Prijsvraag!
OPRUIMING
Avondschoeisel
„SEMA" WASCHMACHINES
A. KEESMAN
Pelterijen en
Dameshoeden
J. LIND Hz.
UITVERKOOP
Kerstlied.
N.V. G.J. Krol C°s
Kunstmesthandel,
A. HILDERING
DE RAAT"
Vruchtboomen* Carbolineum
merk „Krimpen",
TECHNISCH BUREAU
alléén Langestraat 72
Fotografeeren in den winter.
Fa. Gebr. Rotgans, Fotohandel,
Weg met dien hoest!
i
BIJ MAISON GRé QUAST
Schoenhandel
MERKWAARDIGE
GEBRUIKEN.
over elkaar. Er is gekomen klassenstrijd èn strijd van
allen togen allen.
Wij hebben dit eenvoudig als onloochenbaar feit te aanvaarden.
En wij behoeven er ons geenszins over te verbazen dat in zulk een
S:>:neuIo. .:ig de zelfzucht wordt aangewakkerd.
Eti deze zelfzucht zou als middel om zich te handhaven zelfs mo
reel gerechtvaardigd zijn, als zuiver menschelijk kunnen worden aan
vaard, wanneer de bestaansvoorwaarden voor allen niet aanwezig
waren.
Maar het tegenovergestelde is het geval, tenminste in het heden.
Want wij leven in een tijd, waarin het productievermogen fabel
achtig groot is en ieder, let wel: ieder mensch ten volle kan
voorzien in al zijn behoeften.
En daardoor is de strijd van klasse tegen klasse en van allen tegen
allen tot misdaad geworden.
En daarom moeten de klassen worden opgeheven door de ge
lijkstelling van alle menschen, die allen hebben te arbeiden en
allen van de vruchten van den gemeenschappelijken arbeid moeten
kunnen genieten.
Dus niet langer strijd van allen tegen allen, maar samenwerking
zonder de minste klassebevoorrechting.
Maar de zelfzucht!
De zelfzucht zal afsterven of indien zij een onafscheidelijke nei
ging is van den mensch, zal zij een ander karakter krijgen en zij
zal worden tot een streven om meer te z ij n dan een ander en niet
om meer te hebben dan een ander.
En mij dunkt dat ieder zal voelen wat dit beteekent. Dan zal de
zelfzucht niet voeren tot ellende voor millioenen, tot de gruwelen van
het slagveld, tot vernietiging van voedsel en andere levensbehoeften
dan zal zij de geestelijke krachten tot de hoogste spanning opvoe
ren en van vloek tot zegen worden.
Ik keer terug tot de Kerstgedachte: Vrede op aarde!
Zal ooit deze gedachte verwerkelijkt worden?
Ik geloof het muurvast Ik ben ervan overtuigd dat de gruwe
lijke ellende van het heden den menschen de oogen steods meer zal
openen voor het onzedelijke van den stoffelijken bestaansstrijd en hen
zal doen zoeken naar wegen om te komen tot een vorm van samen
leving, waarin geen uitbuitende klasse meer zal kunnen parasiteeren
op den arbeid, waarin de redelijke mensch inderdaad als rede
wezen zal leven en waar zal maken het allen voor één en één voor
allen. En dit zal beteekenen de vestiging van den Wereldvrede, de
vervulling van de Kerstgedachte.
ASTOR.
Kerstfeest! Vrede langs 't wereldrond!
O, blijde Boodschap voor illen gegeven,
Heerlijke Boodschap in 't rust'looze leven,
Dat voor zichzelf nog geen steunpunt vondl
Vrede op aarde, voor alle landen,
Breidt als een zegen Uw lichtende handen
Over de lijdende volkeren uit.
Geeft ze Uw rijkdom van rustig vertrouwen,
In dezen tijd van ontstellend benauwen,
Gij, die de poort naar het zonlicht ontsluit.
Klopt aan de harten van hen, die regeeren,
Opdat ze waarlijk Uw Vrede begeeren,
"Niet slechts voor 't eigene, veilig bestaan,
Maar voor de millioenen bij millioenen,
Die wiilen herstellen en willen verzoenen,
Wat met de waap'nen is ondergegaan!
Tooit onze boomen met feest'lijke lichtjes,
Toovert op stralende kindergezichtjes
Heel Uwen lichtenden, goudenen schijn,
Al wat Uw liefde ons wil verkonden
Klinkt utt de zingende kindermonden
Als een gelofte, zoo zuiver en rein.
Laat ons nog eens Uw vertroosting hooren
Van 't Kindekc, eenmaal in Bet'lem geboren
Onder de Sterre als licht in den nacht,
W'aar Koningen hunne devotie zegden.
Waar de Koningen hunne geschenken legden,
En Eere, Eere hebben gebracht.
O Kerstfeest, komt in de harten binnen,
En schenkt Uwen Zegen aan Alle gezinnen,
Ook in de tijden van nood en van druk,
Laten wij allen de banden weven.
Tot een uiteindelijk richtsnoer in 't leven,
Voerend naar 't waarlijke vredes-geluk!
Kerstms! Vrede langs 't wereldrond!
Vrede voor ons, de onzegbaar vermoeiden,
Hoe ook de tweedracht en tegenspoed groeiden,
Vrede voor ons als waarachtig Verbond!
Kerstmis 1933.
KROES.
(Nadruk verboden.)
voor het bespuiten uwer vruchtboomen de benoo-
dïRde
omdat 1 Jan. e.k. de OMZET-BELASTING de prijzen
met minstens 4 zullen verhoogen.
Wij leveren ook SPROEIMACHINES, merk Cali-
max. Vermorel en andere merken, benevens alle
soorten KUNSTMESTSTOFFEN.
Kaaszout Landbonwzout Likzout,, enz., enz.
Aanbevelend,
(v.h. Fa. Joh. F. Moi ra) ALKMAAR
9#1"* Donderdags In „De Posthoorn" te Schagen
Een „RODO" LAMPEKAP
f 14.75 CADEAU! mmmm
In mijn étalage hangen „RODO" kappen,
welke te herkennen zijn aan de driehoek-
kaarten met den naam „RODO" (Nederl.
Fabrikaat).
In deze Rodo-kappen bevinden zich gloei
lampen van verschillende kaarssterkte.
Nu moet U raden, hoeveel kaarssterkte in
deze kappen totaal geplaatst is.
Indien de juiste sterkte niet geraden wordt,
is hij of zij winnaar die het meest bijkomende
cijfer schriftelijk heeft opgegeven met ver
melding v. naam en adres. Uiterlijk in te leveren
Zondag 7 Jan. 1934, 10 uur n m
U behoeft geen kooper te zijn, doch
iedereen kan hieraan meedoen.
NOORD A 80
SCHAGEN
1. Mechanisme in oliebad
2. geruischlooze gang
3. niet smeeren
4. onderaandrijving
5. Heemaf motor
6. Nederlandsch Fabrikaat.
7. langdurige garantie
S. Prijs slechts f90—.
Spoorstraat hoek Palmstraat. Den Helder. Tel. 449.
Zaadmarkt 6668, Alkmaar.
ALKMAAR
In het bruin 30 ct. hooger
Legt Uw Kerst-herinneringen vast op een foto.
Met een GEVAERT-film bereikt U alles.
Films vanaf 40 .ct.
Vergrootingen 13 X 18 60 ct
Vergrootingen 18 X 24 f 1.—
Hoogzijde E 103 Schagen.
Gediplomeerd Drogist.
Neemt de van ouds bekende
»>n beproefde
Dr. E. HOEKSTRA'S
HOEST PILLEN
f 150 per flacon van ruim
250 pillen.
Verkrijgbaar bij Apoth. en
Drogisten.
Voor engros bij: MARIE SAN
DKRS' HandelmiJ. N.V„ Hee
rengracht 33. Amsterdam
SPOORSTRAAT - DEN HELDER
Tegen ongekend lage prijzen ruimen we op
HOEDEN MANTELS BONTEN JUR
KEN BLOUSES - HANDSCHOENEN -
SJAALS, enz. enz.
Profiteert van deze zeldzame aanbieding.
Er is voor U of Uw kind ongetwijfeld iets
bij. Groot is onze keus, klein de prijs!
in goud- en zilverleder, crêpe de
chine en satijn, in prachtvolle
creaties.
99
LANGESTRAAT 80,
ALKMAAR.
HIKE BREIJER's
SPECIAAL CORa^TTEN.
MAGAZIJN.
MIENT 17 ALKMAAR.
TeL 526.
De nieuwste modulen
CORSETTEN.
Corselets Bustehouders,
Recbthouders.
Specialiteit in.
BUIKBANDEN.
ELASTIEKE KOUSEN.
Vakkun liv»- be|«.*mng
TALRIJKE oude gebruiken verdwijnen.
.Jeze tijd van radio en techniek is >r
niet naar, hen nog in eere te houden.
3egrippen en gewoonten, die muurvast gewor
teld schenen in de harten en hoofden van een
volk, gaan te loor en aan enkele ervan, die
speciaal in verband staan met het feest, dat wij
nu vieren, willen wij de aandacht schenken.
Er is b.v. een oude legende, die zegt, dat in
den Kerstnacht, precies te middernacht, de tijd
stil staat Eén oogenblik ontstaat er een ga
ping, een kloof De legende zegt dat op
dit moment de dieren kunnen spreken, de doo-
den uit hun graven verrijzen.
In Drente, Noord-Brabant, Limburg, de Zaan
streek en Friesland staan dan de dieren in
hun stallen op. In Vlaanderen zinkt het vee
knielend ter aarde Maar probeer het niet
in die houding te aanschouwen. Gij wordt met
blindheid geslagen. Of een ander onheil zal aan
u geschieden!
Er was eens een boer op IJsland, die zijn
vee wilde hooren spreken. Hij verstopte zich
in zijn stal en hoorde een koe. zeggen:
„Het is tijd
om te spreken.
Een tweede
vervolgde:
„Ja, maar er
is een man in
den stal."
De derde nam het besluit: „Die zullen wij gek
maken!"
En dat gebeurde ook
Wie precies te middernacht water schept, ont
dekt dat het eigenlijk wijn is. Een andere legen
de wil dat op dat tijdstip de appelboomen bloe
sem kregen en binnen het uur rijpe vruchten
dragen.
Men vermoedt dat hierdoor het gebruik is
ontstaan, precies om 12 uur een takje van
den Kerseboom of van de Vlier af te snijden,
dat dan den 2den Februari, Maria Lichtmis,
bloeit
De roos van Jericho of Kerstroos, symbool der
Opstanding, ontplooit zich na eenigen tijd in het
water te hebben gelegen. Dan doet zij inderdaad
aan een groote roos denken. Wanneer echter de
bladeren zich niet ontplooien, dan neemt men
in WestFriesland en ook hier en daar in de
Zaanstreek aan, dat er o«hofi nn
Door alle tijden
heen werd het
Kerstvuur altijd
ate iets heel be
langrijks be
schouwd. En aan
zulk een Kerst
vuur ontbrak het
Kerstblok nim
mer. Men nam
daarvoor steeds
een groot blok hout, dat wel zeven dagen
lang brandde Lang van te voren werd
het reeds uitgezocht en voor dit doel be
sterad.
In Hasselt (Overijssel) kan men bij het bin
nenbrengen van het Kerstblok het volgende lied
je hooren zingen:
Kerstavondje, Kerstavondje,
dan kookt mijn moeder rijstebrij,
Mijn vader is naar Hasselt toe
en haalt er pekelharing bij.
In Twente zingt men:
Karsaovendje, Karsaovendje,
dan ette wij volop,
dan slacht mien vader een pekkelherink
en dan krieg ik den kop.
In somige plaatsen, o.a. in Westdorpe
(Zeeuwsch-Vlaanderen) bereidde men tot llüO
ongeveer het Kerstgebak op het nieuwe Kerst
vuur.
Speciaal in Engeland wordt de Yullog zeer
in eere gehouden. Daar wordt het feestelijk in
huis gesleept en oud en jong moet meehelpen.
Iedereen moet er zelfs even op gaan zitten. Al
dus wil de traditie het en deze is zeker in
Engeland heilig.
Natuurlijk worden ook allerlei weersomstan
digheden met het Kerstfeest in verband ge
bracht
Een paar van die rijmpjes nemen we hier over
Ze leven in de verschillende deelen van ons
land nog in de volksmond verder.
Kerstmis helder en klaar,
geeft een goed honingjaar.
Kerstmis winderig, Lichtmis stil,
een massa hooi beloven wil.
Met Kerstmis aan de deur,
met Paschen aan het veur.
Als het Kerstkind is geboren
zijn de knolletjes bevroren.
Een Kerstmis die u buiten ziet»
een Paschen straks met kou u biedt
Eigenaardig is. ook een oud Fransch gebruik.
Daar legt men op Kerstavond twaalf versch ge
sneden uienschijfjes met wat zout er op neer.
Ieder schijfje vertegenwoordigt een bepaalde
maand van het komende jaar. Wanneer het
zout vochtig is geworden, beteekent dat vee!
regen men kan dus op deze wijze de weer-
bakens voor het geheele jaar opmaken.
In Engelaud, Duitschland en Ierland beslis
sen de twaalf nachten tusschen Kerstmis en
Driekoningen daarover. Met het gevolg dat men
deze twaalf dagen in Zwaben de „lctsdagen"
pleegt te noemen.
Dit volksgeloof is van zeer ouden oorsprong.
In den Veda-tijd in Indië kende men reeds een
soortgelijke beteckenis toe aan 12 dagen in
den midwinter.
JAN R. TH. CAMPERT.