Nationale Athletiekwedstrijd Vereeniging van Noordhollandsche Waterschappen. GEBREK AAN AARDAPPELEN IN DUITSCHLAND. Stortregens na de hittegolf. De algemeene vergadering van leden der Vereeni ging van Noordhollandsche Waterschappen, werd ge houden op Maandag 0 Juli 1931, des' morgens 10 uur, bij Krasnapolsky te Amsterdam. Aanwezig zijn 72 leden. Voorzitter de heer J. Commandeur K.Azn., betuigt, alvorens met de werkzaamheden te beginnen, innige deelneming met het verlies dat H. M. do Koningin en H. K. H. de Prinses heeft getroffen door het over lijden van de Koningin-Moeder en Z. K. H. Prins Hen drik. Na dezo plechtigheid wijst spr. in zijn openings woord op de economische ontwikkeling, op de verar ming der bevolking, om daarbij tevens te wijzen op de misleiding van leiders van bepaalde groepen, op het rebellisch optreden, en waarbij spr. wijst op de noodzakelijkheid voor ons om het gezag to steunen terwijl anderzijds er op gelet moet worden dat de loonnormen niet meer worden verlaagd dan door den algemeenen nood noodzakelijk. Waar de heeren Dekker en Fok, bestuursleden, door ongesteldheid afwezig zijn, wenscht spr. ze een spoedig algeheel herstel toe. De notulen van den Secretaris, den heer Boersma, worden onveranderd vastgesteld. Het Jaarverslag. Dit is den leden in druk toegezonden. We vermel den eruit: Door opheffing van verschillende bannen liep het ledental terug van 248 tot 239. De rekening over 1933 geeft een nadcelig saldo aan van f429.70, ontstaan door de excursie naar de Wie- ringermeer. Aan dezo excursie nam een 500 tal per sonen deel en dank zij de voortreffelijke leiding van de Wieringermeerdirectie, slaagde zij volkomen. In 7 groepen verdeeld, werden de cultures bezichtigd. Op velerlei gebied is de vereeniging weer werk zaam geweest en groot was weer het aantal vraag stukken dat bij het Bestuur aanhangig werd gemaakt en waarover door het Bestuur werd geadviseerd. Naar aanleiding van het verslag wordt geinformeerd naar de pogingen die gedaan zouden worden om te komen tot verlaging van de P.E.N.-tarieven. Door den Voorzitter wordt medegedeeld dat een onderzoek is ingesteld naar vergelijkende tarieven, maar het rapport daaromtrent kon nog niet worden uitgebracht. Het onderzoek heeft plaats gehad in overleg met de Technische Commissie. Straks zullen enkele mededcelingen worden gedaan. Onder dankzegging voor het vele werk dat aan het jaarverslag is besteed door den secretaris, wordt het jaarverslag goedgekeurd. Het verslag heeft voor de leden een groote waarde, omdat vele vraagstukken erin worden behandeld en nader toegelicht. Rekening en begrooting. De rekening over 1933 wordt onder dankzegging goedgekeurd, ze sluit met een nadeelig saldo van f 429.70. Ten aanzien van de begrooting vraagt de heer De Goede, Wijdcnes, of het wel goed gezien is bezittingen te verkoopen. De Voorzitter is het er mee eens, dat de bezittingen moeten worden bewaard voor den kwaden dag, maar vorig jaar is goedgevonden, om contributieverhooging te voorkomen, dat een gedeelte van de reserve zou worden gebruikt voor het onderzoek der stroomtarie- ven. De begrooting wordt onveranderd vastgesteld tot een bedrag' van f 4500.—, met een post onvoorzien van f50.— Verkiezingen. Aan de orde is de benoeming van 2 bestuursleden, wegens periodieke aftreding van de heeren J. Com mandeur K.Azn. en C. J. van Tienhoven. Beide aftredenden worden met groote meerderheid van stemmen herkozen, die hunne herbenoeming aan nemen. Mededeelingen, Door den Secretaris wordt medegedeeld, dat omtrent de omzetbelasting aan den Minister van Financiën is verzocht om voor steenkolen en olie, gebruikt voor bemalingsdoeleinden, eveneens ontheffing van omzet belasting te verleenen. Door den betrokken Minister werd geantwoord, dat bij de eerstvolgende aanvulling onder de oogen zal worden gezien op welke wijze deze ongelijkheid uit den weg kan worden geruimd. De Unie van Waterschapsbonden heeft nader ge informeerd wanneer deze aanvulling te venvachten is. Op de desbetreffende vraag hebben Ged. Staten ge antwoord, dat zij bereid zijn vóór de herziening van het aanvullend wegenplan in 1935, overleg te plegen met de organisatie van wegbeheerders. T.a.v. het Wegenfonds 1934 wordt medegedeeld, dat op uitnoodiging van den heer Wijdenes Spaans, lid van den raad van bijstand voor het Werkfonds 1934, een bespreking heeft plaats gehad met een commis sie uit onze vereeniging, uit de afdeeling Noordhol land van de Vereeniging van Ned. Gemeenten en uit de Wegencommissie van de Vereeniging Noordhol lands Noorderkwartier, waarbij de vraag werd be sproken of voor de verbetering van derde en vierde klas wegen op een bijdrage uit het Wegenfonds 1934 zou zijn te rekenen. Hieromtrent heeft een nadere bespreking met den Algemeen Secretaris van het Werkfonds 1934 plaats gehad, die het denkbeeld niet onmogelijk achtte, en de organisatie heeft uitgenoodigd te willen mededee- len hoe de gedachte verbetering mogelijk werd ge acht. De Vereeniging heeft zich daarna bezig ge houden met het ontwerpen van een vierde wegen plan en weldra zal dit ontwerp aan het Werkfonds worden voorgelegd. Wat de stroomtarieven voor bemalingsinrichtingen betreft, heeft de vereeniging de bestaande bemalings contracten opgevraagd en is vervolgens door het Technisch Adviesbureau der Unie een rapport sa mengesteld en aan den Directeur van het P.E.N. toe gezonden. De Directeur heeft zich bereid verklaard met het bestuur nader overleg te plegen. Reeds hebben de Voorzitter en de Secretaris van de Vereeniging een voorloopige bespreking met den Directeur van het P.E.N. gehad en vooruitloopende op een geduchtenwisseling. die in Augustus-Septem ber zal plaats vinden, zond de Directeur reeds een schrijven, bevattende enkele opmerkingen over dit rapport. Dat de rapporteur in de door hem genoem de voorbeelden wel eens mistastte werd hem niet euvel geduid, gezien de ingewikkelde materie. Het rapport zal een uitvoerige studie verkrijgen en reeds werd de toezegging gedaan dat aan Ged. Staten zal worden voorgesteld op de stroomtarieven een crisis reductie te verleenen, waardoor voor de jaren 1933 en 1934 geen hoogere stroomprijs zou moeten worden betaald dan het gemideldo over de jaren 1928—1932. terwijl met bijzondere omstandigheden rekening zou worden gehouden. Er zal naar oen billijke behande ling gestreefd worden, terwijl voor de nieuwe over eenkomsten, die na 30 April 1936 gesloten zullen worden, overwogen zal worden welke wijzigingen in de overeenkomsten aangebracht dienen to worden. Overleg met de betrokken belanghebbenden zal nlaats vinden. De vernieling van derde klas wegen door zware anto's. Door den heer C. Hooij, dijkgraaf van Zijpe en Ha- zepolder wordt ter sprake gebracht de vernieling van de derde klas wegen door auto's, met name door de vrachtwagens, die niet op deze wegen mogen rijden. Deze wegen moeten geheel ten koste van de inge landen worden onderhouden en het blijkt nu meer en meer, dat het toezicht op het berijden dier we gen van geen beteekenis is. De Zijpe en Hazepolder hoeft zelf getracht verbetering in het euvel te krij gen, maar het helpt niet. De heer Van Reenen, Bergen, verklaart dat ook te Borgen, waar de wegen zijn ondergebracht in de derde klas, veel gereden wordt met wagens, die er niet mogen rijden Niet alleen dat een plaats als Bergen dit oogluikend toelaat, maar dikwijls blijkt dat het berijden dier wegen formeel in orde is. De meeste ondernemers toch vrageh ontheffing aan Ged. Staten en dikwijls wordt die ontheffing, zij het onder bepaalde voorwaarden, verleend. De heer Hooij wijst er op. dat door het Rijk ver boden wordt dat zware wagens over de vlotbruggen gaan en die zware wagens maken nu gebruik van de derde klas wegen en vernielen deze. Grootendeels is voor die wagens de bedoelde ontheffing niet ver leend en vooral des nachts vindt dat vervoer plaats. Het toezicht op die overtreding is in 't algemeen bit ter slecht. Ook de aannemers van grondwerken rij den op de wegen zoo hard, dat ze niet meer in goe den toestand zijn te houden. De Voorzitter vraagt, of de heer Hooij al bij de be voegde Instantie, bij het gemeentebestuur, enz., ge klaagd heeft. De heer Hooij zegt, dat dit bij Ged. Staten is ge daan. maar er wordt niet eens antwoord gegeven. De Voorzitter zegt, dat het bestuur deze zaak on der de oogen zal zien en zal vragen of middelen kunnen beraamd om het toezicht beter te doen zijn. Het bestuur zal Ged. Staten vragen om, alvorens ont heffing te verleenen, eerst met de betrokken water schappen overleg te plegen. Eenige rechtsvragen betreffende het be heer van wegen en dijken. Wanneer een half uur is gepauzeerd, verkrijgt de heer Prof. Mr. F. G. Scheltema, tc Amsterdam, het woord tot het houden van zijn voordracht over: Eenige rechtsvragen betreffende het beheer van wegen en dijken". Na een korte inleiding omtrent het systeem van het waterschapsrecht in het algemeen, behandelt spr. de vraag, welke verhoudingen er ontstaan, en welke dc rechten en verplichtingen van partijen zijn, wanneer de uitvoerder van werken voor b.v, electriciteits- of drinkwatervoorziening in aanra king komt met dijken of wegen, door een water schap beheerd en in eigendom aan dat waterschap toebehoorendwanneer hij b.v. buizen of kabels in die dijken of wegen wenscht te leggen. Die handeling kan hem in de eerste plaats ver boden zijn krachtens keur of verordening. Moet de uitvoerder van het werk voor zulk een verbodsbe paling halt houden? Reeds dc Keurenwet van 1895 bood hem hulp, door in art. 18 te beletten, dat in zulk een geval het waterschap, misbruik makende van een keurbepa- linge. exorbitante voorwaarden stelt. De hulp is echters slechts gebrekkig, o.m. omdat zij niet baat tegen een onbeperkt verbod in de keur, en ook niet, wanneer het waterschap geen voorwaarden stelt, doch zonder meer de vergunning weigert. Een meer doeltreffende regeling werd in het le ven geroepen door de wet van 1899 tot opheffing van publiekrechtelijke belemmeringen. Spr. behandelt den inhoud dezer wet, en de vraag welke voorwaarden deze wet wél, welke zij niet toelaat. Hij concludeert o.m., dat het waterschap rechtsgeldig de voorwaarde mag stellen, dat dc buizen en kabels, indien dat voor onderhoud of ver betering van den weg noodig is. op kosten van de electriciteits- of waterleidingbedrijven moeten wor den verlegd: ook het verleenen van vergunning tot wederopzegging acht hij in den regel geoorloofd. Vervolgens vestigt spr. de aandacht op belemme ringen van anderen aard, die de bedrijven kunnen ondervinden, zoo dikwijls zij n.1. de buizen en ka bels moeten leggen in gronden, die aan derden in eigendom behooren; deze derden kunnen in beginsel op grond van hun eigendomsrecht, zich daartegen verzetten. Zulks geldt ook voor het waterschap, dat eige- nar is van dijk of weg, waarin buizen of kabels moeten worden gelegd; het kan zich daartegen ver zotten, ook al verleende het, op grond van ztjno keurbepaling, reeds een publiekrechtelijke vergun ning. Wel moet de eigenaar van een dijk of een weg, volgens de rechtspraak van den Iloogcn Rand. in het algemeen al zoodanige inbreuken op zijn eigendomsrecht dulden als noodig zijn ter handha ving van de publieke bestemming van het object, maar de publieke bestemming van een dijk of een weg brengt niet mee, dat daarin kabels of buizen voor electriciteits- of drinkwatervoorziening worden gelegd: voor wegen blijkt dit duidelijk uit art 14 der Wegenwet. Ook belemmeringen van dezen aard kunnen in- tusschen worden opgeheven. Niet 8Heen door middel van onteigening. in den regel een geschut van te zwaar kaliber voor dit doel ven eigendomsaantas ting maar ook met behulp van de wet van 1927 tot opheffing van privaat-rechtelijke belemmeringen Deze wet maakt mogelijk, dak ten behoeve van de uitvoering van openbare werken, op de rechtheb benden van goederen bij beslissing van den Minis ter van Waterstaat de verplichting wordt opgelegd, die werken te gedoogen .zulks behoudens recht op schadevergoeding. Spr. behandelt de verschillende waarborgen die de wetgever heeft gegeven, opdat niet lichtvaardig tot zoodanige eigendomsaantasting wordt overgegaan. Met behulp van de wet van 1927 kan de uitvoer der van een openbaar werk het waterschap dus dwingen, te gedoogen, dat in de wegen en dijken, waarvan het eigenaar is, buizen of kabels worden gelegd. De Minister mag den uitvoerder echter voorwaarden opleggen; bet schijnt snr. billijk, dat o.m. deze voorwaarde wordt opgelegd, dat de be drijven verlegging der buizen en kabels op hun kosten hebben te dulden, wanneer zulks voor het onderhoud en de verbetering van den weg of dijk noodzakelijk is. Is dat niet geschied, dan geeft art. 5 der wet. het waterschap de bevoegdheid, zoo noo dig van den Minister een bevel tot verplaatsing der buizen of kabels uit te lokken. Bovendien verzekert de wet het waterschap ver goeding van alle schade, welke het als gevolg van het dulden van buizen en kabels lijdt. Daaronder zal dus b.v. ook de schade vallen, hierin bstaande, dat. tengevolge van de aanwezigheid der buizen en kabels, onderhouds- of verbeteringswerken van weg of dijk kosthanrder zijn geworden. Het waterschap kan die schadevergoeding van de bedrijven vorde ren. ook al is bij het opleggen der verplichting tot gedoogen oorspronkelijk geen rekening met deze sehadefactor gehouden: in dien zin liet zich Inder tijd naar aanleiding van een vraag van Mr. Proog- lnever Fortuvn in de Tweede Katner, ook de Minis ter van Waterstaat, Mr. van der Vegte. uit. De ministerieels beslissing kan achterwege blijven, indien partijen in der minne omtrent het gedoogen van buizen en kabels overeen komen. Indien bij die overeenkomst het waterschap echter geen bijzondere vergunningen heeft getroffen, en niet. uitdrukkelijk of stilzwijgend, het voorbehoud heeft gemaakt, dat het de bijeenkomst te allen tijde kan beëindigen, of althans verlegging van de buizen of kabels kan vor deren, is het krachtens de overeenkomst verplicht die buizen en kabels ter plaatse te dulden, en kan het ook op art. 5 dor wet van 1927 geen beroep doen, om een bevel tot verlegging van den Minister uit te lok ken. Het waterschap zal dus in het algemeen goed doen, tot een overeenkomst, om buizen en kabels te dulden, slechts dan toe te treden, wanneer daarin als voorwaarde is opgenomen, dat het bedrijf de ver legging der kabels en buizen heeft te dulden, wan neer dat voor onderhoud en verbetering van weg of dijk noodig is. en als dan op kosten van het bedrijf. Weigert het bedrijf die voorwaarde te acceptee ren, dan doet het waterschap beter, een ministeriecle beslissing af te wachten. Spr. concludeert, dat in het algemeen billijk Is. dat het waterschap meewerkt, om het leggen van kabels en buizen ten behoeve van electriciteits- of drink watervoorziening mogelijk te maken; maar dat an derzijds ook billijk is, dat de bijzondere kosten, die daardoor aan het waterschap worden berokkend, worden vergoed. Het één zoowel als het ander kan tn het kader der beide Belemmeringswetten van 1899 en 1927 worden bereikt Met groote aandacht werd de uiteenzetting van Prof. Mr. F. G. Scheltema gevolgd, en ze gaf en kele personen aanleiding tot het stellen van vragen, welke door den inleider werden beantwoord. Onder instemming der vergadering dankte de Voorzitter Prof. Scheltema voor zijn interessante voordracht te Wieringerwaard. Zondagmiddag hadden alhier op het Gem. Sport terrein Nationale Athletiekwedstrijden plaats, uitge schreven door de G.V. Olympia te Wieringerwaard. Onder een talrijk publick vonden de wedstrijden plaats en het weer dat voor dezen dag op eminente wijze meewerkte, maakte voor de deelnemers en het publiek de sport zeer aanlokkelijk. Over den prestaties wat ons dezen Zondagmiddag is geboden, kunnen we zeer zeker tevreden zijn, ja zoo we terluiks hoorden van bekende sportevene menten, stond het op zeer hoog peil. Vooral in de verschillende loopnummers is er fel gestreden, o.a. de 100 Meter Heeren was een te noemen nek-aan- nek-race, dit blijkt ook wel uit de tijden die werden gemaakt, zoowel in de series als In de finale. Ook de dames lieten zich niet onbetuigd en voer den onder elkander in verschillende nummers een zeer interessanten strijd. Zoo kregen we in het nummer Hoogspringen Dames eenige verrassing, doordat Mej. N. van Balen Blanken zich erg op den voorgrond drong. Dit belooft voor Olympia ook weer een goede kracht te worden. Het nummer Hoogspringen Ileeren bewees ook met welke zeer eoede krachten de strijd zou worden beëindigd. Ten slotte wist de heer Spoor, „Concordia". Haarlem, zich veilig van de eerste plaats te verzekeren met oen sprong van 1.77 M.. dit bewijst wel hoe inte- resant ook dit nummer was. En tot besluit kunnen we hier nog aan toevoe gen het nummer touwtrekken, waar ook terdege om gestreden is en men zich zoo maar niet gewonnen gaf. Bij de prijsuitreiking werd door den heer Jb. Kaan met een toepasselijk woord allen dank gezegd voor bet welslagen van dezen sportdag. Rest ons nog te vermelden, dat nok hef woord nne werd gevoerd door den heer Hof, lid van het Hoofdbestu.'r van het K.N.G.V. De uitslagen waren als volgt; DAMES. Hoogspringen. l.R. v. Twisk, Bloemendaalsche G.V.. n'--.- -endaal. 1.45 M.; 2. N. van Rnlen Blanken. Olympia, Wieringer waard, 1.42'A M.; 3. T. v. d. Kolk, Olympia, Wieringer waard, 1.40 M. Discuswerpen. I. R. Bakker, Bloemendaalsche G.V., Bloemendaal, 29.62 M.; 2. H. P. Munnikus, Kraehl en Vlugheid. Am sterdam. 28.15 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé, Hoorn. 26.46 M. Kogels tooten. I. H. P. Munnikus, Kracht en Vlugheid. Amster dam, 10.05 M.; 2. R. v. Asselt, Bloemendaalsche GA'., Bloemendaal 9.78 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé, Hoorn. 9.30 M. Verspringen. 1. T. v. d. Kolk, Olympia, Wieringerwaard, 4.88 M.; 2. B. van Asselt, Bloemendaalsche G.V., Bloemen daal, 4.81 M.; 3. S. Buisman, Olympia, Aalsmeer, 4.64 Balwerpen. 1. I. Schoemaker, Achilles, Zaandam, 23.81 M.; 2. H. P. Munnikes, Kracht en Vlugheid. Amsterdam. 22.88 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé, Hoorn, 20.79 M. 100 Meter. 1. B. van Twisk, Bloemendaalsche G.V., Bloemen daal, 13.4 sec.; 2. R. van Asselt, Bloemendaalsche G.V.„ Bloemendaal, 13.5 sec.; 3. M. Boorsma, Achilles, Zaan dam, 13.6 sec. 4 X 100 M. estafette. 1. Olympia, Wieringerwaard, 54.8 sec.; 2. Bloemen daalsche G.V., Bloemendaal, 56.2 sec.; 3. Olympia, Aalsmeer, 59 sec. Zweedsche estafette. 200—200—80—60 M. 1. Olympia, Wieringerwaard. 1 min. 4 sec.; 2. Olym pia, Aalsmeer, 1 min. 6.1 sec.; 3. O.K.K., Den Helder, 1 min. 6.2 sec. HEEREN. K oge ls t o o ten. 1. T. Schaaf, „Aalsmeer", Aalsmeer. 11.43 M.; 2. C. Pronk, Z.S.C., Burgerbrug, 10,33 M.; 3. C. de Boer, ..F. L. Jahn", Edam, 10,11 M. 80 0 Meter. 1. S. Woltje. Quick. Groningen, tijd 2 m. 11.2 sec.; 2. G. de Jonge. „Aalsmeer", Aalsmeer, tijd 2 m., 12.8 sec.; 3. W. Couwenhove, Volharding, Purmerend, tijd 2 m. 13.4 sec. Verspringen. 1. K. Schenk, Olympia. Wieringerwaard, 6.38 M.; 2. H. Kiljan. Pro-Patria. Helder, 6,35 M.; 3. T. Schaaf, „Aalsmeer", Aalsmeer. 6,15 M. 1500 Meter. 1. J. Bakema, Quick, Groningen, tijd 4 min. 34.8 sec.; 2. C. Bakker. De Halter. Alkmaar, tijd 4 min. 44.2 sec.; 3. Jac. de Koning, Volharding, Purmerend, tijd 4 min. 48.6 sec. Hoogspringen. 1. B. Spoor, Concordia, Haarlem, 1.77H M.; 2. K. Schenk, Olympia, Wieringerwaard, 1,70 M.; 3. P. Boot. Volharding» Purmerend, 1,65 M. 100 Me te r. 1. J. K. Leeuwerink, Concordia, Zaandam. 11.2 sec.; 2. H. Menninger. Quick. Groningen. 11.3 sec.; 3. M. Stremer, Volharding, Purmerend, 11,4 sec. Hinkstapsprong. 1. K. Schenk. Olympia, Wieringerwaard. 13.46 M.; 2. H. Kiljan. Pro-Patria. Helder. 12.59 M.; 3. T. Schaaf. „Aalsmeer". Aalsmeer, 12,33 M. 4X100 M. estafette. 1. „Ouick", Groningen, 46.4 sec.; 2. „Aalsmeer.", Aalsmeer. 47 sec.; 3. „Olympia". Wieringerwaard, geen tijd. 2 00 Meter Heeren. l.J. K. Leeuwerink. Concordia. Zaandam. 23.8 sec.; 2. H. J. Jongkind, „Aalsmeer'Aalsmeer, 25 sec.; 3. Barometerstand op Dinsdagmorgen 8 uur: 771 m.M Vooruitzichten: Mooi weer. Temperatuur: 16 gr. C. is 60 gr. F. Fa. Gebr. ROTGANS Gedipl. Oplicien, Schag'er» HOOGZIJDE E 103. Invoerrecht gedurende Juli met 66 pet. ver* laagd. 35 wagons aardappelen per dag meer uit Nederland. De Duitsche regeering heeft voor het tijdperk van heden tot 31 Juli het invoerrecht op aard appelen verlaagd van 6 tot 2 mark per 100 kilo, terwijl het invoercontingent uit Nederland verhoogd is met 35 wagons per dag. Dit in verband met het gebrek aan aardappelen in Duitschland, waarvan elders in dit nummer reeds melding gemaakt wordt. De Berlijnsche correspondent van de Times mankte Zaterdag reeds melding van de moeilijkheden. De aardappelhandelaren ie Berlijn, die hun hertellin gen in ontvangst kwamen nemen, werden gerant soeneerd, hetgeen tot krachtige protesten leidde. Op verschillende plaatsen te Berlijn waren dien dag geen aardappelen te verkrijgen. De omvang var het tekort aan dit volks voedsel uit uitstek was niet bekend. Do prijzen zijn natuurlijk omhoog geloonen. Officieel wordt het tekort verklaard door moeilijk heden met de aflevering tengevolge van de hooi- en graanoogst. Aan het publiek wordt Ie verzekering gegeven, dat de aanvoer van aardappelen reeds toeneemt. In een officieele verklaring wordt verder gezegd, dat de aardappeloogst dit jaar kleiner it dan vorig jaar. Een exporteur schrijft aan het „Alg. Hshl." „Het is werkelijk interessant, zooals Nederland de tuindersbelangen weet te behartigen. In Duitschland vechten dc menschen niet alleen in figuurlijken, maar ook in letterlijken zin om een aardappel. In Berlijn werden reeds eenige hande laren met gevangenisstraf bedreigd, daar zij te hooge prijzen vroegen. De groen ten winkels zijn daar vrijwel zonder aardapelen. Komt er een wagen aan, dan maken de menschen queu prei es als in oor logstijd, om iets te bemachtigen. I)i* gebeurt ook in andere steden. De minimummnnt hpeft de Duit sche regeering van 35 op 28 mm. gebracht. Duitsche aardappelen, verleden jaar als veevoeder gebruikt, gaan thans in de consumptie. Men kan inderdaad van een groot gebrek op de Duitsche aardappel- markt spreken. Men zou mogen verwachten, dat onze regeering thans met succes zou kunnen on- derhanedlen ov er en ruim contingent. In Duitsch land nijpend gebrek, hier nog aardapelen voor ex port beschikbaar. Mis. zoo druppelsgewijs mogen een keer eens 50 of 100 wagens in, terwijl het tien voudige makkelijk opgenomen zou worden. De handel staat iederen dag voor nieuwe verras singen en onzekerheden en onze regeering is schijn baar machteloos om een dusdanige gunstige posi tie te benutten. Branden en overstroomingen. Een Reuter-bericht uit New York maakt van het volgende melding: Zware regens, gepaard gaande met koelen wind, hebben de stad, die zeventien dagen lang door een record-hittegolf is geteisterd, verfrissching gebracht. In de oostelijke staten van Amerika hadden talrijke ongevallen van de warmte plaats. In Lancaster en Plyladelphia hebben overstroomingen, veroorzaakt door stortregens het verkeer ontwricht. To Phila- delphia hebben bovendien stormen aanzienlijke schade veroorzaakt. Te Franklin zijn zes huizen ver brand, in den staat Pennsylvania hebben vijf bran den gewoed. GEHEEL DORP IN FRANKRIJK AFGEBRAND. P a r ij s: In den nacht op Maandag is in het dorp Fion bij Thonon een brand uitgebroken, die aan gewakkerd door den wind, spoedig oversloeg op alle 20 woonhuizen van het plaatsje. Dc brandweer stond machteloos tegenover de vuurzee. Dc bewoners, die slechts het noodzakelijkste konden meenemen, moesten in allerijl vluchten. Het is nog niet bekend of slachtoffers zijn te betreuren. OVERSTROOMINGEN IN NIEUW-ZEELAND. Wellington: Tengevolge van buitengewoon zware regenval zijn op Nieuw Zeeland groote over stroomingen ontstaan. In North-Auckland staan vele straten onder water. De spoorlijnen en landwegen zijn over groote afstanden overstroomd. Tal van families waren gedwongen om in den loop van den nacht met behulp van booten te vluchten uit hun onder water staande huizen. J. J. van Balen Blanken. Olympia, Wieringerwaard, 25,1 sec. Discuswerpen. 1. T. Schaaf. ..Aalsmeer". Aalsmeer. 34.23 M.: 2 K. Schenk. Olympia, Wieringerwaard 33,39 M.; 3. C. Pronk, Z.S.C., Burgerbrug. 29.09 M. Touwtrekken t.m. 275 Kg. 1. „Volhnrding". Purmerend. Touwtrekken hoven 275 Kg. 1. „Olympia", Wieringerwaard; 2. „Volharding", Purmerend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 6