HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL
Radioprogramma
HET GR3ÜTE NATUUR-
RAADSEL VAN TIUNIDAD.
SIROOP
Uitkomst bij O Pt EP
Hotst-Gricp -Bronchitis -AsUima
aangorokt mee 'n leste goudstraal van don bloeiend-
schoonen zonnebal, die deur 't hout. deur de bos-
scheri en eindelijk deur d n ender smolt.
Hoe 't meugelijk is, weet ik niet, maar 't gom!
suisde in m'nen kop, toen 't zonneke was verzonken.
Mee twee vusten hè'k 't goud uit m'n oogon gewre
ven'en as ik toen m'n durpke weer zag. dan lag t
da'ar gebluscht van kleuren, in 't purper van d'n
va'lenden avond.
Vijf minuutjes had Onzenlievenhirke getooverd
en Ulvenhout was 't schoonste plekske op de
hecle weareld.
Amico, ik meen, 't aanders zquw 't aanstellerij zijn.
maar ik kan m'nen kapotten stoel om perdje te
rijen nie missen.
As ik m'n goboorteplekske zoow bctooverd zie,
deur Onzelievenirke Zeivers. dan ruil ik 't veur gin
duuzend Rivièra's, vol van mieljonnairs 't Kan me
veraans schondcr zijn, dan hier bij m'n Trui en m'n
gedneike.
Me schieten op. Volgenden Zondag Palmzondag
Herdenking van d'n intocht van Jezus in Jerusaleni
op 'n ezelinneke. Hij had 't ok op 'n Romeinsche
zegekar kunnen doen, mee acht briesende schimmels
er veur maar Hij was gin mieljonnair. ee! Toch
liet ie wel „iets" na, aan ons, Z'n erfgenamen
Vol.
Veul groeten van Trui en as altij gin horke min
der van oewen
toet a voe
dré.
ZONDAG 18 MAART.
hilversum (1875 ma
V.A.R.A.: 9.00 Voetbalmededeelingen; 9.05 Tuinbouw-
halfuurtje: 9.30 Orgelspel door Joh. Jong; V.P.R.O.:
30.30 Kerkdienst; A.V.R.O.: 12.00 Filmpraatje door L.
J. Jordaan; 12.30 Lunchconcert door Kovacs Lajos;
2.00 Boekenhalfuurtje; 250 Concertgebouworkest o.l.
v. Carl Schuricht; 350 Gramofoonmuziek; 4.10 Man
nenkoor; 4.30 Enkele spelmomenten uit den kampi
oenswedstrijd AjaxHeracles; 4.45 Sportberichten:
V.A.R.A.: 5.00 Muzikaal allerlei; 5.15 Kinderhalfuur
tje; 5.45 Vervolg Muzikaal allerlei; 0.00 Voetbal van
den dag; 6.20 VARA-Orkest: 7.00 Uitzending voor den
Alg. Nederl. Bond van Handels- en Kantoorbedien
den; 7.20 Vervolg concert: 7.45 Orgelspel door Johan
Jong; A.V.R.O.: 3.00 Vaz Dias; 8.15 Studio-opvoering
van de verkorte Operette ..Der Zigeunerharon"; 9.05
Radio journaal of gramofoonmuziek; 9.20 Concert
door het Omroeporkest; 10.00 Gramofoonmuziek;
30.15 Kovacs Lajos en zijn orkest.
huizen (301 m.)
N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding; K.R.O.: 9.30 Gramo
foonmuziek: 9.15 Hoogmis: 11.30 Gramofoonmuziek:
12.00 Middenstandskwartiertie; 12.15 Mannenkoor:
J12.30 Orkest; 1.00 Causerie; 1.20 Mannenkoor; 155
Orkest; 2.00 Literair halfuurtje; 2.20 K.R.O. Orkest:
2.45 Gramofoonmuziek: 4.00 Ziekenlof; N.C.R.V.: 3.00
Kerkdienst uit de Ned. Hen-. Kerk tc Vlan'-dingen;
KR.O.: 7.45 Voetbaluitslagen; 7.50 Lezing: S.20 K.R.O.-
orkest; 8.45 Voordracht door Anfon Verheven: SA!»
Vaz Dias: 9.00 Orkest; 9.15 Voordracht; 9.30 Het Sle-
delijk Orkest van Maastricht: 10.13 Causerie: 10.30
Vaz Dias; 10.35 Gramofoonmuziek; 10.40 Epiloog.
luxemburg (1304 ma
4 00 Gevarieerd concert: 8.50 Symnhonie-orkest; 9.30
Concert; 10.00 Idem; 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 MA
I.30 Svmphonie-orkest; 550 Idem; 850 Omroeporkest;
1050 Dansmuziek.
kalundborg mri m>
II.20 Omroenorkest; 2.45 Opera-uitzending; 7.45 Idem;
1050 Dansmuziek.
berlijn nr7 m.)
Tl50 Gevarieerd concert: 50 Dansmuziek; 750 Opera-
concert; 950 Dansmuziek.
HAMBURG f3*2 MA
250 Zangrecital; 2.55 Volksliederen; 650 Orgelconcert
langenberg (456
17.30 Militaire muziek; 650 Gramofoonmuziek; 10.40
Concert,
DAVE?T^*»V MA
250 Gramofoonmuziek; 3.50 Kwintet; 750 Pianoreci
tal; 955 Concert.
p4bt.t«?.rttfel (1448 m.)
1250 Orkest; 1.35 Idem; 7.50 Concert.
pabus-radio (1798 m.)
12.20 Orgelconcert; 850 Concert.
4.20 Concert; 650 Gramofoonmuziek.
rome (421 m.)
milaan (389 w
4.20 Populair concort; 750 Gramofoonmuziek; 850
Opera-uitzending.
weenen (507 m.)
350 Populair concert; 6.05 Concert; 750 Operette.
warschau (1411 ma
1155 Concert; 1.50 Populaire Poolsche muziek; 350
Gewijd concert; 9.45 Dansmuziek.
beromunster (540 m.)
12.00 Omroeporkest; 12.50 Acrordconmuziek; 6.23
Dansmuizek; 850 Orgelconcert.
maandag 19 maart.
hilversum (1875 ma
V.A.R.A.: 8.00 Orgelspel door Joh. Jong; 8.30 Gramo
foonmuziek; V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding; V.A R.A
10.15 Voordracht door Jan Lemaire; 1050 Klein
ensemble; 11.00 Voordracht: 11.15 Orkest; 12.00 De No
tenkrakers o.l.v. Daaf Wins: 2.00 „Tosca", onera in
3 bedrijven van Puceini (grcynofoonnlaten); 4.00 Vi
oolrecitnl: 450 Voor de kinderen: 5.00 Orge!s?>e! door
Cor Steijn; 550 Ponulaire gramnfoonmnz'ek; 6.00 De
Flierefluiters ol.v. Jan van der Horst: 7.00 Residentie
orkest o.l.v. Dr. Peter van Anrooy; 8.00 Vaz D'ns; 8.05
Jan van Zutphen «nreekt voor ..Zonnestraal"; 8.15
Residentie-orkest; 9.00 Lozing: 9.15 Schflakm*trh Dr.
F.nwe—Vera Menchink: 9.20 VARA-Orkest; 10.00 Vaz
n»as: 10.05 FJisaheth Srhumann zingt; 10 15 Yervo'fr
Schaakmatch: 10.20 VARA-Orkest; 1.00 Vervolg
Schaakmatch; 12.00 Sluiting.
huizen (301 ma
N.C.R.V.: 8.0 Schrift'ezing en meditatie: 8.15 Gramo
foonmuziek; 10.20 Morgendienst11.00 van
Chr. lectnur; 1150 Gramofoonmuziek: 12.00 Politie
berichten: 12.15 G»-nmofoonmuz'ek: 12.30 Orgelconori
door Jan Zwart; 2 00 Uitzending voor sc'to'en; 25">
Causerie door A. J. Herwig; 3.15 Cursus Kn'onnn eji
stof versferen; 3.45 Verzorging zender; 4.00 RijbeUe-
">ng; 5.00 Het Anisterdamsch KameTmiT'e'- '-warnet;
650 Vragenunrfie: 7.00 Pnlttleherirhfen: 7.13 Gramrv
foonmuziek; 7.30 Vervo'g vragenuurtie; S.00 P-cOe-
stonde in de Jern-a'omker te Am«to.v'etr»: G-n
mofoonmi'ziek: 9.50 Vaz Dins; 1050 Gramofoonmu
ziek; 1150 Sluiting.
LTTXEMBTTB'J <1**1 M 1
7.00 Concert; 850 Omroenorkest; 9.15 Pianorecital
9.50 Gramofoonmuziek; 10.20 Dansmuziek.
brussel (484 ma
150 Omroeporkest; 550 Orkest; 6.35 Omroeporkest
1050 Orkest;
kalundbobo on ma
650 Omroeporkest; 8.50 Gramofoonplatcn; 053 Con
cert; 1050 Dansmuziek.
berlijn (357 m.)
350 Orkest; 850 Zang; 1055 Opera.
HAMBUPO (332 m.)
155 Gramofoonmuziek; 850 Zang; 9.40 Muz. inter
mezzo; 1050 Dansorkest;
langenberg (45a m
1.05 Gramofoonmuziek; 356 Omroeporkest; 4.25
Concert; 750 Concert; 1G50 Concert.
daventry (15c0 m.)
105 Studio-orkest; 3.20 Gramofoonmuziek; 9.55
B.B.C-orkest; 11.10 Teddy Joyce en zijn band;
parus-eiffel (1448 ma
1250 Concert; 750 Orkest;
parus radio (1798 m.)
1250 Orkest; 850 Operette,
milaan (389 ma
4.50 Gramofoonmuziek; F.00 Concert; 955 Gramo
foonmuziek.
rome (421 m.)
450 Concert; 950 Concert;
weenen (507 m.)
6.45 Opera-uitzending; 9.35 Dansmuziek.
warschau (1411 m.)
7.22 Orkest; 855 Omroeporkest; 950 Dansmuziek.
beromunster (549 ma
3.20 Kamerorkest; 550 Concert; 6.40 Omroeporkest
750 Gewijde muziek; 850 Idem.
voor dinsdag 20 maart.
hilversum (1875 ma
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 9.00 Saint-Saons-
programma; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoon
muziek; 10.30 Ochtcndconccrt; 11.00 Kook- en hak-
praatje; 1250 Orgelconcert; 150 Concert door omroep-
Een meer bi] La Brea, dat
eigenlijk geen meer ls, maar
tct den rand toe gevuld
met verstijfd aardpek
of asfalt.
Steeds onnieuw dringt de aardpek
nit de diepte naar boven.
Het asfalt waarop do Amerikanen
dagelijks hun voeten zetten, komt
uit do rijke vindplaatsen in Mid-
dcn-Amcrika, uit het Bermudez-
asfaltmeer in Venezuela en het at>
faltmcer hij La Brea op het Engel-
sche oiland Trinidad, nabij do uit-
jnondingsdelta van do rivier de
Orinoco. Dit asfaltmeer draagt den
naam van meer ten onrechte, wan?
het groote ringvormige hekken met
een doorsnee van 8 tot 9 K.M. do'
tot den rand met verstijfd aard
pok of asfalt (welks andere namen
bergteer en hetumen lulden) gevuld
ls, is geen eigenlijk meer.
In een woeste omgeving welker
plantenarmoode bij de weelderige
Hora van 't overige Trinidad ster
afsteekt, ligt het hekken, waaruit
de bituniincuzo dampen opstijgen.
Zonder gevaar kan men het meer
„betreden"; zijn oppervlakte ls
bard en vast.
Over het aardpekveld verdeel 1
arbeiden do aan de moordende hit
te gewende negers van Trinidad «,a
het nahurigo eiland Rarlwulos en
breken met lange ijzeren haken het
asfalt in groofo stukken uit d°n
harden korst los. Op kilometers lan
ge smalspoorbancn worden dan de
•.warte blokken naar do opslag
plaatsen gevoerd, die aan den rand
van het hekken liggen.
Wat het asfaltmeer op Trinidad
echter eerst tot een werkelijk na
tnurwondcr maakt, ls het feit, dat
"ijn oppervlakte gedurig op gelijke
hoogte met den oever blijft. Dit
feit heeft de wetenschap nog niet
op bevredigende wijze kunnen
verklaren. Hoeveel jaren, ja, z«lfs
eeuwen reeds Columbns, de eer
ste blanke man, die zijn voet np
het eiland zette, liet zijn schepen
met aardpek van La Brea bevracn-
ten men ook uit een voorraad
van het meer heeft geput, tot h^-
den heeft men nog geen verminde
ring van de massa kunnen consta-
teeren. Altijd maar door dringt uit
de diepte het aardpek naar bovea
en vuil in korten tijd weer het g-t,
«lat de negers mei hun punthaken
in den korst hebben gebakt. Borin
gen hebben aangetoond, dat da
massa ook op grooie diepte gelijk
matig verst ij fd en hard is, niet
vloeibaar, zooals men had aangeno
men.
Het natuurwonder van Ta Brea
is voor de Trinidad Asfalt Maat
schappij een ware goudmijn, die
onuitputtelijk is.
Ook elders wordt aardhars gevon
den, vooral in het zuidelijk en we*-
'elijk gedeelte van Azië, in drtn
Kauknsus en aan de Kaspische en
de Doode Zee, in Perzië, ArahtÖ,
tndië, China en Japan, op Cuba,
ook in enkele gewesten van F.ur-v
na, zooals in Albanië, op Sicilië, in
Italië, in het zuiden van Frankrijk,
'n Tyrol, Beleren, Schotland, En
geland, enz. Ook to Bastennes in
het Departement des lindes, vindt
men asfalflagen. Gewoonlijk Is na
aardhars die men in dergelijke
groeven vindt, sterk vermengd mot
zandsteen, kalk, enz.
Heden ten dage wordt dikwijls
een surrogaat, verkregen door ln-
dnmping van steenkoolteer, als as
falt in den handel gebracht
Wacht niet tot de koorts oploopt ols
Gij hoest, transpireert, U rillerig en
als geslagen voelt: dit is het moment,
om Abdijsiroop te gebruiken, omdat
Abdijsiroop snel en grondig we»kt.
Vanaf den eer>ten lepel ruit Gn de
tca'e slijm kwijt roken, die be/won-
gerd is met miliioenen riektekiemen.
■ij ondervindt eer buitengewone
verlichting. Uw hoest verdwimt. Gij
kunt dan de koorts meester worden
en slapen zonder uitputtende noest-
aanvallen Gebruik doarom aiti|d bijt
''w/oö;
orkest: 2.30 Pianorecital; 3.00 Knipcursus; 4j00
Oversch. naar Radio Koolwijk; 4.1.3 Gramofoonmuz.;
450 Radio-Kinder Koorzang; 5.00 Kinderutirtie;
V.P.R.O.: 550 Bijl>eJvertcl!ingen; A.V.R.O.: 6.011 Diner
concert; 7.00 Causerie; 7.10 Omroeporkest; 750 Kngcl-
sche les voor gcv.; 8.00 Vaz Dias; 8.03 Dr. W. de
Vlugt, burgemeester van Amsterdam spreekt een
woord van aanbeveling tot de F.I.K.A. Collecte; 550
Kovacs Ijijos en zijn orkest enz.; 10.00 Rndiotooneel
„Dc Oude Brit"; 10.45 Gramofoonmuziek; 11.00 Vaz
Dias; 11.10 Gramofoonmuziek.
huizen (301 5 m.)
8.00 Morgenconcert; 9.00 H. Mis uit de kapel Ju
venaat H. Hart te Bergen op Zoom; 11.00 Muziekuit-
haar huwelijk was dat inderdaad geworden. Haar
droom was bijna al geëindigd op den dag van haar
trouwen: de bloemen waren in figuurlijken zin aan
haar voeten verwelkt.
Met pathetische duidelijkheid wist ze, zich inder
tijd zand in de oogen tc hebben gestrooid... Zelfbe
drog was het geweest, want had ze zich niet ver
beeld de aarde in een Paradijs te kunnen herscha
pen? En onvermijdelijk was dc ontgoocheling geko
men. Toen had ze het echter nog niet zoo goed be
grepen. Het eenige wat ze wist was dat ze als ver
doofd raakte door de grootste teleurstelling welke ze
ooit gekend had. En het ergste van alles was dat
haar man hiervan gcenerlei vermoeden had gehad...
Ilij had nimmer gevraagd om hetgeen ze zoo hails-
tochtelijk had willen geven. Hij had zich met zoo'n
bitter beetje tevreden gesteld.
Kalm, koel, rustig was hij geweest, opzettelijk kalm.
wanneer alles in liaar kookte en bruiste en ze zich
volkomen wilde laten gaan.
Er was een scheidsmuur tusschen hen verrezen;
een muur die van dag tot dag hooger werd: en hoe
wel ze in het begin haar best deed dien neer te ha
len, had deze grootere omvang aangenomen, totdat
ze op het laatst niet meer wist wie en wat de man
was, die zich daarachter bevond.
Het viel niet te ontkennen hoe hij in het begin
van hun huwelijk vaag gemerkt, had dat er een ze
kere onrust en ontevredenheid in haar woelde: van
daar dat hij haar op bijna plechtige wijze geluk
wenschto bij de geboorte van htm zoon. Zonder twij
fel zou ze nu veranderen, had hij gedacht. Hij had
niet verwacht dat een normale vrouw eigenlijk iets
meer kon verlangen dan een vriendelijkcn echtge
noot en een gezonden zoon.
Nee, daar kon hij niet bij. Als hii tijd had, had ze
meermalen bitter gedacht, hield hij on zijn manier
van haar. Oh, ja! Wanneer ze een vrouw was ge-
weest vol rrillen en nukken, had hij hieraan zoo
veel mogelijk tegemoet zien te komen. Tn materieeien
zijn gesproken had zo mets to wenschen over. Moe
gauw had ze genoeg gekregen van die weroldsche
hezittingen... hoe meer dan genoeg kreeg ze er van!
De geboorte van haar dochtertje had haar voor kor
ten tijd iets minder wanhopig gemankt, en ze had
gehoont dat. deze tweede keten hen dichter hii el'-aer
zou brengen. Dat gevoel van hoop was echter wel
dra gestorven. In dien tiid waren de Vpderen een
zekere ontspanning voor hem: meer niet.
En... ontspanning was vrijwel ven geenerlel be-
teekenis voor hem. Wellicht zou hij 'ater meer be
langstelling voor zijn zoon gaan voelen, doch voor
het oogenblik nam zijn eigen loopbaan al zijn ge
dachten in beslag. Niets en niemand mocht die in
den weg slaan.
Wat hem betrof, had ze zooveel kinderen kunnen
krijgen als ze zelf wenschte, en hij was ten voilo
bereid hun opvoeding te bekostigen. Hij had echter
zooals gezegd bitter weinig tijd voor hen over, en
toen Marcia geheel onverwacht te kennen had ge
geven dat hun familie nu groot genoeg was, had hij
geprotesteerd noch eenige opmerking over die meac-
deeling gemaakt
Als zij er niets voor voelde meerdere kinderen to
hebben, dan was dat enkel en alleen haar zaak, oor
deelde hij.
Hij had haar alles geschonken wat een normale
vrouw kon verlangen, en hij gaf haar volle vrijheid
te doen en te laten wat ze verkoos.
Hun intimiteit werd niet minder, eenvoudig om
dat deze nóóit groot geweest was. Zo bleef aan het
hoofd van zijn huishouding staan en een gevoel van
trots maakte zich soms van hem meester, wanneer
hij haar in gezelschapskringen zag bewegen, met do
haar eigen gratie en distinctie, om welke eigenschap
pen hij haar per slot van rekening als cchtgcnootc
had gekozen.
Ze schonk hem werkelijk alles wat hij verlangde,
en nu de eerste jeugdkoorts voorbij was cn haar
kinderen opgroeiden, moest haar geluk toch wel
volmaakt zijn, dacht hij. Ze was de vrouw van een
beroemden advocaat... een man, die in hoog aanzien
stond... en ze vroeg volstrekt niet meer om dingen,
die hij niet kon geven, en welke hij ook niet begreep.
Ze trachtte haar leven met veel uitgaan tc vullen,
cn was tegelijk een moeder vol toewijding. Méér
was niet noodig: meer had hij ook niet verlangd.
En toen was dc wereld-schokkende oorlog geko
men, en tot zijn groote verbazing had ze alle han
den, die haar tot nu toe gevangen hielden, verbro
ken. Zo verliet haar tehuis en haar kinderen. Do
gedachte dat hij haar wellicht in het een of ander
opzicht kon noodig hebben, was blijkbaar in bet
geheel niet bij haar opgekomen. Ze was naar een
ziekenhuis getrokken en had plichten op zich geno
men, waardoor hij zoo goed als uit haar bestaan
werd verbannen.
Hij had haar er om bewonderd, maar haar tege'ii1-
rooke'ooT gevonden, een karaktereigenschap, welke
zich in het begin van hun huwelijk vo'gc"? her'
heel sterk had doen gelden, en welke hij slechts met
moeite had kunnen temperen.
Hoewel hij hij elke voor^nn^nde gelegenheid zijn
diensten aan het land aanbood, was zijn beroep voor
Engeland toch van te grootc gewicht geweest om mee
te trekken naar het front. Hij had een belangrijk
baantje aan het Gouvernement gekregen en intus-
schcn was zijn eigen carrière uiet in het gedrang
geroakL
Geen sterveling kon wellicht hegrijpen hoe hard
hij in die vreesoiijke jaren had gewerkt. Het echt
paar ontmoette elkaar zelden, en als dit dan nog ge
beurde, waren die ontmoetingen zeer kort en bijna
onpersoonlijk. Ze ging even hartstochtelijk in haar
werk op als hij. Wellicht hadden zo het beiden to
druk om tijd over te hebben teneinde zoo nu en dan
aan elkander te donken, cn wanneer er werkelijk
van haar man een zeker verlangen naar haar uit
ging, dan was Marcia zich daarvan allerminst be
wust.
Voor het eerst in haar leven genoot ze ten volle
al haar energie in dienst te kunnen stellen van men
schep, welke die zoo noodig hadden. Everard had
eigenlijk nimmer mee geteld: hij leek haar in die
dagen heel vaag cn veraf toe. Ze had het als de na
tuurlijkste zaak van de wereld beschouwd, dat hij
nog op dezelfde wijze uls voorheen zijn werk aan-
uad, en nimmer was de gedachte bij haar opgeko
men dat ze hem thans door haar volkomen opgaar:
in andere dingen evenzeer kon irritccrcn aln hij
haar inderdaad had gedaan. Zo ontmoetten elkaar
cn namen afscheid als gewone, oppervlakkige be
kenden.
Het eind van den oorlog werd Mnrcia's ongeluk.
Het was eenvoudig een onmogelijkheid voor haas-
het oude bestaan in de verwoeste wereld te moeten
voortzetten, het leegc, nuttolooze comediespel, dat
duizendmaal erger was goworden in haar oogen
sinds de Grimmige Werkelijkheid zich aan allo kan
ten nan haar vertoond had.
Na het twee jaar geprobeerd te hebben, gaf ze
het op cn zag het onder dc oogen. Er was Iets in
haar v.at lor. had gelaten. Alles was nu anders:
Everard was ook veranderd. Ja, zelfs Everard was
ouder, ernstiger, rustiger, koeler dan tevoren. Dc
kinderen waren ander. ze waren zonder haar op
gegroeid. En het meest van allen was zij zeil ver
anderd... volkomen veranderd.
Welk nut I on het hebben zich te houden alsof al
les nog hetzelfde vv.es?
In drn oorlogstijd hadden sommige mrnfAwn vaak
»*f>--r>Tft de.t er nie's zou overblijven, en ze had hard-
ne'ck'? geweigerd dit te gc'nnven. Zo vvveerdo in 'n
rv>o-p?''»k falen, of c-n e'gcnlijk oov ermljd'dijkQ leeg-
lo te s'°''op. Dneh nu was dia leegte gp'-onvn en
er bleel inderdaad niets over. Haar man en kinde
zending voor fabr.: 1150 Gramofoonmuziek; 12 0(1
Politieberichten; 1*2.15 K.R.O.-Boys; 150 Prof. G.
Groenen; 1.13 K.R.O.-Boys; 1.45 Verz. zender; 2C0
Vrouwenuurtje; 3.00 Modccursus; II.I.R.O.: 4.00 Gra
mofoonmuziek; 4.10 Mei. Frcd. Quanjer; 455 Theo
sofische vereen.; 4.45 Mevr. A. L. Ros-Vrijman;
K.H.O.: 5.10 Gramofoonmuziek; 550 /.angrecital:
5.40 Gramofoonmuziek; 6.00 Pianorecital; 6.15 Spre
ker namens het Centr. Bur. Maatsch. Hulplietoon;
650 Zangrecital; 6.40 Cursus Esperanto; 7.00 Politie
ker.; 7.15 Dr. J. E. Schulte; 755 Verhondskwartienje
3.00 Lijdensmeditatie; 950 Vaz Dias; 955 K.R.O.-or-
est; 1050 Vaz Dias; 1055 Gramofoonmuziek; 10.45
K.R.O.-orkest; 11.15 Gramofoonmuziek.
luxemburg (1304 MA
7.00 750 Concert; 850 Gramofoonplaten; 850 Idem;
9.00 Idem; 9.15 Opera; 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 150 Dansmuziek; 5J20
Omroeporkest; 955 Idem; 1050 Gramofoonplaten;
kalundborg (1281 M.)
750 Omroeporkest; 955 Iden»; 1050 Dansorkest;
berlijn (357 M.)
350 Omroeporkest; 750 Volksmuziek; 8.10 Omroep
orkest.
hamburg (332 MA
12.20 Gramofoonmuziek; 850 Volksliederen; 9.40
Muz. intermezzo; 1050 Orkest;
langenberg (458 M.)
12.05 Concert; 455 Dansmuziek; 10.20 Piano; 11.00
Concert.
daventry (1500 m.)
12.50 Grand orkest; 1.50 Orkest; 7.40 Mil. orkest;
1155 Roy Fox en zijn band.
parus eiffel (1446 M.)
12.50 Concert; 6.05 Zang; S50 Opera.
parus radio (1796 X.)
1250 Orkest; 8.20 Kamermuziek;
milaan (399 MA
4.30 Gramofoonmuziek; 5.15 Idem; 650 Zang; 8.05
Gev. Programma; 9.20 Concert.
rome (421 M.)
450 Concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 950 Concert.
weenen (507 M.)
4.35 Vr. Oostenr. program; 955 Dansmuziek.
warschau (1411 ma
755 Concert; 050 Dansmuziek.
beromunster (540 M.)
5.20 Pop. gramofoonmuziek; 755 Concert.
ren hadden haar totaal niet meer noodig.
„Als ik morgen stierl zou het hun ijskoud laten.
Zo zouden hoogstens een week aan me donken, cn
an was het afgeloopen", dacht ze bitter bij zichzelf
terwijl ze door den regen en wind liep. „Ze hebben
me ge n van allen noodig."
En die gedachte kon zich gedurende het verdere
gedeelte van haar leven niet laten verdrijven, wist
..e. En in deze stemming van opstand welke zich
.dotseling van haar meester had gemaakt, vroeg ze
Ich onwillekeurig al hoe ze den toestand langer
„ou kunnen verdragen.
Ze was er zich ten volle van bewust dat ze nu
.'.c kalme berusting van een vrouw van middclha-
.en leeftijd moest krijgen, maar het was nu eenmaal
et zoo en bet hcete jeugdbloed liet-zich nog gelden
.oe moest dat vuur gebluscht worden? Zo wist het
liet! Het was afschuwelijk eenige jaren lang 7.00
boog noodig voor andere menschen te zijn geweest
en dan ineens tot de ontdekking te geraken... dat
men niet meer meetelt en terzijde werd gezet.
Zij liep met gel>ogcn hoofd blindelings voort: ze
had er geen flauw idee van waar ze eigenlijk was,
:io wilde ecliter dc zee ziep; misschien zou ze wat
ot kalmte komen door dat machtige Rchouwspel. De
regen viel nu bij stroomen neer. maar ze dacht er
::ct over om te keeren. Ze had het dien avond niet
'n de kale, sombere kamer van het kleine huisje
imnen uithouden, en slaap was uitgesloten wan
neer een van haar rustelooze stemmingen zich van
haar meester had gemankt.
Natuurlijk zou ze wel tot bedaren komen, hield zo
r.lch troostend als een kind voor. Den volgenden mor
gen was ze weer flinker cn wilde dan het knagende
revoel van wanhoop tot stilte zien te brengen. Ze
:ocst zicli nu immers eenmaal tevreden stellen met
stecnen inplaats van mot brood.
Ze zou z!rh voortdurend met de kinderen bezig
houden en dan was er gcenerlei lijd over zich ln
eotnbere feiten tc verdiepen. Dc vacant ie was al gauw
achter den rug en dan ging ze weer met den tred
molen mee. Ze moest maar veel uitgaan en nvm-
r.chen ontvangen: dan dacht men aan anderen, niet
aan z'chr.elf cn de leegheid van liet bestaan. Een
leegheid d'e nooit meer aangevuld kon worden.
„Ik moet vooreerst geen varantie meer nemen",
h:"'d ze z:ch voor, „Het is verkeerd voor me."
En toen keek ze ineens on... Grnote goedheid,
•vaar v/as 7.0? Ze kende dit gedeehe van dn heide in
het geheel rde'. TTr,e Ver was ze in 's hemelsnaam van
huis afgedwaald.?
Wordt vervolgd.