Radioprogramma
Oorlogsdreiging rond
de Pacific.
Gevaar voor Japan wordt grootor.
EEN GRIEZEUGE SPOOKHISTORIE.
DE ED^SEXENIS DER RUSSISCHE
UOB AGRESSIEPACTEN.
Europeoschc moeilijkheden leiden de aan-
clr.eh: af van hetgeen zich om de Stille
Zuidzee voltrekt. Japan is aan alle zijden
zijde.i door tegenstanders omgeven en een
catastrofe is niet uitgesloten.
De groo'e zee, die Amerika van Oost-Azië scheidt
werd „stil" en „vredig (paciflc)" genoemd, onulai
ze vroeger voo.- het wereldverkeer nauwelijks in aan
merking kwam. Maar zooals de Middellandsche
Zee in het midden «Ier oude wereld ligt, zoo is de
Stille Oceaan de belangrijkste waterweg van onzen
tijd geworden. Allengs is de mcnsrliheid de ruimte
om den Atlantischen Oceaan te klein geworden.
S ooniers doorkruisen thans de „Pacific", belangrij
ke handelswegen loopen van San i'rancisco naar
Sjanghai, van Yokohama naar Calcutta, van Japan
naar Zuid-Amerika. Men behoeft alleen aan de bo-
tee'.'.cnis der gaweldlge steden aan heide zijden te
denken orn ii» te zien, dat het met de stilte van den
oceaan is e.igeloopcn. Wlndiwostok. Port Arthur,
Sjanghai, 1 'ongkonjr. Kanton, de groo'.e Indische
havens, Sidney eti Melhourne naar den Aziatisch-
Australisehen kant, San Francisco, Los Angelos en
de Zuid Amcrikaansche kustplaatsen aan den an
deren kant.
Japan valt met betrekking tot den Stillen Oceaan
ongeveer dezelfde rol ten deel als Engeland hij de
omsluiting van den Atlantischen Oceaan. Tokio is
zich van deze taal; bewust, maar de oude mogend-
heden w.-ten, dat een vergrooting der macht van
lie-t eilandenrijk, vermindering der hunne zal be
teeltenen. Men herinnert zich in Washington en
1 ouden, dat <1? Angelsaksische grootheid, die met
de ingebruikneming van den Atlantischen Oceaan
begon, niet tot de tandon om die zee beperkt bleef.
Zal Jcnan rijn toekomstig-n invloed niet gebrui
ken om dc I'hilippijncn, behoorend tot Amerika s
belangensfeer, en om Australië van zich afhanko
lijk te maken?"
Dat ziet er leelijk uit. Twee jaar geleden trok Ja
pen Mandsjoerije binnen en men liet het hegaar. in
de hoop, dat een Russisch Japansehe oorlog voor het
Sovjet systeem noodlottig zou worden. Intusschen
hebben de Japanners militaire successen behaald.
en zich op het vasteland een positie geschapen, die
als basis tot verdere ontplooing kan dienen. Niet
alleen Mandsjoerije is in de practijk Japansch. Ook
Johol is overrompeld. Japan reikt tot het Zuiden van
de groote muur.
Maar dc Russen hebben den dreigenden oorlog
bekwaam vermeden. Zij hebben met Eurona en
Amerika diplomatieke onderhandelingen gevoerd.
Do Amerikanen werden ondertusschen steeds meer
beangst voor de Japansehe ontwikkeling. De reeds
twintig jaar lang voorspelde Ameriknnnsch-Japan-
sche oorlog schijnt nu inderdaad te zullen uitbre
ken. Sinds een jaar bevindt zich de geheele Ame
lïkaansche vloot in den Stillen Oceaan.
De Amerlaansche minister van oorlog, Swcnson,
heeft een nieuw bewapeningsprogramma voorge
legd. Twee-en-dertig nieuwe schuiten zullen wor
den gebouwd voor de som van driehonderdzestig
millioèn dollar.
..Pal heteekent", schrijft de Japansehe krant „Osa-
ka Assachi", „dat nu de morcclc druk met physieken
druk wordt verhoogd."
In Japan schijnt tnen to vermoeden, dat een op
lossing met de wapenen snel nadert, en daarom
breidt ook «lit rijk zijn vloot uit, ondanks zijn moei
lijke financioele omstandigheden. Men bewecit. dat
Amerika wapens levert aan de Chineescho gene
raals. teneinde een spoedig losbarsten van het con
flict te bevorderen. De crisis werkt «len Amerikanen
i'anrhij ondanks alles in de hand. Japan brengt na
melijk zijn industrieproducten tegen spotprijzen on
de wereldmarkt en is dusdoende een concurrent van
F.nge'and geworden. laatstgenoemd rijk heeft groo
te belangen in China en Australië. Reide gebieden
worden door Japanners en Japansehe waren over-
siroomd. Zal Australië steeds in staat zijn de gc-
vo'gep van deze verschijnselen te dragen?
Ren onkelen blik leert ons, dat de F.ngelscho poli
tiek. die aanvankelijk on vriendschap was gericht,
een «anderen inslag heeft gekregen. In de houding
van Frankrijk is een dergelijke wijziging waar te
nemen. Frankrijk heeft met het oog op zijn Euro-
neesrho plannen de hulp van Amerika zoowel als
F.nge'and noodig. Hiermee houdt ook de bezetting
van negen onbeduidende e»landen verband, welke
tusschen Inrio-China en «Ie Philippijnen liggen. Van
deze economisch onbelangrijke, maar strnteg'srh
niet te versmaden eilamlen. heeft Frankrijk zich,
in weerwil van Japans tegenkanting, meester ge
maakt.
Op deze wijze werd Japan geheel geïsoleerd. I.eest
men nu rog hetgeen de Amerikaansrhc pers zegt,
«len begrijut men «les te heter, waartoe alle voorbe
re'dingcn hebben gc«liend.
De „Chirngo Tribune" schrijft: „De oorlog tussrhen
Japan en «Ie Vereenigdc Staten dat weet generen!
Araki hopelijk ook zou nutteloos en treurig zijn.
Geen van beide landen zou er iets bij winnen, maar
volk en regeering van Jnnan moeten er zich reken
schap van geven, dat de oorlog voor Japan niet al-
'een onvoordoel'g, mnnr tevens venveti^^d zou iin.
De Ycrcenigde Staten zijn geen China of Rusland."
ZONDAG II MAART.
HILVERSUM (1875 MA
Y.A R.A.: 9.00 Yoetbalmcdcdcclingen; 9.03 Titin-
bouwhalfuurtjc; 9.::o Orgelspel door Joh. Jong; 10.00
Voordracht door Marticn Beversluis; 10.15 Gramo-
foonmur.ek; 10.30 VARA Orkest; 11.00 Zondngmor
gcnloesprnak «'oor G. Zwertbroek; 11.30 Vervolg
concert; A.V.R.O.: 12 00 Lunchconcert «loor het Om
roeporkest; 12.33 Zang door «Ie Zangverccniging
„Crescendo** tc Nourdschnrwoude o.l.v. Willem Hes-
pe; tlnnrna Omroeporkest; 1.15 Znng Ttoof „Cre"s'iVh:
do"; 1.30 Causerie; 2.13 Aapsluiting met het Ohm-
j>isch S'.adlon te Amsterdam. Ooggetuige-verslag van
den internationalen voetbalwedstrijd Nederland -Bel
gië «'oor II. Hollander; 4.30 Grninofoonmuziek: 4.15
Sportberichten; V.A.R.A. 5.00 Kinderuurtje; 5.30 Or
gelspel door C.or Steijn; 5.40 Causerie; V.P.R.O.- 6.00
Le-.ing; 7.00 Kerkdienst uit het gebouw van «len N.
I'.B. te Haarlem; A.V.R.O.; 8.00 Concert door het
Omroeporkest9.00 Rndio-Journaal; 0.15 Di Moor lag,
sopraan: 9.40 Zang door .The humoresk melodieus
Stngers"; 10.00 Kovars Lajos en zijn orkest; 11.30
Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (301 M.)
K.R.O.: 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde gramofoon-
muzic!;; 9.50 Kerkdienst; 11.30 Gewijde muziek: K.R.
12.15 Ör!:cst o.l.v. Marinus van 't Woud; 1.00 Le
zing; 1.20 Vervolg concert; 2.00 Godsdienstonder
richt voor ouderen; 220 Knapen- en Mannenkoor;
2.45 Gramofoonmuziek; 3.13 Koor; 3.30 Gramofoon-
muziok; 4.15 Zieken lof; N.C.R.V.: Kerkdienst uit de
Vrij Evang. Kerk te Leeuwarden; 7.15 Gewijde gra
mofoonmuziek; K.R.O.: 7.45 Voetbaluitslagen; 7.50
Lezing; 8.15 De K.R.O.-boys; 8.45 Causerie; 9.00 Vaz
I.)ins; 9.0 5De K.R.O.-boys; 9.30 Gramofoonmuziek;
9.45 K.R.O.-orkest10.15 Vaz Dias; 1020 Vervolg con
cert; 10.40 Epiloog.
LUXEMBURG (1304 MA
7.00 Gevarieerd concert; 8.45 Idem; 9.13 Concert; 10.-40
Dansmuziek.
BRUSSEL (484 MA
1020 Omroeporkest 1120 Gramofoonmuziek; 12.20
Dansmuziek; 5.20 Idem; 8.20 Orkest.
BERLIJN (357 M.)
10.50 Gramofoonmuziek; 3.20 Concert; 6.45 Orkest
hoopskreten het duidelijke bewijs voor hem dat hij
nog niet geheel alleen was. In die oogenblikken be
greep hij vaag dat er nog iets anders buiten gewone
sterfelijkheid moest bestaan. Medemenschen en géén
verloren zielen wachten daar.
Enkele van hen kreunden als verschrikte kinderen;
andere daarentegen schreeuwden, evenals hij kort
van tevoren had gedaan. En nu en dan boven het
geloei der vlammen uit onderscheidde hij het ge
luid van bevelende stemmen, dat zich vermengde met
haastige voetstappen. De patiënten werden één voor
één uit die hel van vuur en rook gedragen, hij was
dus nog niet alleen.
Nog niet alleen Dat feit drong tot zijn brein
door, evenals do helroode vlammen door de luiken
waren gebroken. Nog niet alleen! Hoe lang zou het
echter «luren voordat al die anderen in veiligheid
waren gebracht en hij vergeten achterbleef? \\jie
zou in de ontzettende verwarring aan hem denken?
Wie zon tijd hebben naar de kleine, afgelegen kamer
tc komen waarin hij een dag tevoren was overge
bracht door dc lieve zorgen van do nachtzuster, die
wist wellen «luldclooze pijnen hij leed, en hoe drin
gend hij rust noodig had?
Wie r.ou daaraan denken? Het leek hem toe dat
het tumult c:i liet geluid van stemmen al verder
verwijderd klonk, terwijl dikke rookwolken en toe
nemende b ::e de alles overweldigende verwoesting
aanbond'g n. Ilij bedekte zijn gezicht met de ar
men. Er v'.el niets meer te hopen of te verwachten:
het was evenwel een groot geluk dat hij weer gere
geld kon nndenhen, en zijn zelfbeheersching had
herkregen. Ilij had niet verwacht dat zijn laatste
uur op de-.e manier zou aanbreken, doch daar het
nu eenmaal zoo was, wilde hij dit niet in blinde
verschrikking onder de oogen zien. Hij moest ster
ven a's een man, niet als het een of ander wil«T,
doodclijk verschrikt dier. Zijn gebed, zijn verstand
te mogen behouden werd verhoord.
Dat feit drong met een vage verwondering tot
hem door. Hij liet elk gevoel van hoop, nog gered
tc worden varen, en opnieuw had hij met woorden,
die een anrler gekozen scheen te hebben.
„Voor Uw toorn en eeuwige verdoemenis be
hoede ons, machtige God."
In gedachten knielde hij weer in het kleine, som-
KALUNDBORG fl2"-l M)
2.45 Omroeporkest; 720 Concert; 9.00 Idem; 0.35 Vi-
oolrccital; 10.05 Dansmuziek.
HAMBURG (332 M.)
1120 Orkest; 220 Kwartet; 320 Gevarieerd program
ma; 720 Operette-uitzending.
LANGENBERG (456 M.)
10.05 Pianorecital; 12.30 Omrooporkest; 4.00 Idem,
620 Volksmuziek; 9.40 Dansmuziek.
DAVENTRY (W MA
12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Orgelspel; 7.50 Piano
recital; 9.50 Kwintet
PARUS ElFFEL (1448 MA
12.50 Orkest; 1.35 -Idem*,' 7.30 'GramofounniUZiek.
PARIJS RADIO (17"8 MA
8.20 Gramofoonmuziek: 12.20 Orge!concert; 1.50 Gra
mofoonmuziek; 425 Jeugdconcert.
M*L\AN (369 M.)
420 Populair concert; 6.20 Gramofoonmuziek.
ROME (421 M.)
4.20 Concert; 520 Gramofoonmuziek; 8.05 Operette.
WEENEN (507 MA
7.30 Opera; 9.45 Omroeporkest.
WARSCHAU (1411 MA
11.35 Concert; 3.50 Gramofoonmuziek; 4.35 Populaire
muziek; 8.35 Vroolijk programma.
BEROMUNSTER (540 MA
11.20 Omroeporkest; 12.00 Idem; 5.10 Gram.muzick
MAANDAG 12 MAART.
HILVERSUM (1875 MA
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voordracht; 11.00
Orgelconcert door Piet van Egmond Jr.; 12.00 Lunch
concert door Tuschinsky's Select Salonorkest; 1.30
Gramofoonmuziek; 2.00 Causerie; 220 Vioolrecital
«loor Harry van der Lijn; 3.00 Gramofoonmuziek:
320 Pianorectal; 4.00 Overschakelen zender; 4.15
Gramofoonmuziek; 4.30 Causerie door Max Tak; 5.30
Kovacs Lajos en zijn orkest; 6.45 Kamermuziek; 7.15
Causerie door W. Graadt van Roggen: „De 29e Ne
derlandsche Jaarbeurs"; 720 Gramofoonmuziek; 725
bere kerkje waarin hij als kind gebeden had, luiste
rend naar de Litanie welke hem eindeloos toeleek,
droomcrig bespiegelingen makend, zooals men doen
kan wanneer men heel in do verte den rook van
een vulkaan ziet, doch zich geen flauw idee kunnen
de vormen wat de werkelijkheid zou wezen indien
men dicht bij dien vuurspuwende!) berg woonde en
alles wat zich in de nabijheid bevond verwoest
werd.
liet leek hem toe alsof hij «lo zachte, zangerige
stem van den ouden geestelijke hoorde, en zijn voor
hoofd op de har«ie. houten kerkbank voelde rusten
waartegen hij half in slaap was gevallen.
„Voor Uw toorn en eeuwige verdoemenis
Ja, God's toorn moest iets vrccsclijks wezen. Maar
waarom zou Hij op hen allen zoo hoos zijn? Waar
om? Zou het een onmogelijkheid wezen hem zachter
te stemmen? „En voor eeuwige verdoemenis
eeuwige verdoemenis Daar zag hij den vulkaan
weer. Door de dichte rookwolken kwamen vurige
tongen tc voorschijn brandlucht een smaak
van asch. Oh, hij herinnerde zich eensklaps nog
een ander voorval.
Had hij niet eens hooren prediken over een bran
dende vinkte, en drie veroordeelden die daar onbe
schermd liepen, met een Vierde in hun midden.
„Ea^de Vorm van den Vierde was als de Zoon
van God." En toen was er toch ook uitkomst geko
men? De theorie van verdoemenis en verwoesting
ging dus niet altijd op?
Nee, die ging niet op. Deze deed aan een ver
schrompeld stukje papier denken dat door den
schoorsteen vloog. Als kleine jongen had hij al vaag
begrepen dat die theorie niet juist kon wezen. Het
verhaal van de vier mannen die door het veld Ho
nen had altijd een groote aantrekkingskracht voor
hem bezeten. En die aantrekkingskracht liet zich
thans opnieuw gelden in deze oogenblikken van
nood en hieidoor kwam hel dan ook dat elk
angstgevoel leek te verdwijnen. Hij trok zijn arm
terug, en verwachtte bijna de gestalte van den God-
de'ijken Kameraad voor zich te zullen zien.
En in dat vreeselijke oogenblik zag hij inderdaad
een gedaante, hoewel deze heel anders was dan hij
verwacht had. Door den rook en de vlammenzee
kwam een vrouw op hem toe. Zo liep even rustig en
Causerie; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Gramofoonmuziek; 9.03
Omroeporkest; 925 Gramofoonmuziek; 9.50 Omroep
orkest; 10.30 Vaz Dias; 10.40 Aansluiting met het
Theater Carré te Amsterdam. Uitzending van het
tweede gedeelte van de Bouwmeester-revue „Voor
uit mnnr weer", met Johnn Buziau en Siem Nicu-
wenhuizen; 1120 Gramofoonmuziek: 12.00 Sluiting.
HUIZEN (301 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gramo
foonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van Chr.
Lectuur; 1120 Gramofoonmuziek; 12.00 Politiebe
richten; 12.15 Gramofoonmuziek: 12.30 Orgelconcert
door Jan Zwart; 2.00 Uitzending voor scholen; 225
Gramofoonmuziek; 2.45 Wenken voor de Keuken;
3.13 Knipcursus; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbel
lezing; 500 Gramofoonmuziek: 5.15 Chr. Liederenuur-
tje; 6.15 Gramofoonmuziek; 620 \/agenuurtje; 7.00
Politieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Ver
volg vragenuurtje; 8 00 Uitzending v. d. Ned. Chr.
Blindenbond; 9.00 Gramofoonmuziek; 9.15 Orkest;
10.45 Gramofoonmuziek; 1120 Sluiting.
LUXEMBURG (1304 M.)
7.00 Concert; 1925 Idem; 20.33 Gramofoonpiaten,
20.50 Idem; 9.05 Concert; 10.00 Gramofoonmuziek;
16.15 Dansmuziek
BRUSSEL (484 M.)
12.20 Omroeporkest; 5.20 Dansmuziek; 623 Om
roeporkest; 1020 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 M.)
11.20 Orkest; 2.10 Gramofoonmuziek; 220 Instr.
ensemble: 925 Deensehe kamermuziek.
BERLIJN (357 M.)
3.40 Orkostconcert; 7.30 Gev. programma; 8.1U Ui-
kest; 92(1 Kamermuziek.
HAMBURG (332 M.)
1.35 Gramofoonmuziek; 4.50 Liederen; 8.25 Concert;
9.40 Muz. intermezzo; 1020 Pop. concert;
LANGENBERG (456 M.)
120 Kamermuziek; 320 Kamerorkest; 8.30 Dansmu
ziek;
DAVENTRY (1500 M.)
1.05 Orkest; 4.20 Sonate-recital; 8.20 Orkest; 11.15
DausorkcsL
PARIJS ElFFEL (1446 M.)
12.50 Concert; 720 Omroeporkest;
PARIJS RADIO (1796 M.)
12.20 Orkest; 8.20 Kamermuziek.
MILAAN (360 M.)
6.10 Gramofoonmuziek; 8.00 Pop. concert; 9.10 Vi
oolrecital; 4.50 Concert: 6.50 Gramofoonmuziek; 3.0'»
Pop. concert; 920 Concert.
WEENEN (507 M.)
4.15 Pianorecital; 5.45 Opera.
WARSCHAU (1411 M.)
7.22 Omroeporkest; 8.35 Pop. concert; 9.20 Gramo
foonmuziek; 9.40 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M.)
2.50 Gramofoonmuziek; 320 Omroeporkest; 621
Gramofoonmuziek; 820 Omroeporkest.
VOOR DINSDAG 13 MAART.
HILVERSUM (1375 M.)
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gratnofoontmiziek; 10.50 Solistenconcert;
11.00 Kook- en bakprnatje; 11.36 Solistenconcert;
12.00 Gramofoonmuziek1220 Lunchconcert; 2.45
Gramofoonmuziek; 3.00 Knipcursus; 4.00 Oversch.;
4.15 Gramofoonmuziek; 4.30 Radio-Kinder-Koor o.l.v.
Jacob Hamel; 5.00 Voor kl. kinderen; V.P.R.O.: 5.30
Bij bet vertellingen; 6.0(1 Orgelconcert; 7.00 Grarnofoon
muziek; 720 Eng. les voor gev.; 8.00 Vaz Dias; 8.0"»
Gev. programma door Kovacs Lajos en zijn orkest:
10.00 Avro-toonecl: „De oude Brit"; 10.45 Grarnofoon
muziek; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dunsmuzick uit jaar
beurs-restaurant te Utrecht
HUIZEN (3015 M.)
K.ILO.: 8.00 Morgenconcert;'16.00 Gramofoonmu
ziek; 10.30 Muziekuitzending voor fabrieken; 11.00
Gramofoonmuziek: 11.30 Godsdienstig halfuurtje;
12.0(1 Politieber.; 12.15 Lunchschote! van gramafoon
primeurs: 1.45 Verz. zender; 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00
Modeemvos; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.15 Liederen-
recital; 4.36 Gramofoonmuziek; 5.05 Accordeon-pro
gramma door A. Hendriks; 5.15 Pax Romand. «Ie R.K.
Studenten-intern., door M. Voogd; 5.30 K.R.O. Boys:
6.00 Verv. Accordeon-pr.: 6.10 K.R.O.-Boys; 6.40 Es'ne
ranfoenrsus; 7.00 Politieber.: 7.15 Voordracht; 7.35
Gramofoonmuziek; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00
Lijdensmeditatie; 920 Vaz Dias; 9.35 K.R.O.-orkest;
10.30 Vaz Dias; 10.35 K.R.O.-orkest; 11.00 Grarnofoon
muziek,
LUXEMBURG (1304 MA
7.00 Gramofoonpiaten: 20.35 Idem; 20.50 Idem; D.00
Concert; 10.35 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 MA
120 Gramofoonmuziek: 5.26 Omroeporkest; 7.05
Concert; 8.20 Omroeporkest; 1020 Gramofoonmuziek.
KALUNDBORG (1281 MA
2-20 Omroeporkest; 7.20 Piano; 9.50 Mandoline- en
luit-muziek.
BERLIJN (357 M.)
3-20 Omroeporkest; 420 Gramofoonpiaten; 820 Om
roep-kamerorkest
HAMBURG (332 M.)
1.35 Gramofoonmuziek; 7.30 Wending kwartet;
16.20 Omroeporkest;
LANGENBERG (456 M.)
10.50 Gramofoonmuziek; 12.05 Pop. concert; 1.05 ld.
3.20 Omroeporkest; 4.35 Dansmuziek
opgewekt alsof ze op een wondermooien zomerschen
dag een wandeling maakte.
Even later boog ze zich over hem heen. Haar han-
«len beroerden hem met een geruststellend gebaar,
als ware hij een kind geweest dat getroost moet
worden.
„Dacht U dat ik U vergeten had?" vroeg ze. „Alles
is in orde hoor. Ze komen dadelijk."
„Zuster!" bracht hij hecsch uit, en ternauwernood
wetend wat hij «leed, nam hij haar handen in de
zijne en hield die dicht tegen zijn gezicht aange
drukt. „Oh, zuster, zuster."
„Arme, arme man!" zei ze zacht. „Het is heusch
in orde. Alles is in orde."
Weer kwam een dusdanige ontploffing dat de
muren van do kamer trilden, en hierdoor was het
dan ook dat de zieke ineens tot kalmte raakte. Hij
richtte zich zoo goed en zoo kwaad als hot ging
overeind en met een bijna ruw gebaar stiet hij haar
van zich af.
„Ga weg!" beval hij schor. „Verdwijn Zorg
dat je in veiligheid komt vooriiat het te laat is. Ver
sta je me?"
Ze antwoordde hem niet; deed evenmin een po
ging hem te gehoorzamen. Ze bleef kalm op dezelf
de plaats staan.
„Ga weg!" brulde hij nu. „Heb je me gehoord of
niet? Begrijp je het dan niet?"
„Tk denk er niet over U je alleen te laten."
„Maar waarom waarom? Jij hebt nog een
kans, ik niet. Groote God. ik smeek je: offer je toch
niet op terwille van mij."
Ze hoog zich diencr over hem heen, spreidde haar
handen hoven zijn hoofd uit, en eensklaps zag
hij een uitdrukking in haar glanzende oogen die
hem tot zwijgen bracht.
„Ik ben niet bang met jou to sterven," zei ze. „Ik
weiger je alleen te laten."
Zo handelde volstrekt niet onder de impttlsie van
een oogenblik. Het licht van haar oogen deed aan
den veiligen gloed van een vuurtoren denken. En
op dat oogenhlik begreep hij ten volle welk een ont
zaglijke zegen haar tegenwoordigheid voor hem
was, en hoe wanhopig angstig hii weer was gewor
den indien ze hem alleen had gelaten.
UIT ONZE OOST.
Drie jongens, die naar een rijken oom wilden.
Veertien dagen lang een familie door het
.spook" geterroriseerd.
In de buurt van Socrabaja heeft het gespookt in
een huis. Het was betoei griezelig, vooral voor de
bewoners, 2 dames. 3 kinderen. Inl. bedienden enz.
Jamnier g«moeg waren er geen mannen in huis.
Het huis werd op de bekende wijze met steeüen
bestookt, gebroken eieren werden op het bed aan
getroffen. Schilderijen weiden zoo maar van den
muur afgenomen on beneden op den vloer gelegd.
Een door een onzichtbare hand geplaatste wekker
begon midden in den nacht ergens achter een deur
te ratelen, liet was om er kippenvel van te krijgen.
Verschillende artikelen verdwenen tijdelijk uit het
huis, echter de voorworpen werden in de meeste
gevallen gemakkelijk teruggevonden, lezen wij in «lo
„Koerier".
AI dadelijk bleek «lo oudste van de drie school
gaande kinderen. Napje, erg pienter te zijn. Hij ploos
enkele raadse'achtige gevallen uit. en «le verdwenen
goederen werden door Napje opgespoord. Zoo was er
op zekeren «lag een vaasje verdwenen, en tot aller
verbazing was het weer Napje, die het voorwerp er
gens in den goedang wist te vinden.
Het drama bereikte op zekeren dag zijn hoogtepunt,
toen 's morgens het bed van de kinderen in lichte
laaie siond. Gelukkig kon de familie met vereende
krachten den brand blusschen.
Een en ander was voor «Ie politie bet sein, om te
trachten contact te krijgen met «len boozen geest, die
in deze roemah sial rondwaarde. Immers de politic
stelt altijd belang in boosdoeners, of dezen nu in dit
aardsche tranendal rondwandelen of in hoogere sfe
ren zweven. I"it het politioneel onderzoek bleek, dat
«le heele familie reeds 11 dagen lang door het „spook"
werd geterroriseerd. Van verschillenden zijden had
men hulp gevraagd en gekregen, o.a. van de „voor
mannen" van de Pinkster Gemeente.
Een «lier voormannen was ter plaatse verschenen,
en nadat hij zich van den stand van zaken „over
tuigd" had, was het een uitgemaakte zaak: er werd
inderdaad gespookt
Ondertusschen zat ook de politie niet stil, en deze
hield zich meer bezig met practische, alias aardsche
dingen.
In de eerste plaats «lacht Hermandad aan stoffe
lijke banden, waarmede o.a. steencn opgenomen en
weggeworpen kunnen worden. Vooral de wijze waar
op een bed in brand kan vliegen, had zijn volle
aandacht.
En zooals het zoo dikwijls gebeurt, ook hier zat
de politie spoedig het spook op de hielen.
Daarna werd er erg hard gepraat in het „spook-
huis'met liet resultaat, dat het spook verdween, al
thans tijdelijk. Napje was weer spoedig dupe van
het dra teruggekeerde spook. Immers op school bleek
hij zijn les niet tc kennen om de dood-eenvoudigo ro
den, «lat het spook al zijn studiemateriaal had wegge
nomen.
Toen daarna een der voormannen van de Pink
stergemeente nogmaals op de plaats kwam, zag hij
plotseling het spook, gekleed in een wit-roodc sarong
met iflem badjoe en lange roode haren, uit «le kanier
(loor het raam wegvluchten, om buiten dood neer
te vallen. Jammer genoeg werd vergeten het spook
op tc nemen en vast te houden, aangezien het later
spoorloos verdwenen was.
ledereen was onder den indruk van het verhaal,
alleen Napje moest even hartelijk lachen, doch slechts
even. Booze tongen beweren, dat de man van de
Pinkstergemeente en Napje kort tevoren met elkaar
een onderhoud hadden gehad onder vier oogen
Het raadselachtig gedrag van Napje had de volle
aandacht van de politie getrokken.
De drie schoolgaande kinderen, met Napje aan het
hoofd, werden door de politie eens extra onder han
den genomen en toen kwam de aap uit dc mouw.
Al het gespook was het werk geweest vén «leze drie
jongens, en «leze hadden zoolang gefantaseerd, dat ze
het zelf half en half waren gaan gelooven.
De bedoeling van die spokerij was heel eenvoudig.
Kort tevoren waren deze kinderen met vacantio
ergens in Midden-Java geweest. Oom was rijk. een
echte, prettige oom, de kinderen hadden veel pret
gehad. De bedoeling was, om het ouderlijk huis door
spoken onbewoonbaar te maken en zoodoende do
moeder te bewegen naar het huis van den oom tc
verhuizen
DAVENTRY (1500 M.)
12.26 Orgelconcert; 1.50 Orkest; 9.40 Concert; lO.'rfl
Roy Fox en zijn hand.
PARIJS-EIFFEL (1446 M.)
12.o0 Concert; 7.50 Piano.
„n/v PARUS-RADIO (1796 MA
720 Gramofoonmuziek; 820 Idem;
MILAAN (369 M.)
4.30 Gramofoonmuziek; 5.15 Idem; 9.40 Dansmuz.
ROME (421 M.)
4.30 Pop. concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 9.05 Cel
lorecital; 9.20 Pop. concert,
WEENEN (507 M.)
4.40 Zang; 6.20 Dansmuziek; 8.50 Zang; 9.35 Ka
merorkest.
Hij strekte zijn armen naar haar uit en ze nam
zijn handen in do hare. „Je hoeft volstrekt niet
bang te wezen," fluisterde ze. „God is hier."
Dezelfde troostwoorden had ze aan een verschrikt
kind kunnen geven, en ze kalmeerden hem dan ook
op dezelfde wijze. Als een kleine, angstige jongen
drukte hij zich tegen haar aan.
„Kus me. Wil je me kussen?" smeekte hij.
Ze liet een zacht, liefkoozend geluid hooren. Hij
voelde haar lippen op zijn voorhoofd en hij hief zijn
hoofd op om haar mond te ontmoeten. De kus welke
tusschen hen gewisseld werd was het zegel van Beu
geestelijke gemeenschap, waarmede aardsche din
gen niets te maken hadden. Ze werden in «iie oogen
blikken als het ware door den Dood zelf vereonigd,
neen, door nog iets grootschers en machtigers dan
<ic Dood, evenals de oneindigheid ver boven dc ster
felijkheid verheven is.
Iets onvergetelijks iets verhevens was in die
oogenblikken bij hen, en hierdoor verdween elk ge
voel van angst. Ze wachten, elkander dicht om
strengeld houdend, in een Goddelijke extase op de
groote Openbaring het Openen van dc Deur
Tien minuten later werden twee bewust eloo zo ge
daanten uit het vertrek gedragen en naast andere
geredden neergelegd. Kort daarop stortte het bran
dende gebouw ineen.
„Wat is dat?" vroeg een der doktoren. „F.cn van
de zusters? Ik dacht dat die allen in veiligheid wa
ren gebracht."
„De nachtzuster ging terug, dokter," antwoordde
een oppasser wiens gezicht zwart van rook zag. „We
vonden haar terwijl ze haar best deed den laatsten
patiënt van haar afdeeling te redden."
„Bracht je beiden in veiligheid?" vroeg de mili
taire dokter kortaf.
„Ja, dokter. Het gelukte ons doch op het nip
pertje."
„In orde," zei de dokter.
En de Deur ging dicht waardoor ze bui
ten gesloten waren.
Wordt vervolgd