HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOct.
Wondervogel.
Radioprogramma
VUEGRAMP IN BELGIE.
Tien dooden.
VOORNEMENS VOOR 1934
IN SOWJET-RUSLAND.
Het tweede Vijfjarenplan.
Ingezonden stukken.
Ernstig auto-ongeluk te Roermond.
HINDENBURG ONTVANGT DE
RIJKSREGEERING.
BANNE OUDE NIED0RP.
E innibalvliegtuig van den dienst Brussel-
Londen tegen een hoogen zendmast
te pletter geslagen.
Zaterdagvoormiddag om
Britsch Hannibalvliegtuig
Brus6el-Londen tengevolge
gen een der 285 M. hooge
het station Ruysselede te
Aan boord bevonden zich
en een radio-telegrafist, 8
10 inzittenden kwamen om
tien uur is een
van den dienst
van den mist te-
zendmasten van
pletter gevlogen,
behalve de piloot
passagiers. Alle
het leven.
Nadere bijzonderheden.
Omtrent het ongeluk vernemen wij nader, dat het
Hannibalvliegtuig de G.A.B.L.V. van de Imperia!
Airways om 12.20 van Brussel is vertrokken. De drie
285 Meter hooge radiomasten bij Ruysselede worden
in evenwicht gehouden door lange staalkabels, wel
ke schuin van de toppen der masten naar den grond
zijn gespannen. Door de mist waren deze staalkabels
vrijwel niet te zien en zoo kon het gebeuren, dat het
vliegtuig een der kabels raakte, welke op 80 Meter
van den top afbrak. liet toestel vloog namelijk zeer
laag. 300 Meter staalkabel kwamen beneden neer.
Ook de geraakte vleugel van het Hannibalvliegtuig
knapte af en stortte neer, evenals bet vliegtuig zelf,
dat op den straatweg neer kwam vlak bij de radio-
mast
Een drietal personen waaronder twee be
ambten van den radiodienst zagen het on
geluk gebeuren en schoten haastig toe, om te
redden wat er nog te redden viel. Zij zagen
het toestel neerkomen, dat door den schok
totaal werd vernield. Het schijnt, dat alle in
zittenden op slag gedood zijn, althans heb
ben de omstanders geen enkel geluid of ge
kerm gehoord.
De redders wilden zich toegang tot de ca
bine verschaffen, toen de benzinetank ont
plofte. Het vuur zette het vliegtuig onmid
dellijk in lichtelaaie. De drie redders deden
nog vruchtelooze pogingen om dc overleven
den, Indien dezen er ong waren, te bergen,
doch zij konden niets meer doen. Een hun
ner bekwam ernstige brandwonden aan ar
men en handen. De beide anderen bekwa-
slechts lichte brandwonden.
Zooals reeds gezegd, is het toestel geheel
uitgebrand. De verkoolde lijken van de In
zittenden werden later in een hoek van de
cabine opeengedrongen gevonden.
Het parket van Brussel werd oumiddellijk ge
waarschuwd en kwam korten tijd later ter plaatse
om een onderzoek naar de oorzaken van de ramp in
te stellen.
De piloot was de heer John Moore Gittrns, die
reeds vanaf het jaar 1929 in dienst van de Imperial
Airways heeft gevlogen.
Onder de slachtofiers een Nederlander.
Oorspronkelijk werd medegedeeld, dat een der om
gekomen passagiers was do heer Berge uit Engeland.
Vast is komen te staan dat de heer Berge niet in dit
toestel heeft gezeten, doch dat een Nederlander
slachtoffer is geworden, nl. de heer Gerard Mes uit
Amsterdam, oud 33 jaar, geboren 30 12-1900. Het
slachtoffer is dus juist op zijn geboortedag gedood.
Aan het einde van dit tweede Vijfjarenplan
moet de opbouw van de Sowjet-Rusland
voltooid zijn.
MOSKOU: I-Iet telegraafagentschap der Sowjet-
Unie publiceert bijzonderheden inzake 't tweede vijf
jarenplan, dat op den a.s. zeventienden partijdag der
Communistische Partij zal worden behandeld.
Dit tweede vijfjarenplan sluit aan bij de resultaten
van het eerste vijfjarenplan. In de inleiding wordt
dan ook een overzicht gegeven van de ontwikkeling
der Russische industrie, van den landbouw en het
cultureele leven. Aan het eind van het tweede vijf
jarenplan moet de opbouw van de Sowjet-Russische
.voltooid zijn.
De in de inleiding gestelde principes zijn in ver
schillende hoofdstukken ingedeeld. Het eerste behan
delt den opbouw van de economie. Aan het einde van
het tweede vijfjarenplan moet de productie der ge-
heele industrie een waarde hebben van 103 milliard
roebel (bij een prijsstand van 1925—1927). Aan het
einde van het eerste plan bedroeg de productie 45
milliard, hetgeen, vergeleken met den toestand voor
den oorlog, reeds een negenvoud beteekent. In den
loop van het tweede plan moet verder de productie
van den landbouw het dubbele gaan bedragen vergele
ken met die van het eerste plan. De resultaten van
de veeteelt moeten opgevoerd worden tot 225 Ook
de verkeerstoestanden moeten in deze periode aan
zienlijk worden verbeterd.
Het tweede hoofdstuk behandelt het bouwbedrijf tij
dens het tweede vijfjarenplan, o.a. wat aan fabrieken
en landbouwbenoodigdheden gebouwd moet worden.
De groote industriecentra moeten worden getransfor
meerd in goedgeorganiseerde steden.
Het derde hoofdstuk betreft de cultureele proble
men. Belangrijke middelen zullen beschikbaar wor
den gesteld voor hygiënische doeleinden. An-alpha-
bètisme en semi-analphabetismc moet geheel ver
dwijnen. In de steden en op' het platteland wordt
leerplicht ingevoerd.
Het laatste gedeelte der principes behandelt ten
slotte de noodzakelijkheid, dat aan het einde van
het tweede vijfjarenplan het kapitalisme in Sowjet-
Rusland volkomen opgeheven moet zijn.
Van het rapport, dat Molotow heeft' uitgebracht
aan de Centrale Executie over het economisch plan
1934 is thans een uitvoerig overzicht gepubliceerd.
In dit plan is dc eisch opgenomen om de productie
der groote industrie nog 21 op te voeren. De
stroomproductie moet worden gebracht op 19 mil
liard K.W.U. Op landbouwgebied zal zoowel de op
brengst aan graan als ook aan industriecultures,
vooral katoen, vlas en suikerbieten worden opge
«dreven. Men zal 540 tractorenstations scheppen. Het
tractorenpark zal met 42 vergroot worden.
M. de Red.,
Mag ondergeteekende een plaatsje in uw veelgele
zen blad. bij voorbaat mijn dank.
Velen met mij zullen Zaterdagavond j.1. met veel
belangstelling de aankondiging van de „Pelikaan"
hebben tegemoet gezien cn het gesprokene dat voor
de landing door de Radio is uitgezonden, nauwkeurig
hebben gevolgd.
Toen dan eindelijk het geronk der motoren hoor
baar werd, dacht ik, wat zal de rrienigte, en in 't bij
zonder de naaste bloedverwanten, in spanning ver-
keeren. Ik voor mij wil hier gaarne erkennen, alhoe
wel ik niet op Schiphol aanwezig was, verkeerde op
dat moment in de uiterste spanning; doch do span
ning steeg wel ten top toen naar ik meende te hooren
dat het vliegtuig niet kon dalen, en al zoo weer in de
mist en duisternis verdween. Wat zal er in menig
hart toen wat zijn omgegaan.
Even later was ik dan ook zeer verheugd te hoo
ren, dat de „Pelikaan" veilig was geland.
De hulde aan de wakkere mannen gebracht, was
hier ten zeerste op zijn plaats, hot is voorwaar een
prestatie welke met geen pen te beschrijven is. Ook
mijn wanne hulde voor deze mannen.
Doch geachte lezers en lezeressen, meen ik, nu het
jaar 1933 ten einde is, uw aandacht nog even op een
ander vliegtuig te mogen vestigen, een vliegtuig wel
ker aankondiging al 7.00 vaak heeft plaats gehad,
doch helaas niet heeft kunnen landen; ik twijfel niet
bij het eind van mijn bedoeling, zullen de lezers en
lezeressen mij wel begrijpen, althans ik hoop het.
Het vliegtuig door mij bedoeld is het levensvlieg
tuig, welke ook voorzien is van een dappere beman
ning en tevens een kostbare lading.
Zooals reeds boven door mij is gezegd, heeft de aan
kondiging al reeds vaak plaats gehad, doch bij de
vele malen dat het niet kon landen, verflauwde wel
iswaar de belangstelling.
Zondagavond j.1. zag ik in mijn verbeelding het
was zoo bij twaalven, op een groot vliegterrein een
groote schare menschen, wachtende op de reeds zoo
vaak aangekondigde komst van het vliegtuig.
Luid was het geejuich dat eindelijk het lang ver
wachte toestel in zicht kwam, de motoren ronkten, de
bemanning blij de voor hen al zeer vermoeiende tocht
eindelijk te hebben volbracht, de massa toeschouwers
zwijgen als het graf, een oogenblik nog, en het
toestel verdwijnt weer in de duisternis.
Of nu de leiding, of misschien de leiders meenden
dat landing vooralsnog te gevaarlijk was, of dat de
piloot het om een of andere oorzaak raadzaam achtte
nog niet te dalen, dit weet ik nie.t, in ieder geval het
vliegtuig verdween, en daarmee een groote menigte
van het terrein. Zij die meenden nog te moeten blijven
wachtten in de hoop, dat het vliegtuig zich weder zou
laten zien, deze hoop zal wel ijdel zijn.
Het is twaalf uur, de torenklokken kondigerr-met
een luid bim-bam het einde van het oude, en daarmee
het begin van hot nieuwejaar aan. In menig gezin en
feestelijke bijeenkomsten klinken de glazen, men
wenscht elkaar wederzijds een gelukkig en voorspoe
dig nieuwjaar.
In politieke kringen en bijeenkomsten worden na
beschouwingen over 1933 gehouden, en nieuwe denk
beelden voor het nieuwe jaar besproken.
In kerkelijke kringen, ik denk hier vooral aan de
verschillende predikanen en kerkbesturen, men zucht
dat in het jaar 1933 weer zooveel menschen de kerk
den rug toegekeerd hebben, want de financieele lasten,
drukken hier ook al zoo zwaar.
De dikke muur waar mon de kerk zorgvuldig in
sluit, wordt nog eens met dè meeste aandacht, nage
zien, óf er zich hier of daar ook scheuren in bevin
den, en of het fundament nog in orde is. Voor
vreemd gespuis neme men zich in acht, men kan als
een en ander in orde is bevonden, het nieuwe jaar
weer gerust tegemoet gaan.
Nóg altijd staat een massa menschen op het vlieg
terrein, koud en hongerig. Het vliegtuig komt god
dank weer in 't zich, maar ach, de lichten op het
vliegveld zijn met de reeds eerder verdwenen menigte
ook uitgedoofd, uc piloot, gedachtig aan het woord
veiligheid voor alles, daal: niet, stelt algemeen belang
boven persoonlijk belang. De klokken verstommen, het
gerinkel der glazen houdt op, de bijeenkomsten wor
den gesloten, het motorgeronk sterft weg, de massa
wacht, het is 193-4.
Wieringen, 31 Dec. 1933.'
B. v. HOUTEN.
Van Ewijcksluis, 1 Jan. 1934.
M. d. R.,
Vriendelijk verzoek voor een klein, plaatsje in uw
blad, waarvoor mijn dank.
WAAR MOET HET HEEN?
Deze vraag stelde ik mijzelf, toen ik het bericht las
in uw blad van jl.I. Donderdag, dat luidde: Droeve
tijding. Volgens dit. bericht zou de Minister aan ons
Gemeentebestuur bericht gezonden hebben om het
loon in werkverschaffing te brengen van 30 op 27
cent per uur.
Afgezien van eiken politieken invloed, heb ik mij
geërgerd aan dit bericht, ofschoon ik er verder nog
niets van wceL Mocht het echter waar zijn, dan kan
ik mij niet begrijpen dat zooiets moet gebeuren door
de regeering om daarmede dan zeker de crisis to be
strijden. En volgens mijn vasto overtuiging, zal dc
crisis nog dieper cn grooter omvang krijgen ais de loo
nen lager worden. Waar geen inkomen is, daar is
ook geen koopkracht en waar geen koopkracht is,
daar is de handel dood. Waar dc consument niet
kan koopen en betalen, daar heeft het product geen
waarde. Het een is nauw verbonden aan het andere.
Als alles op deze menier vermoord wordt: boerenbe
drijf, middenstand en arbeid, waar moet dan tenslotte
de belasting vandaan komen.
De Minister van Financiën heeft wel nieuwe ver
hoogde belastingen doen voorstellen en aangenomen
gekregen, maar op deze manier zal het niet ver meer
af zijn, dat niemand zijn belasting kan voldoen; de
menschen hebben genoeg te doen om in 't levenson
derhoud te voorzien, niet alleen de arbeiders, maar
de geheele samenleving.
Arbeiders en kleine bazen of z.g.n. prutsers, ik be
doel met deze laatste kleine eigen boerenbedrijfiVs
Het is diep treurig hoe arm of de menschen «jn.
Arbeiders krijgen nog niet genoeg orn hun levens
onderhoud te bestrijden; de grootste armoede grijnst
jé tegen als je zoo hier en daar komt. Dat is precies
zoo bij de kleine boeren. De producten zijn vanwege
de niet aanwezige koopkracht der groote menigte 7.00
goed als waardeloos, terwijl landpachten, hypotheek
eii lasten even hoog zijn.
Wanneer de crisis bestreden moet worden, dan moet
er voor gezorgd worden voor goed loon voor den ar
beider, die de vergroote massa vormt voor de afname
van het product.
Mocht ik volgens inzicht van andoren verkeerd oor-
deelen, kort dan de loonen van de allerhoogste inko
mens, dat legt gewicht in dc schaal en dan blijven
wij gevrijwaard voor een verdere inzinking der crisis
en moordaanslag op de economie.
C. SMIT.
Een zwaar, twee lichtgewonden.
Den nacht van Nieuwjaarsdag omstreeks half twee
had op den boek Schuitënhcrp—Bakkerstraat en
Ivloosterwandstraat te Roermond een botsing plaats
tusschen een taxi en een luxe auto, bestuurd door
den heer H. uit Roermond. Dö taxi kwam op het
trottoir terecht en reed daar den heer Welters aan,
rijwielhandelaar hier ter stede. Deze werd zwaar ge
wond. Hij is in ernstigen toestand naar het zieken
huis overpehracht. De bestuurder van de taxi en een
der inzittenden van de luxe auto, liepen lichte verwon
dingen aan hoofd en gelaat op. Belde wagens wer
den zwaar beschadigd.
WOENSDAG S JANUARI-
HILVERSUM (1875 M.)
VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; 9.30 Onze Keuken
door P. J. Kers Jr.; VPRO.: 10.00 Morgenwijding; VA
RA: 10.15 Uitzending voor de arbeiders In de Continu
bedrijven; 12.00 De Notenkrakers; 1.30 Gramofoonmu
ziek; 2.15 Knipcursus; 3.00 Voor de kinderen; 5.30 De
Flierefluiters; 6.15 Orgelspel door Cor Steljn; 7.00 De
Bokssport; 7.20 Spaansche liederen; 8 00 Herhaling S.
O.S.-berichten; en Vaz Dias; 8.15 VARA-orkest; 900
Radio-tooneel; 10.00 Orkest, 11-00 GramofoonmuzIeJc.
12.00 Sluiting.
HUIZEN (296 M.)
NCXRV.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gramo
foonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Harmonium-
bespeling; 12.00 Politieberichten; 12.15 Gramofoonmu
ziek; 12.30 Kwintet; 1.15 Kinderzang; 1-45 Kwintet:
2.30 Praatje voor jeugdige postzegelverzamelaars; 300
Gramofoonmuziek; 3.45 Verzorging zender; 4-00 Plano
recital; 5.00 Kinderuurtje; 6,00 Landbouwhalfuurtje;;
6.30 Onderwijsfonds voor de Binnenvaart; 7 00 Politie
berichten; 7.15 Ned. Chr. Persbureau; 7.30 Declama
tie; 8.00 Orgelbespeling; 9.00 Lezing, 9.30 De Holland-
sche Kamermuziekvereeniglng; 10 30 Gram.muzlek.
LUXEMBURG (1191 M.)
7.50 Kinderconcert; 8.40 Concert; 9.20 Concert
BRUSSEL (500 M>
12.20 Populair concert; 1.30 Concert, 5 20 Omroeporkest
6.35 Orkest; 8.20 Idem; 10.15 Dansmuziek.
KALUNDBOïn (1153 M.)
11.20 Strijkorkest: 1.20 Gram.muzlek; 2.50 Omroep-or-
kes; 7.20 Idem; 9.35 Vioolspel, 10.20 Jazzband.
BERLIJN (419 M.)
I.55 Gramofoonmuziek; 2.40 Idem, 5.55 Weekoverzicht
HAMBURG (372 M
10.50 Orkest, 11,40 Idem, 12 40 Concert 1-55 Dansmuziek
5.45 Gramofoonmuziek; 7.25 Orkest
LANGENBERG (472 M.J
II.20 Grammuzlek; 5.55 Idem 920 Concert.
DAVENTRY (1554 M.)
1220 Orgelconcert; 1.05 Orkest, 3.20 Pianospel; 5.05
Gramofoonmuziek; 7.50 Pianorecital; 820 Concert;
10.10 Idem; Tl.10 Dansmuziek.
PARIJS EIFTEL (1446 M.J
825 Trio.
PARIJS RADIO (1725 M.)
1225 Gramofoonmuziek; 12.50 Orgelconcert; 1.25 Gram.
muziek; 7.05 Ident; 7.40 Idem, 8.05 Concert
MILAAN (331 M.)
5.20 Gram.muziek; 7.30 Idem; 9-50 Dansmuziek.
ROME (441 M.)
5.40 Gram.muziek; 8.20 Opera-uitzending.
WEENEN (517 M
6.45 Opera; 9 45 Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M.J
.5.40 Jazzmuziek; 7.20 Vioolrecital; 1020 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
7.10 Omroeporkest; 8.30 Opera.
DONDERDAG 4 JANUARI-
HILVERSUM (1875 M.)
AVRO.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding;
10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voordracht; 11.00 Orgel
concert door Frans Hasselaar; 12.00 Omroeporkest;
12.40 Tuschenspel van gramofoonmuziek; 2-15 Halfuur
voor de vrouw; 2.45 Omroeporkest; 3.15 Pianorecital;
3.45 Overschakeling zender; 4.00 Halfuur voor zieken
en ouden van dagen; 4-30 Gramofoonmuziek; 5.00 Half
uur voor groote kinderen; 5.30 Kovacs Lajos en zijn
orkest; 6 30 Sportpraatje door H. Hollander; 7.00 Ko-
Lajos; 7.45 P.T.T.-kwartiertje; 8.00 Vaz Dlas: 8 05 Gra
mofoonmuziek; 8.15 Concertgebouworkest; 10.30 Gra
mofoonmuziek; 11.00 Vaz Dias; 11.15 Dansmuziek.
HUIZEN (296 M.)
KRO; 8 00 Morgenconcert; NCRV: 10.00 Gramofoon
muziek; 10.15 Morgendienst; 10-45 Gram.muziek; K.R.
O.: 11-00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig half
uurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest; NCRV.:
2.00 Cursus fraaie handwerken; 300 Gramofoonmuziek
3.30 Verzorging zender; 4.00 Bijbellezing; 5,00 Cursus
handenarbeid; 5.30 Lied eren recital; 6.30 Gramofoon
muziek; 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek;
7.30 Weekoverzicht; 8.00 Dameskoor; 9.00 Ouderuurtje
9.30 Gramofoonmuziek 10.05 Vaz Dias; 11.15 Gewijd
programma.
LUXEMBURG (1191 M.)
7.50 Concert; 8.40 Idem; 10.50 Dansmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Orkest; 1.30 Gram.muzlek; 5.20 Orkest; 6.35 Id.f
8.20 Omroeporkest, 9.30 Idem.
KALUXDBORG (1153 M.)
11.20 Strijkensemble; 7.20 Concert; 10.15 Dansmuziek.
HAMBURG (372 M
12.40 Gevarieerde muziek, 1.55 Gram.muzlek, 3.20 Or
kest; 11.20 Populair concert
LANGENBERG (472 M.)
11.20 Orkest; 12.55 Gram.muzlek; 11.20 Pop. concert
DAVENTRY (1554 M.)
120 Gram.muziek; 4.10 Sollstenconcert; 4.35 Orkest;
7.50 Studentenliederen, 9.55 Concert; 11.05 Dansmuziek
PARIJS EIFTEL (1446 M.)
7.50 Gramofoonmuziek; 8.35 Idem.
PARIJS RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem, 7.40 Idem.
MILAAN (331 M.)
5.20 Gram.muzlek; 8.20 Opera-uitzending.
ROME (441 M.J
5.15 Gramofoonmuziek; 8.00 Concert
WEENEN (517 M
6.20 Omroeporkest; 9.50 Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M.)
720 Populair concert; 9.20 Dansmuziek.
BEBOMIINSTKR (166 M
5.20 Gramofoonmuziek; 6.35 Omroeporkest; 7.05 Hon-
gaarsche en Zigeunermuziek; 7.50 Opera.
Nog praten we steeds van de Indië-vlucht,
Wat waren dat even piloten:
„De Zilvermeeuw vliegt niet", zoo liep het geru
„Een motor Kapot, ze gaat niet in de lucht!"
Maar wat dan? Men was spoedig besloten!
Daar fladdert de pracht-Pelikaan van haar nest,
Door den wil van oud-Holland gedragen,
Met een machtigen slag doet ze zwijgend haar bew
En ze lapt op haar weg Kingsford Smith en de rest,
Elk record werd met stukken geslagen!
En nu we dan juichen: „Do taak is volbracht".
Of we lezen t bericht mot een randje,
Nu ontroert ons weer dubbel het liedje In den nacht,
De Kerstgroet, dien Bandoe-ng aan 't moederland
bracht,
Toen ze keerden voor d eer van hun landje!
Hoera voor de Jongens, vermetel en stoer,
Iloera voor dit pracht-Pelikaantje,
Voor Smirnoff en Beukie, voor Grosveld en Soer,
Je haalde het, jongens, al was het een toer,
En al floot er de wind door je vaantje!
Je kwam weer behouden op Schiphol terug,
Na je dagen van worst'len en hopen,
En al sloeg je'records, en al deed je het vlug.
Zóó zien we je wonder van heen cn terug,
Je bouwde een schitt'rende Hollandsche brug
Tusschen Nederland's grond en dc Tropen!
Januari 1934. KROES.
(Nadruk verboden.)
Voldoening over In 1933 bereikte resul
taten.
Ter gelegenheid van de ontvangst van de Rijksre-
geering hield Rijkspresident v. Hindenburg een toe
spraak, waarin hij er zijn voldoening over uitsprak,
dat het jaar 1933 Duitschland uit de binnenlandsche
verdeeldheid, uit het geharrewar der partijen en do
belangentegenstellingen opwaarts heeft gevoerd tot
staatsbewuste eenheid cn het geloof aan zich zelf. Ge
steund door dezen geest is het dc Rijksregeering in
samenwerking met het Duitsche bedrijfsleven gelukt
millioenen werkwilligen weer aan den arbeid te hel
pen.
De Rijkspresident dankte de ministers, in hot bizon-
der den Rijkskanselier, voor hetgeen zij in het afge-
loopen jaar hebben gepresteerd.
I.aat ons in het vaste vertrouwen in de Duitsche
toekomst en met Gods hulp het nieuwe jaar incaan
en gemeenschappelijk verder werken voor ons geliefd
vaderland.
In zijn antwoord vorklaarde Hitier o.m.: Gedragen
en gesterkt voor het vertrouwen en de toestemming,
die Gij. mijnheer de Rijkspresident. mii en mijn regen-
ring schonkt, konden wij met behartiging van de
eer en rechtgelijkheid van het Duitsche volk een po
litiek volgen, welker einddoel steeds slechts «as het
herstel van een werkelijken en oprechten vrede. Wij'
gevoelen het als een bizondere genadige lotsbeschik
king in U, mijnheer de Rijkspresident, als onzen op
persten beschermheer voor ons willen en. handelen
een getuige te bezitten, die de geheele wereld kan en
moet bewijzen de oprec htheid van onze bedoelingen.
Voor de eerste maal sedert jaren heeft te Berlijn
weer een groote reveille plaats gehad door het muziek
corps van de groep landspolltie.
Den geheelen ochtend was het in de Wilhelmstrasse
zeer druk. De menigte begroette dc vreemde diplo
maten en de verschillende deputaties, die zich naar
de receptie van den Rijkspresident begaven, met groo-
ten bijval.
Na de receptie verscheen v. Hindenburg eenige ma
len voor het venster. Hij werd door de menigte luidt
toegejuicht, waarna het Deutschlandlied werd gezon
gen.
Zaterdag J.1.. des namiddags 2 uur kwam het college
van hoofdingelanden der banne Oude Nlcdorp In ver
gadering bijeen, welke vergadering ingevolge het nieu
we algemeen reglement van bestuur voor de Water
schappen in Noordholland voor het eerst in het open
baar werd gehouden.
Aanwezig waren alle leden van het Dag, Bestuur
en alle hoofdingelanden.
Nadat de notulen der vorige vergadering onveran
derd waren vastgesteld, werd overgegaan tot onderzoek
van de geloofsbrieven van den nieuw benoemden voor
r.ltter. tevens lid van het Dag. Bestuur en van den
nieuw benoemden hoofdingeland, den heer A. Mole
naar. De voor dit onderzoek door den voorzitter aan
gewezen commissie rapporteerde bij monde van der
heer Waiboer, dat de geloofsbrieven en bijbehoorend»
bescheiden in orde woren bevonden, weshalve de com
missie adviseerde tot toelating.Conform dit advies wen
besloten. Hierna werd overeenkomstig het nieuwe alg
reglement vastgesteld een reglement van orde voor
vergaderingen van hoofdingelanden en werd datrrv
vastgesteld een ambtenarenreglement voor de banne.
In verband met het voorschrift in het nieuwe al|
reglement betreffende zekerheidstelling door den per
r.ingmeester werd besloten dat de penningmeester z*
hrheld zal stellen tot 1/10 van de gemiddelde ontvang
Dien over de laatste 5 jaren overeenkomstgi het voor
schrift in art 117 der gemeentewet, geldende voor de
gemeente-ontvanger. De zekerheidstelling zal geschü
den door het in onderpand geven van effecten.
Naar aanleiding van een ingekomen brief van de
Hcofdingenieus-Directeur van den Prov. Waterstas
betreffende overdracht in beheer en onderhoud v»
ean gedeelte van den Oude Niedorperweg en van dJ
z.g. Nieuwen Weg asn de provincie Noordhollan
werd besloten aan het Dag. Bestuur machtiging te g
ven om na onderhandeling een overeenkomst te sluit*
onder voorwaarde, dat voor overdracht van bedoek
weggedeelten door de banne ten hoogste wordt vergoc
het bedrag van de normale onderhoudskosten per 1
lometer en niet het bedrag, door den Prov. Wate
siaat aangegeven. Conform het voorstel van het Da
Eestuur werd besloten om den Moerbeek-weg in eige
dom en beheer over te dragen aan het Hoogheemraa
sohap Noordhollanda Noorderkwartier, die dezen w
onder profiel zal brengen en van een nieuwe deklai
zal voorzien, hetgeen zal kosten pl.m. f 3900. Hlervo
zal door de banne de eerste 30 jaren worden voldai
f 640 per jaar en daarna bij voortduring f 400 per jai
Er zal omtrent de aan te gane overeenkomst nad
worden geconfereerd met voornoemd hoogheemras
schap.
Na de rondvraag, welke geen meldenswaardige t
sprekingen' opleverde, sloot de voorzitter de vergaé
ring. den ledèn een gelukkig nieuwjaar toewenschent