Radioprogramma
DE VROUW MET HET
GOEDE GEHEUGEN.
Het ontwaken der
Voorindische Vrouw.
DE HOOGSTE IJSGROT
DER WERELD.
VRIJDAG 9 FEBRUARI.
HILVERSUM (1875 M.)
VARA: 8.00 GramofoonmuziekVPRO-: 10.00 Morgen
wijding; VARA: 10.15 Gramofoonmuziek; 10.45 Orgelspel
door Cor Stetyn; 11.15 Gramofoonmuziek; AVRO: 12.00
Otto Hendriks en zijn ensemble; 2-30 Causerie; 8.00 Gra
mofoonmuziek; VARA: 4.00 Overschakelen zender; 4.05
Orgelspel door Joh. Jong; 430 Voor de kinderen; 5.00
Klein-orkest; 6.00 De Notenkrakers; 6.40 Lezing; 7.00 De
Flierefluiters; VPRO.: 8-00 Cursus; 8.30 De Hollandsche
Kamermuzlekvereeniging; 9.00 Cursus; 9.30 Vervolg
concert; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dlas;
10.15 Causerie: 10.45 Gramofoonmuziek; VARA: 11.00
Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (801.5 M
KRO.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30
Halfuuitje voor zieken en ouden van dagen; 12 00 Poli
tieberichten; 12.15 Concert;; 2.00 Rustpoos; 2.15 Gramo
foonmuziek, 4.00 Utrechtsch Vocaal Kwartet; 5.00 Land
en Tuinbou W-halfuurtje; 5 30 Orkest; 6.00 Gramofoonmu
ziek; 6.15 Orkest 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie; 7.40
Gramofoonmuziek; 7.45 Lezing; 8.00 Gramofoonmuziek;
815 Vaz Dias; 8.20 Programma van Brussel (Vlaamsch)
10.30 Vaz Dias, 10.35 Frank Fox en zij Weensch Colum-
bio Orkest; 12.00 Sluiting
LUXEMBURG (1191 M.)
7.00 Gevarieerd concert; 7.35 Concert; 9 00 Idem; 10.25
Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M
12.20 Klein-orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 5-20 Omroep
orkest; 7.20 Gramofoonmuziek; 10.30 Idem
KALUNDBORO (1261 M.)
2.20 Omroeporkest; 8.20 Gramofoonmuziek; 9-30 Slavi
sche muziek; 10.10 Dansmuziek.
HAMBURG (333 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 1.35 Idem; 3.20 Concert
LANGENBERG (460 M.)
12.20 Kamermuziek; 1.20 Gramofoonmuziek; 3.20 Orkest;
4.20 Idem: 940 Gram.muziek, 10.20 Concert
PAVENTRY (1500 M
12.20 Orgeldecital; 12.50 Dansmuziek; 3.20 Concert; 4.50
Orkest; 1115 Dansmuziek.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
7.50 Concert; 8.50 Vervolg concert,
PARIJS RADIO (1725 M.)
12.20 Gewade muziek; 12.50 Orkest; 905 Opera.
MILAAN (369 M.)
5.20 Gramofoonmuziek; 8.00 Idem; 8.20 Concert
ROME (421 M.)
5.20 Gramofoonmuziek; 8.00 Concert; 9 05 Idem.
WEENEN (507 M)
S.10 Concert; 4.30 Zang; 6.55 Opera; 9 40 Kamerorkest;
WARSCHAU (1411 M.)
5.40 Populair concert; 7.35 Concert; 10.00 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M)
8.45 Omroeporkest
ZATERDAG 10 FEBRUARI.
HILVERSUM (1875 M.)
VARA: 8-00 Gramofoonmuziek; VPRO.: 10.00 Morgen
wijding; VARA: 10,15 Uitzending voor de arbeiders In
de continubedrijven; 12.00 Klein-orkest; 2.00 Gramofoon
muziek; 2.45 Filmkwartlertje; 3.00 Beoefening der huis
muziek: 3-45 Overschakeling zender; 4.00 Mandoline-
ensemble; 4.30 Orgelspel door Cor Steh'n; 5 00 Letterkun
dig overzicht door A. M. de Jong: 5 20 Gramofoonmuziek;
5.30 De Flierefluiters; 6-20 De Wielewaal; 6 45 Lezing;
7.00 Gramofoonmuziek; 7.15 Gronlngsch uurtje; 8 00 Her.
haling S.O.S-berichten, en Vaz Dias; 8.15 Anno 1900. Uit
zending van muziek en voordracht van omstreeks 1900;
9.30 Toespraak; 9.40 Vaz Dias; 9-45 Vervolg Anno 1900;
11,15 Gramofoonmuziek; 12,00 Sluiting
Ze waren kort nog maar met elkaar in kennis ge
komen, de beide families de Vries cn Berkels en we
derzijds was de sympathie groot
Komt U eens een avondje, noodde Mevroow de
Vries hartelijk heusch. U moet het eens doen, da's
wel gezelligwe kennen hier nog zoo weinig men-
schen en vooral nu tegen het najaar
En de Berkels hadden toegestemd, grif toegestemd.
Ook z(j waren nog maar kort ln de stad gevestigd en
nog maar weinig bekend met menschen en gewoonten
zoodat iedere afleiding een welkome was.
En zoo was het er dan tenslotte van gekomen, nadat
eerst de Vries op een ochtend, eenige dagen nadien,
plotseling Berkel tegenkwam in de tsad. Wel. bul
derde hij met zijn gemoedelijke, zware stem, die dikke
menschen meestentijds plachten te bezitten wèl
wat hébben wij u dikwijls gezien, verschrikkelijk ge
woon avond aan avond.
Berkel excuseerde zich.
wist niet of het niet on
beleefd zou zijn gevonden
dat „zoo-maar-aanloopen
Ocb wat! schaterde
de Vriea luidruchtig
och. wat... wo zitten hier
niet in een gehucht, waar
je vooraf netjes belet
laat vragen. Je komt
maar kerel, als je zin
hebt...
Nou, antwoordde
Berkel verheugd dan
weet ik het goed gemaakt
vanavond dan meteen vanavond dan maar! Ten
minste, als U thuis bent hè?
Ja, Ja, wis en zeker! Nou uitstekend dan!
Maar 't ls niet gemakkelijk te vinden, hoor wis
kan ik toch niet.
Kom. kom, lachte Berkel, dat zal wel los
loop en. We zijn geen kinderen en we hebben een
rr.cnd nietwaar? om te vragen Dus»eerst lijn 3 en
dan Dan uitstappen bij de Laan Oost en dan
ja, dan zou ik maar eens vragen, want hier uitleggen
kan in toch niet.
Enfin, 't zal wel losüoopen! meende Berkel optimis
tisch.
's Jonge! vond hij echter, dien avond, nadat hij
met zn vrouw was uitgestapt aan de bevmste halte
da's niet mis hier! Kijk'es wat een straten! Dat 't
Ifcier nog zóó uitgebreid ls, hè? Dat had ik nooit ge
dacht, toen we hier kwamen wonen. Nou enfin,
■we zullen maar 'es vragen.
Ja, meende ook mevrouw voordat we aan 't
dwalen gaan, want dan komen we er heelemaal niet
meer uit!
HUIZEN (301 M.)
KRO: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek;
11.30 Godsd. halfuurtje; 12.15 Orkest 1.45 Rustpoos; 2.00
Halfuurtle voor de rijpere jeugd; 2,30 Kinderuurtje; 4.00
De KRO-Boys, 4.30 Cursus Schriftverbetering; 5.00 Do
KR O-Boys, 5.30 Esperantonieuws; 5.45 De KRO-Boys, 6.20
Journalistiek weekoverzicht; 6.45 Gramofoonmuziek, 7.00
Politieberichten; 7.15 Volksunievrsiteit; 7.35 Gramofoon
muziek; 7.45 Sportpraatje, 8.00 Gramofoonmuziek; 8.30
Vaz Dias; 8,35 De vier vroolijke Tokkelaars; 8.45 Gra-
mofoomuziek; 9.00 Cabaretrevue Tijd ls geld: 10.05 Micro
foonvertelsel; 0130 Vaz Dias; 10 35 De vier vroolijke
Tokkelaars; 10,45 Gramofoonmuziek.
LUXEMBURG (1191 M
7.00 Orgelconcert; 7.20 Idem, 7.30 Zangrecital; 800 Con
cert; 10.45 Dansmuziek
BRUSSEL (439 M.)
12.20 Concert; 1.30 Idem, 5-20 Idem; 6.50 Gramofoonmu
ziek; 10.30 Dansmuziek
KALUNDBORO (1261 M.»
11.20 Concert; 1.50 Gramofoonmuziek; 2.50 Omroeporkest
6,50 Pianosoli; 7,15 Strijkorkest; 10,20 Dansmuziek
BERLIJN (357 M.)
HAMBURG (832 M.)
10.50 Orkest; 1-35 Gramofoonmuziek; 8.45 Gevarieerd con-
lert; 10.10 Dansmuziek
LANGENBERG (456 M.»
12.20 Populair concert; 1.20 Gramofoonmuziek; 4.20 Dans
muziek; 12.20 Gramofoonmuziek.
DAVENTRY (1506 M.)
12.20 Concert; 1.35 Orkest; 2,35 Gramofoonmuziek; 8.20
Concert; 10.55 Dansmuziek.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
7,50 Concert
PARIJS RADIO (1728 M
8.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Populair concert; 7-05 Gra
mofoonmuziek; 8.20 Populair concert
MTLAAN (869 M
430 Dansmuziek; 5.15 Gramofoonmuziek; 8.00 Gevari
eerd programma; 9.30 Dansmuziek.
ROME (420 M
4.30 Populair concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 8-00 Gra-
mofoonmuziek; 8J0 Opera.
Rechten na duizenden. Jaren. De
„dictatrtce der Mohammedaan-
sche meisjes". Sofie heelt te
Bomboy verklaard, dat de
bruidegom, die ztj zich
heelt gekozen, Indië's vrij
heid is.
Terwijl in Europa de wetten in
verhouding tot den geest nog ach
terlyk zijn. bevinden we c.ns toch
al in de tweede schommeling.
Indië zweeft nog in de eerste.
Twee jaar geleden weigerde Sofie.
een jonge Indische, den man (e
trouwen, dien haar vader voor
haar had uitgezocht.
En korten tijd geleden, in Bom-
bay, verklaarde ze aan een En-
gelsch journalist, dat Indië's vrij
heid hanr bruidegom zal zijn, een
standpunt, over welks finesse wij
het niet wagen te oordeelcn.
Sofie is enkele maanden geleden
uit de gevangenis ontslagen, als
gestrafte wegens deelneming aan de
actie der burgerlijke ongehoorzaam
heid. De jeugd beschouwt haar als
de dictatrice der Mohammedaan
sche meisjes. Op haar achttiende
aar gold ze al als de erkende leid
ster der vrouwen in '.e revolution
naire Indische jeugüiga.
Wat dit meisje gedaan heeft kan
men als Europeaan of Amerikaan
nauwelijks begrijpen. Zij heeft ge
handeld als een ongeloovige. Zij
heeft zich over de geheiligde over
leveringen en fundimonteeele tra
dities en vooroordeelingen heenge
zet.
En zij staat niet alleen. Vele dui
zenden Indische vrouwen Boed
dhinische en Mohaminedaansche
hebben als satvagrahi (weige
raar) aan den strijd voor Indië's
indepedentie deelgenomen en zit
ten er nog midden in. Zij handelen
volkomen als de mannelijke satya
grahi, vaak tot groot ongenoegen
van haai echt-genootcn. die haar te
vergeefs bevalen, zich in de keuken
terug te trekken Zij verwierpen
kastenvoorschriften en weiden soms
de aanvoerster van duizenden man
neiijke landgenooten. Zulk vrou
welijke pioniers zijn: Mela Nehroe,
Moensji en Saraiini Naidoe.
Ze schreven, verkócn'en revolu-
tionnaire boeken, deden mee aan
het posten voor Engelsche winkels,
bestreden den Britschen alcohol,
boycotten de Engelsche texiielwa
ren cn zetten de boerun aan geen
belasting te betalen. Demonstraties
en massameetings van vrouwen
waren aan de orde van den dag.
Meer dan 4000 Indische strijdsters
kwamen in de cel terecht
Daartegenover stond Gandhi met
de aoor hem gekoesterde hooge, en
zooals nu blijkt gedeeltelijk ver
keerd begrepen idealen over de vrij
heid van het Indische volk. Gandhi
is nóch voor volledige afschaffing
van het kastenstelsel, noch voor
bevrijding zonder religieuze unie.
Gandhi is in veel opzichten een
goed Boeddhist en al vloekt hij het
kinderhuwelijk en andere thans als
uitwassen gekwalificeerde toestan
den. hij wil niet, dat de vrouw haar
traditionecle plaats in de familie
verlaat. Nooit deed hij moeite om
een aanhang van vrouwen te krij
gen of de feministische beweging
groot te maken.
Tijdens den veldtocht der gehoor
zaamheidsweigering werden zich
de leiders der nationalistische
groep van den nieuwen steun be
wust en ze wisten hem uit te bui
ten. Maar de vrouwen stonden niet
stil op het punt waar de algemeen
mannelijke idealen eindigden. De
strijdsters rebelleerden als één
mcnsch en naar twee kanten: Indië
vrij. wijzelf vrij in Indié.
Het jongste al Indische vrouwen
congres werd door 300 gedelegeer
den uit alle deelen van Indië be
zocht; de volgende resolutie werd
aangenomen: .Polygamie wordi
wettelijk verboden; iedere poging
->m een weduwe te dwingen niet to
hertrouwen ls bij de wet strafbaar;
'•trenge toepassing van de Sardah
vet. die het huwelijk van meisje*
onder de veertien jaar verbiedt; ge
lijko rechten wat betreft de nalaten
schap voor zonen en dochters; de
vrouwen moeten op het gebied van
handel, politiek kunst en weten
schap dezelfde kansen hebben.
Al deze dingen gelden bij ons, ten
minste in theorie, vanzelfsprekend
Bepaalde richtingen meenen zelf:
een huwelijksmoraal te kunnen
aangeven, die afwijkt van de tharn
algemeen aangehangen opinies over
polygamie en monogamie.
In Indië sloegen de zooeven gefor
muieerde eischen de conservatieven
met ontzetting. Allerlei godsdiensti
ge vereenigingeo spraken in hel
openhaar hun afkeuring uit. en
verscheidene eerste politici ver
klaarden dat men de vrouw nooit
aan de onafhankelijkheidsbeweging
had behooren te laten deelnemen
De vrouwen lieten zich echtei
niet intimideeren cn in 1931 te:
gelegenheid van het congres te Ka
rachi deed het nationale congres
dat weliswaar ni>'t officieel, man
toch zeer machtig is, den vrouwe
de volgende belofte: In het onaf
hankeüjko Indië hebben alle bur
gers zonder onderscheid van sexo
gelijke rechten. Mannen en vrouwe:
zijn op denzelfden leeftijd mondi-
Lager onderwijs voor beide gi
slachten. Bescherming der werken
de vrouw, behoorlijke verloftijder
gedurende zwangerschap. Verbot!
van kinderhuwelijken; gelijke rech
ten voor beide geslachten wat der
tnt'gang tot openbare ambten aan
gaat.
Wanneer men in aanmerking
neemt, dat het analphabetisme on
der de Indische vrouwen zeer ver
breid is. verwondert men zich. dat
zij reeds in alle beroepen vertegen
woordigd zijn en alle ambten he
kleeden. Vele zijn bij het onderwij:
gegaan. Aan de meeste universitei
ten en middelbare scholen zijn vrou
welijko krachten verbonden. Op de
'ngere scholen, ook ;n de provin
cies. geven honderden onderwijze
rossen les. Ook de vrouwelijke art
is geen zeldzaamheid meer. terwij'
te Bomhay ettelijke honderden
vrouwelijke advocaten practijk uit
oefenen. In eenige Indische staten
en in zeven van de negen Britsch
Indische provincies zitten vrouwen
in den Stantsraad en kort geleden
werd er zelfs een tot praeses van
de wetgevende vergadering te Ma
dras gekozen!
Daarnaast maakt de beweging al
le overdrevenheid der eerste schom
meling door. als daar zijn: hevige
tegenstandsters van den omgang
met mannen, huwelijk etc.; strijd
sters voor onthouding op alle mo
gelijke gebied en wat de emancipa
tie meer aan gezwellen heeft op
geleverd.
Berkel echoot een tramconducteur aan, die slape
rig op een bankje hing, bij het eindpunt van z'n route.
De Korte Nieuwe Weg? Da's niet voor de noes
meneer! Mot U nog een aardig endje loonen! Maar
aflijn riet Uws die straat daar? Nee, daar
rechts, de laatste juist, die gaat U ln dan de
tweede zijstraat links daarvan de derde rechts
en dan komt U op een plein! Vraagt U daar maar ea
verder. Zoo! meende meneer, een bedenkelijk ge
zicht trekkend enfin, we rullen er wel komen, cn
we mcèten er komen!
Enze kwamen er! Zij het na eindelooze om
dwalingen door eindelooze straten, waarvan de naam
bordjes ln het halfduister maar zeer vaag te onder-
scheiden waren.
Och, meende de Vries, toen ze tenslotte rustig op
de werkelijk allergezelligste etage, bij het genot van
een geurig kopje welverdiende thee, het onderwerp
nóg eens ter sprake brachten 't is éven wennen,
maar als je er ook eenmaal aan gewend bent. dan ls
't hier fijn! Moet Je dat uitzicht zien nee, nou niet.
nou niet, nou is alles donker natuurlijk, stikdonker,
maar ik bedoel overdag, natuurlijk! Moet je dat uit-
zidht zien om te schilderen! Een nuchter zaken-
mensch als Ik zou ln staat zijn, hier te gaan schilde
ren,
Ja, bevestigde ook Mevrouw hier ,t wel erg
afgelegen, maar het uitzicht een plaatje gewoon!
U zult in de oude stad zeker weinig meer te ma
ken hebben Je hebt hier natuurlijk ook veel win
kels. opperde Berkel.
Winkels, mooier dan In de stad. kerel! De prach
tigste winkels hebben we hier. Alles wat Je wilt! Jul
lie zitten daar nou in die oude stad maar lk zie
je ook nog wel s naar onze buurt trekken! Het
nieuwe trekt altijd moet Je die verf zien
't glimt tegen Je aan!
Ja. meende Berkel dat ls wel zoo! Maar wat
i k nou niet mooi vind. dat is dat Je hier in die nieuwe
buurten allemaal éénzelfde type woning hebt, éen,
zelfd type. Of Je nou hier zit, of hiernaast of drie
vier straten verder 't is allemaal precies het
zelfde! Eén soort hulzenéén soort straten
enfin, besloot hij dan alles heeft zijn voor en tegen.
't Was laat geworden, toen de Brkels na een harte
lijk afscheid en een „tct spodig weerziens" de smalle
treedjes van de hooge stcep afdaalden
Gezellig hè? vond Mevrouw en ook Berkel be
vestigde het.
Dan keek hij met een wat angstigen blik naar de
duistere straat die vóór hen lag.
Hoe komen we in 't denker nog uit dit warnet
van straten! waagde hij, maar z'n ega meende opti
mistisch: Ben je dwaas dat gaat best en an
ders nemen we een wagentje, als we er één tegenko
men een taxi!
Daar zeg je een waar woord! bromde hij —als we
er een tegenkomen. Enfin laten we eerst maar zien.
dat we op wat meer bekend terrein komen, dan kun
nen we altijd nog
Hij hield op.
Wat is er? vroeg hij, geschrokken van een zach
te kreet die zyn vrouw geuit had, y
M'n paraplu vergeten! ontdekte deze.
O, aha natuurlijk! antwoordde Berkel tri
omfantelijk 't zou wel weer gek zijn, als JU niet
'eres wat vergeten zou! D'r paraplu vergeten! D'r gaat
nou tegenwoordig geen dag voorbij ot Je vogeet je
paraplu! Mensch. waar jy toch Je hersens hebt
ik snap het niet!
Mevrouw liet kalm den stroom over zich heen gaan
zonder te antwoorden.
Ja, en wat moet dat nou? wilde Berkel weten,
terwyi hy zich steeds meer opwond wat moet dat
nou? Je gaat hem zelf maar halen, morgen of.
nee. doe dat ook maar niet. anders zie ik Je voor den
avond niet terugbiyf Je hier hangen en kom Je
per slot toch nog zonder paraplu thuis! Nee. dat zal
natuuriyk wel weer op myn schouders worden gela
den. Kan lk morgen in weer en wind nog 'es terug,
dat heele eind want je kunt toch moeilijk van de
menschen vergen, dat zy 'm jou achterna komen bren
gen. wel?
Natuurlijk niet! stemde mevrouw volmondig in
maar eh we kunnen toch nu even teruggaan?
Nu? Teruggaan? In 't holst van den nacht als
iedereen in zyn bed ligt? Mensch, wat haai je In Je
hoofd?
Nou Ja, vond Mevrouw maar wat wil Je dan?
Nou wat Je zegt morgen nog es dat heele eind
hiernaartoe en dan Je weet. dat morgen van
Lier overkomt, uit Amsterdamkun Je niet eens
weg!
Da s waar ook, deksels
We gaan nu even! besliste Mevrouw dan plots ge
decideerd. 't Is met elkaar net tien minuten geleden,
dat we zyn weggegaan, dus ze kunnen nog niet goed en
wel in bed liggen. Eerst even den boel opruimen... de
stoelen verschuiven... nog 'es napraten... je weet hoe
dat gaat... nee, die liggen d'r nog niet ln... ga maar
mee. op mUn verantwoording!
Mynheer zweeg, overwoog, t Wés het beste mis
schien...
Hm. enfin... dat moet dan maar! gaf hy wat
brommend toe.
In gedrukte stemming liepen ze de lange straat terug.
Hier was het! wees Mevrouw dan. na een lichto
aarzeling. Berkel keek omhoog langs de hooge stoep...
langs den gevel, als om een herkennlngsteeken te vin
den.
Weet Je t zeker? aarzelde hij dan ik dacht, dat
het nog wat verder was. voorby dien lantaarnpaal...
heb je dan geen nummer?
Och. ja, natuuriyk, in m'n taschje! ontdekte Me
vrouw opeena
Samen zochten ze, onder het licht van een lantaarn
...haalden ze ln zenuwachtigen haast de heele tasch
overhoop... papiertjes, tramkaartjes... slagersbriefjes...
alles eruit. doch... géén huisnummer!
Wel verdraaid... ook vergeten natuurlijk! consta
teerde meneer.
Kan niet! oordeelde Mevrouw gedecideerd wo
hebben 't toch straks gehad, toen we hier kwamen? Hoe
wisten we anders, waar we moesten zUn?
Ja. da's waar ook... weifelde meneea
Nou, kwam mevrouw trlomfanteiyk dan moet 't
er nog zijn. offe... wacht es...
Wét? schrok Berkel Weggegooid?
WEENEN (507 M.)
6,15 Opera-uitzending; 9,20 Omroeporkest;
WARSCHAU (1411 M.)
5-40 Vocaal concert; 7.20 Gramofoonmuziek; 7.00 Piano
recital; 8.10 Opera-uitzendIng.
BEROMTNSTER (MO M.)
5.20 Gramofoonmuziek; 7.50 Idem; 9 00 Concert; 9.40 Gra
mofoonmuziek.
Een onderaardsche IJszee met een gletscher In
het inwendige van een berg. Wonder-
schoone doorzichtige ijsznilen.
Een ontdekking van buitengewone wetenschappe
lijke beicekenis heeft de Fransche grottenonderzoe-
ker Norbert Casterct in de Pyreneeën gedaan in het
kleine bergdorpje Gavarnië, dicht bij de Fransch—
Spaanscho grens. Echte ijsgrotten, die als onderaard
sche rotsholen glctschcrs bevatten, zijn zeldzaam. Tot
deze grotten behoort de ..IJsreuzenwereld" in de Sala-
kurger Alpen, met haar uitgestrektheid van 27 km,
tot de grootsto van Europa.
Des te merkwaardiger is het, dat juist in het
warme Spanje de hoogstgelegen onderaardsche glet
scher werd ontdekt. Een uitvoerige mcdedeeling gaf
Cast e rot over deze ontdekking.
Van Gavarnië uit ondernam de onderzoeker met
verschillende familieleden zijn ontdekkingsiocb en,
die medfet naar do Massif van de Mont Perdu (3353)
voerden. Ze doorzochten het plateau naar grotten, die
zich in het inwendige van den berg als holen zouden
'.unnen voortzetten. Eens zagen ze over een stijl oud-
neeuwveld een grootc grotopening en deze opening
roerde naar de grootste cn merkwaardigste van de
0 holen, die Castcret heeft onderzocht. Toen ze over
rroote hoopen van rotsblokken en losse steenen \va-
cn geklommen, lag voor hun oogen een onderaard-
The ijszee en aan den anderen kant kwam een giet-
"chcr uit het inwendige van den berg te voorschijn.
*.en breede galerij, met meer en gletscher. schemerde
onder een vreemdsoortig blauwachtig licht. De nieuw
ontdekte ijsgrot lag in een hoogte van 2700 M., dus
'00 M. hooger dan de grot in de Salzburger Alpen.
Slechts met een enkele groofe kaars toegerust, be
gonnen de onderzoekers hun vooronderzoek. Bij het
'vertrekken van het ijs bleek, dat het meer. ongeveer
700 vierkante meter groot, van don bodem uit be
vroren was, dat evenwel water over het ijs liep. dat
zij van den eenen oever naar den andere tot hun
knieën moesten doorwaden.
Do bodem van het hooge, witte hol aan eene zijde
van het ijsmecr' was door een doorzichtige ijslaag be-
dekt cn van de zoldering hingen ijsstalactieten. terwijl
iisstalagmicten zich van den bodem verhieven en ook
de marmeren wanden met ijs waren bedekt. F.cn lage,
maar 50 meter breede boog, voerde van hier naar een
ijszaal, waarvan het einde ezich in de duisternis
scheen op te lossen. Toen zij over den onderaardse!) ■•n
gletscher verder voortgingen, sloeg een koude lucht
stroom hun in het gelaat en ze stonden voor een won-
derschoone ijszuil, welke zuil, ondanks haar dikte,
den glans van het kaarslicht doorliet.
Plotseling werd het hol nauwer en men dwaalde
langs ijsblokken, tot men kwam tot een rechtopgaan-
den ijsmuur. Met veel moeite gelukte het deze hin-
dornis voorbij te komen en toen kwam men bij een
ijsstroom, die uit een hoogte van 8 tot 10 M., onder
oen hoek van GO graden neerviel.
Als een zeehond op den buik kruipende, zorgvuldig
in do duisternis rondtastende, voor verder werd ge
gaan, kwam Castcret door een kleinen doorgang in
een niet zeer breede, maar tamelijk hooge spleet en
hij vond hier een tweeden, bevroren waterval, die bij
na loodrecht als een gordijn neerviel en zonder hu'p
niet te ovenvinnen was. Bij een tweede expeditie
werd de groote ijszaal nauwkeuriger onderzocht,
waar, over een ruimte van 2800 vierkante meter, een
geweldige koepel zich verhief. Uit allerlei spleten
stroomde den onderaardsrhen gletscher aanhoudend
water toe. zoodat deze gletscher voortdurend toenam
in grootte.
Nee... niet weggegooid... weggegeven! verbeterde
z'n ego.
Wegge wen? vroeg Berkel in opperste verbazing
aan wie dan?
Aan Mevrouw de Vries!
Aan Mevrouw de Vries? D'r eigen hulsnummer?
Ja... Ik herinner me nu... ze moest een nieuw re
cept hebben voor flensjes... en dat heb lk toen achterop
een briefje geschreven... uit m'n tasch... dat was na
tuuriyk 't briefje met het nummer!
Nou, een mooie geschiedenis. En d'r staat geen
naam ook op de deur. dat herinner ik me wel... hoe
moeten we nou? wilde meneer weten.
Maar dit is het! constateerde Mevrouw gejaagd
dit Is het... déze stoep... o. absoluut... Ik herken ze in
elk geval... en d'r brandt ook licht boven!
En als 't nou verkeerd Is? weifelde meneer nog.
't Is niet verkeerd! Maar wdcht jy maar, dan za!
ik wel gaan als jy niet durft! En beslist beklom ze de
eerste treden van den stoep.
Och nee, da's onzin. Da's mijn werk natuuriyk.
Wacht jij maar even hier! en haastig nu sprong Berkel
bU twee treden tegelyk de hooge stoep op. Beneden
wachtte zijn ega.
Een oogenbllk aarzelde hy voor de gesloten deur,
dan. zich bedenkend, dat de mensehen bij z'n bellen
wellicht zouden schrikken, of dat hij buren zou kun
nen wakkermeken vier deuren op één portiek is
gehoorlg klepperde hil zachtjes met de brievenbus,
althans met het klepje ervan.
Het bleef stil In huis.
Opnieuw rammelde hij voorzichtig, waarna hij éven,
zachtjes, teren de deur bonsde. Hij bukte zich op één
knie, hield het kleoje omhoog, terwyi hy zachtjes
dooi de ontstane opening floot.
Een oogenbllk nog bleef het stil. doch wat daarna
rebeurde zou Berkel met geen morelijkheld in de juiste
volgorde hebben kunnen navertellen. En hy zou het
ook liever niet hebben gedaan!
De deur vloog open en een zwarte, bolronde massa
schoot als een pijl uit den boog naar bulten. Fven later
r~heurde er Iets van Berkel's pantalon terwijl een he
vig gremmen hem vertelde, dat een hond zich met min
der vriendelijke bedoelingen aan z'n eene broekspyp had
vastgehecht.
Koest! klonk de stem van den eigenaar, die op dat
moment met een haastig omgeslagen kimono van z'n
-rouw. aan den i-"mng verscheen koest... zóó. je
kent d'r b!1 vrind! Pluto... houd 'm vast, hoor... de baas
komt zoo terug... even telefoneerea
Nee. nee... pardon! begon Berkel ik... eh... och,
houdt U even dien hond tegen... hii bHt me direct!
Nou, wat wou Je anders? Daar heb lk 'm toch
voor! Hou vast hoor, Pluto!
Och. nee... 't is een abuis... gelooft U me. Ik meen
de hier de familie do Vries te vinden... die verdraaids
huizen lijken ook allemaal zoo op elkaar!
De man draaide bij. Het wés aannemelijk en de vent
zag er heelemaal niet uit. zoo->ls h'1 zich den inbreker,
dien hü hij het lawaai aan z'n deur, vermoedde, had
voorgesteld.
Hm... 't kdn zyn. dat ik... eh... Pluto... laat los...
lós ze™ lk!
De hond liet los en Berkel verzette met een vlugge
beweging zyn been, wat niet naar den zin was van