Waar Kanaal en Spoorweg elkander zullen kruisen „DE TANTE UIT INDIË" Zaterdag 3 Maart 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9442 Een flink werk onder! Schagen nadert zijn voltooiing. Theater Royal. ZONDAG 11 Maart geeft „V.V.V." »n het Aan de Aardappeltelers!! Kijlije op de plaats, waar de spoorweg tus- schen Schagen en Den Helder omhoog gebracht wordt en bet kanaal SchagenKolhorn straks onderdoor zal stroo men. ONGETWIJFELD ral wel niemand, rel te de grootsto leek ooit hebben betwijfeld, «lat de konalisatiewerken in Noord Hol land welke thans reeds worden uitge gevoerd en waaraan tientallen werk vin den, grootsch in opzet als ze zijn. vele moeilijkheden te overwinnen brengen. Een ieder, die de vele bruggen heeft zien verrijzen, temidden van de zoo vruchtbare landerijen in West-Friesland, wie in oogenschouw heeft kunnen nemen het grootc werk te Kolhorn, beseft, dat voor en aleer 't water in do kanalen zal stroomen, er veel is gevergd van technici en arbeiders. Maar dat de Hollander zelfs do grootste moeilijkheden weet te overwinnen, is ons duidelijk ge demonstreerd bij de droogmaking van het deel der Zuiderzee. En al is dit kanalisatiewerk op geen stuk ken na daarmee te vergelijken-, het is toch een der bewijzen van de kennis en ondernemingsgeest der Nederlandsche ingenieurs. En we zeiden het reeds, er zijn vele moeilijkheden te* overwinnen. Een daarvan is zeker wel te vinden op de plaats, waar het kanaal Stolpen—Kolhorn de spoorlijn Schagen—Den Helder zal moeten kruisen. Deze plaats is geprojecteerd onder de rook van Scha gen en in deze gemeente gelegen. Om het nog nauw keuriger aan te duiden: men vindt dit snijdingspunt midden tusschen den Westfrieschendijk en den Nes- dijk. En het is tusschen deze twee punten, dat mo menteel een groot werk wordt uitgevoerd. Het terrein der Nederlandsche Spoorwegen is niet voor het pu bliek toegankelijk en daardoor zullen nog weinige lezers weten, wat daar al zoo wordt vorricht. We zullen nu trachten in ons blad daarover een en ander mede te deelcn, opdat een. beeld gevormd kan worden van dit omvangrijke werk. Evenals de andere kanalen in West-Friesland wordt ook het kanaal Stolpen—Kolhorn uitgevoerd voor re kening der provincie Noord-Holland met steun van Rijk, Gemeenten en Waterschappen. Hierin ligt op gesloten, dat ook de werken, welke als gevolg dezer kanalisatie noodig zijn, komen voor rekening dezer provincie. Een dezer werken nu Is het omhoog bren gen van de spoorbaan SchagenDen Helder. Tenein de straks het kanaal bevaarbaar te maken, moet een doorvaarthoogte van 3 Meter onder de spoorbaan door verkregen worden. Zeer terecht zou do lezer kunnen opmerken, dat dit geen noodzaak is. Immers een draaibrug zou alle moeilijkheden ten opzichte van de doorvaarthoogte ondervangen. Zeer juist, maar men vergete niet, dat een draaibrug een permanente bedie ning eischt door twee man, in tegenstelling met een vaste overbrugging. Daarenboven is een draaibrug in aanschaffing ook veel duurder en tevens een stag natie voor do scheepvaart en het wegverkeer. De pro vincie koos dus 'n vaste brug. Maar met één over spanning was men er niet. Immers langs het ka naal zal straks een verkeersweg loopen en ook over dezen weg zullen de treinen van en naar het noor den voortsnellen. Do, doorrij-hoogte voor dezen weg werd gesteld op meter. Echter kan worden volstaan met het omhoog brengen van de spoorlijn met 3% meter, daar het wegdek zal liggen 1 meter lager dan de waterspiegel. Kanaal en weg zullen ieder een breedte krijgen van 15 meter. Deze werken werden door de provincie in uitvoering gegeven aan de Ncd. Spoorwegen, die het werk aan besteedden. Het werd gegund aan den aannemer J. G. Steensma te Lemmer voor de som van rond f 180.000.—. Hierin is niet begrepen de grondaankoop. Nadat de noodige opmetingen waren verricht en het werk tot in kleinste bijzonderheden in kaart was gebracht, werd in April 1933 met het groote werk be gonnen. In de eerste plaats moest de bestaande spoorbaan 13 meter westelijk worden verplaatst. De werkzaamheden mochten geen oogenblik immers het spoorwegverkeer belemmeren of stagneeren. Voor het omleggen van deze baan moesten o m. vele slooten ge dempt worden en was het noodig op deze hulpbaan een geheel nieuwe rails te doen leggen. Zoo kwam het, dat alleen reeds de hulpbaan een arbeidstijd vorderde van twee en een halve maand. Onnoodig haast te zeggen, dat het maken van eenige nieuwe duikers noodig was. Daarna kon met de eigenlijke werken een aanvang worden gemaakt. Om de nieuwe baan op de vereischte hoogte te ver krijgen, was in de eerste plaats noodig een groote hoeveelheid grond. Deze grond is van Den Helder aan gevoerd, waar men zoogenaamde nollen heeft afgegra ven. Zoo geschiedde het, dat ruim 7000 M3. grond werd afgegraven, vervoerd en opgeworpen. Het nieuwe baanvak werd gelegd met een helling 1:225, terwijl het werk zich uitstrekt over een lengte van pl.m. 1600 meter. Daar, waar de spoorbaan zal gaan over kanaal en weg, moesten dus twee overspanningen worden ge bouwd. Waar elke brugoverspanning 55000 K.G. weegt, laat het zich wol hooren, dat deze moeten rusten op goede fundamenten. Er werden peilers en landhoofden opgetrokken, be staande uit een paalfundeering waarop een gewapend betonplaat is aangebracht. De overige opgetrokken deelcn bestaan uit beton met een bekleeding van metselwerk. Dat aan een en ander nogal wat heiwerk vooraf ging, behoeft wel niet gezegd. Ook daarover denke men niet te licht. Verwerkt werden 7000 meter hei paal. Palen van 12 rft'ctoFleiTfete "Worden in (ten gronJ gedreven. In totaal werden ongeveer 130.000 K.G. ijzer ver werkt. We zagen rails liggen ter lengte van 18 Meter welke per meter niet minder wegen dan 61 K.G. Om maar niet te spreken van de honderden zware spoor bielsen, welke deze railsen moeten dragen. Bij het project is al direct rekening gehouden mol de mogelijkheid, dat in de toekomst con spoorlijn za; moeten worden gelegd van Schagen naar den nieu wen afsluitdijk over Wieringen. De overspanningen die dan zullen moeten worden aangebracht komen dan te rusten op reeds nu gebouwde fundamenten. De oude, nu nog In gebruik zijnde lijn zal na vol tooiing van de nieuwe worden opgebroken en do FILM. Cavalcade. Wanneer op 31 December 1899 de klok op vijf mi nuten voor twanlf staat, gaat Robert Marryot naai de slaapkamer van zijn beide kinderen en wekt hen. Beneden schenkt zijn vrouw de punch in de gla zen, terwijl het kamermeisje en de huisknecht in hun beste kleeren, met van geluk stralende gezichten, wachten op 't moment, waarop zij den traditionee- len handdruk van mijnheer en mevrouw krijgen. Precies om twaalf uur begint het klokkenspel van „Big Ben". Robert Marryot heft zijn glas op en drinkt zijn vrouw en kinderen toe. Ook Edward en Joey Mar ryot, twaalf en acht jaar oud, wenschen hun ouders een gelukkig jaar. De Nieuwe Generatie begroet de Nieuwe Eeuw. Aldus vangt „Cavalcade" aan het filmwerk, dat deze week in Theater Royal draait, een overweldi gend successtuk, dat het tooneelstuk. door de enorme mogelijkheden van het witte doek, nog verre over treft „Cavalcade" Is het epos eener generatie, zij ziet het leven, zooals wij dat in al zijn raadselen voor onze oogen hebben zien voorbijtrekken gedurende de laat ste 32 ft 33 jaar. Struisvecrhoeden, wespentailles, Stuartkragen, sleepjaponnen in bonten wirwar, tusschen oorlogs schepen, soldaten, volksfeesten en herinneringen Ursula Jeans - Frank Lawton. in do Fox-Film „Cavalcade". vrij komende grond worden geworpen tegen de nieuwe baan, welke daardoor reeds een voldoende breedte verkrijgt voor dubbel spoor. Het gehcelo werk zal, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, gereed zijn medio Mei 1934. Van ston.i af aan hebben 50 arbeiders Mer werk gevonden. He' zijn allen Friezen, Drentenaren 'en Zeeuwen, die het zware werk met e«m opgewektheid en gemak doen, als \yare het kinderwerk. Zeker is vermeldenswaard, dat het treinverkeer van dit omvangrijke werk niet de minste stagnatie hooft ondervonden. Meerdere malen werd in het holst van den nacht gewerkt bij het licht van lantaarns. In liet begin van de komende week zullen de verbindingen van de nieuwe baan en het verdere onveranderde deel eveneens in den nacht tot stand worden gebracht. Dan wordt de nieuwe baan in gebruik genomen en de oude geslecht Een groot werk nadert zijn voltooiing. Daar, waar de treinen denderen en een kanaal binnen afzien- baren tijd de vruchtbare weiden van West-Friesland zal snijden wordt gewerkt, dag en nacht. Voor Zijne Majesteit HET VERKEER Diana Wynyard - Frank Lawton in dc Fox-Film „Cavalcade" ze gaan alle gelijk een kaleidescoop aan onze oogen voorbij. Cavalcade Een eenvoudig gegeven Het leven van twee families Marriot, een Engelsche aristocraat, en zijn vrouw hun bediende Alfred met zijn echtgenoote. Deze twee gezinnen bevinden zich steeds in het midden der gebeurtenissen, die zich afspelen tus schen 1900 en 1933. De invloed van het leven, aan het keerpunt onzer eeuw, Nieuwe juar 1900, momenten van vreugde en smart, de boerenoorlog, de oorlogs psychose, jazz, ja, wat niet al meer. maken „Cnval- cade" tot een emotioneel filmbeeld, dat zijn gelijke zou moeten zoeken. De twee families zijn slechts het middelpunt, waar omheen de geschiedenis zich beweegt. „Cavalcade" is het werkelijke leven, zooals we dat allen kennen, ver- en beoordeelden. De trommels roffelen de mu ziek speelt de Engelschen vertrekken naar den boerenoorlog. De vlaggen wapperen, men juicht, zingt vaderlandsche liederen. Jane Marryot, jonge moede van twee zoontjes, ziet haar man vertrekken, liaar jongens spelen oorlogje in de kinderkamer, in de kamer van het personeel geschiedt hetzelfde, ook Alfred moet ten oorlog. „Cavalcade', de oorlog is voorbij, in triomf keert men weder. De kinderen worden grooter, trouwen op hun beurt. huwelijksreis aan, boord van de „Tita- nic" die vergaat. En wederom wordt het oorlog en ook die gaat voorbij. De wuponstilstand een ongewonden. Hierboven zien we hoe het nlenwe, opgehoogde gedeelte bijna gereed is gekomen. Op de rails ervoor rifdt nu op het oogenblik nog de trein. Onder het linker bruggedeelte komt straks de nieuwe weg en rechts de kanaaldoorvaart. wild gelukkige menigte, doch Jane Marryot's jongen is gesneuveld. En alweer viert men het Nieuwe Jaar als in 1900. Men drinkt op de toekomst op wuurdigheid, op vrede en vriendschap Men heeft een rolprent gezien, waarover men niet zal kunnen zwijgen In felle bewogenneid ho«dt men •elden aan ziel» zien voorbijgaan die niet zul len nalaten, zich in het geheugen en in het hart vast te prenten! De muzikale begeleiding van „Cavalcade" overtreft alles, wat er to nu toe op hel gebied der filmmuziek gearrangeerd is. Meer dan veertig der populairste liedjes, die sedert 1900 door do wereld klonken, zijn tot een uitmun tende partituur tezamen gevoegd. Louis de Francesco en zijn orkest van honderd le den, hebben eer van hun werk. Een tintelende, opzwepende potpourri met eenige vroolijke marsehen, als grondmotieven, bataat on der meer uit een reeks van volksliederen, popu laire walsen, enz. „De blauwe Donau", „Yankee Doodle", „Auld Long Syne", „Tipperary", „Madeion", „Dn Sunday i walk out with a soldier" en nog vele andere bekende songs, behooren in de Cavalcade muziekpotpourrL Noord-Hollandsch Koffiehuis tntrée I 1.—, plus belasting. BAL NA. Teeltvergnnnlng voor 1934, Tot 15 Maart aanmelding. De besturen der gewestelijke aardappelorganisa ties voor Noord-Holland en Zuid Holland v-u-zueken bekend te maken, dat aan de aardappeltelers in Noord-Holland en Zuid-Holland gelegvn u i i zal worden gegeven, door het invullen van een daartoe te verstrekken formulier een teeltvergunning aan ie vragen voor hot verbouwen van aardappelen in 193-1. Alleen zij, die minder dan 5 are verbouwen, uit sluitend voor eigen gezin bestemd, zijn hiervan vrij gesteld. De districtsbesturen der genoemde organisaties zullen zooveel mogelijk plaatselijk bekend maken op welke uren, dagen en plaatsen de gelegenheid tot het invullen van genoemd formulier zal worden gegeven. De aandacht van de aardappeltelers wordt erop ge ve. tigd, dat zij deze gelegenheid niet dienen te ver zuimen. dat na 15 Maart geen aanvragen meer in behandeling zullen worden genomen. Alleen zij, die ook in 1933 aardappelen verbouw den, kunnen teeltvergunning voor 193-4 verkrijgen. In Distrnct I N.H. worden hiervoor in den loop der a.s. week plaatselijke zitdagen ge houden. Datum en uur worden door de Ge meentebesturen en aan hen die reeds lid zijn der G.A.O. per circulaire bekend gemaakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5