In het Perzische Bergland Zaterdag 1 September 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9544 STOOMSCHIP „LINGESTROOM" OP DE PIER. Duitschland maakt plaats voor gezinshoofden. Steeds hooqer Doodelijk ongeval bij de organisatie van kinderspelen. Zal da regecring den detailverkoop van losse suiker verbieden? Een geldldstje zichtbaar op tafel. Vervoerrerbod van „onverpakte" olie. Spoorwegaanslatren bij den Oosterspoorweg door Russen gepleegd. Het Slaaphuis in de Bergen Ruw*houten banken met kostbare tapijten Het tehuis voor de zonen der wegen. Perzische chauffeurs. - Nieuwe moeilijkheden, nu wegens een koffer met klee deren. (Van onzen rcizenden correspondent.) Kerinde, in Augustus. HET hotel, waar we wonen, een hotel met de bedden op het platte dak, is, wat men in deze streken noemt, een „haan", een slaap huis voor de „zonen der wegen", wat in dit geval voornamelijk chauffeurs en nu en dan enkele rei zigers zijn. Het bestaat uit een lang "gebouw van één verdieping. In het midden bevindt zich een breed poort., een doorgang naar een grooten hof, waar men in boxen automobielen kan onderbren gen. Deze hof is omgeven door het gebouw, door de automobielboxen en aan de twee andere zijden door een hoogen muur. Bijna honderd kilometers ligt deze „haan" van de naaste stad van eenige beteekenis: Kermansjah. Weelde, „comfort" ontbreken natuurlijk in deze „haan" zoo goed als geheel. Waschgelegcnhedon zijn er niet. Een handdoek wordt aan de gasten niet verstrekt. Handdoeken en zeep hebben we uit den aard der zaak bij ons, zoodat dit ons geen moeilijk heden levert en 's morgens kunnen we ons was echen aan een kleine bron, waar ik dan gedwongen hen als een jong soldaat vele diepe kniebuigingen te maken, om met mijn handen water te scheppen, want ook waschbekkens ontbreken volkomen. Deze diepe kniebuigingen 's morgens zijn zeer goed voor de gezondheid, zoo zegt men mij, en dit geloof ik wel, maar toch geef ik de voorkeur aan een mo derne waschgelegenheid met stroomend koud en warm water. Een spiegel is er niet en dus kunnen we ons moeilijk scheren, maar nu en dan komt er een man met een klein koffertje. Dat is de rondtrekkende barbier. In het koffertje heeft hij al zijn gereedschap; water kan hij uit een beek scheppen en gezeten in de schaduw van hooge boomen kunnen we ons laten scheren. Ruw-houten banken en tafels zijn er in de zaal en buiten in de schaduw van populieren en wilgen, want ook hier, op een hoogte van meer dan 1600 meter, kunnen geen palmen meer groeien. Deze ruw houten banken en tafels zijn evenwel overdekt met heerlijke, kostbare Perzische kleeden, zooals men er in Europa in de grootste luxe-restaurants niet zal vinden. Het eten is goed; eiken dag kip en kippesoep, ge roosterd vleesch, rijst en het smakelijke ongerezen Perzische brood, dat er uitziet, als zeer dunne pan nekoeken. Ook dikke melk en vruchten zijn steeds verkrijgbaar. Overdag is het in deze „haan" tamelijk stil Slechts nu en dan stopt er een auto en de chauf feurs en soms enkele reizigers blijven er eten of drinken een glas thee, om daarna verder te trek ken. Op den warmsten tijd van den dag rusten er in de schaduw van populieren en wilgen eenige „zo nen der wegen", op heerlijke Perzische tapijten, die voor hen op den grond worden uitgespreid. In de avonduren evenwel ontstaat een levendige drukte. Groote vrachtautomobielen van zes, acht tot elf ton, die men in de avondstilte reeds van verre hoort aankomen, houden halt en blijven er voor den nacht. In dezen tijd van het jaar brengen de chauffeurs hun wagens niet eens in de garage, maar laten ze buiten staan, zoodat men er als het ware een kamp van hoog opgeladen auto's ziet. Op de tafels onder de boomen worden dan lam pen gezet. Er is steeds wel een chauffeur, die het een of ander muziekinstrument kan bespelen en de „zonen der wegen" zijn na den vermocienden dag en met het vooruitzicht van een rustigen nacht in een lustige stemming en ze praten opgewekt, luisteren naar do muziek, drinken thee uit glazen en bij hun eton soms ook een glaasje „arak", een soort jenever, die me hier sterk aan de Russische wodka doei. denken en een zeer hoog alcoholgehalte heeft. Ge durende zijn werk zal evenwel een Perzische chauf feur geen alcohol drinken. Dan is thee de gewone drank. Avond aan avond is het onder den hoogen, zwij genden sterrenhemel voor deze „haan" midden in In het Perzische Bergland. Perzisch landschap. het gebergte als een kermis, waar het gemoedelijk toegaat. Zoo is het hier echter alleen in de korte zomer maanden, want op de hoogte, waar Kerinde ligt, ruim 1600 meter, is de winter lang en streng. Min stens twee maanden per jaar is het verkeer hier geheel gesperd door de sneeuw, die soms reeds ein de September begint te vallen. Enkele maanden wordt dan de weg nog min of meer vrij gehouden, maar ten slotte is het onmogelijk tegen de sneeuw massa's te vechten en moet het vorkeer worden stop gezet. Over eenige weken reeds zal het hier te koud worden om op het dak te slapen. De bedden worden dan gezet in een groote zaal, waar 's winters nacht en dag een kachel brandt en eiken nacht eenige dozijnen chauffeurs slapen. Ook in den zomertijd stoppen personenauto's zelden te Kerinde, Meestal worden de personen diensten zoodanig ingericht, dat de personenautomo biclen 'savonds nog Kermansjah, de naaste stadv bereiken, waar echte hotels met kamers rijn. Soms evenwel, door tegenslag onderweg, is ook een per»** nenauto gedwongen 's nachts te Kerinde bij de „haan" te blijven. Do passagiers, een weinig onge rust, ongemoetlelijk, zitten dan apart van de chauf feurs en vormen een afzonderlijk groepje. Wij ech ter zitten gewoonlijk bij de chauffeurs, die ons zoo'n beetje als hun makkers aanzien. Mijn Tsjechische reisgenoot kan met hen wel in de een of andere Oostersche taal praten en ik vind er wel een, die genoeg Fransch of Engelsch kent. We eten tezamen, drinken thee, rooken, ruilen sigaretten en babbelen over het leven in deze streken. De Perzische chauffeurs vormen als het ware een apart ras. Ze zijn gemoedelijk, hulphereid, intelli gent en vol ondernemingsgeest. Onder hen heerscht een groote mate van kameraadschap, van broeder lijkheid, zou ik bijna schrijven. Ze zijn niet verbon den in een vakverceniging Zulk een vereeniging dient om de kameraadschap en de broederlijkhe.d te ontwikkelen en zulks is bij hen overbodig. Deze kameraadschap en broederlijkheid bestaan bij hen. zijn gevormd door de gemeenschappelijke gevaren en belangen. Elk oogenblik immers, in de woestijn, in de bergen, moeten ze op elkander kunnen reke nen. De gevaren van hun beroep zijn niet gering te achten. Een band. die springt, een stuur, dat weiger' kunnen in het gebergte meer dan ergens anders, den dood beduiden. Gedurende onzen tocht door het ge bergte hebben we reeds hier en daar een groote vrachtauto in een afgrond zien liggen als een scheepswrak op de kust. Een deel der chauffeurs staat in dienst van onder nemers, andere hebben hun eigen wagen en beoefc nen wat wij in de zeevaart de „wilde vrachtvaart' noemen. Zij vormen voor de ondernemers een ern stige mededinging, daar, zij minder onkosten heb ben en goedkooper kunnen werken. Deze „wilde' chauffeurs nemen vracht aan waar en waarheen ze die ook vinden. Tusschen Teheran, de kust der Kas pische Zee, Haiffa (in Palestinal, Beyrouth en Da mascus kennen zij elk plaatsje en elke oase. Tus schen deze „wilde" chauffeurs en de andere blijfi evenwel een ongerepte kameraadschap heorschen. Natuurlijk is elke automobiel minstens met twee chauffeurs bemand, waarvan dan een de „kapitein' is. De „haan", waar we wonen, ligt aan den Ingang van het stadje Kerinde. Het stadje* zelf is tegen den berg op gebouwd. Het bestaat grootendeels uit lage huisjes van één verdieping met platte daken. Dc straten zijn hellend en overal zijn onverwachte terrassen. Hoog tegen de steenen berghellingen klimmen de huisjes op en uit deze hellingen ont springt aan alle zijden water, helder, frisch, ijs koud water, dat hier en daar in open goten boven de huizen wordt geleid. Schaduwrijk geboomte, geen palmen, omgeeft dit stadje, dat een schilder in ver rukking zou kunnen brengen. In dit stadje, in deze „haan" zijn we cenigen tijd gebleven, want we zitten weer in moeilijk heden. Men behoeft niet te denken, dat zoo'n reis steeds van een leien dakje gaat. Op het laatste oogenblik hadden we in Irak be sloten, dat we onzen koffer met kleederen en en kele andere benoodigdheden niet op ons driewie- lig voertuigje mede zouden nemen, maar met een transportonderneming mede zouden geven van Irak naar Teheran. Dezen koffer hadden we tot nu toe steeds op den bagagedrager van het achterwiel. Voor den motor gaf deze last geen bezwaar, maar wel voor den achterband, die vooral in moeilijk ter rein door den zwaren koffer onnoodig veel te lijden had tengevolge van het zwaardere stooten cn schokken. De transportonderneming beloofde, dat we den koffer te Teheran zouden vinden, waar dan het douane-onderzoek plaats zou kunnen vinden. Nu evenwel hooren we, dat de koffer zonder onderzoek niet door zal worden gelaten tot Teheran. Mis schien zal men het vergunnen, dat de koffer wordt doorgezonden naar Kermansjah, maar verder zeker niet. Do mogelijkheid bestaat zelfs, dat hij aan de grens reeds wordt of is teruggezonden naar Irak. We hebben te Kerinde reeds getelefoneerd en getelegra feerd zonder eenig resultaat. En den koffer hebben we dadelijk bij onze aankomst te Teheran hard noo- dig, want we hebben zeer weinig kleederen bij ons en zien er nu reeds uit ais landloopers, vol stof, olie en smeer. Binnen enkele uren gaan we nu op weg naar Kermansjah, waar we hopen bij hooge douane-ambte naren medewerking te vinden. J. K. BREDERODE. Employé's beneden de 25 Jaar worden na 1 October ontslagen. D.N.B. meldt uit Berlijn; Na den lsten October zullen emDloyé's van parti culiere en overheidsbedrijven, die jonger zijn dan 25 jaar, voor zoover mogelijk worden vervangen. F.en uitzondering maken daarbij de gehuwden, de kost winners, cn de leerlingen, evenals leden van de strijdorganisaties der nationaal-socialistische partij. De jonge personen, die ontslagen worden, zullen of wel op het land, of in arbeidskampen worden onder gebracht. De bedoeling met dezen maatregel is de samenstel ling van de in de bedrijven tewerkgestelden zoo te maken, dat. vooral hoofden van kroostrijke gezinnen er door worden bevoordeeld. Niet door de nieuwe regeling getroffen worden het landbouwbedrijf, de houtvesterij en de zee-, binnen- en luchtvaart. De leiders van groote bedrijven moeten voor 1 October aan de autoriteiten ongave doen van het aantal om- nlové's in hun bedrijf van meer en van minder dan 25 jaar, en tevens opgeven tot welk een omvang en in welken tijd een vervanging van jonge door oude re klachten mogelijk is. Aan krachtens dezen maat regel aangestelde oudere emnloyé's, die door hun langdurige werkloosheid minder presteeren, worden door de overheid prestatietoeslagen van vijftig mark, mede kindertoeslagen toegekend. Weer een stratosfeertocht In voorberei ding. Het plan is om een hoogte van 25 K.M. te bereiken. Een groep Russische geleerden treft voorbereidin gen voor het maken van een nieuwen stratosfeer tocht. De geleerden zijn een ballon aan het constnieeren, waarmede zij een recordhoogte van 25 K.M. hopen te kunnen bereiken. De gondel zal zoodanig worden ingericht, dat de inzittenden in geval van nood, per parachute kun nen landen. De grootste hoogte, die tot dusver door een stra- tosfecrballon bereikt werd, is 22 K.M., eveneens door 'n Russischen ballon, waarvan zooals men zich her innert, de gondel omlaaggestort is, waarbij de drie inzittenden verongelukten. WOLVEN ALS KINDERMOORDENAARS. Geen gevaar voor de opvarenden. Voorruim maakt veel water. Reis niet voortgezet. Het ruim 1400 ton metende s.s. „Lingestroom" van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Am sterdam is Donderdagavond tegen 12 uur bij het uit varen uit de haven van IJmuiden. on weg naar Bristol, met volle kracht aan den binnenkant op den kop van de Noorderpier geloopen. Het ongeval is vermoedelijk veroorzaakt door een defect aan de stuurinrichting, waardoor het schip uit het roer is geloopen. De „Lingestroom" kwam vru vast te zitten on ne basaltblokken aan den binnenkant van den kon van de pier. Nadere bijzonderheden omtrent do ongc- loopen schade ontbreken nog. Aangezien het water kalm is, dreigt er noch voor schip, noch voor opva renden onmiddellijk gevaar. Sloepbooten van de firma Wijsmuller znn uitge varen om assistentie tc verlcencn. Het schip weer vlot. Dc sleepbooten ziin er denzelfden nacht te ruim twee uur in geslaagd, het schip vlot te trekken. Het voorruim maakte zooveel water, dat het niet moge lijk was de reis naar Bristol voort te zettpn. De om vang van de aangerichte schade kon dien nacht nog niet vastgesteld worden De ..Lingestroom" zou voorloopie beoosten van het Fort gemeerd of aan den grond gezet worden. Arbeider door een doorschietende bok ge- trollen. Donderdagmiddag omstreeks drie uur heeft te Gor- kum on het sportterrein buiten de Waterpoort een ongeluk plaats gehad met doodoliiken afloop. On het terrein waren eenige timmerlieden beziir met het opstellen van een bok. welke noodig wa* bii de kin derspelen. die bii de Oranjefeesten werden gehouden. Rij het laten zakken van het gevaarte is dit plotse ling doorgeschoten. De ongeveer 40-iariee arbeider H. de Zeeuw, die onder den bok stond, werd getrof fen. De man werd ernstig aan schouder en achter hoofd gewond. F.en onmiddellijk ontboden dokter kon slechts den dood constateeren. De man laat een vrouw en drie kinderen achter. Alleen in de drie znidelitke provinciën. Bestrijding van smokkelhandel. Naar het „Ned. Weekblad voor Kruidenierswaren" verneemt, maakt het bij de regeering. op aandrang van de belastinginspecties in de Zuidelijke provin ciën. een punt van ernstige overweging uit om in dc provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limhurg allen detailverkoop van losse suiker te verbieden en in winkels alleen den verkoop van verpakte suiker toe te staan. Door dezen maatregel beoogt men een afdoend3 bestrijding van den smokkelhandel, daar na de in voering van de verbodsbepaling alle onverpakte sui ker in winkels als smokkelwaar zal worden be schouwd. De invoering van dezen maatregel wordt tegen 1 October of 1 November a.s. verwacht. Te sterk lokaas voor inbrekers. De correspondent van het Hdbld. meldt uit Laren: Als men in een glazen huisje woont, heeft men meestal niet veel te verbergen. Toch is er in de afge- loopen weken tweemaal ingebroken in het glazen kantoor van de Shell op het kruispunt Rijksweg-Hil- versumsche weg. Het geldkist je, dat men op een ta feltje kon zien staan, was blijkbaar een te sterk lokaas. Het was echter beide keeren leeg. Misschien dat de inbrekers het nog een derde maal zouden heb ben geprobeerd, indien zij inmiddels niet gepakt wa ren geworden, want zij behooren tot de jongelieden die door de N'aardensche en Hilversumsche politie zijn aangehouden. De vergeefsche tocht naar het Shell- huisje behoorde ook tot hun bekentenissen. In de omgeving van Nanking werden zooveel kin deren door wolven gedood, dat de autoriteiten een belooning vnn 40 Chineesche dollars hebben uitge loofd voor wie een wolf dood of levend vangt. De dieren houden zich vooral op in het dorp Hsiao- lingewei in het Mausoleum-park. Zij zijn zoo bru taal, dat zij onlangs een vrouw aanvielen, die een zuigeling op den arm droeg. Het dier wist aan de vrouw het kind te ontrukken en ermee te ontkomen. Slechts tot een hoeveelheid van één liter olie. De Crisis-Zuivel-Centrale maakt bekend, dat bij haar besluit van 30 Augustus 1034, door haar ver guning is verleend aan winkeliers, handelende in olie, voor zoover zij die niet zelf hebben geprodu ceerd, tot het onverpakt vervoeren, verkoopen of af leveren van ten hoogste 1 liter olie tegelijk, zonder dat de waar voorzien is van een banderolle of gedekt is door een geleidebiljet. Onder „onverpakt" worde verstaan: niet verpakt in de gebruikelijke verpakking, waaronder olie in den handel wordt gebracht, zooals gesloten, gecap- suleerde flesschen met etiket of verzegelde of dicht- gesoldeerde bussen. Voorts vestigt de Centrale de anndacht der winke liers. handelende in olie, op de Beschikking van den minister van Economische Zaken d.d. 30 Augustus 1034 No. 1145. afd. C.Z.A.. waArdoor het verboden is flesschen of bussen olie, door hen zelf getapt uit een onder dekking van een geleidebiljet ontvangen vat of tank. zonder banderolle voorhanden te hebben. In hun eigen belang wordt belanghebbenden aan geraden de letters en nummers van geleidebiljetton, waaronder zij olie hebben ontvangen, zorgvuldig tc noteeren. Japanners honden schadevergoeding in. Reuter meldt uit Sjanghai: De Japansche militaire autoriteiten te Harbin heb ben aan den tweeden directeur van den Chineeschen Oosterspoorweg, Koeznetsof. doen weten, dat zij van de door hen verschuldigde transportkosten 370.000 yen zullen afhouden als vergoeding voor de door hen" bij talrijke spoorwegaanslagen geleden schade. Het Ja pansche leger is in het bezit van documenten, waar uit hüjkt dat de aanslagen door Sowjet Russische be ambten van den spoorweg op bevel van de Komintern gepleegd zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1