Prijsvraag! OPRUIMING Avondschoeisel „SEMA" WASCHMACHINES A. KEESMAN Pelterijen en Dameshoeden J. LIND Hz. UITVERKOOP Kerstlied. N.V. G.J. Krol C°s Kunstmesthandel, A. HILDERING DE RAAT" Vruchtboomen* Carbolineum merk „Krimpen", TECHNISCH BUREAU alléén Langestraat 72 Fotografeeren in den winter. Fa. Gebr. Rotgans, Fotohandel, Weg met dien hoest! i BIJ MAISON GRé QUAST Schoenhandel MERKWAARDIGE GEBRUIKEN. over elkaar. Er is gekomen klassenstrijd èn strijd van allen togen allen. Wij hebben dit eenvoudig als onloochenbaar feit te aanvaarden. En wij behoeven er ons geenszins over te verbazen dat in zulk een S:>:neuIo. .:ig de zelfzucht wordt aangewakkerd. Eti deze zelfzucht zou als middel om zich te handhaven zelfs mo reel gerechtvaardigd zijn, als zuiver menschelijk kunnen worden aan vaard, wanneer de bestaansvoorwaarden voor allen niet aanwezig waren. Maar het tegenovergestelde is het geval, tenminste in het heden. Want wij leven in een tijd, waarin het productievermogen fabel achtig groot is en ieder, let wel: ieder mensch ten volle kan voorzien in al zijn behoeften. En daardoor is de strijd van klasse tegen klasse en van allen tegen allen tot misdaad geworden. En daarom moeten de klassen worden opgeheven door de ge lijkstelling van alle menschen, die allen hebben te arbeiden en allen van de vruchten van den gemeenschappelijken arbeid moeten kunnen genieten. Dus niet langer strijd van allen tegen allen, maar samenwerking zonder de minste klassebevoorrechting. Maar de zelfzucht! De zelfzucht zal afsterven of indien zij een onafscheidelijke nei ging is van den mensch, zal zij een ander karakter krijgen en zij zal worden tot een streven om meer te z ij n dan een ander en niet om meer te hebben dan een ander. En mij dunkt dat ieder zal voelen wat dit beteekent. Dan zal de zelfzucht niet voeren tot ellende voor millioenen, tot de gruwelen van het slagveld, tot vernietiging van voedsel en andere levensbehoeften dan zal zij de geestelijke krachten tot de hoogste spanning opvoe ren en van vloek tot zegen worden. Ik keer terug tot de Kerstgedachte: Vrede op aarde! Zal ooit deze gedachte verwerkelijkt worden? Ik geloof het muurvast Ik ben ervan overtuigd dat de gruwe lijke ellende van het heden den menschen de oogen steods meer zal openen voor het onzedelijke van den stoffelijken bestaansstrijd en hen zal doen zoeken naar wegen om te komen tot een vorm van samen leving, waarin geen uitbuitende klasse meer zal kunnen parasiteeren op den arbeid, waarin de redelijke mensch inderdaad als rede wezen zal leven en waar zal maken het allen voor één en één voor allen. En dit zal beteekenen de vestiging van den Wereldvrede, de vervulling van de Kerstgedachte. ASTOR. Kerstfeest! Vrede langs 't wereldrond! O, blijde Boodschap voor illen gegeven, Heerlijke Boodschap in 't rust'looze leven, Dat voor zichzelf nog geen steunpunt vondl Vrede op aarde, voor alle landen, Breidt als een zegen Uw lichtende handen Over de lijdende volkeren uit. Geeft ze Uw rijkdom van rustig vertrouwen, In dezen tijd van ontstellend benauwen, Gij, die de poort naar het zonlicht ontsluit. Klopt aan de harten van hen, die regeeren, Opdat ze waarlijk Uw Vrede begeeren, "Niet slechts voor 't eigene, veilig bestaan, Maar voor de millioenen bij millioenen, Die wiilen herstellen en willen verzoenen, Wat met de waap'nen is ondergegaan! Tooit onze boomen met feest'lijke lichtjes, Toovert op stralende kindergezichtjes Heel Uwen lichtenden, goudenen schijn, Al wat Uw liefde ons wil verkonden Klinkt utt de zingende kindermonden Als een gelofte, zoo zuiver en rein. Laat ons nog eens Uw vertroosting hooren Van 't Kindekc, eenmaal in Bet'lem geboren Onder de Sterre als licht in den nacht, W'aar Koningen hunne devotie zegden. Waar de Koningen hunne geschenken legden, En Eere, Eere hebben gebracht. O Kerstfeest, komt in de harten binnen, En schenkt Uwen Zegen aan Alle gezinnen, Ook in de tijden van nood en van druk, Laten wij allen de banden weven. Tot een uiteindelijk richtsnoer in 't leven, Voerend naar 't waarlijke vredes-geluk! Kerstms! Vrede langs 't wereldrond! Vrede voor ons, de onzegbaar vermoeiden, Hoe ook de tweedracht en tegenspoed groeiden, Vrede voor ons als waarachtig Verbond! Kerstmis 1933. KROES. (Nadruk verboden.) voor het bespuiten uwer vruchtboomen de benoo- dïRde omdat 1 Jan. e.k. de OMZET-BELASTING de prijzen met minstens 4 zullen verhoogen. Wij leveren ook SPROEIMACHINES, merk Cali- max. Vermorel en andere merken, benevens alle soorten KUNSTMESTSTOFFEN. Kaaszout Landbonwzout Likzout,, enz., enz. Aanbevelend, (v.h. Fa. Joh. F. Moi ra) ALKMAAR 9#1"* Donderdags In „De Posthoorn" te Schagen Een „RODO" LAMPEKAP f 14.75 CADEAU! mmmm In mijn étalage hangen „RODO" kappen, welke te herkennen zijn aan de driehoek- kaarten met den naam „RODO" (Nederl. Fabrikaat). In deze Rodo-kappen bevinden zich gloei lampen van verschillende kaarssterkte. Nu moet U raden, hoeveel kaarssterkte in deze kappen totaal geplaatst is. Indien de juiste sterkte niet geraden wordt, is hij of zij winnaar die het meest bijkomende cijfer schriftelijk heeft opgegeven met ver melding v. naam en adres. Uiterlijk in te leveren Zondag 7 Jan. 1934, 10 uur n m U behoeft geen kooper te zijn, doch iedereen kan hieraan meedoen. NOORD A 80 SCHAGEN 1. Mechanisme in oliebad 2. geruischlooze gang 3. niet smeeren 4. onderaandrijving 5. Heemaf motor 6. Nederlandsch Fabrikaat. 7. langdurige garantie S. Prijs slechts f90—. Spoorstraat hoek Palmstraat. Den Helder. Tel. 449. Zaadmarkt 6668, Alkmaar. ALKMAAR In het bruin 30 ct. hooger Legt Uw Kerst-herinneringen vast op een foto. Met een GEVAERT-film bereikt U alles. Films vanaf 40 .ct. Vergrootingen 13 X 18 60 ct Vergrootingen 18 X 24 f 1.— Hoogzijde E 103 Schagen. Gediplomeerd Drogist. Neemt de van ouds bekende »>n beproefde Dr. E. HOEKSTRA'S HOEST PILLEN f 150 per flacon van ruim 250 pillen. Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten. Voor engros bij: MARIE SAN DKRS' HandelmiJ. N.V„ Hee rengracht 33. Amsterdam SPOORSTRAAT - DEN HELDER Tegen ongekend lage prijzen ruimen we op HOEDEN MANTELS BONTEN JUR KEN BLOUSES - HANDSCHOENEN - SJAALS, enz. enz. Profiteert van deze zeldzame aanbieding. Er is voor U of Uw kind ongetwijfeld iets bij. Groot is onze keus, klein de prijs! in goud- en zilverleder, crêpe de chine en satijn, in prachtvolle creaties. 99 LANGESTRAAT 80, ALKMAAR. HIKE BREIJER's SPECIAAL CORa^TTEN. MAGAZIJN. MIENT 17 ALKMAAR. TeL 526. De nieuwste modulen CORSETTEN. Corselets Bustehouders, Recbthouders. Specialiteit in. BUIKBANDEN. ELASTIEKE KOUSEN. Vakkun liv»- be|«.*mng TALRIJKE oude gebruiken verdwijnen. .Jeze tijd van radio en techniek is >r niet naar, hen nog in eere te houden. 3egrippen en gewoonten, die muurvast gewor teld schenen in de harten en hoofden van een volk, gaan te loor en aan enkele ervan, die speciaal in verband staan met het feest, dat wij nu vieren, willen wij de aandacht schenken. Er is b.v. een oude legende, die zegt, dat in den Kerstnacht, precies te middernacht, de tijd stil staat Eén oogenblik ontstaat er een ga ping, een kloof De legende zegt dat op dit moment de dieren kunnen spreken, de doo- den uit hun graven verrijzen. In Drente, Noord-Brabant, Limburg, de Zaan streek en Friesland staan dan de dieren in hun stallen op. In Vlaanderen zinkt het vee knielend ter aarde Maar probeer het niet in die houding te aanschouwen. Gij wordt met blindheid geslagen. Of een ander onheil zal aan u geschieden! Er was eens een boer op IJsland, die zijn vee wilde hooren spreken. Hij verstopte zich in zijn stal en hoorde een koe. zeggen: „Het is tijd om te spreken. Een tweede vervolgde: „Ja, maar er is een man in den stal." De derde nam het besluit: „Die zullen wij gek maken!" En dat gebeurde ook Wie precies te middernacht water schept, ont dekt dat het eigenlijk wijn is. Een andere legen de wil dat op dat tijdstip de appelboomen bloe sem kregen en binnen het uur rijpe vruchten dragen. Men vermoedt dat hierdoor het gebruik is ontstaan, precies om 12 uur een takje van den Kerseboom of van de Vlier af te snijden, dat dan den 2den Februari, Maria Lichtmis, bloeit De roos van Jericho of Kerstroos, symbool der Opstanding, ontplooit zich na eenigen tijd in het water te hebben gelegen. Dan doet zij inderdaad aan een groote roos denken. Wanneer echter de bladeren zich niet ontplooien, dan neemt men in WestFriesland en ook hier en daar in de Zaanstreek aan, dat er o«hofi nn Door alle tijden heen werd het Kerstvuur altijd ate iets heel be langrijks be schouwd. En aan zulk een Kerst vuur ontbrak het Kerstblok nim mer. Men nam daarvoor steeds een groot blok hout, dat wel zeven dagen lang brandde Lang van te voren werd het reeds uitgezocht en voor dit doel be sterad. In Hasselt (Overijssel) kan men bij het bin nenbrengen van het Kerstblok het volgende lied je hooren zingen: Kerstavondje, Kerstavondje, dan kookt mijn moeder rijstebrij, Mijn vader is naar Hasselt toe en haalt er pekelharing bij. In Twente zingt men: Karsaovendje, Karsaovendje, dan ette wij volop, dan slacht mien vader een pekkelherink en dan krieg ik den kop. In somige plaatsen, o.a. in Westdorpe (Zeeuwsch-Vlaanderen) bereidde men tot llüO ongeveer het Kerstgebak op het nieuwe Kerst vuur. Speciaal in Engeland wordt de Yullog zeer in eere gehouden. Daar wordt het feestelijk in huis gesleept en oud en jong moet meehelpen. Iedereen moet er zelfs even op gaan zitten. Al dus wil de traditie het en deze is zeker in Engeland heilig. Natuurlijk worden ook allerlei weersomstan digheden met het Kerstfeest in verband ge bracht Een paar van die rijmpjes nemen we hier over Ze leven in de verschillende deelen van ons land nog in de volksmond verder. Kerstmis helder en klaar, geeft een goed honingjaar. Kerstmis winderig, Lichtmis stil, een massa hooi beloven wil. Met Kerstmis aan de deur, met Paschen aan het veur. Als het Kerstkind is geboren zijn de knolletjes bevroren. Een Kerstmis die u buiten ziet» een Paschen straks met kou u biedt Eigenaardig is. ook een oud Fransch gebruik. Daar legt men op Kerstavond twaalf versch ge sneden uienschijfjes met wat zout er op neer. Ieder schijfje vertegenwoordigt een bepaalde maand van het komende jaar. Wanneer het zout vochtig is geworden, beteekent dat vee! regen men kan dus op deze wijze de weer- bakens voor het geheele jaar opmaken. In Engelaud, Duitschland en Ierland beslis sen de twaalf nachten tusschen Kerstmis en Driekoningen daarover. Met het gevolg dat men deze twaalf dagen in Zwaben de „lctsdagen" pleegt te noemen. Dit volksgeloof is van zeer ouden oorsprong. In den Veda-tijd in Indië kende men reeds een soortgelijke beteckenis toe aan 12 dagen in den midwinter. JAN R. TH. CAMPERT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 2