Noodlottige
treinbotsing te Amsterdam
Dinsdag 7 Augustus 1934.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9529
Stoomtrein op een
Dieseltrein ge-
loopen
Twaalf gewonden
Na het ongeval.
Hl .111
De DuiUche rijkspresjdcot Paul voa Bindeabwfl. op zijn doodsbed
DE TOL AAN HET VERKEER.
Noodlottige autobotsing.
Omwonenden hoorden een harde
klap en daarna een hevig ge
gil. Van den Dieseltrein de
wand van de voorste helft
totaal weggeschenrd.
Gewonden bekneld tas-
schen de in elkaar ge
schoven deelen van
den wagon.
Zondagmorgen zt|n bil het Weesperpoortsta-
tlon te Amsterdam, vóór de Blasinsstraat een
vertrekkende Dieseltrein naar Utrecht een een
stoomtrein, komende van het Centraal Sta
tion, met elkaar in botsing gekomen.
Omwonenden hoorden om even over hali
tien het gelnid of er op ijzer hard werd gesla
gen en dadelijk daarop een hevig gegil. Men
zag dat twee treinen op elkaar gebotst waren
en dat van den voorsten wagen van een Die
seltrein, die uit de richting van het Weesper-
poortstation kwam, de linkerzijwand van de
voorste helft totaal was weggescheurd.
In dat gedeelte van den wagen waren de rei
zigers als kegels door elkaar geworpen. Een
aantal van hen kon zich niet bewegen, omdat
zij bekneld geraakt waren tusschen de in el
kaar geschoven deelen van den wegen. Ande
ren die beproefden door de deur weg te ko
men, werden daarin verhinderd omdat deze
klem zat en niet bewogen kon worden. Men
vreesde aanvankelijk, dat er behalve ernstig
gewonden ook dooden te betreuren zouden
zijn.
Vanaf het Weesperpoortstation, waar men
het ongeluk zag gebeuren, is dadelijk de Ge
neeskundige Dienst en de brandweer gewaar
schuwd. Inmiddels hadden de niet gewonden
een goed heenkomen gezocht uit den openge-
scheurden wagen.
Nauwelijks vijf minuten na de botsing wa
ren brandweer en Geneeskundige dienst ter
plaatse. Dadelijk werd begonnen met de licht
gewonden uit den wagen te halen, waarbij ook
het publiek, dat van alle kanten kwam, mee
hielp.
Geen dooden De meesten gewonden
hadden gebroken beenen.
Toen ecnigszins een overzicht van den toestand was
verkregen, kon geconstateerd worden, dat er geen
dooden waren. Eenige reizigers lagen op den vloer
van den wagen, terwijl een viertal beklemd zat. De
gewonden werden door den Geneeskundigen Dienst
naar ziekenhuizen vervoerd, hoofdzakelijk naar het
O. L. V. Gasthuis, omdat dit het dichtst in de nabij
heid lag.
Van de \ier reizigers, die beklemd zaten, waren
twee spoedig bevrijd, ook zij werden overgebracht
naar een ziekenhuis. Met de twee laat sten had men
meer moeite, om de beenen, die beklemd zaten, vrij te
krijgen. De oorzaak daarvan was. dat de Diesel-wagen
hoofdzakelijk bestaat uit aluminium-staal en dit me
taal was omgebogen en had de reizigers vastgeklemd.
Na ongeveer een uur werken was ook de laatste man
bevrijd. De aanrijdende trein had men daarvoor
eenige decimeters achteruit moeten zetten, want de
buffer van den tender van de locomotief stond tegen
het in elkaar gedrukte alluminium. Door den buffer
weg te nemen werd het mogelijk het aluminium te
buigen en kon de man worden bevrijd. Het was de
heer Rijff, Haarlemmerweg 161; hij had een gecom
pliceerde onderbeenfractuur. Zijn dochter mej. M.
Rijff, die ook beklemd bad gezeten, had een boven
beenfractuur. Ook werd mevr. Rijff-Koenders, evenals
de beide hovengenoemden naar het Onze Lieve Vrou
wengasthuis gebracht. Zij had verwondingen aan den
enkel, doch behoefde niet te worden opgenomen. Ern
stig was ook de heer W. R. Kever, Marnixkade 163,
die een hersenschudding had, benevens verwondingen
in het gelaat. Nog werden naar het O. L. V. gasthuis
vervoerd de heer C. Kales, Stadionstraat 31, met een
enkelfractuur, mevrouw StrengersGesier met een
groote kniewond en wonden in het gelaat; naar het
Binnengasthuis werd gebracht Ds. S. Riemers uit Bus
stim, met een gebroken onderbeen. Deze predikant
was op weg naar Utrecht voor het vervullen van een
dienst. Naar het Ncd. Israëlitisch ziekenhuis werd
gebracht de heer G. Polak, Zuider Amstellaan 14, met
een onderbeenfractuur. Verder werden ook naar het
ziekenhuis overgebracht, om daar verbonden, maar
niet opgenomen, de heer J. Veerkamp, Mesdagstraat
22, met een hoofdwonde en een snijwond aan den rech
terhand. mej. los. van Ginkel. Rivierlaan 42 met een
wonde aan (jen linkerarm, de heer H. Liercns, die een
lichte kneuzing aan de borst had en de 5-jarige S. van
der Voren met wonden aan arm en been.
De oorzaak.
De botsing van de twee treinen had plaats vóór
de Blasiustraat. De tijd van vertrek van den Diesel
trein naar Utrecht was 9.35 uur. Op dienzelfden tijd
Hierboven een foto van den zwaar beschadigden
Dieseltrein.
behoort de stoomtrein van het Centraalstation aan
het Weesperpoortstation aan te komen. De Diesel
trein vertrekt van het eerste perron en de stoomtrein
komt aan op het tweede perron. Nu wordt gewoon
lijk gewacht tot de stoomtrein binnen is. Zondag
morgen is dit niet gebeurd. Om 9.35 uur werd het
vertreksein gegeven. De trein moet dan even buiten
het station over wissels naar den rechterkant van de
haan. Noch de chef, die het vertreksein heeft gege
ven, noch de wagenbestuurder van den Dieseltrein
schijnen gezien te hebben, dat het signaal vóór den
wissel op onveilig stond. Door dit onveilig signaal is
doord en vertrekkenden trein heengereden. Juist bij
het bereiken van den wissel, kwam toen van de te
genovergestelde richting de stoomtrein. Deze had een
beperkt uitzicht, omdat hij uit den bocht kwam van
de baan, die langs de Vrolikstraat loopt. De locomo
tief stond achteruit voor den trein, dus met den ten
der voor. Toen de machinist den Dieseltrein zag, was
een botsing onvermijdelijk. De linkervoorkant van
den tender kwam juist achter het stuurhuis tegen
den eersten derdeklas-wagon van den Dieseltrein en
scheurde den linkerzijkant van dezen wagen geheel
open. De wand werd als het ware opengebroken,
terwijl de ruiten aan gruis werden geslagen. Hier
door werden alle banken, die aan dien kant in den
wagen stonden, van hun plaats gerukt en tegen el
kaar opgedrongen. Vandaar, dat reizigers beklemd
geraakten en anderen door het naar alle kanten
wegspattende glas werden gewond Aan de deugde
lijkheid van den Dieselwagen is het zeker te dan
ken. dat het aantal ongelukken niet veel grooter is
geweest.
Door de taaiheid van het metaal bleef het dak van
den wagen intact en bleef de geheele wagon op het
onderstel staan. Wanneer de tender op dezelfde
wijze een houten wagen had getroffen, zou deze zeker
geheel versplinterd zijn.
Het spoorwegverkeer heeft door dit ongeluk be
trekkelijk weinig stagnatie ondervonden.
Het onderzoek.
Zoowel door de Justitie, als door de spoorweg-
autorteiten wordt naar do oorzaak van het onge
luk bij het Weesperpoortstation een onderzoek inge
steld. Het onderzoek is nog niet teneinde.
Het is evenwel gebleken, dat niet onomstootelljk
vast staat, dat de dienstdoende chef het sein tot
vertrek zou hebben gegeven.
De bestuurder van den Dieseltrein is voorloopig
geschorst
In den loop van den dag waren de directeuren van
de Nederlandsche Spoorwegen, de heeren Van Dijk
en Van Manen met eenige hoofdingenieurs op het
Weesperpoort-emplacement aanwezig.
De Geneeskundige Dienst.
De Geneeskundige Dienst heeft bij dit spoorweg
ongeluk prachtig werk verricht Deze dienst heeft en
kele minuten na het ongeval er per telefoon bericht
van gehad. Dadelijk werden vier autoziekenwagens
ieder met twee brancards naar de plaats des onheils
gezonden en werden de geneesheeren Schmeink en
Emmelot gewaarschuwd, en eveneens naar het ter
rein gedirigeerd, zoodat binnen een kwartier na het
ongeluk geneeskundige hulp aanwezig was. Daar
niets bekend was van den omvang van het ongeluk,
begaf ook de directeur, Dr. 11. Hegermans, zich naai
de treinramp. Inmiddels waren ook de ziekenhpizen
gewaarschuwd, zoodat daar geneeskundige hulp in
voldoende mate bij aankomst van de gewonden ge
reed was.
In den loop van Zondag werd meegedeeld, dat da
toestand van de opgenomen gewonden in de zieken
huizen in het algemeen goed was.
Zondag.
AMSTERDAM. Is er in het gewone leven
van lederen dag wel iets gruwelijkers denkbaar dan
een spoorwegongeluk?
Dank zij de tot den zoo hoog mogelijk opgevoer-
den graad van veiligheid op onze ijzeren hanen,
behooren deze rampen gelukkig tot de grootste
zeldzaamheden. Als dan toch door een technische
font of door een ernstig verzuim hei op den langen
duur bjijkhaar onafwendbare geschiedt, als een
oogenhlik de mensch geen heer en meester meer is
over de door hem opgeroepen, vaak aan het feno
menale grenzende, krachten der techniek, dan
klinkt het gebeurde ons min of meer onwezenlijk in
de noren. We zijn de technische wonderen nu een
maal als vanzelfsprekende dingen gaan beschou
wen. die lunctionneeren overeenkomstig onzen wil.
Indien er aldus onverhoopt een kink in den kabel
is gekomen, dan beseffen me maar al te goed. dat
een iets minder hoovaardige houding jegens het
door ons in technisch opzicht bereikte, beter op
haar plaats zou zijn.
Het is dit keer bij de botsing op het emplacement
van het Weesperpoortstation nog betrekkelijk goed
afgeloopen. Gelukkig bleken de eerste alarmeerende
berichten, die spraken van vele dooden. niet op
waarheid te berusten. De combinatie spoorwegonge
luk doodelijke slachtoffers, door zenuwachtige
omstanders gemaakt, is overigens wel verklaarbaar,
gewend als men nu eenmaal is aan dergelijke ram-
pen buiten onze grenzen, die helaas maar al te vaalt
menschlevens eischen.
Het is maar goed, dat de krantenman niet ingaat
op de in den volksmond ontstane geruchten, want
op dit gebied blijkt het gekste vaak niet dol ge
noeg te zijn. Als we hierover eens een boekje gingen
open doen
Toen we tegen het middaguur nog even een kiikie
gingen nemen op de plek des onheils. bleken de
laatste sporen van het ongeluk reeds geheel te zijn
verdwenen. De Dieseltrein was al weggesleept en
ook de stoomtrein was reeds vertrokken. De stalen
spoorstaven, die hier op dit groote wissel veld dooreen
gestrengeld liggen, lagen rustig te blinken in het
overdadige zonlicht van dezen machtigen zomerdag.
Zomcrsche stemming heerschte ook onder de sta
tionsoverkapping, waar de perrons het bekende
beeld vertoonden van de gezellige Zondapsdrukte en
het haastige gedoe van de gaanden en komenden,
van wie de meesten niets vermoedden van hetgeen
zich eenige uren geleden ter plaatse had afgespeeld.
Wij hebben nog even geïnformeerd, of het ongeluk
nog van invloed is geweest op het overige reizigers
verkeer. indachtig aan overeenkomstige ervaringen
op het gebied van de luchtvaart, waar bij voorkomen
de ongevallen gelukkig ook meestal ver van onze
grenzen het passagierscijfer zeer vaak een plotse
linge daling te zien geeft.
Hiervan was echter in het onderhavige geval niets
te bespeuren. De meeste reizigers waren, zooals ge
zegd onkundig van het voorgevallene en de anderen,
die het wel wisten, trokken er zich maar niet te veel
van aan en stapten goedsmoeds in de compartimen
ten van de volgende gereedstaande treinen.
Ook spraken wij nog een van de inzittenden van
den ongelukstrein. Deze heer was er gelukkig goed
afgekomen en hij vatte het geval nogal kalm op. Wat
maar het beste is in zulke omstandigheden.
Tegen één ding willen wij met nadruk waarschu
wen. Laat men niet te voorbarig zijn dit ongeluk'
klakkeloos toe tc schrijven aan den nieuwen Die
seltrein, welke meening bij zeer velen in het publiek
hedenmorgen bleek tc hebben post gevat. Want zij
is er volkomen naast. Immers het was een geheel
toevallige omstandigheid, dat hier een Dieseltrein
hij de botsing betrokken is geweest. Ware het een
gewone stoomtrein, die op dergelijke wijze zou zijn
aangereden, dan zou het ongeluk, naar ons van des
kundige zijde verzekerd werd, zeer waarschijnlijk
ernstiger gevolgen hebben gehad, omdat in dat ge
val, naar men aanneemt, een gedeelte van het trein
stel zou zijn omgeslagen.
Men mag derhalve juist van geluk spreken, dat de
Dieseltrein uit zoo stevig materiaal bestaat, dat be
stand blijkt tc zijn geweest tegen een schok, als door
de botsing veroorzaakt, waaraan het toe te schrijven
is, dat de trein niet uit de rails is geloopen en op
de wielen is blijven staan.
Voor zoover wij ons herinneren kunnen is dit do
eerste maal, dat zich op dit oude spoorwegemplace
ment een dergelijk ongeluk heeft voorgedaan. In het
belang van het onderzoo bleven de spoorboomen
voor de Ruyschstraat geruimen tijd gesloten.
De treinbotsing heeft zooals wel te hegrijpen is, in
de volkrijke huurt, waar zij plaats had, groote op
schudding veroorzaakt. Urenlang groepten dc men
schel) samen om het gebeurde te bepraten.
Twee wagens met een ontzettenden slag
op elkaar gevlogen. Een der inzitten
den levensgevaarlijk gewond.
G i 1 z e (Nr.-Br.). In den nacht van Zaterdag op
Zondag te omstreeks half twee is op den Rijksweg
Breda—Tilburg nabij het landgoed Koolhoven een
zeer ernstig auto-ongeluk gebeurd. Het was op dat
tijdstip, dat Mr. J. van Dijk, advocaat en procureur
uit Eindhoven, met zijn auto uit dc richting van Bre
da kwam en er ter plaatse rechts van den weg een
tractor met aanhangwagen naderde, voldoende ver
licht. Tegelijk kwam uit de richting van Tilburg een
personenauto met scherp licht, aangereden. Dc twee
personenauto's botsten met een ontzettenden slag
tegen elkaar, waardoor du wagen van Mr. van Dijk
geheel werd vernield. Mevrouw van Dijk was er het
ergst aan toe. Zij werd levensgevaarlijk gewond.
De schedel lag geheel open De heer Van Dijk had
ernstige snijwonden bekomen. Op advies van dokter
van Glabeek uit Rijen, die dc eerste hulp verleende,
zijn beide slachtoffers naar het ziekenhuis te Tilburg
overgebracht. De gemecnte-politie en do marechaus
see van Gilzen-Rijen maakten proces-verbaal op. De
fn de andere auto gezeten personen kwamen met
den schrik vrij.
ONGELUK MET DOODELIJKEN AFLOOP.
Dc 75-jarige H. A. van Antonussen te Rotterdam
uit de Gaesbcekstraat, is Zondagmiddag op de Briel-
sche Laan door onvoorzichtig oversteken onder een
tramwagen van lijn twee geraakt. In zorgwekkenden
toestand is de man naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel gebracht, waar hij Zondagavond is over
leden.
DOOR DEN TREIN OVERREDEN EN GEDOOD.
Zaterdagmorgen te omstreeks half twaalf is op den
spoorweg-overweg bij de gemeentelijke zwemin
richting aan den Schinkel te Amsterdam, een ern
stig ongeluk gebeurd. Ken 26-jarige ambtenaar werd
gezeten op zijn motorrijwiel, door den trein uit Aals
meer gegrepen en op slag gedood. Het stoffelijk over
schot is naar het Wilhelrninagasthuis vervoerd.
BLINDE MAN DOOR WIELRIJDER AANGEREDEN.
>y Zondagmorgen tegen 11 uur is op den Rijksstraat
weg nabij het woonwagenkamp te Heest de 63-jarige
Hartogse die blind is, door een wielrijder, zekere La
Garde, aangereden.
In ernstigen toestand is de man naar het zieken
huis te Olst vervoerd.
DOODELIJK ONGEVAL.
Auto te water gereden. De passagier
verdronken.
Veghel. Zaterdagavond om half 12 reed de heer
W. Minkels uit Mariaheide op den weg naar Den
Bosch bij de Superfosfaatfabriek van dc firma Coe-
ncn en Schoenmakers in dc Zuid Willemsvaart. De
chauffeur kon door een juist passeerenden schipper
gered worden, doch de heer Minkels, die vermoede
lijk getracht had zich zelf tc redden, verdronk.
Zijn lijk kon na ecnigen tijd opgehaald worden.
Het slachtoffer laat een vrouw en twee kinderen
achter.