Als een ijskorst de aarde gaat dekken Komt er een nieuwe ijstijd? Radioprogramma Earl Carroll orakelt De wetenschap houdt er rekening mede! Maar beangstig U niet. Wij heb ben ruim tijd om onszeli te reddenl HOE verder de wetenschap voortschrijdt, des te minder durft zij het aan, voorspellingen over toekomstige gebeurtenissen te doen, aldus schrijft Prof. Dr. Julius Büdel, Hoogleeraar van het Geografisch Instituut der Berlijnsche Universiteit. Zij vergenoegt zich er bescheiden mede, de duistere voorvallen uit het verleden en heden te onderzoe ken, te ziften en te rangschikken. Toch zijn er mo gelijkheden, die het ons veroorloven een kijkje in de toekomst van onzen aardbol te nemen, namelijk daar, waar wij Moeder Aarde eenvoudige natuur kundige wetten zien volgen. Zij zal waarschijnlijk nog vele duizenden jaren om de zon draaien, in hetzelfde tempo als sedert de oertijden. Het is daar door b.v. den astronomen mogelijk, toekomstige zon- en maansverduisteringen of het verloop van eb en vloed langen tijd vooruit te berekenen. Hierbij valt echter het groote lichter dan het kleine. Want aan de oppervlakte van de aarde zien wij de he- melkrachten zich duizendvoudig in actie en reactie '.versplinteren en verwarren, zoodat het niet eens mogelijk is het weer van overmorgen nauwkeurig te berekenen. Beter gelukt het de groote verande ringen in het klimaat te overzien, waarvan de dui delijkste getuigen de onderscheidene ijstijdperken zijn. Wel zijn de pogingen tot een nauwkeurige be rekening ook hier nog niet geheel beverdigend ge slaagd, maar van verschillende zijden bezien, ver toont het verloop van de ijstijdperken en dergelijke .verrassende gelijkmatigheid, dat het moeilijk valt, zich hier geen blik in de toekomst te gunnen. C, Het ijstijdperk vindt zijn oorzaak in een tijdelijke Vermindering der zonnestralen. Hoe deze verminde ring ontstaat, is op het oogenblik nog niet geheel duidelijk. Wij weten selcths, dat zich dergelijke ver schijnselen reeds in den grauwen geologischen voor- itijd in betrekkelijk korte perioden afspeelden, die door groote tusschenruimten van „normale" ontwik keling gescheiden waren j Het voorlaatste groote ijstijdperk zien wij in den zelfden tijd dat de steenkolen ontstonden, het Zui delijk halfrond beheerschen. In een daaropvolgend tijdsverloop van rond 200 millioen jaren ontbreekt elk spoor van een ijstijdperk, totdat wij plotseling in den laatstverloopen millioen jaren zich een ge weldig ijstijdperk, deluvium genaamd, zien afspelen, fj Het begin daarvan ligt nu ongeveer reeds rond 650.000 jaar achter ons, terwijl sedert het laatste smelten van het ijs niet meer dan 25.000 jaren zijn voorbij gegaan. De mensch uit het Oude Steenen- ,Tijdperk was reeds getuige van dit ontzaglijke ge beuren. Nu duikt de vraag op: of wij het diluviale tijdperk reeds als geheel afgeloopen moeten beschou wen, of wel dat wij er ons nog midden in bevinden, j Dit moge misschien eenigszins parodoxaal schij nen, maar het zal ons duidelijker worden, wanneer wij het verloop van het laatste ijstijdperk nader bestudeeren. Er vallen vier verschillende perioden waar te nemen. Viermaal begonnen de gletchers van de gebergten en de beide polen reusachtig in omvang toe te nemen, één ontzaggelijk ijsveld schoof zich van de Skandinavische hooggebergten af over het Noord- en Oostzeebekken en bedekte geheel Ne derland, Noord-Duitschland, Engeland, de Baltische staten en Noord-Rusland, terwijl dergelijke „IJskoe- ken" van een tot 2 K.M. dikte zich over geheel Noord-Amerika en Siberië nestelden. Ook de Alpen echoven viermaal hun gletschers ver het voorland In, tot München en Schaffhausen toe. Daar tusschen lagen echter periodes van hooge temperatuur, de tusschen-ijstijdperken, waarin het ijs smolt en zich v— zooals heden in de hooge dalen van de ge bergten terugtrok, terwijl weelderige wouden de fagere landen bedekten. Zij werden door een rijke dierenwereld bevolkt, apen, olifanten en neushoorns leefden in dien tijd in Midden-Europa en op warmte teangewezen boomen, zooals: ahorn, linden en eiken 'drongen zich toendertijd veel verder naar het Oos ten en Noorden door dan tegenwoordig het geval is. Deze tusschen-ijstijdperken waren niet alleen war mer, maar besloegen ook dikwijls een langere periode 'dan den geheelen na-ijstijd, waarin wij heden leven. •Het is daarom mogelijk, dat wij op het oogenblik in het geheel niet in een periode na een achter ons liggend ijstijdperk leven, doch slechts in een onder breking daarvan. Dat is echter nog niet ólles. Met behulp van de moerassen, die in zekeren zin verzamelingen van vóór-historische planten zijn, is het ons mogelijk na te gaan, dat van het einde van het laatste ijstijd perk tot op heden geen geleidelijke temperatuurs- verhooging heeft plaats gevonden. Er is veeleer sprake van een terugvallen na een in het jongste Steenentijdperk (7000—1000 j. voor Christus) bereikt hoogtepunt. Prachtige loofwouden, met boomen van zuidelijken oorsprong, reikten tot vér in het Noor den, waar heden schamele dennen en behoeftige struiken den bodem bedekken. Het klimaat is dus sedert dien tijd weer koeler geworden. De ontdekking van wel behouden turfmoerassen uit vroegere tusschen-ijstijdperken, meer bijzonder nog uit het laatste, stellen ons in staat, ook de kli- matische ontwikkeling van deze periode na te gaan. Het resultaat is hoogst verrassend. Want het bleek, dat het klimaat in dit tusschentijdperk trek voor trek, bijna volledig overeenstemde met onzen na-ijstijd, Koudere perioden bij aanvang en einde hadden ook hier een warnieren tijd tusschen zien inliggen, terwijl ook dit warme tijdperk begint en eindigt met groote oerwoud-phases en daartusschen een droge, verschroeiend heet steppentijd ligt. Be schouwen wij nu onzen „na-ijstijd", dan schijnt aan dit verloop nog slechts de laatste acte te ontbreken, n.1. de algeheele verdwijning van alle warmte- behoevende dieren en planten, en de overgang naar een nieuwen ijstijd, het ontzaggelijk in aanvang toe nemen van de gletschers. De mogelijkheid, dit dit onze aarde te wachten staat schijnt werkelijk zeer waarschijnlijk te zijn. Een exact bewijs daarvoor, of zelfs naar de waar schijnlijkheid ervan, kan men echter niet leveren. Ook het feit, dat de laatste ijstijd nog zoo kort achter ons ligt, en wij dus nog onder de directe inwerkingen daarvan leven, beperkt voor ons de mogelijkheid, uit de laatste 3000 jaren onloochen baar ingetreden klimaatsverkoeling een nieuwen ijstijd te distilleeren. Wie dit doen wil, heeft, dat zagen we reeds, ve lerlei gronden tot verdediging zijner stelling. Maar twee dingen moet hij zich voor oogen houden. Ten eerste zal het ijs niet van vandaag of morgen ver nietigend over stad en land walsen, maar zich lang zamerhand in den loop van vele honderden ja, duizenden jaren voortschuiven en voor eventueele volksverhuizingen voldoenden tijd laten. Het ijstijd perk zal waarschijnlijk zelf voor het verdrongen menschdom in zekere mate toevluchtsoorden schep pen. Wij weten bijvoorbeeld dat de Sahara in onzen laatsten tijd (ijs) een regen-periode beleefde: woes tijnen en steppen werden in weelderige bosschen omgetooverd. Wij behoeven ons dus over een komen den ijstijd geen zorgen te maken. Tenslotte heeft het Europeesche menschdom reeds ten minste twee ijsperiodes medegemaakt en het zoo wondervolle raadsel der menschwording speelde zich hoogst waarschijnlijk in het begin van den ijstijd af. HET RIJK VAN HET IJS. Uitbreiding van het ijs in het laatste ijstijdperk. 1. Het door ijs bedekte vasteland. 2. Rich ting van de gletschers in Europa. DONDERDAG 23 AUGUSTUS. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek: 9.00 Het Omroep orkest o.l.v. Nico Treep; 10.00 Morgenwijding: 10.15 Gewijde muziek; 10.30 Het Ensemble Rentmeester: 11.00 Rob Geraerds leest voor; 11.30 Voortzetting con- sert; 12.30 Lunchconcert door het Omroeporkest; 12.55 Tusschenspel van gramofoonmuziek; daarna ver volg concert; 2.30 Voordracht door Elias van Praag; 3.00 Vroolijke gramofoonmuziek; 3.45 Overschakelen zender; 4.00 Halfuur voor zieken en ouden van dagen; 4.30 Gramofoonmuziek; 5.00 Halfuur voor groote kinderen; 5.30 Dinermuziek door Kovacs Lajos en zijn orkest; 6.30 Sportpraatje door Han Hol lander; 7.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Fran- sche chansons door Marie Dubas; 8.00 Vaz Dias: 8.05 Gramofoonmuziek; 8.15 Causerie; 8.35 Aansluiting met Salzburg. Concert door de Wiener Philharmoni- ker onder leiding van Maestro Arturo Toscanini; 9.20 Gramofoonmuziek; 9.30 Muzikale Show door Micky's Melody Makers; 9.45 Gramofoonmuziek: 10.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramofoonmuziek. AAN DEN GRENS VAN HET LEVEN. Een „IJskoek" zooals dezen in den ijstijd Siberië en Noord-Amerika bedekten. (Euro pa daarentegen lag onder gletschers. HUIZEN (301.5 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10.00 Gramo foonmuziek; 10.15 Morgendienst; 10.45 Leger des Heilskwartiertje; K.R.O.: 1100 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12 00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.-orkest; N.C.R.V.: 2.00 Bespeling van het studio-orgel; 3.00 Vrouwenhalfuurtje; 3.30 Orkest muziek; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Cursus Handenarbeid voor de jeugd; 5.30 Chr. Muziekvereeniging ..Crescendo" te Steenwijk; 6.3(1 Gramofoonmuziek; 6.45 Causerie: 7.00 Politieberich ten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Weekoverzicht; 8.00 Gramofoonmuziek; 8.05 Causerie naar aanleiding van de tweedaagsche rondvlucht over Nederland op 24 en 25 dezer; 8.35 Concert door de „Wiener Philhar- moniker" (uitzending uit Salzburg); 9.30 Vaz Dias; 10.20 Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting. LUXEMBURG (1304 M.) 6.30 Gevarieerd concert; 7.35 Zangrecital; 8.20 Geva rieerd Duitsch concert; 9.10 Idem; 10.00 Kamermu ziek; 10.35 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) 12.20 Gramofoonmuziek: 1.30 Orkest; 6.35 Gramofoon muziek; 9.20 Concert; 10.40 Dansmuziek. BRUSSEL (322 M.) I.30 Gramofoonmuizek; 5.15 Dansmuziek; 7.35 Gra mofoonmuziek; 10.30 Dansmuziek. BERLIJN (357 M.) 7.20 Vroolijke kamermuziek; 12.20 Dansmuziek door Barnabas von Ceczy en zijn orkest. HAMBURG (332 M.) 6.40 Ochtendconcert; 8.30 Gramofoonmuizek; 11.50 Idem; 12.35 Middagconcert; 2.50 Harmoniemuziek; II.05 Populair concert; 11.50 Duitsche liederen. KEULEN (458 M.) 5.55 Gramofoonmuziek: 10.30 Concert; 12.20 Gramo foonmuziek; 5.35 Orgelconcert; 6.50 Gram.-muziek. DAVENTRY (1500 M.) 1.20 Nieuwe gramofoonmuziek; 4.10 Solistenconcertj! 4.35 Orkest; 11.15 Dansmuziek. PARIJS POSTE PARISIEN (313 M.) 7.10 Opera-fragmenten; 8.35 Concert; 9.15 Concert door een Weensch orkest; 10.10 Operettemuziek. PARIJS RADIO (1648 M.) 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 10 35 Populair concert; 12.50 Concert; S.20 Kamermuziek; 10.15 Dansmuziek. MILAAN (369 M.) 5.30 Gevarieerd orkest; 9.05 Gramofoonmuziek. ROME (421 M.) 5.20 Concert; 8.30 Gramofoonmuziek; 9.05 Operette. WEENEN (507 M.) 5.00 Solistenconcert; 8.35 Concert door de Wiener Philharmoniker. BEROMUNSTER (540 M.) 4.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 7.35 Gramo foonmuziek; 8.25 Kerkconcert; 9.40 Gramofoonmu ziek; 12.20 Dansmuziek. UIT DE FILMWERELD. Een boodschap voor alle mooie vrouwen. Tien verboden. Earl Carroll, in Amerika beschouwd als dè autoriteit op het gebied van vrouwenschoonheid, is als zoo danig de opvolger van wijlen Florence Ziegfield. Even beroemd als eens Ziegfield's revuemeisjes wa ren, zijn het thans die van Earl Carroll. Zijn faar- lijksche revues in New-York zijn toonaangevend, en een en ander was voor Paramount Filmmij, aan leiding zich van Carroll's medewerking te verzeke ren bij de verfilming van „Murder at the Vanities", de schitterende show-film, die binnenkort in Ne derland zal worden uitgebracht onder den naam „Moord in de Follies". Gedurende zijn verblijf ln Hollywood ontving Car roll zooveel brieven van vrouwen, die hem raad vroegen over het bewaren of ontwikkelen hunner schoonheid, dat hij ertoe is overgegaan een aantal adviezen in den vorm van een artikel te publiceeren. CARROLL'S BOODSCHAP. „Dit artikel, dat ik' opdraag aan alle mooie vrou wen van de wereld, vertelt in de eerste plaats, wat men niet moet doen, indien men een schoonheid worden of blijven wil. Schijnbaar bevat het dus zeer negatieve wijsheid, maar het is mijn ervaring, dat men. hoe vreemd het ook lijkt, dikwijls meer bereikt door het nalaten van zekere dingen, dan door het doen van zekere andere dingen. Hieronder volgen mijn „tien verboden", en ik ben overtuigd, dat ieder die deze regels opvolgt, over het resultaat zeer tevreden zal zijn. 1. Overschat, of onderschat Uw schoonheid nooit. Denk er aan, dat er op de wereld duizenden mooie vrouwen zijn, en dat degenen, die U complimentjes maken, dezelfde woorden tot ieder knap meisje zul len willen herhalen. Ook moogt ge datgene, wat de natuur U aan uiterlijk schoon gaf. niet zoo hoog aanslaan, dat het voor U overbodig geacht mag worden U charme verder te ontwikkelen en Uw geest te verfijnen. Op den duur komt men met de com binatie van de eigenschappen „mooi en dom" ner- gens tot iets groots, en als met het stijgen der jaren de schoonheid verwelkt, is men steeds meer aange wezen op geestelijke aantrekkelijkheid. Er zijn echter vele vrouwen, die hun eigen schoon heid onderschatten .zich geheel wijden aan ver standelijke ontwikkeling en dikwijls hun lichame lijke bekoorlijkheden geheel op den achtergrond Earl Carroll met enkele van zijn revue schoonheden. houden. Men zal mij misschien antwoorden, dat na tuurlijke schoonheid steeds voor zichzelf spreekt, maar ik hou vol, dat zelfs de grootste natuurlijke schoonheid eenige attentie behoeft en een weinig gecultiveerd, afgewerkt, bijgewerkt moet worden. Geen vrouw werd ooit beroemd om haar schoon heid, zonder dat zij zich erop toegelegd had zich op gracieuze wijze te bewegen, zich smaakvol te kleeden en haar stemgeluid melodieuzer te doen klinken. 2. Ga niet teveel uit. Dikwijls al heb ik het meegemaakt hoe mooie meisjes de verleiding niet konden weerstaan telkens weer met een van haar talrijke aanbidders naar dancings, fuiven, enz. te gaan, en even vaak heb ik de tragedie zich zien voltrekken, dat haar jeugd en charme vroegtijdig verwelkten en haar levensgeluk werd bedreigd. 3. Doe niet mee aan hongermode's. Te dik mag een vrouw niet zijn, en ook mijn re- vuegirls mogen nooit boven een zeker gewicht ko men, maar vermageringskuren, dikwijls met beslist schadelijke middelen, alleen ingegeven door de harts tocht een ideale modelijn te bezitten, zijn ten sterk ste af te raden. Laat een dokter een gezond dieet voorschrijven, indien U aanleg tot dik worden hebt en bewaar overigens de aantrekkelijkheid van Uw figuur en gelaat door het nemen van de noodige lichaamsbeweging. 4. Trouw niet te jong. De huwelijkskansen komen in den regel voor zeer mooie meisjes al vroeg, doch maar al te dikwijls maken zij daardoor een verkeerde keus, waar zij hun heele leven spijt van hebben. En gewend als zij wa ren in gezelschap te schitteren, brengt de huwelijke sche staat met zijn huishoudelijke en moederlijke plichten dezen schoonheden vaak een groote teleur stelling, doordat zij het gevoel hebben, grootere kan sen gemist te hebben. 5. Drink en rook niet. Werkelijke schoonheid staat in zeer nauw verband met een uitstekende gezondheid en misbruik of ge bruik van genotmiddelen, als drank en tabak is voor geen van beide bevorderlijk integendeel zeer vaak nadeelig. 6. Luister niet naar vleierij. Leer complimentjes luchtig en gracieus te accep- teeren, maar neem de vleierij van Uw bewonderaars nooit te ernstig. Want een vrouw, die zich al te zeer van haar schoonheid bewust is, verliest alle charm® door haar arrogantie. 7. 'Beoefen niet te intens Inspannende sporten. Teveel tennissen, hockeyen of zwemmen veroor zaakt een zoo sterke spiervorming, dat de vrouwe lijke lijn van Uw figuur verloren gaat; sportiviteit is mooi, maar moet nooit overdreven worden. 8. Wees niet voortdurend bang voor ouder-worden. Probeer het stijgen der jaren zonder opstandig heid te ondergaan en als ge de middelbare leeftijd bereikt, probeer dan niet U voor te doen als een meisje van achttien jaar. 9. Tracht niet Uw haarkleur te wijzigen. In het algemeen kiest de natuur voor ons pre cies de tint haar, die bij onze persoonlijkheid het beste past. Indien het haar verschiet door de zon, is het gebruik van lotions voldoende. Waag U ech ter nooit aan verf- of bleekmiddeltjes, want op den duur is de uitwerking daarvan funest voor het haar, terwijl het resultaat verre van fraai is. 10. Gebruik niet teveel kunstmiddelen. Veel natuurlijke schoonheid ligt tegenwoordig be graven onder dikke lagen poeder, rouge en verf. Een van nature knap meisje kan zich beter beper ken tot het aanbrengen van een vluchtig laagje poeder, en eventueel het even aanzetten der oogleden en lippen.-'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 8