Kijken is Koopen bij CLOECK AIiucci Hun- De kanaalwerken bij Schagen. De „Postjager". Uitgevers: N.V. v.h, TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. VERVROEGDE UITVOERING als object van werkverruiming. Het percentage Schager arbeiders. DE „PELIKAAN" GAAT RUSTEOOS VERDER. Vrijdagavond in Batavia? Nog steeds winterweer in hel Zuiden. WERKVERRUIMING. Serie auto-ongelukken bij Orerschie. De voortvluchtige diamanthandelaar. Een relaas van de bemanning. Vijftiendorpentocht in Noord-Holland. Donderdag 21 December 1933. SCHAGEB 77ste Jaargang No. 9403 CDGRANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN vas 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT ND MM EB BESTAAT UIT TWEE BLADEN. Bespreking tnsschen het dagelijksch bestuur onzer gemeente en een commissie uit Gedeputeerde Staten van Noord- Holland. Naar aanleiding van een door de begrootingscom- missie gedaan voorstel, zie no. van Zaterdag jl. 16 December, om door vervroegde uitvoering der ha ven- en kanaalwerken, de werkloosheid in onze ge meente te bestrijden en door de uitvoering van die werken de hooge kosten vo^r werkeloozenzorg, etc. van de begrooting voor 1934 te kunnen afvoeren en daardoor een mindere verhooging der belasting te kunnen bewerkstelligen, hebben en W. een be spreking gehad met een commissie uit Ged. Staten, onder voorzitterschap van den heer Kooiman. Uit het daarover uitgebrachte rapport deelen wij kort het volgende mede: Blijkens mededeelmg van den heer Reigersman zijn de werken in zeer gevorderd stadium van voorbe reiding. Het ligt in de bedoeling de kunstwerken in één geheel te doen uitvoeren. Op de uitvoering van de werken schijnt echter een fatum te rusten, want zoodra de voorbereiding gereed is. wi' men weer een andere richting uit. Het was bijv niet de bedoeling het werk in werkverschaffing te doen uitvoeren. De bedoeling is om, als de werken worden aanbesteed, voor te schrijven, dat een bepaald percentage Scha ger arbeiders moet worden genomen: hoe dichter wij bij Schagen komen hoe meer wordt hei percenta ge verhoogd. Wel schijnen er eenige moeilijkheden met de Schagenaars te zijn geweest, maar gerekend kan worden op den goeden wil van den Provincialen Waterstaat. In het bestek zou kunnen worden gezet 25 a 30 Schagenaars, waarmede het maximum wordt benaderd. Einde Februari of begin Maart zal de aanbesteding kunnen plaats vinden Voor de havenwerken uitsluitend Schagenaars, acht de heer Reigersman niet mogelijk. Den aanne mers zal worden voorgeschreven voor hei geheele werk 25 Schagenaars. Bij de bespreking wordt opgemerkt dat de provin cie zorgt voor het doen graven van het Kanaal, waar in opgenomen haven en zwaaikom, terwijl de ge meente betaalt loswal, beschoeiing, kaaimesr, aan leg bestrating, paalwerken enz., waar veel materiaal in zit, maar weinig arbeidsloon De begrootingscommissie heeft er waarschijnlijk geen idéé van gehad, dat het schoeiwerk en derge lijke eerst gemaakt kunnen worden als het grond werk geheel klaar is. Beginnen aan de haven is niet mogelijk, omdat het een opeenvolging van werk zaamheden is. Uit technisch oogpunt wordt het ongewenscht ge acht het werk te splitsen; maar geen bezwaar is het b.v. aan het Wad te werken, als men met de re geling van het werk van dien kant af begint. Een toezegging dat de havenwerken, die door de provincie worden uitgevoerd, volledig door de Scha ger werklieden zouden worden uitgevoerd, nl. de graafwerken en oevervoorzieningen, is de begroo tingscommissie niet gedaan, wel is medewerking toe gezegd voor zoover er geen technische bezwaren zou den zijn. Volgens het oordeel vau den heer Kooiman, lid Ged. Staten, behoeft niet naar vervroegde uitvoe ring te worden gestreeid, omdat de zaak reeds zeer ver gevorderd is. Het overvragen van het percentage Schager ar beiders acht de heer Reigersman verwerpelijk, hij verklaart zich steeds bereid de hand te houden aan het eenmaal vastgestelde percentage, doet de aanne mer dat niet, dan treedt Prov. Waterstaat op. Het maken van havenkom en zwaaikom is voor 100 provinciaal werk en het gaat niet op, dat Schagen daar alles in zou hebben te zeggen. De outillage van de haven is iets anders, dat moet de gemeente be talen, en kan de provincie niet schelen. Wat haven- en zwaaikom bctrelt wil de provincie wel meewerken, gelet op de welwillende houding van Schagen, maar het is een zuiver provinciaal werk. Op de desbetreffende vraag van den heer Blaauboer verklaart de heer Reigersman nog, dat alle grond werk, verband houdende met haven- en zwaaikom door de provincie zal worden betaald, ook net graaf werk, dat onder water komt en het op diepte houden daarvan. Door den heer Kooiman wordt opgemerkt dat er eenige misverstanden rondwaren inzake de bespre king met de begrootingscommissie, doch laat voor komen, dat tengevolge hiervan wrijving ontstaat tus- schen die commissie en B. en W. De heer Reigersman verklaart nog, dat wijziging van het werk niet dan met groote vertraging zal kun nen geschieden. Het eenvoudigst lijkt spr. dat de pro vincie de werken in 't geheel aanbesteedt en dat een bepaald percentage arbeiders uit de streek wordt vastgesteld zonder dat de aannemer wordt ge remd in dc uitvoering van zijn werk. Nagegaan zou dan kunnen worden of het percentage Schagen van 25 tot 30 opgevoerd zou kunnen worden, zond,©? dat het den aannemer hindert, opdat het niemand meer behoeft te kosten dan bij normale uitvoering. Voor de oevervoorziening kan de gemeente wel wat zij wenscht. Door den heer Cornelissen wordt opgemerkt dat waar meerdere malen over de mindere capaciteit der Schager grondwerkers is gesproken, hij er de aan dacht op wil vestigen, dat zich inmiddels veel Gro ningers, Drenten, Friezen en zelfs Zeeuwsch Vlamin gen in Schapen hebben gevestigd, die speciaal voor dit werk geschikt kunnen worden geacht. Het gesprokene resumeerende, zegt de heer Kooi man: le. De wenschelijkheid wordt gevoeld de werken in hun geheel aan te besteden. 2e. Als de werken in hun geheel worden aanbe steed, dus niets alzonderlijk voor Scnagen wordt uitgevoerd, zal voor Schagen een percentage arbei ders worden bepaald, waarop Schagen billijker wijze recht heeft, welk percentage niet van invloed zal zijn op de geldmiddelen der gemeente. 3e. Het vastgestelde percentage werklieden uit de streek zal mueten worden verdeeld over Schagen en andere gemeenten, daarbij rekening houdende met de omstandigheid, dat een deel van het werk ge heel voor rekening der gemeente Schagen komt. Door den heer Reigersman zal worden overwogen, of in de bestekken zal worden opgenomen, dat de aannemers zullen inschrijven met respectievelijk 25, 30. of 35 werklieden uit Schagen, opdat dan kan worden nagegaan, wat de meerdere kosten zijn. Voor af zullen B. en W. ,zich moeten vergewissen of de Raad bereid is zich'een offer van een hooger per centage te getroosten, ter voorkoming van onnoodig werk door Waterstaat. Schagen heeft 90 a. 100 werkloozen. als het werk goed aan den gang is, zullen er 200 mcnschen aan werken, van de 100 werkloozen uit Schagen zijn er misschien 50 geschikt. Het K.L M.-vliegtuig, de „Pelikaan", die na de motor- pech van de „Zilvermeeuw" diens plaats voor de Kerst- vlucht naar Indië heeft ingenomen, gaat rusteloos ver der. Na gisteren om 12.50 uit Djask te zijn vertrokken, werd om 17.20 (alles pl. tijd) Karatsji bereikt. Een rust van 2 uur-25 min. was voldoende en om 19.45 vertrok ken Smirnoff en Soer naar Jodhpoer. Geruchten, dat de „Pelikaan" van de „Ijsvogel" de post van den Postjager zou hebben overgenomen, wor den van de zijde van de K.L.M. tegengesproken. De „Pe likaan" houdt alleen de post van de „Zilvermeeuw" aan boord, waarmede men uit Amsterdam is vertrokken. Na Jodhpur wordt het er voor de „Pelikaan" niet gemak kelijker op om een recordvlucht te maken, daar de be manning verder niet van verlichte vliegvelden gebruik zol kunnen maken. Tot heden heeft zij nog geregeld na zonsondergang kunnen binnenloopen, omdat op verlichte vliegvelden kon wordengeland_ Mocht alles verder naar wensch verloopen, aldus de „TeL", dan hoopt men morgenavond ln Rangoon aan te komen en het traject Ran- goonBatavia in éénmaal te kunnen afleggen. Dit zal niet gemakkelijk zijn, daar men in Aiostar geen nachtverlichting heeft en het vlieg tuig dus met dagverliohting in Aiostar moet aankomen. Van Aiostar via Singapore naar Batavia is nog tien uur vliegen. De „Pelikaan" zou dan Vrijdagavond laat in Batavia kunnen zijn. Hiermede zou het vliegtuig het traject in vier dagen hebben afgelegd, waarmede 't record van Beekman, die het in zeven dagen deed, in den zomer, met drie dagen zou zijn verbeterd. Smirnof deed het daarvoor in acht dagen. Normaal wordt de route Amsterdam—Batavia in tien dagen gervlogen in den winter en in den zomer uitgaande in negen dagen en thuis in acht dagen. Het vertrek uit Batavia blijft in ieder geval op den 27en gesteld, daar men met het verzenden van de pos: hierop in Indië gerekend heeft. Het vliegtuig zou dan als het in hetzelfde tempo terugvliegt, nog op Oude jaarsdag in Amsterdam terug kunnen zqn Vorst in Italië. V.D. verneemt uit Milaan: De koudegolf in Noord-Italië blijft onverminderd voortduren. Te Turijn is de thermometer gedaald tot 12 graden onder nul, te Milaan 10 graden, te Parma 15 graden en te Bologna zelfs tot 18 graden onder nul. De gunstigste temperaturen in Noord-Italië waren niet hooger dan drie graden boven het vriespunt, de glad heid van de wegen en de ijsovergang in de havens veroorzaken in de havensteden tal van ongevallen. Sneeuwval in Portugal Reuter meldt uit Lissabon: Portugal wordt op het oogenblik geteisterd door een koudegolf en op verscheidene plaatsen is een re cord-temperatuur van 12 graden vorst geregistreerd. Verscheidene personen, die den nacht op onbeschut te plaatsen doorbrachten, zijn doodgevroren. In eenige districten hebben sneeuwstormen gewoed. Wenschen i.d. Tweede Kamer ten aanzien van den banw van brug gen en wegen als object van werkverruiming. Gistermiddag is in de Tweede Kamer nog een restje van de Wegenfondsbegrooting weggewerkt, wat noch tans niet tot het onbelangrijkste gedeelte behoorde. Er is n.1. het vraagstuk van de werkverruiming in aange roerd. Het was de heer v. Voorst tot Voorst (r.k.) die op het belang van de wegen- en bruggenbouw als objecten voor werkverruiming wees. Hij drong aan op snelleren afbouw met leenlngsgeld; rente en aflossing kunnen door het Wegenfonds gewaarborgd worden. Onbevredigend achtte de heer v. d. Waerden (s d.) het tempo van den bruggenbouw. Deze afgevaardigde voelt niet veel voor de plannen om werken van staatswege, toch met particulier kapitaal uit te voeren. Het is nóch goedkooper, nóch vlugger dan uitvoering van staats wege. Beter is het daarom voor deze werken te leenen. Deze zaak is urgent: het tempo kan dan versneld wor den en vele handen zullen daaraan werk kunnen vin den. De heer v. d. Waerden verschilde echter met den heer v. Voorst over de wenschelijkheid van het gebruik van straatklinkers. Met de werkverruiming houden ook de tertiaire we gen zijdelings verband. Voor de uitkeering voor die we gen uit het fonds pleitten de heeren Louwes, v. Rap- pard en v. d. Weijden (r k.) Er waren natuurlijk ook wenschen op meer plaatselijk terrein en van meer nega tieven aard. Zoo drong de heer Rutgers v. Rozenburg er op aan, dat de efschen van het snelverkeer niet te hoog opgeschroefd worden. Uit het bijna gefluisterde antwoord van minister Kalff viel op te maken, dat hjj op de meeste vraagstukken thans niet in wil gaan. maar dat hij ze liever wil bespreken by de behandeling van het Verkersfonds. Dat gold met name in de opmerkingen van den heer v. d. Waerden over den bruggenbouw. De minister wilde overigens de Kamer wel geruststel len met de verzekering, dat bij de reeds aangekondigde plannen om 60 milioen ter beschikking te stellen voor groote werken, de wegen en bruggen niet in de ver drukking zullen komen en dat ook gedacht zal worden aan de tertiaire wegen. Met de aansluiting van de Friesohe wegen op den Af sluitdijk moet men voorzichtig zijn: dat kan een kost bare geschiedenis worden. Voor zoover hij ze niet naar het Verkeersfonds verwees, beloofde de minister de verschillende wenschen te overwegen. Wederom een ernstige aanrüding. Drie personen zwaar gewond. Wagens zwaar beschadigd. Gisteravond omstreeks acht uur heeft op den Nieu wen Rijksweg onder Overschie wederom een ernstig auto-ongeval plaats gehad. Aan de rechterzijde van den weg stond op genoemd tijdstip de bejaarde schipper M. Oosterom uit Rot terdam met een klein motorrijwiel langs den weg. Daar de verlichting van het motorrijwiel geleverd werd door middel van een dynamo, was het onver licht. iUt de richting Delft naderde een vrachtauto, bestuurd door J. v. d. Linde met groote snelheid. Door de duisternis zag de chauffeur het motorrijwiel te laat en kon hij een aanrijding niet meer voorko men. Doordat de bestuurder van de vrachtauto sterk remde, geraakte deze in slingerende beweging en bot ste daarop tegen een uit tegenovergestelde richting komende personenauto, bestuurd door den heer T. A. Loeff, een 34-jarig koopman uit Den Haag. In dezen wagen was tevens gezeten de heer S. Os uit Den Haag. Geneeskundige hulp en politie was spoedig ter plaatse. De motorrijder en de inzittende van de per sonenauto bleken er het ergst aan toe te zijn. In zeer ernstigen toestand zijn zij per Roode Kruis-aulo naar het Eudokia-ziekenhuis te Rotterdam overgebracht. De heer Loeff die een ernstige beenfractuur en hoofd wonden had, is eveneens naar genoemd ziekenhuis overgebracht De bestuurder van de vrachtauto kwam er wonder boven wonder zonder letsel af. De auto's en het mótoi rijwiel waren zwaar beschadigd. Zij wer den door d- politie in beslag genomen en moesten weggesleept worden. Hiermede was het echter nog niet afgeloopen. Kort nadat dit ongeval had plaats gehad, botsten twee auto's tegen elkander. Het bleef thans echter beperkt tot materieele schade. Omstreeks half tien toen men nog bezig was met het wegsleepen van de auto's, stond de hoofdagent van politie, P. van Doesburg uit Overschie, midden op den weg en gaf met een lantaarn een stopteeken tegen eenige uit DePt naderende vrachtauto's, welke geladen waren met appelen. Door de gladheid van den jg konden deze niet tijdig genoeg stoppen en de hoofdagent van politie die niet snel genoeg weg kon komen, raakte tusschen de wagens en werd ernstig aan de rechterhand gewond, zoodat hij ver der geen dienst meer kon doen. Ook deze auto's wer den door de botsing zwaar beschadigd, terwijl de la ding op den weg terecht kwam en deze bezaaid lag met appels. In België aangetroffen. Zooals we gisteren meldden is de 40-jarige diamant handelaar B. uit Naarden met meer dan een tori aan diamanten voortvluchtig. Nader wordt hieromtrent het volgende gemeld: De betrokken makelaar verkeerde gedurende den laatsten tijd in overspannen toestand. Van verschei dene handelaren in diament had hij goederen in be zit, gezamenlijk voor een waarde van belangrijk meer dan een ton. Eon der belanghebbende diamanthandelaren, de heer H. Natkiel te Amsterdam, was bij deze zaak voor een belangrijk bedrag betrokken. Eenige heeren zijn aan hét einde van de vorige week reeds naar Antwerpen gegaan, waar zij, naar wij nader ver-* nemen, den verdwenen makelaar in een hotel aan^ troffen. De makelaar is toen met de Amsterdamsche heeren teruggegaan naar Nederland en, naar ons van betrouwbare zijde wordt medegedeeld, heeft hij alle goederen, die hij van derden onder zich had, terugge geven. Tusschen de firma Natkiel en den diamanthan delaar schijnt echter nog een financïeele quaestie te bestaan, welke mede oorzaak is van den overspan nen toestand, waarin de bewuste makelaar verkeert.. De firma heeft bij de politie te Naarden een aan klacht tegen den makelaar terzake van verduistering van f30.000 ingediend. De justitie heeft deze zaak in onderzoek en zal moeten uitmaken of hier inderdaad van verduistering sprake is. De makelaar vertoefde Dinsdag te Amsterdam, waar hij bezig was zijn zaken te regelen. Thans heeft de bemanning van de „Postjager", die zooals men weet op haar vlucht naar Indië met mo- torpcch te kampen heeft gehad en op een Ita- liaansch vliegveld is gedaald, officieel rapport uitge bracht aan het Studie-Comité Snelpost Ncderland- Indië. Aan dit relaas ontleenen we het volgende: Wij vlogen langs de Italiaansche kust met de be doeling via Calabrië naar de Grieksche hoofdstad Athene over te steken. Het weer was minder goed, en toen het Othoni eiland in het zicht was, was het zelfs noodweer ge worden. Alles werkte echter voortreffelijk, totdat wij plotseling den oliedruk van den rechter motor tot nul zagen terugslaan. Was de meter stuk of had de motor geen olie? Er was noemenswaard geen olie op den vleugel te zien. Het doorgaan met 2 motoren tegen den storm in, was onmogelijk en zou niet verantwoord geweest zijn. Het contact van den motor werd afgezet en de ben zinekraan gesloten. De motor toerde echter nog met 1000 toeren in de minuut door, daar wij door do snelheid hem niet konden stoppen Later bleek, dal de motor daardoor geheel droog is geloopen en zelfs rood gloeiend is geworden. Wij draaiden 180 gr. om en vlogen met den storm in den rug naar den vasten wal terug Wij vroegen telegrafisch noodlanding te Brindisi aan. doch kregen bericht terug, dat het veld onbruikbaar was. Het weer was meer dan slecht geworden. Op twee motoren vlogen wij op 100 M. hoogte langs de kust van Tarente. Grottaglie gaf bericht, dat daar een nood landing kon worden gemaakt. Taranto werd gevonden en wij vlogen langs de spoorlijn naar het vliegveld Grottaglie. Op de kaart was het vliegveld fout afgeteekend, zoodat wij even moesten cirkelen alsvorens te landen. Het vliegveld was vrij goed en dróóg, ondanks het noodweer. Met behulp van militaire mecaniciens, die zeer hulpvaardig waren, inspecteerden wij vluchtig den motor, die reeds bleek vast te zitten. Achter de bekapping werd een losse moerplug gevon den van koper. Bij nader onderzoek bleek, dat bij den starter een opening was waar deze moer in paste. De olie circuleerde ook hierlangs, zoodat alle olie was weg- geloopen door dit gat en in de achterste beplating was gedropen, om dan vi'a den motorgondel naar beneden weg te lekken. Toen alle olie weg was, is de druk om laag gevallen. Den volgenden dag werd direct met het demonteeren van den motor begonnen. De bovenste 3 cylinders wer den eraf genomen, wat met eenige moeite gepaard ginsr, omdat de motor geheel nieuw was. De cylinders en zui gers waren wel droog, maar nog niet ingevreten. Een kijk ln de machine was zeer lastig, daar de motor geheel vast zat en de zuigers toevallig ongunstig zaten. Spoedig bleek ons, datde moederdrijfstang en hulp drijfstangen rood gloeiend geweest waren. De bouten waren afgesmolten en handen vol gruis konden uit de machine worden gehaald Olie was in het geheel niet meer aanwezig. Deze motor is niet meer te gebruiken. Revisie in een dergelijkgeval zou te lang duren en bo vendien te onnauwkeurig zijn. Dit risico kan niet geno men worden. Wij besteden on ze dagen om den stuurboordmotor uit te bouwen en alles klaar te maken voor den nieu wen. Het vliegtuig is goed bewaakt, de post is geheel veilig. Indien de motor den 22en te Napels aankomt, moeten wij echter niet te optimistisch zijn met het rekenen van d'en tijd. Weliswaar staan goede mecani ciens ter beschikking, maar het inbouwen van een nieuwen motor vergt altijd eenigen tijd. Wij zullen al les klaar maken om zoo snel mogelijk te beginnen als de motor komt. Het spijt ons allen ten zeerste dat de tocht zoo moest worden afgebroken, maar wij zullen, rachten te doen wat in onze macht ligt om de vlucht zoo snel mogelijk te vervolgen! Indien het weer gaat vriezen* In de Dinsdagavond te Alkmaar gehouden vergade- ring van de IJsclub De Quint werd besloten voor Zondag, ijs en weder dienende, den vijftiendorpentocht door Noordholland te organiseeren. Het is de bedoe ling om deizen tocht in twee rubrieken te houden, n.1. voor wedstrijden en voor toeristen. De deelnemers aan den wedstrijd zullen om 8.30 's morgens starten en de toeristen een half uur later. De route is als volgt gekozen: Omval. Stompetoren, Schermerhorn, Avenhorn. Rustenburg. Hensbroek Ob- dam, Spanbroek. Opmeer. Venhuizen Oude Niedorp. Cdukarspel Noord- en Zuidscharwoude. Broek op Lan- gendijk St. Pancras Oudorp en de finish is De Quint Aan dezen tocht kan iedereen deelnemen. Voor den wedstrijd zijn medailles besctrktaar gesteld, terwijl leder die den tocht volbrengt een berinneringsteeken krijgt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1