De vlucht van de „Pelikaan". RAAD VAN SCHAGEN. Aspirin Zaterdag 23 December 1933. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9404 ALLE RECORDS GESLAGEN. In 4 dagen naar Indië. Buiten gebruik gestelde automobielen. Het auto-ongeluk te Overschie. Bij gevatte Koude NOODLOTTIGE AANVARING OP DE MAAS. De behandeling van de begrooting. GEESTDRIFTIGE ONTVANGST TE BATAVIA. IN 75 UUR IS ER 14000 KM. AFGELEGD. EER BIED AFDWINGENDE PRESTATIE DER KXM.-MANNEN. Gistermorgen is de „Pelikaan'', het Kerst- vliegtuig van de K.LM., dat Maandagmorgen gestart is, in Nederlandscb-Indië aangekomen. In den zeldzamen recordtijd van vier dagen is dus de sprong van 14.374 kilometer, dank z\j de energie en het doorzettingsvermogen der KXM.-mannen volbracht. De werkelijke vlieg- tüd bedroeg 74 uur en 42 minuten. De prestatie dwingt temeer eerbied af, daar de vlucht geschiedde met een gewoon verkeersvliegtuig van de K.L.M., zoodat de vlugge overtocht niet in de eerste plaats is te danken aan de snelheid van het vliegtuig, doch aan de wilskracht en het doorzettingsvermogen der bemanning, die op zoo schitterende wijze de op dracht, die zij van de K.L.M.-directie had ontvangen, heeft uitgevoerd. Men weet, dat de Pelikaan is ingevallen voor de Zil vermeeuw. van welk toestel bij de start Maandagmor gen op het allerlaatste oogenblik een der motoren wei gerde. De kruissnelheid van dit vliegtuig was 250 KM- dat van de Pelikaan slechts 195 KM. Deze cijfers krijgen voor den leek beteekenis, wanneer men bedenkt, dat de kruissnelheid van den Postjager 350 KM. per uur had moeten bedragen, doch wegens het ontbreken van, naderhand noodzakelijk gebleken, verstelbare schroeven, de 300 KM. per uur niet kon ha len. Zelfs bij een aanvankelijke kruissnelheid van 350 KM. per uur had men van den Postjager een vlucht van Nederland naar Ned-Indië in ruim 4 dagen ternauwer nood durven verwachten. Enthousiasme te Batavia. De bemanning op de schouders naar de hangars gedragen. Enorme belangstelling. Aneta seint uit Batavia: Een grootere aandacht voor de aankomst van een Holland-Indië-vliegtuig, als sedert heden-(Vrijdag)- morgen aan den dag werd gelegd werd zelden geëvenaard en tot dusver alleen overtroffen toen de eerste lucht- verbinding tussohen Nederland en Indië was tot stand gebaoht. Om 16-15 Java-tijd, dat is dus 8.50 's morgens Neder- landschen tijd. vloog de Pelikaan over het Aneta-ge- ibouw. De belangstelling was reusachtig. Ondermeer waren de autoriteiten aanwezig de leden van den Raad van Ned.-Indlë en de Gouverneur van West-Java. Een groot aantal vooraanstaande figuren uit de handels- en scheepvaart wereld alsmede van het bankwe-en en tal van vertegenwoordigers van politieke organisaties ga ven van hun belangstelling blijk Een tiental kransen werd aan de kranige bemanning aangeboden. Talrijke telegrammen met gelukwenschen lagen reeds op hun te wachten. Onder groot enthousiasme cirkelt het vlieg- Ontheffing van aanslagen in de Personeel»» belasting. De Kon. Ned. Automobiel Club meldt: Men zal zich herinneren, dat onlangs reeds is mede- de el d. dat de mogelijkheid van ontheffing van aansla gen in de personeele belasting wegens het houden van automobielen zou worden verruimd. Tengevolge van de bestaande jurisprudentie werd degene, die de automo biel op 15 Januari te zijner berchikking had. als hou der aangeslagen en kon hij geen ontheffing krijgen, ook al bleek na afloop van het belastingjaar, dat de auto gedurende dat geheele laar niet was gebruikt. Aan deze onbillij'kheeid is reeds voor het jaar 1933 te gemoet gekomen, doordat de houder van een auto. die de personeele belasting was sangee'agen en die de auto weliswaar niet had gebruikt, dooh hem ook niet had afgeschaft, daarvan moest kennis geven aan den inspecteur der directe belastingen vóór 15 September van dit jaar. Naar de inspecteur der directe belastingen te s-Gra- venhage thans aan de K.N.A.C. heeft medegedeeld, worden aan de houders van motorrijtuigen, die voor 20 Januari a-s. aan hem kennis geven, in aanmerking te komen voor teruggaaf der personeele belasting, de volgende «lachen gesteld: le. Vóór den 1 Februari zal het motorrij tuig op een door den houder aangegeven plaats waar ambtelijk voldoende toezicht kan worden gehouden, het geheele belastingjaar gedemon teerd aanwezig moeten blijven. 2e. Mocht overbrenging naar een andere plaats door bijzondere omstandigheden noodlg zijn, b.v. bij verhuizing, dan mag dit niet ge schieden zonder tijdige voorkennis van den be trokken inspecteur, die daartoe tevoren toe stemming moet hebben verleend. 3e. Als gedemonteerd wordt de wagen aange merkt, wanneer hij is ontdaan van de wielen. Ofschoon deze voorwaarden blijkens bovenstaand bericht alleen zij vastgesteld voor 's Gravenhage. mo gen wij aannemen, dat voor andere Inspecties onge- veeer gelijke eischen worden gesteld. In voorkomende gevallen zal men goed doen zich, voor 20 Januari 1934 met den betrokken inspecteur in verbinding te stellen. Slachtoffer overleden. De heer G. van Os uit Den Haag, die Woensdagavond bij het auto-ongeluk op den Rijksweg onder Overschie ernstig werd gewond, is Donderdagmiddag om vier uur overleden zonder dat de politie hem heeft kunnen hooren. Nog een tweede slachtoffer overleden. Nader wordt gemeld, dat ook de heer M. van Oostrom aan zijn bekomen verwondingen is overleden. SMIRNOFF. tuig tweemaal boven het stationsgebouw. De menigte wuift en roept hoera. Bij de landing van het P-H.A.IJ®. was het enthousi asme zoodanig dat de officieele ontvangst in het water viel. De autoriteiten en de bestuursleden van de Ko ninklijke Ned. Indische Vereenlging voor de Luchtvaart werdeVi namelijk in de onweerstaanbaar opdringende menigte opgenomen. Het toestel, dat geheel bemodderd is, en zichtbare sporen draagt van de snelheid waarmede de enorme vlucht is verricht, bracht 450 kilo post aan. Onmiddellijk na de landing werden de piloten en de andere leden der bemanning op de schouders getild en naar de hangar gegaan, waar de heer Soer een korte radiotoespraak hield. Soer verklaarde „wij zijn reuzen-blij dat het einddoel zoo vlug bereikt is. Wij hebben weinig geslapen, maar wij zijn er". Hierna stak Soer onmiddellijk een sigaret op en gaf het woord aan Smirnoff. Smirnoff zei lachend: „Wij zijn een beetje moe, maar wij zijn er vlug. De volgende keer hopen wij het nog een beetje vlugger te doen.. Dergelijke korte toespraken werden ook door de an dere leden der bemanning gehouden waarbij telkens gelach en gejuich der omstanders weerklonk. Do laatste wereldrecords gebroken. Het belangrijkste van deze vlucht is, dat de vliegers de laatste wereldrecords hebben gebroken, althans over t traject AmsterdamBatavia, De vergelijking met de jongste record-wereldvluchten laat zich niet tot in vlieguren en mijlen precies maken, daar de andere vluchten van Londen uit zijn gedaan en de buitenland- sche vliegers niet Batavia, maar Soerabaja hebben aap- gedaan. Stelt men echter de uitkomsten van deze vluchten naast de prestaties van de Pelikaan, dan blijkt zonne klaar, dat het K.LM.-vliegtuig de totdusver snelste vlucht heeft gemaakt. Tot dusver! Want records hebben tegenwoordig een kortstondig bestaan. Laat dit vooruit zicht onze feestvreugde thans echter niet verduisteren. De Nederlanders hebben thans het record op hun naam en meer vragen wij niet! in hoofd en ledematen Rheumatische pijnen, Griep en Influenza, Hoofdpijn, Kiespijn, Aan- gezichtspijn en vastzittende Hoest zullen Mijnhardt's Poeders U spoedig helpen. Dnos 45 ct. Bü Uw Drogist Fen op stroom liggend schip door een andere boot aangevaren. Eén doode en verscheidene gewonden. Donderdagavond omstreeks 11 uur is op de Maas een ernstig ongeluk gebeurd. Het s.s. Drechtdijk, van de Holland-Amerika Lijn, dat binnenkwam uit Vancouver, is in aanvaring gekomen met het s.s. Delia, dat aan boei 24 ter hoogte van do Lekhaven op stroom ligt. De Drechtdijk is na do aanvaring eerst door gestoomd, doch toen de kapitein hulpgeroep hoorde van de Delia heeft hij terstond de ha venpolitie gewaarschuwd, welke met de Po- litieboot III ijlings naar de Delia is gevaren. De kok van de „Delia" gedood. Omtrent deze aanvaring kan nog gemeld worden, dat daarbij slechts 1 porsoon gedood is, nl. dc kok van de Delia. De gedoode is de 47-jarige R. A. Schick. afkomstig uit Hamburg. Het s.s. „Delia", van de N.V. Vogeman te Rotter dam, dat onder Panameesche vlag voer, is door do Drechtdijk midscheeps aangévaren aan stuurboord zijde. Onder het sloependak bevindt zich de hut van den kok. Bij de aanvaring nu drong de kop van de Drechtdijk diep door in deze hut, met het gevolg, dat de kok verpletterd werd. De ongelukkige was op slag dood. De door de Delia opgeloopen schade is vrij groot, maar bevindt zich geheel boven de waterlijn, zoodat geen gevaar voor zinken bestaat. Het schip is aan boei 24 blijven liggen. De Drechtdijk is licht beschadigd aan den voor steven. Nog een ernstigo aanvaring. Dnitsch stoomschip zeer ernstig beschadigd. Gisteravond omstreeks kwart voor elf is op den Nieuwen Waterweg tijdens dikken mist een aan varing geschied tusschen het Duitsche s.s. Juno van de Neptunlijn en het Joego-Slavische s.s. Sveti Vlaho. Eerstgenoemd schip was uitgaand, terwijl het laat ste binnenkwam van Londen. De Juno is zoo ernstig beschadigd, dat zij om zin ken te voorkomen bij Poortershaven aan den grond is gezet. De Sveti Vlaho is na de aanvaring voor anker go- gaan. Nadere bij zonderheden ontbreken nog. DIT ONZE OOST ERNSTIGE MIJNONGELUKKEN. Zes dooden, Aneta seint uit Sawahloentoe, 22 Dec. De Europeeache schietmeester bfj de Ambilin-mijnen W. F. R. van Motman, een vrije en een contractkoelie, zijn als gesvolg van een bovengrondsche steenstorting gedood. Het ongeluk geschiedde bij het koppelen van draden, benoodigd voor het schieten van het gesteente. Bü de Banka-t inwinning. Uit Bandoeng. Het hoofd van den dienst der Mijn bouw ontving een telegram uit Pangkal Pinang, waaruit blijkt, dat in mijn no. 41 der Banka-Tinwinning drie werklieden door een aardverschuiving zijn gedood, ter wijl zes licht werden gewond. ZIJN ONDERDANEN LEVEND BEGRAVEN. Radja van waardigheid ontheven. Uit Buitenzorg: De Timoreesche radja, die reeds ge schorst en veroordeeld was wegens het levend begraven en roosteren van onderhoorigen, is thans ontheven van zijn waardigheid van bestuurder. Vergadering van den Raad op Vrijdag 22 Decem ber 1933, des middags half 3. Voorzitter de heer J. Cornelissen, burgemeester, secretaris de heer A. C. Roggeveen. Alle leden zijn aanwezig. Na opening volgt vaststelling der notulen. In den loop van Januari zal opnieuw een vergade ring worden gehouden, en komt nu in behandeling de begrooting 1934. Algemeene beschouwingen. Door den heer Orsel wordt gewezen op de moei lijkheden voor B. en W. om de begroeting sluitend te krijgen, mede door de korting op de gemeente- fondsuelasting. En dan dunt men in vele gevallen nog spreken over de gevolgen van socialistisch wan beheer, wat wij S.D.A.P. toch niet willen. Spr. wijst op de ernstige behandeling van de begrooting door de begrootingscommissie en vraagt zich af, of B. en W. zich niet te gemakkelijk van de samenstelling der begrooting henben afgemaakt. Waarom bijv. is er geen voorstel tot progressieve opcentenheffing perso neele b.elasting, want zij die hun meubilair voor groote glazen ten toon stellen, kunnen beter belasting Dctalen dan arme menschen. Ten aanzien van enkele punten zal bij de verdere bespreking blijken hoe spr. zijn houding meent te moeten bepalen. Ook de heer Bakker wijst op de ontwrichting van de maatschappelijke verhoudingen en meent een woord van protest te moeten doen hooren dat de re geering alles afwentelt op de gemeenten. Voorts meent spr. dat de heer Blaauboer dagelijks huiten de gemeente is en daarduor weinig tijd heeft om de ver gaderingen van B. en W. geregeld te kunnen bijwo nen terwijl de Voorzittei ti dagen in de week zich met crisisaangelegenheden moet bemoeien. Dat. alles is oorzaak dat belangrijke zaken moeten wachten, getuige het rapport G.E.B. en hei feit, dat een bij eenkomst met den heer '1 hoinese een week uitgesteld moest worden. Voor alles dient er goed samenwer king te zijn en groot vertrouwen. De heer Van Nuland deelt mede. dat het G.E.B. rapport na dc begrooting met het P.E.N behandeld zal worden, omdat voorzien wai dat de begrootings commissie buitengewoon voel werk zou hebben W at het protest jegens de regeering betroft, de heer Bak ker zou anders praten ais hij eens wist wat er op de bureaux van het departement van algemeen bestuur te doen is. Op de vraag van den Voorzitter zegt de heer Blaau boer niet gewend te zijn in te gaan op een persoon lijken aanval van iemand, die voor de beoordeeling der kwestio niet ter zake kundig is. Sjr. vindt het zuiverder dat het college van B. en W. zich maar uit spreekt, hij heeft niet de idéé tekort te zijn gescho ten en de presentielijst za! ook aantoonen dat spr. heel, heel weinig heelt ontbroken. De Voorzitter roemt de groote ijver van den heer Blaauboer en moet dan ook een ernstig woord van protest tegen de beschuldiging laten hooren. Spr. deelt mede, waarom het bezoek van den lieer Tho- mèso moest worden uitgesteld. De heer De Vries verklaart ook, dat de heer Blaau boer altijd voor de gemeente klaar staat, en al ;s hij dan dikwijls uit de gemeente, stagnatie heeft dat nim mer veroorzaakt. Spr. zou dan ook willen dat de heer Bakker die woorden terugtrok. De heer Mr. Buiskool dringt er op aan, feiten te noemen. Het vertrouwen dat spr. indertijd in den heer Blaauboer heeft gesteld, is tot heden niet ge schokt gebleken. De heer Bakker zegt, dat als de menschen bij den burgemeester komen, ze dikwijls krijgen tc hooren, dat het met de wethouders moet worden besproken en dat de heer Blaauboer niet thuis is. De heer Mr. Buiskool noemt dat geen feit, ten slotte brengt da functie vun wethouder niet mee, dat men van s morgens tot 's avonds voor de gemeente klaar moet staan. En dat da boel in de war is geloo- pen heeft spr. nooit gehoord. De Voorzitter is het met den heer Mr. Buiskool eens en sluit het incident. Rapport Commissie en antwoord B. en W. Het rapport der Commissie en het daarop door B. en W. uitgebrachte antwoord worden alsnu gelezen. Waar wij deze beide reeds in ons blad van jl. Zater dag hebben opgenomen, kunnen wij daarover kort zijn. De commissie had bezwaar gemaakt tegen post f40 voor maken rijwielbergplaatsje achter het raad huis. Dit werd niet noodzakelijk geacht. B. en W. zullen dezen post begrooting 1934 afvoe ren en uit dienst 1933 betalen. De heer Schoorl kwam daar tegen op omdat waar bezuiniging geboden is, ook op de kleintjes moet worden gelet. Nadat Voor zitter er op had gewezen, dat B. en W. toch mogen putten uit toegestane posten (de heer Schoorl: alleon voor onderhoud) legt de raad zich er bij neer om dit schuurtje uit den dienst 1933 te betalen. De heer v. Nuland stemt tegen. Bij de behandeling van den post vermindering reis kosten merkt dc heer Schoorl op, dat de begrootings commissie haar voorstel terug neemt, .aangezien iu, Slecht weer op komst! Regen, wind, hagelbuien Zij zijn te verwachten in dezen tijd van het jaar. En dat beteekent het gevaar van griep. U kunt U daar gelukkig krachtig tegen wapenen, dank zij Aspirin. Als U zich eens niet heele- maal fit voelt - neem AspirinDan heeft de griep de minste kans. .j jaagt de griep op de vlucht l de naaste toekomst in verhand met dc uit te voeren kanaalwerken reizen menigvuldiger zal voorkomen. Naar aanleiding van het voorstel van de commissie om het lidmaatschap van de afd. Noord Holland der vereeniging van Nederlandscbe Gemeenten op te zeg gen, merkt Voorzitter op, dat gezien de vele revenuen zulks is te ontraden. Dan ware het beter geweest te bedanken als lid van ds Landsvereeniging. De commissie wil dan ook hier niet te voel cischend zijn en gaat er mede accoord dat deze post blijft be staan. Wat betreft den uitgaafpost voor de gemeente, vermeld op den staat van pensioensbijdragen is de commissie na uitleg van do zijde van B. en W. vol daan. Over de al of niet verstrekking van sigaren en thee tijdens de raadszittingen loopen de meeningen nogal uiteen. De begrootingscommissie is tot de conclusie geko men, dat het verschil alleen zit in de sigaren. Er kan dan goedkooper worden gekocht en minder gerookt. De heeren Buiskool en Van Erp willen liever zien dat ieder voor eigen sigaren zorgt, iets waar de heer Bakker het lang niet mee eens is. Ook de heer Blaau boer wil hier gen beperking toegepast zien. Het voorstel van de commissie wordt dan aangeno men met als tegenstemmers de heeren Van Erp en De Vries. Het lidmaatschap van hét Comité van Burgemees ters en Secretarissen zal worden opgezegd. Dé post verwarming politicbureau zal op voorstel van de comfhissie worden verlaagd. Door den Voorzitter wordt bepleit dat de veld wachters den politlecursus blijven volgen; wijzende op het gevaar dat anders de cursus elders wordt ge houden. De heer Schoorl wijst er op. dat het bedrag van f70 toch van beteekenis is en de cursus heeft reeds 2 4 3 jaar geduurd. De heer Mr. Buiskool stelt voor om den cursus door één veldwachter te doen bezoeken hot eone jaar de eene, veldwachter, het volgende jaar do andere. Door B. en W. wordt gewezen op het zijn van cen trumgemeente. Met 9 tegen 2 stemmen wordt het voorstel van B. en W. verworpen, het voorstel van Mr. Buiskool wordt met 6 tegen 5 stemmen aangenomen. De heer Mr. Buiskool wil de subsidie f200 aan de IJsclub schrappen, want het betreft hier een ver- maaksuitgaaf. Gewezen wordt op het feit, dat het hier betreft een soort werkverschaffing', want de gemeente betaalt tot, dat bodrag 50 van dc arboidsloonen, door de IJs club uit te betalen. Maar dan zooveel mogelijk werk- loozcn aanstellen. De heer Mr. Buiskool stemt tegen den post. Over dc raming der kosten voor slooping van de oude openbare school zal nader wordon gesproken. De post voor onderhoud van wegen en voetpaden, door de commissie veel te hoog geacht, wordt uitvoe rig besproken. De commissie is van meening, dat b.v. dc Stations weg kan worden geteerd met teer van dc gasfabriek. B. en W. willen dit laatste onderzoeken, maar vree zen dat. de resultaten onbevredigend zullen zijn. Niet temin blijft de commissie den post hoog vinden en pleit voor gebruik van goodkoopere teer. Voorstel B. en W. komt in stemming en wordt ver worpen met 47 stemmen Voor de heeren De Vries, Blaauboer, dc Veer en Buiskool. Het voorstel van de commissie, gewijzigd en terug gebracht tot f 125, wordt dan als aangenomen be schouwd. De oude openbare schooL Bij den post onderhoud en schilderwerk van het de opennare schoolgebouw merkt de commissie na uitvoerige omschrijving op, dat beter geacht wordt het schoolgebouw bij openbare inschrijving voor af braak tc verkoopen en tot verkoop van de banken, enz. over tc gaan. De vakteekenschool kan dan in de nieuwe school worden ondergebracht, terwijl aan do Harmonie, wel ke in het ouclc gebouw repeteert, een verhoogde sub sidie kan wórden verleend. Alvorens tot bespreking over te gaan, gaat de raad op voorstel van B. en W in comité. Nadat de raad geruimen tijd in comité is geweest, volgt heropening van de openbare vergadering en vertolkt de heer Schoorl de meening van de commis sie, dat bij openbaren verkoop de opbrengst wei niet iiooger zal zijn en verdedig! het voorstel der com missie. Na afbraak-ontstaat een goed bouwterrein en de uitgifte van dien grond houdt de gemeente dan in eigen hand. De commissie handhaaft dan ook haar voorstel. ■Tegen het overbrengen van de vakteekenschool hoeft do heer Brouwer in cle oudercommissie een harde noot gekraakt tegen de commissie, maar de oude school kan niet uitsluitend gehandhaafd wor den voor de vakteekenschool Als de vrees voor ver nieling van de nieuwe openbare school bestaat, zou den boetebepalingen vastgesteld dienen te worden. De heer Van Erp schaart zich aan de zijde van B en W., spr. hindert het $iet als het gebouw in han den van een speculant komt, bij concurrentie wordt de meeste opbrengst verkregen. Het door de commis sie geraamde bedrag behoetf geen rol te spelen, want het is toch evengoed mogelijk, dat het bedrag ten goede van de begrooting 1934 komt. De raad behoudt toch de bevoegdheid om te bepalen op. v,-e!!:e wijec cle verkoop zal plaats hebben, a /U

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 13