De vlucht van
de „Pelikaan".
RAAD VAN
SCHAGEN.
Aspirin
Zaterdag 23 December 1933.
SCHAGER COURANT.
Vierde blad. No. 9404
ALLE RECORDS GESLAGEN.
In 4 dagen naar Indië.
Buiten gebruik gestelde automobielen.
Het auto-ongeluk te Overschie.
Bij gevatte Koude
NOODLOTTIGE AANVARING
OP DE MAAS.
De behandeling van de begrooting.
GEESTDRIFTIGE ONTVANGST TE BATAVIA. IN
75 UUR IS ER 14000 KM. AFGELEGD. EER
BIED AFDWINGENDE PRESTATIE
DER KXM.-MANNEN.
Gistermorgen is de „Pelikaan'', het Kerst-
vliegtuig van de K.LM., dat Maandagmorgen
gestart is, in Nederlandscb-Indië aangekomen.
In den zeldzamen recordtijd van vier dagen
is dus de sprong van 14.374 kilometer, dank z\j
de energie en het doorzettingsvermogen der
KXM.-mannen volbracht. De werkelijke vlieg-
tüd bedroeg 74 uur en 42 minuten.
De prestatie dwingt temeer eerbied af, daar de vlucht
geschiedde met een gewoon verkeersvliegtuig van de
K.L.M., zoodat de vlugge overtocht niet in de eerste
plaats is te danken aan de snelheid van het vliegtuig,
doch aan de wilskracht en het doorzettingsvermogen
der bemanning, die op zoo schitterende wijze de op
dracht, die zij van de K.L.M.-directie had ontvangen,
heeft uitgevoerd.
Men weet, dat de Pelikaan is ingevallen voor de Zil
vermeeuw. van welk toestel bij de start Maandagmor
gen op het allerlaatste oogenblik een der motoren wei
gerde. De kruissnelheid van dit vliegtuig was 250 KM-
dat van de Pelikaan slechts 195 KM.
Deze cijfers krijgen voor den leek beteekenis, wanneer
men bedenkt, dat de kruissnelheid van den Postjager
350 KM. per uur had moeten bedragen, doch wegens
het ontbreken van, naderhand noodzakelijk gebleken,
verstelbare schroeven, de 300 KM. per uur niet kon ha
len. Zelfs bij een aanvankelijke kruissnelheid van 350
KM. per uur had men van den Postjager een vlucht van
Nederland naar Ned-Indië in ruim 4 dagen ternauwer
nood durven verwachten.
Enthousiasme te Batavia. De bemanning
op de schouders naar de hangars gedragen.
Enorme belangstelling.
Aneta seint uit Batavia:
Een grootere aandacht voor de aankomst van een
Holland-Indië-vliegtuig, als sedert heden-(Vrijdag)-
morgen aan den dag werd gelegd werd zelden geëvenaard
en tot dusver alleen overtroffen toen de eerste lucht-
verbinding tussohen Nederland en Indië was tot stand
gebaoht.
Om 16-15 Java-tijd, dat is dus 8.50 's morgens Neder-
landschen tijd. vloog de Pelikaan over het Aneta-ge-
ibouw. De belangstelling was reusachtig. Ondermeer
waren de autoriteiten aanwezig de leden van den Raad
van Ned.-Indlë en de Gouverneur van West-Java. Een
groot aantal vooraanstaande figuren uit de handels- en
scheepvaart wereld alsmede van het bankwe-en en tal
van vertegenwoordigers van politieke organisaties ga
ven van hun belangstelling blijk Een tiental kransen
werd aan de kranige bemanning aangeboden. Talrijke
telegrammen met gelukwenschen lagen reeds op hun
te wachten. Onder groot enthousiasme cirkelt het vlieg-
Ontheffing van aanslagen in de Personeel»»
belasting.
De Kon. Ned. Automobiel Club meldt:
Men zal zich herinneren, dat onlangs reeds is mede-
de el d. dat de mogelijkheid van ontheffing van aansla
gen in de personeele belasting wegens het houden van
automobielen zou worden verruimd. Tengevolge van de
bestaande jurisprudentie werd degene, die de automo
biel op 15 Januari te zijner berchikking had. als hou
der aangeslagen en kon hij geen ontheffing krijgen,
ook al bleek na afloop van het belastingjaar, dat de
auto gedurende dat geheele laar niet was gebruikt.
Aan deze onbillij'kheeid is reeds voor het jaar 1933 te
gemoet gekomen, doordat de houder van een auto. die
de personeele belasting was sangee'agen en die de
auto weliswaar niet had gebruikt, dooh hem ook niet
had afgeschaft, daarvan moest kennis geven aan den
inspecteur der directe belastingen vóór 15 September
van dit jaar.
Naar de inspecteur der directe belastingen te s-Gra-
venhage thans aan de K.N.A.C. heeft medegedeeld,
worden aan de houders van motorrijtuigen, die voor 20
Januari a-s. aan hem kennis geven, in aanmerking te
komen voor teruggaaf der personeele belasting, de
volgende «lachen gesteld:
le. Vóór den 1 Februari zal het motorrij
tuig op een door den houder aangegeven plaats
waar ambtelijk voldoende toezicht kan worden
gehouden, het geheele belastingjaar gedemon
teerd aanwezig moeten blijven.
2e. Mocht overbrenging naar een andere
plaats door bijzondere omstandigheden noodlg
zijn, b.v. bij verhuizing, dan mag dit niet ge
schieden zonder tijdige voorkennis van den be
trokken inspecteur, die daartoe tevoren toe
stemming moet hebben verleend.
3e. Als gedemonteerd wordt de wagen aange
merkt, wanneer hij is ontdaan van de wielen.
Ofschoon deze voorwaarden blijkens bovenstaand
bericht alleen zij vastgesteld voor 's Gravenhage. mo
gen wij aannemen, dat voor andere Inspecties onge-
veeer gelijke eischen worden gesteld. In voorkomende
gevallen zal men goed doen zich, voor 20 Januari 1934
met den betrokken inspecteur in verbinding te stellen.
Slachtoffer overleden.
De heer G. van Os uit Den Haag, die Woensdagavond
bij het auto-ongeluk op den Rijksweg onder Overschie
ernstig werd gewond, is Donderdagmiddag om vier uur
overleden zonder dat de politie hem heeft kunnen
hooren.
Nog een tweede slachtoffer overleden.
Nader wordt gemeld, dat ook de heer M. van Oostrom
aan zijn bekomen verwondingen is overleden.
SMIRNOFF.
tuig tweemaal boven het stationsgebouw. De menigte
wuift en roept hoera.
Bij de landing van het P-H.A.IJ®. was het enthousi
asme zoodanig dat de officieele ontvangst in het water
viel. De autoriteiten en de bestuursleden van de Ko
ninklijke Ned. Indische Vereenlging voor de Luchtvaart
werdeVi namelijk in de onweerstaanbaar opdringende
menigte opgenomen.
Het toestel, dat geheel bemodderd is, en zichtbare
sporen draagt van de snelheid waarmede de enorme
vlucht is verricht, bracht 450 kilo post aan.
Onmiddellijk na de landing werden de piloten en de
andere leden der bemanning op de schouders getild en
naar de hangar gegaan, waar de heer Soer een korte
radiotoespraak hield.
Soer verklaarde „wij zijn reuzen-blij dat het einddoel
zoo vlug bereikt is. Wij hebben weinig geslapen, maar
wij zijn er". Hierna stak Soer onmiddellijk een sigaret
op en gaf het woord aan Smirnoff.
Smirnoff zei lachend: „Wij zijn een beetje moe, maar
wij zijn er vlug. De volgende keer hopen wij het nog
een beetje vlugger te doen..
Dergelijke korte toespraken werden ook door de an
dere leden der bemanning gehouden waarbij telkens
gelach en gejuich der omstanders weerklonk.
Do laatste wereldrecords gebroken.
Het belangrijkste van deze vlucht is, dat de vliegers de
laatste wereldrecords hebben gebroken, althans over t
traject AmsterdamBatavia, De vergelijking met de
jongste record-wereldvluchten laat zich niet tot in
vlieguren en mijlen precies maken, daar de andere
vluchten van Londen uit zijn gedaan en de buitenland-
sche vliegers niet Batavia, maar Soerabaja hebben aap-
gedaan.
Stelt men echter de uitkomsten van deze vluchten
naast de prestaties van de Pelikaan, dan blijkt zonne
klaar, dat het K.LM.-vliegtuig de totdusver snelste
vlucht heeft gemaakt. Tot dusver! Want records hebben
tegenwoordig een kortstondig bestaan. Laat dit vooruit
zicht onze feestvreugde thans echter niet verduisteren.
De Nederlanders hebben thans het record op hun naam
en meer vragen wij niet!
in hoofd en ledematen Rheumatische pijnen,
Griep en Influenza, Hoofdpijn, Kiespijn, Aan-
gezichtspijn en vastzittende Hoest zullen
Mijnhardt's Poeders
U spoedig helpen. Dnos 45 ct. Bü Uw Drogist
Fen op stroom liggend schip door een
andere boot aangevaren. Eén doode
en verscheidene gewonden.
Donderdagavond omstreeks 11 uur is op de
Maas een ernstig ongeluk gebeurd. Het s.s.
Drechtdijk, van de Holland-Amerika Lijn, dat
binnenkwam uit Vancouver, is in aanvaring
gekomen met het s.s. Delia, dat aan boei 24
ter hoogte van do Lekhaven op stroom ligt.
De Drechtdijk is na do aanvaring eerst door
gestoomd, doch toen de kapitein hulpgeroep
hoorde van de Delia heeft hij terstond de ha
venpolitie gewaarschuwd, welke met de Po-
litieboot III ijlings naar de Delia is gevaren.
De kok van de „Delia" gedood.
Omtrent deze aanvaring kan nog gemeld worden,
dat daarbij slechts 1 porsoon gedood is, nl. dc kok
van de Delia. De gedoode is de 47-jarige R. A.
Schick. afkomstig uit Hamburg.
Het s.s. „Delia", van de N.V. Vogeman te Rotter
dam, dat onder Panameesche vlag voer, is door do
Drechtdijk midscheeps aangévaren aan stuurboord
zijde. Onder het sloependak bevindt zich de hut van
den kok. Bij de aanvaring nu drong de kop van de
Drechtdijk diep door in deze hut, met het gevolg,
dat de kok verpletterd werd. De ongelukkige was
op slag dood.
De door de Delia opgeloopen schade is vrij groot,
maar bevindt zich geheel boven de waterlijn, zoodat
geen gevaar voor zinken bestaat. Het schip is aan
boei 24 blijven liggen.
De Drechtdijk is licht beschadigd aan den voor
steven.
Nog een ernstigo aanvaring. Dnitsch
stoomschip zeer ernstig beschadigd.
Gisteravond omstreeks kwart voor elf is op den
Nieuwen Waterweg tijdens dikken mist een aan
varing geschied tusschen het Duitsche s.s. Juno van
de Neptunlijn en het Joego-Slavische s.s. Sveti Vlaho.
Eerstgenoemd schip was uitgaand, terwijl het laat
ste binnenkwam van Londen.
De Juno is zoo ernstig beschadigd, dat zij om zin
ken te voorkomen bij Poortershaven aan den grond
is gezet.
De Sveti Vlaho is na de aanvaring voor anker go-
gaan.
Nadere bij zonderheden ontbreken nog.
DIT ONZE OOST
ERNSTIGE MIJNONGELUKKEN.
Zes dooden,
Aneta seint uit Sawahloentoe, 22 Dec.
De Europeeache schietmeester bfj de Ambilin-mijnen
W. F. R. van Motman, een vrije en een contractkoelie,
zijn als gesvolg van een bovengrondsche steenstorting
gedood.
Het ongeluk geschiedde bij het koppelen van draden,
benoodigd voor het schieten van het gesteente.
Bü de Banka-t inwinning.
Uit Bandoeng. Het hoofd van den dienst der Mijn
bouw ontving een telegram uit Pangkal Pinang, waaruit
blijkt, dat in mijn no. 41 der Banka-Tinwinning drie
werklieden door een aardverschuiving zijn gedood, ter
wijl zes licht werden gewond.
ZIJN ONDERDANEN LEVEND BEGRAVEN.
Radja van waardigheid ontheven.
Uit Buitenzorg: De Timoreesche radja, die reeds ge
schorst en veroordeeld was wegens het levend begraven
en roosteren van onderhoorigen, is thans ontheven van
zijn waardigheid van bestuurder.
Vergadering van den Raad op Vrijdag 22 Decem
ber 1933, des middags half 3.
Voorzitter de heer J. Cornelissen, burgemeester,
secretaris de heer A. C. Roggeveen.
Alle leden zijn aanwezig.
Na opening volgt vaststelling der notulen.
In den loop van Januari zal opnieuw een vergade
ring worden gehouden, en komt nu in behandeling
de begrooting 1934.
Algemeene beschouwingen.
Door den heer Orsel wordt gewezen op de moei
lijkheden voor B. en W. om de begroeting sluitend
te krijgen, mede door de korting op de gemeente-
fondsuelasting. En dan dunt men in vele gevallen
nog spreken over de gevolgen van socialistisch wan
beheer, wat wij S.D.A.P. toch niet willen. Spr. wijst
op de ernstige behandeling van de begrooting door
de begrootingscommissie en vraagt zich af, of B. en
W. zich niet te gemakkelijk van de samenstelling
der begrooting henben afgemaakt. Waarom bijv. is er
geen voorstel tot progressieve opcentenheffing perso
neele b.elasting, want zij die hun meubilair voor
groote glazen ten toon stellen, kunnen beter belasting
Dctalen dan arme menschen.
Ten aanzien van enkele punten zal bij de verdere
bespreking blijken hoe spr. zijn houding meent te
moeten bepalen.
Ook de heer Bakker wijst op de ontwrichting van
de maatschappelijke verhoudingen en meent een
woord van protest te moeten doen hooren dat de re
geering alles afwentelt op de gemeenten. Voorts
meent spr. dat de heer Blaauboer dagelijks huiten de
gemeente is en daarduor weinig tijd heeft om de ver
gaderingen van B. en W. geregeld te kunnen bijwo
nen terwijl de Voorzittei ti dagen in de week zich
met crisisaangelegenheden moet bemoeien. Dat. alles
is oorzaak dat belangrijke zaken moeten wachten,
getuige het rapport G.E.B. en hei feit, dat een bij
eenkomst met den heer '1 hoinese een week uitgesteld
moest worden. Voor alles dient er goed samenwer
king te zijn en groot vertrouwen.
De heer Van Nuland deelt mede. dat het G.E.B.
rapport na dc begrooting met het P.E.N behandeld
zal worden, omdat voorzien wai dat de begrootings
commissie buitengewoon voel werk zou hebben W at
het protest jegens de regeering betroft, de heer Bak
ker zou anders praten ais hij eens wist wat er op de
bureaux van het departement van algemeen bestuur
te doen is.
Op de vraag van den Voorzitter zegt de heer Blaau
boer niet gewend te zijn in te gaan op een persoon
lijken aanval van iemand, die voor de beoordeeling
der kwestio niet ter zake kundig is. Sjr. vindt het
zuiverder dat het college van B. en W. zich maar uit
spreekt, hij heeft niet de idéé tekort te zijn gescho
ten en de presentielijst za! ook aantoonen dat spr.
heel, heel weinig heelt ontbroken.
De Voorzitter roemt de groote ijver van den heer
Blaauboer en moet dan ook een ernstig woord van
protest tegen de beschuldiging laten hooren. Spr.
deelt mede, waarom het bezoek van den lieer Tho-
mèso moest worden uitgesteld.
De heer De Vries verklaart ook, dat de heer Blaau
boer altijd voor de gemeente klaar staat, en al ;s hij
dan dikwijls uit de gemeente, stagnatie heeft dat nim
mer veroorzaakt. Spr. zou dan ook willen dat de heer
Bakker die woorden terugtrok.
De heer Mr. Buiskool dringt er op aan, feiten te
noemen. Het vertrouwen dat spr. indertijd in den
heer Blaauboer heeft gesteld, is tot heden niet ge
schokt gebleken.
De heer Bakker zegt, dat als de menschen bij den
burgemeester komen, ze dikwijls krijgen tc hooren,
dat het met de wethouders moet worden besproken
en dat de heer Blaauboer niet thuis is.
De heer Mr. Buiskool noemt dat geen feit, ten
slotte brengt da functie vun wethouder niet mee, dat
men van s morgens tot 's avonds voor de gemeente
klaar moet staan. En dat da boel in de war is geloo-
pen heeft spr. nooit gehoord.
De Voorzitter is het met den heer Mr. Buiskool
eens en sluit het incident.
Rapport Commissie en antwoord B. en W.
Het rapport der Commissie en het daarop door B.
en W. uitgebrachte antwoord worden alsnu gelezen.
Waar wij deze beide reeds in ons blad van jl. Zater
dag hebben opgenomen, kunnen wij daarover kort
zijn.
De commissie had bezwaar gemaakt tegen post
f40 voor maken rijwielbergplaatsje achter het raad
huis. Dit werd niet noodzakelijk geacht.
B. en W. zullen dezen post begrooting 1934 afvoe
ren en uit dienst 1933 betalen. De heer Schoorl kwam
daar tegen op omdat waar bezuiniging geboden is,
ook op de kleintjes moet worden gelet. Nadat Voor
zitter er op had gewezen, dat B. en W. toch mogen
putten uit toegestane posten (de heer Schoorl: alleon
voor onderhoud) legt de raad zich er bij neer om dit
schuurtje uit den dienst 1933 te betalen. De heer v.
Nuland stemt tegen.
Bij de behandeling van den post vermindering reis
kosten merkt dc heer Schoorl op, dat de begrootings
commissie haar voorstel terug neemt, .aangezien iu,
Slecht weer op komst!
Regen, wind, hagelbuien
Zij zijn te verwachten in
dezen tijd van het jaar. En
dat beteekent het gevaar
van griep. U kunt U daar
gelukkig krachtig tegen
wapenen, dank zij Aspirin.
Als U zich eens niet heele-
maal fit voelt - neem
AspirinDan heeft de griep
de minste kans.
.j
jaagt de griep op de vlucht l
de naaste toekomst in verhand met dc uit te voeren
kanaalwerken reizen menigvuldiger zal voorkomen.
Naar aanleiding van het voorstel van de commissie
om het lidmaatschap van de afd. Noord Holland der
vereeniging van Nederlandscbe Gemeenten op te zeg
gen, merkt Voorzitter op, dat gezien de vele revenuen
zulks is te ontraden. Dan ware het beter geweest
te bedanken als lid van ds Landsvereeniging.
De commissie wil dan ook hier niet te voel cischend
zijn en gaat er mede accoord dat deze post blijft be
staan.
Wat betreft den uitgaafpost voor de gemeente,
vermeld op den staat van pensioensbijdragen is de
commissie na uitleg van do zijde van B. en W. vol
daan.
Over de al of niet verstrekking van sigaren en thee
tijdens de raadszittingen loopen de meeningen nogal
uiteen.
De begrootingscommissie is tot de conclusie geko
men, dat het verschil alleen zit in de sigaren. Er kan
dan goedkooper worden gekocht en minder gerookt.
De heeren Buiskool en Van Erp willen liever zien
dat ieder voor eigen sigaren zorgt, iets waar de heer
Bakker het lang niet mee eens is. Ook de heer Blaau
boer wil hier gen beperking toegepast zien.
Het voorstel van de commissie wordt dan aangeno
men met als tegenstemmers de heeren Van Erp en
De Vries.
Het lidmaatschap van hét Comité van Burgemees
ters en Secretarissen zal worden opgezegd.
Dé post verwarming politicbureau zal op voorstel
van de comfhissie worden verlaagd.
Door den Voorzitter wordt bepleit dat de veld
wachters den politlecursus blijven volgen; wijzende
op het gevaar dat anders de cursus elders wordt ge
houden.
De heer Schoorl wijst er op. dat het bedrag van
f70 toch van beteekenis is en de cursus heeft reeds 2
4 3 jaar geduurd.
De heer Mr. Buiskool stelt voor om den cursus
door één veldwachter te doen bezoeken hot eone jaar
de eene, veldwachter, het volgende jaar do andere.
Door B. en W. wordt gewezen op het zijn van cen
trumgemeente.
Met 9 tegen 2 stemmen wordt het voorstel van B.
en W. verworpen, het voorstel van Mr. Buiskool
wordt met 6 tegen 5 stemmen aangenomen.
De heer Mr. Buiskool wil de subsidie f200 aan de
IJsclub schrappen, want het betreft hier een ver-
maaksuitgaaf.
Gewezen wordt op het feit, dat het hier betreft een
soort werkverschaffing', want de gemeente betaalt
tot, dat bodrag 50 van dc arboidsloonen, door de IJs
club uit te betalen. Maar dan zooveel mogelijk werk-
loozcn aanstellen.
De heer Mr. Buiskool stemt tegen den post.
Over dc raming der kosten voor slooping van de
oude openbare school zal nader wordon gesproken.
De post voor onderhoud van wegen en voetpaden,
door de commissie veel te hoog geacht, wordt uitvoe
rig besproken.
De commissie is van meening, dat b.v. dc Stations
weg kan worden geteerd met teer van dc gasfabriek.
B. en W. willen dit laatste onderzoeken, maar vree
zen dat. de resultaten onbevredigend zullen zijn. Niet
temin blijft de commissie den post hoog vinden en
pleit voor gebruik van goodkoopere teer.
Voorstel B. en W. komt in stemming en wordt ver
worpen met 47 stemmen Voor de heeren De Vries,
Blaauboer, dc Veer en Buiskool.
Het voorstel van de commissie, gewijzigd en terug
gebracht tot f 125, wordt dan als aangenomen be
schouwd.
De oude openbare schooL
Bij den post onderhoud en schilderwerk van het
de opennare schoolgebouw merkt de commissie na
uitvoerige omschrijving op, dat beter geacht wordt
het schoolgebouw bij openbare inschrijving voor af
braak tc verkoopen en tot verkoop van de banken,
enz. over tc gaan.
De vakteekenschool kan dan in de nieuwe school
worden ondergebracht, terwijl aan do Harmonie, wel
ke in het ouclc gebouw repeteert, een verhoogde sub
sidie kan wórden verleend.
Alvorens tot bespreking over te gaan, gaat de raad
op voorstel van B. en W in comité.
Nadat de raad geruimen tijd in comité is geweest,
volgt heropening van de openbare vergadering en
vertolkt de heer Schoorl de meening van de commis
sie, dat bij openbaren verkoop de opbrengst wei niet
iiooger zal zijn en verdedig! het voorstel der com
missie. Na afbraak-ontstaat een goed bouwterrein
en de uitgifte van dien grond houdt de gemeente
dan in eigen hand. De commissie handhaaft dan ook
haar voorstel.
■Tegen het overbrengen van de vakteekenschool
hoeft do heer Brouwer in cle oudercommissie een
harde noot gekraakt tegen de commissie, maar de
oude school kan niet uitsluitend gehandhaafd wor
den voor de vakteekenschool Als de vrees voor ver
nieling van de nieuwe openbare school bestaat, zou
den boetebepalingen vastgesteld dienen te worden.
De heer Van Erp schaart zich aan de zijde van B
en W., spr. hindert het $iet als het gebouw in han
den van een speculant komt, bij concurrentie wordt
de meeste opbrengst verkregen. Het door de commis
sie geraamde bedrag behoetf geen rol te spelen, want
het is toch evengoed mogelijk, dat het bedrag ten
goede van de begrooting 1934 komt. De raad behoudt
toch de bevoegdheid om te bepalen op. v,-e!!:e wijec
cle verkoop zal plaats hebben,
a /U