De valsche bankbiljetten
van honderd gulden.
De Mersey-tunnel gereed.
44 jaar vermist.
Inval in geheime margarine-fabriek.
Door roovers in den slaap overvallen.
Door den trein gegrepen.
c i'
Gm lelt,dat xndaz mo<a
bewrm, Qjt Xs q&e-ri
wist xjyndsx eecLome.
rM
Verbluffende techniek.
Langste tunnel onder water.
Meer met heet water.
Nieuw gebruik van wol.
Honderd dooden.
ELF AKKERS VOOR HET HOORNSCHE
KANTONGERECHT.
Resultaten van het nader onderzoek.
arrestatie te Rotterdam.
Een
Men zal zich de valsche muntersaffaire herinneren,
die werd ontdekt op de kermis te Venlo, waar val
sche bankbiljetten van honderd gulden werden uitge
geven. Het spoor leidde naar Antwerpen, waar een
twaalftal personen werden gearresteerd.
Thans wordt gemeld, dat Woensdag en Donderdag
de commissaris van de rechterlijke politie te Ant
werpen, te Amsterdam, Rotterdam en Den Haag,
met verschillende autoriteiten een aantal bespre
kingen Ifeeft gevoerd, welke voor het onderzoek in
deze omvangrijke zaak noodig zijn.
Volledig is vastgesteld kunnen worden, wie de tus-
schcnpersoon in deze affaire zijn geweest. Deze lie
den behooren tot de reeds gearresteerden, doch het
bewijs was nog niet definitief te leveren.
Verder verneemt het Persbureau V. D. nog, dat
een arrestatie is verricht te Rotterdam. De arrestant
is een bekende cocaine-smokkelaar, van wien vast
staat, dat hij destijds opdracht had ontvangen een
aantal valsche bankbiljetten uit te geven. Door ver
schillende omstandigheden is hij hiertoe echter niet
gekomen. De man is in het Huis van Bewaring op
gesloten.
Belgische lezing van de toedracht der
zaak.
Het Brusselsche blad de „Soir" van gisterenavond
meldt nog het volgende:
„Een dag of veertien geleden hebben wij melding
gemaakt van de arrestatie van twaalf individuen,
die te Antwerpen en in Nederland valsche honderd-
guldens biljetten in omloop hebben gebracht. De be-
irokkenen hadden het plan de Nederlandsche Bank
voor een bedrag van 42 millioen franken op te lich
ten. Deze poging is evenwel mislukt, doordat de
Belgische politie en de Nederlandsche justitie tijdig
werden gewaarschuwd.
Het onderzoek heeft de volgende bijzonderheden
van het plan aan het licht gebracht. In den loop
van het jaar 1933 moest de Nederlandsche Bank een
groot aantal bankbiljetten vernietigen. Een bediende
kwam op het idee de biljetten, welke verbrand zou
den moeten worden te vervangen en de andere te
houden.
Een der beschuldigden heeft erkend dat zes se
ries van 5000 biljetten van f 100 op deze wijze ver
duisterd een waarde van drie millioen guldens zou
vertegenwoordigen, d.i. 42 millioen Belgische fran
ken. Men was het er zelfs over eens niet bij dat be
drag op te houden, doch er een geregelde exploitatie
van te maken.
Een zekere Van der Velt, een Nederlander, was het
hoofd der onderneming. Hij zocht een middel de
noodige valsche biljetten te laten drukken en stelde
zich in verbinding met een ontwerpenaar, zekeren B.,
die zich met deze taak belastte, evenals met het
overbrengen der biljetten naar Nederland. Clichés
en proeven werden door een Antwerpsche drukkerij
vervaardigd, naar het schijnt althans. De eerste
proeven voldeden niet.
Een tweede serie cliché's bracht meer succes, doch
met den drukker kon men het niet eens worden.
Tenslotte slaagde men erin een eerste serie van 5000
biljetten te doen drukken.
Een proef werd naar Rotterdam gezonden, doch
geweigerd, aangezien dit specimen niet genoeg ge
lijkenis vertoonde met de origineele biljetten.
De beschuldigden, die allen bekend hebben, ver
klaren. dat deze eerste 5000 valsche biljetten zijn
vernietigd. Niettemin zijn ongeveer 20 stuks in cir
culatie gebracht.
Bij deze affaire kwam een tweede. B.. die de lei
der was der bende te Antwerpen, ontving op een
goeden dag bezoek van drie individuen, die hem een
revolver onder de neus duwden. Zij verklaarden
valsche munters te zijn en eischten aandeel in de
affaire. Zij beweerden afgevaardigd te zijn door
een Nederlandsch-Limburgsche Bank, welke een be
vroren crediet in Duitschland probeerde te incas-
seeren.
Deze instelling wilde, naar hun zeggen, het „be
vroren crediet" door valsche biljetten vervangen,
dan de Duitsche autoriteiten waarschuwen, dat zij
het Nederlandsche deposito moesten vernietigen!
Er moesten dus nieuwe biljetten worden ge
drukt, daar er voldoende vraag was. Na vrij moei
lijke onderhandelingen werd een serie van 500 biljet
ten uitgegeven. Op dat oogenblik, nog altijd vol
gens het artikel in de „Soir" waarschuwde een
Antwerpsche graveur, die gesolliciteerd had naar de
vervaardiging der cliché's en de regelmatigheid der
bestellingen in twijfel trok, de politie De rechter
van instructie Mechelynck werd met de instructie
belast en begon het onderzoek.
De internationale bende probeerde op dat oogen
blik de valsche biljetten de Nederlandsche grens
over te smokkelen. Een hunner bemerkte bij aan
komst te Venlo dat de Nederlandsche recherche
achter de zaak was. Hij verborg het pakket met val
sche biljetten en ging weer over de Belgische
grens.
De politie arresteerde intusschen verscheidene
HOOFDPIJN VERSTOORDE FAMILIEGELUK.
Na weer vroolijk en opgewekt.
..Ik ben getrouwd en moeder van twee kinderen.
Stumperds; als ze van school thuiskwamen moesten
ze altijd erg stil zijn vanwege mijn gevoelig hoofd. Ik
leed voortdurend heel erg aan hoofdpijn en zenuw
achtigheid. Ik probeerde allerlei medicijnen, maar
niets hielp me inderdaad werd het steeds erger.
Het minste geluid kon ik niet meer verdragen. Drie
jaar geleden begon ik voor 't eerst Kruschen Salts
te gebruiken. Nu kan ik weer werken en ben altijd
opgeruimd en vroolijk. Verscheidene menschen lach
ten me uit toen ik hun vertelde wat ik ging innemen
zelfs mijn eigen zuster maar toen ze zagen hoe
ik veranderd was. waren ze verstomd en nu nemen
ze zelf ook Kruschen Salts. Ik heb het honderden
menschen aanbevolen gedurende de laatste jaren,
want ik vind het een prachtig middel, vooral voor
vrouwen als ikzelf, tusschen 40 en 50. Het is een won-
fier. Ik neem Kruschen 's morgens in mijn eerste kop
ihce en zou het nooit willen missen. Onlangs heb
ik eens een tijd lang geen Kruschen gehad en ik
was dezelfde vrouw niet meer." Mevr. M. D. te L.
Zoovele kwalen waaraan men lijdt en hoofdpijn
is wel de meest voorkomend? klaent kunnen
meestal worden teruggebracht tot één en dezelfde
oorzaak: traagheid der inwendige organen. Wanneer
fh afvoerorganen onvoldoende werken blijven steeds
afvalstoffen in het lichaam achter, welke het bloed
onzuiver maken en de algeheele gezondheidstoestand
kunnen schaden. De „kleine dagelijksche dosis" Kru
schen Salts zal uw afvoerorganen tot beter werking
aansporen en zoodoende steeds inwendig zuiver hou
den. Kruschen Salts zal u naar lichaam en geest ver-
frisschen en verjongen. Kruschen Salts is uitsluitend
verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.90
en fl.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let
op dat op het étiket op de flesch zoowel als op de
buitenverpakking de naam Rowntree Handels Maat-
schaDDii Amsterdam, voorkomt
medeplichtigen en binnen twee dagen waren alle
leden der bende achter slot en grendel.
Het is nog moeilijk vast te stellen welk aandeel de
verschillende leden der bende in de zaak hebben
gehad, zoomede de rol welke twee in Nederland ge
arresteerde individuen in dezen hebben gespeeld.
Zij beweerden, dat deze biljetten bestemd waren
geweest voor „reclame" en in sigarettendoosjes zou
den worden verpakt.
Deze affaire, aldus besluit „Soir" het artikel, kan
een grooten terugslag hebben, vooral in Nederland,
want indien de „slag geslagen /ou zijn" zou de
Nederlandsche Bank een vijftigtal millioenen lich
ter zijn geweest
En tweemaal dood verklaard.
Tot groote verwondering van zijn bloedverwan
ten, is dezer dagen, aldus meldt V.D. uit Stock
holm, de 73-jarige Julius Westerström, die sinds 44
jaar vermist werd en die in dien tijd reeds twee
maal dood was verklaard, plotseling weer komen
opduiken. Westerström, die van zijn prille jeugd af
bekend had gestaan om zijn zwerflust en zijn liefde
voor de natuur, werd ontdekt door de politie in Elv-
dalen, in Noord-Zweden. Ongeveer een halve eeuw
geleden was hij begonnen te zwerven en sindsdien
had hij het grootste deel van zijn leven doorgebracht
zwervende door do Noorsche bergstreken, waarbij hij
vrijwel altijd onder de open lucht overnachtte. De
thans bejaarde man is de zoon van een vooraan
staand burger uit het kleme stadje Motala, in Mid
den-Zweden. Nog slechts twee halfbroers van hem
zijn in leven.
Reeds als jongen liep hij herhaaldelijk van huis en
van school weg. verdween dan voor geruimen tijd
en keerde niet eerder terug dan wanneer hij volko
men verhongerd was en bijna geen draad meer aan
het lijf had. Een medicus, die hem thans onder
zocht heeft, constateerde, dat zijn gezondheid per
fect was.
In den loop der tijden had zijn familie tweemaal
een onderzoek ingesteld naar zijn verblijfplaats, doch
beide malen was men tot de conclusie gekomen, dat
hij vermist was en overleden.
Alleen wonende oude man aan handen en
voeten gebonden. De dieven f 35.— buit
gemaakt.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag is de al
leen-wonende 75-jarige A. G. op de Zeilberg. onder
Deurne, door twee mannen overvallen. De indringers
bedreigden hun slachtoffer met een mes en bonden
den man aan handen en voeten. Uit een vest werd
een briefje van f25 en een van f10 gestolen. Met
deze buit kozen zij het hazenpad. Des morgens werd
G. door buren uit zijn toestand verlost, waarna aan
gifte bij de politie werd gedaan.
Van de indringers, die door het openschuiven van
een raam zijn binnengekomen, ontbreekt tot nog toe
elk spoor.
Mijnwerker op slag gedood.
Op een onbewaakten overweg tusschen Sittard en
Geleen is de 50-jarige mijnwerker F. van K., door den
trein gegrepen en op slag gedood. De man was onge
huwd.
Door een locomotief overreden en gedood.
Donderdagochtend is de 17-jarige W. uit Berg (L.),
hulpmachinist bij de kanaalwerken aldaar, onder een
locomotief geraakt. De jongen was op slag dood.
GROOT CHINEESCH VLIEGTUIG.
Door Chineesche constructeurs gebouwd.
Nanking. In de staatsvliegtuigfabrieken is een
door Chineesche constructeurs gebouwd groot vlicg-
tuin gereed gekomen, dat de naam „Java" draagt,
daar de kosten voor dit vliegtuig ten bedrage van
50 duizend dollar bij elkaar gebracht zijn door op
Java wonende Chineezen.
Het bedrijf in vollen gang overvallen.
In samenwerking met de gemeentepolitie van Don
gen is door de Kon. marechaussee uit Tilburg een
inval gedaan in een tamelijk afgelegen boerderij
van C. V.. aan de Laagstraat te Dongen.
Men had bij geruchte vernomen, aldus lozen we
in de „Msb.'\ dat in die boerderij op clandestiene
wijze margarine gefabriceerd werd. In verband met
de mentaliteit van de bewoners was een flinke po
litiemacht aanwezig. Aan de boerderij gekomen
hoorde men niets. Later bleek alles, zelfs het riet
van de schuur, zoowel van binnen als van buiten
voor geluid en licht absoluut ondoordringbaar ge
maakt te zijn.
Toen een tweetal leden van de gewapende macht
een vergeefsche poging had gedaan om de deur te
forcecren, werden vijf schouders tegen dit obstakel
gezet en in een minimum van tijd bevond de poli
tie zich temidden van de overtreders. Het bedrijf was
in vollen gang. Daar de lichten waren uitgedraaid,
zweefden de lichtschichten van de zaklantaarns door
het locaal, waar een groot aantal personen de van
vet druipende handen voor de dreigend opgerichte
revolvers omhoog staken. Het bleek dat eenige ge
routineerde. bekwame margarinebereiders van een
oude margarinefabriek in Oosterhout de leiding op
zich hadden genomen. Alles werd in beslag genomen.
IS Juli zal koning George
den tunnel onder de Mer-
sev tusschen Liverpool en
Birkenhead openen. De tun
nel is 3.430 K.M. lang en
14 M. breed.
Tusschen de steden Liverpool en
Birkenhead schuift zich de rivier
de Mersey, die voor het wereld-
stadverkeer een groote hindernis
beteekende. Slechts één pont vorm
de de verbinding tusschen de twee
deelen der millioenenstad Liver
pool heeft 850.000, Birkenhead
150.000 inwoners en kwam aan
de eischen van een dergelijk in
dustriecentrum geenszins tegemoet.
Drie kwartier wachten in een lan
ge rij wagens, voordat men over
gezet wordt is zelfs voor het ge
duld van een Brit te veel. Toch
duurde het bijna een eeuw, voor
dat aan deze ontevredenheid door
activiteit een einde werd gemaakt.
Slechts een brug of een tunnel kon
redding brengen. Zeven millioen
pond heeft het den beiden steden
en den staat gekost om te bewer
ken, dat het verkeer ondergronds
binnen de 10 minuten van het
graafschap Lancashirc, Cheshire
kan bereiken. Vanaf 18 Juli 1934
zal dit mogelijk zijn. Deze tunnel
van 3.4 K.M. lengte is van ontzag
lijk belang voor het verkeer; per
jaar kunnen er 1.300.000 voertuigen
passceren. De Merseytunnel is de
grootste tunnel onder water ter
wereld.
Er ontstaat een merkwaardig
contrast, wanneer men midden in
deze duistere, bijna zwarte stad in
den tunnel rijdt, waar men nog
meer duisternis verwacht. Het is
dan ook verrassend te ondervinden
hoe de tunnel den indruk maakt
van een kolossale lichte zaal, die
onafzienbaar lang is. Deze indruk
verdwijnt niet, ook wanneer men
zich er bewust van is, dat er boven
de geweldige watermassa's van de
Mersey stroomen. De breedte van
den tunnel 14 meter is wel de
voornaamste oorzaak, dat men een
indruk van luchtigheid krijgt,
hoewel ongetwijfeld de frissche
luchtstroom van zes machtige ven-
ti'atietorens hieraan meewerken.
De torens zijn bouwwerken van
eigenaardige constructie. Zij rijzen
hoog op tusschen de zwartgerook
te hj»izen van de stad, persen iede
re minuut geweldige hoeveelheden
frissche lucht in den tunnel en zui
gen de slechte lucht er uit. Zonder
deze inrichting zou een tocht door
den tunnel, met het oog op het
koolmonoxyde van de auto's een
doodenrit zijn. Ook andere gevaren
worden met het grootste besef van
verantwoordelijkheid en technische
vaardigheid bestreden. Om de 30
Meter staat een cel uitgerust met
chemische bluschapparaat, zand
en een telefoon, dio in directe ver
binding met de controlekamer
staat.
De plaats waar de brand is,
wordt direct geisoleerd, alle voer
tuigen worden door signalen op
gehouden en de tunnel via de vier
ingangen leeg gespuid. Aan iedere
zijde van den breeden betonnen
rijweg, waar gemakkelijk vier bus
sen naast elkaar kunnen rijden,
loopt een smalle gang, waar men
zich in veiligheid kan brengen.
Tot twee meter hoogte zijn de
tunnelwanden met zwarte glas
platen bedekt, die met het helwitte
tunnelgewelf een fraai contrast
vormen.
De bouw duurde acht jaar. Dit is
niet al te lang, wanneer men be
denkt, dat 1.200.000 ton rots opge
blazen en weggehakt moest wor
den, dat 82.000 ton ijzer en 270.000
ton beton verwerkt werden. Het
belangrijkste was natuurlijk den
lunnel waterdicht te houden. Het
is verbazingwekkend wat er alles
achter dio gladde wanden verbor
gen zit. Het raamwerk wordt ge
vormd door gegoten ijzeren ringen,
door cement en zand in het ge
steente geperst. De kieren van de
ringen zijn met lood, het geheele
binnenwerk is met beton gevuld.
Daarover ligt een laag cement met
een bitumineuse emulsie bespo
ten. Dit alles is met een crème
kleurige gipsmassa bedekt, dio met
behulp van een politoer waterdicht
gemaakt werd.
Wanneer na de feestelijke ope
ning door koning George op 18
Juli de wagens den tunnel in rol
len, moeten zij onder een „licht
brug" doorrijden, teneinde een
hoogtecontrole te ondergaan. Een
lichtstraal valt dwars over den
tunnelingang op eenige foto-electri-
sche cellen. Doorkruist nu een
voertuig dezen straal, omdat het te
hoog geladen is, dan treedt een
signaal in werking. Een tweede,
lager gerichte straal registreert op
dezelfde wijze de binnenkomende
auto's, die gedurende het eerste
jaar een kleine tol moeten betalen.
Verbazingwekkend is wel, dat één
man in dc controlekamer in staat
is alles wat in den tunnel gebeurt
♦e regelen en te bewaken. Hij weet
precies hoeveel voertuigen in den
tunnel zijn, hoeveel kooloxyde ge
produceerd wordt en hoe het met
de verlichting staat. Ook de lucht-
torens staan onder zijn toezicht;
hij kan op ieder oogenblik con-
stateeren, hoeveel lucht noodig is.
Naar iedere plaats van den tunnel
kan hij telefoneeren en zich met
de wachters in verbinding stellen.
Alle ventilatie-inrichtingen zijn
dubbel. De scheppers van dit ge
weldige werk, Ir. Bazil Matt en
architect .T. Rowse zijn e.r in ge
slaagd niet alleen den grootsten,
maar ook den veiligsten tunnel te
bouwen.
'NHEELE APOTHEEK
hebt ge als 't ware in Uw zak
met zoo'n klein plat metalen
zakdoosje met 3 "AKKERTJES"
die verrassend snel helpen bij
hoofdpijn, kiespijn, zenuwpijn,
maar ook bij onbehaaglijkheid,
gevatte kou, griep en koorts.
Evenzeer bij migraine, zenuwen,
lusteloosheid en vrouwenpijnen.
Zakdooj Glar.en buis met 12 «tuk» ilechtt 99 cent
20 cent Ge kan! hieruit 4 x Uw sakdooije vullen.
Gevoed door onderaardsche heete bronnen
Praag: To Karst in Moravie heeft zich een
merkwaardig heetwater-meer gevormd, dat zeer de
belangstelling der geologen heeft getrokken. Men ge
looft, dat het meer zich heeft gevormd door een in
storting van een uitgestrekte grot. Het is ongeveer 100
meter diep en het bed is voor een derde met water
gevuld. Het meer wordt gevoed door onderaardsche
heete bronnen, waardoor dc temperatuur van het
water ook in den winter niet beneden de 60 graden
komt De bronnen zijn in aanzienlijke mate met kool
zuurgassen geladen, waardoor het water genezende
kracht heeft. Men heeft ontdekt, dat het meerbed in
verbinding staat met een aantal holen, die thans wor
den onderzocht.
Als behangselpapier en zelfs als onder-
deelen voor machines.
Mei hou me (Australië), 5 Juli: (V.D.): In
verband met het aanzienlijke woloverschot zoekt men
steeds nieuwe wegen, om deze wol productief te ma
ken. Men is er onlangs in geslaagd er volgens een
nieuwe methode zacht en duurzaam leer van te ma
ken, zelfs het glanzende oppervlak van het gewone
leer is er bij behouden. Men experimenteert ook met
het gebruik van wol bij de fabricatie van behangsel
papier en als isolatiestof voor electrische kachels.
Het meest merkwaardige is waarschijnlijk wel het
gebruik van wol voor het vervaardigen van sommige
machineonderdeelen, waarbij men door een speciale
behandeling erin geslaagd is, do wol te harden.
HET GROOTSTE AMERIKAANSCHE PASSAGIERS
VLIEGTUIG DOOR DEN STAAT AANGEKOCHT.
New York: Het ministerie van handel heeft
thans het nieuwste en grootste Amerikaansche vlieg
tuig, de „S. 42" aangekocht. Het vliegtuig is uitge
rust met drie motoren van 720 P.K., het heeft een
gewicht van 19 ton en bestrijkt een gebied van 1250
mijlen, en ontwikkelt een maximum snelheid van
250 mijl per uur. Met een bemanning van zes kop
pen en een nuttige lading van één ton, kan het toe
stel nog 32 passagiers vervoeren.
Bi] de leesten op Onafhankelijkheidsdag.
Reuter meldt uit New York: De feestelijkheden
op den Amerikaanschen Onafhankelijkheidsdag heb
ben ook dit jaar weer ongeveer honderd menschen-
levens geëischt.
In tegenstelling tot vroeger is echter slechts een
persoon door een stuk vuurwerk doodelijk gewond.
Overigens werden in de stad New York alleen reeds
1800 personen^ meerendeels kinderen, door vuurwerk
explosies min of meer ernstig gekwetst.
GEEN RAMP IN DE FROENSE-FABRIEK.
Aldus de Russische lezing.
Moskou. Het telegraaf-agenlschap der Sovjet
unie deelt mede. dat de berichten in dc buiten-
Iandsche pers over een groote explosie in do che
mische fabriek Froense, waarbij vele menschen om
het leven zouden zijn gekomen en groote materieele
schade zou zijn geleden, niet in overeenstemming
zijn met de feiten.
In werkelijkheid aldus het Russische tclegraaf-
agentschap was in de fabriek slechts een kleine
brand uitgebroken, die weldra gebluscht kon wor
den. Drie mannen hadden brandwonden opgeloo-
pen door het wegvloeien van chemische stoffen:
twee hunner zijn aan hun verwondingen overle
den. In de fabriek wordt geheel normaal gewerkt.
RECHTBANK
Betrokken hl] het beruchte Hoornsche
tarweschandaaL
Voor den kantonrechter te Hoorn hadden zich
Woensdag te verantwoorden een elftal bakkers, be
trokken bij het beruchte Iloornscho tarwe-schan-
daal. Zij hadden nl. van den Hoornschcn meelhan
delaar Sch. tarwemeel betrokken onder den naam
van gerstemeel, waarvoor geen verplichting bestaat
tot boeking in het tarweregister. De ambtenaar van
het O. M., mr. De Bruys Tack, hekelde deze knoeie
rijen fel en eischte tegen tien der verdachten, even
als tegen de vijftien bakkers, die dc vorige week in
dezelfde affaire te Alkmaar haddon terecht ge
staan. f 100 boete, subs. 50 dagen hechtenis. Hij deel
de hierbij mede, dat de hoofdpersoon, de meelhan
delaar Sch., tegen wien een maand hechtenis subs.
f 10.000 boete was geëischt, weliswaar op juridische
gronden was ontslagen van rechtsvervolging, doch
dat een nieuwe dagvaarding tegen hem aanhangig
zou worden gemaakt De w.n. kantonrechter veroor
deelde tien van de elf bakkers tot f 35 boete subs.
„'0 dagen hechtenis. Voor een der bakkers, die veel
tegenwerking had betoond, was do uitspraak 150 of
30 dagen.