De groote droogte
Z.-0.-Europa.
H. DEKKER
Kanalisatie in
Limburg.
Dinsdag 8 Mei 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9478
Geweldige dorpsbranden.
Kantoor voor Boekhouden en Belastingzaken.
Belangwekkende opgravingen in
Zuid-Italië.
De Langendijker
Groentenveilingen.
Een groot werk voltooid.
VIJF GULDEN
MR. DUIJS EN DE S.DAP.
Weer autobotsing bij de
Stolpervlotbrug.
Twee gewonden.
Het royement-Zwertbroek.
TIENTALLEN HUIZEN, BOERENHOFSTEDEN
EN SCHUREN IN ASCH GELEGD.
De groote dorpsbranden in Zuid-Oost-Europa ten
gevolge van de geweldige droogte blijven nog steeds
aanhouden.
Zoo werd Zondag uit Belgrado gemeld, dat in het
dorp Kostotzo in Midden-Scrvië een brand is uitge
broken, die in korten tijd 25 groote woonhuizen met
alle bijgebouwen in den asch legde. Het vuur vond
zijn oorzaak in onvoorzichtigheid van spelende kin
deren. De krachtige wind en de heerschende droogte
deden den brand een catastrophalen omvang aan
nemen. Een aantal rijke boeren zijn tot den bedel
staf gebracht.
Geweldige brand in kleino Pcolsche stad.
Warschau. Het kleine Poolsche stadje
Wlodzimircena aan de Sowjet-Russische grens is
door een geweldige brand bijna geheel verwoest.
Slechts enkele gebouwen konden worden gered. In
totaal zijn 200 woonhuizen met alle hijgebouwen ln
den asch gelogd. Ruim 2000 po:onen zijn dakloos
geworden. Nadat het vuur gedurende 21 uur ge
woed had, slaagde men er eerst gistermorgen in
het tot staan te brengen. Dat de brand een derge-
lijken omvang kon aanemen. vindt zijn oorzaak in
het feit, dat de meeste huizen uit hout waren op
getrokken, zoodat de vlammen zich snel konden
uitbreiden.
Dorpsbrand in Tsjecho-Slowakile. 60
huizen, 100 schuren in den asch.
Praag. In het op ongeveer 30 K.M. van Ro
denborg gelogen plaatsje Nizni Revuca is. waarschijn
lijk door onvoorzichtigheid, een brand uitgebroken,
die met razende snelheid om zich heen greep. On
geveer 60 huizen en 100 schuren werden in den asch
gelegd. Het vuur sloeg ook over op het In de nabij
heid van bet dorp gelegen bosch, dat in een om
trek van 2x/t K.M. verbrandde.
In Roemenië woeden do boschbrandcn
non r.tccds voort. Do nrannveorradon ter
beschikkinq van de reqccrinn.
Boekarest. Tengevolge van de buitengewo
ne droogte beeft bet Ministerie vnn Landbouw be
volen. dat de voorraden graan zullen moeten wor
den ter beschikking gesteld vnn do prefecten, die
rantsoenen zullen moeten toekennen. Tegelijker
tijd is verboden voederstroo, zooals tot nu toe ge
bruikt was als brandstof te gebruiken. De staats-
bosschon zullen als weiden ter beschikking worden
gesteld om de eigenlijke veeweiden te sparen,
waarvan slechts het allernoodzakelijkste voor de
voedering mag worden gebruikt.
Er zijn verder instructies uitgegeven tot regeling
van de nieuwe uitzaai innlaats van de door de
hitte vernietigde. Het bericht, dat de regeering
voornemens zou ziin den graanuitvoer te verbieden,
is nog met bevestigd; doch mogelijk is wel. dat een
gedeeltelijk verbod vnn uitvoer zal worden afge
kondigd.
De boschhranden ln Roemenië nemen steeds groo-
'teren omvang aan. De branden zijn gedeeteliik
door de boeren zelf gesticht, die daardoor weide-
gelegenheid willen scheppen voor het vee. dat zoo
ernst*» te lijden heeft onder de droogte. Tn het
district Kronstnl» staan weer vier hosschen4n brand.
Vijftig boeren ziin gearresteerd. Zii hebben bekend
den brand te hebben gesticht. Rii Targtil Juu staat
het woud over een uitgestroktheid van tien vier
kante kilometer in brand. Zeven boschbrandeti woev
den in district Camnoelan. De hlusehingswork-
zaamheden ziin uiterst moeiliik. aangezien de herg-
hossrhen onbereikbaar zijn. Militairen zijn overal
gerequircerd.
Landbouwstraat - SCHAGEN
Memories voor Successie, Boedelscheidingen, Koop-
actes. Acten van ruiling, Huurcontracten, enz.
Billijk tarief.
Verstrekt gratis inlichtingen op elk gebied.
De tempel van Juno Arqiva.
Napels. Een wetenschappelijke expeditie on
der leiding van Prof. Maiuri heeft aan de monden
van de rivier de Sele, de overblijfselen ontdekt van
den in de Oudheid zoo vermaarden tempel van Juno
Argiva.
Aanleiding tot het onderzoek ln deze vormden
oorspronkelijk de uitvoerige beschrijvingen, welke
de geschiedschrijvers Plinius en Strabo van dit mo
nument hebben gegeven.
De opgravingen hebben intusschen verschillende
fragmenten van bet bouwwerk aan het licht ge
bracht. Een en ander dateert uit de 4de—2de eeuw
Voor onze jaartelling. Voorts heeft men een groote
Collectie kleine statuetjes gevonden voorname
lijk vrouwfiguurtjes in terra cotta alsmede meer
dan 1300 vrouwenkopjes, ter hoogte van 1—2 d.M.
Tenslotte werd nog een verzameling munten uit het
antieke Poscidonia (Paestum) ontdekt, en velerlei
beschilderd aardewerk, waarvan een deel vermoe
delijk uit het betreffende gebied afkomstig is, de
rest echter van Grieksche herkomst.
VISCHVERGIFTIGING TE LEIDEN.
Donderdag had te Leiden de 30-jarige D. de Bolster
visch gekocht (makreel en braad, een soort schar) van
een Katwijkschen vischkoopman. Nadat hij en zijn
echtgenoote daarvan hadden gegeten, werden zij des
nachts onwel. Hun toestand verergerde zoo, dat zij
naar het Academisch Ziekenhuis moesten worden
overgebracht, waar de man Zondagmorgen is overle
den. De toestand yan de vrouw is hoogst ernstig.
Maart een goede maand April slecht
Mei zet nog slechter in tegen dc
verlaagde minimumprijzen roode kool
loopt nog in prijs achteruit voor een
belangrijk deel onverkoopbaar nog
slechtere prijzen dan de vorige week
voor gele kool Deensche witte kool
zeer laag in prijs minimumprijs voor
bieten rabarber lage prijzen Aan
voer aardappels:
Ongetwijfeld is een omzet van ongeveer f 306.000
over de maand Maart aan de veiling van den Noor-
inarktbond een zeer bevredigende, al bleef die der
Langendijkor Groentencentralc er ongeveer f 100.000
bij achter. Dit laatste moet niet worden toegeschre
ven aan t minder goede prijzen maken aan de laat
ste markt, doch aan het feit, dat do aanvoeren in
die maand er kleiner zijn geweest. Deze maand
Maart begint weer iets to lijken op die van den
goeien ouden tijd en zo spant de kroon boven haar
drie vorige zusters. Jammer dat April het zoo lee-
lijk heeft laten zitten. Slechts de eerste week van
deze maand hield zich goed, doch daarmee was het
met dat goede uit. Het werd al slechter en al werd
het niet zoo slecht als het vorige jaar, toch zijn er
door verschillende bouwers stroppen gehaald, vooral
onder hen, die nog maar steeds hoopten, dat de
rood kool nog eens 'n beteren prijs mocht opbrengen,
een prijs, die wat meer in evenredigheid was met
gele en witte kool. Voor roode kool toch werd zoo
goed, als altijd een betere prijs besteed dan voor de
andere soorten, maar ook dit ging nu niet me.er op
cn is een bewijs te meer, dat de marktverhoudingen
zich wel wat hebben gewijzigd.
Dat de minimumprijzen verminderd zijn, is niet
naar den zin der tuinders, wat wel te begrijpen is.
Do kleine opleving, die we dit voorjaar hebben ge
had, wettigt die verlaging toch niet en dat de tuin
ders een prikkel noodig hebben, om meer dan den
minimumprijs te maken, en er daarom minder wordt
uitbetaald, is nog wel niet zoo heel vaak gebleken.
Had men aan de I.nngendijker Groentenveilingen
do laatste 2 maanden met de. minimumprijzen al
zeer weinig, te maken, deze week was dit weer wel
het geval. En wel voor de roode kool, die weer voor
een deel onverkocht bleef. Do mooiste, eerste soort,
bracht het tot f 1.502.90, met kleine afwijkingen.
Groote kool werd voor f 1 verkocht, soms bracht ze
iets meer op. Het mooiste doorschot werd aanvan
kelijk verhandeld voor f 22.50, later voor minder.
Een beduidend gedeelte van deze tweede soort kon
echter geen kooper vinden. Er was zeer weinig be
langstelling, zoowel uit binnen- en buitenland en het
is te verwachten, dat daarin voor dit seizoen wel
weinig verbetering meer zal komen, aldus verzeker
de men ons van de zijde der kooplieden.
De mooiste gele kool bracht soms nog wel eens
f 34 of iets meer op, doch veelal bleef ze daar be
neden. Voor eerste soort groote kool werd f 1.50—3
betaald, doorschot bracht nog gemiddeld een paar
kwartjes minder op. Do marktstemming was dus
nog gedrukter dan de vorige week, toen de prijzen
ook al aardig gekelderd waren.. Men bedenke hierbij
ook, dat op dezen tijd het gewichtsverlies over het
algemeen al groot is, zoodat dit de finantieele uit
komst nog aanmerkelijk in ongunstigen zin bein-
vlocdt.
Dcenscha witte kool volgde de algemeene lijn van
sterk achteruitloopende prijzen. Aanvankelijk kon
voor do meest gevraagde soort van gemiddeld twee
TWEE PANDEN VAN HET JULIANAKANAAL IN
DIENST GESTELD. OPENINGSPLECHTIG
HEID TE MAASBRACHT EN TE BORN.
Roermond. In tegenwoordigheid van H.M.
de Koningin en H.K.H. Prinses Juliana en van tal
van autoriteiten en vooraanstaande personen op het
gebied van handel cn scheepvaart zijn gistermiddag
twee van de drie panden van het Julianakanaal
voor do scheepvaart opengesteld.
legen half twee arriveerden de vorstelijke per
sonen en autoriteiten to Maasbracht, waar bij de
sluis, die het Julianakanaal met de gekanaliseerde
Maas verbindt, de openingsplechtigheid, plaats had.
Na een toespraak van den minister van Waterstaat,
ir. J. A. Kalff, opende H.K.H. Prinses Juliana door
het drukken op een knop do sluis, waardoor de
eerste sleep, bestaande uit een sleepboot en een
sleepschip, naar het kanaal geschut kon worden.
De geschiedenis van het Juliana-kanaal
Het vraagstuk van de bevaarbaarmaking van het
gedeelte van de Maas, dat de grens tusschcn Neder
land en België vormt, werd in 1906 door de Neder-
landschc cn Belgische regeeringen ter hand geno
men door de instelling van een gemeenschappelijke
technische commissie. In haar in 1912 utigebracht
verslag stelde de commissie voor de Maas van Eys-
den tot Boxmeer door kanalisatie geschikt te maken
voor de vaart met schepen van 2000 ton laadvermo
gen. Hiertoe waren veertien stuwen ontworpen. Be
vaarbaarmaking door eenvoudige normalisatie van
de rivier bleek niet mogelijk tengevolge van de zeer
geringe hoeveelheden water, welke zij in droge tij
den afvoert
Het Julianakanaal.
Tot den aanleg van het Julianakanaal werd be
sloten bij de wet van 28 Juli 1921. Na omvangrijke
voorbereidende werkzaamheden kon in het najaar
van 1925 met de uitvoering begonnen worden. Op
22 October 1925 werd door H.K.H. Prinses Juliana in
tegenwoordigheid van H.M. do Koningin en Z.K.IL
Prins Hendrik te Limmel bij Maastricht de eerste
spade voor het Julianakanaal gestoken.
Het nieuwe kanaal, dat gister gedeeltelijk in ge
bruik genomen, is geschikt voor schenen van 200(1
ton, met o.en grootste lengte van 100 M., een groot
ste breedte van 12 M.. een grootsten diepgang van
2.80 M. en een grootste hoogte boven den waterspie
gel van 7 M.
Do kolentip te Born.
Bij de werken tot aanleg van bet Julianakanaal
behoorde ook de bouw .van een kolentip voor do
Nederlandsche Spoorwegen ten behoeve van de Zuid
limburgsche mijnen te Borne. In 1929 was tegelijk
met bet gereedkomen van de Maaskanalisatie een
tijdelijke tip te Maasbracht opgericht.
en een half pond nog tot f 4.80 worden gemaakt,
doch later liep die prijs nog f 1 a f 2 achteruit. Voor
de groote soorten werd toen f 33.50 betaald, doch
ook dezo prijs kon zich niet handhaven en liep tot
f 2.50 terug. Doorschot bracht 70 cent tot f 1 minder
op.
De stemming was voor de overige producten ook
zeer gedrukt. Voor dc mooiste bieten werd maar
f 1.20 betaald; groote brachten den minimumprijs
van 40 cent op, of een paar dubbeltjes meer.
Voor aardappels, Friso, werd f 2.20 besteed.
Rabarber bracht ook slechte prijzen op en het ligt
voor de hand, dat de tuinders ook op steun voor dit
product aandringen. Do prijzen lagen tusschen 1 1
en f 2.20.
Uit een en ander blijkt, dat de inzet van Mei nog
slechter is dan April.
VERGEET DIT NIET!
betalen wij U uit voor Uw oude fototoestel
(box-camera's uitgezonderd) bij aankoop van
de KODAK Junior Six 20.
Firma GEBR. ROTGANS
HOOGZIJDE. - SCHAGEN.
Partijraad beschouwt incident als go-
sloten.
In de Zaterdag gehouden vergadering van den par
tijraad der S.D.A.P. is uitgebracht het rapport, van
de commissie, die in September 1933 door den partij
raad werd ingesteld, om een onderzoek in te stellen
naar de gronden, waarop, in strijd met de in een vo
rige partijraadsvergadering gewekte verwachting, mr.
Duijs zijn brochure in zake partijtactick heeft doen
verschijnen, en naar de deze verschijning begeleiden
de omstandigheden cn de daarop gevolgde feiten.
Een voorstel om over het uitgebrachte rapport niet
te discussieeren werd met algemeene stemmen aan
genomen.
Eveneens met algemeene stemmen aanvaardde de
partijraad de volgende verklaring van de commis
sie:
„De commissie verklaart als resultaat van haar
onderzoek in de haar voorgelegde kwestie, dat naar
haar oordeel in dezen zoowel door partijgenoot
Duijs, als door de leiding van de krant, als door de
partijleiding, als door een aantal afdeelingen der
partij, fouten zijn gemaakt, welke echter het karak
ter van ben, die ze gemaakt hebben, niet aantasten.
Zij beschouwt deze fouten noch afzonderlijk, noch
ln hun samensang als van dien aard, dat eenige
maatregel tegen een partijgenoot, of tegen een par-
tijir.stantie behoeft genomen te worden en meent
derhalve, dat de partijraad de voorstellen 5154 en
50—61 van den congresbeschrijvingsbrief, o.m. strek
kende tot royement of disciplinaire maatregelen
dient te verwerpen.
Zij meent, dat het incident hiermede definitief
dient gesloten te worden en zij spreekt de verwach
ting uit dat alle betrokkenen ook voor de .toekomst
meth et oordeel der commissie rekening zullen hou
den en dat hun verhoudingen weer zullen worden
als in het partijverband past."
Deze kolentip is van de modernste constructie en
heeft een uurcapaciteit van vijftien wagons van
twintig ton. Zij staat in directe spoorwegverbinding
met de mijnen.
De kosten der werken.
Bij den aanleg van het Julianakanaal behooren
ook de werken tot het maken van het verbindings
kanaal door het Boschveld bij Maastricht even
eens reeds gereed gekomen en het maken van de
overlaadhavens, haveninrichtingen, spoorwegwer-
ken, enz. In totaal zijn de kosten voor deze werken
geraamd op ongeveer 36 millioen gulden, welk be
drag sinds 1925 is verwerkt.
Niet alleen voor den afvoer der steenkolen uit
onze Limburgsche mijnen, doch voor de geheele in-
dustrieele ontwikkeling van Zuid-Limburg is het tot
standkomen van deze werken van de grootste eco
nomische beteekenis.
De plechtige openstelling.
Te 12.36 uur gistermiddag kwam met den trein uit
de richting Nijmegen, waaraan het koninklijk rij
tuig was gekoppeld, de Koninklijke Familie te
Roermond aan.
Voor het station te Roermond had zich een
groote menigte verzameld, die door de politie op
een behoorlijken afstand werd gehouden.
Toen de Koningin, de Prinses en Prins Hendrik
uit het stationsgebouw kwamen, steeg een hartelijk
gejuich op.
Per auto begaf het hooge gezelschap zich naar
Maasbracht. Langs den weg. dien de stoet in Roer
mond aan, hadden velen de vlag uitgestoken en hier
en daar werd de Koninklijke Familie op haar route
hartelijk toegejuicht, of eerbiedig begroet. In het
kanaal lag een groot aantal schepen, allen met de
vlag in top en vele gepavoiseerd. langs een met
wimpels versierde allee werd om 1.35 uur de sluis
bereikt.
Op het bedieningshoofd was een paviljoen opge
richt, dat met tapijten, palmen en bloemen was
versierd.
H.M. de Koningin werd hier ontvangen door den
Minister van Waterstaat, de talrijke gasten had
den zich reeds eerder op deze plaats verzameld.
Onder hen bevonden zich dc directeur-generaal van
den Waterstaat, Ir. Ringcrs cn vele andere Water
staats-autoriteiten.
Nadat de Koninklijke Familie In het paviljoen
had plaats genomen, speelde de muziek het Wilhel
mus. Vervolgens hield de Minister een toespraak,
waarin hij o.m. de geschiedenis van het ontstaan
van het kanaal memoreerde en hulde bracht aan
de uitvoerders van het werk. Aan het einde van
zijn toespraak noodigdc hij H.K.H. Prinses Juliana
uit de sluis in dienst te stellen. De Prinses drukte
op een knop. waarop de deuren van liet. beneden-
hoofd zich langzaam openden. Onder het spelen
van de muziek stelde daarop de sleepboot „Fiat
Voluntas XVII" zich in beweging en trok het schip
„Comelia Adriënne" van de recdcrij Vnn Driel in dc
sluis. De Koninklijke Familie, gevolgd door de
gasten, begaf zich tijdens het vullen der sluis, op
de schutkolkmuur. Toen de schutkolk gevuld was.
openden zich de bovendeuren. Tijdens het uitvaren
van dc sleepboot met het schip klonk wederom mu
ziek en vnn de schepen stegen hartelijke hoera's op.
Hiermede was de plechtigheid ten einde. De Ko
ninklijke Familie begaf zich hierop per auto naar
Sittard, waar een extra-trein gereed stond om
Haar en de gasten naar de kolentip in Born te
brengen.
LUXE AUTO MET EEN GROOTE SNELHEID
OP EEN ZANDAUTO GEVLOGEN.
Zaterdagmorgen te ongeveer kwart over 9 uur
heeft bij de Stolpervlotbrug wederom een ernstig
auto-ongeluk plaats gehad, dat waarschijnlijk
niet had behoeven te gebeuren, als een van de
daarbij berokken automobilisten wat minder aan
dacht aan zijn kilometerteller had besteed en in
plaats daarvan wat meer belangstelling voor do
waarschuwingsborden te Stolpervlotbrug aan
den dag had gelegd.
Op genoemd tijdstip kwam langs don Rijksweg
uit de richting Alkmaar een luxe-auto met zeer
groote snelheid aangereden, terwijl uit de rich
ting Callantsoog met een kalm gangetje een met
zand beladen vrachtauto naderde. Beide wagens
ontmoetten elkaar op het kruispunt voor de vlot
brug en botsten met een hevigen slag tegen el
kaar aan. Niettegenstaande er sterk werd geremd
(de luxe auto heeft blijkens de remsporen op den
Rijksweg over een afstand van pl.m. 24 meter ge
remd) was de botsing zoo hevig dat de cabine van
den vrachtwagen werd afgerukt en zelfs de zwa
re ijzeren chassisbalken werden verbogen, terwijl
de luxe-auto, een Citroen, van voren totaal werd
vernield. In dezen toestand kwamen de wagens
tegen de leuning van de brug in den Rijksweg
terecht.
De bestuurder-eigenaar van de luxe-auto, de
36-jarige reeder H. J. M. V. uit Amsterdam, die
bekneld raakte tusschen het stuur, dat gelukki
ger wijze door den schok brak, klaagde over pijn
in de borst en bleek zijn borstkas to hebben ge
kneusd. Zijn eenige passagier, de 50-jarige jour
nalist P. J. V. uit Amsterdam, was er erger aan
toe, en werd opgenomen met een vrij ernstigen
wond boven de oogen, een gebroken knak en een
gekneusde arm. terwijl hij ook een stukje van zijn
tong kwijt bleek te zijn.
De bestuurder van de vrachtauto, de heer A. O.
te Schoorl, kwam wonder boven wonder met
den schrik vrij.
De gewonden werden binnengedragen bü den
brugwachter Dekker, waar Dr. Oterdoom uit 't
Zand spoedig aanwezig was en geneeskundige
hulp verleende. Tegen den middag zijn de slacht
offers per ziekenauto naar hun woning te Am
sterdam vervoerd.
De gemeentepolitie van -Zijpe was vrijwel on
middellijk ter plaatse, waar zij het verkeer regel
de en van het gebeurde proces-verbaal heeft op
gemaakt.
De wagens, die naar men ons mededeelde, wa
ren verzekerd, zijn per kraanwagen naar de ga
rage-de Moor te Schagerbrug gesleept.
pas
In den vereenigingsraad van do V.A.R.A. is
.naar Het Volk meldt behandeld het beroep van
G. J. Zwertbrock in zake zijn royement. G. J. Zwcrt-
broek las in deze vergadering als verdediging voor
den tekst van een nieuw uit te geven brochure, het
geen twee en een half uur in beslag nam en beant
woordde daarop een aantal door de verccnigings-
raadsleden gestelde vragen.
Do vereenigingsraad overwoog hierna, dat zich
door hetgeen G. J. Zwertbrock naar voren had ge
bracht, geen enkel nieuw gezichtspunt geopend had;
dat G. J. Zwertbrock na het door den vereenigings
raad genomen besluit in zake zijn ontslag nog een
aantal organisatorische mogelijkheden waren over
gebleven, in plaats van het onorganisatorische uit
geven van een brochure en interviews aan burgerlij
ke bladen. Do vereenigingsraad onderschreef ten vol
le de gronden die het hoofdbestuur tot het roye
ment. aanleiding hadden gegeven en bekrachtigde
dit dan ook met op één na algemeene stemmen, na
dat een voorstel tot uitstel van deze bekrachtiging
met één stem voor verworpen was.
BURGEROORLOG TUSSCHEN ROOVERS EN
ZIGEUNERS.
Istanboul. (V.D.) In de omgeving van Smyrna
woedt een hevige burgeroorlog tusschen roovers en
zigeuners. Zoowel de roovers als de zigeuners ziin
vogelvrij verklaarden, doch gewoonlijk zijn de zi
geuners, die veel rijker zijn dan de roovers, het
meest gevreesd.
Do moeilijkheden zijn ontstaan, doordat een roo-
verbende een zigeunerkamp overviel, de mannen en
vrouwen met touwen vastbond en met al hun geld,
een groote som in goud, benevens een groot aantal
paarden, verdween.
Dc zigeuners deden, nadat zij zich van de touwen
hadden bevrijd, hun beklag bij de politie, doch zij
vonden weinig sympathie. Zij hebben nu aan alle
roovers den oorlog verklaard. Reeds heeft eenige
malen een samentreffen plaatsgevonden en het le
ger roovers, dat Anatolie bevolkt, verkeert in een
staat van alarm, daar de zigeunerbenden goed be
wapend zijn en verreweg de overhand hebben.
ROOFOVERVAL OP CHINEESCH KUSTVAARTUIG
Passagiers over boord gegooid.
Hongkong. Zecroovers hebben de bemanning
van het Chneesche kustvaartuig „Taivi" overweldigd
cn het geheele schip geplunderd. Vier leden dor be-
1 manning werden gedood en verscheiden passagiers
werden overboord geworpen en verdronken. De roo
vers wisten te ontkomen met een buit van ongeveer
10.000 dollar.