HET P.E.N. IN 1935. DOUMERGUE HEEFT GESPROKEN. Een vlam uit den grond. Arbeid voor de werklooze intellectueele jeugd. Een enthousiaste, doch onpractische wandelaar. De Chauffeur van Mijnheer Stavisky. CONCURRENTIESTRIJD BIJ OCEAAN- VLUCHTEN. HET AUTOBUS-ONGELUK BIJ EMMEN. TEWATERLATING VAN DE „534". Ongeveer f 1.300.000 voor uitbreidings werken. De begrooting voor 1935 van het Prov. Elcctricl- teitsbedrijf in Noord-Holland wijst voor do gewone inkomsten en uitgaven een totaal bedrag aan van 8.129.500. Voor restitutie van het renteloos voor schot aan de provincie is f 200.000 uitgetrokken; het saldo voor aanvulling van de reserven is geraamd op f 200.000. Voor uitbreidingswerken is geraamd een bedrag van f 1.395.000. Dit bedrag is verdeeld als volgt: stel post voor mogelijk tijdens de exploitatie noodzake lijk blijkende voorzieningen aan de Centrale te Vel- sen-Noord f 50.000; overneming van laagspannings netten één millioen gulden; diverse uitbreidingen en verbetering van laagspanningsnetten f 150.000; aan koop van grond, bouw van dienstwoningen en dienst gebouwen f 25.000, aankoop van auto's motorrijwie len en dergelijke f 20.000, aankoop van electrici- teitsmeters f 50.000; aankoop van electrische ge bruiksapparatcn f 100.000. Salarisrogeling in N.-Holland. Ged. Staten stellen nader overleg met den minister voor. Ged. Staten van Noord-Holland stellen den Staten voor, naar aanleiding van de tot do Prov. Staten door de regeering gerichte aanmaning om vóór 1 December de salarisregeling van het provinciaal per soneel te herzien op den voet als aangegeven in het Koninklijk Besluit van 11 Aug. 193i, omtrent deze aangelegenheid in nader overleg to treden met den minister van Binnenlandsche zaken. Het zonder meer voldoen aan de aanmaning zal naar do meening van Ged. Staten niet strooken met de inzichten van do Prov. Staten, die do besluiten van 25 Juli met bijna algemeene stemmen hebben genomen. Naar het Gedeputeerden voorkomt bestaat er daarom alleszins aanleiding te dezer zake in na der overleg te treden met den minister Indien de Staten zich met dit gevoelen kunnen voreenigen, achten Ged. Staten het den aangewezen weg, dat hun machtiging daartoe wordt verstrekt, >»Alg. Hsbl." Over hervormingsplannen in Frankrijk. Ter verkrijging van meer regeerings- gezag. - De pers over zijn plannen. De rede van den Franschen minister-president, Doumergue, over hervorming van den staat ter ver krijging van meer regeeringsgezag, wordt in de pers druk besproken. Eerst de volgende week zal de president zijn Idee- en nader omschrijven, zoodat men eerst dan do draagwijdte van zijn plannen zal kunnen overzien. In de linksche pers voelt men echter reeds nu een zekeren tegenstand. De socialistisch-radicalo Ere Nouvelle schrijft: Als het bedoelde hervormingsplan ten uitvoer zal worden gebracht, zal er geen verte genwoordigend stelsel, ja zelfs geen republiek meer bestaan. Do rechtsche pers daarentegen keurt Doumergue's redevoering goed. Zoo schrijft de Figaro: Doumer gue's plannen missen moed noch vermetelheid. La ten wij den president gelukwenschcn met dit flinke en samenhangende schema. Le Jour schrijft: Men moet Doumergue met zijn oproep tot bet Fransche volk gelukwenschcn. Van deze krachtdadige oproep moet men in het bijzonder de noodzakelijkheid onthouden om het ambt van minister-president te versterken en aan do regeering het recht te geven de Kamer te ontbinden. De Petit Journal: Het is niet overdreven deze boodschap als een politieke gebeurt^pis te beschou wen die groote gevolgen met zich kan sleepen. Het is de eerste maal in de annalen van do ropubliek, dat de minister-president zich tot het volk wendt en het deelgenoot maakt van zijn vrees zijn taak niet te kunnen vervullen. Do redenen die hij heeft uit eengezet hebben indruk op ons gemaakt. Wij moeten nu afwachten of het kabinet in staat zal zijn, deze ideeën ten uitvoer te brengen. Gassen nit de gesloten mijn te Wrexham ontbranden. Londen. Op een der plaatsen waar de toegan gen tot do mijn te Wrexham dichtgemetseld waren, is gistermorgen plotseling weer een vlam uit den grond geschoten, die een in do nabijheid werkend ar beider zoo ernstig trof, dat do man met zware brand wonden ijlings naar een ziekenhuis vervoerd moest worden. De vlain doofde later bij gebrek aan voed sel vanzelf uit De Britsche radiodienst geeft een andere lezing van het geval en wel deze, dat in do gesloten mijn een nieuwe ontploffing plaats had, waardoor het metselwerk in de opening werd vernield. Een mijn werker, die nabij de schacht stond, werd door de vallende steenen getroffen en gedood. Ultdeellng. De eerste uitdceling aan dc familio der slachtof fers is reeds gister gehouden, omdat vele families zonder eenige contanten zaten. Op Vrijdagavond was het n.l. betaaldag on de meeste arbeiders hadden dan geen tijd moor om naar huis te gaan en namen hun loonzakjes mee naar heneden in de mijn om dan Zaterdagochtend naar huis te gaan. Slechts en kelen hadden de gewoonte hun vrouwen aan het kantoor te laten komen en haar het loon mee te ge ven. Natuurlijk zijn al deze loonzakjes verloren, maar de directie heeft verklaard dat zij alle getroffen fa milies het volle loon van deze weck nogmaals zal uitbetalen. 27 JAAR LANG 30—80 K.M. PER DAG GELOOPEN. Bij wijze van boetedoening. F.on Japansche priester uit den tempel van den heiligen berg Hiei nabij Kioto, heeft 27 jaar langs als boetedoening dagelijks 30 tot 80 K.M. geloopcn. Hij is thans 60 jaar, maar krachtig en gezond. Hij regt, dat de eerste 200 tot 300 dagmarschen de moeilijkste waren. Zijn voeten waren opgezwollen, zoodat hij soms kroop over den weg. Thans heeft hij echter geen enkele moeite meer en sedert 20 jaar heeft hij geen ziekto meer gekend. Wat het P.T.T.-bedrijf doet Tewerk stelling begint. *s Gravenhage, 25 Sept Ter bestrijding van de werkloosheid onder de intellectueele jeugd is, onder goedkeuring van den minis ter van Binnenlandsche Zaken en met mede werking van diens ambtgenoot van Sociale Zaken, door den directeur-generaal der P. T. en T. een regeling ontworpen ten behoeve van de tewerkstelling bij het P.T.T.-bedrijf van jeugdigo werklooze intellectueelen, ten einde hen zooveel mogelijk aan den demora liseerenden invloed van lediggang te ont trekken. Dezer dagen worden overeenkomstig deze regeling de eerste jongelui in dienst genomen, waarbij de volgende algemeene voorwaarden gelden: 1. Slechts jonire mannen van 18—24 jaar vallen onder deze regeling. 2. De tewerkstelling geschiedt uitsluitend door bemiddeling van do arbeidsbeurzen, in samenwer king met de inspecteurs voor de werkverschaffing, die voor de plaatsingsmogelijkheden dc noodigo go gevens van P.T.T. ontvangen. Hierdoor wordt be reikt dat de tewerkstelling niet willekeurig, maar naar een vasten, op een ieder gelijk toe te passen maatstaf geschiedt 3. De betrokkenen zullen alleen worden belast met het werk dat, hoewel nuttig, anders niet zou worden gedaan, dus in geen geval met werk dat ook onder normale omstandigheden zou moeten worden verricht. Dit blijft opgedragen aan op normale wijze aan te stellen personeel. 4. De aan hen toe te kennen vergoeding, welke voor gemeenschappelijke rekening van het departe ment van Sociale Zaken en van P.T.T. komt, zal van bescheiden aard zijn, derhalve niet het karakter dra gen van helonning voor verrichten arbeid, doch worden afhankelijk gesteld van individucelc facto ren (leeftijd, onvermijdelijk te maken onkosten, fi- nanciecle omstandigheden gezin en dergelijke). Uit den aard van de aan de regeling ten grondslag liggende overwecingen. heeft zij een geheel tijdelijk karakter, bovendien zal zij slechts een zeer beperk te toepassin.7 kunnen vinden. Drie Jaar lang zwerven in het Noord- poolgebied. Montreal (Canada). F. K. Pease, een fonge Engelsche ontdekkingsreiziger, die onlangs in Cana da gearriveerd is om de verloren dagboeken van Sir John Franklin op te sporen, wordt hier beschouwd als de meest enthousiaste wandelaar ter wereld. Hij heeft het plan opgevat om drie jaar lang door het Noordpoolgebied te zwerven, hoewel deze route met een vliegmachine in één dag te doen is. Pease heeft 30 ton levensmiddelen bij zich (waaronder 50 kilo hondenbrood) en zijn hond Jill zal hem op zijn langen tocht vergezellen. Hij verklaarde, dat hij van Churchill, dat. aan de kust van de Hudson Baai ligt, naar Chesterfield zal gaan wandelen, hoewel dit per boot veel sneller gaat. Van daaruit gaat hij naar den magnetischen Pool, waar de dagboeken van Franklin verborgen moeten zijn en tenslotte zal hij langs de moeilijke Noord-West-passage opklimmen om langs den ande ren kant weer af te dalen. Toen iemand hem vroeg, waarom hij nu al 30 ton voorraad bij zich had en dit niet op het laatste oogenblik insloeg, antwoordde hij: „Ik heb alles cadeau gekregen en het is een gewoonte van ontdekkingsreizigers, om dat mee te nemen, hoewel het mogelijk is om onderweg voor bijna niets deze dingen te koopen. Hij zeide. dat hij busjes boschbesscn en potten stroop bij zich had, die hij onderweg in eiken kruidenierswinkel kon krij gen. De chauffeur van den beruchten oplich ter Stavisky is thans te Parijs taxi chauffeur. Te Parijs vertelt men elkaar de volgende aardige anecdote. Een vreemdeling arriveert te Parijs, neemt aan het station een taxi, rijdt naar zijn hotel, geeft daar zijn koffers af en verzoekt den chauffeur hem de bezienswaardigheden van Parijs te toonen. De man aan het stuur geeft vol gas en gaat er van door. Hij laat den vreemdeling eerst de groote plei nen en de beroemde gebouwen zien, dan rijdt hij naar de ministeries en houdt ook voor elegante, particuliere huizen stil. Vooral daarvan vertelt hij zijn vrachtje talrijke intimiteiten uit het leven van de inwoners, ten deele zeer vooraanstaande perso nen, en terwijl hij vertelt, meesmuilt hij gelijk iemand, die veel, zeer veel weet... De vreemdeling is ecnigszins verbaasd over deze prachtig ingelichte taxi-chauffeur, hij zou waarach tig geen hetero gids kunnen vinden en wanneer hij uitstapt en een flinke fooi geeft, vraagt hij dan ook, hoe het komt, dat hij zoo prachtig van alles op de hoogte is. Dan meesmuilt de man aan het stuur we derom zeer geheimzinnig tot hij zijn edelmoedige passagier in het oor fluistert: „Ja, ik ben namelijk jarenlang chauffeur geweest bij Alexandre Stavis ky Deze anecdote vertelt men elkaar in Parijs en wanneer er ook niet veel van waar is, één ding is zeker: de vroegere chauffeur van Stavisky rijdt voor een taxi-onderneming. Hij heet Eugène Bartchy, Rus van geboorte. Hij heeft zelfs reeds zijn mémoires geschreven, die door een groot Parijsch weekblad gepubliceerd worden; in de groote affaire Stavisky was het verhaal van deze avonturen een humoris tisch intermezzo. Dezo man rijdt thans dus met een taxi, hij, die vroeger aan het stuur van de prachtigste luxe-wa gen gezeten heeft, die in de hall van de duurste ho tels op zijn heer en gebieder wachtte. En vaak ge noeg zal hij wel getuige geweest zijn, wanneer Sta visky nieuwe schurkenstreken bedacht, want mon- De Fransche vlieger Bonot voor de vijfde maal over den Oceaan. - Concurrentie strijd tusschen de Fransche Lucht vaart Maatschappij en Lufthansa. De Duitsche lijn op dit oogenblik nog superieur... Kort geleden heeft de Duitsche Luft ITansa, naar aanleiding van den 25sten vlucht over den Zuid-At- lantischen Oceaan, een soort van jubileum gevierd Dat jubileum heeft tegelijkertijd dienst inoeten doen als reclame-object en om de andere mogendheden in het bijzonder Frankrijk, de oogen uit te steken Of het Fransche Luchtvaart Ministerie ook die be doeling van dat Duitsche vliegfestijn heeft ingezien, laten we in het midden, maar wèl is het een feit, dat de Fransche Trans-Atlantische dienst na die ge beurtenis bijzonder actief is geworden. De Duitsche Luft Hansa ziet hierin, vooral daar de Oceaan- vluchten ook de speciale belangstelling van de Fransche Luchtvaart Maatschappij genieten, een concurrentie-strijd op de komende postvluchten aan haar zijde. Het staat vast dat de Fransche pogingen, die in het werk gesteld worden om do belangstelling van het publiek voor de route op te wekken, vervroegd zijn, want volgens de mededeelingen van den Franschen Minister Kalft meent, dat er geen aanleiding bestaat den overweg te doen bewaken. - Goed uitzicht ter plaatse. Op de vragen van het Eerste Kamerlid H. Smeen- ge, betreffende het nemen van veiligheidsmaatrege len in verband met een ernstig auto-ongeval met een autobus op een onbewaakten overweg te Emmen, heeft minister Kal ff geantwoord, dat het ongeval heeft plaats gehad op een overweg van een locaal- spoorweg, die naar den regel voor locaalspoorwegen nimmer bewaakt is geweest. Voor bewaking bestaat ook geen aanleiding, meent de minister, daar het uit zicht ter plaatse zoodanig is, dat de autobusbestuur der bij oplettendheid en met inachtneming van het wettelijke voorschrift omtrent snelheidsvermindering bij nadering van overwegen, het ongeluk had kun nen voorkomen, door tijdig te stoppen. De stoombel van de locomotief luidde. In antwoord op een volgende vraag van den heer Smeenge deelt de minister mede, dat het veronge lukte rijtuig geen voor het publiek vervoer bestem de autobus was. Het werd gebruikt voor het vervoer van arbeiders eener werkverschaffing, waarvoor geen vergunning vereischt is. Het stellen van de voorwaarde, dat de chauffeur van een autobus voor oen onbewaakten overweg zou moeten stoppen en uitstappen om zich te overtuigen, dat de overweg vrij is, hetgeen de heer Smeenge voorstelde, voor vergunningen voor exploitatie, welke door Ged. Sta ten worden verleend, acht do minister van Water staat niet wenschelijk, ^omdat daardoor het gevaar zou ontstaan, dat gedurende hot weder instappen van den chauffeur en het op gang brengen van den mo tor zijn aandacht weder van den spoonveg en een inmiddels mogelijk naderenden trein zou worden afgeleid. SNEEUWVAL IN HET MAROKKAANSCHE GEBERGTE. Uit de omgeving van Ayachi in het Marokkaan- sche bergland wordt sterke sneeuwval gemeld. Dit is een buitengewoon verschijnsel, aangezien in Zuid Marokko nog temperaturen van 38 graden voor komen. sieur Stavisky had de gewoonte belangrijke zake lijke besprekingen tijdens autotochtjes te voeren. Heel wat zal het oor van Bartchy bereikt hebben, maar hij was ook een vertrouwensman, geen dood gewone chauffeur. Hij weet zeker heel wat, maar wat geeft dat? Nu kan hij slechts aan het stuur van zijn taxi droomen van vervlogen pracht. Maar de heer Bartchy schijnt geenszins een droo- mer te zijn, en hij heeft de journalisten, die natuur lijk gretig op hem aanvallen, zeer realistische din gen verteld. Einde December 1933 had hij nog Hayotte en Dubarry gereden, de beroemde vrienden van Stavisky, die hem beloofd hadden hem als chauffeur bij een hoog personage onder te brengen, maar zij en vele anderen hadden dergelijke beloften niet gehouden, hetgeen niet te verbazen is, daar zij in de gevangenis wel andere zorgen zullen hebben. Een half jaar lang leefde hij van hetgeen hij in zijn driejarigen dienst bij Stavisky bespaard had. Maar reeds kort voor de val van Stavisky had monsieur Bartchy heel wat van zijn spaargeld moe ten opofferen. „In de laatste maanden", zoo vertelt hij, „moest ik uit mijn zak benzine, olie en nog veel meer betalen. We reden naar Genève, naar Orleans, naar Ostendo en mijn geld verminderde vlug. Thans heb ik niets meer en sedert eenige dagen ben ik taxi-chauffeur. Niemand wil mij nemen. U begrijpt, de chauffeur van Stav'sky!" Zoo klapt Bartchy een beetje uit de school en vaak trekt hij eqn melancholiek gezicht. Op de vraag of hij ondanks alles, wanneer zijn chef leefde, weer bij hem in dienst zou willen zijn, antwoordde hij geestdriftig. „Wanneer ik hem terug zag zou ik hera een hand geven en direct weer in zijn dienst gaan, zooals alle anderen, die hem gekend hebben, zouden doen. U kunt niet beseffen, welk een charmo deze man bezat, maar het was vreeselijk; altijd on derweg. We reden vijf uur, hij ontmoette een be langrijke persoonlijkheid, gebruikte zijn merkwaar dige invloed en dan reden we weer met een razend vaartje terug. Hij sliep vaak in den wagen en direct bij de aankomst te Parijs begonnen weer nieuwe besprekingen. Zijn zenuwen waren van ijzer. Hij was nooit moe Zoo spreekt Bartchy over den grooten misdadiger, zijn vroegeren chef. Wat Stavisky's charme aangaat, zijn de meeningen verdeeld, wat zijn zenuwen aan gaat is ieder het wel met Bartchy eens. Want voor oplichterijen van zulk een formaat, moot men wel stalen zenuwen bezitten. route dienstleider is een voorbereidingstijd van min stens 2 jaar noodig, v3ór aan de opening van een regelmatice postdienst gedacht kan worden. In dien tusschentijd zal echter door enkele vluchten de grond slag voor dat traject gelegd worden. In Duitschland vraagt men zich af of al die Fran sche plannen reden van bestaan hebben Maar kan Frankrijk niet met trots wijzen op de steeds herhaal de, succesvolle overtochten van de kapiteins Bonot en Mermeix? In Mei gelukte het Mermeix zelfs, in twee dagen en zestien uur van Toulouse naar Bue nos Aires te vliegen, terwijl Bonot kortgeleden den Oceaan voor de 5e maal overstak De vliegtuigen, waarmee deze vluchten werden uitgevoerd, zijn de bekende machines „Croix du Sud" en „Are- en Ciel'\ De Fransche route is ongeveer gelijk aan die, wel ke de Duitsche vliegtuigen volgen, nl. „croccing" van den oceaan over het smalste gedeelte, dus van Natal naar Brazilië en omgekeerd. De hoofdmoeilijkheid ligt in de noodzakelijkheid, geschikte vliegvelden aan beide kanten van den Oceaan aan te leggen, daar de Fransche lijn het zal moeten stellen zonder vlicgtuigmoederschepen. De eenige tot nu toe be staande vlieghaven in Natal is volkomen ontoerei kend. Ondertusschen heeft ook de Luft Hansa niet stil gezeten; na de Westfalen is er een tweede moeder schip bijgekomen, nl. het motorschip „Schwaben- land". Het aantal regelmatige postvluchten kan nu verhoogd worden, waardoor het aantal passagiers, dat toch al groot genoemd mag worden, nog aan merkelijk zal stijgen. Het valt niet te ontkennen, dat door deze prestaties veler oogen op de Duitsche lijn zijn gericht en dat de waarde ervan niet onderschat mag worden. Twee minuten na het drukken op een knop zal 40.000 ton staal de helling afge gleden zijn. LONDEN. De voorspellingen voor heden, den dag van de tewaterlating van het groote Cunard- schip 534, luiden gunstig. Alle voorbereidingen waren gisteren voltooid. Glasgow is vol bezoekers uit het heele Koninkrijk. De Koningin zal het schip te water laten door op drie knoppen te drukken. Door den eersten zal de flesch champagne tegen den boeg stuk slaan, door den tweeden komt het schip vrij van de in stallatie die het nog tegenhoudt en door den der den worden de hydraulische werktuigen in wer king gebracht, die het schip het eerste zetje ge ven. Op dat oogenblik zal het gevaarte van 40.000 ton staal, gesteund door 2500 ton sleepkettingen, langzaam over de ingevette helling gaan glijden om na twee minuten in de Clyde te liggen. Nader meldt men ons nog uit Londen: De tewaterlating van het reusachtige nieuwe schip van de Cunard-line, aangeduid met het cijfer „534", is een der grootste gebeurtenissen waarvoor Enge land zich geplaatst ziet en de pers houdt zich dan ook reeds uitvoerig er mee bezig. Sedert weken trachten de kranten te raden, welke naam het schip zal krijgen en in tegenstelling tot het gebruik weigert de directie der Cunard Line elke mededeeling hier over en zal het geheim pas onthuld worden op het oogenblik, dat de flesch champagne tegen den voor steven wordt stukgeslagen. In Engeland vestigt men groote hoop op dit schip, welks bouw geruimen tijd gestaakt was en dat met regeeringssteun voltooid kon worden. De Dinsdagochtendbladen hebben heele pagina's er aan gewijd en de „Times" komt vandaag met geïl lustreerde extra bijlagen van niet minder dan 24 paginas, waarin een overzicht wordt gegeven van do ontwikkeling van de Oceaan-scheepvaart, de presta- tiets van de koopvaardij tijdens den oorlog en een nauwkeurige beschrijving van den nieuwen oceaan reus. Alleen reeds de tewaterlating van het 75000 ton metende schip plaatst de ingenieurs voor een reeks van problemen ten aanzien van de veiligheid. De scheepsromp is langer dan de rivierbedding breed is, zoodat het noodzakelijk is dat de romp als zij van de helling loopt onmiddellijk in de richting van den loop van de Clyde wordt gedraaid om dan op eenigen afstand stroomafwaarts in een diepe bocht tegenover de werf te worden gemeerd. Reus achtige kettingen en rcminstallatiea moeten zorgen dat de door den stapelloop vrijgekomen reusachtige kracht in de juiste banen wordt geleid en tijdig wordt geremd. Reeds thans is Glasgow vol menschen, die de plech tigheid willen bijwonen. De Koning en de Koningin komen kort voor de plechtigheid te Glasgow aan. 466e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5de klasse, 6de lUst Trekking van Dinsdag 25 September 1934 Hooge Prijzen 10.000— 16692 2.000.— 14418 1.000.— 523 6006 7099 14503 16981 1" 7 21399 400.— 347 10013 18923 200— 2630 3086 3439 3651 22952 f 100— 2408 2572 7484 13378 13434 Prijzen van 70.— 60 82 155 158 173 283 299 489 634 552 603 732 819 861 890 937 1020 1029 1045 1147 1263 1335 1711 1733 1775 1777 1843 1975 2149 2459 2515 2552 2570 2739 2882 2884 3013 3059 3167 3351 3380 3417 3465 3660 3120 3741 3742 3745 3780 3845 3894 3932 3965 4017 4160 4133 4384 4405 4433 4796 4800 4829 5072 5089 5107 5244 5294 5312 5522 5695 6055 6084 6168 6274 6603 6622 6866 6915 7078 .'105 7154 7163 7222 7251 7304 7384 7503 7627 7741 7877 8200 8240 8242 8323 8460 8538 8639 8655 8708 8713 8767 8773 8991 9038 9300 9364 9472 9639 9706 9733 10159 10165 10251 10292 10769 10932 11085 11672 11693 11701 11804 11817 11860 11961 11981 12340 12434 12437 12468 12593 12649 12651 12718 12829 12928 13049 13066 13220 13652 13765 13773 13777 13816 13842 13916 13918 14022 14048 14111 14123 14124 14185 14367 14415 14509 14518 14523 14672 14835 15022 15025 15093 15210 15318 15333 15359 15595 15712 15726 15761 15792 15839 15857 15996 lfo094 16100 16116 16295 16358 16391 16432 16471 16511 16528 16747 16816 16910 17215 17354 17575 17581 17648 17709 17789 17794 17906 17978 18625 18676 18686 18944 19083 19145 19193 19367 19592 19868 19897 19976 19982 20100 20158 20342 20501 20517 20536 20594 20761 20786 20832 21736 21798 21868 21880 21892 22224 22263 22407 22538 22894 22900 22911 22972 23102 23106 23217 23223 23719

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 2