Het testament van Fokker over de Melbourne-race. DE INVAL IN DEN WEENSCHEN OMROEP. REUSACHTIGE BOSCHBRAND IN PORTUGAL Drie dorpen verwoest. DUIKER DOET EEN ZELDZAME ONTDEKKING. Een toevallige ontdekking. Een vernietigend oordeel. Wat er bij den overval gebeurde. - Getalgen schetsen hun wederwaardigheden. ROGELS VLOGEN DEN RADIO-BEAMB TEN OM DE OOREN, TERWIJL ROND OM HEN DE HANDGRANATEN INSLOEGEN. In het proces tegen de opstandelingen, die het Weensche omroepgebouw van de radio zijn bin nengedrongen, werd Donderdag tegen den middag de kroongetuige Knuf, die ais Ileimwehr-soldaat voor het gebouw dienst deed, gehoord. Voor het begin zijner verklaringen vermaande de voorzitter hem, steeds te bedenken, dat van zijn verklaringen dood of leven der beklaagden afhangt. Des middags schilderden de beambten der Ravag hun wederwaardigheden gedurende de twee uren. waarin zij in het gebouw opgesloten zaten, terwijl bun de kogels om de ooren floten en van alle kan ten handgranaten dreigden, die de alarmafdeelingcn in het gebouw slingerden. Bijzonder veel indruk maakten de verklaringen van den technischen beamte, Reinhold Kaiser, die het volgende mededeelde: De schietpartij werd steeds erger. De beambte Berst 1, die later ook doodelijk gewond werd, smeekte den oproerlingen op de knieën, om vrijgelaten te worden. Hij werd later ook inderdaad naar buiten gebracht en juist op weg naar het zcndlokaal viel hij in een donkere kamer zonder ramen aan een van buiten komenden kogel ten offer. Wij probeerden om de aandacht van de politie op ons te vestigen, maar dit lukte niet. Opeens weer klonk een ontzettend gefluit. Het was de eerste hand granaat. Spoedig daarop werd het volkomen donker. Wij hoorden steeds weer handgranaten rondom ons inslaan en bemerkten een warme rook. Roode vlam men lekten op, wfj wisten, dat het gebouw brandde. Nu datfhten wij: nu komt het er niets meer op aan, liever door een kogel te sterven, dan in het vuur om te komen. Wij renden het vertrek uit. Op de gang zagen wij reeds dooden liggen. Op dit oogenblik kwamen beambten op ons af en riepen: „handen omhoog" en arresteerden ons alle maal, om later het kaf van het koren te scheiden. La ter hoorden wij, dat het hevige gevecht voortduurde. (VVij hoorden het ononderbroken knallen van pistolen. De volgende getuige is de omroeper der Ravag, Theodor Ehrenbcrger, de man, die door de opstande lingen gedwongen werd, het valsche bericht uit te spreken. Ook hij gaf een uitvoerige schildering der gebeurtenissen. Hij verklaarde, dat bij nog getracht had den brand In liet zendlokaal te blusschen, maar dat hem dit niet mogelijk was, doordat het lokaal, waar zich de water leiding bevond, reeds door machinegeweren werd be schoten. l'it het verhoor der getuigen bleek verder, dat zich bij dc opstandelingen een zekere Ccrmack had bevon den, die op handige wijze is ontkomen cn nog niet Js teruggevonden. Verschillende getuigen verklaarden, dat reeds den vorigen dag oen der deuren op geheimzinnige wijze verwijderd was. Daaruit zou blijken, dat onder het personeel der Ilavag personen geweest moeten zijn. die de plannen der opstandelingen kenden en bevor derden. Ook op andere plaatsen zooals bij den in gang, zijn den vorigen dag verdachte voorbereidselen getroffen, aldus de getuigen. Onder de bevolking een ontzettende paniek uitgebroken. Duizenden menschen dakloos. Lissabon. Drie dorpen in het Noorden van Portugal zijn door een reusachtigen boschbrand volkomen vernield. De brand, die bij het afzenden van dit bericht nog voortduurt, heeft een gebied van meer dan ze venhonderd vierkante kilometer bosch vernield. Onder de bewoners van do drie door het vuur aangetaste dorpen brak een ontzettende paniek uit. Zij grepen het eerste wat hun voor de hand kwam en vluchtten in den donkeren nacht. Of er menschenlevens te betreuren zijn, kon nog niet vastgesteld worden. Honderden brandweerlieden en hoeren pogen een vierde, door het vuur bedreigd dorp te redden. De bewoners hebben evenwel reeds alle maatre gelen getroffen, om het dorp te verlaten. Nader uit Lissabon: Do reusachtige boschbrand. welke sedert Woens- Sng in* het noordelijk gedeelte van Portugal, in de provincie Minho woedt, is in den loop van Donder dag nog in omvang toegenomen. Hoewel dc brandweren der geheele provincie, ge steund door militaire afdeelingen en tal van vrij willige helpers, onvermoeid aan de bestrijding von het vuur werken, zijn zij nog niet erin geslaagd, dc vernietiging van zevenhonderd K.M.2. boschgrond af te weren. De vlammen, welke zooals gemeld, reeds drie dorpen verwoest hebben, bedreigen thans nog een aantal andere dorpen, waar de bewoners hun huizen in allerijl moesten ruimen el© duizenden monschen ziin dakloos geworden I oor paniek aangegrepen vluchtten zij uit de be dreigde gebieden. Bij het reddingswerk zijn tot dusver drie perso nen om het leven gekomen. Standbeeld van Tsaar Peter van den bodem der Oostzee opgehaald. - In 1915 bij bet vervoer van het scheepsdek gegleden. Het is, naar „Svenska Dagbladet" meldt, dezer da gen gelukt van den bodem der zee bij het Estland- sche eiland Worms het groote ruiterstandbeeld van Peter den Grooten aan de oppervlakte te brengen, dat eens op het voornaamste plein van do hoofdstad van Letland, Riga, stond. Het standbeeld ging in den zomer van 1915 verlo ren met het groote Kngelsche stoomschip ..Serbino", dat door een Duitsche mijn tot zinken werd ge bracht en omtrent welks positie men sedert niets wist. Toen de Duitschers tijdens den wereldoorlog de toenmalige Russische Oostzeeprovincies bedreigden, besloot men in Riga alle metalen monumenten enz. te sloopen. die den vijand tot vervaardiging van oorlogsmateriaal zouden kunnen dienen. Onder deze monumenten was ook dat van Tsaar Peter, Samen met andere gedenkteekens werd het aan boord ge bracht van de „Serbino", om naar Petrograd (het vroegere Petersburg, tegenwoordig Leningrad) te worden overgebracht, doch het schip bereikte, zoo als gezegd nooit tot zijn bestemming.Er liggen uit den zelfden tijd nog heel wat andere wrakken op den bodem van de Oostzee. Al Jaren zijn verschillende bergingsexpedities be zig de min of meer kostbare ladingen aan de opper vlakte te brengen. Een dergelijke expeditie van de firma Metallum te Tallinn (Reval) bevond zich on langs bij Worms. Men vond er een wrak en besloot het te doen springen. Daar het ontstekingsapparaat evenwel weigerde, ging een duiker omlaag om een onderzoek in te stellen. Op den bodem der zee aan schouwde hij iets zeldzaams een reusachtige rui ter op een even reusachtig paard scheen in het halve licht onder water op hem af te komen. Toen de duiker van zijn eersten schrik bekomen was, ontdekte hij al spoedig wat de zaak was. Heel on verwacht had hij de lang gezochte overblijfselen van de „Serbino" gevonden. Het standbeeld van Tsaar Peter was blijkbaar bij de scheepsramp van het dek gegleden en stond overeind op den bodem. Daar het kleine bergingsvaartuig niet voor groot werk Ingericht was, moest het monument in stuk ken naar boven worden gebracht. Het is naar Tallinn vervoerd en daar zoo goed mogelijk weer in elkaar gezet De stad Riga heeft het standbeeld gekocht ver moedelijk niet om het weer op zijn pudo plek te zet ten, maar om het in haar geschiedkundig muséum een plaats te geven. Tot de lading van do „Serbino" behoorden ook de geweldige klokken van den dom van Riga. INDUSTRIE NOCH HANDELSLUCHTVAART 2R MEE GEBAAT. .„De meeste deelnemers aan zulke vluchten zijn waaghalzen, die het geld van an deren en hun eigen nek op het spel zetten." LISSABON. Een verslaggever van het Persbureau Vaz Dias heeft in het Carlton Hotel te Amsterdam een interview gehad met den heer An- thony Fokker over de Melbourne-race. Op de kernachtige wijze, dezen grooten vliegtuig bouwer eigen, formuleerde de heer Fokker zijn mee ning over deze race aldus: „De vliegtuigindustrie, noch de handels luchtvaart, is gebaat met wedstrijden, zooals die van Londen naar Melbourne. Er is maar één, die daarvan de vruchten plukt en dat is de Australische chocolade-fabrikant, die de prijzen beschikbaar stelde. De LondenMelbourne Race, aldus vervolgde de heer Fokker, interesseert mij niet bijzonder van het standpunt van den vliegtuigfabrikant en ik ben ervan overtuigd, dat de meeste andere fabrikanten deze meening deelen ondanks het feit, dat de K.L.M., met de F. XXXVI en de Dotiglas voor deze race heeft ingeschreven. Zooals bekend heeft de Nederlandseho Fokkerfabriek de F.uropeesche bonw en verkoopsrechten van dit laatste type verworven. Als vllegtuigfabrikant heb ik steeds het principe gehuldigd niet finantieel of op andere wijze aan soortgelijke stunts of recordvluchten deel te nemen. Weliswaar hebben vluchten, zooals die van Colonel Lindbcrgh en Admiraal Bvrd er toe bijgedragen het. groote publiek de oogen te openen voor de lucht vaart en zijn blijvende belangstelling daarvoor te wekken, maar overigens zijn deze prestaties van weinig direct belang, aangezien hun propagandis tische waarde niet in verhouding staat tot de daar mede verbonden onkosten en de risico's. Zes en zestig millioen kilometer, alleen al met Fokkervliegtuigen gevlogen door de F.uropeesche luchtvaartmaatschappijen, jaar in, jaar uit, met do regelmaat van een klok, zeggen meer dan het win nen van een enkelen wedstrijd. Hiermede wordt een duurzame reputatie van het product en den naam opgebouwd, het eenige waarop een gezonde en suc cesvolle luchtvaartonderneming kan worden gefun deerd. Ik ben zoo vrij te beweren, dat een luchtvaarton- Men verwacht te Berlijn na de volksstem ming een daad van verzoening in den zin van het testament van Hindenburg. - De kansen van een dergelijke verzoening met Protestan ten en Katholieken. - Herziening van het Front van den arbeid. Dc inhoud van het testament van von Hindenburg is niet zoo duidelijk geformuleerd, dat de eenvoudige man des volks, indien hij het zonder uitlegging zou lezen, onmiddellijk zou begrijpen, waar de president heen wilde, aldus de Berlijnsche corr. van de N.R.CL Dit geldt echter niet voor de eerste helft. Deze is niet anders dan een herhaling van Hindenburg'» af scheidsbrief van 1911). Hieruit blijkt inderdaad wat de veldmaarschalk vijftien jaar geleden wilde en wat zijn overtuiging was. Of nu de tweede helft eigenlijk dienen moet om te doen uitkomen, dat die overtuiging dezelfde is gebleven, dan wel Integendeel.om de wij ziging te verduidelijken, welke zij in de veranderde omstandigheden moest ondergaan, blijkt niet met volkomen ondubbelzinnigheid. Het slot, waar het eigenlijk op aan komen moest, en waar men de onverbiddelijke pointe zou verwach ten, welke alle onzekerheid omtrent de strekking van de voorafgaande inleiding zou opheffen, kan onmoge lijk worden opgevat als een bevestiging van de aan sporing van 1919, om het Duitsche keizerschap als de rots in do branding te blijven beschouwen, want zoo als uit de omringende woorden blijkt, werd daar toen uitsluitend mee bedoeld, het keizerschap, hetwelk in 1871 werd gegrondvest, 't keizerschap der Hohenzol- lerns. Evenmin wordt echter met even zooveel woor den gezegd, dat Hitier de cenige aangewezen man is om, met behoud van het kanselierschap, Hinden burg in diens hoedanigheid van rijkspresident op te volgen en dat deze oplossing thans na vijftien jaar niet alleen te verkiezen is boven de andere oplossing, welke Hindenburg voor dien tijd nog de juiste scheen, maar thans de ecnig mogelijke en gewenschte is. Dat kan men er wel uit lezen en het is ook wel de bedoeling, maar ongetwijfeld ware denkbaar, dat het met meer stelligheid gozegd ware. Dit zeggen wij niet om van hier uit een analyse van het testament te geven, doch alleen om een ver klaring aan de hand te doen van de omstandigheid, dat menigeen zich door dit testament niet ten volle bevredigd voelt en er daardoor toe komt om te ver onderstellen, dat dit laatste testament van Hinden burg een omwerking is van een vorig vroeger be staand testament, m. a. w. dat hij, voelend dat zijn einde naderde, reeds vroeger een dergelijk testament had gemaakt, hetwelk evenwel een eenigszins ande ren tekst had, dat hij daarna in veranderde om standigheden nog in leven dit testament een of meermalen een anderen vorm heeft gegeven, en dat hij daarbij ook met zijn raadslieden overleg heeft ge pleegd en dat aan dit een en ander is toe te schrij ven ri&t-teusiotte, zooals zulkabtf herzieningen en be werkingen. meer voorkomt, de formuleering als ge volg van de doorgewerkte vroegere formuleering, min der scherp zijn geworden. Natuurlijk heeft het sterk de aandacht getrokken, dat terwijl de spraakmakendo gemeente reeds lang in den zin als ook wij voor eenige weken hebben wecr- v derneming nooit een enkel vliegtuig heeft gekocht, alleen omdat het naam gemaakt had in een of an dere op zichzelf staande sensationeelc recordvlucht of wedstrijd, doch de reputatie, die menige luchtlijn heeft, is gebaseerd op de veiligheid cn dc economie der vliegtuigen en motoren, welke zij voor haar doel koos. Daarom hebben wij principieel aldus dc heer Fokker tot dusver ieder verzoek om financicelen steun of deelname aan de Melbourne-race met een Fokker- of een Douglas-vliegtuig van de hand gewe zen. „Hoe denkt U over de deelname van de K.L.M.?" vroegen wij. „De K.L.M., over wier geregelde route het grootste gedeelte van den wedstrijd zal worden gevlogen, ver keert natuurlijk in een bijzonder gunstige positie, dank zij de groote ervaring van haar personeel en baar uitmuntende grondorganisatie. Het kan natuur lijk zijn. dat de K.L.M. uit een commercieel oogmerk of om de geregelde Indië-lijn te propageeren. voor de rare heeft Ingeschreven. Misschien is het ook een prestige kwestie. Het is echter nog steeds twijfel achtig. of zij inderdaad aan den wedstrijd zal deel nemen. „Welke kans geeft 1T de Douglas?" „Technisch gesproken, mankt de Douglas een zeer goede kans met het oog op de buitengewone snelheid gegeven en welke thans ln hoofdzaak door de feiten is bevestigd, van dit testament gewag maakte, daar over aanvankelijk officieel diep stilzwijgen werd be waard, tot het eenige weken na den dood van den rijkspresident plotseling door von Papen per vliegtuig aan Hitier werd gebracht. Het plotselinge is nu een maal aan dc nat socialistische methoude eigen: men noemt dat hier „schlagartig handeln". Intusschcn is do prognose, dat de groote acclammatorische overwin ning, welke voor Zondag algemeen wordt verwacht, zal worden gevolgd door het opvolgen van de verma ning van den overleden rijkspresident om de „na tionale opleving en aaneensluiting van het volk te doen volgen door een verzoening." De „actie", thans op nieuwen gang gebracht door de verkiezingsstrijd (waarvan de eenige moeilijkheid is het zoeken naar tegenstanders, waar de strijd tegen zal moeten worden gericht) kan dan onmiddellijk overgaan in hetgeen men in zulke omstandigheden pleegd te noemen een algemeene verzoening en vre des-offensief naar binnen buiten. Of men er in zal slagen met de oppositie in do Evangelische kerk spoedig vrede te sluiten mag do vraag heeten. Immers de leidersraad van de oppo sitie heeft do z.g. broederraden aanbevolen om den eed, zooals deze door de centrale synode was gefor muleerd, niet af te leggen. De oppositioneele leiders willen wel een eed van trouw aan de regecring en het rijk, maar niet op het centrale kerkbestuur van bisschop Müller en den Führer persoonlijk. Dezer dagen heeft in dien zin de broederraad van Brandenburg en evenens die van Pruissen een dien overeenkomstig besluit genomen. De oppositie wil zich ook doen vertegenwoordigen op het a.s. wereld congres te Kopenhagen en trachten zich aldaar als de ware en eenige vertegenwoordigers van de Duitsch-Evangelische kerk te doen erkennen. Dut in verband met deze plannen de geheime staatspoli tie reeds predikanten zou hebben gearresteerd, ge lijk de United Press schijnt te hebben vermeld, schijnt niet juist te zijn. Veeleer schijnt het alleen tot verhooren te zijn gekomen. Van meer belang schijnt het nog te wezen met het katholiek gezag op beteren voet te komen, zulks met het oog op de stemming in het Saargebied, en de ka tholieke kerk kan dan ook wel met grond op con cessies hopen, wellicht ook ten aanzien van d«J katholieke actie. De verzoeningsbeweging zou zich niet tot het bin nenland beperken, zij geldt ook voor het buitenland, en dat kan van belang zijn voor de mogelijke onder handelingen ook voor oeconomische onderhandelin gen, gelijk die met Nederland binnenkort zullen moe ten worden hervat Men verwacht in sommige bui- tenlandsche milieux een groote herziening in de be zetting van de buitenlandsche gezantschappen en ambassadeposten, waarvan de benoeming van von Papen te Weenen slechts een voorlooper zou zijn ge weest. Dit geldt voor Londen, Parijs en Rome. Men neemt aan. dat ook Ribbentrop weer op den voorgrond zal komen, wat aannemelijk is. en dat is misschien de grond voor het gerucht, dat hij als ambassadeur naar Londen zal traan of zelfs, wat min der waarschijnlijk is, maar toch mogelijk is. minis ter van buitenlandsche zaken zal worden, al9 von Neurath de gezantschapspost zou aannemen. T.o.v. het buitenland blijft voorshands de kwestie van het oostelijk pact een moeilijkheid. Wat doet Warschau? Men verwacht binnenkort van die zij de een dilatorische verklaring. Wat voorts nog voor na do verkiezing wordt ver wacht is een revisie van het arbeidsfront. Dit moet noodig worden gereformeerd. Het heeft een bestuurs- toestol, grooter dan dat van alle vroegere vakver- eenigingen vrije vakvereenigingon, Hirsch-Duncker- sche vakvereeniging en christelijke vakvereenigin- gen, tezamen. Het heeft veel geld en men fluistert over verkwisten en zelfs over slecht beheer. Voor de toekomstige reorganisatie (dat gerucht loopt al lang óöHfzoudèu banden zijn aangeknoopt met vroegere vakvèfeèriigingsleiders thans min of meer bekeerd, die eenigszins dc rol zouden spelen, welke tamme olifanten wordt toebedeeld, die in dit geval voorshands echter nog wantrouwend schijnen te zijn. van dit bij uitstek commercieel vliegtuig, dat echter in geen geval een racemachine is.. Men heeft beweerd, dat de vertraging in aflevering van de Douglas voor de K.L.M. haar oorzaak vond in technische moeilijkheden. Het tegendeel is waar: de vertraging is eenvoudig te wijten aan het feit, dat dc Douglas-fabriek meer dan negentig machines van dit type in bestelling heeft, waarvan een groot aantal bestemd is voor Atnerikaansche luchtlijnen, die vóór de K.L.M. aan de beurt komen. Geen van deze Ame- rikaansche maatschappijen heeft met een van deze machines ingeschreven, daar zij ze veel te hard noodig hebben op den geregelden dienst tusschen New-YorkChicago en Los Angeles. waar zij er geld mee verdienen in continu dag- en nachthedrijf. in plaats van deze machines te riskeeren in een on- •derneming, waarvoor het benoodigde kapitaal en de onkosten ln geen enkele verhouding staan tot het financieele resultaat van den wedstrijd. De eerste Fokker F. XXXVI zou waarschijnlijk op tijd klaar kunnen zijn voor de race. aangezien de proefvluchten en de verdere afwerking van de tech nische installatie een zeer bevredigend verloop heb ben. Do ervaring over de geheele wereld heeft echter gelperd. dat voor het au point brengen van een nieuw type vliegtuig, speciaal van een toestel van zulke groote afmetingen, zoodat het in alle opzichten aan de hoogste technische eischen beantwoordt, steeds vele maanden noodig zijn. Dit werk is noodzakelijk voor dc veiligheid der lucht diensten on langen af stond. waarvoor zij tenslotte gebouwd zijn. De ont wikkeling van nieuwste tvpes, zelfs als er reeds een toestel daarvan gebouwd is. neemt meestal een laar of nog meer ln beslag. Tedere snelheidswedstrijd van deze soort is een groot risico: de meesten der deelnemers ziin waag halzen. die het geld van anderen en hun eigen nek r»n het. snel zetten. Voor den vliegfulgfahrikant be- teekent het winnen van de race maar zeer weinig. De tocht van de ..Pebkaan" heeft bewezen, dat ook een commorcieele machine een enkele maal een re cordvlucht kan maken in de helft van den tiid van d"n regelmatigen dienst. Evenals een Douglas machine in twaalf uur van T.os Angeles naar New York vloog, innlaats van In den normalen diensttiid van uren. welke in'us- schen door het gebruik van deze snelle toestellen to* 18 ure" kon worden teruggebracht. Het lq bii een vlucht als de Melbourne-rare onver mijdelijk dat er risico's genomen worden of bij zeer slechte weersomstandigheden gevlogen wordt, het- "«en in bet normale luchtliin-bedriif vermeden wordt. Zulks k«n ongelukken veroorzaken, die de renutatle van 't vliegverkeer en van de luchtvaart ln de oogen van het publiek ernstige schade kunnen herokkenen. De eenige, die heslist zijde spint bii het heele zaakje is Sir MacPherson Robertson te Melbourne die de prijzen uitloofde als reclame voor zijn stad, zijn zaak of voor zijn naam. Hij weet wat het hem kost en hij kent de waarde aan propaganda, die hij ervoor terug ontvangt. Is het wel de moeite waard om zoo veel materiaal en zooveel menschenlevens voor zulk een doel op het spel te zetten? Ik heb dikwijls gehoord zoo besloot Anthony Fokker het onderhoud, dat Mr. Dolan. de ananas koning van Hawaii, die een prijs uitloofde voor een wedstrijd over den Stillen Oceaan van San Fran- c'sco naar Hawaii. achteraf deze ongelukzalige on derneming, waarbij zooveel menschenlevens verlo ren gingen, betreurd heeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 11