Kijken is Koopen bijCLOECK
de ramp van de
„emeraude'
De mist doorboord.
de Aardbeving in
britsch-indie.
steun aan den
tuinbouw.
No. 23330
Int. Telef.
No. 20
8 PAGINA'S.
Spaansch dorp ingesneeuwd.
Britsch stoomschip in nood.
Veelbelovende knapen.
Tot nu toe 100 dooden.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
op den Haarlemmerweg.
Radiorede ran minister De Graeff.
Welkom in Alkmaar.
Woensdag 17 Januari 1934.
Postrekening
SCHAGER
77ste Jaargang. No. 9**5
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week; Dinsdag. Woensdag. Donder
dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-t
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
7*9
De catastrophe overal groote ont
roering gewekt. - Ofschoon er nog
geen zekerheid bestaat, schijnt
het slechte weer wel de oorzaak
te zijn.
Parijs. De vliegtufgcatastrofe bij Cor-
blngy met de „Emeraude', waarbij 10 per
sonen om het leven kwamen, heeft In de
bladen groote ontroering verwekt Pas over
eenige dagen zullen de noodige Inlichtingen
worden gepubliceerd en h*»t Is waarschijnlijk
dat er eenige punten nimmer zullen worden
opgehelderd. Verklaringen van getuigen zijn
t chter eensluidend, nl. dat het weer dien dag
afschuwelijk was; de storm was hevig, het
bliksemde fel en regen wisselde met sneeuw
af. Het schijnt dus dat hel slechte weer de
oorzaak van de ramp is. Eenige andere go-
tuigen verzekeren evenwel dat de antenne
van het vliegtuig met een electrischen draad
In aanraking kwam en in brarld vloog. De
ontploffing van een cylindcr met samenge
perste lucht, welke voor het starten der mo
toren diende, bezegelde het lot van het vlieg
tuig.
De „Ma tin" weet nog mede te deelen, dat
op het moment, dat het ongeluk geschiedde Cor-
bigny plotseling in duister werd gehuld. De „Emé-
raude" vloog toen vrij laag, zoodat het zeer waar-
schijn'ijk is, dat het vliegtuig tegen een bovengrond-
sche hoogspanningslciding is gevlogen.
Görlng betuigt deelneming.
Göring, de Duitsche rijksminister voor de lucht
vaart, heeft minister Cot een telegram met betuiging
van deelneming gezonden.
„Air France" en K.LM.
De K T. M. heeft de „Air France" telegrafisch haar
deelneming betuigd.
Naar de K.L.M. mededeelt, staat zij met de „Air
France* in zeer nauwe betrekking; in den chef van
dienst, "den heer Noquès. en den chef van den tech-
nischen dienst, den heer Balazuc, welke beiden bij
dit ongeval zijn omgekomen en met wie geregeld be
sprekingen werden gehouden, verliest de K.L.M. ook
persoonlijke goede vrienden.
Namen der slachtoffers.
De volgende tien personen had
den plaats genomen in de „Eme
raude", en zijn om het leven ge
komen:
Pasquier, gouverneur-generaal
van Indo-Chna; kapt. Bussault,
zijn adjudant; Chaumié, direc
teur van de burgerlijke lucht
vaart in het ministerie van lucht
vaart; mevr. Chaumié; Balazuc,
directeur-generaal van de tech
nische diensten in het ministe
rie van luchtvaart; Nogues. chef
v. d. exploitatie der Mij. „Air-de
Franco". Larrieu, belast met een
missie bij het ministerie van
luchtvaart; de piloot Launay; de
mecanicien Crampell; do radio-
telegrafist Querel.
Pasqulr, gouver-
nenr-general van
Indo-Chlir.'i, een
der slachtoffers
van de ramp met
de Emeraude.
Bijzonderheden over het toestel en zijn
vluchten.
De „Emeraude" is gebouwd door de Dewoitine
vliegtuigenfabrieken te Toulouse, en was de eerste
ling van een serie van zes snelle verkeersvliegtui
gen in opdracht gegeven door de „Air France". Het
verongelukte toestel vestigde in het najaar de aan
dacht der vakwereld op zich door een reeks snelle
vluchten. Zoo maakte het vliegtuig, dal uitgerust
is met drie Hispano Suiza motoren van 575 p.k. elk.
en dat een rcissnelheid van 250 km. per uur en een
maximum snelheid van 300 km. per uur kon ontwik-
Het vee kan geen voedsel meer vinden.
Het dorp Griegos is reeds verscheidene dagen door
sneeuw geblokkeerd. De sneeuwlaag heeft reeds een
dikte van ruim 50 c.M. Het vee dringt tct op de
erven der boerderijen door, daar het geen voedsel meer
kan vinden. Er wordt een hulpdien.ot*met vliegtuigen
georganiseerd.
Het heeft een groot lek, waardoor voortdu
rend watermassa's het schip binneustroo-
men.
Uit San Francisco, 16 Jan. V.D. Het 5000 ton
metende Rritsche s.s. „Cape Cornwall" heeft langs ra
d"o lelegrafischen weg noodseinen gegeven. Het schip,
dat 10 man aan boord heeft, heeft een groot lek. Voort-
djrend stroomen de watermassa's het schip binnen.
Nadere bijzonderheden ontbreken nog.
kelen, onder besturing van Marcel Doret en vlucht
van Parijs naar Londen in den tijd van 1 uur 7 mi
nuten.
Ook nam het deel aan de reis naar Rusland van
den Franschen luchtvaart-minister Pierre Cot Ver
der werden snelle vluchten gemaakt van Parijs naar
Marseille en terug, van Parijs naar Cassablanca en
Dakar in West-Afrika en terug en vervolgens de
vlucht van Parijs naar Malmö. waarbij op de terug
reis op 23 November, een tusschenlanding werd ge
maakt op Schiphol.
De laatste reis. die zoo'n onfortuinlijk einde moest
vinden, was de vlucht van Fransch Indo-China. Al
deze reizen werden uitgevoerd om te komen tot de 100
vlieguren, die met de „Emeraude" met volledige be
lasting moesten worden gemaakt, alvorens het vlieg
tuig op de vaste lijnen in geregeld gebruik zou mogen
worden genomen. De bedoeling was. zooals men weet,
het vliegtuig in dienst te stellen op de lijn Parijs—
Saigon.
De „Emeraude". officieel goheeten Dewoitine D. 332,
was en geheel metalen vliegtuig van 29 meter vlucht-
wijdle ognevcer 17 meter lengte en 5.25 meter hoog
te. Het woog leeg 4144 kg.
Interpellatie in de Kamer naar aanleiding
van het vliegongeluk.
Pierre Cot, de minister van luchtvaart, is terugge
keerd van de plaats waar de F.méraude is neergestort.
In de wandelgangen van de Kamer heeft het bericht
van het ongeluk groote opwinding veroorzaakt. Eenige
afgevaa.digden hebben reeds aangekondigd, dat zij
den minister van luchtvaart zullen interpelleercn.
Het onderzoek naar de oorzaak.
Volgens het laatste bericht uit Parijs heeft het eer
ste ondorzock naar de oorzaak van de ramp tot resul
taat gehad, dat de catastrophe geweten moet worden
aan den feilen storm, waardoor de stuurinrichting
van het toestel onklaar is geworden. De piloot is tot
het laatste oogenblik koelbloedig gebleven en Leeft
nog getracht zijn toestel weer op te richten, hetgeen
niet .neer is gelukt. De doodstrijd van dc passagiers
moet slechts kort zijn geweest. Men is er in geslaagd
de lijken te identifieeeren. Er zijn oo 1% K.M. van de
plaat«. waar het tontel is neergekomen, stukken van
het vliegtuig gevonden.
Diefjes van 7—12 jaar.
De politie te Schoonhoven is er in geslaagd, de da
ders op te sporen van een serie kleine diefstallen, die
bij een aantal winkeliers den laatstcn tijd zijn ge
nlcegd. Het zijn tien jongens, van wie de oudste 12
jaar. de jongste 7 iaar is. die gezamenlijk of groeps
gewijze zich schuldig maakten aan het wegnemen van
snoeperijen en dergelijke uit winkels of pakhuizen. De
oudsten van dit clubje oefenden op de jongsten een
zoodanigen invloed uit. dat zij zich niet drufden ver
zetten en zich als willoos werktuig lieten gebruiken.
Enkelen hebben hekend zich ook te hebben schuldig
gemaakt aan het ingooien van ruiten van de open
bare school.
Belangwekkende uitvinding voor de
scheepvaart.
Een van de grootste vijanden van de scheepvaart
was tot nu toe de mist Was het, want door een
belangwekkende uitvinding van een Amerikaanschen
zeeman, zal men het gevaar nu voor een groot ge
deelte kunnen bezweren. De uitvinding berust op het
doorboren van den mist langs fotografischen weg, en
wordt reeds toegepast op het mailschip „Manhattan",
waarvan wij hieronder een afbeelding zien.
Op de commando-brug staat een camera waarmede
foto's worden genomen met behulp van infra roode
stralen, welke in staat zijn mist en rook te doorboren.
Het ontwikkelen en afdrukken van de film kan in 45
seconden geschieden. De officier van de wacht kan
voor een haven of waar ook als het mist een
foto nemen, en met den afdruk de situatie bepalen.
Ook is het mogelijk, met behulp van de infra-roode
stralen in dichten mist, langs fotografischen weg de
positie te bepalen van andere schepen tot op een af
stand van drie tot vijf mijlen.
Over do ontwikkeling nog dit. Zij geschiedt auto
matisch en reflecteert op een glas, waarop men voor
werpen kan onderscheiden, die voor het bloote oog,
wegens den mist, niet zijn waar te nemen. Om de vijf
tig seconden kan men een nieuwe foto nemen.
Weldra zullen andere Amerikaansche schepen zul
ke camera's krijgen. Men wil de camera's ook inrich
ten voor het gebruik in vliegtuigen.
MEER DAN DUIZEND GEWONDEN. PANIEK
ONDER DE BRITSCH INDIëRS.
Reuter seint uit Calcutta: De ontzettende
aardbeving in midden- en oost-Britsch-Indlë
heeft volgens de laatste cijfers meer dan hon
derd dooden en meer dan duizend gewonden ge-
ëischt. Toen zich Dinsdag opnieuw aardschok
ken deden voelen, geraakte de Britsch-Indische
bevolking ln een paniek, Een deel van het volk
acht de aardbeving van religieuze of politieke
beteekenis. Zoo werd Dinsdag in de bazars van
de hoofdstad Nieuw Delhi verteld dat de aard
beving een belangrijke wisseling in de politieke
bestemming van Britsch-Indiö aankondigde.
Het epicentrum van de aardbeving lag. zooala thans
het instituut ln Poean meldt, zeer waarschijnlijk ln Ne
pal (Dit komt uit met hetgeen De Bilt reeds als waar-
schijnlijk meldde). In totaal werden Maandag 13 schok
ken geteld.
In het district Patna alleen al zijn 60 personen ge
dood en 407 gewond. In Gaja werden 15 dooden geteld.
Tallooze huizen stortten in. Het zomerverblijf van den
gouverneur van Bengalen is voor de helft vernield.
Ernstige schade werd ook aangericht in Allahabad en
andere steden in Noord-Oost-Britsch Indië. De spoorlij
nen van de Bengaalsche spoorwegmaatschappij zijn be
schadigd, zoodat eén groot deel van het treinverkeer is
stilgelegd. Bij Gorakpoer stortten ettelijke bruggen in.
Sterker dan de groote beving van 1032.
Omtrent de sterke aardbeving ln Britsch-Indlë deelt
het Kon. Ned. Met. Inst. te De Bilt mede:
Bij nadere bestudeering van de diagrammen der te
Bilt op een afstand van 7000 K.M. geregistreerde aard
beving, bleek gisteren, dat de oorsprong waarschijnlijk
in de streek van Nepal, Brltsch-Indië, moest gezocht
worden. Dit werd bevestigd door een bericht van net
aardbevingsstation te Bombay, vermeldende dat de oor
sprong op 1600 K.M. afstand van dit station was gele
gen.
De inmiddels ingekomen berichten uit de getroffen
streek zelve zijn dus uit een gebied op eenigen afstand
van het centrum.
De aardbeving behoort tot de sterkste, die de laatste
jaren zijn geregistreerd; de uitslagen te De Bilt waren
ongeveer even groot als bij de aardbevingen van 10 Aug.
1931 in het Al tal-gebergte en van 25 Dec. 1932 ln Kan
soef China), zij waren grooter dan bij de aardbeving van
3 Juni 1932 ln den Grooten Oceaan nabij Mexico, doch
kleiner dan bij die van 2 Maart 1933 in den Grooten
Oceaan, nabij Noord-Japan.
EEN ZWAAR GEWONDE. ROEKELOOS
RIJDEN DE OORZAAK.
Gisteravond omstreeks half acht heeft op den
Rijkstraatweg nabij do Kistenfabriek de „Phoe-
nix" te Halfweg een ernstig auto-ongeluk plaats
gehad.
Uit de richting Haarlem naderde met gTOoto
snelheid een luxe auto, bestuurd door den 19-
jarigen heer Langenberg uit Den Haag. ln de
auto waren nog drie personen gezeten nJ. de
40-jarige heer Kroon, techniker te Amsterdam,
alsmede de twee gebroeders Koenders te Haar
lem. De beide laatsten hadden ln Haarleim ge
vraagd te mogen meerijden, hetgeen werd toege
staan. De bestuurder passeerde een voor hem
rijdende auto, doch moest direct weer naar rechts
uitwijken, voor een tegenligger en om niet ia
den berm terecht te komen, gooide hij daarna
terstond weer het stuur naar links Door deze
manoeuvre en mede als gevolg van de groote
snelheid, waarmede gereden werd, begon de auto
te slingeren, kantelde en sloeg toen driemaal
overd en kop, waarna de wagen onderste boven en
totaal vernield midden op den weg bleef liggen
Van de inzittenden bleek de veertigjarige Kroon uit
Amsterdam er het ergst aan toe te zijn Zijn beide bee-
nen zijn verbrijzeld Dr. F. L. Kuipers uit Halfweg, die
Inmiddels ontboden werd verleende de eerste hulp en
oordeelde overbrenging van den heer K. naar het zie
kenhuis noodzakelijk, waarna deze per ziekenauto naar
een der Amsterdamsche ziekenhuizen werd overge
bracht. Zijn toestand is zeer ernstig. Men vreest voor
zijn leven. Van de andere inzittenden bekwam een van
de geboeders Koenders een lichte hersenschuding. Deze
kon na eerste hulpverleening naar huis worden ver
voerd. De beide anderen bekwamen slechts licht verwon
dingen.
De auto werd door de politie ln beslag genomen.
Volgens verklaringen van passeerende automobilis
ten heeft de heer K. vanaf Haarlem verschillende auto'3
met groote snelheid voorbij gereden, terwijl ook op het
oogenblik van het ongeluk de snelheid van den wagen
zeer groot was. zoodat het ongeluk moet worden toege
schreven aan roekeloosheid.
Doodat de geheel vernielde auto midden op den weg
lag, ontstond een zeer ernstige stagnatie ln het ver
keer op dezen drukken straatweg.
Marechaussee uit Sloterdijk. die eveneens assistentie
verleende, regelde dit zoo goed mogelijk, door dat in de
richting Amsterdam te leiden over het rijwielpad en
dat ln de richting Haarlem langs den vernielden wagen
Hedenavond om half acht. Een uiteenzet*
ting over de reorganisatie van den
Volkenbond.
De Minister van
Buitenlandsche
Zaken, jhr. mr. A
C. de Graeff, zal j
hedenavond om
half acht, voor
le radio mode-
deeling doen van
de inzichten, die j
hij namens dc
regeering ter kon
nis van den Vol
kenbond heeft ge
bracht, betreffen
de het streven
naar reorganisa
tie van den Vol
kenbond.
De rede van den
Minister zal ever j_
de beide Neder-
,or JHR. MR. A.QD.DE GRAEFF.
Minister van Buitenlandsche Zaken.
worden uitgezon
den.
Nederlandsche nota over de herziening
van den Volkenbond.
V.D. verneemt nog uit Genève: Het Volkenbonds
secretariaat heeft gistermorgen een Nederlandsche
nota ontvangen, getcekend door den minister van bui
tenlandsche zaken. Jhr. de Graeff. inzake de in de
laatste weken herhaaldelijk besproken plannen tot
reorganisatie van den Volkenbond. De nota zal heden
gepubliceerd worden.
Zij bevat geen eigen Nederlandsche voorstellen,
doch een beoordeeling van de door anderen gedane
voorstellen. Van de zijde van het Volkenbondssecreta-
riaat wordt medegedeeld, dat de Nederlandsche re
geering weliswaar principieel geen bezwaren heeft to
gen wijziging van het Volkenbondspakt, doch gelooft
dat er voorloopig geen mogelijkheid voor een dergelij
ke wijziging bestaat.
Het bedrag onvoldoende? -
den minister.
Vragen aan
1
Het Tweede Kamerlid Van den Heuvel heeft aan den
minister van Economische Zaken de volgende vragen;
gesteld:
1. Is de minister bereid mede te deelen: of uit de
omstandigheid, dat voor 1933 niet een hooger bedrag
dan 6.400.000 gulden wordt uitgetrokken voor steun
aan den tuinbouw, mag worden afgeleid, dat dit be
drag voldoende is om te vergoeden het verschil tus-
schen opbrengst van de producten en de vastgestelde
garantie of richtprijzen voor deze producten?
2. Indien het antwoord op deze vraag ontkennend
zou luiden, is de minister dan bereid mede te deelen;
a. welk percentage van dit verschil vergoed zal
worden met dit bedrag van 6.100.000 gulden?
b. of Zijne Excellentie plannen heeft op andere wij
ze dit tekort te vergoeden?
3. Heeft de minister bij ontkennende beantwoor
ding van vraag -1 en van vraag 2 sub b zich reken
schap gegeven van den toestand die hierdoor in me
nigte van bedrijven zal ontstaan, o.a. de onmogelijk
heid voor velen hun bedrijf voort te zetten?
Humor en ernst.
We lezen in de „Alkmaarsche Crt." het volgende, niet
van humor ontbloote voorval:
Terwijl Maandagmiddag een groot deel van Aik-
maar's Ingezetenen zich aan beide zijden van den Sta
tionsweg geschaard hadden om den nieuwen burgo»
meester feestelijk in te halen, kwamen er uit de tunnel,
waaruit de langverwachte te voorschijn zou moeten ko
men, twee Rijksveldwachters met een paar candidaten
voor het Huis van Bawarlng te voorschijn.
De jeugdige boosdoeners grijnsden bij het gezicht van
het feestelijk versierde Stationsplein en namen dank
baar hun petten af, toen zij het boven hun hoofden ge
spannen doek met het «opschrift.. Welkom" bemerkten.
De marechaussees zagen er blijkbaar wel een beetje
tegen op met hun arrestanten door de belangstellende
menigte te moeten marcheeren. Zij huurden dus een
open rijtuigje. De marechaussees reden achteruit, de
belde gevangenen vooruit.
Zoo ging het door de open gehouden straat tusschen
vlaggen en wimpels en tusschen een dubbele rij van
verraste en hartelijk juichende toeschouwers.
De klanten voor het Huis van Bewaring keken glun
der rond, namen de petten af en bogen correct naar
links en naar rechts.
Dat hun Intocht in Alkmaar zoo glorievol aou rijn,
hadden zij nooit durven droomen.
NIEUWE MIJNWERKERSSTAKING IN
FENNSYLVANIè.
32 Mijnen er bfj betrokken,
New York. Uit Wilkesbarre ln Pennsylvanle wordt
gemeld, dat door staking van 15000 mijnwerkers 20 an-
thracietmijnen ln Pennsylvanië stilliggen, terwijl in 1
mijnen slechts gedeeltelijk wordt gewerkt.