De groote droogte Z.-0.-Europa. H. DEKKER Kanalisatie in Limburg. Dinsdag 8 Mei 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9478 Geweldige dorpsbranden. Kantoor voor Boekhouden en Belastingzaken. Belangwekkende opgravingen in Zuid-Italië. De Langendijker Groentenveilingen. Een groot werk voltooid. VIJF GULDEN MR. DUIJS EN DE S.DAP. Weer autobotsing bij de Stolpervlotbrug. Twee gewonden. Het royement-Zwertbroek. TIENTALLEN HUIZEN, BOERENHOFSTEDEN EN SCHUREN IN ASCH GELEGD. De groote dorpsbranden in Zuid-Oost-Europa ten gevolge van de geweldige droogte blijven nog steeds aanhouden. Zoo werd Zondag uit Belgrado gemeld, dat in het dorp Kostotzo in Midden-Scrvië een brand is uitge broken, die in korten tijd 25 groote woonhuizen met alle bijgebouwen in den asch legde. Het vuur vond zijn oorzaak in onvoorzichtigheid van spelende kin deren. De krachtige wind en de heerschende droogte deden den brand een catastrophalen omvang aan nemen. Een aantal rijke boeren zijn tot den bedel staf gebracht. Geweldige brand in kleino Pcolsche stad. Warschau. Het kleine Poolsche stadje Wlodzimircena aan de Sowjet-Russische grens is door een geweldige brand bijna geheel verwoest. Slechts enkele gebouwen konden worden gered. In totaal zijn 200 woonhuizen met alle hijgebouwen ln den asch gelogd. Ruim 2000 po:onen zijn dakloos geworden. Nadat het vuur gedurende 21 uur ge woed had, slaagde men er eerst gistermorgen in het tot staan te brengen. Dat de brand een derge- lijken omvang kon aanemen. vindt zijn oorzaak in het feit, dat de meeste huizen uit hout waren op getrokken, zoodat de vlammen zich snel konden uitbreiden. Dorpsbrand in Tsjecho-Slowakile. 60 huizen, 100 schuren in den asch. Praag. In het op ongeveer 30 K.M. van Ro denborg gelogen plaatsje Nizni Revuca is. waarschijn lijk door onvoorzichtigheid, een brand uitgebroken, die met razende snelheid om zich heen greep. On geveer 60 huizen en 100 schuren werden in den asch gelegd. Het vuur sloeg ook over op het In de nabij heid van bet dorp gelegen bosch, dat in een om trek van 2x/t K.M. verbrandde. In Roemenië woeden do boschbrandcn non r.tccds voort. Do nrannveorradon ter beschikkinq van de reqccrinn. Boekarest. Tengevolge van de buitengewo ne droogte beeft bet Ministerie vnn Landbouw be volen. dat de voorraden graan zullen moeten wor den ter beschikking gesteld vnn do prefecten, die rantsoenen zullen moeten toekennen. Tegelijker tijd is verboden voederstroo, zooals tot nu toe ge bruikt was als brandstof te gebruiken. De staats- bosschon zullen als weiden ter beschikking worden gesteld om de eigenlijke veeweiden te sparen, waarvan slechts het allernoodzakelijkste voor de voedering mag worden gebruikt. Er zijn verder instructies uitgegeven tot regeling van de nieuwe uitzaai innlaats van de door de hitte vernietigde. Het bericht, dat de regeering voornemens zou ziin den graanuitvoer te verbieden, is nog met bevestigd; doch mogelijk is wel. dat een gedeeltelijk verbod vnn uitvoer zal worden afge kondigd. De boschhranden ln Roemenië nemen steeds groo- 'teren omvang aan. De branden zijn gedeeteliik door de boeren zelf gesticht, die daardoor weide- gelegenheid willen scheppen voor het vee. dat zoo ernst*» te lijden heeft onder de droogte. Tn het district Kronstnl» staan weer vier hosschen4n brand. Vijftig boeren ziin gearresteerd. Zii hebben bekend den brand te hebben gesticht. Rii Targtil Juu staat het woud over een uitgestroktheid van tien vier kante kilometer in brand. Zeven boschbrandeti woev den in district Camnoelan. De hlusehingswork- zaamheden ziin uiterst moeiliik. aangezien de herg- hossrhen onbereikbaar zijn. Militairen zijn overal gerequircerd. Landbouwstraat - SCHAGEN Memories voor Successie, Boedelscheidingen, Koop- actes. Acten van ruiling, Huurcontracten, enz. Billijk tarief. Verstrekt gratis inlichtingen op elk gebied. De tempel van Juno Arqiva. Napels. Een wetenschappelijke expeditie on der leiding van Prof. Maiuri heeft aan de monden van de rivier de Sele, de overblijfselen ontdekt van den in de Oudheid zoo vermaarden tempel van Juno Argiva. Aanleiding tot het onderzoek ln deze vormden oorspronkelijk de uitvoerige beschrijvingen, welke de geschiedschrijvers Plinius en Strabo van dit mo nument hebben gegeven. De opgravingen hebben intusschen verschillende fragmenten van bet bouwwerk aan het licht ge bracht. Een en ander dateert uit de 4de—2de eeuw Voor onze jaartelling. Voorts heeft men een groote Collectie kleine statuetjes gevonden voorname lijk vrouwfiguurtjes in terra cotta alsmede meer dan 1300 vrouwenkopjes, ter hoogte van 1—2 d.M. Tenslotte werd nog een verzameling munten uit het antieke Poscidonia (Paestum) ontdekt, en velerlei beschilderd aardewerk, waarvan een deel vermoe delijk uit het betreffende gebied afkomstig is, de rest echter van Grieksche herkomst. VISCHVERGIFTIGING TE LEIDEN. Donderdag had te Leiden de 30-jarige D. de Bolster visch gekocht (makreel en braad, een soort schar) van een Katwijkschen vischkoopman. Nadat hij en zijn echtgenoote daarvan hadden gegeten, werden zij des nachts onwel. Hun toestand verergerde zoo, dat zij naar het Academisch Ziekenhuis moesten worden overgebracht, waar de man Zondagmorgen is overle den. De toestand yan de vrouw is hoogst ernstig. Maart een goede maand April slecht Mei zet nog slechter in tegen dc verlaagde minimumprijzen roode kool loopt nog in prijs achteruit voor een belangrijk deel onverkoopbaar nog slechtere prijzen dan de vorige week voor gele kool Deensche witte kool zeer laag in prijs minimumprijs voor bieten rabarber lage prijzen Aan voer aardappels: Ongetwijfeld is een omzet van ongeveer f 306.000 over de maand Maart aan de veiling van den Noor- inarktbond een zeer bevredigende, al bleef die der Langendijkor Groentencentralc er ongeveer f 100.000 bij achter. Dit laatste moet niet worden toegeschre ven aan t minder goede prijzen maken aan de laat ste markt, doch aan het feit, dat do aanvoeren in die maand er kleiner zijn geweest. Deze maand Maart begint weer iets to lijken op die van den goeien ouden tijd en zo spant de kroon boven haar drie vorige zusters. Jammer dat April het zoo lee- lijk heeft laten zitten. Slechts de eerste week van deze maand hield zich goed, doch daarmee was het met dat goede uit. Het werd al slechter en al werd het niet zoo slecht als het vorige jaar, toch zijn er door verschillende bouwers stroppen gehaald, vooral onder hen, die nog maar steeds hoopten, dat de rood kool nog eens 'n beteren prijs mocht opbrengen, een prijs, die wat meer in evenredigheid was met gele en witte kool. Voor roode kool toch werd zoo goed, als altijd een betere prijs besteed dan voor de andere soorten, maar ook dit ging nu niet me.er op cn is een bewijs te meer, dat de marktverhoudingen zich wel wat hebben gewijzigd. Dat de minimumprijzen verminderd zijn, is niet naar den zin der tuinders, wat wel te begrijpen is. Do kleine opleving, die we dit voorjaar hebben ge had, wettigt die verlaging toch niet en dat de tuin ders een prikkel noodig hebben, om meer dan den minimumprijs te maken, en er daarom minder wordt uitbetaald, is nog wel niet zoo heel vaak gebleken. Had men aan de I.nngendijker Groentenveilingen do laatste 2 maanden met de. minimumprijzen al zeer weinig, te maken, deze week was dit weer wel het geval. En wel voor de roode kool, die weer voor een deel onverkocht bleef. Do mooiste, eerste soort, bracht het tot f 1.502.90, met kleine afwijkingen. Groote kool werd voor f 1 verkocht, soms bracht ze iets meer op. Het mooiste doorschot werd aanvan kelijk verhandeld voor f 22.50, later voor minder. Een beduidend gedeelte van deze tweede soort kon echter geen kooper vinden. Er was zeer weinig be langstelling, zoowel uit binnen- en buitenland en het is te verwachten, dat daarin voor dit seizoen wel weinig verbetering meer zal komen, aldus verzeker de men ons van de zijde der kooplieden. De mooiste gele kool bracht soms nog wel eens f 34 of iets meer op, doch veelal bleef ze daar be neden. Voor eerste soort groote kool werd f 1.50—3 betaald, doorschot bracht nog gemiddeld een paar kwartjes minder op. Do marktstemming was dus nog gedrukter dan de vorige week, toen de prijzen ook al aardig gekelderd waren.. Men bedenke hierbij ook, dat op dezen tijd het gewichtsverlies over het algemeen al groot is, zoodat dit de finantieele uit komst nog aanmerkelijk in ongunstigen zin bein- vlocdt. Dcenscha witte kool volgde de algemeene lijn van sterk achteruitloopende prijzen. Aanvankelijk kon voor do meest gevraagde soort van gemiddeld twee TWEE PANDEN VAN HET JULIANAKANAAL IN DIENST GESTELD. OPENINGSPLECHTIG HEID TE MAASBRACHT EN TE BORN. Roermond. In tegenwoordigheid van H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Juliana en van tal van autoriteiten en vooraanstaande personen op het gebied van handel cn scheepvaart zijn gistermiddag twee van de drie panden van het Julianakanaal voor do scheepvaart opengesteld. legen half twee arriveerden de vorstelijke per sonen en autoriteiten to Maasbracht, waar bij de sluis, die het Julianakanaal met de gekanaliseerde Maas verbindt, de openingsplechtigheid, plaats had. Na een toespraak van den minister van Waterstaat, ir. J. A. Kalff, opende H.K.H. Prinses Juliana door het drukken op een knop do sluis, waardoor de eerste sleep, bestaande uit een sleepboot en een sleepschip, naar het kanaal geschut kon worden. De geschiedenis van het Juliana-kanaal Het vraagstuk van de bevaarbaarmaking van het gedeelte van de Maas, dat de grens tusschcn Neder land en België vormt, werd in 1906 door de Neder- landschc cn Belgische regeeringen ter hand geno men door de instelling van een gemeenschappelijke technische commissie. In haar in 1912 utigebracht verslag stelde de commissie voor de Maas van Eys- den tot Boxmeer door kanalisatie geschikt te maken voor de vaart met schepen van 2000 ton laadvermo gen. Hiertoe waren veertien stuwen ontworpen. Be vaarbaarmaking door eenvoudige normalisatie van de rivier bleek niet mogelijk tengevolge van de zeer geringe hoeveelheden water, welke zij in droge tij den afvoert Het Julianakanaal. Tot den aanleg van het Julianakanaal werd be sloten bij de wet van 28 Juli 1921. Na omvangrijke voorbereidende werkzaamheden kon in het najaar van 1925 met de uitvoering begonnen worden. Op 22 October 1925 werd door H.K.H. Prinses Juliana in tegenwoordigheid van H.M. do Koningin en Z.K.IL Prins Hendrik te Limmel bij Maastricht de eerste spade voor het Julianakanaal gestoken. Het nieuwe kanaal, dat gister gedeeltelijk in ge bruik genomen, is geschikt voor schenen van 200(1 ton, met o.en grootste lengte van 100 M., een groot ste breedte van 12 M.. een grootsten diepgang van 2.80 M. en een grootste hoogte boven den waterspie gel van 7 M. Do kolentip te Born. Bij de werken tot aanleg van bet Julianakanaal behoorde ook de bouw .van een kolentip voor do Nederlandsche Spoorwegen ten behoeve van de Zuid limburgsche mijnen te Borne. In 1929 was tegelijk met bet gereedkomen van de Maaskanalisatie een tijdelijke tip te Maasbracht opgericht. en een half pond nog tot f 4.80 worden gemaakt, doch later liep die prijs nog f 1 a f 2 achteruit. Voor de groote soorten werd toen f 33.50 betaald, doch ook dezo prijs kon zich niet handhaven en liep tot f 2.50 terug. Doorschot bracht 70 cent tot f 1 minder op. De stemming was voor de overige producten ook zeer gedrukt. Voor dc mooiste bieten werd maar f 1.20 betaald; groote brachten den minimumprijs van 40 cent op, of een paar dubbeltjes meer. Voor aardappels, Friso, werd f 2.20 besteed. Rabarber bracht ook slechte prijzen op en het ligt voor de hand, dat de tuinders ook op steun voor dit product aandringen. Do prijzen lagen tusschen 1 1 en f 2.20. Uit een en ander blijkt, dat de inzet van Mei nog slechter is dan April. VERGEET DIT NIET! betalen wij U uit voor Uw oude fototoestel (box-camera's uitgezonderd) bij aankoop van de KODAK Junior Six 20. Firma GEBR. ROTGANS HOOGZIJDE. - SCHAGEN. Partijraad beschouwt incident als go- sloten. In de Zaterdag gehouden vergadering van den par tijraad der S.D.A.P. is uitgebracht het rapport, van de commissie, die in September 1933 door den partij raad werd ingesteld, om een onderzoek in te stellen naar de gronden, waarop, in strijd met de in een vo rige partijraadsvergadering gewekte verwachting, mr. Duijs zijn brochure in zake partijtactick heeft doen verschijnen, en naar de deze verschijning begeleiden de omstandigheden cn de daarop gevolgde feiten. Een voorstel om over het uitgebrachte rapport niet te discussieeren werd met algemeene stemmen aan genomen. Eveneens met algemeene stemmen aanvaardde de partijraad de volgende verklaring van de commis sie: „De commissie verklaart als resultaat van haar onderzoek in de haar voorgelegde kwestie, dat naar haar oordeel in dezen zoowel door partijgenoot Duijs, als door de leiding van de krant, als door de partijleiding, als door een aantal afdeelingen der partij, fouten zijn gemaakt, welke echter het karak ter van ben, die ze gemaakt hebben, niet aantasten. Zij beschouwt deze fouten noch afzonderlijk, noch ln hun samensang als van dien aard, dat eenige maatregel tegen een partijgenoot, of tegen een par- tijir.stantie behoeft genomen te worden en meent derhalve, dat de partijraad de voorstellen 5154 en 50—61 van den congresbeschrijvingsbrief, o.m. strek kende tot royement of disciplinaire maatregelen dient te verwerpen. Zij meent, dat het incident hiermede definitief dient gesloten te worden en zij spreekt de verwach ting uit dat alle betrokkenen ook voor de .toekomst meth et oordeel der commissie rekening zullen hou den en dat hun verhoudingen weer zullen worden als in het partijverband past." Deze kolentip is van de modernste constructie en heeft een uurcapaciteit van vijftien wagons van twintig ton. Zij staat in directe spoorwegverbinding met de mijnen. De kosten der werken. Bij den aanleg van het Julianakanaal behooren ook de werken tot het maken van het verbindings kanaal door het Boschveld bij Maastricht even eens reeds gereed gekomen en het maken van de overlaadhavens, haveninrichtingen, spoorwegwer- ken, enz. In totaal zijn de kosten voor deze werken geraamd op ongeveer 36 millioen gulden, welk be drag sinds 1925 is verwerkt. Niet alleen voor den afvoer der steenkolen uit onze Limburgsche mijnen, doch voor de geheele in- dustrieele ontwikkeling van Zuid-Limburg is het tot standkomen van deze werken van de grootste eco nomische beteekenis. De plechtige openstelling. Te 12.36 uur gistermiddag kwam met den trein uit de richting Nijmegen, waaraan het koninklijk rij tuig was gekoppeld, de Koninklijke Familie te Roermond aan. Voor het station te Roermond had zich een groote menigte verzameld, die door de politie op een behoorlijken afstand werd gehouden. Toen de Koningin, de Prinses en Prins Hendrik uit het stationsgebouw kwamen, steeg een hartelijk gejuich op. Per auto begaf het hooge gezelschap zich naar Maasbracht. Langs den weg. dien de stoet in Roer mond aan, hadden velen de vlag uitgestoken en hier en daar werd de Koninklijke Familie op haar route hartelijk toegejuicht, of eerbiedig begroet. In het kanaal lag een groot aantal schepen, allen met de vlag in top en vele gepavoiseerd. langs een met wimpels versierde allee werd om 1.35 uur de sluis bereikt. Op het bedieningshoofd was een paviljoen opge richt, dat met tapijten, palmen en bloemen was versierd. H.M. de Koningin werd hier ontvangen door den Minister van Waterstaat, de talrijke gasten had den zich reeds eerder op deze plaats verzameld. Onder hen bevonden zich dc directeur-generaal van den Waterstaat, Ir. Ringcrs cn vele andere Water staats-autoriteiten. Nadat de Koninklijke Familie In het paviljoen had plaats genomen, speelde de muziek het Wilhel mus. Vervolgens hield de Minister een toespraak, waarin hij o.m. de geschiedenis van het ontstaan van het kanaal memoreerde en hulde bracht aan de uitvoerders van het werk. Aan het einde van zijn toespraak noodigdc hij H.K.H. Prinses Juliana uit de sluis in dienst te stellen. De Prinses drukte op een knop. waarop de deuren van liet. beneden- hoofd zich langzaam openden. Onder het spelen van de muziek stelde daarop de sleepboot „Fiat Voluntas XVII" zich in beweging en trok het schip „Comelia Adriënne" van de recdcrij Vnn Driel in dc sluis. De Koninklijke Familie, gevolgd door de gasten, begaf zich tijdens het vullen der sluis, op de schutkolkmuur. Toen de schutkolk gevuld was. openden zich de bovendeuren. Tijdens het uitvaren van dc sleepboot met het schip klonk wederom mu ziek en vnn de schepen stegen hartelijke hoera's op. Hiermede was de plechtigheid ten einde. De Ko ninklijke Familie begaf zich hierop per auto naar Sittard, waar een extra-trein gereed stond om Haar en de gasten naar de kolentip in Born te brengen. LUXE AUTO MET EEN GROOTE SNELHEID OP EEN ZANDAUTO GEVLOGEN. Zaterdagmorgen te ongeveer kwart over 9 uur heeft bij de Stolpervlotbrug wederom een ernstig auto-ongeluk plaats gehad, dat waarschijnlijk niet had behoeven te gebeuren, als een van de daarbij berokken automobilisten wat minder aan dacht aan zijn kilometerteller had besteed en in plaats daarvan wat meer belangstelling voor do waarschuwingsborden te Stolpervlotbrug aan den dag had gelegd. Op genoemd tijdstip kwam langs don Rijksweg uit de richting Alkmaar een luxe-auto met zeer groote snelheid aangereden, terwijl uit de rich ting Callantsoog met een kalm gangetje een met zand beladen vrachtauto naderde. Beide wagens ontmoetten elkaar op het kruispunt voor de vlot brug en botsten met een hevigen slag tegen el kaar aan. Niettegenstaande er sterk werd geremd (de luxe auto heeft blijkens de remsporen op den Rijksweg over een afstand van pl.m. 24 meter ge remd) was de botsing zoo hevig dat de cabine van den vrachtwagen werd afgerukt en zelfs de zwa re ijzeren chassisbalken werden verbogen, terwijl de luxe-auto, een Citroen, van voren totaal werd vernield. In dezen toestand kwamen de wagens tegen de leuning van de brug in den Rijksweg terecht. De bestuurder-eigenaar van de luxe-auto, de 36-jarige reeder H. J. M. V. uit Amsterdam, die bekneld raakte tusschen het stuur, dat gelukki ger wijze door den schok brak, klaagde over pijn in de borst en bleek zijn borstkas to hebben ge kneusd. Zijn eenige passagier, de 50-jarige jour nalist P. J. V. uit Amsterdam, was er erger aan toe, en werd opgenomen met een vrij ernstigen wond boven de oogen, een gebroken knak en een gekneusde arm. terwijl hij ook een stukje van zijn tong kwijt bleek te zijn. De bestuurder van de vrachtauto, de heer A. O. te Schoorl, kwam wonder boven wonder met den schrik vrij. De gewonden werden binnengedragen bü den brugwachter Dekker, waar Dr. Oterdoom uit 't Zand spoedig aanwezig was en geneeskundige hulp verleende. Tegen den middag zijn de slacht offers per ziekenauto naar hun woning te Am sterdam vervoerd. De gemeentepolitie van -Zijpe was vrijwel on middellijk ter plaatse, waar zij het verkeer regel de en van het gebeurde proces-verbaal heeft op gemaakt. De wagens, die naar men ons mededeelde, wa ren verzekerd, zijn per kraanwagen naar de ga rage-de Moor te Schagerbrug gesleept. pas In den vereenigingsraad van do V.A.R.A. is .naar Het Volk meldt behandeld het beroep van G. J. Zwertbrock in zake zijn royement. G. J. Zwcrt- broek las in deze vergadering als verdediging voor den tekst van een nieuw uit te geven brochure, het geen twee en een half uur in beslag nam en beant woordde daarop een aantal door de verccnigings- raadsleden gestelde vragen. Do vereenigingsraad overwoog hierna, dat zich door hetgeen G. J. Zwertbrock naar voren had ge bracht, geen enkel nieuw gezichtspunt geopend had; dat G. J. Zwertbrock na het door den vereenigings raad genomen besluit in zake zijn ontslag nog een aantal organisatorische mogelijkheden waren over gebleven, in plaats van het onorganisatorische uit geven van een brochure en interviews aan burgerlij ke bladen. Do vereenigingsraad onderschreef ten vol le de gronden die het hoofdbestuur tot het roye ment. aanleiding hadden gegeven en bekrachtigde dit dan ook met op één na algemeene stemmen, na dat een voorstel tot uitstel van deze bekrachtiging met één stem voor verworpen was. BURGEROORLOG TUSSCHEN ROOVERS EN ZIGEUNERS. Istanboul. (V.D.) In de omgeving van Smyrna woedt een hevige burgeroorlog tusschen roovers en zigeuners. Zoowel de roovers als de zigeuners ziin vogelvrij verklaarden, doch gewoonlijk zijn de zi geuners, die veel rijker zijn dan de roovers, het meest gevreesd. Do moeilijkheden zijn ontstaan, doordat een roo- verbende een zigeunerkamp overviel, de mannen en vrouwen met touwen vastbond en met al hun geld, een groote som in goud, benevens een groot aantal paarden, verdween. Dc zigeuners deden, nadat zij zich van de touwen hadden bevrijd, hun beklag bij de politie, doch zij vonden weinig sympathie. Zij hebben nu aan alle roovers den oorlog verklaard. Reeds heeft eenige malen een samentreffen plaatsgevonden en het le ger roovers, dat Anatolie bevolkt, verkeert in een staat van alarm, daar de zigeunerbenden goed be wapend zijn en verreweg de overhand hebben. ROOFOVERVAL OP CHINEESCH KUSTVAARTUIG Passagiers over boord gegooid. Hongkong. Zecroovers hebben de bemanning van het Chneesche kustvaartuig „Taivi" overweldigd cn het geheele schip geplunderd. Vier leden dor be- 1 manning werden gedood en verscheiden passagiers werden overboord geworpen en verdronken. De roo vers wisten te ontkomen met een buit van ongeveer 10.000 dollar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5