Radioprogramma DE VROUW MET HET GOEDE GEHEUGEN. Het ontwaken der Voorindische Vrouw. DE HOOGSTE IJSGROT DER WERELD. VRIJDAG 9 FEBRUARI. HILVERSUM (1875 M.) VARA: 8.00 GramofoonmuziekVPRO-: 10.00 Morgen wijding; VARA: 10.15 Gramofoonmuziek; 10.45 Orgelspel door Cor Stetyn; 11.15 Gramofoonmuziek; AVRO: 12.00 Otto Hendriks en zijn ensemble; 2-30 Causerie; 8.00 Gra mofoonmuziek; VARA: 4.00 Overschakelen zender; 4.05 Orgelspel door Joh. Jong; 430 Voor de kinderen; 5.00 Klein-orkest; 6.00 De Notenkrakers; 6.40 Lezing; 7.00 De Flierefluiters; VPRO.: 8-00 Cursus; 8.30 De Hollandsche Kamermuzlekvereeniging; 9.00 Cursus; 9.30 Vervolg concert; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dlas; 10.15 Causerie: 10.45 Gramofoonmuziek; VARA: 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (801.5 M KRO.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Halfuuitje voor zieken en ouden van dagen; 12 00 Poli tieberichten; 12.15 Concert;; 2.00 Rustpoos; 2.15 Gramo foonmuziek, 4.00 Utrechtsch Vocaal Kwartet; 5.00 Land en Tuinbou W-halfuurtje; 5 30 Orkest; 6.00 Gramofoonmu ziek; 6.15 Orkest 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie; 7.40 Gramofoonmuziek; 7.45 Lezing; 8.00 Gramofoonmuziek; 815 Vaz Dias; 8.20 Programma van Brussel (Vlaamsch) 10.30 Vaz Dias, 10.35 Frank Fox en zij Weensch Colum- bio Orkest; 12.00 Sluiting LUXEMBURG (1191 M.) 7.00 Gevarieerd concert; 7.35 Concert; 9 00 Idem; 10.25 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M 12.20 Klein-orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 5-20 Omroep orkest; 7.20 Gramofoonmuziek; 10.30 Idem KALUNDBORO (1261 M.) 2.20 Omroeporkest; 8.20 Gramofoonmuziek; 9-30 Slavi sche muziek; 10.10 Dansmuziek. HAMBURG (333 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 1.35 Idem; 3.20 Concert LANGENBERG (460 M.) 12.20 Kamermuziek; 1.20 Gramofoonmuziek; 3.20 Orkest; 4.20 Idem: 940 Gram.muziek, 10.20 Concert PAVENTRY (1500 M 12.20 Orgeldecital; 12.50 Dansmuziek; 3.20 Concert; 4.50 Orkest; 1115 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 7.50 Concert; 8.50 Vervolg concert, PARIJS RADIO (1725 M.) 12.20 Gewade muziek; 12.50 Orkest; 905 Opera. MILAAN (369 M.) 5.20 Gramofoonmuziek; 8.00 Idem; 8.20 Concert ROME (421 M.) 5.20 Gramofoonmuziek; 8.00 Concert; 9 05 Idem. WEENEN (507 M) S.10 Concert; 4.30 Zang; 6.55 Opera; 9 40 Kamerorkest; WARSCHAU (1411 M.) 5.40 Populair concert; 7.35 Concert; 10.00 Dansmuziek. BEROMUNSTER (540 M) 8.45 Omroeporkest ZATERDAG 10 FEBRUARI. HILVERSUM (1875 M.) VARA: 8-00 Gramofoonmuziek; VPRO.: 10.00 Morgen wijding; VARA: 10,15 Uitzending voor de arbeiders In de continubedrijven; 12.00 Klein-orkest; 2.00 Gramofoon muziek; 2.45 Filmkwartlertje; 3.00 Beoefening der huis muziek: 3-45 Overschakeling zender; 4.00 Mandoline- ensemble; 4.30 Orgelspel door Cor Steh'n; 5 00 Letterkun dig overzicht door A. M. de Jong: 5 20 Gramofoonmuziek; 5.30 De Flierefluiters; 6-20 De Wielewaal; 6 45 Lezing; 7.00 Gramofoonmuziek; 7.15 Gronlngsch uurtje; 8 00 Her. haling S.O.S-berichten, en Vaz Dias; 8.15 Anno 1900. Uit zending van muziek en voordracht van omstreeks 1900; 9.30 Toespraak; 9.40 Vaz Dias; 9-45 Vervolg Anno 1900; 11,15 Gramofoonmuziek; 12,00 Sluiting Ze waren kort nog maar met elkaar in kennis ge komen, de beide families de Vries cn Berkels en we derzijds was de sympathie groot Komt U eens een avondje, noodde Mevroow de Vries hartelijk heusch. U moet het eens doen, da's wel gezelligwe kennen hier nog zoo weinig men- schen en vooral nu tegen het najaar En de Berkels hadden toegestemd, grif toegestemd. Ook z(j waren nog maar kort ln de stad gevestigd en nog maar weinig bekend met menschen en gewoonten zoodat iedere afleiding een welkome was. En zoo was het er dan tenslotte van gekomen, nadat eerst de Vries op een ochtend, eenige dagen nadien, plotseling Berkel tegenkwam in de tsad. Wel. bul derde hij met zijn gemoedelijke, zware stem, die dikke menschen meestentijds plachten te bezitten wèl wat hébben wij u dikwijls gezien, verschrikkelijk ge woon avond aan avond. Berkel excuseerde zich. wist niet of het niet on beleefd zou zijn gevonden dat „zoo-maar-aanloopen Ocb wat! schaterde de Vriea luidruchtig och. wat... wo zitten hier niet in een gehucht, waar je vooraf netjes belet laat vragen. Je komt maar kerel, als je zin hebt... Nou, antwoordde Berkel verheugd dan weet ik het goed gemaakt vanavond dan meteen vanavond dan maar! Ten minste, als U thuis bent hè? Ja, Ja, wis en zeker! Nou uitstekend dan! Maar 't ls niet gemakkelijk te vinden, hoor wis kan ik toch niet. Kom. kom, lachte Berkel, dat zal wel los loop en. We zijn geen kinderen en we hebben een rr.cnd nietwaar? om te vragen Dus»eerst lijn 3 en dan Dan uitstappen bij de Laan Oost en dan ja, dan zou ik maar eens vragen, want hier uitleggen kan in toch niet. Enfin, 't zal wel losüoopen! meende Berkel optimis tisch. 's Jonge! vond hij echter, dien avond, nadat hij met zn vrouw was uitgestapt aan de bevmste halte da's niet mis hier! Kijk'es wat een straten! Dat 't Ifcier nog zóó uitgebreid ls, hè? Dat had ik nooit ge dacht, toen we hier kwamen wonen. Nou enfin, ■we zullen maar 'es vragen. Ja, meende ook mevrouw voordat we aan 't dwalen gaan, want dan komen we er heelemaal niet meer uit! HUIZEN (301 M.) KRO: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsd. halfuurtje; 12.15 Orkest 1.45 Rustpoos; 2.00 Halfuurtle voor de rijpere jeugd; 2,30 Kinderuurtje; 4.00 De KRO-Boys, 4.30 Cursus Schriftverbetering; 5.00 Do KR O-Boys, 5.30 Esperantonieuws; 5.45 De KRO-Boys, 6.20 Journalistiek weekoverzicht; 6.45 Gramofoonmuziek, 7.00 Politieberichten; 7.15 Volksunievrsiteit; 7.35 Gramofoon muziek; 7.45 Sportpraatje, 8.00 Gramofoonmuziek; 8.30 Vaz Dias; 8,35 De vier vroolijke Tokkelaars; 8.45 Gra- mofoomuziek; 9.00 Cabaretrevue Tijd ls geld: 10.05 Micro foonvertelsel; 0130 Vaz Dias; 10 35 De vier vroolijke Tokkelaars; 10,45 Gramofoonmuziek. LUXEMBURG (1191 M 7.00 Orgelconcert; 7.20 Idem, 7.30 Zangrecital; 800 Con cert; 10.45 Dansmuziek BRUSSEL (439 M.) 12.20 Concert; 1.30 Idem, 5-20 Idem; 6.50 Gramofoonmu ziek; 10.30 Dansmuziek KALUNDBORO (1261 M.» 11.20 Concert; 1.50 Gramofoonmuziek; 2.50 Omroeporkest 6,50 Pianosoli; 7,15 Strijkorkest; 10,20 Dansmuziek BERLIJN (357 M.) HAMBURG (832 M.) 10.50 Orkest; 1-35 Gramofoonmuziek; 8.45 Gevarieerd con- lert; 10.10 Dansmuziek LANGENBERG (456 M.» 12.20 Populair concert; 1.20 Gramofoonmuziek; 4.20 Dans muziek; 12.20 Gramofoonmuziek. DAVENTRY (1506 M.) 12.20 Concert; 1.35 Orkest; 2,35 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert; 10.55 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 7,50 Concert PARIJS RADIO (1728 M 8.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Populair concert; 7-05 Gra mofoonmuziek; 8.20 Populair concert MTLAAN (869 M 430 Dansmuziek; 5.15 Gramofoonmuziek; 8.00 Gevari eerd programma; 9.30 Dansmuziek. ROME (420 M 4.30 Populair concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 8-00 Gra- mofoonmuziek; 8J0 Opera. Rechten na duizenden. Jaren. De „dictatrtce der Mohammedaan- sche meisjes". Sofie heelt te Bomboy verklaard, dat de bruidegom, die ztj zich heelt gekozen, Indië's vrij heid is. Terwijl in Europa de wetten in verhouding tot den geest nog ach terlyk zijn. bevinden we c.ns toch al in de tweede schommeling. Indië zweeft nog in de eerste. Twee jaar geleden weigerde Sofie. een jonge Indische, den man (e trouwen, dien haar vader voor haar had uitgezocht. En korten tijd geleden, in Bom- bay, verklaarde ze aan een En- gelsch journalist, dat Indië's vrij heid hanr bruidegom zal zijn, een standpunt, over welks finesse wij het niet wagen te oordeelcn. Sofie is enkele maanden geleden uit de gevangenis ontslagen, als gestrafte wegens deelneming aan de actie der burgerlijke ongehoorzaam heid. De jeugd beschouwt haar als de dictatrice der Mohammedaan sche meisjes. Op haar achttiende aar gold ze al als de erkende leid ster der vrouwen in '.e revolution naire Indische jeugüiga. Wat dit meisje gedaan heeft kan men als Europeaan of Amerikaan nauwelijks begrijpen. Zij heeft ge handeld als een ongeloovige. Zij heeft zich over de geheiligde over leveringen en fundimonteeele tra dities en vooroordeelingen heenge zet. En zij staat niet alleen. Vele dui zenden Indische vrouwen Boed dhinische en Mohaminedaansche hebben als satvagrahi (weige raar) aan den strijd voor Indië's indepedentie deelgenomen en zit ten er nog midden in. Zij handelen volkomen als de mannelijke satya grahi, vaak tot groot ongenoegen van haai echt-genootcn. die haar te vergeefs bevalen, zich in de keuken terug te trekken Zij verwierpen kastenvoorschriften en weiden soms de aanvoerster van duizenden man neiijke landgenooten. Zulk vrou welijke pioniers zijn: Mela Nehroe, Moensji en Saraiini Naidoe. Ze schreven, verkócn'en revolu- tionnaire boeken, deden mee aan het posten voor Engelsche winkels, bestreden den Britschen alcohol, boycotten de Engelsche texiielwa ren cn zetten de boerun aan geen belasting te betalen. Demonstraties en massameetings van vrouwen waren aan de orde van den dag. Meer dan 4000 Indische strijdsters kwamen in de cel terecht Daartegenover stond Gandhi met de aoor hem gekoesterde hooge, en zooals nu blijkt gedeeltelijk ver keerd begrepen idealen over de vrij heid van het Indische volk. Gandhi is nóch voor volledige afschaffing van het kastenstelsel, noch voor bevrijding zonder religieuze unie. Gandhi is in veel opzichten een goed Boeddhist en al vloekt hij het kinderhuwelijk en andere thans als uitwassen gekwalificeerde toestan den. hij wil niet, dat de vrouw haar traditionecle plaats in de familie verlaat. Nooit deed hij moeite om een aanhang van vrouwen te krij gen of de feministische beweging groot te maken. Tijdens den veldtocht der gehoor zaamheidsweigering werden zich de leiders der nationalistische groep van den nieuwen steun be wust en ze wisten hem uit te bui ten. Maar de vrouwen stonden niet stil op het punt waar de algemeen mannelijke idealen eindigden. De strijdsters rebelleerden als één mcnsch en naar twee kanten: Indië vrij. wijzelf vrij in Indié. Het jongste al Indische vrouwen congres werd door 300 gedelegeer den uit alle deelen van Indië be zocht; de volgende resolutie werd aangenomen: .Polygamie wordi wettelijk verboden; iedere poging ->m een weduwe te dwingen niet to hertrouwen ls bij de wet strafbaar; '•trenge toepassing van de Sardah vet. die het huwelijk van meisje* onder de veertien jaar verbiedt; ge lijko rechten wat betreft de nalaten schap voor zonen en dochters; de vrouwen moeten op het gebied van handel, politiek kunst en weten schap dezelfde kansen hebben. Al deze dingen gelden bij ons, ten minste in theorie, vanzelfsprekend Bepaalde richtingen meenen zelf: een huwelijksmoraal te kunnen aangeven, die afwijkt van de tharn algemeen aangehangen opinies over polygamie en monogamie. In Indië sloegen de zooeven gefor muieerde eischen de conservatieven met ontzetting. Allerlei godsdiensti ge vereenigingeo spraken in hel openhaar hun afkeuring uit. en verscheidene eerste politici ver klaarden dat men de vrouw nooit aan de onafhankelijkheidsbeweging had behooren te laten deelnemen De vrouwen lieten zich echtei niet intimideeren cn in 1931 te: gelegenheid van het congres te Ka rachi deed het nationale congres dat weliswaar ni>'t officieel, man toch zeer machtig is, den vrouwe de volgende belofte: In het onaf hankeüjko Indië hebben alle bur gers zonder onderscheid van sexo gelijke rechten. Mannen en vrouwe: zijn op denzelfden leeftijd mondi- Lager onderwijs voor beide gi slachten. Bescherming der werken de vrouw, behoorlijke verloftijder gedurende zwangerschap. Verbot! van kinderhuwelijken; gelijke rech ten voor beide geslachten wat der tnt'gang tot openbare ambten aan gaat. Wanneer men in aanmerking neemt, dat het analphabetisme on der de Indische vrouwen zeer ver breid is. verwondert men zich. dat zij reeds in alle beroepen vertegen woordigd zijn en alle ambten he kleeden. Vele zijn bij het onderwij: gegaan. Aan de meeste universitei ten en middelbare scholen zijn vrou welijko krachten verbonden. Op de 'ngere scholen, ook ;n de provin cies. geven honderden onderwijze rossen les. Ook de vrouwelijke art is geen zeldzaamheid meer. terwij' te Bomhay ettelijke honderden vrouwelijke advocaten practijk uit oefenen. In eenige Indische staten en in zeven van de negen Britsch Indische provincies zitten vrouwen in den Stantsraad en kort geleden werd er zelfs een tot praeses van de wetgevende vergadering te Ma dras gekozen! Daarnaast maakt de beweging al le overdrevenheid der eerste schom meling door. als daar zijn: hevige tegenstandsters van den omgang met mannen, huwelijk etc.; strijd sters voor onthouding op alle mo gelijke gebied en wat de emancipa tie meer aan gezwellen heeft op geleverd. Berkel echoot een tramconducteur aan, die slape rig op een bankje hing, bij het eindpunt van z'n route. De Korte Nieuwe Weg? Da's niet voor de noes meneer! Mot U nog een aardig endje loonen! Maar aflijn riet Uws die straat daar? Nee, daar rechts, de laatste juist, die gaat U ln dan de tweede zijstraat links daarvan de derde rechts en dan komt U op een plein! Vraagt U daar maar ea verder. Zoo! meende meneer, een bedenkelijk ge zicht trekkend enfin, we rullen er wel komen, cn we mcèten er komen! Enze kwamen er! Zij het na eindelooze om dwalingen door eindelooze straten, waarvan de naam bordjes ln het halfduister maar zeer vaag te onder- scheiden waren. Och, meende de Vries, toen ze tenslotte rustig op de werkelijk allergezelligste etage, bij het genot van een geurig kopje welverdiende thee, het onderwerp nóg eens ter sprake brachten 't is éven wennen, maar als je er ook eenmaal aan gewend bent. dan ls 't hier fijn! Moet Je dat uitzicht zien nee, nou niet. nou niet, nou is alles donker natuurlijk, stikdonker, maar ik bedoel overdag, natuurlijk! Moet je dat uit- zidht zien om te schilderen! Een nuchter zaken- mensch als Ik zou ln staat zijn, hier te gaan schilde ren, Ja, bevestigde ook Mevrouw hier ,t wel erg afgelegen, maar het uitzicht een plaatje gewoon! U zult in de oude stad zeker weinig meer te ma ken hebben Je hebt hier natuurlijk ook veel win kels. opperde Berkel. Winkels, mooier dan In de stad. kerel! De prach tigste winkels hebben we hier. Alles wat Je wilt! Jul lie zitten daar nou in die oude stad maar lk zie je ook nog wel s naar onze buurt trekken! Het nieuwe trekt altijd moet Je die verf zien 't glimt tegen Je aan! Ja. meende Berkel dat ls wel zoo! Maar wat i k nou niet mooi vind. dat is dat Je hier in die nieuwe buurten allemaal éénzelfde type woning hebt, éen, zelfd type. Of Je nou hier zit, of hiernaast of drie vier straten verder 't is allemaal precies het zelfde! Eén soort hulzenéén soort straten enfin, besloot hij dan alles heeft zijn voor en tegen. 't Was laat geworden, toen de Brkels na een harte lijk afscheid en een „tct spodig weerziens" de smalle treedjes van de hooge stcep afdaalden Gezellig hè? vond Mevrouw en ook Berkel be vestigde het. Dan keek hij met een wat angstigen blik naar de duistere straat die vóór hen lag. Hoe komen we in 't denker nog uit dit warnet van straten! waagde hij, maar z'n ega meende opti mistisch: Ben je dwaas dat gaat best en an ders nemen we een wagentje, als we er één tegenko men een taxi! Daar zeg je een waar woord! bromde hij —als we er een tegenkomen. Enfin laten we eerst maar zien. dat we op wat meer bekend terrein komen, dan kun nen we altijd nog Hij hield op. Wat is er? vroeg hij, geschrokken van een zach te kreet die zyn vrouw geuit had, y M'n paraplu vergeten! ontdekte deze. O, aha natuurlijk! antwoordde Berkel tri omfantelijk 't zou wel weer gek zijn, als JU niet 'eres wat vergeten zou! D'r paraplu vergeten! D'r gaat nou tegenwoordig geen dag voorbij ot Je vogeet je paraplu! Mensch. waar jy toch Je hersens hebt ik snap het niet! Mevrouw liet kalm den stroom over zich heen gaan zonder te antwoorden. Ja, en wat moet dat nou? wilde Berkel weten, terwyi hy zich steeds meer opwond wat moet dat nou? Je gaat hem zelf maar halen, morgen of. nee. doe dat ook maar niet. anders zie ik Je voor den avond niet terugbiyf Je hier hangen en kom Je per slot toch nog zonder paraplu thuis! Nee. dat zal natuuriyk wel weer op myn schouders worden gela den. Kan lk morgen in weer en wind nog 'es terug, dat heele eind want je kunt toch moeilijk van de menschen vergen, dat zy 'm jou achterna komen bren gen. wel? Natuurlijk niet! stemde mevrouw volmondig in maar eh we kunnen toch nu even teruggaan? Nu? Teruggaan? In 't holst van den nacht als iedereen in zyn bed ligt? Mensch, wat haai je In Je hoofd? Nou Ja, vond Mevrouw maar wat wil Je dan? Nou wat Je zegt morgen nog es dat heele eind hiernaartoe en dan Je weet. dat morgen van Lier overkomt, uit Amsterdamkun Je niet eens weg! Da s waar ook, deksels We gaan nu even! besliste Mevrouw dan plots ge decideerd. 't Is met elkaar net tien minuten geleden, dat we zyn weggegaan, dus ze kunnen nog niet goed en wel in bed liggen. Eerst even den boel opruimen... de stoelen verschuiven... nog 'es napraten... je weet hoe dat gaat... nee, die liggen d'r nog niet ln... ga maar mee. op mUn verantwoording! Mynheer zweeg, overwoog, t Wés het beste mis schien... Hm. enfin... dat moet dan maar! gaf hy wat brommend toe. In gedrukte stemming liepen ze de lange straat terug. Hier was het! wees Mevrouw dan. na een lichto aarzeling. Berkel keek omhoog langs de hooge stoep... langs den gevel, als om een herkennlngsteeken te vin den. Weet Je t zeker? aarzelde hij dan ik dacht, dat het nog wat verder was. voorby dien lantaarnpaal... heb je dan geen nummer? Och. ja, natuuriyk, in m'n taschje! ontdekte Me vrouw opeena Samen zochten ze, onder het licht van een lantaarn ...haalden ze ln zenuwachtigen haast de heele tasch overhoop... papiertjes, tramkaartjes... slagersbriefjes... alles eruit. doch... géén huisnummer! Wel verdraaid... ook vergeten natuurlijk! consta teerde meneer. Kan niet! oordeelde Mevrouw gedecideerd wo hebben 't toch straks gehad, toen we hier kwamen? Hoe wisten we anders, waar we moesten zUn? Ja. da's waar ook... weifelde meneea Nou, kwam mevrouw trlomfanteiyk dan moet 't er nog zijn. offe... wacht es... Wét? schrok Berkel Weggegooid? WEENEN (507 M.) 6,15 Opera-uitzending; 9,20 Omroeporkest; WARSCHAU (1411 M.) 5-40 Vocaal concert; 7.20 Gramofoonmuziek; 7.00 Piano recital; 8.10 Opera-uitzendIng. BEROMTNSTER (MO M.) 5.20 Gramofoonmuziek; 7.50 Idem; 9 00 Concert; 9.40 Gra mofoonmuziek. Een onderaardsche IJszee met een gletscher In het inwendige van een berg. Wonder- schoone doorzichtige ijsznilen. Een ontdekking van buitengewone wetenschappe lijke beicekenis heeft de Fransche grottenonderzoe- ker Norbert Casterct in de Pyreneeën gedaan in het kleine bergdorpje Gavarnië, dicht bij de Fransch— Spaanscho grens. Echte ijsgrotten, die als onderaard sche rotsholen glctschcrs bevatten, zijn zeldzaam. Tot deze grotten behoort de ..IJsreuzenwereld" in de Sala- kurger Alpen, met haar uitgestrektheid van 27 km, tot de grootsto van Europa. Des te merkwaardiger is het, dat juist in het warme Spanje de hoogstgelegen onderaardsche glet scher werd ontdekt. Een uitvoerige mcdedeeling gaf Cast e rot over deze ontdekking. Van Gavarnië uit ondernam de onderzoeker met verschillende familieleden zijn ontdekkingsiocb en, die medfet naar do Massif van de Mont Perdu (3353) voerden. Ze doorzochten het plateau naar grotten, die zich in het inwendige van den berg als holen zouden '.unnen voortzetten. Eens zagen ze over een stijl oud- neeuwveld een grootc grotopening en deze opening roerde naar de grootste cn merkwaardigste van de 0 holen, die Castcret heeft onderzocht. Toen ze over rroote hoopen van rotsblokken en losse steenen \va- cn geklommen, lag voor hun oogen een onderaard- The ijszee en aan den anderen kant kwam een giet- "chcr uit het inwendige van den berg te voorschijn. *.en breede galerij, met meer en gletscher. schemerde onder een vreemdsoortig blauwachtig licht. De nieuw ontdekte ijsgrot lag in een hoogte van 2700 M., dus '00 M. hooger dan de grot in de Salzburger Alpen. Slechts met een enkele groofe kaars toegerust, be gonnen de onderzoekers hun vooronderzoek. Bij het 'vertrekken van het ijs bleek, dat het meer. ongeveer 700 vierkante meter groot, van don bodem uit be vroren was, dat evenwel water over het ijs liep. dat zij van den eenen oever naar den andere tot hun knieën moesten doorwaden. Do bodem van het hooge, witte hol aan eene zijde van het ijsmecr' was door een doorzichtige ijslaag be- dekt cn van de zoldering hingen ijsstalactieten. terwijl iisstalagmicten zich van den bodem verhieven en ook de marmeren wanden met ijs waren bedekt. F.cn lage, maar 50 meter breede boog, voerde van hier naar een ijszaal, waarvan het einde ezich in de duisternis scheen op te lossen. Toen zij over den onderaardse!) ■•n gletscher verder voortgingen, sloeg een koude lucht stroom hun in het gelaat en ze stonden voor een won- derschoone ijszuil, welke zuil, ondanks haar dikte, den glans van het kaarslicht doorliet. Plotseling werd het hol nauwer en men dwaalde langs ijsblokken, tot men kwam tot een rechtopgaan- den ijsmuur. Met veel moeite gelukte het deze hin- dornis voorbij te komen en toen kwam men bij een ijsstroom, die uit een hoogte van 8 tot 10 M., onder oen hoek van GO graden neerviel. Als een zeehond op den buik kruipende, zorgvuldig in do duisternis rondtastende, voor verder werd ge gaan, kwam Castcret door een kleinen doorgang in een niet zeer breede, maar tamelijk hooge spleet en hij vond hier een tweeden, bevroren waterval, die bij na loodrecht als een gordijn neerviel en zonder hu'p niet te ovenvinnen was. Bij een tweede expeditie werd de groote ijszaal nauwkeuriger onderzocht, waar, over een ruimte van 2800 vierkante meter, een geweldige koepel zich verhief. Uit allerlei spleten stroomde den onderaardsrhen gletscher aanhoudend water toe. zoodat deze gletscher voortdurend toenam in grootte. Nee... niet weggegooid... weggegeven! verbeterde z'n ego. Wegge wen? vroeg Berkel in opperste verbazing aan wie dan? Aan Mevrouw de Vries! Aan Mevrouw de Vries? D'r eigen hulsnummer? Ja... Ik herinner me nu... ze moest een nieuw re cept hebben voor flensjes... en dat heb lk toen achterop een briefje geschreven... uit m'n tasch... dat was na tuuriyk 't briefje met het nummer! Nou, een mooie geschiedenis. En d'r staat geen naam ook op de deur. dat herinner ik me wel... hoe moeten we nou? wilde meneer weten. Maar dit is het! constateerde Mevrouw gejaagd dit Is het... déze stoep... o. absoluut... Ik herken ze in elk geval... en d'r brandt ook licht boven! En als 't nou verkeerd Is? weifelde meneer nog. 't Is niet verkeerd! Maar wdcht jy maar, dan za! ik wel gaan als jy niet durft! En beslist beklom ze de eerste treden van den stoep. Och nee, da's onzin. Da's mijn werk natuuriyk. Wacht jij maar even hier! en haastig nu sprong Berkel bU twee treden tegelyk de hooge stoep op. Beneden wachtte zijn ega. Een oogenbllk aarzelde hy voor de gesloten deur, dan. zich bedenkend, dat de mensehen bij z'n bellen wellicht zouden schrikken, of dat hij buren zou kun nen wakkermeken vier deuren op één portiek is gehoorlg klepperde hil zachtjes met de brievenbus, althans met het klepje ervan. Het bleef stil In huis. Opnieuw rammelde hij voorzichtig, waarna hij éven, zachtjes, teren de deur bonsde. Hij bukte zich op één knie, hield het kleoje omhoog, terwyi hy zachtjes dooi de ontstane opening floot. Een oogenbllk nog bleef het stil. doch wat daarna rebeurde zou Berkel met geen morelijkheld in de juiste volgorde hebben kunnen navertellen. En hy zou het ook liever niet hebben gedaan! De deur vloog open en een zwarte, bolronde massa schoot als een pijl uit den boog naar bulten. Fven later r~heurde er Iets van Berkel's pantalon terwijl een he vig gremmen hem vertelde, dat een hond zich met min der vriendelijke bedoelingen aan z'n eene broekspyp had vastgehecht. Koest! klonk de stem van den eigenaar, die op dat moment met een haastig omgeslagen kimono van z'n -rouw. aan den i-"mng verscheen koest... zóó. je kent d'r b!1 vrind! Pluto... houd 'm vast, hoor... de baas komt zoo terug... even telefoneerea Nee. nee... pardon! begon Berkel ik... eh... och, houdt U even dien hond tegen... hii bHt me direct! Nou, wat wou Je anders? Daar heb lk 'm toch voor! Hou vast hoor, Pluto! Och. nee... 't is een abuis... gelooft U me. Ik meen de hier de familie do Vries te vinden... die verdraaids huizen lijken ook allemaal zoo op elkaar! De man draaide bij. Het wés aannemelijk en de vent zag er heelemaal niet uit. zoo->ls h'1 zich den inbreker, dien hü hij het lawaai aan z'n deur, vermoedde, had voorgesteld. Hm... 't kdn zyn. dat ik... eh... Pluto... laat los... lós ze™ lk! De hond liet los en Berkel verzette met een vlugge beweging zyn been, wat niet naar den zin was van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 6