Waar Kanaal en Spoorweg elkander zullen kruisen
„DE TANTE UIT INDIË"
Zaterdag 3 Maart 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9442
Een flink werk onder!
Schagen nadert zijn
voltooiing.
Theater Royal.
ZONDAG 11 Maart
geeft „V.V.V." »n het
Aan de Aardappeltelers!!
Kijlije op de plaats, waar de spoorweg tus-
schen Schagen en Den Helder omhoog
gebracht wordt en bet kanaal
SchagenKolhorn straks
onderdoor zal stroo
men.
ONGETWIJFELD ral wel niemand, rel te
de grootsto leek ooit hebben betwijfeld,
«lat de konalisatiewerken in Noord Hol
land welke thans reeds worden uitge
gevoerd en waaraan tientallen werk vin
den, grootsch in opzet als ze zijn. vele
moeilijkheden te overwinnen brengen. Een ieder, die
de vele bruggen heeft zien verrijzen, temidden van
de zoo vruchtbare landerijen in West-Friesland, wie
in oogenschouw heeft kunnen nemen het grootc werk
te Kolhorn, beseft, dat voor en aleer 't water in do
kanalen zal stroomen, er veel is gevergd van technici
en arbeiders. Maar dat de Hollander zelfs do grootste
moeilijkheden weet te overwinnen, is ons duidelijk ge
demonstreerd bij de droogmaking van het deel der
Zuiderzee. En al is dit kanalisatiewerk op geen stuk
ken na daarmee te vergelijken-, het is toch een der
bewijzen van de kennis en ondernemingsgeest der
Nederlandsche ingenieurs.
En we zeiden het reeds, er zijn vele moeilijkheden
te* overwinnen. Een daarvan is zeker wel te vinden
op de plaats, waar het kanaal Stolpen—Kolhorn de
spoorlijn Schagen—Den Helder zal moeten kruisen.
Deze plaats is geprojecteerd onder de rook van Scha
gen en in deze gemeente gelegen. Om het nog nauw
keuriger aan te duiden: men vindt dit snijdingspunt
midden tusschen den Westfrieschendijk en den Nes-
dijk. En het is tusschen deze twee punten, dat mo
menteel een groot werk wordt uitgevoerd. Het terrein
der Nederlandsche Spoorwegen is niet voor het pu
bliek toegankelijk en daardoor zullen nog weinige
lezers weten, wat daar al zoo wordt vorricht. We zullen
nu trachten in ons blad daarover een en ander mede
te deelcn, opdat een. beeld gevormd kan worden van
dit omvangrijke werk.
Evenals de andere kanalen in West-Friesland wordt
ook het kanaal Stolpen—Kolhorn uitgevoerd voor re
kening der provincie Noord-Holland met steun van
Rijk, Gemeenten en Waterschappen. Hierin ligt op
gesloten, dat ook de werken, welke als gevolg dezer
kanalisatie noodig zijn, komen voor rekening dezer
provincie. Een dezer werken nu Is het omhoog bren
gen van de spoorbaan SchagenDen Helder. Tenein
de straks het kanaal bevaarbaar te maken, moet een
doorvaarthoogte van 3 Meter onder de spoorbaan door
verkregen worden. Zeer terecht zou do lezer kunnen
opmerken, dat dit geen noodzaak is. Immers een
draaibrug zou alle moeilijkheden ten opzichte van de
doorvaarthoogte ondervangen. Zeer juist, maar men
vergete niet, dat een draaibrug een permanente bedie
ning eischt door twee man, in tegenstelling met een
vaste overbrugging. Daarenboven is een draaibrug in
aanschaffing ook veel duurder en tevens een stag
natie voor do scheepvaart en het wegverkeer. De pro
vincie koos dus 'n vaste brug. Maar met één over
spanning was men er niet. Immers langs het ka
naal zal straks een verkeersweg loopen en ook over
dezen weg zullen de treinen van en naar het noor
den voortsnellen. Do, doorrij-hoogte voor dezen weg
werd gesteld op meter. Echter kan worden volstaan
met het omhoog brengen van de spoorlijn met 3%
meter, daar het wegdek zal liggen 1 meter lager dan
de waterspiegel.
Kanaal en weg zullen ieder een breedte krijgen van
15 meter.
Deze werken werden door de provincie in uitvoering
gegeven aan de Ncd. Spoorwegen, die het werk aan
besteedden. Het werd gegund aan den aannemer
J. G. Steensma te Lemmer voor de som van rond
f 180.000.—. Hierin is niet begrepen de grondaankoop.
Nadat de noodige opmetingen waren verricht en
het werk tot in kleinste bijzonderheden in kaart was
gebracht, werd in April 1933 met het groote werk be
gonnen. In de eerste plaats moest de bestaande
spoorbaan 13 meter westelijk worden verplaatst. De
werkzaamheden mochten geen oogenblik immers het
spoorwegverkeer belemmeren of stagneeren. Voor het
omleggen van deze baan moesten o m. vele slooten ge
dempt worden en was het noodig op deze hulpbaan
een geheel nieuwe rails te doen leggen. Zoo kwam
het, dat alleen reeds de hulpbaan een arbeidstijd
vorderde van twee en een halve maand. Onnoodig
haast te zeggen, dat het maken van eenige nieuwe
duikers noodig was. Daarna kon met de eigenlijke
werken een aanvang worden gemaakt.
Om de nieuwe baan op de vereischte hoogte te ver
krijgen, was in de eerste plaats noodig een groote
hoeveelheid grond. Deze grond is van Den Helder aan
gevoerd, waar men zoogenaamde nollen heeft afgegra
ven. Zoo geschiedde het, dat ruim 7000 M3. grond
werd afgegraven, vervoerd en opgeworpen.
Het nieuwe baanvak werd gelegd met een helling
1:225, terwijl het werk zich uitstrekt over een lengte
van pl.m. 1600 meter.
Daar, waar de spoorbaan zal gaan over kanaal en
weg, moesten dus twee overspanningen worden ge
bouwd. Waar elke brugoverspanning 55000 K.G. weegt,
laat het zich wol hooren, dat deze moeten rusten op
goede fundamenten.
Er werden peilers en landhoofden opgetrokken, be
staande uit een paalfundeering waarop een gewapend
betonplaat is aangebracht. De overige opgetrokken
deelcn bestaan uit beton met een bekleeding van
metselwerk.
Dat aan een en ander nogal wat heiwerk vooraf
ging, behoeft wel niet gezegd. Ook daarover denke
men niet te licht. Verwerkt werden 7000 meter hei
paal. Palen van 12 rft'ctoFleiTfete "Worden in (ten gronJ
gedreven.
In totaal werden ongeveer 130.000 K.G. ijzer ver
werkt.
We zagen rails liggen ter lengte van 18 Meter
welke per meter niet minder wegen dan 61 K.G. Om
maar niet te spreken van de honderden zware spoor
bielsen, welke deze railsen moeten dragen.
Bij het project is al direct rekening gehouden mol
de mogelijkheid, dat in de toekomst con spoorlijn za;
moeten worden gelegd van Schagen naar den nieu
wen afsluitdijk over Wieringen. De overspanningen
die dan zullen moeten worden aangebracht komen
dan te rusten op reeds nu gebouwde fundamenten.
De oude, nu nog In gebruik zijnde lijn zal na vol
tooiing van de nieuwe worden opgebroken en do
FILM.
Cavalcade.
Wanneer op 31 December 1899 de klok op vijf mi
nuten voor twanlf staat, gaat Robert Marryot naai
de slaapkamer van zijn beide kinderen en wekt hen.
Beneden schenkt zijn vrouw de punch in de gla
zen, terwijl het kamermeisje en de huisknecht in hun
beste kleeren, met van geluk stralende gezichten,
wachten op 't moment, waarop zij den traditionee-
len handdruk van mijnheer en mevrouw krijgen.
Precies om twaalf uur begint het klokkenspel van
„Big Ben".
Robert Marryot heft zijn glas op en drinkt zijn
vrouw en kinderen toe. Ook Edward en Joey Mar
ryot, twaalf en acht jaar oud, wenschen hun ouders
een gelukkig jaar.
De Nieuwe Generatie begroet de Nieuwe Eeuw.
Aldus vangt „Cavalcade" aan het filmwerk, dat
deze week in Theater Royal draait, een overweldi
gend successtuk, dat het tooneelstuk. door de enorme
mogelijkheden van het witte doek, nog verre over
treft
„Cavalcade" Is het epos eener generatie, zij ziet het
leven, zooals wij dat in al zijn raadselen voor onze
oogen hebben zien voorbijtrekken gedurende de laat
ste 32 ft 33 jaar.
Struisvecrhoeden, wespentailles, Stuartkragen,
sleepjaponnen in bonten wirwar, tusschen oorlogs
schepen, soldaten, volksfeesten en herinneringen
Ursula Jeans - Frank Lawton. in do Fox-Film
„Cavalcade".
vrij komende grond worden geworpen tegen de nieuwe
baan, welke daardoor reeds een voldoende breedte
verkrijgt voor dubbel spoor.
Het gehcelo werk zal, onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, gereed zijn medio Mei 1934. Van ston.i
af aan hebben 50 arbeiders Mer werk gevonden. He'
zijn allen Friezen, Drentenaren 'en Zeeuwen, die het
zware werk met e«m opgewektheid en gemak doen, als
\yare het kinderwerk.
Zeker is vermeldenswaard, dat het treinverkeer van
dit omvangrijke werk niet de minste stagnatie hooft
ondervonden. Meerdere malen werd in het holst van
den nacht gewerkt bij het licht van lantaarns. In liet
begin van de komende week zullen de verbindingen
van de nieuwe baan en het verdere onveranderde
deel eveneens in den nacht tot stand worden gebracht.
Dan wordt de nieuwe baan in gebruik genomen en de
oude geslecht
Een groot werk nadert zijn voltooiing. Daar, waar
de treinen denderen en een kanaal binnen afzien-
baren tijd de vruchtbare weiden van West-Friesland
zal snijden wordt gewerkt, dag en nacht. Voor Zijne
Majesteit HET VERKEER
Diana Wynyard - Frank Lawton
in dc Fox-Film „Cavalcade"
ze gaan alle gelijk een kaleidescoop aan onze oogen
voorbij.
Cavalcade Een eenvoudig gegeven Het
leven van twee families Marriot, een Engelsche
aristocraat, en zijn vrouw hun bediende Alfred
met zijn echtgenoote.
Deze twee gezinnen bevinden zich steeds in het
midden der gebeurtenissen, die zich afspelen tus
schen 1900 en 1933. De invloed van het leven, aan het
keerpunt onzer eeuw, Nieuwe juar 1900, momenten
van vreugde en smart, de boerenoorlog, de oorlogs
psychose, jazz, ja, wat niet al meer. maken „Cnval-
cade" tot een emotioneel filmbeeld, dat zijn gelijke
zou moeten zoeken.
De twee families zijn slechts het middelpunt, waar
omheen de geschiedenis zich beweegt. „Cavalcade"
is het werkelijke leven, zooals we dat allen kennen,
ver- en beoordeelden. De trommels roffelen de mu
ziek speelt de Engelschen vertrekken naar den
boerenoorlog. De vlaggen wapperen, men juicht,
zingt vaderlandsche liederen.
Jane Marryot, jonge moede van twee zoontjes, ziet
haar man vertrekken, liaar jongens spelen oorlogje
in de kinderkamer, in de kamer van het personeel
geschiedt hetzelfde, ook Alfred moet ten oorlog.
„Cavalcade', de oorlog is voorbij, in triomf
keert men weder.
De kinderen worden grooter, trouwen op hun
beurt. huwelijksreis aan, boord van de „Tita-
nic" die vergaat.
En wederom wordt het oorlog en ook die gaat
voorbij. De wuponstilstand een ongewonden.
Hierboven zien we hoe het nlenwe, opgehoogde
gedeelte bijna gereed is gekomen. Op de rails ervoor
rifdt nu op het oogenblik nog de trein. Onder het
linker bruggedeelte komt straks de nieuwe weg en
rechts de kanaaldoorvaart.
wild gelukkige menigte, doch Jane Marryot's jongen
is gesneuveld.
En alweer viert men het Nieuwe Jaar als in 1900.
Men drinkt op de toekomst op wuurdigheid,
op vrede en vriendschap
Men heeft een rolprent gezien, waarover men niet
zal kunnen zwijgen In felle bewogenneid ho«dt men
•elden aan ziel» zien voorbijgaan die niet zul
len nalaten, zich in het geheugen en in het hart
vast te prenten!
De muzikale begeleiding van „Cavalcade" overtreft
alles, wat er to nu toe op hel gebied der filmmuziek
gearrangeerd is.
Meer dan veertig der populairste liedjes, die sedert
1900 door do wereld klonken, zijn tot een uitmun
tende partituur tezamen gevoegd.
Louis de Francesco en zijn orkest van honderd le
den, hebben eer van hun werk.
Een tintelende, opzwepende potpourri met eenige
vroolijke marsehen, als grondmotieven, bataat on
der meer uit een reeks van volksliederen, popu
laire walsen, enz.
„De blauwe Donau", „Yankee Doodle", „Auld Long
Syne", „Tipperary", „Madeion", „Dn Sunday i walk
out with a soldier" en nog vele andere bekende
songs, behooren in de Cavalcade muziekpotpourrL
Noord-Hollandsch Koffiehuis
tntrée I 1.—, plus belasting. BAL NA.
Teeltvergnnnlng voor 1934, Tot 15
Maart aanmelding.
De besturen der gewestelijke aardappelorganisa
ties voor Noord-Holland en Zuid Holland v-u-zueken
bekend te maken, dat aan de aardappeltelers in
Noord-Holland en Zuid-Holland gelegvn u i i zal
worden gegeven, door het invullen van een daartoe
te verstrekken formulier een teeltvergunning aan ie
vragen voor hot verbouwen van aardappelen in 193-1.
Alleen zij, die minder dan 5 are verbouwen, uit
sluitend voor eigen gezin bestemd, zijn hiervan vrij
gesteld.
De districtsbesturen der genoemde organisaties
zullen zooveel mogelijk plaatselijk bekend maken
op welke uren, dagen en plaatsen de gelegenheid tot
het invullen van genoemd formulier zal worden
gegeven.
De aandacht van de aardappeltelers wordt erop ge
ve. tigd, dat zij deze gelegenheid niet dienen te ver
zuimen. dat na 15 Maart geen aanvragen meer
in behandeling zullen worden genomen.
Alleen zij, die ook in 1933 aardappelen verbouw
den, kunnen teeltvergunning voor 193-4 verkrijgen.
In Distrnct I N.H. worden hiervoor in den
loop der a.s. week plaatselijke zitdagen ge
houden. Datum en uur worden door de Ge
meentebesturen en aan hen die reeds lid zijn
der G.A.O. per circulaire bekend gemaakt.