HONIG'S BOUILLONBLOKJES th ans 6 voor lOct
Radioprogramma
dige leiding). Hij heeft de noodzakelijke leiderseigen
schappen, en dus met klaren blik uit de vakgroepen
de beste menschen tot zich getrokken als afdec-
lingsclief, en om vakkundigen raad te geven op bc
langrijke conferenties waarop dan de directeur
zijn meening vormt, en beslist. Do directeur is 'n
eerlijk man en heeft de macht. De. grooto winsten
van het bedrijf gaan niet weg aan onmatige top
salarissen, dividenden, gratificaties aan commissa
rissen. Het bedrijf werkt niet, om aan heele fami
lies van parasieten de gelegenheid te geven in bad
plaatsen en speelzalen de winsten op te fuiven. De
winst is voor de werkers! ledei dezer heeft n plaats
naar zijn aard, kennis en kundigheden stakingen
zijn schadelijk voor 't bedrijf en dus verboden bij
geschillen beslist een integere instantie.
In zoo'n bedrijf is ieder op den duur tevreden.
de secretaris der directie èn de man die de priva
ten reinigt. Deiden voelen zich als werkers noodig
en nuttig. Beiden vervullen hun taak m dienst dei-
kleine gemeenschap. Allen hebben het bedrijf lief
dat hun brood en geluk verschaft en waardeeren
den Leider.
Dit bedrijf vergroot is 't fascistische Nederland.
Denk u nu 'n cogenblik den Leider weg. De afdee-
ling schoenen! Le arbeiders vergaderen in 't schaft
lokaal ter bespreking van de te nemen maatregelen.
Onder hen is Jan. Jan. de held van bruiloften en
feestjes, de voordrager, de lollige knappe vent.
Jan heeft 'n zwager, die in karton handelt. En Jan
springt op 'n stoel. Hij houdt een prachtige speech.
Men lacht en juicht. En Jan stelt voor: Voortaan
worden binnenzolen en contreforts van karton ge
maakt! Dat is goedkooper en we verdienen meer
Jan's vrienden brullen hoera! Men stemt De helft
plus 1 is er voor! Aangenomen. De prulschoenen
worden gemaakt!
Dat is democratie!!
Naief Astor!? Eenvoud is het kenmerk van het
ware. Al te vaak wordt een mooie en goede fcern ver
stiki onder lawines van theoriën en quasi-wijsbe
geerte. De fascistische leer is klaar en eenvoudig
in haar waarheid.
En nu ons veel gesmade militairisme!
De jeugd wordt niét opgevoed in een geest van
vijandschap voor andere volken. Hier en door
ons niet.
Maar mens sana In corpore sano de lichame
Jijke opvoeding der jeugd is zeer belangrijk! Vreugde
en lust tot den arbeid zal worden geleerd, orde, tucht,
gebondenheid en gehoorzaamheid, wat hij moet ken
nen, die later zal moeten bevelen.
En wij zijn geen verblinde eenzijdige pacifisten!
Wij zien hoe de werkelijkheid is, wij we-
ten dat anderen informaties inwinnen naar onz<:
rijkdommen, wij zien hoe zij zich wapenen, steeds
sterker, moderner, en wij kennen de geschiedenis en
hebben geen dom vertrouwen. Wij zullen een staats
bestel vormen waarin gerechtigheid heerscht waar
in elk individu zich solidair voelt met 't geheel, liefde
voelt, voor 't geheel, een zóó groote liefde dat
het bereid is dit heerlijke en gelukkige tehuis te ver
dedigen tegen eiken aanvaller zelfs met op
offering van het leven. Een vonk van
deze heilige offervaardigheid gloeit in ons allen.
Multatuli gaf in: „Een en ander over Pruisen en
Nederland" evtl. „rendez-vous aan de grens".
Zelfs een Schaper zeide dat later na.
Wie beweert dat een voor verdediging geoefend en
geoutilleerd leger over de hoofden der leiding agres
sief kan worden onderschat die leiding en de macht
van 't systeem.
Wie zich het geval denkt dat Nederland zou aan
vallen, maakt zich belachelijk.
En wij willen liever niet oefenen in den
wapenhandel, liever geen wapens koopen en fabricee-
ren. Wij willen gaarne ontwapenen en alle
krachten richten op de productie van waarde-
scheppende dingen.
Maar wij hebben al deze ontwapeningsconferenties
als 'n comedie herkend! Als dure fuiven van machte
looze democraten, speelpoppen van belangengroepen,
van Vickers, Schneider-Creusot enz.
Slechts mannen kunnen met elkaar praten.
Als we ooit zullen komen tot ontwapening, zal 't zijn
door 't fascisme! Verwacht gij, Astor, hei!
van de besprekingen b.v. der Fransche eendagsvlic
gen in Genève? Van menschen die steeds achterom
zien wien één woord positie en mandaat kan
kosten?
Die als ze ooit werkelijk tot een besluit komen,
dat weer moeten onderwerpen aan de ratificatie van
'n parlement van belangengroepen!
Inderdaad Astor, ik heb bewondering voor Colljn
ais is hij nog geen fascist een man van zijn for
maat heeft ook onze beweging noodig.
Ik heb inderdaad gejuicht, toen de klassenhaat
verheerlijkende Internationale voor de Nederlandsche
zenders, als eenige confrères van Moscou in de wereld
verboden werd. Er is geen vrijheidsbeperking in
deze en andere nieuwe maatregelen. Het is be
perking van bandeloosheid! Het zijn goede
dokters die durven opereeren als 't noodig is. En geen
zwakheid en vrees openbaart zich daarin, maar God
zij dank eindelijk een beetje moed en kracht!
Ik heb gesproken van 't roodc gif.
De Marxistische klassénstrijdtheorie heeft i n de
nractijk zijn dienst gedaan, als werkhypothese!
Die dienst was, dat de materieele positie van den ar
beider er door verbeterd is En daarover sprak ik
mijn eerbied uit voor mannen als Troelstra, Domela
c: Astor, die cr voor durfden opkomen, toen 't nog als
schande werd beschouwd; n'en déplaise de heeren
Van Zoonen c.s. die deze namen in den mond van een
fascist, (evenals de schrijver van 't artikel „Handen
zijn arm en hield een keurigen grijzen hoed in
zijn hand. Weer hinderde het Leslie, dat de man
haar van top tot teen monsterde.
„Je kent Mr. Gilder, Leslie?"
Zijn gejaagdheid en gedwongenheid deelden
zich aan haar mee. Wat zij ook deed, zij slaagde
er niet in om dat gevoel van verontrusting van
zich af te schudden. De atmosfeer was electrisch
geladen; zij had inderdaad gevoelloos moeten zijn
om niet in spanning te verkeeren.
Gedurende den rit sprak Mr. Gilder bijna aan
één stuk door. Hij had een diepe, maar aangena
me stem, en was een uitmuntend causeur. Arthur
begon den man, met wien hij jarenlang samenge
werkt had, beter te leeren kennen en in een hieuw
licht te beschouwen. Tot zoover was Gilder een
cijfer geweest een alledaagsche figuur, die
's morgens de hemel wist waar vandaan kwam
en 's avonds na volbracht dagtaak ins Blmie
verdween. Gilder bleef doorpraten als was hij
zich onbewust van de verbazing en den gedach
ten gang van zijn patroon.
Later, ging Leslie de onderwerpen na, welke
gedurende dien rit zoo eenzijdig op het tapijt ge
bracht werden. Hij sprak over aviatiek, draad-
looze, over boeken, die hij gelezen had Dumas
was zijn lievelingsschrijver over den oorlog
over Rusland, over de wedergeboorte van Italië,
over Amerikaansche schrijvers, over het weer,
polo over bijna ieder onderwerp, dat in het
teeken der algemeene be'angstelling stond. Zij
voelde dat hij probeerde haar te „overdonderen"
en beschouwde dit niet anders dan als de natuur
lijke drijfveer van een man om in de oogen van
een vrouw een goed figuur te slaan.
De flat was grooter dan zij verwacht had, en
een van vele in het duurste flatgebouw in üuter
ar in Het Volk) *n profanatie vinden. Maar als z e-
delijk beginsel is deze opwekking tot klassen
strijd funest, nü is baar prediking misdadig en dus
'n schande.
Want Astor, is de arbeider gelukkiger? Indien gij
óók Liefde hebt willen wekken Astor het resul
taat was haat!
Het Marxistisch geschoolde deel der natie haat
de andere klassen! Is dit waar of niet? De roode
massa beschouwd ook den arbeid als een straf
en denkt alleen maar zuiver egoïstisch-materialis-
tisch: „hoe krijg ik zooveel mogelijk geld voor zoo
weinig mogelijk werk?!" Dienst aan de gemeenschap
en vaderlandsliefde zijn voor haar zinledige begrip
pen geworden.
Het kan ook niet anders. De heele leer van het
Historisch materialisme is 'n denkfout, evenals de
Verelendungs-theorie, onnatuurlijk en dus onzedelijk'
„De vernieuwing aller dingen moet komen van de
vernieuwing der harten." (Vinet.)
De mensch onderwerpt de staf aan zijn denken, aan
zijn vindingen. De geest regeert en heerscht!
Geen Marxist denkt echter aan iets onstoffelijks als
hij spreekt van 'n ideaal.
Zelfs bij stijgende welvaart, als na den oorlog, be
ziet het marxisme alle belangstelling voor die d'nTen
die buiten het stoffelijke liggen, met verachtin/
Ik citeer nog Dr. Herman Gorter in zijn „Historisch
Materialisme": „De klassens'rijd vermoordt dus ook
een goed deel der zedelijkheid, want het zedelijk ge
hod kan niet gelden tegenover een klasse die de onze
tracht, te vernietigen of krachteloos te maken en ook
die klasse kan tegen de onze niet zelfopofferend of
trouw gevoelen. Alleen binnen de klasse kan nog
van e e n i g (sparieering van mij. A.) zedelijk ge
bod sprake zijn. Tegenover de andere klasse geldt bet
hoogste zedelijk gebod evenmin als tegenover den
vijand."
Arie weet niet wat socialisme is, Astor? Omdat gij
evenals Marx, de uitvinder -an het woord, er ont
oigening aan verbindt? Wij zeggen tot de menschen:
Wie vóór 't socialisme is en tégen het Marxis
me. kome tot ons! Hii vindt: Eerlijk gehandhaafde
sociale rechtvaardigheid zonder algemeene nnteige
ning zonder dooden van het particuliere initiatief,
dat de bron van alle welvaart is.
ZONDAG 17 DEEMBER.
HILVERSUM («96 M.)
VARA: 9.00 Voetbalmededee3:nger.; 9.03 Tuinbouwhalf-
uurtje; 9.30 Resldsntié-orkeri; 10.00 Voordradht door
Martien Beversluis; 10 20 Vervolg concert; AVRO:
12.00 Concert door Barnabas von Geczy en zijn orkest
1.00 Gramof.muziek; 2-00 Boekenhalfuur; 2 30 Concert
gebouworkest; 4.00 Zang; 4.25 Gramofoonmuziek; 4 45
Sportuitslagen; VARA: 5 00 Orgelspel door Joh. Jong;
5.15 Uitzending vcor kinde-er-; 5.45 Gramcf1o'-nmu'r.'ek
VPRO.: 6.00 Wydingsdlenst; AVRO: 8.00 Vaz Dias;
8.15 Omroeporkest; 9 00 Internationale chansons; 9.20
concert; 9.45 Gramofoonmuzlek; 10.00 Barnabaa von
Géczy en zijn orkest; 11.00 Gramofoonmuziek.
HUIZEN (1875 M.
KRO.: 8 30 Morgenwijding; NCRV.: 9.30 Gramofoon
muzlek; 9.50 Kerkdienst; KRO 12.15 Sextet onder lei
ding van Piet Lustenhouwer; 1.00 Literair halfuurtje;
I.20 Lunchconcert; 1-45 Gramofconmuziek; 2.00 Cause
rie; 2.30 Harmonie-orkest; 4 30 Ziekerhelfuurtje, NC
RV-: 5.00 Adventslie-deren; 5.50 Kerkdienst uit de
Ned. Herv. Kerk te Broek op Langendijk. Voorganger
Ds. A. E. van Baaien; 730 Gramof conmuziek: KRjO:
7.45 Voetbaluitslagen; 7.50 Programma van Weenen;
9.40 Vaz Dias; 1040 Orkest. Solist: Thom. Denijs, bari
ton; 10.40 Epiloog.
LUXEMROUBG (1191 M.1
7.50 Concert; 8.40 Idem, 10.20 Operettemuziek.
BRUSSET (509
II.50 Orkest; 12.20 Idem, 1.30 Populair conoert; 200
Idem; 5.20 Orkest; 6.20 Harpreciial, 7.20 Gram.muziek.
RALUNDBORG (1153 M.)
11.20 Weensche muziek; 1.20 Accordeonmuziek; 1 45 Gra
mofoonmuziek; 2.45 Orkest; 7.35 Kerkconcert, 8-20
Fransche muziek; 9.40 Concert; 10-20 Dansmuziek.
BERLIJN (419 M.)
11.35 Populair concert; 3.20 Omroeporkest: 5.50 Popu
laire muziek; 6.50 Gram.muziek.
HAMBURG (372 M.)
11.20 Orkest; 6.00 Idem; 7.30 Idem, 10.35 Dansmuziek.
LANGENBF.RO (172 M)
12.35 Gram.muziek; 3.20 Vesperoonoert; 3.20 Kamer
koor; 4.35 Concert 6.20 Gram.muziek
DAVENTRY (1554 M»
12.50 Concert; 150 Idem, 2.20 Gram.muziek; 4.20 Pia
norecital; 5.10 Bachcantate; 7.50 Cellorecital9.50 Con
cert; 10.50 Epiloog.
FARIJS-EIFFEL (1446 M
12.50 Conoert; 1.35 Vervolg concert; 7.50 Gram.muziek.
Bij die groote onteigening die gij u denkt, Astor.
zouden do bezitters strijden voor wat hun energie, hun
meerkunnen dan de massa, verworven heeft.
Stroomen bloed zouden vloeien, de besten zouden
vallen, de chaos zou komen, gevolgd door ondergang.
Lenin zei: „Een schurk kan ons van dienst zijn,
juist omdat hij een schurk is". En verder; „Men kan
de communisten niet beoordeelen naar de kleinzie-
ligen maatstaf der burgerlijke moraal!"
Wij zeggen: Cavean con^ules, Astor en wij zijn
zéér, zéér op onze hoede! Wij weten dat een bloed-
roode aimee nu reeds onder ons #rcorganispord be
staat, en wij kennen de gelofte die haar soldaten
afleggen!
Die paar versregels aan het einde van mijn brief
hebben veel stof doen opwaaien, 't Is het slot van
een strijdliedje, dat ik maakte. Uw vergelijking daar
van met 'n regel als: „Wanneer Joden bloedend ter
neer liggen", is foutief. Ik dacht en denk nooit aan
bloed, slechts aan vrede door eenheid.
Dat mijn toon soms scherp is Astor. ik ben nog
niet afgehard. Zie hoe ik nu weer bestreden werd:
Van Zoonen ziet me in een concentratiekamp, U van
wien ik nooit anders dan met eerbied sprak, kwel
lende, Bart beweert dat ik gezegd heb, dat U met
behulp van een gladden tong 'n warra plaatsje hebt
bereikt. Lodder haalt, zeer eenzijdig voorgelicht, din
gen aan, die voor de heele wereld reeds lang weer
legd zijn, Mensch beweert dat de ras-jood van Zwa
nenberg R.K. is, enz., enz.
Men kan alles naast zich neerleggen, maar dat lukt
niet steeds
Al deze menschen zullen tóch eenmaal goede Ne-
derlandsche fascistèn moeten zijn.
Ik hoor Van Zoonen alweer Mcrljntje Gijzen ci-
teeren!
Maar ons wacht een zware taak.
Wel zullen wij moeten zijn zooals Jaap zei: „taai
als het levende groen van de dennen, die daar staan
tusschen 't bruine sterven in de Veluwsche bos-
schen." Maar voor ons oog z\yeeft het groote ideaal.
En dus voorwaarts en excelsior!
Met gevoelens van oprechte achting en eerbied,
ARIE*VAN DE VELUWE.
PARI JS-RADIO (1725 M
8 05 Gramofoonmuziek; 32.40 Gewijde muziek; 1.05
Gram-muzlek; 8.20 Populair conoert; 9.20 Concert-
MM AAN (33! M>
4.20 Orkestmuziek; 6.35 Gram.muziek; 800 Opera.
ROME (441 M.)
4.20 Concert; 8.00 Operette.
WEENEN (517 M.)
4.20 Ormroeporkest; 7.50 Concert; 9.50 Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M
11.35 Zwitsersche muziek; 2.40 Populair conoert; 3-50
Gramofoonmuzlek; 7.10 Omroeporkest,
BEROMUNSTER (460 M
12.00 Populair concert; 3.20 Vocaal concert; 5.35 Gram.
muziek; 8.30 Luisterspel.
MAANDAG 18 DECEMBER.
HILVERSUM (296 M.)
AVRO.: 800 Gram.muziek; 10.00 Morgenwijding; 10.15
Gram.muziek; 10.30 door Leo Strauss; 11,00 Orgelcon
cert; 12.00 Lunchconcert; 2.15 Verzorging zender; 230
Solistenconcert; 3.15 Gram.muziek, 4.00 Concert uit
Café-restaurant „Psohorr" te Rotterdam; 4.30 Causerie
door Max Tak; 5.30 Conoert door Barnabas von Géczy
en zijn orkest; 7.00 Bcoker/ialfuurtje; 7.30 Planorecital
8.00 Vaz Dias; 8.05 Omroeoorkest; 910 Gram.muziek;
9.20 Concert; 10.30 Idem; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramo
foon muziek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (1875 M.)
NORV.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.muziek; 10.30
Morgendienst; 11.00 Lezen van Chr. lectuur; 1130 Gra
mofoonmuzlek; 12.00 Politieberichten; 12.15 Graim.mu
ziek, 12.30 Orgelconcert door Jan Zwart; 2 00 Uitzan-
dlng vóór scholen; 2.30 Verz. zender; 4.00 Bijbellezing;
5.00 Trio; 6.30 Vragenuurtje; 7.15 Chr. Persbureau,
7.30 Vragenuurtje; 8.00 Concert; 9 00 Lezing; 9.30 Vaz
Dias; 9.40 Orgelspel, 10.40 Gram.muziek
LUXEMBOURG (1191 M.)
7.50 Concert, 8-40 Idem; 9.20 Idem; 10.10 Idem.
BRUSSEI (50?) M
12.20 Concert 1.30 Gramjnuziek; 5.20 Orkest, 8.20 Idem-
KAÏ.UNDBORO (1153 M'
1120 Strijkorkest; 720 Kerstconcert, 8-35 Zang; 9.20
Moderne muziek; 10.20 Dansmuziek.
HAMBURG (372 M
10.50 Concert; 11-50 Idem, 12.40 Populaire muziek;
8.20 Orkest; 9.50 Idem.
LANGENBF.RO (172 M.»
11.20 Gram.muziek; 12.55 Concert; 2.20 Gram.muziek;
3.20 Vesperconcert; 420 Kamermuziek 10,20 Dansmu
ziek.
BERLIJN (419 M.J
5.55 Opera-uitzending.
IIAVENTRY (1554 M.>
12.20 Orgelconcert, 105 Concert; 3.40 Idem, 6.50 Strijk
kwartet; 11.10 Dansmuziek.
PARIJS EIFFEL (1446.1
7.50 Concert; 8.35 Idem.
PARMS RADIO (i*.25 M.)
12.20 Gramjnuziek; 7.40 Idem; 8.20 Kamermuziek.
MILAAN (SSI M.J
4.30 Orkestmuziek 6.50 Gram.muziek.
ROME (441 M)
6.50 Gram.muziek; 800 Populair concert.
WEENEN (51? M.)
10.15 Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M.)
6.05 Gram.muziek; 720 Omroeporkest; 9.20 Dansmuziek,
BEROMUNSTER, (460 ML|
625 Gram.muziek; 7.10 Idem; 7.35 Concert; 8-30 Idem.
DINSDAG 19 DECEMBER.
HILVERSUM (296 MO
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuzlek; 10.01 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek10.30 Kamermuziek;
31.00 Kook- en bakpraatje; 11.30 Het Residentie-kwar
tet; 12.00 Lunchconcert door Omroeporkest, o.l.v. Nico
Treep; 12.40 Gramofoonmuziek, daarna omroeporkest;
I.30 Gramofoonmuziek; 1.45 Omroeporkest; 3.00 Knip
cursus; 4.03 Planorecital; 4.30 Radio-kinderkoorzang;
5.00 Voor kleinere kinderen; V.P.R.O.: 5.30 Bijbelver-
tellingen voor jonge menschen; A.V.R.O.: 6.00 Orgel
concert; 7.00 Causerie; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Fn-
gelsche les voor gev.; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Int. Cabaret
avond; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dansmuziek uit „The House
of Lords" uit Den Haag;
HUIZEN (1875 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek
II.30 Godsd. halfuurtje; 12.00 Pol.ber.; 12.15 K.R.O.Boy»,
2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Modecursus; 4.00 Gramofoon
muziek; 4.10 Dr. D. Albers: „Het pas van evolutie"; 4.35
Gramofoonmuziek; 4.45 „De vrouw en het Vredeswerk"
K.R.O.: 5.10 Gramofoonmuziek; 5.30 Pianorecital; 5.45
Gramofoonmuziek; 6.00 Max K. Gerisch: „Kerstmis e»
Nieuwjaar in Duitschland"; 6.15 Verv. pianorecital;
6.30 Gramofoonmuziek; 6.40 Esperantocursus; 7.00 Pok-
ben; 7.15 Dr. L. Veeger; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45
Verbondskwartiertje; 8.00 K.R.O.Boys; S.30 Vaz Dias;
8.35 „De Vampier" spel uit Hollywood in één bedrijf;
9.00 Vioodsoli; 9.15 Solistenconcert; 10.00 „Oud-histori-
sche figuren" door H. van der Eerenbeemt; 10.15 Het
K.R.O.-orkest o.l.v. Joh. Gerritsen; 11.00 Gramofoonmu
ziek.
LUXEMBURG (1191 M-l
7.50 Concert; 8.40 Concert; 920 Kamermuziek; 9.40
Concert; 10.50 Dansmuziek.
BRUS^ET (500 M.l
12.20 Gramofoonmuziek; 12.55 Idem; 1.30 Pianorecital
1.45 Gramofoonmuziek; 5.20 Radio-orkest; 6.35 Gramo
foonmuziek; 6.50 Idem; 8.20 Orkest; 9.20 Omroeporkest.
RAI.UNDBORG (1154 M.J
11.20 Strijkorkest; 2.20 Orkest 7.20 Piano; 9.10 Gramo
foonmuziek; 9.35 Mandolineorkestconcert; 10.30 Dans
muziek.
BERLIJN (419 M-I
M 5.20 Concert; 7.20 Progr. van Hamburg.
HAMBURG (372 MJ
11.05 Omroepkapel; 11.40 Idem; 12.40 Pop. muziek;
1.55 Gramofoonmuziek; 4.50 Kleine Noragorkest; 5.20
Gramofoonmuziek 7.25 Cyclus; 8.35 Orkest; 10.00 ld.
LANtïENBF.RG (472 M4
11.20 Omroeporkest; 12.55 Gramofoonmuziek; 2.40 I<L,
7.30 Orkest; 7.50 Voc. kwartet; 8.10 Gramofoonmuzlek.
DAVENTRY (1554 M.j
12.20 Concert; 12.50 Orkest; 1.50 Gramofoonmuzlen;
2.20 Studieorkest; 3.20 Orkest; 4.50 Concert; 6.50 Strijk
kwartet; 9.40 Concert; 11.00 Lew Stone en zijn band.
PARIJS EIFFEL (1446 M.>
6.05 Radlo-conrant.
PARIJS-RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Gramofoonmuziek; 1.90
Idem; 7.40 Idem; 8.20 Opera.
MILAAN (SSI MJ
4.30 Dansmuziek; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.00 Operet
te.
ROME (441 M.»
4.30 Orkestconcert; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.00 Con
cert; 9.20 Gramofoonmuzlek; 9.50 Gev. programma.
WEENEN (517 M J
6.50 Advents-avond; 7.50 Joegoslavische muziek; 9.40
Omroeporkest;
WARSCHAU (1411 M.)
5.55 Zang; 7.20 Operette; 9.50 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
5.20 Gramofoonmuziek; 8.30 Luisterspel.
Circle. Arthur aanschouwde de kostbare inrich
ting met een zuur gezicht. Zijn verliezen in één
week in Ascot zouden voldoende geweest zijn om
drie flats zoóals deze te meubileeren, en het dui
veltje van den wrok stak in zijn binnenste het
hoofd hooger omhoog.
De thee werd door twee keurig uitgedoste
dienstmeisjes gepresenteerd, en Gilder speelde
zijn rol van gastheer tot in de volmaaktheid. Hij
bezat een verzameling zeldzame oude boeken, die
zij moest bekijken, en bracht hen naar een kamer
waarvan de wanden geheel met planken vol boe
ken ingenomen werden, die Leslie herinnerde aan
de bibliotheek waar haar verloofde het grootste
deel van zijn tijd doorbracht, hoewel er overi
gens geen overeenkomst tusschen de twee ver
trekken bestond.
Gilder maakte haar op een zeldzame oude edi
tie opmerkzaam, toen er iets zonderlings gebeur
de.
„Zou je mij voor een minuut of vijf willen ver
ontschuldigen, Leslie! Ik moet even naar iemand,
die aan de overzijde van het Park woont."
De stem van Arthur Ginc klonk heesch; zijn
poging om natuurlijk te spreken viel jammerlijk
in 't water. Zijn zuster keek hem met onverholen
verbazing aan; toen keek zij op haar armband
horloge.
„Wanneer je bijtijds voor het diner in Willow
House terug wilt zijn" begon zij.
„Ik zal niet meer dan een kwartier noodig heb
ben" antwoordde hij, op heete kolen zittend. „Als
het je 't zelfde is..."
Voor zij iets had kunnen zeggen, was hij weg.
Alles was zoo onverwacht, zoo vreemd, dat zij niet
goed wist wat er gebeurd was, en het laatst van
alles kwam het denkbeeld bij baar op, dat Ar
thur haar met opzet met dezen man op leeftijd
alleen liet.
Slechts op één punt was zij het met zichzelve
eens: Mr. Gilder viel niet in haar smaak, en zij
was er vrij zeker van, dat haar antipathie door
haar broer gedeeld werd. Zijn vreemdsoortige
houding in het bijzijn van den man, zijn verwar
ring, en het meest van alles, zijn stille berusting,
verwonderden haar. Arthur was bij uitstek zelf
zuchtig, hij zou geen stap van zijn weg afwijken,
hetzij uit hoffelijkheid, hetzij om de gevoelens te
sparen van hen, die hij als zijn minderen be
schouwde. En dat plotselingo verlangen om zijn
procuratiehouder een genoegen te doen, was vol
komen in strijd met zijn karakter, zooals zij het
kende. Toch voelde zij geen vrees of ergernis,
toen zij en de procuratiehouder met zijn vierkan
te kaak samen in het vertrek achterbleven.
De deur was nauwelijks achter haar broer ge
sloten, of Fabrian zette het boek weer op zijn
plaats,
„Ik zal mijn nieuwe woning tegen de lente be
trekken," zei hij, „eii dan hoop ik u meermalen
te zien. Miss Gine."
Zij gaf een gepast hoffelijk antwoord.
„Het is altijd mijn liefste wensch geweest om
buiten te wonen, en mij te wijden aan mijn twee
liefhebberijen, namelijk lezen en visschen", ging
hij voort. „Gelukkig, kan ik mij veroorloven mijn
betrekking vaarwel te zeggen uw broer zal u
waarschijnlijk verteld hebben, dat ik er vrij
warmpjes inzit."
Iets in zijn toon maakte haar opmerkzaam.
Haar hart klopte een weinig sneller, en voor de
eerste maal kreeg' zij het gevoel van met hem
alleen te zijn.
„Ik ben nog niet oud ik beschouw vijftig als
den bloeitijd des levens en ik geloof alle eigen
schappen te hebben om een vrouw gelukkig te
kunnen maken."
Zij doorstond zijn blik rustig.
„Ik hoop dat wij het genoegen zullen hebben
met uw vrouw kennis te kunnen maken", zei zij.
Hij antwoordde hier niet op, en onder de
scherpte van den blik uit de onbarmhartige grijze
oogen, werd zij beurtelings koud en warm. En
voor zij wist wat er gebeurde, hadden zijn twee
groote handen zich om haar armen gesloten en
hield hij haar van zich af, haar diep in de oogen'
kijkende.
„Er bestaat voor mij op de wereld slechts één
vrouw," zei hij, en zijn stem klonk schor van aan
doening. „één gezicht, dat mij dag en nacht voor
oogen staat! Leslie, al die maanden ben je niet
uit mijn gezicht of uit mijn gedachten geweest!"
„Laat mij los!" riep zij, worstelend om vrij te
komen.
„Ik begeer je! Voor jou heb ik gewerkt, voor
jou heb ik gezwoegd! Leslie, ik heb je lief, zooals
je nooit meer bemind zult worden! Ik begeer je
ik begeer jou!"
Hij trek haar steeds dichter naar zich toe, zijn
oogen leken kolen vuur; ze hypnotiseerden haar
in zulk een mate, dat haar wil verlamd scheen.
Zij was machteloos om hem te weerstreven en
kon niet anders doen dan hem in het verhitte
gezicht staren.
Toen werd er op de deur geklopt. Hij duwde
haar van zich af, zijn gezicht stuiptrekkend van
woede.
„Wie is daar?" riep hij ruw, en de stem van
het dienstmeisje antwoordde: „Mr. Richard Al-
ford, om u te spreken, mijnheer!"
Wordt vervolgd.