HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOct. Wondervogel. Radioprogramma VUEGRAMP IN BELGIE. Tien dooden. VOORNEMENS VOOR 1934 IN SOWJET-RUSLAND. Het tweede Vijfjarenplan. Ingezonden stukken. Ernstig auto-ongeluk te Roermond. HINDENBURG ONTVANGT DE RIJKSREGEERING. BANNE OUDE NIED0RP. E innibalvliegtuig van den dienst Brussel- Londen tegen een hoogen zendmast te pletter geslagen. Zaterdagvoormiddag om Britsch Hannibalvliegtuig Brus6el-Londen tengevolge gen een der 285 M. hooge het station Ruysselede te Aan boord bevonden zich en een radio-telegrafist, 8 10 inzittenden kwamen om tien uur is een van den dienst van den mist te- zendmasten van pletter gevlogen, behalve de piloot passagiers. Alle het leven. Nadere bijzonderheden. Omtrent het ongeluk vernemen wij nader, dat het Hannibalvliegtuig de G.A.B.L.V. van de Imperia! Airways om 12.20 van Brussel is vertrokken. De drie 285 Meter hooge radiomasten bij Ruysselede worden in evenwicht gehouden door lange staalkabels, wel ke schuin van de toppen der masten naar den grond zijn gespannen. Door de mist waren deze staalkabels vrijwel niet te zien en zoo kon het gebeuren, dat het vliegtuig een der kabels raakte, welke op 80 Meter van den top afbrak. liet toestel vloog namelijk zeer laag. 300 Meter staalkabel kwamen beneden neer. Ook de geraakte vleugel van het Hannibalvliegtuig knapte af en stortte neer, evenals bet vliegtuig zelf, dat op den straatweg neer kwam vlak bij de radio- mast Een drietal personen waaronder twee be ambten van den radiodienst zagen het on geluk gebeuren en schoten haastig toe, om te redden wat er nog te redden viel. Zij zagen het toestel neerkomen, dat door den schok totaal werd vernield. Het schijnt, dat alle in zittenden op slag gedood zijn, althans heb ben de omstanders geen enkel geluid of ge kerm gehoord. De redders wilden zich toegang tot de ca bine verschaffen, toen de benzinetank ont plofte. Het vuur zette het vliegtuig onmid dellijk in lichtelaaie. De drie redders deden nog vruchtelooze pogingen om dc overleven den, Indien dezen er ong waren, te bergen, doch zij konden niets meer doen. Een hun ner bekwam ernstige brandwonden aan ar men en handen. De beide anderen bekwa- slechts lichte brandwonden. Zooals reeds gezegd, is het toestel geheel uitgebrand. De verkoolde lijken van de In zittenden werden later in een hoek van de cabine opeengedrongen gevonden. Het parket van Brussel werd oumiddellijk ge waarschuwd en kwam korten tijd later ter plaatse om een onderzoek naar de oorzaken van de ramp in te stellen. De piloot was de heer John Moore Gittrns, die reeds vanaf het jaar 1929 in dienst van de Imperial Airways heeft gevlogen. Onder de slachtofiers een Nederlander. Oorspronkelijk werd medegedeeld, dat een der om gekomen passagiers was do heer Berge uit Engeland. Vast is komen te staan dat de heer Berge niet in dit toestel heeft gezeten, doch dat een Nederlander slachtoffer is geworden, nl. de heer Gerard Mes uit Amsterdam, oud 33 jaar, geboren 30 12-1900. Het slachtoffer is dus juist op zijn geboortedag gedood. Aan het einde van dit tweede Vijfjarenplan moet de opbouw van de Sowjet-Rusland voltooid zijn. MOSKOU: I-Iet telegraafagentschap der Sowjet- Unie publiceert bijzonderheden inzake 't tweede vijf jarenplan, dat op den a.s. zeventienden partijdag der Communistische Partij zal worden behandeld. Dit tweede vijfjarenplan sluit aan bij de resultaten van het eerste vijfjarenplan. In de inleiding wordt dan ook een overzicht gegeven van de ontwikkeling der Russische industrie, van den landbouw en het cultureele leven. Aan het eind van het tweede vijf jarenplan moet de opbouw van de Sowjet-Russische .voltooid zijn. De in de inleiding gestelde principes zijn in ver schillende hoofdstukken ingedeeld. Het eerste behan delt den opbouw van de economie. Aan het einde van het tweede vijfjarenplan moet de productie der ge- heele industrie een waarde hebben van 103 milliard roebel (bij een prijsstand van 1925—1927). Aan het einde van het eerste plan bedroeg de productie 45 milliard, hetgeen, vergeleken met den toestand voor den oorlog, reeds een negenvoud beteekent. In den loop van het tweede plan moet verder de productie van den landbouw het dubbele gaan bedragen vergele ken met die van het eerste plan. De resultaten van de veeteelt moeten opgevoerd worden tot 225 Ook de verkeerstoestanden moeten in deze periode aan zienlijk worden verbeterd. Het tweede hoofdstuk behandelt het bouwbedrijf tij dens het tweede vijfjarenplan, o.a. wat aan fabrieken en landbouwbenoodigdheden gebouwd moet worden. De groote industriecentra moeten worden getransfor meerd in goedgeorganiseerde steden. Het derde hoofdstuk betreft de cultureele proble men. Belangrijke middelen zullen beschikbaar wor den gesteld voor hygiënische doeleinden. An-alpha- bètisme en semi-analphabetismc moet geheel ver dwijnen. In de steden en op' het platteland wordt leerplicht ingevoerd. Het laatste gedeelte der principes behandelt ten slotte de noodzakelijkheid, dat aan het einde van het tweede vijfjarenplan het kapitalisme in Sowjet- Rusland volkomen opgeheven moet zijn. Van het rapport, dat Molotow heeft' uitgebracht aan de Centrale Executie over het economisch plan 1934 is thans een uitvoerig overzicht gepubliceerd. In dit plan is dc eisch opgenomen om de productie der groote industrie nog 21 op te voeren. De stroomproductie moet worden gebracht op 19 mil liard K.W.U. Op landbouwgebied zal zoowel de op brengst aan graan als ook aan industriecultures, vooral katoen, vlas en suikerbieten worden opge «dreven. Men zal 540 tractorenstations scheppen. Het tractorenpark zal met 42 vergroot worden. M. de Red., Mag ondergeteekende een plaatsje in uw veelgele zen blad. bij voorbaat mijn dank. Velen met mij zullen Zaterdagavond j.1. met veel belangstelling de aankondiging van de „Pelikaan" hebben tegemoet gezien cn het gesprokene dat voor de landing door de Radio is uitgezonden, nauwkeurig hebben gevolgd. Toen dan eindelijk het geronk der motoren hoor baar werd, dacht ik, wat zal de rrienigte, en in 't bij zonder de naaste bloedverwanten, in spanning ver- keeren. Ik voor mij wil hier gaarne erkennen, alhoe wel ik niet op Schiphol aanwezig was, verkeerde op dat moment in de uiterste spanning; doch do span ning steeg wel ten top toen naar ik meende te hooren dat het vliegtuig niet kon dalen, en al zoo weer in de mist en duisternis verdween. Wat zal er in menig hart toen wat zijn omgegaan. Even later was ik dan ook zeer verheugd te hoo ren, dat de „Pelikaan" veilig was geland. De hulde aan de wakkere mannen gebracht, was hier ten zeerste op zijn plaats, hot is voorwaar een prestatie welke met geen pen te beschrijven is. Ook mijn wanne hulde voor deze mannen. Doch geachte lezers en lezeressen, meen ik, nu het jaar 1933 ten einde is, uw aandacht nog even op een ander vliegtuig te mogen vestigen, een vliegtuig wel ker aankondiging al 7.00 vaak heeft plaats gehad, doch helaas niet heeft kunnen landen; ik twijfel niet bij het eind van mijn bedoeling, zullen de lezers en lezeressen mij wel begrijpen, althans ik hoop het. Het vliegtuig door mij bedoeld is het levensvlieg tuig, welke ook voorzien is van een dappere beman ning en tevens een kostbare lading. Zooals reeds boven door mij is gezegd, heeft de aan kondiging al reeds vaak plaats gehad, doch bij de vele malen dat het niet kon landen, verflauwde wel iswaar de belangstelling. Zondagavond j.1. zag ik in mijn verbeelding het was zoo bij twaalven, op een groot vliegterrein een groote schare menschen, wachtende op de reeds zoo vaak aangekondigde komst van het vliegtuig. Luid was het geejuich dat eindelijk het lang ver wachte toestel in zicht kwam, de motoren ronkten, de bemanning blij de voor hen al zeer vermoeiende tocht eindelijk te hebben volbracht, de massa toeschouwers zwijgen als het graf, een oogenblik nog, en het toestel verdwijnt weer in de duisternis. Of nu de leiding, of misschien de leiders meenden dat landing vooralsnog te gevaarlijk was, of dat de piloot het om een of andere oorzaak raadzaam achtte nog niet te dalen, dit weet ik nie.t, in ieder geval het vliegtuig verdween, en daarmee een groote menigte van het terrein. Zij die meenden nog te moeten blijven wachtten in de hoop, dat het vliegtuig zich weder zou laten zien, deze hoop zal wel ijdel zijn. Het is twaalf uur, de torenklokken kondigerr-met een luid bim-bam het einde van het oude, en daarmee het begin van hot nieuwejaar aan. In menig gezin en feestelijke bijeenkomsten klinken de glazen, men wenscht elkaar wederzijds een gelukkig en voorspoe dig nieuwjaar. In politieke kringen en bijeenkomsten worden na beschouwingen over 1933 gehouden, en nieuwe denk beelden voor het nieuwe jaar besproken. In kerkelijke kringen, ik denk hier vooral aan de verschillende predikanen en kerkbesturen, men zucht dat in het jaar 1933 weer zooveel menschen de kerk den rug toegekeerd hebben, want de financieele lasten, drukken hier ook al zoo zwaar. De dikke muur waar mon de kerk zorgvuldig in sluit, wordt nog eens met dè meeste aandacht, nage zien, óf er zich hier of daar ook scheuren in bevin den, en of het fundament nog in orde is. Voor vreemd gespuis neme men zich in acht, men kan als een en ander in orde is bevonden, het nieuwe jaar weer gerust tegemoet gaan. Nóg altijd staat een massa menschen op het vlieg terrein, koud en hongerig. Het vliegtuig komt god dank weer in 't zich, maar ach, de lichten op het vliegveld zijn met de reeds eerder verdwenen menigte ook uitgedoofd, uc piloot, gedachtig aan het woord veiligheid voor alles, daal: niet, stelt algemeen belang boven persoonlijk belang. De klokken verstommen, het gerinkel der glazen houdt op, de bijeenkomsten wor den gesloten, het motorgeronk sterft weg, de massa wacht, het is 193-4. Wieringen, 31 Dec. 1933.' B. v. HOUTEN. Van Ewijcksluis, 1 Jan. 1934. M. d. R., Vriendelijk verzoek voor een klein, plaatsje in uw blad, waarvoor mijn dank. WAAR MOET HET HEEN? Deze vraag stelde ik mijzelf, toen ik het bericht las in uw blad van jl.I. Donderdag, dat luidde: Droeve tijding. Volgens dit. bericht zou de Minister aan ons Gemeentebestuur bericht gezonden hebben om het loon in werkverschaffing te brengen van 30 op 27 cent per uur. Afgezien van eiken politieken invloed, heb ik mij geërgerd aan dit bericht, ofschoon ik er verder nog niets van wceL Mocht het echter waar zijn, dan kan ik mij niet begrijpen dat zooiets moet gebeuren door de regeering om daarmede dan zeker de crisis to be strijden. En volgens mijn vasto overtuiging, zal dc crisis nog dieper cn grooter omvang krijgen ais de loo nen lager worden. Waar geen inkomen is, daar is ook geen koopkracht en waar geen koopkracht is, daar is de handel dood. Waar dc consument niet kan koopen en betalen, daar heeft het product geen waarde. Het een is nauw verbonden aan het andere. Als alles op deze menier vermoord wordt: boerenbe drijf, middenstand en arbeid, waar moet dan tenslotte de belasting vandaan komen. De Minister van Financiën heeft wel nieuwe ver hoogde belastingen doen voorstellen en aangenomen gekregen, maar op deze manier zal het niet ver meer af zijn, dat niemand zijn belasting kan voldoen; de menschen hebben genoeg te doen om in 't levenson derhoud te voorzien, niet alleen de arbeiders, maar de geheele samenleving. Arbeiders en kleine bazen of z.g.n. prutsers, ik be doel met deze laatste kleine eigen boerenbedrijfiVs Het is diep treurig hoe arm of de menschen «jn. Arbeiders krijgen nog niet genoeg orn hun levens onderhoud te bestrijden; de grootste armoede grijnst jé tegen als je zoo hier en daar komt. Dat is precies zoo bij de kleine boeren. De producten zijn vanwege de niet aanwezige koopkracht der groote menigte 7.00 goed als waardeloos, terwijl landpachten, hypotheek eii lasten even hoog zijn. Wanneer de crisis bestreden moet worden, dan moet er voor gezorgd worden voor goed loon voor den ar beider, die de vergroote massa vormt voor de afname van het product. Mocht ik volgens inzicht van andoren verkeerd oor- deelen, kort dan de loonen van de allerhoogste inko mens, dat legt gewicht in dc schaal en dan blijven wij gevrijwaard voor een verdere inzinking der crisis en moordaanslag op de economie. C. SMIT. Een zwaar, twee lichtgewonden. Den nacht van Nieuwjaarsdag omstreeks half twee had op den boek Schuitënhcrp—Bakkerstraat en Ivloosterwandstraat te Roermond een botsing plaats tusschen een taxi en een luxe auto, bestuurd door den heer H. uit Roermond. Dö taxi kwam op het trottoir terecht en reed daar den heer Welters aan, rijwielhandelaar hier ter stede. Deze werd zwaar ge wond. Hij is in ernstigen toestand naar het zieken huis overpehracht. De bestuurder van de taxi en een der inzittenden van de luxe auto, liepen lichte verwon dingen aan hoofd en gelaat op. Belde wagens wer den zwaar beschadigd. WOENSDAG S JANUARI- HILVERSUM (1875 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; 9.30 Onze Keuken door P. J. Kers Jr.; VPRO.: 10.00 Morgenwijding; VA RA: 10.15 Uitzending voor de arbeiders In de Continu bedrijven; 12.00 De Notenkrakers; 1.30 Gramofoonmu ziek; 2.15 Knipcursus; 3.00 Voor de kinderen; 5.30 De Flierefluiters; 6.15 Orgelspel door Cor Steljn; 7.00 De Bokssport; 7.20 Spaansche liederen; 8 00 Herhaling S. O.S.-berichten; en Vaz Dias; 8.15 VARA-orkest; 900 Radio-tooneel; 10.00 Orkest, 11-00 GramofoonmuzIeJc. 12.00 Sluiting. HUIZEN (296 M.) NCXRV.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gramo foonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Harmonium- bespeling; 12.00 Politieberichten; 12.15 Gramofoonmu ziek; 12.30 Kwintet; 1.15 Kinderzang; 1-45 Kwintet: 2.30 Praatje voor jeugdige postzegelverzamelaars; 300 Gramofoonmuziek; 3.45 Verzorging zender; 4-00 Plano recital; 5.00 Kinderuurtje; 6,00 Landbouwhalfuurtje;; 6.30 Onderwijsfonds voor de Binnenvaart; 7 00 Politie berichten; 7.15 Ned. Chr. Persbureau; 7.30 Declama tie; 8.00 Orgelbespeling; 9.00 Lezing, 9.30 De Holland- sche Kamermuziekvereeniglng; 10 30 Gram.muzlek. LUXEMBURG (1191 M.) 7.50 Kinderconcert; 8.40 Concert; 9.20 Concert BRUSSEL (500 M> 12.20 Populair concert; 1.30 Concert, 5 20 Omroeporkest 6.35 Orkest; 8.20 Idem; 10.15 Dansmuziek. KALUNDBOïn (1153 M.) 11.20 Strijkorkest: 1.20 Gram.muzlek; 2.50 Omroep-or- kes; 7.20 Idem; 9.35 Vioolspel, 10.20 Jazzband. BERLIJN (419 M.) I.55 Gramofoonmuziek; 2.40 Idem, 5.55 Weekoverzicht HAMBURG (372 M 10.50 Orkest, 11,40 Idem, 12 40 Concert 1-55 Dansmuziek 5.45 Gramofoonmuziek; 7.25 Orkest LANGENBERG (472 M.J II.20 Grammuzlek; 5.55 Idem 920 Concert. DAVENTRY (1554 M.) 1220 Orgelconcert; 1.05 Orkest, 3.20 Pianospel; 5.05 Gramofoonmuziek; 7.50 Pianorecital; 820 Concert; 10.10 Idem; Tl.10 Dansmuziek. PARIJS EIFTEL (1446 M.J 825 Trio. PARIJS RADIO (1725 M.) 1225 Gramofoonmuziek; 12.50 Orgelconcert; 1.25 Gram. muziek; 7.05 Ident; 7.40 Idem, 8.05 Concert MILAAN (331 M.) 5.20 Gram.muziek; 7.30 Idem; 9-50 Dansmuziek. ROME (441 M.) 5.40 Gram.muziek; 8.20 Opera-uitzending. WEENEN (517 M 6.45 Opera; 9 45 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.J .5.40 Jazzmuziek; 7.20 Vioolrecital; 1020 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.10 Omroeporkest; 8.30 Opera. DONDERDAG 4 JANUARI- HILVERSUM (1875 M.) AVRO.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voordracht; 11.00 Orgel concert door Frans Hasselaar; 12.00 Omroeporkest; 12.40 Tuschenspel van gramofoonmuziek; 2-15 Halfuur voor de vrouw; 2.45 Omroeporkest; 3.15 Pianorecital; 3.45 Overschakeling zender; 4.00 Halfuur voor zieken en ouden van dagen; 4-30 Gramofoonmuziek; 5.00 Half uur voor groote kinderen; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 6 30 Sportpraatje door H. Hollander; 7.00 Ko- Lajos; 7.45 P.T.T.-kwartiertje; 8.00 Vaz Dlas: 8 05 Gra mofoonmuziek; 8.15 Concertgebouworkest; 10.30 Gra mofoonmuziek; 11.00 Vaz Dias; 11.15 Dansmuziek. HUIZEN (296 M.) KRO; 8 00 Morgenconcert; NCRV: 10.00 Gramofoon muziek; 10.15 Morgendienst; 10-45 Gram.muziek; K.R. O.: 11-00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig half uurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest; NCRV.: 2.00 Cursus fraaie handwerken; 300 Gramofoonmuziek 3.30 Verzorging zender; 4.00 Bijbellezing; 5,00 Cursus handenarbeid; 5.30 Lied eren recital; 6.30 Gramofoon muziek; 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Weekoverzicht; 8.00 Dameskoor; 9.00 Ouderuurtje 9.30 Gramofoonmuziek 10.05 Vaz Dias; 11.15 Gewijd programma. LUXEMBURG (1191 M.) 7.50 Concert; 8.40 Idem; 10.50 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Orkest; 1.30 Gram.muzlek; 5.20 Orkest; 6.35 Id.f 8.20 Omroeporkest, 9.30 Idem. KALUXDBORG (1153 M.) 11.20 Strijkensemble; 7.20 Concert; 10.15 Dansmuziek. HAMBURG (372 M 12.40 Gevarieerde muziek, 1.55 Gram.muzlek, 3.20 Or kest; 11.20 Populair concert LANGENBERG (472 M.) 11.20 Orkest; 12.55 Gram.muzlek; 11.20 Pop. concert DAVENTRY (1554 M.) 120 Gram.muziek; 4.10 Sollstenconcert; 4.35 Orkest; 7.50 Studentenliederen, 9.55 Concert; 11.05 Dansmuziek PARIJS EIFTEL (1446 M.) 7.50 Gramofoonmuziek; 8.35 Idem. PARIJS RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem, 7.40 Idem. MILAAN (331 M.) 5.20 Gram.muzlek; 8.20 Opera-uitzending. ROME (441 M.J 5.15 Gramofoonmuziek; 8.00 Concert WEENEN (517 M 6.20 Omroeporkest; 9.50 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.) 720 Populair concert; 9.20 Dansmuziek. BEBOMIINSTKR (166 M 5.20 Gramofoonmuziek; 6.35 Omroeporkest; 7.05 Hon- gaarsche en Zigeunermuziek; 7.50 Opera. Nog praten we steeds van de Indië-vlucht, Wat waren dat even piloten: „De Zilvermeeuw vliegt niet", zoo liep het geru „Een motor Kapot, ze gaat niet in de lucht!" Maar wat dan? Men was spoedig besloten! Daar fladdert de pracht-Pelikaan van haar nest, Door den wil van oud-Holland gedragen, Met een machtigen slag doet ze zwijgend haar bew En ze lapt op haar weg Kingsford Smith en de rest, Elk record werd met stukken geslagen! En nu we dan juichen: „Do taak is volbracht". Of we lezen t bericht mot een randje, Nu ontroert ons weer dubbel het liedje In den nacht, De Kerstgroet, dien Bandoe-ng aan 't moederland bracht, Toen ze keerden voor d eer van hun landje! Hoera voor de Jongens, vermetel en stoer, Iloera voor dit pracht-Pelikaantje, Voor Smirnoff en Beukie, voor Grosveld en Soer, Je haalde het, jongens, al was het een toer, En al floot er de wind door je vaantje! Je kwam weer behouden op Schiphol terug, Na je dagen van worst'len en hopen, En al sloeg je'records, en al deed je het vlug. Zóó zien we je wonder van heen cn terug, Je bouwde een schitt'rende Hollandsche brug Tusschen Nederland's grond en dc Tropen! Januari 1934. KROES. (Nadruk verboden.) Voldoening over In 1933 bereikte resul taten. Ter gelegenheid van de ontvangst van de Rijksre- geering hield Rijkspresident v. Hindenburg een toe spraak, waarin hij er zijn voldoening over uitsprak, dat het jaar 1933 Duitschland uit de binnenlandsche verdeeldheid, uit het geharrewar der partijen en do belangentegenstellingen opwaarts heeft gevoerd tot staatsbewuste eenheid cn het geloof aan zich zelf. Ge steund door dezen geest is het dc Rijksregeering in samenwerking met het Duitsche bedrijfsleven gelukt millioenen werkwilligen weer aan den arbeid te hel pen. De Rijkspresident dankte de ministers, in hot bizon- der den Rijkskanselier, voor hetgeen zij in het afge- loopen jaar hebben gepresteerd. I.aat ons in het vaste vertrouwen in de Duitsche toekomst en met Gods hulp het nieuwe jaar incaan en gemeenschappelijk verder werken voor ons geliefd vaderland. In zijn antwoord vorklaarde Hitier o.m.: Gedragen en gesterkt voor het vertrouwen en de toestemming, die Gij. mijnheer de Rijkspresident. mii en mijn regen- ring schonkt, konden wij met behartiging van de eer en rechtgelijkheid van het Duitsche volk een po litiek volgen, welker einddoel steeds slechts «as het herstel van een werkelijken en oprechten vrede. Wij' gevoelen het als een bizondere genadige lotsbeschik king in U, mijnheer de Rijkspresident, als onzen op persten beschermheer voor ons willen en. handelen een getuige te bezitten, die de geheele wereld kan en moet bewijzen de oprec htheid van onze bedoelingen. Voor de eerste maal sedert jaren heeft te Berlijn weer een groote reveille plaats gehad door het muziek corps van de groep landspolltie. Den geheelen ochtend was het in de Wilhelmstrasse zeer druk. De menigte begroette dc vreemde diplo maten en de verschillende deputaties, die zich naar de receptie van den Rijkspresident begaven, met groo- ten bijval. Na de receptie verscheen v. Hindenburg eenige ma len voor het venster. Hij werd door de menigte luidt toegejuicht, waarna het Deutschlandlied werd gezon gen. Zaterdag J.1.. des namiddags 2 uur kwam het college van hoofdingelanden der banne Oude Nlcdorp In ver gadering bijeen, welke vergadering ingevolge het nieu we algemeen reglement van bestuur voor de Water schappen in Noordholland voor het eerst in het open baar werd gehouden. Aanwezig waren alle leden van het Dag, Bestuur en alle hoofdingelanden. Nadat de notulen der vorige vergadering onveran derd waren vastgesteld, werd overgegaan tot onderzoek van de geloofsbrieven van den nieuw benoemden voor r.ltter. tevens lid van het Dag. Bestuur en van den nieuw benoemden hoofdingeland, den heer A. Mole naar. De voor dit onderzoek door den voorzitter aan gewezen commissie rapporteerde bij monde van der heer Waiboer, dat de geloofsbrieven en bijbehoorend» bescheiden in orde woren bevonden, weshalve de com missie adviseerde tot toelating.Conform dit advies wen besloten. Hierna werd overeenkomstig het nieuwe alg reglement vastgesteld een reglement van orde voor vergaderingen van hoofdingelanden en werd datrrv vastgesteld een ambtenarenreglement voor de banne. In verband met het voorschrift in het nieuwe al| reglement betreffende zekerheidstelling door den per r.ingmeester werd besloten dat de penningmeester z* hrheld zal stellen tot 1/10 van de gemiddelde ontvang Dien over de laatste 5 jaren overeenkomstgi het voor schrift in art 117 der gemeentewet, geldende voor de gemeente-ontvanger. De zekerheidstelling zal geschü den door het in onderpand geven van effecten. Naar aanleiding van een ingekomen brief van de Hcofdingenieus-Directeur van den Prov. Waterstas betreffende overdracht in beheer en onderhoud v» ean gedeelte van den Oude Niedorperweg en van dJ z.g. Nieuwen Weg asn de provincie Noordhollan werd besloten aan het Dag. Bestuur machtiging te g ven om na onderhandeling een overeenkomst te sluit* onder voorwaarde, dat voor overdracht van bedoek weggedeelten door de banne ten hoogste wordt vergoc het bedrag van de normale onderhoudskosten per 1 lometer en niet het bedrag, door den Prov. Wate siaat aangegeven. Conform het voorstel van het Da Eestuur werd besloten om den Moerbeek-weg in eige dom en beheer over te dragen aan het Hoogheemraa sohap Noordhollanda Noorderkwartier, die dezen w onder profiel zal brengen en van een nieuwe deklai zal voorzien, hetgeen zal kosten pl.m. f 3900. Hlervo zal door de banne de eerste 30 jaren worden voldai f 640 per jaar en daarna bij voortduring f 400 per jai Er zal omtrent de aan te gane overeenkomst nad worden geconfereerd met voornoemd hoogheemras schap. Na de rondvraag, welke geen meldenswaardige t sprekingen' opleverde, sloot de voorzitter de vergaé ring. den ledèn een gelukkig nieuwjaar toewenschent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 2