.10 Bachcantate; 7.50 Cellorecital9.50 Con cert; 10.50 Epiloog. FARIJS-EIFFEL (1446 M 12.50 Conoert; 1.35 Vervolg concert; 7.50 Gram.muziek. Bij die groote onteigening die gij u denkt, Astor. zouden do bezitters strijden voor wat hun energie, hun meerkunnen dan de massa, verworven heeft. Stroomen bloed zouden vloeien, de besten zouden vallen, de chaos zou komen, gevolgd door ondergang. Lenin zei: „Een schurk kan ons van dienst zijn, juist omdat hij een schurk is". En verder; „Men kan de communisten niet beoordeelen naar de kleinzie- ligen maatstaf der burgerlijke moraal!" Wij zeggen: Cavean con^ules, Astor en wij zijn zéér, zéér op onze hoede! Wij weten dat een bloed- roode aimee nu reeds onder ons #rcorganispord be staat, en wij kennen de gelofte die haar soldaten afleggen! Die paar versregels aan het einde van mijn brief hebben veel stof doen opwaaien, 't Is het slot van een strijdliedje, dat ik maakte. Uw vergelijking daar van met 'n regel als: „Wanneer Joden bloedend ter neer liggen", is foutief. Ik dacht en denk nooit aan bloed, slechts aan vrede door eenheid. Dat mijn toon soms scherp is Astor. ik ben nog niet afgehard. Zie hoe ik nu weer bestreden werd: Van Zoonen ziet me in een concentratiekamp, U van wien ik nooit anders dan met eerbied sprak, kwel lende, Bart beweert dat ik gezegd heb, dat U met behulp van een gladden tong 'n warra plaatsje hebt bereikt. Lodder haalt, zeer eenzijdig voorgelicht, din gen aan, die voor de heele wereld reeds lang weer legd zijn, Mensch beweert dat de ras-jood van Zwa nenberg R.K. is, enz., enz. Men kan alles naast zich neerleggen, maar dat lukt niet steeds Al deze menschen zullen tóch eenmaal goede Ne- derlandsche fascistèn moeten zijn. Ik hoor Van Zoonen alweer Mcrljntje Gijzen ci- teeren! Maar ons wacht een zware taak. Wel zullen wij moeten zijn zooals Jaap zei: „taai als het levende groen van de dennen, die daar staan tusschen 't bruine sterven in de Veluwsche bos- schen." Maar voor ons oog z\yeeft het groote ideaal. En dus voorwaarts en excelsior! Met gevoelens van oprechte achting en eerbied, ARIE*VAN DE VELUWE. PARI JS-RADIO (1725 M 8 05 Gramofoonmuziek; 32.40 Gewijde muziek; 1.05 Gram-muzlek; 8.20 Populair conoert; 9.20 Concert- MM AAN (33! M> 4.20 Orkestmuziek; 6.35 Gram.muziek; 800 Opera. ROME (441 M.) 4.20 Concert; 8.00 Operette. WEENEN (517 M.) 4.20 Ormroeporkest; 7.50 Concert; 9.50 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M 11.35 Zwitsersche muziek; 2.40 Populair conoert; 3-50 Gramofoonmuzlek; 7.10 Omroeporkest, BEROMUNSTER (460 M 12.00 Populair concert; 3.20 Vocaal concert; 5.35 Gram. muziek; 8.30 Luisterspel. MAANDAG 18 DECEMBER. HILVERSUM (296 M.) AVRO.: 800 Gram.muziek; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gram.muziek; 10.30 door Leo Strauss; 11,00 Orgelcon cert; 12.00 Lunchconcert; 2.15 Verzorging zender; 230 Solistenconcert; 3.15 Gram.muziek, 4.00 Concert uit Café-restaurant „Psohorr" te Rotterdam; 4.30 Causerie door Max Tak; 5.30 Conoert door Barnabas von Géczy en zijn orkest; 7.00 Bcoker/ialfuurtje; 7.30 Planorecital 8.00 Vaz Dias; 8.05 Omroeoorkest; 910 Gram.muziek; 9.20 Concert; 10.30 Idem; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramo foon muziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (1875 M.) NORV.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.muziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van Chr. lectuur; 1130 Gra mofoonmuzlek; 12.00 Politieberichten; 12.15 Graim.mu ziek, 12.30 Orgelconcert door Jan Zwart; 2 00 Uitzan- dlng vóór scholen; 2.30 Verz. zender; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Trio; 6.30 Vragenuurtje; 7.15 Chr. Persbureau, 7.30 Vragenuurtje; 8.00 Concert; 9 00 Lezing; 9.30 Vaz Dias; 9.40 Orgelspel, 10.40 Gram.muziek LUXEMBOURG (1191 M.) 7.50 Concert, 8-40 Idem; 9.20 Idem; 10.10 Idem. BRUSSEI (50?) M 12.20 Concert 1.30 Gramjnuziek; 5.20 Orkest, 8.20 Idem- KAÏ.UNDBORO (1153 M' 1120 Strijkorkest; 720 Kerstconcert, 8-35 Zang; 9.20 Moderne muziek; 10.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 M 10.50 Concert; 11-50 Idem, 12.40 Populaire muziek; 8.20 Orkest; 9.50 Idem. LANGENBF.RO (172 M.» 11.20 Gram.muziek; 12.55 Concert; 2.20 Gram.muziek; 3.20 Vesperconcert; 420 Kamermuziek 10,20 Dansmu ziek. BERLIJN (419 M.J 5.55 Opera-uitzending. IIAVENTRY (1554 M.> 12.20 Orgelconcert, 105 Concert; 3.40 Idem, 6.50 Strijk kwartet; 11.10 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446.1 7.50 Concert; 8.35 Idem. PARMS RADIO (i*.25 M.) 12.20 Gramjnuziek; 7.40 Idem; 8.20 Kamermuziek. MILAAN (SSI M.J 4.30 Orkestmuziek 6.50 Gram.muziek. ROME (441 M) 6.50 Gram.muziek; 800 Populair concert. WEENEN (51? M.) 10.15 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.) 6.05 Gram.muziek; 720 Omroeporkest; 9.20 Dansmuziek, BEROMUNSTER, (460 ML| 625 Gram.muziek; 7.10 Idem; 7.35 Concert; 8-30 Idem. DINSDAG 19 DECEMBER. HILVERSUM (296 MO A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuzlek; 10.01 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek10.30 Kamermuziek; 31.00 Kook- en bakpraatje; 11.30 Het Residentie-kwar tet; 12.00 Lunchconcert door Omroeporkest, o.l.v. Nico Treep; 12.40 Gramofoonmuziek, daarna omroeporkest; I.30 Gramofoonmuziek; 1.45 Omroeporkest; 3.00 Knip cursus; 4.03 Planorecital; 4.30 Radio-kinderkoorzang; 5.00 Voor kleinere kinderen; V.P.R.O.: 5.30 Bijbelver- tellingen voor jonge menschen; A.V.R.O.: 6.00 Orgel concert; 7.00 Causerie; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Fn- gelsche les voor gev.; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Int. Cabaret avond; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dansmuziek uit „The House of Lords" uit Den Haag; HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek II.30 Godsd. halfuurtje; 12.00 Pol.ber.; 12.15 K.R.O.Boy», 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Modecursus; 4.00 Gramofoon muziek; 4.10 Dr. D. Albers: „Het pas van evolutie"; 4.35 Gramofoonmuziek; 4.45 „De vrouw en het Vredeswerk" K.R.O.: 5.10 Gramofoonmuziek; 5.30 Pianorecital; 5.45 Gramofoonmuziek; 6.00 Max K. Gerisch: „Kerstmis e» Nieuwjaar in Duitschland"; 6.15 Verv. pianorecital; 6.30 Gramofoonmuziek; 6.40 Esperantocursus; 7.00 Pok- ben; 7.15 Dr. L. Veeger; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00 K.R.O.Boys; S.30 Vaz Dias; 8.35 „De Vampier" spel uit Hollywood in één bedrijf; 9.00 Vioodsoli; 9.15 Solistenconcert; 10.00 „Oud-histori- sche figuren" door H. van der Eerenbeemt; 10.15 Het K.R.O.-orkest o.l.v. Joh. Gerritsen; 11.00 Gramofoonmu ziek. LUXEMBURG (1191 M-l 7.50 Concert; 8.40 Concert; 920 Kamermuziek; 9.40 Concert; 10.50 Dansmuziek. BRUS^ET (500 M.l 12.20 Gramofoonmuziek; 12.55 Idem; 1.30 Pianorecital 1.45 Gramofoonmuziek; 5.20 Radio-orkest; 6.35 Gramo foonmuziek; 6.50 Idem; 8.20 Orkest; 9.20 Omroeporkest. RAI.UNDBORG (1154 M.J 11.20 Strijkorkest; 2.20 Orkest 7.20 Piano; 9.10 Gramo foonmuziek; 9.35 Mandolineorkestconcert; 10.30 Dans muziek. BERLIJN (419 M-I M 5.20 Concert; 7.20 Progr. van Hamburg. HAMBURG (372 MJ 11.05 Omroepkapel; 11.40 Idem; 12.40 Pop. muziek; 1.55 Gramofoonmuziek; 4.50 Kleine Noragorkest; 5.20 Gramofoonmuziek 7.25 Cyclus; 8.35 Orkest; 10.00 ld. LANtïENBF.RG (472 M4 11.20 Omroeporkest; 12.55 Gramofoonmuziek; 2.40 I<L, 7.30 Orkest; 7.50 Voc. kwartet; 8.10 Gramofoonmuzlek. DAVENTRY (1554 M.j 12.20 Concert; 12.50 Orkest; 1.50 Gramofoonmuzlen; 2.20 Studieorkest; 3.20 Orkest; 4.50 Concert; 6.50 Strijk kwartet; 9.40 Concert; 11.00 Lew Stone en zijn band. PARIJS EIFFEL (1446 M.> 6.05 Radlo-conrant. PARIJS-RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Gramofoonmuziek; 1.90 Idem; 7.40 Idem; 8.20 Opera. MILAAN (SSI MJ 4.30 Dansmuziek; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.00 Operet te. ROME (441 M.» 4.30 Orkestconcert; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.00 Con cert; 9.20 Gramofoonmuzlek; 9.50 Gev. programma. WEENEN (517 M J 6.50 Advents-avond; 7.50 Joegoslavische muziek; 9.40 Omroeporkest; WARSCHAU (1411 M.) 5.55 Zang; 7.20 Operette; 9.50 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 5.20 Gramofoonmuziek; 8.30 Luisterspel. Circle. Arthur aanschouwde de kostbare inrich ting met een zuur gezicht. Zijn verliezen in één week in Ascot zouden voldoende geweest zijn om drie flats zoóals deze te meubileeren, en het dui veltje van den wrok stak in zijn binnenste het hoofd hooger omhoog. De thee werd door twee keurig uitgedoste dienstmeisjes gepresenteerd, en Gilder speelde zijn rol van gastheer tot in de volmaaktheid. Hij bezat een verzameling zeldzame oude boeken, die zij moest bekijken, en bracht hen naar een kamer waarvan de wanden geheel met planken vol boe ken ingenomen werden, die Leslie herinnerde aan de bibliotheek waar haar verloofde het grootste deel van zijn tijd doorbracht, hoewel er overi gens geen overeenkomst tusschen de twee ver trekken bestond. Gilder maakte haar op een zeldzame oude edi tie opmerkzaam, toen er iets zonderlings gebeur de. „Zou je mij voor een minuut of vijf willen ver ontschuldigen, Leslie! Ik moet even naar iemand, die aan de overzijde van het Park woont." De stem van Arthur Ginc klonk heesch; zijn poging om natuurlijk te spreken viel jammerlijk in 't water. Zijn zuster keek hem met onverholen verbazing aan; toen keek zij op haar armband horloge. „Wanneer je bijtijds voor het diner in Willow House terug wilt zijn" begon zij. „Ik zal niet meer dan een kwartier noodig heb ben" antwoordde hij, op heete kolen zittend. „Als het je 't zelfde is..." Voor zij iets had kunnen zeggen, was hij weg. Alles was zoo onverwacht, zoo vreemd, dat zij niet goed wist wat er gebeurd was, en het laatst van alles kwam het denkbeeld bij baar op, dat Ar thur haar met opzet met dezen man op leeftijd alleen liet. Slechts op één punt was zij het met zichzelve eens: Mr. Gilder viel niet in haar smaak, en zij was er vrij zeker van, dat haar antipathie door haar broer gedeeld werd. Zijn vreemdsoortige houding in het bijzijn van den man, zijn verwar ring, en het meest van alles, zijn stille berusting, verwonderden haar. Arthur was bij uitstek zelf zuchtig, hij zou geen stap van zijn weg afwijken, hetzij uit hoffelijkheid, hetzij om de gevoelens te sparen van hen, die hij als zijn minderen be schouwde. En dat plotselingo verlangen om zijn procuratiehouder een genoegen te doen, was vol komen in strijd met zijn karakter, zooals zij het kende. Toch voelde zij geen vrees of ergernis, toen zij en de procuratiehouder met zijn vierkan te kaak samen in het vertrek achterbleven. De deur was nauwelijks achter haar broer ge sloten, of Fabrian zette het boek weer op zijn plaats, „Ik zal mijn nieuwe woning tegen de lente be trekken," zei hij, „eii dan hoop ik u meermalen te zien. Miss Gine." Zij gaf een gepast hoffelijk antwoord. „Het is altijd mijn liefste wensch geweest om buiten te wonen, en mij te wijden aan mijn twee liefhebberijen, namelijk lezen en visschen", ging hij voort. „Gelukkig, kan ik mij veroorloven mijn betrekking vaarwel te zeggen uw broer zal u waarschijnlijk verteld hebben, dat ik er vrij warmpjes inzit." Iets in zijn toon maakte haar opmerkzaam. Haar hart klopte een weinig sneller, en voor de eerste maal kreeg' zij het gevoel van met hem alleen te zijn. „Ik ben nog niet oud ik beschouw vijftig als den bloeitijd des levens en ik geloof alle eigen schappen te hebben om een vrouw gelukkig te kunnen maken." Zij doorstond zijn blik rustig. „Ik hoop dat wij het genoegen zullen hebben met uw vrouw kennis te kunnen maken", zei zij. Hij antwoordde hier niet op, en onder de scherpte van den blik uit de onbarmhartige grijze oogen, werd zij beurtelings koud en warm. En voor zij wist wat er gebeurde, hadden zijn twee groote handen zich om haar armen gesloten en hield hij haar van zich af, haar diep in de oogen' kijkende. „Er bestaat voor mij op de wereld slechts één vrouw," zei hij, en zijn stem klonk schor van aan doening. „één gezicht, dat mij dag en nacht voor oogen staat! Leslie, al die maanden ben je niet uit mijn gezicht of uit mijn gedachten geweest!" „Laat mij los!" riep zij, worstelend om vrij te komen. „Ik begeer je! Voor jou heb ik gewerkt, voor jou heb ik gezwoegd! Leslie, ik heb je lief, zooals je nooit meer bemind zult worden! Ik begeer je ik begeer jou!" Hij trek haar steeds dichter naar zich toe, zijn oogen leken kolen vuur; ze hypnotiseerden haar in zulk een mate, dat haar wil verlamd scheen. Zij was machteloos om hem te weerstreven en kon niet anders doen dan hem in het verhitte gezicht staren. Toen werd er op de deur geklopt. Hij duwde haar van zich af, zijn gezicht stuiptrekkend van woede. „Wie is daar?" riep hij ruw, en de stem van het dienstmeisje antwoordde: „Mr. Richard Al- ford, om u te spreken, mijnheer!" Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 19