Auto van de Velserpont gegleden TWEE MENSCHEN VERDRONKEN. De pont voer weg toen de auto nog half op de klep stond. KIJKEI1 is KOOPEn tij CL0ECK EINDELIJK REGEN IN AMERIKA. ONTSPORING TE HILVERSUM. MODERNE FOlO's en VERGROOTINGEN Fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN - Nieuwe Niedorp Communisten dicht bij Foetsjau. SPOORWEGRAMP IN ROEMENIE Eerste lawaaimakers bekeurd. Bandietenstukje te Nioetsjwang. Zaterdag 11 Augustus 1934. Postrekening No. 23330 SCHAGER 77ste Jaargang. No. 9532 CODIANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiSn nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. vJi. P. Trapman Co., Schagen. 16 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere rogel meer 15 cent ^"bewijsno. Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. MAN, VROUW EN TWEE JONGENS TIJDIG GERED. DOCHTER EN DIENSTBODE OMGEKOMEN. Gistermiddag is bij de Velserpont, waar het buitengewoon vol was van auto's, fietsen en voetgangers, een ontzettend ongeluk ge beurd, dat groote verwarring en ontsteltenis heeft verwekt. Een groote gesloten personen auto, bestuurd door den heer G. H. Heyne- mann, wonende Overtoom no. 10 te Amster dam, is van de volle pont in het kanaal ge stort, ten gevolge van het feit, dat de pont reeds vertrok toen de klep, waarop de auto nog gedeeltelijk stond, niot was opgehaald. Van de zes Inzittenden wisten zich vier te red den, doch de 20-jarige dochter en een Dnitsche huisgenoote konden zich niet meer uit den auto bevrijden en kwamen jammerlijk om het leven. Toen de auto op den kant was gehe- schen, is nog geruimen tijd kunstmatige ademhaling bij de slachtoffers toegepast, even wel zonder resultaat. Omtrent dit ongeluk, vernemen wij nog de vol gende bijzonderheden: Omstreeks kwart over drie kwam een auto, waar- In zich een zestal personen bevond, den steiger van de veerpont aan de Noordzijde te Velsen-Noord oprij den, terwijl de afsluitboom nog geopend was. Waar schijnlijk tengevolge van een misverstand tusschen het pontpersoneel en den bestuurder van de .toto, verkeerde deze laatste in de meening, dat er nog plaats voor den wagen op het vaartuig was. Dit scheen echter niet het geval te zijn, want qp het moment, dat de auto den pont had bereikt voer deze naar den overkant. De auto gleed daarop het water in en verdween in de diepte. Onmiddellijk schoot van allo kanten hulp toe. De bestuurder van 'de auto zag nog kans uit den wagen te springen, hoewel hij ook in het water terecht kwam. Zijn echtgenoote heeft onmiddellijk een der ruiten 7an den wagen ingeslagen, waarna zij uit de auto is ge klommen. Twee jongens van ongeveer vijftien jaar slaagden er eveneens in zich uit hun benarde po sitie te bevrijden. Zij werden weldra door omstan ders op het droge gebracht. In hotel „De Prins" heeft men den drenkelingen van droge klearen voorzien. De vrouw was tamelijk ernstig gewond is naar het Roode Kruisziekenhuis te Beverwijk overgebracht. Behalve deze vier personen bevonden zich in de auto nog twee meisjes. Toen men erin geslaagd was hen te bevrijden, bleken zij in bewus- teloozen toestand tb verkeeren. Een drietal genees- heeren was spoedig ter plaatse. Onder hun leiding is men onmidcllijk begonnen bij de beide laatstge noemde drenkelingen kunstmatige ademhaling toe te passen. Om half vijf was de wagen op den wal gebracht Het betreft hier een Amsterdamsche familie, wel ke waarschijnlijk op weg was naar de hoofdstad. Het gezin, dat in de auto was gezeten, bestond uit het echtpaar, een 15-jarige zoon en een dochter, alsmede uit het dienstmeisje en een 14-jarige logé, even !ens uit Amsterdam. De dochter en de dienstbode waren omstreeks vijf uur nog steeds bewusteloos. Het on geluk vcrwekto groote consternatie. De levensgeesten der twee meisjes ge weken. Nadat gedurende een uur kunstmatige ademhaling was toegepast, waren de levensgeesten van de twee meisjes nog steeds niet opgewekt. De doktoren kon den toen niet anders dan de dood der beide slacht offers constateeren. Een misverstand de oorzaak van het on geluk. Omtrent de toedracht van dit zoo noodlottige on geluk kunnen wij in aansluiting op het voorafgaan- do nog het volgende melden: Het ongeluk schijnt te moeten worden toegeschre ven aan een misverstand tusschen het pontperso neel en don kapitein van het vaartuig. De bestuur der van dc auto, do heer G. H. Heyneman, wonende aan den Overtoom te Amsterdam, zag, toen hij kwam aanrijden, dat de pont vol was en wilde toen wachten op de volgende. Ilij kreeg echter een wenk van boord van het schip, dat er nog wel plaats zou zijn en inderdaad zag hij, dat de verschillende voertui gen, welke zich op het vaartuig bevonden, wat op schikten teneinde ruimte te maken. Dc heer H. reed dientengevolge de pont op en juist op het oogenblik, dat de voorwielen van den wagen het vaartuig had den bereikt, zette dit laatste z.ich in beweging. De heer H. had nog de tegenwoordigheid van geest uit de auto op dc pont te springen, doch de rest van het gezelschap verdween met het voertuig de diepte in. Onmiddellijk werden van alle kanten reddings pogingen ondernomen. De garagehouder Vermeer, die vanaf den wal zag wat er geschiedde, bedacht zich geen oogenblik en sprong gQklced to water. Hij mocht het genoegen smaken mevrouw H., die reeds uit de auto geklommen was, op het droge te brengen. Zij had, doordat zij een ruit van den wagen had ka pot geslagen, en door het gat naar buiten was ge klommen, zware snijwonden opgeloopen, voorname lijk aan het onderlichaam. Hevig bloedend werd zij naar het Roode Kruis Ziekenhuis overgebracht. In den vroegen avond was haar toestand redelijk wel. Zooals gezegd zijn ook de beide jongens erin geslaagd uit den auto te komen. Zij werden spoedig opgcvischt en op den wal gebracht. Met de reddings middelen, welke zich aan boord van de veerpont bevonden, stond men vrijwel machteloos tegenover de gesloten auto, die tot negen meter diepte was ge zonken. Spoedig was de noodigc geneeskundige hulp ter plaatse. Na korten tijd verscheen ook een kraan- wagen om den verongelukten wagen, waarin zich nog twee meisjes bevonden, op te halen. Daartoe hebben drie jongelui zich te water begeven, teneinde de haak van den kraankabel aan het voertuig te bevestigen, waarin zij na groote moeite zijn geslaagd. De auto werd toen onmiddellijk naar boven gehaald. Toen de wagen half boven water uitstak kon men de heide inzitenden bevrijden, die echter geen teeken van le ven meer gaven. Het was toen inmiddels reeds half vijf geworden, en kunstmatige ademhaling mocht, zooals gemeld, niet meer baten. Een inzittende vertelt. Een der inzittende jongens, de 14-jarige K. Bruyns, die zichzelf had weten te redden, vertelde het volgen de: „Ik zat naast meneer Heynemann en de auto was nog niet heelemaal op do pont, toen deze plotseling wegvoer en de auto achteruit reed. Er werd gebruld op de pont: stop, stop!, maar het hielp niets. Meneer Heynemann nikte toen een deur open en sprong er uit, maar dat kon ik niet meer en toen ik schrok vreeselijk en schreeuwde, want wij kwamen onder water. De auto kantelde niet, maar bleef op zijn wie len op den bodem staan. Ik duwde het voorportier open, zette mij met mijn voeten af en zwom snel naar boven. Wij konden al lemaal goed zwemmen en ik dacht, dadelijk komen de anderen ook. De deur was wel achter mij dichtgesla gen, maar er waren immers nog drie portieren. Toen ik op den kant stond kwam mevr. Heynemann boven en mijn vriendje was ook door het raam, dat door zijn moeder was ingeschopt, naar buiten gekro pen en zwom naar boven. Maar toen was er zeker al zooveel water in den auto gekomen, dat de andere twee bewusteloos waren anders begrijp ik het niet, want zij konden goed zwemmen." De lgzing van den pontbeambte komt overeen met die van Karei Bruynes. Toen de heer Heymann zou oprijden en de auto nog met de achterwielen op de klep stond, ging de pont varen. De man had ge schreeuwd en in zijn ontsteltenis de auto gegrepen om haar tegen te houden, maar dat was natuurlijk niet mogelijk geweest. Ook de andere menschen hadden gegild van ont zetting, maar dc machinist in het glazen huisje op de pont hoorde het alarmgeroep pas, toen het reeds te laat was. In enkele seconden was de ramp ge beurd. D.e auto reed achteruit tegen den buffer op den wal, zweefde even, plonsde toen in het kanaal en verdween in de diepte- Een dergelijk noodlottig ongeval als thans is ge beurd, doet wel sterk de vraag naar voren komen, wanneer of er een vaste bmg of een tunnel komt, die aan deze oeververbinding voor goed een einde maakt. In een groot deel der middenwestelijke sta ten. - Thans weer het andere uiterste. - Geweldige watermassa's veroorza ken overstroomingen. New York. Wolkbreukachtige regens ont lastten zich Vrijdag boven de staten Colorado, Nebraska, Indiana en Kentucky en verlosten eindelijk een groot deel van het verdorde ge bied in het middenwesten van de sinds maan den durende gloeiende hitte en droogte. Het is echter nu weer het andere uiterste, want geweldige watermassa's veroorzaakten op vele plaatsen overstrooming. Op sommige plekken stond het water wel een meter hoog. In het gebied ten Westen van Denver, waarheen veel vacantie-uitstapjes worden gemaakt, heeft een hevige wolkbreuk zich ontlast. Twee personen zijn gedood, tenvijl er achttien ver mist worden, van wie men vreest, dat zij door het water zijn meegesleurd. Zeven vrouwen verdronken. Nader wordt uit Denver (Colorado) gemeld: Terwijl een gezelschap van zeven vrouwen op een kleine brug een door overstroomingen sterk gezwol len rivier overstak, werd de brug door den woesten stroom weggeslagen. Alle zeven vrouwen verdronken Onderzoek bij de boeren naar de voor raad levensmiddelen. Washington (V.D.) Dc regeering zal hij 500.000 boeren een onderzoek instellen, om te bepalen, hoo groot de levensmiddelenvoorraden zijn in de droge en gespaarde gebieden, hoeveel hooi en graan od beschikbaar is, waar er een teveel aan producten is en waar het voedsel schaarsch is. De bedoeling is, dat men voorraden uit de gebieden waar een overschot aan levensmiddelen is, wil trans porteeren naar de schaarschte gebieden. Rangeerende personentrein nit de rails ge- loopen. - De hoofdlijnen naar Amster dam versperd. - Aanzienlijke ver tragingen. Gisteravond om ongeveer zeven uur is bij den spoorwegovergang aan den Hooge Laarderweg te Hil versum, een rangeerende personentrein uit de rails geloopen, waardoor de hoofdlijnen naar Amsterdam versperd waren. De treinenloop ondervond hierdoor veel vertraging. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen. Te Hilversum aankomende passagiers bestemd voor Bussum, konden voor rekening van de spoorwegen per autobus hun reis vervolgen. Treinen kregen order terug te keeren. Het déraillement vond natuurlijk zijn weerslag aan het Centraalstation te Amsterdam. De treinen welke vertrokken waren in de richting van het Gooi vonden den weg versperd en kregen order terug te keeren. De locomotief werd aan het andere gedeelte van de treinen aangebracht, waarna zij weer aan het Centraalstation arriveerden. Van hier vertrokken zij over Utrecht naar Amersfoort. De treinen uit de richting van het Gooi ondervon den dezelfde vertragingen. Deze waren zeer aanzien lijk. Aan het Centraalstation wachtten velen gerui men tijd èn op hun treinen èn op bloedverwanten en hekenden, die. omstreeks dien tijd moesten aanko men. Den wachtenden werd de oorzaak van de ver traging medegedeeld. De wisselwaohter bij vergissing een ver keerde handel overgehaald. Het ongeluk is ontstaan, doordat de wisselwachter die reeds meer dan twintig dienstjaren heeft, bij ver gissing een verkeerden handel overhaalde. De trein reed met een snelheid van ongeveer 5 km., aan welk feit het te danken is, dat slechts twee wagons buiten dc rails liepen over een afstand van twintig meter. Er bevond zich niemand in den trein. Van de twee ontspoorde wagons werden eenige gegoten ijzeren stukken afgerukt, en de treeplanken werden bescha digd. Het oprulmingswerk werd onmiddellijk door een groote ploeg arbeiders ter hand genomen onder lei ding van een hoofdingenieur en eenige ingenieurs. Om kwart over acht stond een wagen weer zoo goed als op de rails, de tweede wordt opgevijzeld. Men verwachtte niet voor middernacht de lijn vrij te heb ben. van buitengewone kwaliteit Teruggeslagen uit de voorstad. Tokio. Volgens een consulair telegram wordt het gebod dat te Foetsjau niemand zich na het don ker worden op straat mag bevinden, streng toegepast wegens de nadering van communistische troepen van dc buitenwijken. De vliegtuigen der regeering hebben gister het bombardement van de opstandlingen in de provincte Foekien voortgezet. Als gevolg daarvan werden de communistische troepen tot den aftocht gedwongen en uit Peiling, een voorstad van Foetsjau terug geworpen. Tsjiang Kal Tsjek te Foetsjau. Acht landing troepen van vreemde oorlogs schepen noodig. Sjanghai: Maarschalk Tsjing Kai Tsjek Is in Foetsjau aangekomen, om het bevel over de troepen, die tegen de communisten strijden, op zich te ne men. Door middel van zijn stafofficieren heeft hij den bevelhebbers der vreemde oorlogsschepen laten we ten, dat een troepenlanding noodig is ter bescher ming van de vreemdelingen. Botsing tusschen twee benzine-treinen. - De beide treinen in vlammen opgegaan. - Vermoedelijk het heele treinperso neel den dood in de vlammen gevonden. Reuter meldt uit Boekarest: Nabij het station Recea op het traject Boekarestr— Craiova zijn heden twee benzinetransporttreinen te gen elkaar gereden. Alle wagons en de locomotie ven ontspoorden. Binnen enkele oogenblikken was de plek des on- heils wegens het wegloopen der benzine gehuld in een vlammenzee waaruit kort achter elkaar de ont ploffingen der benzinetanks te vernemen waren. Het vuur kon op een afstand van 40 kilometer worden waargenomen. Tengevolge van de groote hitte kon niemand de verongelukte treinen benaderen, zoodat het aantal slachtoffers tot dusver nog onbekend ia Men vreest, dat het geheele treinpersoneel den dood in de vlammen heeft gevondea Hedenmorgen vroeg is het station Craiova ont ruimd, daar de brand dreigde over to slaan op de stationsgebouwen. Het verkeer op dit traject, dat anders zeer druk is, moest worden gestaakt Arnhem. Naar de „Tel." verneemt, heeft de politie in de gemeente Rheden enkele malen proces verbaal opgemaakt wegens overtreding van de be palingen in het gewijzigde motor- en rijwielregle ment, waarbij o.m. 't geven van onnoodige signalen strafbaar is gesteld. Zoo is een autobestuurder be keurd, die door het geven van signalen met zijn claxon de aandacht van zijn meisje wilde trekken. Een andere automobilist, die in plaats van de deur bel te gebruiken, door zijn electrischen signaalhoorn van zijn aanwezigheid deed blijken, kreeg eveneens een bekeuring. Bedreiging om olietank in brand te ste ken. Te Moekden werd Donderdag, zoo meldt de corres pondent aldaar van de „Times" een telefonische me- dedeeling uit Nioetsjwang ontvangen, dat de tank installatie van de Standard Vacuüm aan den ande ren oever van de Liao sedert Woensdag belegerd werd en dat de politie nog aan het vechten was en gebrek had aan levensmiddelen. Tegelijkertijd kwam er een brief van het Chinee- sche personeel waarin een ander briefje zat, gctce- kend door zeven bandietenhoofden en den cisch stel lend dat er binnen 10 dagen op een eenzame plaats 10.000 dollar zou worden neergelegd met de bedrei ging dat er anders geen genade zou worden geoefend „als de installatie in brand staat en het slachten aan den gang is." Dit briefje eindigde aldus: „Wij vreezen noch de Japansche duivels, noch de gedena tionaliseerde slaven van Mandsjoekwo; pas op de olie en uw leven." SNELHEIDSRECORD VOOR VROUWEN. P a r ij s: De Fransche aviatrice Helene Boucher heeft gister het wereld-snelheidsrecord voor vrouwen gebracht op 428.223 K.M. (uursnelheid). AARDBEVING IN PANAMA. Panama: In Panama is gister een aardbeving van middelmatige heftigheid gevoeld. In de kantoor gebouwen van de Kanaalonderneming te Balboa ont stonden talrijke scheuren. Augustus, Oogstmaand

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1