Waarnaar men luistert DE MOOISTE FOTO Verwoede jacht op een smokkelauto. ZONDAG 5 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 000 Postduivenberichten: 9.03 Veel ge vraagde gramofoonplaten; V.P.R.O.: 10.00 Kerk dienst: A.V.R.O.: 12.00 Filmpraatie door L. J. Jor- daan 12.30 Lunchconcert door het Omroeporkest: I.10 Jongenskoor: 1.30 Omroeporkest: 2.00 Boeken halfuur: 2.30 Nijmeeg's Mannenkoor: 3.00 Het Re sidentie-Orkest o.l.v. Nico Gerharz: 4.30 Gramofoon- muziek: V.A.R.A.: 5.00 Muzikaal blijspel: 6.00 Sport van den das:: 6.20 VARA-Orkest: 6.45 Gramofoon- muziek: 7.15 VARA-Orkest: A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dias; 8.15 Het Residentie-orkest o.l.v. Carl Schuricht: 9.00 Radio-Journaal: 9.15 The Comedinn Harmonists -inscn in de studio: 9.35 Omroeporkest: 10.00 The Comedian Harmonists; 1050 Omroeporkest: 11.00 Gramofoonmuzick. HUIZEN (301.5 MA K.R.O.: 8.30 Morgenwijding: N.C.R.V.: 9.30 Gramo foonmuzick: 10.00 Kerkdienst: K.R.O.: 12.15 De K. R.O.-hovs: 1.00 Causerie: 1.30 De K.R.O.-bovs: 2.10 Literair halfuurtje: 2.30 Gramofoonmuziek: 4 00 Zie- kenlof: N.C.R.V.: 5.00 Gewijde muziek: 5.50 Kerk dienst tiit de Ncd. Herv. Kerk te Minnertsga: K.R. O.: 7.15 Gramofoonmuziek: 7.50 Causerie: 8.15 Gra mofoonmuziek: 8.30 De K R O.-hovs: 9.15 Vaz. Dias: 9.20 Gramofoonmuziek: 9.30 Zangrocital: 9.45 Gra mofoonmuziek: 10.15 Vaz Dias; 10.20 Vervolg Zansr- rccital: 10.40 Epiloog. LUXEMBURG (1304 M.) 8.00 Gevarieerd concert: 9.00 Kamermuziek: 10.00 Concert: 10.30 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) 1050 Gramofoonmuziek: 12-50 Concert: 550 Popu lair concert: 8.20 Svmphonie-orkest: 1050 Concert. BRUSSEL (322 M.) 1050 Omroeporkest: 1250 Tdem: 1.30 Populair con cert; 850 Omroeporkest; 1050 Dansmuziek. KALUNDBORG (1281 M.) 1250 Omroeporkest: 2.00 Harmonika-recital: 6.10 Po pulaire gramofoonmuziek: 850 Omroeporkest: 955 Zang: 1050 Fransche muziek; 1150 Dansmuziek. BERLIJN (357 MA 6.35 Havenconcert; 2.35 Gramofoonfoonmuziek: 850 Concert: 11.10 Dansmuziek. HAMBURG (332 M.) II.50 Strijkkwartet: 850 Gevarieerd programma. KEULEN (436 M.) 12.20 Harmonie-orkest: 11.00 Dansmuziek. DAVENTRY (1500 MA 1250 Concert: 2.50 Kwintet: 6.05 Zang: 7.50 Vloolreci- tal: 955 De Rand van Z. M. Grenadier Guards, o.l.v. CapL G. Miller PARIJS (Poste Parisien) (313 M.) 10.45 Gramofoonmuziek: 1.10 Idem: 7.55 Idem. PARIJS RADIO (1848 M.) 750 Gramofoonmuziek: 11.50 Orgelconcert: 1.20 Po pulair concert; 850 Concert. MILAAN (389 M.) 455 Gramofoonmuziek: 6.35 Idem: 9.05 Opera. ROME (530 MA 4.50 Gramofoonmuziek; 550 Vocaal- en instrumentaal concert; 9.05 Opera. WEENEN (507 MA 11.40 Svmphonieconcert.; 12.50 Populair concert: 4.20 Guitaarmuziek; 7.50 Concert; 8.25 Opera-concert. WARSCHAU (1345 MA 1250 Symphonle-ork'est: 1.30 Idem: 4.20 Vroolijk pro gramma: 6.35 Concert: 7.35 Poolsche muziek: 1050 Gramofoonmuziek: 10.50 Dansmuziek. BEROMUNSTER (540 M.) 750 Morgenconcorf; 1150 Kamermuziek: 1.00 Fran sche muziek: 6.00 Populair concert; 6.55 Zang; 8.05 Opera-fragmenten. Portret-Atelier JAC. DE BOER Keizerstraat DEN HELDER ontmoeting vermeden en nu, zonder dat ze er aan konden ontsnappen, was het Cara alsof ze zich plotseling in een eenzaamheid bevonden, die de rest van de wereld geheel buitensloot. Ze strengelde zenuwachtig haar vingers in el kaar, zich angstig bewust van Coventry's slanke zwijgende gestalte naast zich en haar adem stokte even in haar keel bij de gedachte aan alles, dat eens hun levens te zamen verbonden had en waar van nu alleen een onuitsprekelijke bitterheid cn verachting overbleven. De stilte scheen zich om haar heen te sluiten als een kleed, dat haar verstikte. Ze voelde, dat ze dit geen minuut langer kan verdragen. „Ik had nauwelijks verwacht, je hier vanavond te zien zei ze ten slotte, terwijl de gewone zacht heid van haar stem verscherpt werd door de in spanning, die het haar kostte te spreken. „Neen. Diners zijn niets voor mij", antwoordde Eliot kortaf. „Maar nu ik zoo dwaas was geweest te zeggen, dat ik zou komen, houd ik ook mijn woord. Ilij keek naar haar, terwijl hij sprak en ze bloosde even onder zijn onderzoekenden blik. Zijn laatste woorden wondden haar, als een pijl uit het verleden, hoewel het moeilijk was uit zijn ondoor grondelijk gelaat op te maken of hij werkelijk be doeld had er een diepere beteekenis aan te geven. Cara voelde, dat ze dat moest weten wat het ook zou kosten, ze moest het weten. „Is dat bedoeld* als een protest?" vroeg ze met een luchtige onverschilligheid, die ze op dat oogen- blik heelemaai niet voelde. „Moet ik dat opvatten als een berisping?" Misschien raakte de lichte onbevangenheid van haar manier van doen een snaar aan, die lang niet meer geklonken had. wekte zij een echo uit het verleden, want zijn gelaat versomberde. „Je kunt dat zoo opvatten als je wilt", zei hij kortaf. Ze zweeg. In die korte vraag en het antwoord had ze openlijk om vergiffenis gevraagd en had haar vonnis gehoord, hetzelfde vonnis dat jaren geleden tegen haar uitgesproken was. Ze had het nooit voor mogelijk gehouden, dat Eliot zou leeren weer van haar to gaan houden. Ze kende hem te goed om tc kunnen gelooven, dat hij genoeg liefde zou over heb ben om te geven aan de vrouw, die hem van het beste beroofd bad, zijn vertrouwen had geschokt, zijn vroegere idealen had vernietigd. Ook had ze tot aiep in zijn ziel gekeken op den dag, dat Ann als dood was binnengedragen en ze wist, dat op de bouwvallen van de oude liefde een nieuwe op groeide. Maar diep In zich had ze gehoopt, dat Eliots wil de bitterheid tegenover haar wel minder geworden zou zijn in verloop van tijd Zo wist nu, dat ze te vergeefs gehoopt had. Hij was even genadeloos als hij licn dag geweest was, tien jaar geleden, toen hij was MAANDAG 6 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 MA V.A.R.A.r 8.00 Gramofoonmuziek: V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding: V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door Jan Lemaire; 10.35 Trio Guaroni: 11.00 Gramofoon muziek; 11.10 Trio: 11.45 Voordracht door Jan Le maire; 12.00 F.ddv Wnlis en ziin ensemble: 12.45 Gramofoonmuzike: 1.00 Eddy Walis en ziin ensem ble; 12.45 Gramofoonmuziek: 1.00 Ensemble: 1.45 Verzorging zender: 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Voor de vrouwen: 3.00 Gramofoonmuziek: 4.00 Voor de kinderen: 4.30 „Tosea", opera in 3 bedrijven: 6.30 Muzikaal babbeltje: 7.15 Gramofoonmuziek: 7.40 Neerlands Natuur. „Texel". Causerie door den beer Porticlie: 8.00 Herhaling S.O.S.-berichten: 8.03 Ka mermuziek; 9.00 Vaz Dias: 9.15 VARA-Orkest: 9.45 VARA-tooncel; 10.00 Orkest: 10.45 Gramofoonmuziek. HUIZEN (301.5 MA N.C.R.V.; 8.00 Schriftlezing: 8.15 Morgenconcert; 10.30 Morgendienst: 11.00 Lezen van Chr. lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Politieberichten: 12.15 Gramofoonmuziek: 12.30 Orgelconcert door Jan Zwart: 2.00 Het Arnhemsoh Instrumentaal A.O.V.- Trio: 255 Beantwoording van vragen over kamer planten: 3.15 Vervolg concert: 3.45 Verzorging zen der: 4.00 Bijbellezing; 5.00 Friesch uurtje: 6.00 Gra mofoonmuziek: 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramo foonmuziek: 7.30 Declamatie: 8.00 Uurtie van veel gevraagde gramofoonmuziek: 9.00 Boekbespreking: 0.30 Het Waleson-kwnrtet: 10.00 Vaz Dias: 10.10 Gramofoonmuziek: 1050 Kwartet: 11.00 Gramofoon muziek: 11.30 Sluiting. LUXEMBURG (1304 MA 7.00 Gevarieerd concert: 7.20 Itallnansch concert; 8.20 Zang: 9.00 Orgelconcert: 10.10 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) 12.15 Orkest: 655 Omroeporkest: 7.35 Gramofoonmu ziek: 855 Concert: 850 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (322 M.) 1.30 Orkest: 5.20 Vlaamsch concert: 8.20 Omroep- orkets; 9.20 Idem: 10.30 Gramofoonmuziek. KALUNDBORG (1281 MA 3.50 Omroeporkest: 8.50 Opera-fragmenten; 10.30 Omroeporkest; 1155 Dansmuziek. BERLIJN (357 M.) 5.30 Gevarieerd programma; 10.20 Volksmuziek: 11.10 Vroolijke muziek; 1250 Dansmuziek. KEULEN (458 MA 12.20 Middagconcert; 450 Concert; 11.05 Dansmuziek DAVENTRY (1500 MA 12.20 Orgelconcert 1.05 Gramofoonmuziek: 2.50 ld.: 3.20 Orkest: 5.35 Dansmuziek; 6.50 Concert; 9.45 dem; 11.05 Dansmuziek. PARUS (Potte Paritten) (313 MA 7.10 Gramofoonmuziek: 7.55 Idem; 8.30 Operette muziek; 10.10 Jazzmuziek. PARIJS-RADIO (1648 MA 12.20 Concert; 4.50 Pianorecital; 9.05 Wagner-concert 10.50 Dansmuziek. MILAAN (389 M.) 550 Dansmuziek; 9.05 Populair concert; 10.20 'Ka mermuziek. ROME (421 MA 5.20 Concert; 9.05 Gevarieerd programma; 10.35 Kwartet. WEENEN (507 MA 5.00 Solisfenconcert: 6.20 Orkestconcert: 7.45 Piano recital; 8.35 Koor. WARSCHAU (1345 M.) 8.30 Poolsche muziek: 950 Idem; 10.35 Concert. BEROMUNSTER (540 MA 4.20 Omroeporkest: 510 Gramofoonmuziek: 5.20 ld.: 755 Gramofoonmuziek: 8.10 Joh. Strauss-concert; 950 Symphonieconcert. weggegaan en haar alleen had gelaten in den ouden Italiaanschen tuin, waar de zon scheen en de geur der bloemen spotte met de wanhoop in haar hart. „Dus heb je me nog niet vergeven?" zei ze ten slotte aarzelend. Hij keek haar aan. „Is het niet een beetje vreemd dat te vragen? Je doodde alles in mijn leven dat belangrijk was, ver nietigde mijn kansen op geluk voor eens cn voor altijd Neen, ik geloof niet, dat ik je vergeven heb. Ik heb mijn best gedaan je te vergeten." Hij wachtte even en voegde er toen met een kort iro nisch lachje aan toe: „Het was een dwaze streek van het noodlot om ons weer in eikaars buurt te brengen." „Maar dat wist ik niet", zei Cara haastig. „Dat weet je toch, nietwaar? Ik had er geen idee van dat jij hier woonde, toen ik de Priory kocht. Zelfs toen ik later hoorde, dat een Mr. Coventry Hcronsmere bezat, dacht ik absoluut niet, dat jij" het kon zijn. Weet je, men vertelde mij, dat hij erg rijk was „En de Coventry, dien jij kende, was arm!" Het sneed als een zwaard en Cara kromp ineen onder den bitteren hoon van deze woorden. „Je bent erg hard", zei ze met bevende en on- yaste stem. .„Laten we er niet meer over praten", antwoordde hij onverschillig. „Ik heb geen bijzondere redenen, om anders te zijn. Het verleden is dood en ik wil het niet meer laten herleven." „Sterft het verleden ooit?" vroeg ze met iets wan hopigs in haar stem. „Dat geloof ik niet." Hij keek haar nieuwsgierig aan, naar het mooie gelaat, een beetje vermoeid en verdrietig, met de droevige oogen en die vreemde, geduldige lün om den mond. „Wat bedoel je?" vroeg hij scherp. „Men boet voor zijn schuld, Eliot". Hij haalde zijn schouders op. „O ja, men doet boete Maar in dit bijzondere ge val was ik degene, die de schuld betaalde, en jij de gene, die er voordeel van trok." „Dan heb je het mis!" riep ze uit op zachtcn, hartstochtelijken toon. die hem. in weerwil van zich zelf, vreemd ontroerde. „Als jij al boette, ik boette ook, iederen dag van mijn leven. O, ik werd er voor gestraft zei ze met een lachje, dat meer smart inhield dan tranen gedaan zouden hebben. „De volle maat, en meer dan dat". Hij keek haar aan met zijn somberen blik. „Ik geloof, dat ik je niet begrijp", zei hij lang zaam. „Niet?" Met een vlugge beweging schoof ze den tu len mouw op, die haar arm bedekte, en ontblootte het leelijke, felle litteeken, dat over de blanke huid liep. „Dat dat Hij brak af en zweeg ontroerd, met zijn oogen op het litteeken. dat zoo onmisken baar dat van een brandwond was. DINSDAG 7 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 MA A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek: 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Gramofoonmuziek: 1050 Causerie: 10.50 Gramofoonmuziek: 11.00 Orgelconcert door Frans Hasselaar; 12.00 Lunchconcert door de „Minstreels" 2.15 Gramofoonmuziek: 2.30 Pianorecital; 3.00 Om roeporkest; 4.00 Overschakeling zender: 4.15 Gramo foonmuziek; 4.30 Radio-kinderkoorzang; 5.00 Verha len voor kleinere kinderen: 5.30 Cabaret-Dancing „Palermo", Scheveningen; 6.00 Populair concert: 6.30 Boekbespreking: 7.00 Uitzending van het tweede bedrijf van Wagner's „Siegfried". uit het Festspiel- haus te Bayreuth: 8.05 Vaz Dias: 8.10 Maria Roland, jodel cn haar instrumentaal kwartet; 9.30 Omroep orkest: 10.05 Gramofoonmuziek: 10.20 Concert; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Dansmuziek, HUIZEN (301.5 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek: 1050 Muziekuitzcnding voor fabrieken: 11.00 Gra mofoonmuzick: 11.30 Godsdienstig halfuurtje: 12.00 Politieberichten: 12.15 Hongaarsch orkest; 1.45 Ver zorging zender: 2.00 Vrouwenuurtie: 3.00 Opening van het ziekontriduum in de Sacramentskerk tc Preda; 4.00 Het Trio „Cachet": 4.30 Gramofoonmu ziek: 5.00 Trio „Cachet": 5.30 Gramofoonmuziek: 6.00 Causerie: 6.15 De K R.O. boys: 7.00 Politiebe richten: 7.15 Voordracht: 7.45 Middonstandskwar- tiertje: 8.00 De K.R.O.-bovs: 8.30 Vaz Dias; 8.35 Gra mofoonmuziek: 8.45 De K R.O.-bovs: 9.15 Voordracht 9.30 Gramofoonmuziek: 1030 Vaz Dias: 10.35 Gramo foonmuziek; 11.00 Idem; 12.00 Sluiting. LUXEMBURG (1304 M.) 7.00 Gevarieerd concert; 7.20 Idem; 7.35 Accordeon recital: 8.20 Gevarieerd concert; 9.00 Znngrecital: 955 Symphonisch concert; 10.15 Dansmuziek. BRUSSEL (484 MA 1.30 Orkest: 6.20 Idem: 6.50 Hobo-recital: 8.50 Con cert: 10.05 Zangrecital: 1050 Gram.-muziek. Wielrennen. Een uitstekend openingsprogr^mma. Aanstaanden Zondag 5 Augustus opent de Alk- maarsche Wielerbaan voor het eerst haar poorten. Voor de allereerste keer zal het dus niet meer noo- dig zijn, om naar Amsterdam tc gaan, om een goed wielerprogramma mee te maken. Wij blijven voor taan dichter bij huis en trekken naar het Alkmaar- sche Sportpark, waar te midden van bosschages rus tig en gezellig de Alkmnnrsche Wielerbaan ligt, een 1662/3 M. lange baan, opgebouwd uit hout door knappe werklieden onder architectuur van iemand, die weet, welke eischen er aan een goede en snelle wielerbaan kunnen worden gesteld. De directie der baan heeft in de afgeloopen twee maanden met der daad getoond, dat ze ijverig en voortvarend is. Het is haar dan ook gelukt, om een uitstekend openingsprogramma in elkaar te zetten, een programma, dat. buitengewoon aantrekkelijk mag heeten, mede dank zij de variatie, welke er ingebracht is. Voor de pauze krijgen wij sprintwedstrijden voor amateurs over 500 Meter (3 ronden) aan welke wed strijden acht renners zullen deelnemen. Er worden vier series van twee verreden, twee halve beslissin gen en een finale. Daarna volgt een wedstrijd over 10 K.M. (60 baan- ronden) voor professionals en onafhankclijken. Het lijstje van deelnemers telt 10 namen en daaronder izijn zeer bekenden. Wij noemen slechts de Belgen Degraeve en v. Buggcnhout en verder de Limbur gers J. en W. Vroomen. Zij zullen een heftigen strijd voeren om de overwinning, doch renners als Lorrié, v. Rossum e.a. zullen echter niets cadeau geven. Daarna volgt een wedstrijd voor nieuwelingen over 5 K.M., waaraan negen renners deelnemen. Hier starten o.a. de Alkmaarder Jan Groot en verder Steen uit Noordscharwoude, Kuiper uit Julianadorp een drietal Zaandammers, enz. Zeer interessant kan de inhaalwedstrijd worden voor beroepsrijders tusschen Meuleman (België) en Vluggen (Nederland). Dergelijke wedstrijden zijn altijd vol spanning en ongetwijfeld wordt dit een apart nummertje, dat naar meer smaakt. Tenslotte is er dan nog een afvalwedstriid voor amateurs met 10 deelnemers. Na iedere 3 ronden valt de laatste renner af, zoodat hier niet alleen de snelheid, doch ook het positiekiezen oen belang rijke plaats inneemt. Na de pauze komt dan het eroote slotnummer: een koppel wedstrijd over 60 K.M. (360 baanronden). „Dit is het symbool van mijn huwelijksleven", zei ze met vreemde, gedwongen kalmte. Ze trok haar mouw weer over haar arm. „Heb je er nooit van ge hoord? Dene dronk dat was geen geheim. Hij was soms krankzinnig." „En mishandelde hij je?" „Wanneer hem dat amuseerde. Hij had een passie voor wreedzijn. Ik had dat nooit geweten, tot ik hem trouwde. Ik hoorde later, dat hij als kind al zoo was. Hij hield er van te kwellen." Ze hield even op en voegde er toen aan toe met een eenvoud die ont roerde: „Dus je ziet, dat ik gestraft werd." „Ik was op reis. Ik heb dat nooit geweten" zei Eliot, als ter vergoelijking van iets, waarvan hij zich inwendig beschuldigde. „Ik heb dat nooit geweten," herhaalde hij berouwvol. „Mijn God!" riep hij uit met een plotselinge, onderdrukte hevigheid, die des te in tenser was. doordat hij probeerde haar te onderdruk ken. „Als ik dat geweten had, zou ik de vrouw, waar van ik eens gehouden heb, verlost hebben van zoo'n vernedering!" Het woord „eens", zoo achteloos uitgesproken, zon der opzet, wondde haar wreeder dan een van zijn scherpe en bittere gezegden had kunnen doen. Het plaatste haar definitief buiten zijn leven, verbande haar naar een verleden, dat dood en voorbij was. deed haar beter dan iets anders had kunnen doen beseffen, dat wat Eliot betrof, zij niet langer meetelde in zijn leven. „De vrouw, waarvan ik eens gehouden heb" Cara vouwde haar handen en slikte een uitroep van pijn weg. Een oogenblik voelde ze zich ziek van ver driet, alsof iemand een mes in een open wond had gestoken. Toen herwon ze met groote krachtsinspan ning haar zelfbcheersching. „Dank je wel", zei ze vriendelijk. „Maar niemand zou me hebben kunnen helpen. Jij het laatst van al len, zelfs als je in Engeland was geweest." Ze zwegen een oogenblik. Eliot keek uit over het door de maan beschenen water en in het zilveren licht, dat den nacht bijna even helder maakte als de dag. kon Cara de scherpe groeven zien. die de jaren in zijn gelaat gegrift hadden, de streng gesloten lippen en de vermoeidheid die in zijn oogen lag. Half bedeesd legde ze haar hand op ziin arm. „Ik wou, dat ik je geluk kon geven." zei ze haperend. Hij draaide zich om en keek haar aan en nu was er geen medelijden in ziin blik, alleen die hardheid als van graniet, die zo maar al te goed kende. „Ongelukkig is dat buiten ie macht." zei hii koel. „Je was alleen in staat het te vernietigen." Hij keek naar haar hand op ziin mouw en ze trok deze haastig weg. Maar ze hield aan met een plotselinge kracht, die voortkwam uit haar verlan gen, weer goed te maken wat ze misdaan had cn trotseerde zijn hn ishoid. „F.n Ann." zei ze eenvoudig. Zc was verrast, dat hfct zoo weinig pijn deed, het BRUSSEL (322 MA 12.20 Orltest: 6.50 Populair concert: 8.20 Omroepor kest; 9.20 Vervolg concert: 1050 Gram.muziek. KALUNDBORG (1281 M.) 3.00 Zangrecital; 3.20 Orkest; 1155 Idem. BERLIJN (357 M.) 4.20 Concert; 11.15 Idem. HAMBURG (322 M.) 11.10 Muziek van Strauss: 12.35 Omroeporkest: 1U20 Idem. KEULEN (450 MA 5.50 Gramofoonmuziek: 12.20 Middagconcert: 450 Concert. DAVENTRY (1500 M.) 1.20 Orgelrecital: 2.05 Orkest; 6.50 Idem; 10.25 Dans muziek: 12.05 Idem. PARIJS (Poste Parislen) (313 M.) 7.10 Gramofoonmuzick: 7.55 Chansons; 9.15 Kamer muziek; 10.00 Dansmuziek. PARIJS-RADIO (1648 M.) 750 Gramofoonmuziek; 850 Idem: 12 20 Orkest: 10.50 Dansmuziek. MILAAN (369 M.) 5.30 Gramofoonmuziek: 6.20 Idem; 9.05 Concert: ROME (421 M.) 5.35 Populair concert: 9.05 Concert: 10.35 Dansmu ziek. WEENEN (507 MA 4.35 Pianorecital: 5.00 Populaire gramofoonmuziek; 6.10 Zangvoordracht: 9.10 Orkestconcert: 9.55 Ka mermuziek; 10.35 Dansmuziek. WARSCHAU (1345 M.) 6.45 Concert: 11.00 Dansmuziek. BEROMUNSTER (540 M.) 6.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Idem: 8.20Omroeporkest 9.20 Opera-uitzending. Zeven koppels, waaronder er zijn, die in Zesdaag- schen hebben meegereden, zullen het publiek laten zien. wat koppelriiden is. Er ziin 6 klassementen, die natuurlijk volop strijd zullen geven, maar daar naast mag men lange jachtpartiicn verwachten. Een ronde voorsprong beteekent immers zooveel! Inderdaad, deze koppelwedstriid zal het publiek in extase brengen, deze koppelwedstriid zal op een baan als de Alkmaarsche harde en spannende kam pen geven. Wie zullen er winnen? Het Belgische koppel De graeve—Meuleman? Of van Brnggenhout—Vlug gen? Of de gebroeders Vroomen? Of een andere koppel? Zondagmiddag zullen wij het zien. Zondagmiddag zal Alkmaar het „spektakel" in de kuip met eigen oogen meemaken. Tenslotte toch in de val geloopen. Aan de Belgische grens zijn eenige botersmokke- laars nae en verwoedde jacht, in de val geloopen, ondanks hun listige pogingen om aan de douane te ontkomen. Op drie posten waren douanen opgesteld, om een verdachte auto, die aan de Belgische grens was ge signaleerd op te wachten. Plotseling zag een post, die was opgesteld achter hotel „De Golf" onder Nieuwkerk de auto naderen De chauffeur weigerde te stoppen, waarop de kom miezen de auto met hun revolvers beschoten. De auto reed door, over den weg die door den speeltuin loopt, waarvan de barricaden door voorrijders van de auto waren verwijderd. In razende vaart reed de auto vervolgens over den zandweg, die de Golf met den Rijksweg Goirle grens verbindt om daar aangekomen in de richting Goirle te draaien. Daar bemerkten echter de twee inzitten den, dat op den Rijksweg nog een post kommiezen stond met de karabijn gewapend. Dezen hadden de auto bespeurd en zagen ook, dat ze op den zandweg door andere ambtenaren op de fiets gevolgd werd, die nog een paar waarschuwingsschoten in de lucht los ten. Toen de chauffeur bemerkte, dathij ingesloten was, sprongen beide smokkelaars uit den wagen, om op de vlucht te slaan. Van ontkomen was echter geen sprake. Beiden werden gearresteerd. De auto was intusschcn zonder bestuurder doorgereden en kwam in een diepe sloot terecht. Bij onderzoek bleek de auto 180 Kg. Belgische margarine tc bevatten. De auto werd in beslae genomen, egen den be stuurder S. werden voor dit feit niet minder dan 5 processen-verbaal opgemaakt. onder woorden te brengen: het feit, dat hij van een andere vrouw hield. Maar ze had, sinds den dag dat ze voor het eerst had beseft, dat hii om Ann gaf. zichzelf opgevoed tot een zekere stoïciinsche berusting. Ze erkende dat ze haar eigen recht op liefde had verspeeld door met Dene Hilvard te trouwen, omdat hij meer van het goede der aarde had dan de man, aan wien ze haar hart gegeven had, en zo was niet ialoersch op Ann. ze benijdde alleen, een beetje verdrietig, het meisie, waarvoor de liefde van Eliot Coventry den hemel op aarde zou scheppen, dien zij zelf verworpen had. „En Ann." herhaalde ze. Voor een oogenblik leek Eliots gelaat ontroerd, het vertrok in een hevige pijn. „Ja," zei hij ruw, „en Ann. En door jou kan ik' niet in haar gelooven." Het was als een beschuldiging vlak in haar ge zicht. Ze week terug, alsof hii haar geslagen had. Dus hij hield van Ann. En door wat zii gedaan had, door haar zonde van tien jaar geleden wilde hij Ann niet vertrouwen, wilde hii eeen enkele vrouw vertrouwen. ...Te maakt het me erg moeilijk, mijn schuld af te doen." zei hij stamelend. Toen voegde ze er drin gend aan toe: „Beoordeel Ann niet naar mii. Eliot. Ze is anders het soort vrouw, dat God bedoel de. Als je van haar houdt, moet ie haar niet laten boeten voor wat ik gedaan heb." De uitdrukking vqn zijn gelaat veranderde een beetje. Er kwam een nieuw licht in ziin oogen. alsof hij de dingen van een nieuw standpunt be keek. Maar hij antwoordde niet en vóór Cara weer kon spreken hoorde ze Robins vroolijke stem. „We hebben ons robbertic gespeeld." riep hii. ter wijl hij naar hen toe kwam. „Wilden jullie nu ook' komen?" Toen zweeg hij, onzeker, daar geen van beiden antwoordde, en keek verlegen van de een naar den ander, zich er vaag van bewust, dat ziin aanwezig heid niet gewenscht was. Cara. als vrouw, was de eerste die zich herstelde. „Ja, natuurlijk zullen we komen." zei ze snel. „Maar ik heb zoo lang niet kaart gespeeld, dat ik er zeker van ben. dat degeen die mij tot partner krijgt blij zal zijn, dat miss Caroline den inzet heeft benaald op een penny de honderd." Het gemak waarmee zij sprak stelde Robin ge heel gerust. „Doe je mee. Coventry?" vroeg hii. terwijl ze met hun drieën naar de rest van het gezelschap gingen. „Ik zal meedoen en een kans wagen," ant woordde Eliot. Cara keek snel naar hem. Er was een ernstig glimlachje om ziin mond alsof de woorden voor hem een andere en diepere, beteekenis hadden, dan alleen maar een antwoord op Robins vraag. t Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 15