In het Perzische Bergland
Zaterdag 1 September 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9544
STOOMSCHIP „LINGESTROOM"
OP DE PIER.
Duitschland maakt plaats voor
gezinshoofden.
Steeds hooqer
Doodelijk ongeval bij de organisatie
van kinderspelen.
Zal da regecring den detailverkoop van
losse suiker verbieden?
Een geldldstje zichtbaar op tafel.
Vervoerrerbod van „onverpakte" olie.
Spoorwegaanslatren bij den Oosterspoorweg
door Russen gepleegd.
Het Slaaphuis in de Bergen
Ruw*houten banken met kostbare
tapijten
Het tehuis voor de zonen der wegen.
Perzische chauffeurs. - Nieuwe
moeilijkheden, nu wegens
een koffer met klee
deren.
(Van onzen rcizenden correspondent.)
Kerinde, in Augustus.
HET hotel, waar we wonen, een hotel met de
bedden op het platte dak, is, wat men in
deze streken noemt, een „haan", een slaap
huis voor de „zonen der wegen", wat in dit geval
voornamelijk chauffeurs en nu en dan enkele rei
zigers zijn. Het bestaat uit een lang "gebouw van
één verdieping. In het midden bevindt zich een
breed poort., een doorgang naar een grooten hof,
waar men in boxen automobielen kan onderbren
gen. Deze hof is omgeven door het gebouw, door de
automobielboxen en aan de twee andere zijden
door een hoogen muur.
Bijna honderd kilometers ligt deze „haan" van
de naaste stad van eenige beteekenis: Kermansjah.
Weelde, „comfort" ontbreken natuurlijk in deze
„haan" zoo goed als geheel. Waschgelegcnhedon
zijn er niet. Een handdoek wordt aan de gasten niet
verstrekt. Handdoeken en zeep hebben we uit den
aard der zaak bij ons, zoodat dit ons geen moeilijk
heden levert en 's morgens kunnen we ons was
echen aan een kleine bron, waar ik dan gedwongen
hen als een jong soldaat vele diepe kniebuigingen
te maken, om met mijn handen water te scheppen,
want ook waschbekkens ontbreken volkomen. Deze
diepe kniebuigingen 's morgens zijn zeer goed voor
de gezondheid, zoo zegt men mij, en dit geloof ik
wel, maar toch geef ik de voorkeur aan een mo
derne waschgelegenheid met stroomend koud en
warm water.
Een spiegel is er niet en dus kunnen we ons
moeilijk scheren, maar nu en dan komt er een man
met een klein koffertje. Dat is de rondtrekkende
barbier. In het koffertje heeft hij al zijn gereedschap;
water kan hij uit een beek scheppen en gezeten in
de schaduw van hooge boomen kunnen we ons laten
scheren.
Ruw-houten banken en tafels zijn er in de zaal en
buiten in de schaduw van populieren en wilgen,
want ook hier, op een hoogte van meer dan 1600
meter, kunnen geen palmen meer groeien. Deze ruw
houten banken en tafels zijn evenwel overdekt met
heerlijke, kostbare Perzische kleeden, zooals men er
in Europa in de grootste luxe-restaurants niet zal
vinden.
Het eten is goed; eiken dag kip en kippesoep, ge
roosterd vleesch, rijst en het smakelijke ongerezen
Perzische brood, dat er uitziet, als zeer dunne pan
nekoeken. Ook dikke melk en vruchten zijn steeds
verkrijgbaar.
Overdag is het in deze „haan" tamelijk stil
Slechts nu en dan stopt er een auto en de chauf
feurs en soms enkele reizigers blijven er eten of
drinken een glas thee, om daarna verder te trek
ken. Op den warmsten tijd van den dag rusten er in
de schaduw van populieren en wilgen eenige „zo
nen der wegen", op heerlijke Perzische tapijten,
die voor hen op den grond worden uitgespreid.
In de avonduren evenwel ontstaat een levendige
drukte. Groote vrachtautomobielen van zes, acht
tot elf ton, die men in de avondstilte reeds van verre
hoort aankomen, houden halt en blijven er voor
den nacht. In dezen tijd van het jaar brengen de
chauffeurs hun wagens niet eens in de garage, maar
laten ze buiten staan, zoodat men er als het ware
een kamp van hoog opgeladen auto's ziet.
Op de tafels onder de boomen worden dan lam
pen gezet. Er is steeds wel een chauffeur, die het
een of ander muziekinstrument kan bespelen en de
„zonen der wegen" zijn na den vermocienden dag en
met het vooruitzicht van een rustigen nacht in een
lustige stemming en ze praten opgewekt, luisteren
naar do muziek, drinken thee uit glazen en bij hun
eton soms ook een glaasje „arak", een soort jenever,
die me hier sterk aan de Russische wodka doei.
denken en een zeer hoog alcoholgehalte heeft. Ge
durende zijn werk zal evenwel een Perzische chauf
feur geen alcohol drinken. Dan is thee de gewone
drank.
Avond aan avond is het onder den hoogen, zwij
genden sterrenhemel voor deze „haan" midden in
In het Perzische Bergland.
Perzisch landschap.
het gebergte als een kermis, waar het gemoedelijk
toegaat.
Zoo is het hier echter alleen in de korte zomer
maanden, want op de hoogte, waar Kerinde ligt,
ruim 1600 meter, is de winter lang en streng. Min
stens twee maanden per jaar is het verkeer hier
geheel gesperd door de sneeuw, die soms reeds ein
de September begint te vallen. Enkele maanden
wordt dan de weg nog min of meer vrij gehouden,
maar ten slotte is het onmogelijk tegen de sneeuw
massa's te vechten en moet het vorkeer worden
stop gezet.
Over eenige weken reeds zal het hier te koud
worden om op het dak te slapen. De bedden worden
dan gezet in een groote zaal, waar 's winters nacht
en dag een kachel brandt en eiken nacht eenige
dozijnen chauffeurs slapen.
Ook in den zomertijd stoppen personenauto's
zelden te Kerinde, Meestal worden de personen
diensten zoodanig ingericht, dat de personenautomo
biclen 'savonds nog Kermansjah, de naaste stadv
bereiken, waar echte hotels met kamers rijn. Soms
evenwel, door tegenslag onderweg, is ook een per»**
nenauto gedwongen 's nachts te Kerinde bij de
„haan" te blijven. Do passagiers, een weinig onge
rust, ongemoetlelijk, zitten dan apart van de chauf
feurs en vormen een afzonderlijk groepje. Wij ech
ter zitten gewoonlijk bij de chauffeurs, die ons zoo'n
beetje als hun makkers aanzien. Mijn Tsjechische
reisgenoot kan met hen wel in de een of andere
Oostersche taal praten en ik vind er wel een, die
genoeg Fransch of Engelsch kent. We eten tezamen,
drinken thee, rooken, ruilen sigaretten en babbelen
over het leven in deze streken.
De Perzische chauffeurs vormen als het ware een
apart ras. Ze zijn gemoedelijk, hulphereid, intelli
gent en vol ondernemingsgeest. Onder hen heerscht
een groote mate van kameraadschap, van broeder
lijkheid, zou ik bijna schrijven. Ze zijn niet verbon
den in een vakverceniging Zulk een vereeniging
dient om de kameraadschap en de broederlijkhe.d
te ontwikkelen en zulks is bij hen overbodig. Deze
kameraadschap en broederlijkheid bestaan bij hen.
zijn gevormd door de gemeenschappelijke gevaren
en belangen. Elk oogenblik immers, in de woestijn,
in de bergen, moeten ze op elkander kunnen reke
nen. De gevaren van hun beroep zijn niet gering te
achten. Een band. die springt, een stuur, dat weiger'
kunnen in het gebergte meer dan ergens anders, den
dood beduiden. Gedurende onzen tocht door het ge
bergte hebben we reeds hier en daar een groote
vrachtauto in een afgrond zien liggen als een
scheepswrak op de kust.
Een deel der chauffeurs staat in dienst van onder
nemers, andere hebben hun eigen wagen en beoefc
nen wat wij in de zeevaart de „wilde vrachtvaart'
noemen. Zij vormen voor de ondernemers een ern
stige mededinging, daar, zij minder onkosten heb
ben en goedkooper kunnen werken. Deze „wilde'
chauffeurs nemen vracht aan waar en waarheen ze
die ook vinden. Tusschen Teheran, de kust der Kas
pische Zee, Haiffa (in Palestinal, Beyrouth en Da
mascus kennen zij elk plaatsje en elke oase. Tus
schen deze „wilde" chauffeurs en de andere blijfi
evenwel een ongerepte kameraadschap heorschen.
Natuurlijk is elke automobiel minstens met twee
chauffeurs bemand, waarvan dan een de „kapitein'
is.
De „haan", waar we wonen, ligt aan den Ingang
van het stadje Kerinde. Het stadje* zelf is tegen den
berg op gebouwd. Het bestaat grootendeels uit lage
huisjes van één verdieping met platte daken. Dc
straten zijn hellend en overal zijn onverwachte
terrassen. Hoog tegen de steenen berghellingen
klimmen de huisjes op en uit deze hellingen ont
springt aan alle zijden water, helder, frisch, ijs
koud water, dat hier en daar in open goten boven de
huizen wordt geleid. Schaduwrijk geboomte, geen
palmen, omgeeft dit stadje, dat een schilder in ver
rukking zou kunnen brengen.
In dit stadje, in deze „haan" zijn we cenigen tijd
gebleven, want we zitten weer in moeilijk
heden.
Men behoeft niet te denken, dat zoo'n reis steeds
van een leien dakje gaat.
Op het laatste oogenblik hadden we in Irak be
sloten, dat we onzen koffer met kleederen en en
kele andere benoodigdheden niet op ons driewie-
lig voertuigje mede zouden nemen, maar met een
transportonderneming mede zouden geven van
Irak naar Teheran. Dezen koffer hadden we tot nu
toe steeds op den bagagedrager van het achterwiel.
Voor den motor gaf deze last geen bezwaar, maar
wel voor den achterband, die vooral in moeilijk ter
rein door den zwaren koffer onnoodig veel te lijden
had tengevolge van het zwaardere stooten cn
schokken.
De transportonderneming beloofde, dat we den
koffer te Teheran zouden vinden, waar dan het
douane-onderzoek plaats zou kunnen vinden. Nu
evenwel hooren we, dat de koffer zonder onderzoek
niet door zal worden gelaten tot Teheran. Mis
schien zal men het vergunnen, dat de koffer wordt
doorgezonden naar Kermansjah, maar verder zeker
niet. Do mogelijkheid bestaat zelfs, dat hij aan de
grens reeds wordt of is teruggezonden naar Irak. We
hebben te Kerinde reeds getelefoneerd en getelegra
feerd zonder eenig resultaat. En den koffer hebben
we dadelijk bij onze aankomst te Teheran hard noo-
dig, want we hebben zeer weinig kleederen bij ons
en zien er nu reeds uit ais landloopers, vol stof,
olie en smeer.
Binnen enkele uren gaan we nu op weg naar
Kermansjah, waar we hopen bij hooge douane-ambte
naren medewerking te vinden.
J. K. BREDERODE.
Employé's beneden de 25 Jaar worden na
1 October ontslagen.
D.N.B. meldt uit Berlijn;
Na den lsten October zullen emDloyé's van parti
culiere en overheidsbedrijven, die jonger zijn dan
25 jaar, voor zoover mogelijk worden vervangen. F.en
uitzondering maken daarbij de gehuwden, de kost
winners, cn de leerlingen, evenals leden van de
strijdorganisaties der nationaal-socialistische partij.
De jonge personen, die ontslagen worden, zullen of
wel op het land, of in arbeidskampen worden onder
gebracht.
De bedoeling met dezen maatregel is de samenstel
ling van de in de bedrijven tewerkgestelden zoo te
maken, dat. vooral hoofden van kroostrijke gezinnen
er door worden bevoordeeld. Niet door de nieuwe
regeling getroffen worden het landbouwbedrijf, de
houtvesterij en de zee-, binnen- en luchtvaart. De
leiders van groote bedrijven moeten voor 1 October
aan de autoriteiten ongave doen van het aantal om-
nlové's in hun bedrijf van meer en van minder dan
25 jaar, en tevens opgeven tot welk een omvang en
in welken tijd een vervanging van jonge door oude
re klachten mogelijk is. Aan krachtens dezen maat
regel aangestelde oudere emnloyé's, die door hun
langdurige werkloosheid minder presteeren, worden
door de overheid prestatietoeslagen van vijftig mark,
mede kindertoeslagen toegekend.
Weer een stratosfeertocht In voorberei
ding. Het plan is om een hoogte van
25 K.M. te bereiken.
Een groep Russische geleerden treft voorbereidin
gen voor het maken van een nieuwen stratosfeer
tocht.
De geleerden zijn een ballon aan het constnieeren,
waarmede zij een recordhoogte van 25 K.M. hopen
te kunnen bereiken.
De gondel zal zoodanig worden ingericht, dat de
inzittenden in geval van nood, per parachute kun
nen landen.
De grootste hoogte, die tot dusver door een stra-
tosfecrballon bereikt werd, is 22 K.M., eveneens door
'n Russischen ballon, waarvan zooals men zich her
innert, de gondel omlaaggestort is, waarbij de drie
inzittenden verongelukten.
WOLVEN ALS KINDERMOORDENAARS.
Geen gevaar voor de opvarenden.
Voorruim maakt veel water. Reis niet
voortgezet.
Het ruim 1400 ton metende s.s. „Lingestroom" van
de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Am
sterdam is Donderdagavond tegen 12 uur bij het uit
varen uit de haven van IJmuiden. on weg naar
Bristol, met volle kracht aan den binnenkant op den
kop van de Noorderpier geloopen. Het ongeval is
vermoedelijk veroorzaakt door een defect aan de
stuurinrichting, waardoor het schip uit het roer is
geloopen.
De „Lingestroom" kwam vru vast te zitten on ne
basaltblokken aan den binnenkant van den kon
van de pier. Nadere bijzonderheden omtrent do ongc-
loopen schade ontbreken nog. Aangezien het water
kalm is, dreigt er noch voor schip, noch voor opva
renden onmiddellijk gevaar.
Sloepbooten van de firma Wijsmuller znn uitge
varen om assistentie tc verlcencn.
Het schip weer vlot.
Dc sleepbooten ziin er denzelfden nacht te ruim
twee uur in geslaagd, het schip vlot te trekken. Het
voorruim maakte zooveel water, dat het niet moge
lijk was de reis naar Bristol voort te zettpn. De om
vang van de aangerichte schade kon dien nacht
nog niet vastgesteld worden
De ..Lingestroom" zou voorloopie beoosten van het
Fort gemeerd of aan den grond gezet worden.
Arbeider door een doorschietende bok ge-
trollen.
Donderdagmiddag omstreeks drie uur heeft te Gor-
kum on het sportterrein buiten de Waterpoort een
ongeluk plaats gehad met doodoliiken afloop. On
het terrein waren eenige timmerlieden beziir met het
opstellen van een bok. welke noodig wa* bii de kin
derspelen. die bii de Oranjefeesten werden gehouden.
Rij het laten zakken van het gevaarte is dit plotse
ling doorgeschoten. De ongeveer 40-iariee arbeider
H. de Zeeuw, die onder den bok stond, werd getrof
fen. De man werd ernstig aan schouder en achter
hoofd gewond. F.en onmiddellijk ontboden dokter
kon slechts den dood constateeren. De man laat een
vrouw en drie kinderen achter.
Alleen in de drie znidelitke provinciën.
Bestrijding van smokkelhandel.
Naar het „Ned. Weekblad voor Kruidenierswaren"
verneemt, maakt het bij de regeering. op aandrang
van de belastinginspecties in de Zuidelijke provin
ciën. een punt van ernstige overweging uit om in dc
provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limhurg allen
detailverkoop van losse suiker te verbieden en in
winkels alleen den verkoop van verpakte suiker toe
te staan.
Door dezen maatregel beoogt men een afdoend3
bestrijding van den smokkelhandel, daar na de in
voering van de verbodsbepaling alle onverpakte sui
ker in winkels als smokkelwaar zal worden be
schouwd. De invoering van dezen maatregel wordt
tegen 1 October of 1 November a.s. verwacht.
Te sterk lokaas voor inbrekers.
De correspondent van het Hdbld. meldt uit Laren:
Als men in een glazen huisje woont, heeft men
meestal niet veel te verbergen. Toch is er in de afge-
loopen weken tweemaal ingebroken in het glazen
kantoor van de Shell op het kruispunt Rijksweg-Hil-
versumsche weg. Het geldkist je, dat men op een ta
feltje kon zien staan, was blijkbaar een te sterk
lokaas. Het was echter beide keeren leeg. Misschien
dat de inbrekers het nog een derde maal zouden heb
ben geprobeerd, indien zij inmiddels niet gepakt wa
ren geworden, want zij behooren tot de jongelieden die
door de N'aardensche en Hilversumsche politie zijn
aangehouden. De vergeefsche tocht naar het Shell-
huisje behoorde ook tot hun bekentenissen.
In de omgeving van Nanking werden zooveel kin
deren door wolven gedood, dat de autoriteiten een
belooning vnn 40 Chineesche dollars hebben uitge
loofd voor wie een wolf dood of levend vangt.
De dieren houden zich vooral op in het dorp Hsiao-
lingewei in het Mausoleum-park. Zij zijn zoo bru
taal, dat zij onlangs een vrouw aanvielen, die een
zuigeling op den arm droeg. Het dier wist aan de
vrouw het kind te ontrukken en ermee te ontkomen.
Slechts tot een hoeveelheid van één liter
olie.
De Crisis-Zuivel-Centrale maakt bekend, dat bij
haar besluit van 30 Augustus 1034, door haar ver
guning is verleend aan winkeliers, handelende in
olie, voor zoover zij die niet zelf hebben geprodu
ceerd, tot het onverpakt vervoeren, verkoopen of af
leveren van ten hoogste 1 liter olie tegelijk, zonder
dat de waar voorzien is van een banderolle of gedekt
is door een geleidebiljet.
Onder „onverpakt" worde verstaan: niet verpakt
in de gebruikelijke verpakking, waaronder olie in
den handel wordt gebracht, zooals gesloten, gecap-
suleerde flesschen met etiket of verzegelde of dicht-
gesoldeerde bussen.
Voorts vestigt de Centrale de anndacht der winke
liers. handelende in olie, op de Beschikking van den
minister van Economische Zaken d.d. 30 Augustus
1034 No. 1145. afd. C.Z.A.. waArdoor het verboden is
flesschen of bussen olie, door hen zelf getapt uit een
onder dekking van een geleidebiljet ontvangen vat
of tank. zonder banderolle voorhanden te hebben.
In hun eigen belang wordt belanghebbenden aan
geraden de letters en nummers van geleidebiljetton,
waaronder zij olie hebben ontvangen, zorgvuldig tc
noteeren.
Japanners honden schadevergoeding in.
Reuter meldt uit Sjanghai:
De Japansche militaire autoriteiten te Harbin heb
ben aan den tweeden directeur van den Chineeschen
Oosterspoorweg, Koeznetsof. doen weten, dat zij van
de door hen verschuldigde transportkosten 370.000 yen
zullen afhouden als vergoeding voor de door hen" bij
talrijke spoorwegaanslagen geleden schade. Het Ja
pansche leger is in het bezit van documenten, waar
uit hüjkt dat de aanslagen door Sowjet Russische be
ambten van den spoorweg op bevel van de Komintern
gepleegd zijn.