HONIG'S BOUILLONBLOKJES Ihans 6 voor IOcL Kano. EEN SPROOKJESVORST OP REIS. Radioprogramma De Bey van Tunis in Frankrijk. Eenige dagen geleden landde tijdens liet heete middaguur in dc haven van Marseille een prachtig wit jacht met roode schoorsteenen en zilveren em blemen. Een reeks stevige barkassen stoomde ter begroeting tegemoet. De sirenes van dc omringende stoomers en fabrieken maakten een oorverdoovend lawaai. Op alle huizen aan dc quai wapperde dc driekleur. Een militaire kapel speelde de Marseil- laise en geheel Marseille zwaaide met zakdoeken, toen Z. 11. Achmed Pasja, dc Bey van Tunis, zijn voet oi> Franschcn bodem zette. Óver een bloemcntapijt schreden hij en zijn met ridderorden overladen gevolg naar hun wagens, liet was voor het eerst sedert jaren dat de Afri- kaansche vorst weer in oen auto zat. In zijn va derland rijdt hij zelden uit en als hij zijn palcis verlaat, dan gebruikt hij een kalcs. Parijs ontving den grijzen koning uiterst harte lijk. Dc vlaggen van dc twee bevriende rijken tooi den het raadhuis. Een eerewacht in gala-uniform stond opgesteld; ministers hielden redevoeringen: officieel Parijs was en bloc aanwezig. De Bcv schreef zich in het gouden boek der stad en reed dan naar het Elysce, waar hij bij den president di neerde. Wie is deze merkwaardig Afrikaansche monarch, die met roode fez, zwarte vest en roode. goudbe- stikte broek over het groote water gereisd kwam? Waarom bewijst men hem in Frankrijk zooveel eer? Is hij een kalief uit 1001-nacht? Is hij een absolute potentaat, die van het geld van zijn be lastingbetalers schitterende feesten arrangeert'? Niets van dit alles is geheel juist. Ahmed Pasja leeft weliswaar als een kalief in een paleizenstad uit 1001, maar hij heeft geen harem, maar een gelukkig gezin. Hij wordt wel iswaar beschouwd als een haltgod, die tusschen hemel en aarde zweeft, maar hij buit zijn positie i.iet uit. maar leeft bescheiden en rustig. Zijn resi dentie is La Marsu, waarvan de tuinen als het ware over de Middellandsche Zee hangen. Er in staan talrijke gebouwen: rococo villa's wisselen af met de modernste bouwwerken; een breede galerij met groene ruiten leidt naar het binnenhof van het paleis. In do schaduw der laurierboomen stuat de lijfwacht van den Bey. groote, bruine kerels in rood blauwe uniform. Zij wekken hun heer lederen ochtend met marschmuzick en herhalen dit 's mid dags om l uur. wanneer de heerscher zijn siësta beëindigd heeft. De Bey van Tunis ontvangt zelden bezoek; niet Iedereen wordt zoo maar waardig geacht met hem te mogen praten. Zelfs de post wordt hem niet overhandigd als een gewone sterveling: de strenge ceremonie eischt, dat een zijner officieren de brie ven te paard uit Tunis brengt. Van Tunis naar La Marsa zijn 15 K.M. en twee tramlijnen zorgen voor een verbinding om het halve uur. Iedere bewoner van La Marsa kan om negen uur zijn brieven le zen, slechts Zijne Hoogheid moet tot e'f uur. bil groote hitte zelfs tot 's middags, er op wachten. 's Namiddags vertoeft de Bey op rie daktuinen van waaruit hij zijn heerschersblikken op Tunis kan richten. Op den achtergrond strekt zich dc on eindige zee uit. Wanneer in dit landschap de zon ondergaat, moet dit dagelijks aanschouwen hem wel vrede en gemoedsrust schenken. Geen wonder dat Ahmed Pnsja ver boven de intriges van zijn Ti of staat, dat om zijn listen en je.louzietwisten be kend is. Men mag niet gelooven. dat de heerscher van Tunis door zulk een filozofisch leven een onmoder ne. buiten den tijd staanden monarch is geworden. Tusschen Tunis en La Marse worden thans een groot autorenbaan en een vliegveld gebouwd. Wel iswaar zal hij noch hier noch daar starten, ntaar bij troost zich er mee met het I.ntijnschc spreek woord om te koeren: Quod Heet bovi, non licet jovi. Ahmed Bey is niet alleen opperste priester van alle Mohammedanen in Tunis, maar ook koning van eenige millioenen burgers van ander ras, die zich in zijn rijk en vruchtbaar land gekruist, ge mengd en gevestigd hebben. Evenals voor zijn ge- loofsgenooten is bij voor de Maltezen*. Grieken. Jo den, Syriërs, Witrusscn, Italianen. Corsikanen en tegenwoordig ook Duitsche emigranten, een wijze en rechtvaardige meester. ZONDAG 29 JULL HILVERSUM (1875 MA V.A.n.A.r 9.00 Postduivenberichten: 9.03 Tuinbouw- halfuurtje; 0.30 Orgelspel door Johan Jong; 10.00 Voordracht door Martien Beversluis; 10.15 Klein- ensemble; 11.00 Grnmofoonmuziek; A.V.R.O.: 12.00 Lunchconcert door Kovacs Lajos en zijn orkest; 2.00 Boekenhalfuur; 2.30 Pianorecital door Willem Zonderland: 3.00 Matinee door het Residentie-orkest 4.30 Gramofoonmuziek: V.A.B.A.: 5.00 Kinderkoor: 5.15 Gramofoonmuzeik; 5.20 Kinderkoor; 5.30 Orgel spel door Johan Jong; 5.40 Sport van den dag: V.P.R.O.: 6.00 Lezing: 6.45 Wiidingsutir in de stu dio; A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dins: 3.15 Concert door de Haarlemsche Orkestvereeniging; 9.00 Radio-Jour naal: 9.15 De Haarlemsche Orkestvereeniging; 10.00 Concert; 11.00 Kovacs Lajos en ziin orkest. HUIZEN (301 5 M.) N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding: K.R.O.: 930 Gramo foonmuziek: 10.00 Hoogmis: 11.45 Lezing; 12.00 De Winterswiiksche Orkestvereeniging; 12.45 Gramo foonmuziek: 1.00 Roeken en schrijvers; 120 Vervolg concert; 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen; 2.30 Het K RO.-Orkest: 3.15 Grernofoonmnziek; 3.45 Orkest: 4.30 7Jekenhalfuurtje: N'.C.R.V.: 5.00 Gewit- de muziek; 5.50 Kerkdienst; K RO.: 7 45 Lering: 8.15 T)o K.R.O.-bovs: 9.00 Vaz Ilias: 9.05 Hef K R.O-orkest; 9.50 Voordracht door Leon van der Hulst: 10.05 Or kest: 10.40 Epiloog. LUXEMBURG (1*U W.) 12.30 Gramofoonmuziek; 1.00 Dansmuziek: 1.30 Ge varieerd F.ngelsch concert: 5.00 Concert: 8.00 Ident; 9.00 Gramofoonmuziek; 10.30 Dansmuziek. BRUSSEL '484 MA 12.15 Orkest: 5.20 Gramofoonmuziek: 8.20 Sympho- nieconcert: 9.35 Idem; 10.30 Dansmuziek. BRUSSEL '322 MA 12.15 Gramofoonmuziek; 5.20 Orkest; 8.20 Populair concert; 9.20 Cabaretprogramma. KALUNDBORG (1261 MA 12.20 Concert; 3.50 Populaire gramofoonmuziek: 8.20 Weensche avond; 11.25 Dansmuziek. BERLIJN (357 MA 4.20 Gevarieerd concert; 6.20 Pianorecital; 8.20 Con cert; 11.10 Dansmuziek. HAMBURG (322 MA 1.50 Vocaal concert; 3.20 Kamermuizek; 4.20 Het Omroeporkest; 6.30 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 Ml 12.20 Middagconcert; 5.05 Militair concert; 8.35 Concert; 11.10 Idem. DAVENTRY (1508 M 1 I.20 Orkest; 6.05 Strijkkwartet; 7.50 Zangrecital: 9.25 Concert. PARIJS (Poste Parislen) (313 M.) 7.10 Gramofoonmuziek; 7.55 Idem: 8.25 Concert. PARIJS-RARTO (1848 MA 12.50 Orkest; 7.05 Gramofoonmuziek; 6.20 Populair concert; 8.20 Gevarieerd programma. MILAAN (389 MA 5.35 Gevarieerd concert: 8.00 Gramofoonmuziek. ROME (421 M.) 5.20 Concert; 7.50 Gramofoonmuziek. WEENEN (507 MA II.40 Populair concert; 5.20 Idem; 8.25 Idem. WARSCHAU (1345 M 12.30 Orkest; 4.20 Populair concert; 7.33 Populair concert; 8.30 Omroeporkest. MAANDAG 30 JULL HILVERSUM (1875 MA A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Vioolrecital door Boris Lensky; 11.00 Orgelconcert door Piet v. Egniond Jr.; 12.00 Lunchconcert door het Ensemble Rentmeester; 2.15 Gramofoonmuziek: 2.30 Voor dracht; 3.00 Gramofoonmuziek; 4.00 Overschakeling zender; 4.15 Gramofoonmuziek; 4.30 Causerie door Max Tak; 5.30 Concert door het orkest van het Rembrandt-Theater te Amsterdam; 6.45 Concert door Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Causerie: 8.00 Vaz Dias; 8.05 Concert door Alfredo Campoli en zijn orkest; Voordracht door Mevr. Jacqueline Rooy- nnrds—Sandberg: 9.45 Kovacs Lajos en ziin orkest; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Con cert door Mclle Weersma en zijn orkest, HUIZEN (301.5 M.) N.C.R.V.: 8.0 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Mor genconcert; 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van Chr. lectuur: 11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Politie berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelcon cert door Jan Zwart; 2.00 Meisjeskoor: 3.15 Gramo foonmuziek; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbelle zing; 5.00 Concert; .30 Gramofoonmuziek; 7.00 Poli tieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Lezing; 8.00 Concert door het Chr. Radiokoor: 9.00 Lezing; 9.30 Bespeling van het Studio-orgel door Mare. E. Bouwmeester; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.30 Slui ting. LUXEMBURG (1304 M.) 6.30 Concert; 7.35 Zang; 8.20 Concert; 8.40 Idem; 9.00 Concert; 10.00 „Grand Casino"' te Vichy, Richard en Johann Strauss-feest. BRUSSEL (484 M.) 1.30 Orkest; 5.15 Orkest; 8.20 Idem; 10.30 Gramo foonmuziek. BRUSSEL (322 MA 12.17 Orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 7.05 Concert; 9.20 Örkest; 10.30 Gramofoonplaten. KALUNDBORG (1261 MA 12.20 Ensemble; 3.50 Idem; 9.20 Orkest; 10.40 Orkest BERLIJN (357 M.) 5.50 Gramofoonmuziek; 6.50 Strijkkwartet; 8.35 Stunde der Nation; 10.20 Cithermuziek. HAMBURG (332 MA 1.20 Gramofoonmuziek; 2.35 Gramofoonplaten; 6.20 Vr. propr.; 9.45 Idem; 11.20 Omroeporkest. KEULEN (456 MA 12.20 Concert; i.20 Volksmuziek; 7.20 Concert; 10.50 Kamerorkest; DAVENTRY (1500 MA 1.35 Orkest; 5.05 Concert; 9.45 Orkest; 10.55 Dans muziek. PARIJS (Poste Parislen) (313 M.) 7.09 Gramofoonmuziek; 7.55 Idem; 9.15 Orkest; 9.50 Jazzmuziek. PARIJS-RADIO (1648 M.) 12.20 Orkest; 7.30 Gramofoonmuziek; 9.05 Concert; 10.50 Dansmuziek. MILAAN (389 M.) 5.30 Dansmuziek; 8.20 Gramofoonmuziek; 10.20 Ka mermuziek. ROME (421 MA 5.20 Concert; 6.15 Gramofoonmuziek; 9.05 Concert; 10.20 Gev. programma. WEENEN (507 M.) 5.25 Gramofoonmuziek; 6.35 Uitz. uit Salzburg; 11.40 Dansmuziek. WARSCHAU (1345 M 5.35 Kamermuziek; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.32 Omroeporkest; 9.32 Kamerorkest; 10.35 Dansmuziek. BEROMUNSTER (540 M.) 4.2U Orkest; 5.00 Guitaarmuziek; 7.25 Gramofoon muziek; 8.40 Fransche muziek; 10.00 Concert; DINSDAG 31 JULI 1934. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Tijdsein: 10.01 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Omroeporkest; 11.00 Kook- en hakpraatje; 11.30 Con cert; 1.00 Gramofoonmuziek; 1.30 Kamermuziek; 2.00 Voordracht; 2.30 Kamermuziek; 3.00 Gramofoonmuz. 4.00 Oversch. Radio Kootwijk; 4.15 Piano; 4.30 Radio- Kinder-Koorzang; 5.00 Voor kleine kinderen; 5.30 Rest. „Hacrk" te Scheveningen; 7.00 Gramofoonpla ten; 7.30 Vioolrecital; S.00 Vaz Dias; 8.05 Pop. klan ken van wentelende schijven; 8.35 Concert; 9.35 Zang 9.45 Studio-concert; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramofoon muziek; HUIZEN (301.5 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuz.; 10.30 Uitz. voor fabr.; 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsd. halfuurtje; 12.00 Politieber.; 12.15 K R.O. bovs 1.15 Gramofoonmuziek; 1.45 Verz. zender; 2.00 Vrou wenuurtje; 3.00 Voordracht;3.15 Gramofoonmuziek; 3.45 Voordracht; 4.00 Kinderkoor; 5.00 Gramofoonmu ziek; 6.00 Int. Congres te Buenos Aires; 6.15 Gramo foonmuziek; 7.00 Politieber.; 7.15 Vragen van heden en toekomst; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 „De steun verlening van werkloozen"; 8.15 Zangrecital; SAO Vaz Dias; 8.35 K.R.O.-orkest; 9.35 Gramofoonmuziek; 9.45 Concert; 10.30 Vaz Dias; 10.35 K.R.O.-Boys; 11.20 Gramofoonmuziek. LUXEMBURG (1304 MA 6.30 Concert; 7.40 Concert; 8.20 Idem; 8.45 Idem; 9.30 Opera. BRUSSEL (484 MA 12.15 Orkest; 6.35 Gramofoonplaten; 7.20 Idein; 8.20 Idem; 9.25 Idein; 10.35 Dansmuziek. BRUSSEL (322 M.) 12.17 Gramofoonmuziek; 5.15 Orkest; S.20 Operacon cert; 10.30 Gramofoonmuziek. En ik ben er zeker van, dat Mr. Coventry zijn best zal doen om alles te vergeten. Dat zou iedere gentle man. Werkelijk, zulk een een voorval zou iemand liet gevoel bijbrengen, dat hij bijna heelemaal gekleed moest baden, nietwaar?" Zij sprong op als een hongerig vogeltje, dat pas gevoed is en fladderde de kamer door om met Mrs. Carherry te gaan praten. Brett Forrester nam de ledige plaats naast Ann In beslag. „Ik ben werkelijk Coventry zeer verplicht", merk te hij op als inleiding tot een gesprek. „Werkelijk?"' antwoordde zij onschuldig. „Waar voor?" „Wel, omdat hij jou voor mij gered heeft, natuur lijk. Ik zou er zelf met geen mogelijkheid op tijd hebben kunnen zijn. En ik vind het niet prettig om de dingen, welke mij toebehooren, te verliezen." Zij keek hem aan. „Indien je op mij doelt", zeide zij uit de hoogte, „dan wil ik even mededeelen, dat ik niet onder jouw eigendommen wensch te worden gerangschikt." Zijn helder blauwe oogen namen haar scherp op, en een oogenhlik scheen zijn gezicht op te lichten toen hij snol antwoordde: Jjaar dat zul je den een of anderen dag. Dus" terwijl hij zijn vorigen vreedznmen toon hernam „zooals ik reeds zeide, ben ik Coventry zeer dank baar, dat hij je gered heeft voor mij." „Brett, doe niet zoo belachelijk! Ik vind het heele maal niet grappig, wanneer je dergelijke aardighe den verkoopt", antwoordde zij wat ongeduldig. Hij bleef geheel onbewogen. „Ik had heelemaal niet de bedoeling om grappig te zijn. Ik maak geen aardigheden. Ik ben volmaakt ernstig." „Dan heb je je nog nooit zoo in je leven vergist." „Vergist?" vroeg hij kinderlijk. „In wat je zooeven zeide." Forresters oogen glansden ondeugend. „Ik zeg zooveel dingen", klaagde hij. „Indien je kunt zeggen, over welk ding het nu speciaal gaat „Je weet heel goed, wat ik bedoel", protesteerde Ann verontwaardigd. „Dat ik dat jij wat je zooeven zeide over „toebehooren"! Zij bracht het er met een vaartje uit. „Tk meende het." Ze waren alleen in het vrtrek. De anderen waren gezamenlijk, geleid door Robin, uitgezwermd om 'n onderzoek in te stellen naar hetgeen Lady Susan vroolijk het „Cottage Hoenderpark" had genoemd. Brett legde plotseling zijn hand op Anns arm en hield zijn hoofd vlak bij het hare. „Ik meende het", herhaalde hij en zijn stem had een eigenaardigen ruwen klank. „Ik heb het ge meend sinds ik je den eersten dag in je hangmat slapende vond." Zij trok zich een weinig terug. De nabijheid van zijn arrogant en plotseling van hartstocht vertrok ken gezicht vervulde haar met een panischen schrik. Zijn oogen als blauw vuur verschroeiden haar. „Wees niet zoo absurd, Brett", zeide zij haastig. „Je kent me nauwelijks! Alleen maar heel opper vlakkig." „Ik weet alles, wat ik weten wil, dank Je. Ik weet, dat jij de vrouw bent, die ik wil trouwen. Neen" de impulsieve weigering, welke zij op het punt stond te uiten, tegenhoudend „je behoeft je de moeite niet te geven mij te weigeren. Ik vraag je niet om met mij te trouwen op het oogenblik tenminste niet." Ann nam weer een flinke houding aan. „Dat is hetzelfde", zeide zij, nu even kalm als hij. „Zooals ik je reeds zeide weet je niets werkelijks van mij. Ik zou" een glimlach forceerend „erg leelijke dingen kunnen hebben uitgehaald." „Best mogelijk", antwoordde hij onverschillig. „Het zou mij niet in het minst interesseeren, indien zulks het geval was." Toen ging hij met een vreemde in tensiteit voort: „Ik zou niets, wat er in het verleden gebeurd was, tusschen mij en de vrouw, die ik wilde hebben, laten staan indien ik haar persé zou wil len hebben." Ann verstijfde. „Ik geloof, dat. jo erg grappig praat", merkte zij op. ,Ik begrijp je heelemaal niet." „Niet?" Wederom die Vlugge, onderzoekende blik uit die schitterende oogen. „In gewoon Hollandsch dan, het zou mij geen steek kunnen schelen, wat de vrouw, die ik liefhad, vroeger zou hebben gedaan. Het verleden behoort haar. De toekomst zou van mij zijn. En daar zou ik wel op passen." „Dat is natuurlijk allemaal erg belangwekkend", zeide Ann zichzelf bedwingend. „Maar ik zie niet in, wat ik daarmede te maken heb." „Meen je dat werkelijk?" Hij gooide die vraag er scherp uit zoo scherp, dat zij er bijna van opsprong. „Zeker, meen ik dat", antwoordde zij, nog een ietsje meer uit de hoogte, wat haar zeer aantrekkelijk stond. Zij stond snel op, toen 't geluid van stemmen wees op den terugkeer van de rest van het gezel schap. „En ik zou graag zien, dat je niet meer tot mij sprak op die wijze", voegde zij er aan toe. Forresters oogen volgden haar, toen zij zich door de kamer bewoog en genoegelijk begon te babbelen met haar terugkomende gasten. Er was een vroolijke glans in, gemengd met een zekere mate van bewon dering. ,,'n Kleine duivelin!" mompelde hij in zich zelf. Spoedig daarop stond Mrs. Carberry op, en, ter wijl zij dc Tempests genadiglijk aanbood hen in haar auto naar huis te brengen, vertrok zij. Toen zij af scheid genomen hadden, verklaarde Lady Susan, dat Ann er vermoeid uitzag en dat het hoog tijd werd, dat zij en Brett naar huis gingen. „Je zult wel weer heelemaal in orde zijn de vol gende week, m'n lieve", zeide zij. Juist op tijd voor Brett's partijtje op de Sphinx", voegde zij er glim lachend aan toe. Een flauwe aarzeling kwam op Anns gelaat. Brett zag het onmiddellijk. „Je hebt mij beloofd te komen", zeide hij snel, en het was bijna alsof hij haar tartte haar acceptatie in te trekken. Ann dwong zich hem aan te kijken. Zij was zich bewust van een innerlijk gevoel van vrees en zij wenschte, dat zij nooit, de uitnoodiging, om aan boord van het jacht te komen dineeren, had aangenomen. Doch zij was besloten niet de witte vlag te hijschen en keek hem koel aan. „Zeker heb ik dat beloofd", zei ze, „en het ligt ook in mijn bedoeling om die belofte te houden. Lndv Susan blikte snel van den één naar de ander en zij trok haar wenkbrauwen op humoristische wijze op. „Wat heb je met haar gedaan, Brett?" vroeg zij, toen zij en haar neef naast elkaar naar huis slen terden. „Hebben jullie gekibbeld?" „Gekibbeld? Zeker niet. Ik heb haar slechts" bij dc herinnering glimlachend „een blik doen slaan in de toekomst. Het zal wel een schok ver oorzaken, wanneer het zoover komt", voegde hij er als een uitgemaakte zaak aan toe. Indien hij zich had willen vastnestelen in Anns gedachten, dan was hij daar voorzeker in geslaagd. Brokstukken uit zijn conversatie verdrongen zich in haar geest zijn koele, zelfverzekerde: „Ik vind het niet prettig om dé dingen, welke mij toebehooren, te verliezen", gevolgd door het even betcckenisvolle: „De toekomst zou van mij zijn". Het was beleedigend! Klaarblijkelijk was Brett Forrester nooit boven het primitieve idéé uitgekomen van den „holbewoner", die zijn uitverkoren levensgezellin veroverde door de kracht van zijn sterken arm en haar daarna vast hield. De kwestie van iemand anders rechten of privile ges schenen nooit in zijn hoofd op te komen. Abso luut zonder eenig moraal was hij door het leven ge gaan, steeds recht op datgene af wat hij wenschte, zonder zich er over te bekommeren of het goed of kwaad was. Die zijde van dc zaak kwam eenvoudir niet in zijn berekeningen voor. En omdat er nog vee van den „kleinen jongen" in hem was die „kleine jongen", die bij sommige mannen nooit schijnt op te groeien hadden de vrouwen steeds verontschuldigingen en vergiffenis voor bom Zoek ontspanning op het water, Waar de ranke kano's gaan, En de kabbelende golfjes Langs de groene oevers slaan, Dat geeft innerlijke vreugde, En een wonderlijke rust. Dat is zuiver zenuwsterkend, Daar groeit stille levenslustI Langs den gladden waterspiegel Glijdt de kano, rank en fijn, Prachtig in haar stil bewegen, Sierlijk in haar slanke lijn. Handen rijzen, handen dalen, En onmerkbaar van geluid, Zweeft het lichtgedragen bootje Over 't watervlak vooruit! Even zwijgt het jachtend leven, En de zorgen gaan opzij, Heel de schoonheid van het landschap Trekt volmaakt aan U voorbij; Wuivend riet en stille weiden, Huisjes aan den waterkant. Licht en lucht en witte wolken In het zonnigste verband! Gij zijt wèlvertrouwd op 't water, Als een plekje U bekoort, Duikt ge, met een zij-beweging, Heel eenvoudig over boord! Daarna peddelt ge weer verder, Sterk en vroolijk en gezond, Omdat alles, wat U drukte, Inderdaad ontspanning vond! Trek dan door de licht- wereld Met Uw kano, rank en fijn, Waar weer frisschere gedachten En veel minder zorgen zijn! Glijdt na al te donk're dagen, Met een blijden zomer-groet. Langs den gladden waterspiegel Weer het zonlicht tegemoet! Juli 1934. KROES. (Nadruk verboden). KALUNDBORG (1261 M.) 12.20 Ensemble; 320 Orkest; 11.20 Dansorkest. BERLIJN (357 M.) 4.20 Concert; 9.05 Opera; HAMBURG (332 M.) 12.35 Jaro Michalek's kapel; 9.05 Mil. concert; 11.20 Orkest; KEULEN (456 MA 12.20 Middagconcert; 5.10 Concert; 9.05 Concert; 120 Concert. DAVENTRY (1500 MA 2.05 Orkest; 4.50 Concert; 6.50 Orkest; 11.05 Lcw Stone en zijn hand. PARIJS (Poste Parislen) (313 M.) 7.09 Gramofoonmuziek; 7.55 Otfde muziek; 9.15 So listenconcert; 10.15 Dansmuziek. PARIJS-RADIO (1648 M.) 7.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Orkest; 8.20 Gev. pro gramma; 10.50 Dansmuziek. MILAAN (389 M.) 5.30 Gramofoonplaten; 8.20 Idem; 9.05 Operette. ROME (421 M.) 5.35 Concert; 6.15 Gramofoonmuziek; 1020 Dans muziek. WEENEN (507 MA 7.55 Concert; 8.35 Orkest; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.10 Dansmuziek. WARSCHAU (1345 MA 5.35 Concert; 6.35 Pianorecital; 8.32 Operette; 10.50 Dansmuziek. gevonden en zouden dat waarschijnlijk altijd blijven doen. Het was 'n middag of twee later en Ann zat in een zonnig hoekje van den tuin, terwijl zij lusteloos dc hoeken doorbladerde, welke Cara haar geleend had. Den vorigen dag was het weer bewolkt en tamelijk koel geweestfen Maria, de gestrenge, had zich ernstig tegen het bescheiden geopperde plan van Ann, dat zij voldoende hersteld was om dc deur uit te kunnen gaan, verzet. „Wel heb ik van m'n leven! En nou nog even tjes een doodelijke kou vatten na bijna verdronken te zijn?" had zij gevraagd. „Ik wilde, dat de Almach tige u een beetje meer verstand gegeven had, toen Hij u schiep, juffrouw Ann en daarmede wil ik niet tekort doen aan mijn eerbied voor hem!" Zij ruischte verontwaardigd weg. Maar op dezen heeten zomerschen middag kon zelfs de, vriendelijke oude despoot van de Cottagegeen bezwaren hebben tegen zulk een milden vorm van verstrooiing en in verband hiermede liet Ann zich tevreden in de warme zon stoven, dankbaar dat zij ten slotte bevrijd was van de toegewijde doch ietwat lastige zorgen van Maria. Anns gedachten keerden zich tot Eliot Coventry, den man, die haar verteld had, dat hij ,oud genoeg was om al zijn illusies te verliezen." Zou iemand ooit zoo oud kunnen worden? vroeg zij zich droefgeestig af. Naturlijk zal er voor elk van ons een tuin zijn, waar onze droom-bloemen groeien droombloemen, welke we eeens zullen plukken en bevinden, dat ze mooie werkelijkheden zijn geworden. Opeens was het. alsof er zich een schaduw bewoog tusschen liaar en de zon, welke dc bladzijde ver duisterde. Zij keek snel op en zag, dat Coventry naast haar stond. „Ik hoop, dat ik u niet aan het schrikken gemaakt heb", zeide hij. „Maria zeide mij, dat u in den tuin waart en liet mij mijn eigen weg gaan. Ik geloof", zei hij glimlachend, „dat er eenige cakes gevaar liepen aan te branden, indien zij haar oog er, om zoo te zeggen, van afwendde." Ann gaf hem een hand en wees hem gastvrij een tuinstoel aan. „Wilt u niet gaan zitten?" vroeg zij, een tikje ner veus. „Of hebt u haast?" Het had haar verschrikt, dat zij den man, waaraan zij had zitten denken, zoo dicht bij zich zag. „Ik heb geen haast", zeide hij zich nederzettend. „Ik kwam eens vragen, hoe het met u gaat." Er flikkerde iets in haar oogen. ,Hct verwondert mij, dat u den staljongen niet ge stuurd hebt", flapte ze er uit. „Dat zou u de moeite bespaard hebben." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 19