Italië als Paradijs der N S T Vriendschap met dieren! Zaterdag 17 Maart 1934. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9450 Een interessante tentoonstelling. VERHUIZENDE REGEERINGEN. Het Klooster te Sjeïn. EEN bekend geschiedschrijver heeft eens gezegd, dat de kunst de vrede noodig heeft om zich te kunnen ontwikke len. I)e vroeg-Renaissance in Italië schijnt hiermee in te genspraak te zijn. In de 15e eeuw bloeide de kunst juist aan de hoven van de oor logszuchtige Italiaansche vorsten ais nog nooit te voren in do oudheid. Naast het pauselijke Home. in het Napels van de Fransche Anjou's en later van het Spaansshe huis van Aragon, waren het Milaan, Mantua, Ferrara, Urbino en verscheideno andere kleinere hoven als Verona, Correggio en Rimini, waar dich ters, schilders, musici en architecten van grooto bet oo ken is bescherming von den. Al deze kleine ho\en waren door den oorlog opgekomen en moesten in een bijna eindeloozen reeks van gevech ten en veeten de kroon verdedigen, dien zij voor hun prestaties op het slagveld eit orp kuustgobied hadden verworven. ïn Milaan hoorschfen sedert het einde der He eeuw de Visconti's als hertog. I'etrarca was reeds een veelgeziene gast geweest bij hen, en de groote Giangal- bazzo, die in 1396 hertog werd, was een waar vriend van geleerden en kunste naars. Aan het hof van zijn zoon Filippo Maria leefde een der eerste Grieksche humanisten, Francesco Filelfo. Onder do beschermelingen en navolgers der \isconti's, onder Francesco Sforza en zijn donkeren broeder, den „Moor" Lo- dovico, vonden in Milaan schitterende feesten plaats, en kon de kunst zich tot groote hoogte ontwikkelen. Ruim een tiental jaren heeft Leonardo da Vinei aan het hof van Lodovico il Moro ver blijf gehouden. Bramante bouwde de koepelkerk van Santa Maria della Grazie in Milaan, die een voorbereiding was voor zijn mees terwerk, do SL Pieterskerk te Rome. In de Universiteitsstad Pa via zijn de Vis- contis begonnen met den bouw der cer- tosa, die, evenals de dom te Milaan, door de Sforza's voltooid werd. Aan het hof der Gouzaga's in Mantua is Vittorino da Feltro do leider gewor den van een beroemde school, waar we tenschappen, schoone kunsten en licha melijke ontwikkeling vereenigd werden. Kr werd o.a. les gegeven in Latijn, Grieksch, muziek en schilderen. Graaf Gian Francesco Gouzaga gaf ook aan onbemiddelden toestemming om de school geheel kosteloos te bezoeken. An- drea Montegua, de bekendste schilder der vroeg-Hcnaissance, was tot 1506, bijna een halve eeuw lang, hofschilder in Mantua. Perugino en Costa hebben onder hertogin Isabella Gouzaga don niuzenhof van deze bekende vorstin met hun kunst gesierd. Onder haar zoon heeft Ginlio Homano de Palazza del Tè gebouwd en met fresco's beschil derd. Aan het hof van het oude geslacht d'Este te Ferrara hebben Ariosto, ra hen Torguato Tasso geleefd en ge dicht. Talrijke werken van bekwame schilders vonden een plaats in het pa leis Schifanoya, dat pl.m. 1470 door I-'orsc d'Este gebouwd werd. Aan het hof van Montefeltre in Urbi no is Uiovanni Santi bekend geworden door zijn Rijn-kroniek over de schilder kunst. Door zijn beroemden zoon Rafael Santi hoeft Urbino een groote bekend heid verkregen. liet paleis van Monte feltre, gebouwd door Luciano da Laura en, is één van de mooiste in heel Italië Melozzo da Farli, die, waar het zijn licht- en perspectivische effecten be treft, het in de wandbeschildering bijna even ver gebracht heeft als de groote Mantogno, heeft de bibliotheek van den Kleine vorsten wier leven door kunst en oorlogen gevuld werden Een glanstijdperk der Kunstgeschiedenis Dr. MaihiUle S. Hendriks. vorst beschilderd. Graaf Baïdussare Castiglione, uit Mantua geboortig, en in dienst van vorst Guidobaldo, heeft aan. het hof der Gouzaga's het voorname hofleven van den Renaissance-tijd lee- ren kennen, en beschreven in zijn be roemde boek „De Hoveling", dat in 1528 verscheen. Zelfs in het paleis van den berucMon Sigismonde Malatesta, vorst van Rimi- De doopkapel van Hiva San Vitale tverd reeds vóór hel jaar 1000 gebruikt. Een zaal in het hertogelijk slot te Locarno. ni, verzamelden zich dichters en schil ders. Veronica Gambara. de heerscheres over het kleine Correggio en gemalin van Gikerto X, was zelf als dichteres leroemd, naast Vittoria Colonna, de vriendin van Micbel Angelo. De jonge schilder Antonio Allegri werd door haar naar het hof geroepen. Hoewel de oorlog voor vele vorsten (•en aanleiding was. om de kunst aan bun hof te beschermen, opdat zij den roem van hun in den krijg verworven lijken, zou vereeuwigen, was het toch ook de oorlog, die deze kunstvoortbreng selen aan de kleinere hoven sneller ver nietigde, dan zij waren ontstaan. De diepere waarheid van het aangehaalde gezegde, bleek wel duidelijk, toen de eroote strijd om do machtspositie in Ita lië ontbrandde. Ook de onder de Viscon ti's en Sforza's verzamelde rijkdommen van Milaan werden door de voortduren de brandschattingen en plunderingen verwoest Groote gebieden werden door vreemdelingen ver overd, zoodat het paleis der Visconti's in Locarno, na dat het in 1512 door de Zwitsers veroverd werd, tot de Italiaansche bezittingen van de Zwitschersohe Repu bliek hoort. Wie tegenwoor dig op een reis langs het Ka go Maggiore, het paleis der Visconti's bezoekt, zal betooverd zijn door de edele lijnen van het gebouw, door den rijken pronk, die de zalen en kamers vult en door de romantische tui nen, die mooi aansluiten bij de parken van de stad Locarno zelf. Maar bij zal huiveren in de duisternis der enge kerkers, waarin zoovelen hun laatste zucht geslaakt hebben. Wanneer bij echter na eert rondgang door de on- deraardsche gewelven weer in den lich ten zomerdag komt, zal dit spookbeeld vervlogen zijn. Hij zal de Zuidelijke sfeer van lichte vroolijkheid aanvoelen en genieten kunnen van de producten van schilderkunst en bouwkunde, die hij overal in Locarno ontmoet. eeuwen wordt maar al te vaak de haan voorgesteld als een slecht voorteeken, d»; duif als een symbool van Goddelijkheid. Deze Christelijke symboliek kwam ge heel overeen met den volksaard en het volksgeloof, zoodat zij gemakkelijk werd overgenomen. Het gevoel van verbon denheid met het dier is dan ook niet ver loren gegaan door het Christendom, doch eerst veel later onder den invloed van het rationalisme. Vanaf do zestien de eeuw is dit in toenemende mate waar te nemen. Do afbeeldingen zijn juister, vlotter en natuurlijker dan alles, wat ons uit oudere tijdperken bewaard is gebleven; de kunstenaars hebben hun vak leeren beheerschen. Doch naarmate rij technisch vorderen, verliezen zij hun ontvankelijkheid voor symbolen. In por selein uitgevoerde groepen uit de acht tiende eeuw laten zien, hoezeer voor het gevoel der kunstenaars het dier is afge zonken van een werktuig of attribuut der hoogere machten tot een laagstaand wezen. Dit alles geldt intusschen slechts voor de officieele, de beroepskunstenaars Ook op dit gebied blijkt weer eens, dat 't volksinstituut datgene bewaart, waar een „verlichte" tijd niet meer van wil weten. Op do tentoonstelling te Darm- stadt zagen wij werken uit de achttien de eeuw, dus uit den tijd van het meest platte rationalisme, die door dilettanten waren vervaardigd en het wezen der verhouding tusschen den mensch en zijn huisdieren veel beter uitdrukken dan de „officieele" kunstwerken. Zelfs in de plompe diervormen van het speculaas- gebak is daarvan vaak nog meer over gebleven dan in vele moderne dierenaf- beeldingen; in dit verband moeten wij echter een uitzondering maken voor den schilder Franz Mare, in wiens werk-sn het dier als symbool een zelfstandige en vaak ontroerende beteekenis heeft. Ir. het volk is er daarentegen veel veran derd; toch leeft ook onder de massa nog sterk het gevoel van kameraadschap ten oprichte van het dier, zij het ook vaak niet meer bewust. Dit moest voor ons een reden te meer zijn om het weer in bet volle bewustzijn terug te roepen. \V:j vinden ook thans nog overblijfselen uil oeroude tijden, bijv. in de versierselen an paardentuig. Het glinsterend me taal is niets anders dan een talisman om booze geesten af te weren, want men meende, dat duivels niet gaarne hun eigen beeld zien. Een kostbaar dier werd daarom met spiegelende voorwer pen behangen. De figuren, die daarin worden gekrast, vertoonen zelfs tegen woordig nog vaak oude heidensche sym bolen. WEERSPIEGELD IN DE KUNST. door Br. R. S. van Tongeren. IN het Hessische museum te Darm stadt is dezer dagen een tentoon stelling gehouden, die helaas veel te weinig de aandacht heeft getrokken. Het onderwerp de uitbeelding van het dier in de Duitsche kunst is be langrijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het is dan ook te betreuren, dat deze tentoonstelling niet in nog andere plaatsen is gehouden, met name te Ber lijn, waar zij onder de aandacht van de internationale kunstwereld kon wor den gebracht. Belangrijker dan de vraag, hoe de verschillende kunstenaars met de middelen van hun tijd dieren hebben uitgebeeld, is de vraag, hoe hun gevoelshouding tegenover het dier blij kens hun werk is geweest. En dan kun nen wij al dadelijk zeggen, dat dit in de meest verschillende tijdperken der ge schiedenis, een gevoel van kameraad schappelijke verbondenheid is geweest. Deze verbondenheid is gemakkelijk te verklaren uit de magische beschouwing van het dier als dienaar en vriend van de goden. De hieruit voortvloeiende ge voelshouding heeft ook na de bekeering der Germaansche stemmen tot het Chris tendom weinig verandering ondergaan althans minder dan men had mogen verwachten. Dg afbeeldingen uit bet bronzen tijd perk en de latere uit den tijd der Ro- meinsche overheersching waren steeds min of meer symbolisch. Men zag bijv een Jupiter te paard, die duidelijk her innerde aan Wodan, tot wiens attribu ten ook het paard behoorde. De nieuwe voorstellingen konden de oude nooit ge heel verdringen. Dit bleek opnieuw na de invoering van het Christendom; werken uit de vroege en late middel- is het U bekend: d a t er In het groote Zoutmeer in Ame rika 400 millioen ton zout zit? d a t in het parlement in Praag zeven talen gebruikt worden, n.1. Tsjechisch, Slovaaksch, Duitsch, Hongaarsch, Rus sisch, Roemeensch en Poolsch? dat 703 van de 2158 luchthavens ln Amerika voorzien zijn van nachtver- lichting? Er bestaan in Brazilië plannen om den zetel der centrale regeering te ver plaatsen van de groote havenstad Rio de Janeiro naar een stad, die meer in het binnenland is gelegen. Het plan is op zichzelf niet nieuw en het is mogelijk dat er ook ditmaal geen uitvoering aan wordt gegeven, ten eerste, omdat er geen eensgezindheid bestaat over de keuze van de nieuwe hoofdstad en ten tweede, omdat zulk een verhuizing van een regeering met al haar organen niet goedkoop is. Zelfs de verplaatsing der re geering van den Braziliaanschen staat Coyaz uit de stad van dien naam naar Municipe Campinas verslond reeds meer dan een half millioen in Hol- landsch geld. Het verplaatsen van een rijkshoofd stad is natuurlijk geen maatregel, waar men spoedig toe overgaat, doch ondanks dat zijn er verscheidene gevallen van hekend. Soms wordt men ertoe genood zaakt door verkeerstechnische overwe gingen, vaker doordat do oude hoofd stad onvoldoende verdedigd kon wor den. Het is bekend, dat de Sovjet-regee- ling in 1922 Moskou tot do hoofdstad van Rusland verklaarde. Deze maatre gel lag voor de hand: Moskou was de oude hoofdstad en het ligt bovendien in liet midden van het land, althans van het Europeesche deel daarvan. Peter de Groote veranderde van residentie, om dat hij van meening was, dat hij voor zijn expansiepolitiek een „venster naar Europa" noodig had. Daarom stichtte hij St. Petersburg. De eigenlijke Oud- Russen hebben hem dat nooit geheel vergeven. De tegenwoordige hoofdstad van Tur kije, Angora of op zijn Turksch Ankara, is voor den tijd van Kemal Pasja nooit de hoofdstad van Turkije geweest, doch zij was in het grijs verleden wel do hoofdstad van verschillende Oostersche vorstendommen geweest. In den wereld oorlog behoorde Turkije echter tot de verliezende partij en bovendien was het sultanaat in Cónstantinopel ten onder gegaan. Waar deze stad bovendien uit militair oogpunt in nog ongunstiger om standigheden kwam te verkeeren dan tevoren reeds het geval was, koos Kemal Pasja Angora als nieuwe hoofdstad. Daar kwam de Turksche volksvertegen woordiging bijeen. Daar liet Kemal nieuwe, moderne gebouwen verrijzen* Ook uit verkeerstechnisch oogpunt ligt Angora gunstig, ongeveer in het midden van Klein-Azië. Daar is men thans doende, een moderne groote stad te la ten ontstaan, die reeds nu als een be langrijk politiek en economisch centrum meet worden beschouwd. China heeft langen tijd Peking tot hoofdstad gehad. Deze naam beteekent trouwens ..Noordelijke hoofdstad". Thans zetelt de centrale regeerintj van China te Nanking, de „Zuidelijko hoofdstad", die zeer lang geleden ook reeds de hoofdstad van China is ge weest. Hier hebben n.1. de eerste kei zers van de Ming-dynastie geresideerd. EEN GERMAANSCHE HOEVE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 13