Radioprogramma Oorlogsdreiging rond de Pacific. Gevaar voor Japan wordt grootor. EEN GRIEZEUGE SPOOKHISTORIE. DE ED^SEXENIS DER RUSSISCHE UOB AGRESSIEPACTEN. Europeoschc moeilijkheden leiden de aan- clr.eh: af van hetgeen zich om de Stille Zuidzee voltrekt. Japan is aan alle zijden zijde.i door tegenstanders omgeven en een catastrofe is niet uitgesloten. De groo'e zee, die Amerika van Oost-Azië scheidt werd „stil" en „vredig (paciflc)" genoemd, onulai ze vroeger voo.- het wereldverkeer nauwelijks in aan merking kwam. Maar zooals de Middellandsche Zee in het midden «Ier oude wereld ligt, zoo is de Stille Oceaan de belangrijkste waterweg van onzen tijd geworden. Allengs is de mcnsrliheid de ruimte om den Atlantischen Oceaan te klein geworden. S ooniers doorkruisen thans de „Pacific", belangrij ke handelswegen loopen van San i'rancisco naar Sjanghai, van Yokohama naar Calcutta, van Japan naar Zuid-Amerika. Men behoeft alleen aan de bo- tee'.'.cnis der gaweldlge steden aan heide zijden te denken orn ii» te zien, dat het met de stilte van den oceaan is e.igeloopcn. Wlndiwostok. Port Arthur, Sjanghai, 1 'ongkonjr. Kanton, de groo'.e Indische havens, Sidney eti Melhourne naar den Aziatisch- Australisehen kant, San Francisco, Los Angelos en de Zuid Amcrikaansche kustplaatsen aan den an deren kant. Japan valt met betrekking tot den Stillen Oceaan ongeveer dezelfde rol ten deel als Engeland hij de omsluiting van den Atlantischen Oceaan. Tokio is zich van deze taal; bewust, maar de oude mogend- heden w.-ten, dat een vergrooting der macht van lie-t eilandenrijk, vermindering der hunne zal be teeltenen. Men herinnert zich in Washington en 1 ouden, dat <1? Angelsaksische grootheid, die met de ingebruikneming van den Atlantischen Oceaan begon, niet tot de tandon om die zee beperkt bleef. Zal Jcnan rijn toekomstig-n invloed niet gebrui ken om dc I'hilippijncn, behoorend tot Amerika s belangensfeer, en om Australië van zich afhanko lijk te maken?" Dat ziet er leelijk uit. Twee jaar geleden trok Ja pen Mandsjoerije binnen en men liet het hegaar. in de hoop, dat een Russisch Japansehe oorlog voor het Sovjet systeem noodlottig zou worden. Intusschen hebben de Japanners militaire successen behaald. en zich op het vasteland een positie geschapen, die als basis tot verdere ontplooing kan dienen. Niet alleen Mandsjoerije is in de practijk Japansch. Ook Johol is overrompeld. Japan reikt tot het Zuiden van de groote muur. Maar dc Russen hebben den dreigenden oorlog bekwaam vermeden. Zij hebben met Eurona en Amerika diplomatieke onderhandelingen gevoerd. Do Amerikanen werden ondertusschen steeds meer beangst voor de Japansehe ontwikkeling. De reeds twintig jaar lang voorspelde Ameriknnnsch-Japan- sche oorlog schijnt nu inderdaad te zullen uitbre ken. Sinds een jaar bevindt zich de geheele Ame lïkaansche vloot in den Stillen Oceaan. De Amerlaansche minister van oorlog, Swcnson, heeft een nieuw bewapeningsprogramma voorge legd. Twee-en-dertig nieuwe schuiten zullen wor den gebouwd voor de som van driehonderdzestig millioèn dollar. ..Pal heteekent", schrijft de Japansehe krant „Osa- ka Assachi", „dat nu de morcclc druk met physieken druk wordt verhoogd." In Japan schijnt tnen to vermoeden, dat een op lossing met de wapenen snel nadert, en daarom breidt ook «lit rijk zijn vloot uit, ondanks zijn moei lijke financioele omstandigheden. Men bewecit. dat Amerika wapens levert aan de Chineescho gene raals. teneinde een spoedig losbarsten van het con flict te bevorderen. De crisis werkt «len Amerikanen i'anrhij ondanks alles in de hand. Japan brengt na melijk zijn industrieproducten tegen spotprijzen on de wereldmarkt en is dusdoende een concurrent van F.nge'and geworden. laatstgenoemd rijk heeft groo te belangen in China en Australië. Reide gebieden worden door Japanners en Japansehe waren over- siroomd. Zal Australië steeds in staat zijn de gc- vo'gep van deze verschijnselen te dragen? Ren onkelen blik leert ons, dat de F.ngelscho poli tiek. die aanvankelijk on vriendschap was gericht, een «anderen inslag heeft gekregen. In de houding van Frankrijk is een dergelijke wijziging waar te nemen. Frankrijk heeft met het oog op zijn Euro- neesrho plannen de hulp van Amerika zoowel als F.nge'and noodig. Hiermee houdt ook de bezetting van negen onbeduidende e»landen verband, welke tusschen Inrio-China en «Ie Philippijnen liggen. Van deze economisch onbelangrijke, maar strnteg'srh niet te versmaden eilamlen. heeft Frankrijk zich, in weerwil van Japans tegenkanting, meester ge maakt. Op deze wijze werd Japan geheel geïsoleerd. I.eest men nu rog hetgeen de Amerikaansrhc pers zegt, «len begrijut men «les te heter, waartoe alle voorbe re'dingcn hebben gc«liend. De „Chirngo Tribune" schrijft: „De oorlog tussrhen Japan en «Ie Vereenigdc Staten dat weet generen! Araki hopelijk ook zou nutteloos en treurig zijn. Geen van beide landen zou er iets bij winnen, maar volk en regeering van Jnnan moeten er zich reken schap van geven, dat de oorlog voor Japan niet al- 'een onvoordoel'g, mnnr tevens venveti^^d zou iin. De Ycrcenigde Staten zijn geen China of Rusland." ZONDAG II MAART. HILVERSUM (1875 MA Y.A R.A.: 9.00 Yoetbalmcdcdcclingen; 9.03 Titin- bouwhalfuurtjc; 9.::o Orgelspel door Joh. Jong; 10.00 Voordracht door Marticn Beversluis; 10.15 Gramo- foonmur.ek; 10.30 VARA Orkest; 11.00 Zondngmor gcnloesprnak «'oor G. Zwertbroek; 11.30 Vervolg concert; A.V.R.O.: 12 00 Lunchconcert «loor het Om roeporkest; 12.33 Zang door «Ie Zangverccniging „Crescendo** tc Nourdschnrwoude o.l.v. Willem Hes- pe; tlnnrna Omroeporkest; 1.15 Znng Ttoof „Cre"s'iVh: do"; 1.30 Causerie; 2.13 Aapsluiting met het Ohm- j>isch S'.adlon te Amsterdam. Ooggetuige-verslag van den internationalen voetbalwedstrijd Nederland -Bel gië «'oor II. Hollander; 4.30 Grninofoonmuziek: 4.15 Sportberichten; V.A.R.A. 5.00 Kinderuurtje; 5.30 Or gelspel door C.or Steijn; 5.40 Causerie; V.P.R.O.- 6.00 Le-.ing; 7.00 Kerkdienst uit het gebouw van «len N. I'.B. te Haarlem; A.V.R.O.; 8.00 Concert door het Omroeporkest9.00 Rndio-Journaal; 0.15 Di Moor lag, sopraan: 9.40 Zang door .The humoresk melodieus Stngers"; 10.00 Kovars Lajos en zijn orkest; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (301 M.) K.R.O.: 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde gramofoon- muzic!;; 9.50 Kerkdienst; 11.30 Gewijde muziek: K.R. 12.15 Ör!:cst o.l.v. Marinus van 't Woud; 1.00 Le zing; 1.20 Vervolg concert; 2.00 Godsdienstonder richt voor ouderen; 220 Knapen- en Mannenkoor; 2.45 Gramofoonmuziek; 3.13 Koor; 3.30 Gramofoon- muziok; 4.15 Zieken lof; N.C.R.V.: Kerkdienst uit de Vrij Evang. Kerk te Leeuwarden; 7.15 Gewijde gra mofoonmuziek; K.R.O.: 7.45 Voetbaluitslagen; 7.50 Lezing; 8.15 De K.R.O.-boys; 8.45 Causerie; 9.00 Vaz I.)ins; 9.0 5De K.R.O.-boys; 9.30 Gramofoonmuziek; 9.45 K.R.O.-orkest10.15 Vaz Dias; 1020 Vervolg con cert; 10.40 Epiloog. LUXEMBURG (1304 MA 7.00 Gevarieerd concert; 8.45 Idem; 9.13 Concert; 10.-40 Dansmuziek. BRUSSEL (484 MA 1020 Omroeporkest 1120 Gramofoonmuziek; 12.20 Dansmuziek; 5.20 Idem; 8.20 Orkest. BERLIJN (357 M.) 10.50 Gramofoonmuziek; 3.20 Concert; 6.45 Orkest hoopskreten het duidelijke bewijs voor hem dat hij nog niet geheel alleen was. In die oogenblikken be greep hij vaag dat er nog iets anders buiten gewone sterfelijkheid moest bestaan. Medemenschen en géén verloren zielen wachten daar. Enkele van hen kreunden als verschrikte kinderen; andere daarentegen schreeuwden, evenals hij kort van tevoren had gedaan. En nu en dan boven het geloei der vlammen uit onderscheidde hij het ge luid van bevelende stemmen, dat zich vermengde met haastige voetstappen. De patiënten werden één voor één uit die hel van vuur en rook gedragen, hij was dus nog niet alleen. Nog niet alleen Dat feit drong tot zijn brein door, evenals do helroode vlammen door de luiken waren gebroken. Nog niet alleen! Hoe lang zou het echter «luren voordat al die anderen in veiligheid waren gebracht en hij vergeten achterbleef? \\jie zou in de ontzettende verwarring aan hem denken? Wie zon tijd hebben naar de kleine, afgelegen kamer tc komen waarin hij een dag tevoren was overge bracht door dc lieve zorgen van do nachtzuster, die wist wellen «luldclooze pijnen hij leed, en hoe drin gend hij rust noodig had? Wie r.ou daaraan denken? Het leek hem toe dat het tumult c:i liet geluid van stemmen al verder verwijderd klonk, terwijl dikke rookwolken en toe nemende b ::e de alles overweldigende verwoesting aanbond'g n. Ilij bedekte zijn gezicht met de ar men. Er v'.el niets meer te hopen of te verwachten: het was evenwel een groot geluk dat hij weer gere geld kon nndenhen, en zijn zelfbeheersching had herkregen. Ilij had niet verwacht dat zijn laatste uur op de-.e manier zou aanbreken, doch daar het nu eenmaal zoo was, wilde hij dit niet in blinde verschrikking onder de oogen zien. Hij moest ster ven a's een man, niet als het een of ander wil«T, doodclijk verschrikt dier. Zijn gebed, zijn verstand te mogen behouden werd verhoord. Dat feit drong met een vage verwondering tot hem door. Hij liet elk gevoel van hoop, nog gered tc worden varen, en opnieuw had hij met woorden, die een anrler gekozen scheen te hebben. „Voor Uw toorn en eeuwige verdoemenis be hoede ons, machtige God." In gedachten knielde hij weer in het kleine, som- KALUNDBORG fl2"-l M) 2.45 Omroeporkest; 720 Concert; 9.00 Idem; 0.35 Vi- oolrccital; 10.05 Dansmuziek. HAMBURG (332 M.) 1120 Orkest; 220 Kwartet; 320 Gevarieerd program ma; 720 Operette-uitzending. LANGENBERG (456 M.) 10.05 Pianorecital; 12.30 Omrooporkest; 4.00 Idem, 620 Volksmuziek; 9.40 Dansmuziek. DAVENTRY (W MA 12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Orgelspel; 7.50 Piano recital; 9.50 Kwintet PARUS ElFFEL (1448 MA 12.50 Orkest; 1.35 -Idem*,' 7.30 'GramofounniUZiek. PARIJS RADIO (17"8 MA 8.20 Gramofoonmuziek: 12.20 Orge!concert; 1.50 Gra mofoonmuziek; 425 Jeugdconcert. M*L\AN (369 M.) 420 Populair concert; 6.20 Gramofoonmuziek. ROME (421 M.) 4.20 Concert; 520 Gramofoonmuziek; 8.05 Operette. WEENEN (507 MA 7.30 Opera; 9.45 Omroeporkest. WARSCHAU (1411 MA 11.35 Concert; 3.50 Gramofoonmuziek; 4.35 Populaire muziek; 8.35 Vroolijk programma. BEROMUNSTER (540 MA 11.20 Omroeporkest; 12.00 Idem; 5.10 Gram.muzick MAANDAG 12 MAART. HILVERSUM (1875 MA A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voordracht; 11.00 Orgelconcert door Piet van Egmond Jr.; 12.00 Lunch concert door Tuschinsky's Select Salonorkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 2.00 Causerie; 220 Vioolrecital «loor Harry van der Lijn; 3.00 Gramofoonmuziek: 320 Pianorectal; 4.00 Overschakelen zender; 4.15 Gramofoonmuziek; 4.30 Causerie door Max Tak; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 6.45 Kamermuziek; 7.15 Causerie door W. Graadt van Roggen: „De 29e Ne derlandsche Jaarbeurs"; 720 Gramofoonmuziek; 725 bere kerkje waarin hij als kind gebeden had, luiste rend naar de Litanie welke hem eindeloos toeleek, droomcrig bespiegelingen makend, zooals men doen kan wanneer men heel in do verte den rook van een vulkaan ziet, doch zich geen flauw idee kunnen de vormen wat de werkelijkheid zou wezen indien men dicht bij dien vuurspuwende!) berg woonde en alles wat zich in de nabijheid bevond verwoest werd. liet leek hem toe alsof hij «lo zachte, zangerige stem van den ouden geestelijke hoorde, en zijn voor hoofd op de har«ie. houten kerkbank voelde rusten waartegen hij half in slaap was gevallen. „Voor Uw toorn en eeuwige verdoemenis Ja, God's toorn moest iets vrccsclijks wezen. Maar waarom zou Hij op hen allen zoo hoos zijn? Waar om? Zou het een onmogelijkheid wezen hem zachter te stemmen? „En voor eeuwige verdoemenis eeuwige verdoemenis Daar zag hij den vulkaan weer. Door de dichte rookwolken kwamen vurige tongen tc voorschijn brandlucht een smaak van asch. Oh, hij herinnerde zich eensklaps nog een ander voorval. Had hij niet eens hooren prediken over een bran dende vinkte, en drie veroordeelden die daar onbe schermd liepen, met een Vierde in hun midden. „Ea^de Vorm van den Vierde was als de Zoon van God." En toen was er toch ook uitkomst geko men? De theorie van verdoemenis en verwoesting ging dus niet altijd op? Nee, die ging niet op. Deze deed aan een ver schrompeld stukje papier denken dat door den schoorsteen vloog. Als kleine jongen had hij al vaag begrepen dat die theorie niet juist kon wezen. Het verhaal van de vier mannen die door het veld Ho nen had altijd een groote aantrekkingskracht voor hem bezeten. En die aantrekkingskracht liet zich thans opnieuw gelden in deze oogenblikken van nood en hieidoor kwam hel dan ook dat elk angstgevoel leek te verdwijnen. Hij trok zijn arm terug, en verwachtte bijna de gestalte van den God- de'ijken Kameraad voor zich te zullen zien. En in dat vreeselijke oogenblik zag hij inderdaad een gedaante, hoewel deze heel anders was dan hij verwacht had. Door den rook en de vlammenzee kwam een vrouw op hem toe. Zo liep even rustig en Causerie; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Gramofoonmuziek; 9.03 Omroeporkest; 925 Gramofoonmuziek; 9.50 Omroep orkest; 10.30 Vaz Dias; 10.40 Aansluiting met het Theater Carré te Amsterdam. Uitzending van het tweede gedeelte van de Bouwmeester-revue „Voor uit mnnr weer", met Johnn Buziau en Siem Nicu- wenhuizen; 1120 Gramofoonmuziek: 12.00 Sluiting. HUIZEN (301 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Gramo foonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van Chr. Lectuur; 1120 Gramofoonmuziek; 12.00 Politiebe richten; 12.15 Gramofoonmuziek: 12.30 Orgelconcert door Jan Zwart; 2.00 Uitzending voor scholen; 225 Gramofoonmuziek; 2.45 Wenken voor de Keuken; 3.13 Knipcursus; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbel lezing; 500 Gramofoonmuziek: 5.15 Chr. Liederenuur- tje; 6.15 Gramofoonmuziek; 620 \/agenuurtje; 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Ver volg vragenuurtje; 8 00 Uitzending v. d. Ned. Chr. Blindenbond; 9.00 Gramofoonmuziek; 9.15 Orkest; 10.45 Gramofoonmuziek; 1120 Sluiting. LUXEMBURG (1304 M.) 7.00 Concert; 1925 Idem; 20.33 Gramofoonpiaten, 20.50 Idem; 9.05 Concert; 10.00 Gramofoonmuziek; 16.15 Dansmuziek BRUSSEL (484 M.) 12.20 Omroeporkest; 5.20 Dansmuziek; 623 Om roeporkest; 1020 Dansmuziek. KALUNDBORG (1261 M.) 11.20 Orkest; 2.10 Gramofoonmuziek; 220 Instr. ensemble: 925 Deensehe kamermuziek. BERLIJN (357 M.) 3.40 Orkostconcert; 7.30 Gev. programma; 8.1U Ui- kest; 92(1 Kamermuziek. HAMBURG (332 M.) 1.35 Gramofoonmuziek; 4.50 Liederen; 8.25 Concert; 9.40 Muz. intermezzo; 1020 Pop. concert; LANGENBERG (456 M.) 120 Kamermuziek; 320 Kamerorkest; 8.30 Dansmu ziek; DAVENTRY (1500 M.) 1.05 Orkest; 4.20 Sonate-recital; 8.20 Orkest; 11.15 DausorkcsL PARIJS ElFFEL (1446 M.) 12.50 Concert; 720 Omroeporkest; PARIJS RADIO (1796 M.) 12.20 Orkest; 8.20 Kamermuziek. MILAAN (360 M.) 6.10 Gramofoonmuziek; 8.00 Pop. concert; 9.10 Vi oolrecital; 4.50 Concert: 6.50 Gramofoonmuziek; 3.0'» Pop. concert; 920 Concert. WEENEN (507 M.) 4.15 Pianorecital; 5.45 Opera. WARSCHAU (1411 M.) 7.22 Omroeporkest; 8.35 Pop. concert; 9.20 Gramo foonmuziek; 9.40 Dansmuziek. BEROMUNSTER (540 M.) 2.50 Gramofoonmuziek; 320 Omroeporkest; 621 Gramofoonmuziek; 820 Omroeporkest. VOOR DINSDAG 13 MAART. HILVERSUM (1375 M.) A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gratnofoontmiziek; 10.50 Solistenconcert; 11.00 Kook- en bakprnatje; 11.36 Solistenconcert; 12.00 Gramofoonmuziek1220 Lunchconcert; 2.45 Gramofoonmuziek; 3.00 Knipcursus; 4.00 Oversch.; 4.15 Gramofoonmuziek; 4.30 Radio-Kinder-Koor o.l.v. Jacob Hamel; 5.00 Voor kl. kinderen; V.P.R.O.: 5.30 Bij bet vertellingen; 6.0(1 Orgelconcert; 7.00 Grarnofoon muziek; 720 Eng. les voor gev.; 8.00 Vaz Dias; 8.0"» Gev. programma door Kovacs Lajos en zijn orkest: 10.00 Avro-toonecl: „De oude Brit"; 10.45 Grarnofoon muziek; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dunsmuzick uit jaar beurs-restaurant te Utrecht HUIZEN (3015 M.) K.ILO.: 8.00 Morgenconcert;'16.00 Gramofoonmu ziek; 10.30 Muziekuitzending voor fabrieken; 11.00 Gramofoonmuziek: 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.0(1 Politieber.; 12.15 Lunchschote! van gramafoon primeurs: 1.45 Verz. zender; 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Modeemvos; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.15 Liederen- recital; 4.36 Gramofoonmuziek; 5.05 Accordeon-pro gramma door A. Hendriks; 5.15 Pax Romand. «Ie R.K. Studenten-intern., door M. Voogd; 5.30 K.R.O. Boys: 6.00 Verv. Accordeon-pr.: 6.10 K.R.O.-Boys; 6.40 Es'ne ranfoenrsus; 7.00 Politieber.: 7.15 Voordracht; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00 Lijdensmeditatie; 920 Vaz Dias; 9.35 K.R.O.-orkest; 10.30 Vaz Dias; 10.35 K.R.O.-orkest; 11.00 Grarnofoon muziek, LUXEMBURG (1304 MA 7.00 Gramofoonpiaten: 20.35 Idem; 20.50 Idem; D.00 Concert; 10.35 Dansmuziek. BRUSSEL (484 MA 120 Gramofoonmuziek: 5.26 Omroeporkest; 7.05 Concert; 8.20 Omroeporkest; 1020 Gramofoonmuziek. KALUNDBORG (1281 MA 2-20 Omroeporkest; 7.20 Piano; 9.50 Mandoline- en luit-muziek. BERLIJN (357 M.) 3-20 Omroeporkest; 420 Gramofoonpiaten; 820 Om roep-kamerorkest HAMBURG (332 M.) 1.35 Gramofoonmuziek; 7.30 Wending kwartet; 16.20 Omroeporkest; LANGENBERG (456 M.) 10.50 Gramofoonmuziek; 12.05 Pop. concert; 1.05 ld. 3.20 Omroeporkest; 4.35 Dansmuziek opgewekt alsof ze op een wondermooien zomerschen dag een wandeling maakte. Even later boog ze zich over hem heen. Haar han- «len beroerden hem met een geruststellend gebaar, als ware hij een kind geweest dat getroost moet worden. „Dacht U dat ik U vergeten had?" vroeg ze. „Alles is in orde hoor. Ze komen dadelijk." „Zuster!" bracht hij hecsch uit, en ternauwernood wetend wat hij «leed, nam hij haar handen in de zijne en hield die dicht tegen zijn gezicht aange drukt. „Oh, zuster, zuster." „Arme, arme man!" zei ze zacht. „Het is heusch in orde. Alles is in orde." Weer kwam een dusdanige ontploffing dat de muren van do kamer trilden, en hierdoor was het dan ook dat de zieke ineens tot kalmte raakte. Hij richtte zich zoo goed en zoo kwaad als hot ging overeind en met een bijna ruw gebaar stiet hij haar van zich af. „Ga weg!" beval hij schor. „Verdwijn Zorg dat je in veiligheid komt vooriiat het te laat is. Ver sta je me?" Ze antwoordde hem niet; deed evenmin een po ging hem te gehoorzamen. Ze bleef kalm op dezelf de plaats staan. „Ga weg!" brulde hij nu. „Heb je me gehoord of niet? Begrijp je het dan niet?" „Tk denk er niet over U je alleen te laten." „Maar waarom waarom? Jij hebt nog een kans, ik niet. Groote God. ik smeek je: offer je toch niet op terwille van mij." Ze hoog zich diencr over hem heen, spreidde haar handen hoven zijn hoofd uit, en eensklaps zag hij een uitdrukking in haar glanzende oogen die hem tot zwijgen bracht. „Ik ben niet bang met jou to sterven," zei ze. „Ik weiger je alleen te laten." Zo handelde volstrekt niet onder de impttlsie van een oogenblik. Het licht van haar oogen deed aan den veiligen gloed van een vuurtoren denken. En op dat oogenhlik begreep hij ten volle welk een ont zaglijke zegen haar tegenwoordigheid voor hem was, en hoe wanhopig angstig hii weer was gewor den indien ze hem alleen had gelaten. UIT ONZE OOST. Drie jongens, die naar een rijken oom wilden. Veertien dagen lang een familie door het .spook" geterroriseerd. In de buurt van Socrabaja heeft het gespookt in een huis. Het was betoei griezelig, vooral voor de bewoners, 2 dames. 3 kinderen. Inl. bedienden enz. Jamnier g«moeg waren er geen mannen in huis. Het huis werd op de bekende wijze met steeüen bestookt, gebroken eieren werden op het bed aan getroffen. Schilderijen weiden zoo maar van den muur afgenomen on beneden op den vloer gelegd. Een door een onzichtbare hand geplaatste wekker begon midden in den nacht ergens achter een deur te ratelen, liet was om er kippenvel van te krijgen. Verschillende artikelen verdwenen tijdelijk uit het huis, echter de voorworpen werden in de meeste gevallen gemakkelijk teruggevonden, lezen wij in «lo „Koerier". AI dadelijk bleek «lo oudste van de drie school gaande kinderen. Napje, erg pienter te zijn. Hij ploos enkele raadse'achtige gevallen uit. en «le verdwenen goederen werden door Napje opgespoord. Zoo was er op zekeren «lag een vaasje verdwenen, en tot aller verbazing was het weer Napje, die het voorwerp er gens in den goedang wist te vinden. Het drama bereikte op zekeren dag zijn hoogtepunt, toen 's morgens het bed van de kinderen in lichte laaie siond. Gelukkig kon de familie met vereende krachten den brand blusschen. Een en ander was voor «Ie politie bet sein, om te trachten contact te krijgen met «len boozen geest, die in deze roemah sial rondwaarde. Immers de politic stelt altijd belang in boosdoeners, of dezen nu in dit aardsche tranendal rondwandelen of in hoogere sfe ren zweven. I"it het politioneel onderzoek bleek, dat «le heele familie reeds 11 dagen lang door het „spook" werd geterroriseerd. Van verschillenden zijden had men hulp gevraagd en gekregen, o.a. van de „voor mannen" van de Pinkster Gemeente. Een «lier voormannen was ter plaatse verschenen, en nadat hij zich van den stand van zaken „over tuigd" had, was het een uitgemaakte zaak: er werd inderdaad gespookt Ondertusschen zat ook de politie niet stil, en deze hield zich meer bezig met practische, alias aardsche dingen. In de eerste plaats «lacht Hermandad aan stoffe lijke banden, waarmede o.a. steencn opgenomen en weggeworpen kunnen worden. Vooral de wijze waar op een bed in brand kan vliegen, had zijn volle aandacht. En zooals het zoo dikwijls gebeurt, ook hier zat de politie spoedig het spook op de hielen. Daarna werd er erg hard gepraat in het „spook- huis'met liet resultaat, dat het spook verdween, al thans tijdelijk. Napje was weer spoedig dupe van het dra teruggekeerde spook. Immers op school bleek hij zijn les niet tc kennen om de dood-eenvoudigo ro den, «lat het spook al zijn studiemateriaal had wegge nomen. Toen daarna een der voormannen van de Pink stergemeente nogmaals op de plaats kwam, zag hij plotseling het spook, gekleed in een wit-roodc sarong met iflem badjoe en lange roode haren, uit «le kanier (loor het raam wegvluchten, om buiten dood neer te vallen. Jammer genoeg werd vergeten het spook op tc nemen en vast te houden, aangezien het later spoorloos verdwenen was. ledereen was onder den indruk van het verhaal, alleen Napje moest even hartelijk lachen, doch slechts even. Booze tongen beweren, dat de man van de Pinkstergemeente en Napje kort tevoren met elkaar een onderhoud hadden gehad onder vier oogen Het raadselachtig gedrag van Napje had de volle aandacht van de politie getrokken. De drie schoolgaande kinderen, met Napje aan het hoofd, werden door de politie eens extra onder han den genomen en toen kwam de aap uit dc mouw. Al het gespook was het werk geweest vén «leze drie jongens, en «leze hadden zoolang gefantaseerd, dat ze het zelf half en half waren gaan gelooven. De bedoeling van die spokerij was heel eenvoudig. Kort tevoren waren deze kinderen met vacantio ergens in Midden-Java geweest. Oom was rijk. een echte, prettige oom, de kinderen hadden veel pret gehad. De bedoeling was, om het ouderlijk huis door spoken onbewoonbaar te maken en zoodoende do moeder te bewegen naar het huis van den oom tc verhuizen DAVENTRY (1500 M.) 12.26 Orgelconcert; 1.50 Orkest; 9.40 Concert; lO.'rfl Roy Fox en zijn hand. PARIJS-EIFFEL (1446 M.) 12.o0 Concert; 7.50 Piano. „n/v PARUS-RADIO (1796 MA 720 Gramofoonmuziek; 820 Idem; MILAAN (369 M.) 4.30 Gramofoonmuziek; 5.15 Idem; 9.40 Dansmuz. ROME (421 M.) 4.30 Pop. concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 9.05 Cel lorecital; 9.20 Pop. concert, WEENEN (507 M.) 4.40 Zang; 6.20 Dansmuziek; 8.50 Zang; 9.35 Ka merorkest. Hij strekte zijn armen naar haar uit en ze nam zijn handen in do hare. „Je hoeft volstrekt niet bang te wezen," fluisterde ze. „God is hier." Dezelfde troostwoorden had ze aan een verschrikt kind kunnen geven, en ze kalmeerden hem dan ook op dezelfde wijze. Als een kleine, angstige jongen drukte hij zich tegen haar aan. „Kus me. Wil je me kussen?" smeekte hij. Ze liet een zacht, liefkoozend geluid hooren. Hij voelde haar lippen op zijn voorhoofd en hij hief zijn hoofd op om haar mond te ontmoeten. De kus welke tusschen hen gewisseld werd was het zegel van Beu geestelijke gemeenschap, waarmede aardsche din gen niets te maken hadden. Ze werden in «iie oogen blikken als het ware door den Dood zelf vereonigd, neen, door nog iets grootschers en machtigers dan <ic Dood, evenals de oneindigheid ver boven dc ster felijkheid verheven is. Iets onvergetelijks iets verhevens was in die oogenblikken bij hen, en hierdoor verdween elk ge voel van angst. Ze wachten, elkander dicht om strengeld houdend, in een Goddelijke extase op de groote Openbaring het Openen van dc Deur Tien minuten later werden twee bewust eloo zo ge daanten uit het vertrek gedragen en naast andere geredden neergelegd. Kort daarop stortte het bran dende gebouw ineen. „Wat is dat?" vroeg een der doktoren. „F.cn van de zusters? Ik dacht dat die allen in veiligheid wa ren gebracht." „De nachtzuster ging terug, dokter," antwoordde een oppasser wiens gezicht zwart van rook zag. „We vonden haar terwijl ze haar best deed den laatsten patiënt van haar afdeeling te redden." „Bracht je beiden in veiligheid?" vroeg de mili taire dokter kortaf. „Ja, dokter. Het gelukte ons doch op het nip pertje." „In orde," zei de dokter. En de Deur ging dicht waardoor ze bui ten gesloten waren. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 19