„Japan zonder masker" Veiligheidslaan van de K.N.A.C. te Alkmaar DE OFFICIEREN VOOR DEN ZEEKRIJGSRAAD. KIJKEI1 is KOOPEtl tij CL0ECK Gratis onderzoek van automobielen 2 Versterking van zijn machtspolitiek. Wilde toaneelen in de Spaansche Kamer MODERNE FQTO's en VERGROOTINGEN fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN Nieuwe Niedorp Bedreigd natuurschoon te Schoorl. Weinig plichtsbesef. Minister Colijn aan Econ. Zaken. C 9 Zaterdag 21 April 1934. Postrekening No. 23330 SCIAEER 77ste Jaargang. No. 9469 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkoinend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 20 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent (bewljsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Een actie, die niet alleen het Verre Oosten, maar de geheele wereld betreft. - Ame- rikaansche bezorgdheid. De Jongste Japansche verklaringen omtrent den politieken toestand in het Verre Oosten hebben op H oogenblik de belangstelling van de gansche wereld. Het Japansche imperialisme toont eindelijk zijn gezicht zonder masker. Het gaat hier om een actie der Japansche buitenlandsche politiek, die niet alleen het Verre Oosten, doch dc geheele wereld betreft. Japan heeft bewezen, dat het be lang heeft bij de versterking van zijn machts politiek in het Verre Oosten, zonder rekening te houden met andere landen. De Japansche dagbladen juichen unaniem de ver klaring van den minister van buitenlandsche zaken betreffende de Chinccsch-Japansche verhouding toe en mcenen, dat deze ministerieelo verklaring door de mogendheden in acht zal moeten worden genomen. Japan, aldus de bladen, zal zich uiteraard ver zetten tegen iedere poging der mogendheden om de Japansche politiek dwars te zitten en, zoolang China en de mogendheden met deze politiek geen rekening houden, zal er in Oost-Azië geen vrede kunnen heer- Bchen. Het Japansche dagblad „Asahi" noemt de verkla ring een wending in de geschiedenis waarbij Japan zijn vroegere politiek van samenwerking prijsgeeft en een nieuwe politiek gaat volgen, gebaseerd op het principe, dat Oost-Aziatische zaken alleen door Ja pan en China moeten worden geregeld. De „Asahi" geeft toe. dat de medewerking van China nog niet zeker is. maar vindt, dat de verklaring den weg dien Japan volgt op juiste wijze aangeeft. Hoe Japan's houding ln buitenland wordt opgenomen. De kwestie van Japan's verhouding tot China maakt een voorwerp van ernstige zorg uit in offi cieel Amerikannsche kringen, aldus meldt de „Ti mes" verder uit Washington, wegens de tegenstelling tusschen de zachtaardige nota's welke de Amerikaan- sche en de Japansche minister van buitenlandsche zaken onlangs hebben uitgewisseld en den toon van deze Japansche verklaring over China. Niet slechts Amerika, maar ook Engeland en Rus land zijn hierdoor ten zeerste getroffen en in minde ren. maar toch ook aanzienlijken mate de andere Europeesche landen. Aldus beschouwd, wordt de kwestie een geschil punt tusschen liet Oosten en het Westen. Zij heeft zoovele zijden, dat het lang zal duren, alvorens deze alle onderzocht zijn. Maar de uitdaging van de leerstelling der „open deur" en van de Stimson-leerstelling inzake de niet- erkenning springt terstond in het oog en men staat thans voor de vraag, of deze uitdaging moet worden aanvaard. Te Washington is men het erover eens, dat Japan zich op het oogenblik inspant om van een eilanden- mogendheid een continentale mogendheid te worden. Wat is inmiddels Japans houding in de kwestie van de vlootsterkte? Zal Japan's vloot op de tweede plaats komen en een defensief karakter dragen, of op de eerste plaats treden en een offensief karakter aannemen? De stenn aan China. Kanton beslnlt Nanking tegen Japan te helpen. S j a n g h a i, 20 April (Reuter). De regeering van Kanton heeft besloten om ondanks de groote mee- ningsverschillen niet de regeering van Nanking deze in haar houding tegenover Japan ten volle te steunen. Zij zal met dit doe! nieuwe troepenformaties ter be scherming van Noord-China op de been brengen. Amerikaansche vliegtuigleveringen. T o k i o, 20 April (V.D.). Volgens een officieel be richt uit Sjanghai heeft de United Air Craft Corpora tion of America onlangs 25 verkenners en lichte bom bardementsvliegtuigen verkocht aan de regcering van Amnestie-ontwerp aangenomen. San- jurjo weer vrij. Retuer seint uit Madrid: Gister is in de Cortes het amnestie-wetsontwerp met 209 stemmen tegen 1 stem en de onthouding der geheele linkerzijde aangenomen. Met het van kracht worden der amnestie Is een belangrijk punt van het program der rechterzijde verwezenlijkt. liet beteekent een duidelijke neder laag der linkerzijde en haar burgerlijke meeloopers. De amnestie is zeer uitgebreid en omvat ook een deel van de aanhangers der linksche groepen. In het bijzonder worden de in den opstand van 1932 verwikkelde officieren, o.a. generaal Sanjurjo, vrij gelaten. Bovendien kunnen de in verbanning leven de vroegere ministers van Primo de Riveira naar Spanje terugkeeren. Bij de debatten over dc amnestie wierpen de marxis tische afgevaardigden onder ontzaglijk lawaai der rechterzijde met waterglazen. Twee monarchisten werden door glasscherven gewond. Een afgevaardig de- wilde met een revolver tegen de sociaal-demo craten optrekken, doch hij kon nog tijdig daarvan weerhouden worden. Nanking, welke tevoren 30 dergelijke machines van dezelfde maatschappij heeft betrokken. Engeland doet nog niets. Londen, 20 April. Reuter verneemt dat de Brit- sche regcering geen stappen zal doen met betrekking tot de verklaring van het Japansche ministerie van buitenlandsche zaken aan dc pers, aangezien er geen nota kan worden genomen van een verklaring, welke niet door de gewone kanalen tot haar is gericht. Het gisteravond van den Britschcn ambassadeur te Tokio ontvangen rapport is zeer kort, en vestigt ei slechts de aandacht op de berichten omtrent de ver klaring, welke door de bladen naar Londen zijn ge seind. Oordeel van Chlneesch oud-minister. Thans Benediotijner monnik. P a r ij s: De Benedictijner monnik, Dom Loc Sjong-hsiang. voormalig Chineesch minister van bui tenlandsche zaken, heeft een brochure gepubliceerd, over de Japansche bezetting van Mandsjoerije, waarin hij een vergelijking maakt met dc Duitsche bezetting van België tijdens den wereldoorlog en zicli hierbij refereert aan de geschriften van kardinaal Mercier be treffende het patriotismc van christelijk standpunt beschouwd. 0 van buitengewone kwaliteit. 0 Geen bebouwing van het Hargergat. In ons nummer van Donderdag hebben we gemeld, dat het bestuur van den Bond Heemschut, vernomen hebbend dat er plannen bestaan voor den bouw van een woonhuis aan het Hargergat aan den weg van Groet naar Kamperduin, aan B. en W. van Schoorl een schrijven heeft gericht, waarin verzocht werd geen bouwvergunning daartoe te verlcencn. en zooda nige middelen te beramen dat ook in de toekomst op deze plek geen huizen kunnen worden gebouwd. Naar we vernemen, hebben B. en \V. van Schoorl op het verzoek van den provincialen opzichter, die het huis op die plek wilde doen houwen, afwijzend beschikt „omdat het uiterlijk van het op te richten ge bouw, zoowel op zichzelf als in verhand met de omge ving, uit een oogpunt van welstand aanstoot zal ge ven". De opzichter kan evenwel nog in beroep komen bij den gemeenteraad. Van drie dagen tot anderhalf jaar gevan genisstraf geëischt. Aneta seint uit Soerabaja: I)e fiscaal bij den Zeekrijgsraad, de officier der administratie der tweede klasse L. P. van Boven heeft in zijn requisitoir de volgende straffen gecischt tegen: luit. Fels l'/2 jaar gevangenisstraf; luit. Hors- vehl 1 jaar en 3 maanden; luit. de Kroon 1 jaar; luit. Dekker maanden; luit. Modderman 1 week; luit. Ritsema van Eek 1 week; luit. Agelinck van Renter- gem 5 dagen; luit. Koppen 1 week; luit. Reynierse 5 dagen; luit. Baron de Vos van Steenwijk 5 dagen; off. M.S.D. de Wilde 1 jaar; off. M.S.D. Smits 2 maan den: off. M.S.D. van Balkom 5 maanden; off. van gez. Bos drie maanden; luit. Cool 1 week; luit. Ste- geman 3 dagen. De luitenants ter zee derde klasse hun stral reeds ondergaan. Tegen den heer Fels, Hornsveld, De Kroon, Dekker, De Wilde, Smits en Van Balkom werd tevens ge ëischt verklaring van ongeschiktheid om in den mi litairen stand te blijven, doch zonder ontzetting uit de bevoegdheid om bij do gewapende macht te, die nen. Voorts geldt voor deze straffen aftrek van den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis voor den duur van 10 dagen, voor zes andere beklaagden voor den tijd van een week terwijl ten aanzien van do luitenants ter zee der derde klasse wordt geacht dat zij door den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis hun stral geheel hebben ondergaan. Officieren, die hun plicht niet doen. Aan het requisitoir van den fiscaal ontleenen wc nog het volgende: voorts is bewezen, dat de beklaagden in het belang der zaak met alle ten dienste staanden mid delen tucht cnorde hadden moeten herstellen; dat beklaagden hebben ingezien, dat de tucht en orde alleen door maatregelen van geweld konden worden hersteld; dat geen enkele maatregel van geweld is genomen; dat de officieren hebben nagelaten hun wettelijke plicht te vervullen om de orde te herstel- len, o.a. bij de bestorming van de brug en het be houden van de radio-huL Beklaagden voerden tal van motieven aan ter rechtvaardiging van hun houding, ten eerste gewa pend optreden kon niet succesvol zijn wegens de groote overmacht, welk motief niet te aanvaarden is daar optreden, onafhankelijk van succes, gebie dend vereischt werd, hetgeen veronderstelt het aan vaarden van risico, t.w. verlies van eigen leven. De machteloosheid en radeloosheid van den luite nant ter zee der eerste klasse Fels onthief hem niet van zijn plichten als officier. Hij had de bevelen kunnen overdragen op den op hem in anciënniteit volgenden zee-officier, doch in geen geval het schip mogen verlaten, terwijl de luitenant ter zee der tweede klasse E. A. Hornsveld gebrek aan kordaat heid toonde en geen gemotiveerd beroep op grond van recht vaardigheid kon doen. De verdediging. Na de pauze schetst de raadsman, de officier van den Marine Stoomvaart Dienst der eerste klasse C B. Eenhoorn, die den beklaagde, den luitenant ter zee eerste klasse W. F. J. Fels verdedigt, dezen be- kluagde als een onbeduidenden jongen, die de fi guur van een zee officier idealiseerde, doch wiens ideaal een debacle werd, wegens zijn stakkerigheid en armzaligheid. Dc heer Fels werd onder het mas ker van kalmte, hoogst nerveus zijnde, verteerd door een nijpenden angst. Hij trachtte bij botsingen dien nngst steeds te verbergen en werd door het feit dat hij als zee-officier gehandhaafd en steeds uit mede lijden bevorderd werd, tot een wrak, uitgefloten door de gansche Nederlandsche natie. Pleiter ver zoekt dezen beklaagde eindelijk te ontslaan uit een werkkring waarvoor hij nooit heeft gedeugd en hem een gevnngenistraf op te leggen gelijk aan den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis. Gistermiddag zijn bezigheden aangevangen. Na aan de Koningin bericht te hebben gezonden, dat hij zijn functie als minister ad interim van hef departement van economische zaken aanvaardde, is Dr. Colijn geistermiddag zijn ambtsbezigheden als zoodanig aangevangen. ZIEKEN MUIS Veldtocht tegen de verkeersgevaren. JULIANA UAN STOLBERG LA VElLIGHEIDSLAON Zooals bekend, maakt de Koninklijke Nederland sche Automobiel Club (K.N.A.C.) een tournée door Nederland met baar Veiligheidslaan, ten einde door heel het land de automobilisten te kunnen waar schuwen voor de gevaren, welke dreigen van niet goed onderhouden automobielen. Deze grootsche veldtocht tegen de verkeersgevaren begon 9 April j.1. in Amsterdam. Thans is Alkmaar aan de beurt. Gezien de resultaten, die in Amster dam en Utrecht werden bereikt, wordt ook te Alk maar op groote belangstelling gerekend. Do laan wordt geplaatst op de Jul. van Stolberglaan, een zij laan van de Kcnnemerstraatweg in de week van 25 tot 28 April. Iedere automobilist kan namelijk zijn wagen gra tis, dus zonder eenige kosten, welke dan ook, op de Safcty Lane laten onderzoeken. En wanneer het voertuig volkomen in orde zal zijn bevonden, zal de bekende oranje Veiligheidswimpel der K.N.A.C. wor den uitgereikt, ten teeken, dat de eigenaar het be wijs heeft geleverd mee te werken aan de verhooging van de verkeersveiligheid.^ De eerste maal, dat in ons land een dergelijke vei ligheidslaan in gebruik was gesteld, waarbij de K.N.A.C. lederen automobilist gratis in de gelegen heid stelde om daarvan gebruik te maken, was de belangstelling zoo overweldigend, dat reeds tijdens den duur van de Veiligheidswcck was komen vast te staan, dat slechts een zeer klein percentage van de Nederlandsche aufomobieleigenaars in staat kon worden gesteld om zijn voertuig te laten onderzoe ken. Dit was voor het Bestuur van dc K.N.A.C. aan leiding om to overwegen of het door aankoop van deze Veiligheidslaan zou kunnen bijdragen tot een aanmerkelijke verhooging van de verkeersveiligheid in ons land. Het is verheugend te kunnen vaststel len, dat de K.N.A.C. bij de organisatie van dezen tocht door ons land zeer veel medewerking onder vindt van de politieautoriteiten en de verschillende vereenigingen voor Veilig Verkeer, welke laatste vooral behulpzaam zijn voor het verschaffen van het bij de laan benoodigde administratieve personeel. Hoe de laan is ingericht. Aangezien 't mogelijk is dat velen in deze omgeving die thans gelegenheid krijgen om met de werking van deze Veilighcidslaan kennis te maken, nog niet op dc hoogte zijn van de inrichting van dit gratis proefstation, lijkt het ons nuttig hiervan een korte beschrijving te geven. Zoodra men do laan oprijdt en daarmede het ver langen te kennen geeft de automobiel te doen on derzoeken, ontvangt men een kaart, welke men op de verschillende stopplaatsen, welkeduidelijk in dc laan zijn aangegeven, aan de controleurs moet over handigen. Heeft men de kaart ontvangen, dan rijdt men door en stopt bij de controleurs, die in korten tijd door middel van eenige vernuftige instrumenten de verlichting controleeren. Op de kaart worden de bevindingen inzake de verlichting aangegeven, waar na men doorrijdt naar de volgende stopplaats. Hier wordt de werking van den ruitenwisscher en van de achter- en stoplamp nagezien, terwijl ook de ban den aan een onderzoek worden onderworpen. Een volgende controleur onderzoekt of de speling in het stuurwiel de veiligheidsgrens al dan niet overschrijdt, terwijl even later de sporing der wie len op de controlekaart wordt geregistreerd, dank zij een speciaal toestel, dat nauwkeurig aangeeft of do wielen goed dan wel slecht sporen. Hierna komt men aan de ongetwijfeld belangrijkste stopplaats in Hierboven een plattegrond van de omgeving aan de Juliana van Stolberglaan, een zijstraat van de Kennemerstraatweg, waar do veiligheidslaan zal komen. deze laan, namelijk de rembcproevings-installatie. Door middel van dit apparaat is in eenige seconden te zien of de remcapaciteit van den wagen voldoende is, en of de remactie zich over alle vier wielen op ile juiste wijze verdeeld. Ook hier wordt de kaart door den controleur ingevuld. Zoo komt men ten slotte aan het einde van de laan, waar de leider van de controlekaart zijn oordeel over de geheele proef geeft en aan hen, die de proef met goed ge volg hebben doorstaan, een speciaal voor dit doel vervaardigd wimpeltje uitreikt. De controlekaart kan men behouden, en indien hierop gebreken zijn aangegeven, zal men verstandig doen, deze te laten nazien voor het te laat is. Tijdens do werking van de Veiligheidslaan in an dere plaatsen is overduidelijk gebleken, hoevele automobilisten prijs stelden op het bezit van den oranjeveiligheidswimpel van de K.N.A.C. Het is dus niet. al Ie gewaagd te veronderstellen, dat men na de week van 25 tot 2 8 April op verscheidene wagens uit den kop van Noord-Holland dezen wimpel zal z.icn wapperen ten teeken dat men heeft willen bij dragen tot de zoo gcwenschte en noodzakelijke ver hooging van de Verkeersveiligheid. Denk niet, dat Uw wagen h e e 1 e m a a 1 in ordo is. Die kans is zelf zeer gering. Wie dat denkt, moet er dan maar liever niet heengaan, maar misschien is het tóch veiliger om de proef eens te wagen. .SI- IS5 s LEUtnAAO BCBiEnot J PEINCilDE ft KOiEIDlO J J BtOtflM C_!| WElErtDt B SIM1AAL HALTE fttMOnOCRZOEK 6 $-■ S'GNAAL SIGNAAL SIGrtAAL aow&fc flMAAL 8I&HAAL ID ItiSEffAAR HALTE WIEL- HALTE iTUCft MAUl ClAXCH HALTE 1 UCHIEN HALTE AWMfllüTRATiE 9 4 SPELIM6 3 BuiTENWtiSOIEAl 1 ACHTER Ui T*U«PlE6fL RICHT IH6AAH WUZ CU Mnta-navuiif De inrichting van de Veiligheidslaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1