VELO STOFZUIGER
De lieve tram.
Boodschapjongen.
HEVIGE ONTPLOFFING
TE AMSTERDAM.
Uit
OMGEVING
DE MOOISTE FOTO
Bond van Begrafenisvereenigingen.
DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERLANDSCH FABRIKAAT
LAAGSTE PRIJS BUITENGEWONE CONDITIËN
VR AG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My.
Groote schade aangericht in een restaurant.
Jongen licht gekwetst.
Een ontzettende knal, gevolgd door glasgerinkel,
schrikte Donderdagmorgen even over half twaalf «ie
omgeving op van de Regulierbreestraat te Amstor
dam. Er bleek in het Hotel-Restaurant „Cosmopolite",
Regulierbreestraat 27-29 te Amsterdam een ontplof
fing te hebben plaats gehad, waardoor alle spiegel
ruiten van dit restaurant aan den kant van de Re
gulierbreestraat, zoowel aan de zijde van de Regu-
liersteeg gelijkstraats, werden weggeslagen, terwijl
ook de ramen in glas in lood boven de spiegelruiten
goeddeels werden vernield.
Ver in de straat lagen de schenen van het dikke
spiegelglas.
In het restaurant zelf was het ten chaos. Vooral
aan den achterkant was de vernieling groot. Er was
daar een gat in den vloer geslagen. Een trap. die naar
de bovenverdiepingen leidt, was ontzet; de leuning
hing er bij. Tafels en stoelen waren omver gesmeten,
een piano lag op zij en in het buffet waren de glazen
en verbruiksartikelen weggeslagen.
Drie bezoekers konden, hoewel ontdaan door den
schrik, ongedeerd het restaurant verlaten.
liet eerste gerucht was dat door het uit elkaar
springen van de centr. verwarmingsketel deze ramp
was ontstaan.
Die verwarmingsketel ligt in den kelder onder het
restaurant aan den achterkant en daar was ook de
meeste schade aangericht
De brandweer, die onmiddellijk was gealarmeerd,
stelde een onderzoek in naar de oorzaak van deze
ontploffing.
Het bleek haar dat de man. die de centrale verwar
ming bedient, op het oogenblik van de ontploffing in
den kelder is geweest Hij heeft enkele lichte verwon
dingen aan den arm opgeloopen; wat als een wonder
jnoet beschouwd worden. Hij ging loopende naar het
Binnengasthuis en werd daar verbonden.
Het bleek voorts dat er geen aanleiding kan ge
weest zijn dat de ketel van de centrale verwarming,
die met brechkolen wordt gestookt uit elkaar is ge
slagen.
De brandweer neemt aan, dat de kelder waar zich
de ketel bevond, zich heeft gevuld met gassen, ver
moedelijk kool-monoxyde. De ontploffing van deze
gassen, toen de man in den kelder kwam, heeft de
vernieling veroorzaakt De zoldering van den kelder
is geheel weggeslagen en de luchtdruk, die gewel
dig moet zijn geweest, heeft zich voortgezet door het
eenmaal geslagen gat. Hij heeft alle ruiten in het
restaurant naar huiten gedrukt. Het bleek zelfs la
ter, dat ook van de étage boven het restaurant scha
de was aangericht.
In de kapperszaak naast het restaurant had alles
gedreund en zelfs was het marmer van een der wasch-
tafels gebarsten.
Door de politie werden de vele nieuwsgierigen op
een afstand gehouden.
Stoomexplosie was de oorzaak.
Na een onderzoek door de brandweer schijnt de oor
zaak te hebben gescholen in een verkeerde behan
deling van de centrale warmwatervoorziening. Er Wa
ren twee calorifères, de een voor het gebruik des win
ters, de ander bij milder weer. Donderdag was de
kleine calorifère voor het eerst gestookt: na twee
uur branden vond de explosie plaats. Uit mededee-
lingen bleek, dat de jonge man, die haar had ge
stookt, van de kranen der verwarming geen verstand
had. Die behandelde de patroon altijd, zeide hij bij
zijn terugkomst uit het gasthuis. In elk geval heeft
men vergeten den stand der kranen te veranderen.
Uit de dèbris haalde de brandweer twee stukken buis
met kranen. Daaruit bleek, dat zoowel de kraan van
de stijgleiding als de kraan der retourleiding naar
de calorifère gesloten waren geweest Voorts had men
bij den aanleg verzuimd de veiligheid te verzorgen:
cr was geen verbinding met 't z.g. expansievat aan
gebracht, een reservoir dat van een overloop is voor
zien en waaruit het water wegloopt wanneer over
druk in het buizenstelsel dreigt te ontstaan. Het wa
ter in den mantel van de calorifère werd dus alleen
verhit en tenslotte sprong hij tengevolge van de zeer
sterke expansie uit elkaar.
De brandweer is nog genoodzaakt geweest een ge
deelte van den vloer te stutten, daar door de lucht
verplaatsing een zware raveelingsbalk gescheurd was.
Ook dc schoorsteen bleek weggeslagen to zijn.
Den geheelen avond was de belangstelling van de
zijde van het publiek voor het beschadigde café groot.
De boodschapjongen is een wezen,
Zeer nauw verbonden met een fiets,
Daar is ie blijkbaar mee geboren,
Want zonder rijwiel doet hij niets.
Hij schuift gezellig langs dc wegen
Met kronkel-zwaaiend bovenlijf,
En musiceert vaak met zijn lippen,
Als zeer kunstzinnig tijdverdrijf!
Hij is de opgewektheid zelve,
En deint gezellig langs de straat,
Ook als hij 's avonds in het donker
Nog naar een buitenklantje gaat.
Al suizen auto's langs z'n beenen.
Hij kent z'n weg en riidt niet mis,
Hij weet, tot op de centimeter,
Of er voldoende ruimte is!
En als het overmatig regent,
Trekt hij zijn leeren kappen an,
Dan voelt hij sport-bloed in z'n aad'ren,
En acht zich een aantrekk'üjk man.
Dan spreekt hij over voetbai-kansen,
En welke keeper heeft gefaald,
Of over tweedehandsch motoren.
Waarmee je elke snelheid haalt.
Zoo heeft hij kijk op vele dingen,
Als een geboren journalist,
Geen enk'le brand, geen volksoploopje
Wordt door dit schrander type gemist.
Dan geeft hij gratis een beschouwing,
Maar blijft bij alles strikt neutraal.
En ieder luistert zeer aandachtig
Naar 't wat omstandige verhaal.
Gemiddeld is de boodschapjongen
Een zeer beschaafde handwerksmc u
Die flink is voor z'n jonge jaren,
Die alles wil en alles kan.
Die zich beleefd weet aan te dienen,
Met een vrij sympathiek geluid,
Die op zijn tijd een ernstig mensch is,
En nu en dan een looze guit!
de
April 1934.
(Nadruk verboden.)
KROES.
Portret-Atelier JAC. DE BOER
Keizerstraat DEN HELDER
wierinobs
Film vertooning.
De Burgemeester heeft aan Pater S. P. Buis S.V.D.
te Teteringen vergunning verleend tot de vertooning
van een Missie-film met lezing op Zaterdag 28 April
a.s. te 7.30 uur, in de zaai van den heer S. Veerdig,
alhier.
De haten worden besteed voor ziekenverpleging en
armenverzorging onder de nog grootendeels heiden-
sche bevolking van het eiland Flores in Ned. Oost-
lndiè.
Bouwvergunningen.
Bouwvergunning is verleend voor het bouwen
van: een woonhuis aan het Viervoetspad aan P. C
de Haan; een woon- en winkelhuis» aan de Zwin
straat aan J. Stadig; een bergplaats aan den Ko
ningsweg aan S. Breet; een bergplaats achter per
ceel Nieuwstraat 8 aan S. Jongkind; een stal aan
den Kremcrsweg aan J. Kort Jbz.
Burgerlijke stand 6 t.m. 12 April.
Geboren: Willy Aagje, dochter van W. Kooij en
A. Bakker; Gerrit, zoon van M Zegel en A. Kooij;
Johannes, zoon van T. Schmidstra en Tr. Tjalsma.
Vleeschkeurlng.
Aan het verslag van den Keuringsdienst van voe
cn vleesch in den kring Den Helder over hel jaar
1933 ontleenen wij de volgende cijfers voorzoover
deze gemeente betreft:
Geslacht werden: 426 runderen, 897 varkens, 51
vette kalveren, 30 graskalveren, 193 nuchtere kalve
ren, 218 schapen, 1 geit en 2 paarden; in 1932 be
droegen deze cijfers resp. 140, 1698, 49, 38. 177, 176, 5
en 2. Opmerkelijk is de teruggang in het slachten
van varkens.
Voor huisslachtingen werden aangegeven: 1 vet
kalf. 3 nuchtere kalveren, 92 varkens, 30 schapen en
1 geit;
Afgekeurd werden: 15 varkens, 1 vet kalf, 12
graskalveren, 49 nuchtere kalveren, 42 schapen en
4 runderen.
Voorwaardelijk goedgekeurd werd het vleesch van
2 vette kalveren. 3 schapen, 3 nuchtere kalveren en
1 paard. Het vleesch van 1 rund werd gesteriliseerd
Rechtstreeks werden naar de verwerkingsinrichting
to Schngen vervoerd: 20 runderen, 4 varkens, 4 scha
pen en 1 paard.
z ij p f.
GEMEENTE ZIJPE.
Burgerlijke stand van 6 tot en met 12 April.
Géborén: Pieter Harm, zoon van Johannes Jan
Elling en van Jantje van der Woude; Jannetje,
dochter van Dirk Marees en van Aaltje Kramer.
Ondertrouwd: Jan Stammes, oud 24 jaar, land-
houwer, en Elisabeth Marijtje de Wit, oud 20 jaar,
beiden alhier.
Getrouwd: Johannes Rembertus Bottcma, oud 21
jaar, landarbeider, en Immetje Maria Klaaver, oud
21 iaar. heiden alhier.
Overleden: Adriana Maria Mattheeuwsen. oud 38
jaar, echtgenoote van Gerrit Klaver; Cornclls Mosk.
oud 77 jaar, weduwnaar van Maart je Beek; Maria
Catharina Metselaar, oud 48 jaar, weduwe van Klaas
Oud.
i a v n e n n n k
NOORDSCHARWOUDE.
De bond van begrafenisvereenigingen hield Don
derdagavond zijn algemeene jaarvergadering In
„Concordia" alhier. Alle afdeelingen waren verte
genwoordigd.
De vergadering werd drie kwartier te laat begon
nen, zoodat het misschien aanbeveling verdient, dat
het aanvangsuur inplaats van op zeven uur op half
acht wordt gebracht.
De Voorzitter, dc heer D. de Jong te Hecrhugo-
Wij weten, dat, hoe ideaal alles in Rusland ook
moge zijn, de spoorwegmaatschappijen, alsmede de
andere instellingen van vervoer in de groote steden
nog geenszins tot die hoogte zijn gestegen. De kran
tenberichten van den laatsten tijd hebben ons hier
over zoo af cn toe een boekje opengedaan.
In het feuilleton, dat van Ilja lijf en Ajewgeni Pe
trol onder bovenstaanden titel, in dc „Prawdaver
schijnt, wordt nu deze tekortkoming in de Sovjet-
Unie aangeroerd. De N.R.Ct, ontleent er het volgen
de aan:
Als men sprak over een man van ervaring, door
de wol geverfd, die weet, wat er te koop is, drukte
men dat aldus uit:
Hij is door vuur, water en koperen buizen ge
gaan.
Tegenwoordig zegt men het anders, minder figuur-,
lijk, dichter bij de werkelijkheid:
Hij heeft de beproevingen van de tram, de on
gunst van den autobus en de verschrikkingen van
dc taxi doorstaan.
Alleen van den trolleybus, heeft tot dusver nog
niemand kwaad gesproken, den zuiveren, onbevlek-
ten trolleybus, vreugde en vertroosting van den
Moscoviet.
Maar wat de tram betreft... O! Over de tram kun
je een heel boek schrijven. En de autobus! Dat is
een roman. En de taxi. Die zou men ook in de
schoone letteren moeten uitbeelden. Dat zou een ver
zameling worden van vroolijke anecdoten, zooals
ze in het Zuiden zeggen, een wagenvol lach. Door
de tramtranen heen natuurlijk.
De man van ervaring, de door de wol geverfde, die
weet, wat er te koop is, gaat 's ochtends de straat
op. Hij weet alles vooruit en is op alles voorbereid.
In zijn eencn zak ligt een nikkelen stuiver (om het
den conducteur niet lastig te maken met wisselen).
In den anderen zak ligt een tweede stuiver (voor het
geval ze den eersten stelen, terwijl hij aan de cou-
ductrice doorgegeven wordt). In nog een anderen
zak ligt een geelachtige papieren roebel (misschien
wordt je beboet, er wordt thans energiek gestre
den tegen „aanhangers", en hij is van nature een
verwoed aanhanger). En dan is er nog een zak, de
allerverste, allergeheimstc. Daar liggen twintig roe
bel (misschien gaat er een ruit aan en de „aanhan
ger" is ambtenaar, hij heeft geen tijd, om naar het
politiebureau gesleept te worden voor het opmaken
van het procesverbaal, hij mag niet tc laat op zijn
werk komen).
Hij is volledig bereid, hij is gehard in dén strijd
De knoopen van zijn jas zijn met pekdraad vastge
naaid, opdat zij er in het handgemeen niet afgo
trokken worden: de schoenen zijn opzettelijk niet
gepoetst, omdat ze cr toch boven op gaan staan. De
oogen van den „aanhanger" bliksemen. Het is geen
mensch meer, geen eerste boekhouder, geen aanbe
den man, goed vader en lieve grootvader. Hij is
thans een leeuwentemmer, de onverschrokken ka
pitein Schneider.
En zoo stapt hij de straat op. En de zon schijnt op
de met pekdraad vastgenaaide knoopen. En de af
getrapte schoenen verwekken onwillekeurig eerbied
voor zijn krijgshaftig uiterlijk. En de blauwe renner
kijkt vriendschappelijk naar hem van de hooge re
clame van den Awtodor op hot Strastv klooster.
Een passagier gaat naar het midden van het plein.
Daar is zijn waarnemingspunt. Vandaar zijn alle
naderende trams en autobussen te zien, van alle lij
nen. Behalve dat is hier de standplaats van de taxi's.
Wonderen gebeuren op de wereld niet, maar wel kan
het treffen, een geluk, een meevaller dat opeens
een leege wagen aankomt. In het uiterste geval neem
je, als het eene er niet is, het andere voor lief; als
je maar niet te laat op bureau komt, er zijn vandaag
belangrijke dingen te doen.
Maar wij zijn al niet zoo jong meer, we weten, dat
het leven een ding op zichzelf is en de tram-auto
busdienstregeling een ding op zichzell. Eerst komen
slechts wagens van de lijnen, die je op het oogenblik
niet noodig hebt. En die gaan onzinnig dikwijls. Als
je ze noodig had, zouden ze in geen anderhalf uur
komen. Dan komen, vlak achter elkaar, slechts lijn
vijftien's, zeven wagens op een rij Om de een of
andere reden is er in twintig minuten nog geen een
autobus geweest. En het hart gloeit reeds en de ziel
verlangt naar het klachtenboek. Nog twee lijn vijf
tien's gaan met uitdagend gebel voorbij. Eindelijk
komt om den hoek dc benoodigde, eigen wagen. De
„aanhanger" holt over het plein. Nog een seconde en
hij zal het geliefde voorwerp grijpen, zal met een
gelukkigen glimlach op de treeplank van den stamp
vollen tram hangen. Maar dc wagen springt onver
wachts in volle vaart voorbij en glijdt nog een twee
honderd meter door naar den hoek, waar zij een
nieuwe halte voor hem gesteld hebben. En de bedro
gen „aanhanger" rent misrekend terug.
Onderweg bemerkt hij een autobus. Hij verandert
terstond van richting cn met geweldige sprongen be
reikt hij zijn doel. Hij heeft de deur al opengeduwd,
maar de conducteur verspert hem den weg. De „aan
hanger" weet, dat het niets helpt om te schreeuwen,
je moet smeeken. En hij lispelt:
Ach, wat ik u bidden mag. Ik heb het in mijn
ingewanden. Ik heb me verlaat Weest een mensch.
Ik heb verscheidene verdiensten.
Je zou zelfs willen zeggen: „Ik zal het nooit meer
doen", zooals kinderen zeggen, die iets gedaan heb
ben. Maar men duwt hem eraf. De autobus vervoert
achtentwintig personen en hij is de negenentwin
tigste.
Hoe beschamend, om de negenentwintigste te zijn!
Hoe graag zou je de achtentwintigste willen zijn!
Tenslotte gaat het leven voorbij, je wordt oud, jc
nadert de kleine marmeren urn. Ach, hoe graas zóu
je tot het eind van je dagen jong willen zijn, vroo
lijk, blozend, met onbevreesd gepoetste schoenen,
met een roos in het knoopsgat, met knoopen, die met
gewoon garen genaaid zijn, in één woord de achten
twintigste!
Dat begrijpen ze niet bij de tram- en autobustrusts.
De aanbeden man, goede vader of lieve grootvader
is al een uur te laat. Hij heeft over het plein gespron
gen, uitwijkend voor de vrachtauto's en lettend op de
scheuren in het asfalt. Tegelijk met hem holden or
honderden menschen, die door de ochtendtrampa-
niek bevangen waren.
Wij hebben reeds gezegd, dat er op de wereld geen
wonderen gebeuren, maar dezen morgen gebeurde or
iets bijzonders, met een vleugje mystiek. Met groot
gerammel roed een taxi met schokkend chassis het
plein op. Ze was zoo vuil, alsof ze net uit een mod
derplas getrokken was. De chauffeur met zijn zwarte
lakensche pet keek koud en hooghartig. Het was te
zien, dat hij wispelturig en kieskeurig was, als do
dochter van een Amerikaanschcn miljardair, dat hij
zijn prijs kende en zijn lot niet aan den eerste den
boste verbond.
Naar de reddingsboei, die toevallig het plein op
dreef, grepen tegelijk op zijn minst vijftig verdrin
kende passagiers.
En datgene ving aan, dat dagelijks op de Mos-
kousche kruispunten voorvalt, dat, waar allen van
af weten, waaraan zij gewoon zijn, waar zij met
woede, smart en geprikkeldheid over spreken,
waar zij over spreken en zich aan onderwerpen,
de afpersing nam een aanvang.
We willen deze vernederende gesprekken niet her
halen. Het is het gewone schema en reeds lang
verhonderdvoudigd.
Naar het Taganskaja plein rijdt de chauffeur niet
het. ligt niet op zijn weg. Naar het Kalantsjew-
skja plein rijdt hij ook niet dat is ook niet op
zijn weg. In welke richting zich de stralende weg
van den omkoopharen chauffeur uitstrekt, kan nooit
worden vastgesteld.
In een taxi plaats nemen met een pakje, dat een
kilo weegt, kan men niet. Dat is vracht en vracht
mag niet worden vervoerd. Als hij het heelemaal
nergens op gooien kan. beweert de chauffeur, dat
hij niet genoeg benzine heeft Intusschen is er altijd
genoeg benzine, om beschonkenen te vervoeren.
Daar kan men behoorlijk van profiteeren. Zonder
veel moeite hebben zij zich de „klassieke" nalaten
schap van de heeren-izwoztsjiki toegeëigend.
De voetgangers zijn er beklagenswaardig aan toe.
Zij zwichten onder den zwaren blik van den chauf
feur. Tevergeefs schreeuwen zij. rukken zich haast
de kleeren van het lijf. om de wonden te laten zien,
die zij in den tijd van den burgeroorlog hebben op
geloopen. Niets helpt. Diegene gaat mee, die een
steekpenning geeft» die drinkgeld geeft En wie geen
steekpenning geeft, gaat niet mee.
Zijn dan alle Moskousche taxichauffeurs omkoop
baar? Neen, niet alle, maar vele. En het komt niet
slechts voor. het is een verschijnsel geworden en
men mag een ziekte niet verwaarloozen. Maar in de
taxigarages schijnt men gewend te zijn aan het ont
aarde bezinksel, dat aan de werkende chauffeurs-
wereld kleeft
En de „aanhanger"? De „aanhanger" is toch nog
on een tram terecht gekomen. Het was weliswaar
zijn liin niet, maar door een of anderen vreemden
samenloop van omslandigheden had zij haar route
gewijzigd en bracht den „aanhanger" naar zijn
CURSUS VOOR MELKCONTROLEURS TE HOORN.
De jaarlijksche cursus tot opleiding van mclk-
controleurs voor rundvcefokvercenigingen, zuivelfa
brieken en melkinrichtingen, welke van half Sep
tember 1933 tot half April 1934 vanwege het Rijks-
zuivelconsulcntschap voor Noordholland is gegeven,
werd tot het einde gevolgd door 16 leerlingen. Na
afgelegd eindexamen kan aan alle deelnemers het
diploma worden uitgereikt, n.1. aan:
L. Beets, Heerhugowaard, Jh. Bommezij, Edam,
Jn. Broers Jbz„ Benningbroek; D. J. Haker, Midden-
Beemster; J. de Heer Az., Wijde Wormer; C. Hogen-
boom, Amstelveen; G. Hopman, Wijde Wormer; P.
de Jong Kz., Stompctoren; H. J. Kollis Pz., Berkhout;
C. Kooy Pz„ Beemster; G. Out, Heiloo; P. J. Posch,
Binnen wijzend; A Struving, Punnerend; P. Teer
huis Kz., Marken; A. de Visser, Alkmaar; S. Zorg
drager, Lutjewinket.
waard, opende met welkom, er zijn genoegen over
uitsprekende, dat allo afdeelingen tegenwoordig zijn
cn dat de bond steeds doorgroeit. Dit is een aanlei
ding te meer voor het bestaansrecht van den bond
en om voor den groei on bloei van den Imnd tc blij
ven werken, waartoe Voorzitter allen opwekte.
De notulen van den secretaris, den lieer J. Mole
naar te Broek op Langendijk werden vervolgens
vastgesteld.
Onder de ingekomen stukken was een schrijven
aanwezig van de H.A.B.O. te Alkmaar, waarin wordt
gevraagd, met de adressen der secretarissen op do
hoogte te worden gebracht, opdat de H.A.B.O. in de
gelegenheid wordt gesteld te kunnen prol»eercn een
gedeelte van de begrafenissen van de bij den Bond
aangesloten vereenigingen uit tc voeren.
De secretaris had echter een brief teruggezonden,
waarin werd medegedeeld, dat men een contract
had met den heer Wolfswinkel. Een der leden sprak
als zijn overtuiging uit. dat de heer Wolfswinkel
dit werk altijd keurig uitvoert, waarmee allen in
stemden
Daarna werd het jaarverslag uitgebracht.
Hieraan ontleenen we, dat geen klachten zijn in
gekomen over de begrafenissen en dat het aantal
aangesloten vereenigingen on het oogenblik 13 be
draagt. Over het algemeen hebben de afdeelingen een
vooruitgang in het ledental te boeken. Het juiste
aantal leden kon niet worden medegedeeld, omdat
dc opgaven niet juist waren geschied. In totaal heb
ben de afdeelingen 185 begrafenissen uitgevoerd,
86 voor leden en 99 voor niet leden. Ook het gelde
lijk bezit der afdeelingen is toegenomen. Ook hier
van kon geen juist getal worden opgenoemd.
De heer Jh. Kramer bracht hierna verslag uit
van zijn gehouden beheer als penningmeester. Aan
wezig was een batig saldo van f 40.47. waardoor
het totaal bezit van den hond f 334.93 werd.
Kas en hoeken waren in orde bevonden en de pen
ningmeester gedechargeerd, onder dankzegging vooi
zijn richtig beheer.
De heer A. Schuur, St. Pancras. stelde voor. de
contributie van den bond zoo mogelijk te verlagen
in verband met den inhoud der kas. De Voorzifter
zegde toe. er in het bestuur over te zullen spreken.
De afgevaardigde van Schoorl wilde wat meer
propaganda maken van de centen van den bond.
De Voorzitter gevoelde veel voor een contributie-
regeling per 100 leden. Zoonis het thans is. is het
wel een beetje vreemde verhouding. Het bestuur zal
een en ander in beraad bonden.
De afdeelingen Noordsehanvoude en Nieuwe Nie-
dorp werden als kasna/.ieners aangewezen.
De heer Gnijaard stelde bij de rondvraag voor,
formulieren voor het ledental enz., te laten druk
ken, waarmee de vergadering instemde. Dan kan de
secretaris goede gegevens ontvangen.
De hoer De Vries. Dirkshorn. achtte het bestuuf
veel te groot. Spr. gevoelde meer voor een bestuur
van 5 leden. Dat is goedkooper en zal vlugger wer
ken kunnen.
Voorzitter merkte op, dat er eerst van elke afd. 2
leden in het bestur zaten, nu één. maar spr. was
het wel eenigszins met den heer Dc Vries eens.
Het bestuur wil de volgende vergadering met een
voorstel komen, hoewel er ook aan een klein bestuur
bezwaren kleven.
De heer Jh. Kramer was er niet voor. Als er eens
dienst. Dat was werkelijk een geluk, een tref. ecu
meevaller.
Onmiddellijk werd de boete-roebel geïnd. De ..aan
hanger" hing. Wat kon hij anders doen? Maar na
met den politieagent te hebben afgerekend, slaagde
hij erin de tram weer in te halen en ging opnieuw
op de treeplank hangen, met zijn getrainden, ge
spierden buik de voor hem staanden wegduwend.
De eerste stuiver ging. zooals to verwachten was,
bij de overhandiging verloren. Do tweede overhan
digde hij persoonlijk, waarna hij moest blijven drij
ven, d.w.z. zich tegen de vensters drukken .in het
midden van den mensrhenstroom geraken, achter
stevoren draaien en zelfs omhoog gaan. zooals dat
met schepen gebeurt, als het ijs in de IJszee gaat
persen.
Dc tram is in den laatsten tijd zeer veranderd.
Verdwenen is de goedaardige tramvreugde, de slag
vaardigheden over het wagentje, dat niet van rub
ber is, zwijgen, niemand maakt meer opmerkingen
over een burger met een hoed. men is zelfs opgehou
den te vallen over menschen met brillen, zooge
naamde vleroogigen. Men hoort alleen kreunen cn
zuchten, als op de bovenste plank in het bad. a)
En op het oogenblik. dat de tram kraakt onder
den druk van do verdrukte lichamen, dat alle pas
sagiers ineengevloeid zijn tot een compacte beton-
massa. die begint stiif te worden, gaat knarsend de
deur van het voorbalcon open en acht politie-egen-
ten dringen naar binnen. Zij moeten beslist naar
binnen, zich in het beton drukken. Er is een nieuw
voorschrift, volgens hetwelk vertegenwoordigers
van de politie niet op het voorbalcon mogen staan.
De controleurs zijn hang. om in zoo'n wagen bin
nen te gaan. En toch zijn dat menschen. die in het
algemeen onbevreesd zijn en heel goed weten, wat
een electrische tram is.
De „aanhanger" is bij zijn halte uitgestapt. Afge
stapt is zacht gezegd. .Te stapt niet van de tram. je
wordt eruit gegooid, je vliegt eruit, je wordt eruit
geperst, dat zijn passender uitdrukkingen.
Ach, wat hebben ze gedaan met den man, die
weet, wat er te koop is. met den onhevreesden tem
mer van de tramleeuwen, met den passagier, die
op alles gerekend heeft!
Nu, Jochie, heeft je pekdraad je geholpen?
DraRi je eens om! Wat is er met je pak gebeurd?
Neen, de pekdraad heeft niet geholpen. De knoo
pen zijn eraf gevlogen. Er moeten nieuwe gezocht
worden en ditmaal moeten ze met de bassnaar van
een guitaar worden vastgenaaid. En het prachtige
pak moet voor algeheele reparatie naar den kleer
maker gebracht worden. En het zou ook niet ver
keerd zijn jezelf aan den dokter te vertonnen, daar
in het laatste halfuur ie gezondheid aan het wanko-
'en is geraakt. Maar hoe kom je hij den dokter?
VVeer met de tram? Neen, dan is het heter op je hed
te sterven. En laat niet de conducteur, maar een
lieve vrouw of een aanbeden kleinkind u dan de
oogen sluiten
Awtodor de vereeniging voor de bevordering
van den aanleg van autowegen.
3) Bedoeld is het Russische stoombad.