Een stad in de eenzaamheid* D Zaterdag 7 Juli 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9512 Stad der gift- en vuurspuwende vogels. DOOR DE TRAM GEGREPEN. Vijf kinderen op een overweg gedood. Het Stadion-Concert. Is Stavisky doodgeschoten. Groote hitte in China. f De tram Alkmaar—Egmond. Felle brand te Lithoyen. Vijf personen levend verbrand. Tweeduizend vluchtelingen naar Polen. 150 ambtenaren ontslagen. Een kunstmatig meer. De oorlog van vliegmachines tegen vliegen. Waarom Belgen en Ne derlanders in den Oriënt een bijzondere rol spelen. (Van onzen reiiendcn correspondent.) HINAIDI, 2 Juli. AT rijn de tegenstellingen in het leven der mcnschen en in de geschiedenis der mcnsch- heid. Niet veel meer dan ruim honderd kilometer van de gestorven stad der kleurige sprookjesvogels, ligt een stad in aanbouw, een stad, die over enkele jaren tienduizenden inwoners zal tellen: de stad der gitt en vuurspuwende vogels, Sinn Diban. We zijn er geweest. Tot nu toe is er niet heel veel t meer te zien dan een versperring van ijzeren sta ven, waarbinnen het terrein ligt, waarop de stad zal worden gebouwd. Dit terrein is ongeveer anderhalve kilometer breed en drie kilometer lang. Voorloopig staan er dicht bij de rivier den Eu- phraat niet meer dan twee huisjes, voor een inge nieur en werkmeesters, cn een klein tentenkamp, waar enkele tientallen Engelscho soldaten zijn on dergebracht. Dat is alles, maar eiken dag komen lange stoeten automobielen er bouwmaterialen, meubels, voedsel voor de thans nog weinige bewoners aanbrengen, want in de naaste omstreken is niets. Het wordt een stad in de eenzaamheid. Het Engelschc parlement heeft voor den bouw van deze stad reeds toegestaan een bedrag van een half millioen pond sterling en het zal daarbij wel niet blijven. Sinn Diban moet namelijk zooiets worden als een „Gibraltar voor de luchtvaart"*. Het machtige Britsche rijk heeft er steeds naar gestreefd den zeeweg naar Indië te beheerschen. Het veroverde op de Nederlanders de Kaapkolonie met Kaapstad, maar reeds vóór het Suez-kanaal be Mond, werd door de Engelsche staatslieden met al les gerekend. Gibraltar werd veroverd en Engeland behield dit belangrijke steunpunt, dat den toegang tot de Middellandsche Zee beheerscht. Franschen ontwierpen en groeven liet Suez-kanaal (nieuw was dit niet, want reeds duizenden jaren geleden be stond er een kanaal, dat de Middellandsche Zee met de Roode Zee verbond), maar de Engelschen wisten zich het politieke overwicht in Egypte te verzekc ren. Malta werd tot een sterk, een onneembaar steunpunt der vloot gemaakt, Aden, dat den zuide lijken toegang tot de Roode Zee beheerscht, tot een onaantastbare vesting, Echter de Engelsche staats lieden, die het machtige wereldrijk hielpen opbou wen, konden met één ding niet rekenen, nl. met de luchtvaart, die immers toen nog niet bestond. Enge land beheerscht wel den zeeweg, maar niet den luchtweg iaar Indië. Op het oogenblik b.v. weigert de Perzische regeering aan Engelsche vliegmachines den overtocht over Perzisch gebied en de vliegma chines, die de verbinding tusschen Engclsch-Indië en het moederland onderhouden, zijn gedwongen over Arabië, over het gebied van koning Ibn Saoed te vliegen. En als deze koning, wiens macht door zijn over winning op Yemen geweldig is toegenomen, in de toekomst daarvoor geen toestemming meer zou geven? Dan blijft vanaf Basra alleen de weg over de Per zische Golf, doch daarvoor zouden watervliegtuigen in gebruik moeten worden genomen. In verband hiermede wordt te Sinn Dibun, de stad in wording, een groot meer kunstmatig aangelegd, Daar zullen de machines kunnen opstijgen en ne- derkomen. Dit meer zal ongeveer acht bij twaalf ki lometers' groot worden en een diepte krijgen van bijna vier meter. Te Sinn Diban heeft men zeer goed, overvloedig j drinkwater aangeboord. Het is het eenlge wat men ter plaatse vindt. Al het andere moet van verre worden aangevoerd. Eén vijand heeft men evenwel te Sinn Diban te bestrijden, eer er een bewoonbare stad kan bestaan en dat zijn de vliegen. Toen wij er rond wandelden, waren we er omzwermd door wolken groote vlie gen, die onaangenaam steken. De naam der tot nu toe onbewoonde plaats geeft dit reeds aan, want deze naam zou men kunnen vertalen als „vliegentand" (sinn beteekent in het Arabisch „tand" en diban bet eekent „vlieg".) Tegen dezen vijand wordt thans oorlog gevoerd met vliegmachines, waaruit een voor vliegen doodelijk poeder wordt uitgestrooid. Een strijd van vliegmachines tegen vliegen? Tot nu toe hebben de Engelschen hun luchtbasis in deze streken te Ilinaidi, zuidelijk van Bagdad aan den Tigris. Er is een geweldig groot, kamp met vele hangars voor vliegmachines en barakken voor dui zenden manschappen. Slechts weinige huisjes van niet-militairen staan er en het betreden van het kamp en fotogiafeeren zijn er streng verboden. Toch zijn wij er binnen geweest cn wel om iets te koopen. Er is namelijk een magazijn met allerlei oud materieel, dat voor een zeer aanzienlijk deel nog zeer goed bruikbaar, gedeeltelijk zelfs nog bijna nieuw en Hinaidi, de toekomstige stad van gift- en vuur spuwende vogels. slechts licht beschadigd is. Hier vindt men veldloco- motiefjes, die niemand hebben wil, daar het vervoer te duur uit zou komen. Men kan er kleine automo bielen voor vier personen krijgen, voor drie tot vijf pond sterling. Wij kochten er (nadat wij er eerst ver gunning voor hadden gevraagd) schroeven en andere onderdeden voor nog niet een tiende deel van prijs, dien we er ergens anders voor hadden moeten be talen. Groote hoeveelheden materiaal van allerlei soort worden thans van Hinaidi naar Sinn Diban, een af stand van ongeveer honderd-vijf-en-twintig kilometer vervoerd en het is voor bezitters van vrachtautomo bielen een uitstekende gelegenheid een flinke som bij elkander tc sparen. Voor het transport wordt betaald een half pond sterling per ton. Betaald wordt niet naar het gewicht van de vracht, maar naar het laad vermogen van den wagen. Is een tientonswagen vol geladen met licht materieel, dat slechts twee of drie ton weegt, dan wordt toch voor tien ton uitbetaald. Wij kennen hier een Arabischeu chauffeur, die in het kamp te Hinaidi twee jaar geleden een zeven- tons auto kocht voor twintig pond. Eenzelfde bedrag ongeveer gaf hij uit aan onkosten voor herstelling en nu heeft hij met de Engelschen een contract voor transporten naar de nieuwe stad in wording. Dit con tract loopt voor twee jaar. Eiken dag maakt de man den tocht tweemaal en eiken dag ontvangt hij zeven pond sterling, waarvan hem bijna vijf pond schoon overblijven. Nu wil deze Arabier een tweeden wagen koopen en daarvoor een chauffeur aanstellen, een chauffeur, die hem hier niet meer dan ruim een pond per week kost. Men rekenc uit wat deze Arabier na twee jaar overhoudt. Er bestaan nog gelegenheden om rijk te worden voor een ondernemenden Arabier in deze streken. Van ontwapening is in het oosten dus al even wei nig sprake als in Europa. De toestand voor de groote Europeesche mogendheden wordt er steeds moeilijker, maar voor de kleine Europeesche staten ligt het ge val anders. Korten tijd geleden was ik op bezoek bij den ge zant van koning Ibn Saoed. Deze gezant is een sta tige, waardige, intelligente Arabier, dio met buiten gewone waardeering sprak over Nederland, het eenige land, waarvan een bank toegelaten is in Hedzjaz. In Perzië zijn het de Belgen, die een bijzondere rol spelen. Daar was de douanc-contröle aan de grens tot voor korten tijd in handen van Belgische beamb ten, die tegelijk als leermeesters voor de Perzen op traden. Thans werd de opvoeding der Perzische douane-beambten als voltooid geacht en de Belgen werden door Perzen vervangen, echter als toezicht houdend personeel blijven vier flink betaalde Belgen, die geregeld den dienst contróleeren. Waarom deze bijzondere positie van Nederland in Hedzjaz, der België in Perzië? Een verstandig Arabier verklaarde het me: „Hier in het oosten weten we wel, dat we van Europa nog veel te leeren hebben en we willen gaarne leeren, maar liever niet van Engelschen, Franschen, Duit- schers of Italianen. Deze komen steeds met een trotsch gezantschap en kostbare geschenken. Daarna zenden zo ons leermeesters, ingenieurs, dokters, or ganisators voor de verschillende diensten, maar bij de geringste moeilijkheid met een dezer heeren sturen ze ook soldaten, of oorlogsschepen of vliegmachines en deze leermeesters worden dan eensklaps tot een soort voogden, die zich alle mogelijke rechten aanma tigen. Met landen als België en Nederland loopt men zulk een slechte kans niet"' In de laatste kwarteeuw hebben de Oosterlingen iets geleerd en in hun geesten is zeer veel veranderd. De ontmoeting van den Sjah van Perzië met Kemal Pasja, den Turkschen dictator, bewijst, dat deze ont wikkeling verder gaat. J. K. BREDERODE. Voerman en zijn zoontje van den wagen geslingerd. De vader zwaar verminkt en dood onder de wagons vandaan ge haald. Donderdagavond heeft te Elsloo (Fr.) een verkeers ongeluk met doodelijken afloop plaats gehad. De 45-jarige M. Ilulzinga reed aldaar met zijn paard en kar en wilde met zijn kar, een weiland oprijden. Hij moest daartoe een trambaan oversteken. Waar schijnlijk heeft hij een aankomende tramtrein niet aan hooren komen, met het gevolg, dat den wagen gc grepen werd. H. werd van den wagen geslingerd en kwam onder den tramtrein terecht. De machinist stopte spoedig doch er kon niet verhinderd worden dat H. den locomotief en de vijf volgwagens ove» zich heen kreeg. Zwaar verminkt werd hij van ondei den laatsten wagen, die opgevijzeld moest worden gehaald. De levensgeesten waren reeds geweken. Het 7-jarig zoontje van II. die eveneens op den wa gen gezeten was, werd er mede afgeslingerd, doch be kwam zoo goed als geen letsel. Het paard kwam in een sloot terecht, de wagen werd zwaar beschadigd. Negentienduizend gulden te verdoelen. Naar wij vernemen zijn de cijfers van de recette van het Stadion-Concert als volgt: Aan Bruto-recette van het Stadion Concert werd inclusief enkele giften ontvangen een bedrag van f «.681.94. Hiervan moet afgetrokken worden aan vermake lijkheidsbelasting f5.139.93. Saldo f29.542,01. Aan ai- gemcene kosten f 10.623.18. Resteert ter verdeeling f 19.918.83. Heden werd door de financieele commissie be sloten aan elk der beide muziekinstellingen een be drag ad f9.000 over te maken en het restant voor loopig in kas te houden voor het betalen van even tueel nog binnen te komen rekeningen. De afrekening werd belangeloos door het accoun tants kantoor van den heer P. Klijnveld gecontro leerd ea accoord bevonden. Ontzettend ongeluk bij Salerno. Ezel karretje op een overweg gegrepen. Reuter meldt uit Rome, 5 Juli: Op een onbewaakt en overweg in de nabijheid van Salerno zijn vijf kinderen uit één gezin door een trein gegrepen en gedood. De kinderen wilden met een ezelkarretje hun va der, die op het land aan het werk was, eten brengen. Op het oogenblik, dat het karretje den overweg pas seerde, werd het door een trein gegrepen en geheel verbrijzeld. Vier kinderen werden op slag gedood, het vijfde kind overleed kort na het ongeluk. Merkwaardige verklaring van inspecteur over de vondst te Chamontx. „Er was 99 kans geweest om hem te arrestee- ren." Reuter meldt uit Parijs, 5 Juli: De commissie ter onderzoek van de Stavisky-af- faire heeft heden inspecteur Legall verhoord, die op 8 Januari commissaris Charpentier vergezelde op den tocht naar Stavisky's villa te Chamonix. Deze ge tuige moet er o.a. op gewezen hebben, dat er een ver gissing is geslopen in het proces-verbaal nopens de ontdekking van het ontzielde lichaam van Stavisky. De doode hMd de revolver niet in de rechterhand, zooals in het stuk te lezen staat, maar in de linker hand", en zijn rechterslaap was doorboord. De inspecteur verklaarde voorts, dat er z. 1. 99 kan sen op de 100 waren geweest om Stavisky te arrestee ren vóór het noodlottige schot viel. Meer dan 100 graden te Shanghai. V.D. verneemt uit Sjanghai: De hitte heeft hier oen hoogte van 101.3 graden Fahrenhcit bereikt. Dit is sedert 60 jaar de hoogste temperatuur voor Juli. Er zijn verscheidene dooden te betreuren. Actie tot behoud. Sinds het bekend worden van het voornemen der Ncdci landsche Spoorwegen om den stooxntramdienst van Alkmaar via Egmond aan den Hoef naar Eg- mond aan Zee op te heffen, heeft een comité van actie in de Eginonden alles gedaan wat mogelijk is om de voor die gemeenten dreigende ramp te voorkomen. Thans laat het een lijst circuleeren on der de meerderjarige ingezetenen met verzoek aan de Spoorwegen aan het voornemen geen gevolg te geven. Aan de hand van cijfers omtrent opgaven van het vervoer met de tram. wordt betoogd, dat de ophef fing van «lit vervoermiddel, dat sinds de 27 jaren van zijn bestaan voor de gemeenten een •derken vooruitgang bracht, de bevolking ernstig zou hena- deelen. Dc overtuiging wordt uitgesproken dat het. vervoer van goederen en personen met de tram nog sterk zal toenemen zoodra weder eenige verbetering in de heerschende crisis zal zijn te bemerken. Om dit nog des te eerder te hereiken, wordt gevraagd de tramlijn in Egmond aan Zee door te trekken tot vlak hij het strand en den dienst gedurende de zo mermaanden belangrijk uit Ie breiden, bovendien zou de rijsnelheid dienen te worden opgevoerd tot 45 K.M. per uur. Den minister van waterstaat zal worden verzocht het, verzoek der Spoorwegen om goedkeuring van do opheffing niet in te willigen. In de Woensdagmiddag gebonden vergadering van de K. v. K. voor Hollands Noorderkwartier kwam ter sprake een adres van het gemeentebestuur van Egmond aan Zee aan Ged. Staten van Noord- Holland. waarin tegen de voorgenomen opheffing van den tranulienst verschillende bezwaren en wenschen worden naar voren gebracht. Gevraagd wordt, als de opheffing niet is te kee- ren, niet alleen den autobusdienst van Castricum naar Egmond in te leggen, mnar ook een dito van Alkmaar af en dezen dienst in het spoorboekje te vermelden en spoorkaartjes af te geven die tevens geldig zijn op de busdiensten, die dan standplaats zouden moeten krijgen aan de stations te Alkmaar en Castricum. zoodat reizigers zouden kunnen overstappen in de bus. Besloten werd aan de spoorwegen te verzoeken niet tot de voorgenomen opheffing over te gaan. Do Kamer zal een eigen adres sturen en geen adhaesie betuigen aan dat van het gemeentebestuur van Eg mond. C"oote boerderij en café in vlammen op gegaan. Kinderen met lucifers ge speeld. Gisteravond om half zeven is brand ontstaan in een hooischelf gelegen tegenover de landbouwers woning van den landbouwer A. v. d. Wetering aan den Maasdijk te Lithoyen. In een oogwenk stond de hooimijt in lichter laaie. De. vlammen sloegen over naar de groote landbouwschuur, waarin een partij hooi van circa 20.000 Kg. was geborgen. De schuur brandde, tot den grond toe af. Door den geweldigen vonkenregen werd de land bouwerswoning, die aan den overkant van don weg was gelegen, door het vuur aangetast. De vlammen sloegen vervolgens over naar een café. Hieruit had den de bewoners nog kans gezien eenig meubilair te redden. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, kon wegens gebrek aan water geen hulp verleencn. De kapitale boerderij en het café zijn geheel in vlam men opgegaan. Een zich achter de boerderij bevindend hoender park werd eveneens een prooi der vlammen. Een groote partij kippen kwam in de vuurzee om. De landbomvinvcntaris verbrandde totaal. De brand is ontstaan doordat kinderen met luci fers hij den hooiberg hebben* gespeeld. De schade wordt door verzekering gedekt. EEN VEEL BELOVENDE KNAAP. Bedreigt dames met vuurwapenen. Door de gemeentepolitie te Dongen- is aangehou den een 16-jarige jongen, die voorzien van een vuur wapen, eenige dames op hot stille gedeelte van hot. fietspad in den Duiventoren aldaar tot afgifte van het geld bewogen. In neergestort vliegtuig. In een der straten van dc stad Saint Ansger is een vliegtuig neergestort, dat onmiddellijk in brand vloog. Honderden personen snelden onmiddellijk toe om de inzittenden te hulp te komen, doch de fel oplaaiende vlammen hielden hen op een afstand. De vijf inzitten den van het vliegtuig verbrandden jammerlijk. Warschau: Volgens door de „Gazeta Polska** ontvangen berichten zijn in den loop van Zondag een groot aantal personen uit Duitschland naar Po len gevlucht. In totaal zouden tweeduizend vluchte lingen de grens hebben overschreden. Volgens dit blad vertelden reizigers uit dc omge ving van Oppeln dat den geheelen dag aldaar mi trailleurs in de straten waren opgesteld. Ook zouden in deze stad 60 S.A. lieden zijn gearresteerd. Andere reizigers vertelden dat te Gleiwitz vijftig S.A. leiders in arrest zijn gesteld, terwijl een aantal hunner op transport zijn gesteld naar Berlijn. Jegens lidmaatschap verboden partijen, Memel: Het nieuwe directorium voor het Me- melgebied heeft alle ambtenaren ontslagen, wier na men voorkwamen op de ledenlijsten der verboden partijen. Hun aautal wordt geschat op 150. v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5