De valsche bankbiljetten van honderd gulden. De Mersey-tunnel gereed. 44 jaar vermist. Inval in geheime margarine-fabriek. Door roovers in den slaap overvallen. Door den trein gegrepen. c i' Gm lelt,dat xndaz mo<a bewrm, Qjt Xs q&e-ri wist xjyndsx eecLome. rM Verbluffende techniek. Langste tunnel onder water. Meer met heet water. Nieuw gebruik van wol. Honderd dooden. ELF AKKERS VOOR HET HOORNSCHE KANTONGERECHT. Resultaten van het nader onderzoek. arrestatie te Rotterdam. Een Men zal zich de valsche muntersaffaire herinneren, die werd ontdekt op de kermis te Venlo, waar val sche bankbiljetten van honderd gulden werden uitge geven. Het spoor leidde naar Antwerpen, waar een twaalftal personen werden gearresteerd. Thans wordt gemeld, dat Woensdag en Donderdag de commissaris van de rechterlijke politie te Ant werpen, te Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, met verschillende autoriteiten een aantal bespre kingen Ifeeft gevoerd, welke voor het onderzoek in deze omvangrijke zaak noodig zijn. Volledig is vastgesteld kunnen worden, wie de tus- schcnpersoon in deze affaire zijn geweest. Deze lie den behooren tot de reeds gearresteerden, doch het bewijs was nog niet definitief te leveren. Verder verneemt het Persbureau V. D. nog, dat een arrestatie is verricht te Rotterdam. De arrestant is een bekende cocaine-smokkelaar, van wien vast staat, dat hij destijds opdracht had ontvangen een aantal valsche bankbiljetten uit te geven. Door ver schillende omstandigheden is hij hiertoe echter niet gekomen. De man is in het Huis van Bewaring op gesloten. Belgische lezing van de toedracht der zaak. Het Brusselsche blad de „Soir" van gisterenavond meldt nog het volgende: „Een dag of veertien geleden hebben wij melding gemaakt van de arrestatie van twaalf individuen, die te Antwerpen en in Nederland valsche honderd- guldens biljetten in omloop hebben gebracht. De be- irokkenen hadden het plan de Nederlandsche Bank voor een bedrag van 42 millioen franken op te lich ten. Deze poging is evenwel mislukt, doordat de Belgische politie en de Nederlandsche justitie tijdig werden gewaarschuwd. Het onderzoek heeft de volgende bijzonderheden van het plan aan het licht gebracht. In den loop van het jaar 1933 moest de Nederlandsche Bank een groot aantal bankbiljetten vernietigen. Een bediende kwam op het idee de biljetten, welke verbrand zou den moeten worden te vervangen en de andere te houden. Een der beschuldigden heeft erkend dat zes se ries van 5000 biljetten van f 100 op deze wijze ver duisterd een waarde van drie millioen guldens zou vertegenwoordigen, d.i. 42 millioen Belgische fran ken. Men was het er zelfs over eens niet bij dat be drag op te houden, doch er een geregelde exploitatie van te maken. Een zekere Van der Velt, een Nederlander, was het hoofd der onderneming. Hij zocht een middel de noodige valsche biljetten te laten drukken en stelde zich in verbinding met een ontwerpenaar, zekeren B., die zich met deze taak belastte, evenals met het overbrengen der biljetten naar Nederland. Clichés en proeven werden door een Antwerpsche drukkerij vervaardigd, naar het schijnt althans. De eerste proeven voldeden niet. Een tweede serie cliché's bracht meer succes, doch met den drukker kon men het niet eens worden. Tenslotte slaagde men erin een eerste serie van 5000 biljetten te doen drukken. Een proef werd naar Rotterdam gezonden, doch geweigerd, aangezien dit specimen niet genoeg ge lijkenis vertoonde met de origineele biljetten. De beschuldigden, die allen bekend hebben, ver klaren. dat deze eerste 5000 valsche biljetten zijn vernietigd. Niettemin zijn ongeveer 20 stuks in cir culatie gebracht. Bij deze affaire kwam een tweede. B.. die de lei der was der bende te Antwerpen, ontving op een goeden dag bezoek van drie individuen, die hem een revolver onder de neus duwden. Zij verklaarden valsche munters te zijn en eischten aandeel in de affaire. Zij beweerden afgevaardigd te zijn door een Nederlandsch-Limburgsche Bank, welke een be vroren crediet in Duitschland probeerde te incas- seeren. Deze instelling wilde, naar hun zeggen, het „be vroren crediet" door valsche biljetten vervangen, dan de Duitsche autoriteiten waarschuwen, dat zij het Nederlandsche deposito moesten vernietigen! Er moesten dus nieuwe biljetten worden ge drukt, daar er voldoende vraag was. Na vrij moei lijke onderhandelingen werd een serie van 500 biljet ten uitgegeven. Op dat oogenblik, nog altijd vol gens het artikel in de „Soir" waarschuwde een Antwerpsche graveur, die gesolliciteerd had naar de vervaardiging der cliché's en de regelmatigheid der bestellingen in twijfel trok, de politie De rechter van instructie Mechelynck werd met de instructie belast en begon het onderzoek. De internationale bende probeerde op dat oogen blik de valsche biljetten de Nederlandsche grens over te smokkelen. Een hunner bemerkte bij aan komst te Venlo dat de Nederlandsche recherche achter de zaak was. Hij verborg het pakket met val sche biljetten en ging weer over de Belgische grens. De politie arresteerde intusschen verscheidene HOOFDPIJN VERSTOORDE FAMILIEGELUK. Na weer vroolijk en opgewekt. ..Ik ben getrouwd en moeder van twee kinderen. Stumperds; als ze van school thuiskwamen moesten ze altijd erg stil zijn vanwege mijn gevoelig hoofd. Ik leed voortdurend heel erg aan hoofdpijn en zenuw achtigheid. Ik probeerde allerlei medicijnen, maar niets hielp me inderdaad werd het steeds erger. Het minste geluid kon ik niet meer verdragen. Drie jaar geleden begon ik voor 't eerst Kruschen Salts te gebruiken. Nu kan ik weer werken en ben altijd opgeruimd en vroolijk. Verscheidene menschen lach ten me uit toen ik hun vertelde wat ik ging innemen zelfs mijn eigen zuster maar toen ze zagen hoe ik veranderd was. waren ze verstomd en nu nemen ze zelf ook Kruschen Salts. Ik heb het honderden menschen aanbevolen gedurende de laatste jaren, want ik vind het een prachtig middel, vooral voor vrouwen als ikzelf, tusschen 40 en 50. Het is een won- fier. Ik neem Kruschen 's morgens in mijn eerste kop ihce en zou het nooit willen missen. Onlangs heb ik eens een tijd lang geen Kruschen gehad en ik was dezelfde vrouw niet meer." Mevr. M. D. te L. Zoovele kwalen waaraan men lijdt en hoofdpijn is wel de meest voorkomend? klaent kunnen meestal worden teruggebracht tot één en dezelfde oorzaak: traagheid der inwendige organen. Wanneer fh afvoerorganen onvoldoende werken blijven steeds afvalstoffen in het lichaam achter, welke het bloed onzuiver maken en de algeheele gezondheidstoestand kunnen schaden. De „kleine dagelijksche dosis" Kru schen Salts zal uw afvoerorganen tot beter werking aansporen en zoodoende steeds inwendig zuiver hou den. Kruschen Salts zal u naar lichaam en geest ver- frisschen en verjongen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.90 en fl.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op dat op het étiket op de flesch zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maat- schaDDii Amsterdam, voorkomt medeplichtigen en binnen twee dagen waren alle leden der bende achter slot en grendel. Het is nog moeilijk vast te stellen welk aandeel de verschillende leden der bende in de zaak hebben gehad, zoomede de rol welke twee in Nederland ge arresteerde individuen in dezen hebben gespeeld. Zij beweerden, dat deze biljetten bestemd waren geweest voor „reclame" en in sigarettendoosjes zou den worden verpakt. Deze affaire, aldus besluit „Soir" het artikel, kan een grooten terugslag hebben, vooral in Nederland, want indien de „slag geslagen /ou zijn" zou de Nederlandsche Bank een vijftigtal millioenen lich ter zijn geweest En tweemaal dood verklaard. Tot groote verwondering van zijn bloedverwan ten, is dezer dagen, aldus meldt V.D. uit Stock holm, de 73-jarige Julius Westerström, die sinds 44 jaar vermist werd en die in dien tijd reeds twee maal dood was verklaard, plotseling weer komen opduiken. Westerström, die van zijn prille jeugd af bekend had gestaan om zijn zwerflust en zijn liefde voor de natuur, werd ontdekt door de politie in Elv- dalen, in Noord-Zweden. Ongeveer een halve eeuw geleden was hij begonnen te zwerven en sindsdien had hij het grootste deel van zijn leven doorgebracht zwervende door do Noorsche bergstreken, waarbij hij vrijwel altijd onder de open lucht overnachtte. De thans bejaarde man is de zoon van een vooraan staand burger uit het kleme stadje Motala, in Mid den-Zweden. Nog slechts twee halfbroers van hem zijn in leven. Reeds als jongen liep hij herhaaldelijk van huis en van school weg. verdween dan voor geruimen tijd en keerde niet eerder terug dan wanneer hij volko men verhongerd was en bijna geen draad meer aan het lijf had. Een medicus, die hem thans onder zocht heeft, constateerde, dat zijn gezondheid per fect was. In den loop der tijden had zijn familie tweemaal een onderzoek ingesteld naar zijn verblijfplaats, doch beide malen was men tot de conclusie gekomen, dat hij vermist was en overleden. Alleen wonende oude man aan handen en voeten gebonden. De dieven f 35.— buit gemaakt. In den nacht van Dinsdag op Woensdag is de al leen-wonende 75-jarige A. G. op de Zeilberg. onder Deurne, door twee mannen overvallen. De indringers bedreigden hun slachtoffer met een mes en bonden den man aan handen en voeten. Uit een vest werd een briefje van f25 en een van f10 gestolen. Met deze buit kozen zij het hazenpad. Des morgens werd G. door buren uit zijn toestand verlost, waarna aan gifte bij de politie werd gedaan. Van de indringers, die door het openschuiven van een raam zijn binnengekomen, ontbreekt tot nog toe elk spoor. Mijnwerker op slag gedood. Op een onbewaakten overweg tusschen Sittard en Geleen is de 50-jarige mijnwerker F. van K., door den trein gegrepen en op slag gedood. De man was onge huwd. Door een locomotief overreden en gedood. Donderdagochtend is de 17-jarige W. uit Berg (L.), hulpmachinist bij de kanaalwerken aldaar, onder een locomotief geraakt. De jongen was op slag dood. GROOT CHINEESCH VLIEGTUIG. Door Chineesche constructeurs gebouwd. Nanking. In de staatsvliegtuigfabrieken is een door Chineesche constructeurs gebouwd groot vlicg- tuin gereed gekomen, dat de naam „Java" draagt, daar de kosten voor dit vliegtuig ten bedrage van 50 duizend dollar bij elkaar gebracht zijn door op Java wonende Chineezen. Het bedrijf in vollen gang overvallen. In samenwerking met de gemeentepolitie van Don gen is door de Kon. marechaussee uit Tilburg een inval gedaan in een tamelijk afgelegen boerderij van C. V.. aan de Laagstraat te Dongen. Men had bij geruchte vernomen, aldus lozen we in de „Msb.'\ dat in die boerderij op clandestiene wijze margarine gefabriceerd werd. In verband met de mentaliteit van de bewoners was een flinke po litiemacht aanwezig. Aan de boerderij gekomen hoorde men niets. Later bleek alles, zelfs het riet van de schuur, zoowel van binnen als van buiten voor geluid en licht absoluut ondoordringbaar ge maakt te zijn. Toen een tweetal leden van de gewapende macht een vergeefsche poging had gedaan om de deur te forcecren, werden vijf schouders tegen dit obstakel gezet en in een minimum van tijd bevond de poli tie zich temidden van de overtreders. Het bedrijf was in vollen gang. Daar de lichten waren uitgedraaid, zweefden de lichtschichten van de zaklantaarns door het locaal, waar een groot aantal personen de van vet druipende handen voor de dreigend opgerichte revolvers omhoog staken. Het bleek dat eenige ge routineerde. bekwame margarinebereiders van een oude margarinefabriek in Oosterhout de leiding op zich hadden genomen. Alles werd in beslag genomen. IS Juli zal koning George den tunnel onder de Mer- sev tusschen Liverpool en Birkenhead openen. De tun nel is 3.430 K.M. lang en 14 M. breed. Tusschen de steden Liverpool en Birkenhead schuift zich de rivier de Mersey, die voor het wereld- stadverkeer een groote hindernis beteekende. Slechts één pont vorm de de verbinding tusschen de twee deelen der millioenenstad Liver pool heeft 850.000, Birkenhead 150.000 inwoners en kwam aan de eischen van een dergelijk in dustriecentrum geenszins tegemoet. Drie kwartier wachten in een lan ge rij wagens, voordat men over gezet wordt is zelfs voor het ge duld van een Brit te veel. Toch duurde het bijna een eeuw, voor dat aan deze ontevredenheid door activiteit een einde werd gemaakt. Slechts een brug of een tunnel kon redding brengen. Zeven millioen pond heeft het den beiden steden en den staat gekost om te bewer ken, dat het verkeer ondergronds binnen de 10 minuten van het graafschap Lancashirc, Cheshire kan bereiken. Vanaf 18 Juli 1934 zal dit mogelijk zijn. Deze tunnel van 3.4 K.M. lengte is van ontzag lijk belang voor het verkeer; per jaar kunnen er 1.300.000 voertuigen passceren. De Merseytunnel is de grootste tunnel onder water ter wereld. Er ontstaat een merkwaardig contrast, wanneer men midden in deze duistere, bijna zwarte stad in den tunnel rijdt, waar men nog meer duisternis verwacht. Het is dan ook verrassend te ondervinden hoe de tunnel den indruk maakt van een kolossale lichte zaal, die onafzienbaar lang is. Deze indruk verdwijnt niet, ook wanneer men zich er bewust van is, dat er boven de geweldige watermassa's van de Mersey stroomen. De breedte van den tunnel 14 meter is wel de voornaamste oorzaak, dat men een indruk van luchtigheid krijgt, hoewel ongetwijfeld de frissche luchtstroom van zes machtige ven- ti'atietorens hieraan meewerken. De torens zijn bouwwerken van eigenaardige constructie. Zij rijzen hoog op tusschen de zwartgerook te hj»izen van de stad, persen iede re minuut geweldige hoeveelheden frissche lucht in den tunnel en zui gen de slechte lucht er uit. Zonder deze inrichting zou een tocht door den tunnel, met het oog op het koolmonoxyde van de auto's een doodenrit zijn. Ook andere gevaren worden met het grootste besef van verantwoordelijkheid en technische vaardigheid bestreden. Om de 30 Meter staat een cel uitgerust met chemische bluschapparaat, zand en een telefoon, dio in directe ver binding met de controlekamer staat. De plaats waar de brand is, wordt direct geisoleerd, alle voer tuigen worden door signalen op gehouden en de tunnel via de vier ingangen leeg gespuid. Aan iedere zijde van den breeden betonnen rijweg, waar gemakkelijk vier bus sen naast elkaar kunnen rijden, loopt een smalle gang, waar men zich in veiligheid kan brengen. Tot twee meter hoogte zijn de tunnelwanden met zwarte glas platen bedekt, die met het helwitte tunnelgewelf een fraai contrast vormen. De bouw duurde acht jaar. Dit is niet al te lang, wanneer men be denkt, dat 1.200.000 ton rots opge blazen en weggehakt moest wor den, dat 82.000 ton ijzer en 270.000 ton beton verwerkt werden. Het belangrijkste was natuurlijk den lunnel waterdicht te houden. Het is verbazingwekkend wat er alles achter dio gladde wanden verbor gen zit. Het raamwerk wordt ge vormd door gegoten ijzeren ringen, door cement en zand in het ge steente geperst. De kieren van de ringen zijn met lood, het geheele binnenwerk is met beton gevuld. Daarover ligt een laag cement met een bitumineuse emulsie bespo ten. Dit alles is met een crème kleurige gipsmassa bedekt, dio met behulp van een politoer waterdicht gemaakt werd. Wanneer na de feestelijke ope ning door koning George op 18 Juli de wagens den tunnel in rol len, moeten zij onder een „licht brug" doorrijden, teneinde een hoogtecontrole te ondergaan. Een lichtstraal valt dwars over den tunnelingang op eenige foto-electri- sche cellen. Doorkruist nu een voertuig dezen straal, omdat het te hoog geladen is, dan treedt een signaal in werking. Een tweede, lager gerichte straal registreert op dezelfde wijze de binnenkomende auto's, die gedurende het eerste jaar een kleine tol moeten betalen. Verbazingwekkend is wel, dat één man in dc controlekamer in staat is alles wat in den tunnel gebeurt ♦e regelen en te bewaken. Hij weet precies hoeveel voertuigen in den tunnel zijn, hoeveel kooloxyde ge produceerd wordt en hoe het met de verlichting staat. Ook de lucht- torens staan onder zijn toezicht; hij kan op ieder oogenblik con- stateeren, hoeveel lucht noodig is. Naar iedere plaats van den tunnel kan hij telefoneeren en zich met de wachters in verbinding stellen. Alle ventilatie-inrichtingen zijn dubbel. De scheppers van dit ge weldige werk, Ir. Bazil Matt en architect .T. Rowse zijn e.r in ge slaagd niet alleen den grootsten, maar ook den veiligsten tunnel te bouwen. 'NHEELE APOTHEEK hebt ge als 't ware in Uw zak met zoo'n klein plat metalen zakdoosje met 3 "AKKERTJES" die verrassend snel helpen bij hoofdpijn, kiespijn, zenuwpijn, maar ook bij onbehaaglijkheid, gevatte kou, griep en koorts. Evenzeer bij migraine, zenuwen, lusteloosheid en vrouwenpijnen. Zakdooj Glar.en buis met 12 «tuk» ilechtt 99 cent 20 cent Ge kan! hieruit 4 x Uw sakdooije vullen. Gevoed door onderaardsche heete bronnen Praag: To Karst in Moravie heeft zich een merkwaardig heetwater-meer gevormd, dat zeer de belangstelling der geologen heeft getrokken. Men ge looft, dat het meer zich heeft gevormd door een in storting van een uitgestrekte grot. Het is ongeveer 100 meter diep en het bed is voor een derde met water gevuld. Het meer wordt gevoed door onderaardsche heete bronnen, waardoor dc temperatuur van het water ook in den winter niet beneden de 60 graden komt De bronnen zijn in aanzienlijke mate met kool zuurgassen geladen, waardoor het water genezende kracht heeft. Men heeft ontdekt, dat het meerbed in verbinding staat met een aantal holen, die thans wor den onderzocht. Als behangselpapier en zelfs als onder- deelen voor machines. Mei hou me (Australië), 5 Juli: (V.D.): In verband met het aanzienlijke woloverschot zoekt men steeds nieuwe wegen, om deze wol productief te ma ken. Men is er onlangs in geslaagd er volgens een nieuwe methode zacht en duurzaam leer van te ma ken, zelfs het glanzende oppervlak van het gewone leer is er bij behouden. Men experimenteert ook met het gebruik van wol bij de fabricatie van behangsel papier en als isolatiestof voor electrische kachels. Het meest merkwaardige is waarschijnlijk wel het gebruik van wol voor het vervaardigen van sommige machineonderdeelen, waarbij men door een speciale behandeling erin geslaagd is, do wol te harden. HET GROOTSTE AMERIKAANSCHE PASSAGIERS VLIEGTUIG DOOR DEN STAAT AANGEKOCHT. New York: Het ministerie van handel heeft thans het nieuwste en grootste Amerikaansche vlieg tuig, de „S. 42" aangekocht. Het vliegtuig is uitge rust met drie motoren van 720 P.K., het heeft een gewicht van 19 ton en bestrijkt een gebied van 1250 mijlen, en ontwikkelt een maximum snelheid van 250 mijl per uur. Met een bemanning van zes kop pen en een nuttige lading van één ton, kan het toe stel nog 32 passagiers vervoeren. Bi] de leesten op Onafhankelijkheidsdag. Reuter meldt uit New York: De feestelijkheden op den Amerikaanschen Onafhankelijkheidsdag heb ben ook dit jaar weer ongeveer honderd menschen- levens geëischt. In tegenstelling tot vroeger is echter slechts een persoon door een stuk vuurwerk doodelijk gewond. Overigens werden in de stad New York alleen reeds 1800 personen^ meerendeels kinderen, door vuurwerk explosies min of meer ernstig gekwetst. GEEN RAMP IN DE FROENSE-FABRIEK. Aldus de Russische lezing. Moskou. Het telegraaf-agenlschap der Sovjet unie deelt mede. dat de berichten in dc buiten- Iandsche pers over een groote explosie in do che mische fabriek Froense, waarbij vele menschen om het leven zouden zijn gekomen en groote materieele schade zou zijn geleden, niet in overeenstemming zijn met de feiten. In werkelijkheid aldus het Russische tclegraaf- agentschap was in de fabriek slechts een kleine brand uitgebroken, die weldra gebluscht kon wor den. Drie mannen hadden brandwonden opgeloo- pen door het wegvloeien van chemische stoffen: twee hunner zijn aan hun verwondingen overle den. In de fabriek wordt geheel normaal gewerkt. RECHTBANK Betrokken hl] het beruchte Hoornsche tarweschandaaL Voor den kantonrechter te Hoorn hadden zich Woensdag te verantwoorden een elftal bakkers, be trokken bij het beruchte Iloornscho tarwe-schan- daal. Zij hadden nl. van den Hoornschcn meelhan delaar Sch. tarwemeel betrokken onder den naam van gerstemeel, waarvoor geen verplichting bestaat tot boeking in het tarweregister. De ambtenaar van het O. M., mr. De Bruys Tack, hekelde deze knoeie rijen fel en eischte tegen tien der verdachten, even als tegen de vijftien bakkers, die dc vorige week in dezelfde affaire te Alkmaar haddon terecht ge staan. f 100 boete, subs. 50 dagen hechtenis. Hij deel de hierbij mede, dat de hoofdpersoon, de meelhan delaar Sch., tegen wien een maand hechtenis subs. f 10.000 boete was geëischt, weliswaar op juridische gronden was ontslagen van rechtsvervolging, doch dat een nieuwe dagvaarding tegen hem aanhangig zou worden gemaakt De w.n. kantonrechter veroor deelde tien van de elf bakkers tot f 35 boete subs. „'0 dagen hechtenis. Voor een der bakkers, die veel tegenwerking had betoond, was do uitspraak 150 of 30 dagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 14