Het betalingsverkeer met Weer 'n ongeluk bij de ENGELSCH VLIEGTUIG NEERGESTORT. KljKETI is KO0PEn tj CLOECK Brand in de Wieringermeer. Ongerustheid bij de exporteurs. Opcenten in Noordholland. De deviezensmokkelarij. Zeven dooden. Ernstig spoorwegongeluk bij Krakau. Luchtballons met beleedigende opschriften. Waarom geen Pachtwet? Woensdag 3 October 1934. Postrekening No. 23330 SCltCEB 78ste Jaargang. No. 9566 courant. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. vJi. P. Trapman Co.t Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent i'bewijsno. Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. In een jl. Maandag te Rotterdam gehouden ver gadering van exporteurs werden belangrijke bezwa ren geuit tegen het nieuwe af te sluiten clearings- verdrag met Duitschland. Aan Z.Exc. Minister Steenberghe werd een tele gram gezonden, waarin namens een negentiental ex- porteursvereenigingen werd geprotesteerd tegen de bedoeling van de regeering om een overeenkomst met Duitschland af te sluiten waarbij slechts 10 per stortingen zou worden gereserveerd voor de ach terstallige vorderingen. Men acht dit algemeen veel te weinig, daar het voor vele bedrijven een ruine zou beteekenen als de bevroren vorderingen op Duitschland niet spoedig binnenkomen. Ten slotte vraagt de vergadering de bekrachtiging van het ontworpen verdrag achterwege te laten als niet betaling van de oude vorderingen gewaarborgd Is. Belangrijke beslissing voor Nederland- sche zuivelexporteurs. Reeds betaalde export-premie op bevroren vorderingen wordt terugbetaald. In aansluiting aan de medcdeelingcn van den minister van Economische Zaken over een speciale regeling voor dc betaling van onzen zuivel-export naar Duitschland, kan nog het volgende worden me degedeeld: „Zooals bekend, worden bij den uitvoer van zui velproducten, krachtens dc Crisisuitvoerwet, heffin gen gedaan in verband met de extra-winst, welke gemaakt wordt op den uitvoer naar Duitschland. De ze heffingen werden door dc exporteurs voldaan, vóóórdat liet product werd afgeleverd. Dientengevol ge heeft de Nederlandschc exporteur feitelijk het bedrag van de te verwachten overwinst reeds aan stonds in 's Rijk's schatkist gestort, terwijl nog niet vaststond, dat deze „winst" zou worden geïncasseerd .Zoolang de betalingsregeling volgens het Sonder- konto zonder moeilijkheden verliep, werden hier door geen bijzondere bezwaren ondervonden. Sinds de wachttermijn bij de afrekening van op het Son- derkonto gestorte bedragen langer werd, werden de bezwaren voor de exporteurs allengs grooter en thans, nu er, in verband met het in werking tre den van het claeringvcrdrag met Duitschland, een belangrijke achterstand in do betalingen voor naar Duitschland geëxporteerde zuivelproducten wordt ge constateerd zijn er voor den exporthandel in zuivel producten zeer groote moeilijkheden ontstaan, door dat deze handel reeds gelden voor zijn overwinst heeft afgestaan, terwijl de betaling van het geëxpor teerde product in Ncderlandsch courant nog gerui- xnen tijd op zich zal rhoeten laten wachten. In verband hiermee heeft de minister van Econo mische Zaken besloten, om aan de commissie voor den uitvoer naar Duitschland voor zuivel- en melk producten voorloopig te restitueeren de heffing op die zuivelproducten, welke naar Duitschland geëx porteerd zijn, waarvan de overmaking der gelden naar Nederland nog niet heeft plaats gevonden en het bedrag dus nog op het Sonder- of Zwischen- konto of bij den afnemer staat. De commisie zal dit bedrag vorderingen van Ne derlandschc zuivelexporteurs op het Sonderkonto overnemen. Op deze wijze wordt bereikt, dat de Nederlandsche zuivelexport. practisch die gelden terugkrijgt, welke deze indertijd te vroeg betaald heeft. Zoodra dc door de commisie overgenomen saldi van het Sonderkonto zullen worden afgelost, tenge volge van de bij de clearing getroffen regelingen, zullen de heffingen wederom in 's Rijks schatkist terug kunnen vloeien Ged. Staten der Prov. NoordhohUand stellen voor te besluiten ter bestrijding van de uitgaven der Pro vincie in het dienstjaar 193"» voor dat jaar te heffen: Twintig opcenten op de hoofdsom der belasting op dc gebouwde eigendommen; Twintig opcenten op de hoofdsom der belasting op de ongebouwde eigendom men: Twintig opcenten op de aanslagen der Inkom stenbelasting en twintig opcenten op de aanslagen der vermogensbelasting. Eenige gearresteerden tegen borgstelling vrijgelaten. Verscherpt grenstoezicht. De toenemende sluikhandel in Sperrmarken heeft de Duitsche autoriteiten er toe gebracht om de grens controle te verscherpen. Wat betreft het douanekantoor BeekWeiier ver namen wij dat de douanebezetting bijna geheel ver nieuwd is. De oudere beambten zijn naar elders ver plaatst en door andere kommiezen vervangen. De autoriteiten hebben opdracht gegeven alle autobus sen welke de grens passeeren, te controleeren wanneer er maar de minste verdenking is voor smokkelarij. De veertien Nijmeegsche en Arnhemsche dames en heeren zijn voor het meerendeel overgebracht van Kloef naar Krefeld. Slechts ecnigen werden door toedoen van familie leden, die cauties stortten van drie honderd gulden en meer op vrije voeten gesteld. De moesten werden vastgehouden, omdat bij hen geenerlei goede trouw kon aangenomen worden. Dc passen en de te smok kelen Sperrmarken waren op alle mogelijke manie ren verborgen tusschen de kleeren en de banken van de autc. Dc chauffeur ging geheel vrij uit Dc auto car van do firma W. uit Nijmegen, werd dan ook on middellijk vrij gegeven na eerste onderzoek. TOESTEL BOVEN HET KANAAL IN DEN MIST VERONGELUKT. Een Engelsch passagiersvliegtuig, dat den dienst onderhield tusschen Londen en Parijs, is ongeveer vijl kilometer ten Noorden van Folkestone in het Kanaal neergestort.. Er wa ren 3 Engelschen aan boord: de bestnnrder, de mecanicien en een jonge vrouw; verder 3 Franschen, o.w. een vtouw en één Amerikaan. De gevonden lijken waren onherkenbaar ver minkt. Het toestel was geheel vernield. De bestuurder Bannister, was een oorlogs vlieger van groote ervaring. Het was het eer ste ongelnk, dat bij de Hillman Airways is voorgekomen. Mededeeling van deze noodlottige ramp kwam het eerst binnen met het stoomschip „Biarritz", die met vijf lijken van het verongelukte vliegtuig aan boord te Folkestone aankwam. De „Biarritz" heeft ook het wrak van het vliegtuig aan land gebracht Twee van de door de „Biarritz" opgevischte lij ken waren vrouwen. Aan boord van het vliegtuig bevonden zich zeven personen, onder wie vier Engelschen met inbegrip van den piloot en drie personen van, Fransche na tionaliteit. Het Duitsche schip „Meander" zag het vliegtuig neerstorten en liet terstond zijn sirene weerklinken, waardoor het ook de aandacht trok van de „Biar ritz". Beide schepen begaven zich terstond naar de plaats van het ongeluk en zetten booten uit om de lijken aan boord te nemen. De berging van de lijken ging met groote moeilijkheden gepaard, daar het weer zeer slecht en dc zee zeer onrustig was. Na korten tijd arriveerden ook booten uit Dover op de plaats van 1e ramp Volgens mededeeling van den kapitein van het Duitsche schip „Meander' moet het vliegtuig even over tien zijn verongelukt. De kapitein verklaarde, dat hij tusschen 10 uur en 10.30 uur het ronken van een vliegtuigmotor gehoord had, maar kort daarna was dit geluid verstomd. De door de „Biarritz" opgevischte lijken waren geheel misvormd, hetgeen er op wijst, dat het vlieg tuig van een aanzienlijke hoogte is neergestort. De vermoedelijke oorzaak van het ongeluk Uit een nader onderzoek naar het vliegtuigonge luk is gebleken dat de bestuurder zeer waarschijn lijk in den sterken mist te laag heeft gevlogen, waar bij zijn toestel het water heeft geraakt. Een Duitsch schip heeft de verongelukte machine het eerst ont dekt en aan den kapitein van de Biarritz de ligging aangeduid. Reeds 5 lijken zijn gevonden, n.1. van den bestuurder en 4 passagiers. De lijken van één passagier en den mecanicien ontbreken nog. Drie dooden en tien gewonden. Warschau. Ten gevolge van den mist zijn gistermorgen te acht nur de sneltrein Weenen-Warschau en de trein Gdynia-Kra- kau nabij het station Krzeszowice met el- kaar in botsing gekomen, Volgens de ontvan- gen berichten zijn drie personen gedood en tien gewond. Een commissie van onderzoek heelt zich naar de plaats van de ramp be geven. Stationschef van Krzescowice gearresteerd. Nader wordt uit Warschau gemeld: Het aantal slachtoffers, dat het spoorwegongeluk bij Krzescowice bij Krakau geëischt heeft, is volgens do laatste berichten niet aanzienlijk hooger dan aan vankelijk verondersteld werd. Het aantal dooden wordt ongewijzigd op twaalf vastgesteld. Daarentegen is het getal gewonden tot 49 gestegen, van wie 29 zeer ernstig gewond zijn. De meeste slachtoffers zijn gevallen in den op een na laatsten wagon van den sneltrein Gdingen-Kra- kau, welke door den sneltrein Weenen-Krakau-Boe- karest geramd werd. Het aantal slachtoffers in den trein Weenen-Boekarest is veel geringer, daar deze trein minder passagiers vervoerde. Merkwaardiger wijze is de laatste wagon van den trein Gdingcn-Kra- kau geheel gespaard gebleven. De locomotief van den Weenschen sneltrein heeft hem omhooggedrukt, doch niet getelescopeerd. Een commissie van onderzoek onder leiding van den staatssecretaris voor het verkeerswezen, die per vliegtuig naar de plaats van het ongeval vertrokken was, heeft de oorzaak van de ramp en de kwestie der schuldvraag opgehelderd. De sneltrein Gdingen-Krakau was op de sectie van den Weenschen sneltrein opgehouden, omdat op den Krakauschen spoorweg een storing was ontstaan. De Wecnsche sneltrein is hierop met volle vaart op den stilstaanden trein ingereden. Do stationschef van Krzescowice schijnt schuld aan het ongeluk te heb ben. Hij is, evenals een drietal andere beambten van het station, gearresteerd. Tevens is de machinist van den Weenschen trein voorloopig in hechtenis ge nomen. Men veronderstelt, dat de machinist door een sein is gereden, dat op onveilig was gesteld. Het schijnt, dat de machinist tengevolge van den dikken mist het onveilig signaal niet heelt gezien. Volgens een andere lezing zou het seintoestel niet gewerkt hebben. Tienjarige jongen door auto overreden. BIJ het uitstappen uit de schoolbus. Gisteravond is het 10-jarig zoontje van brugwachter Dekker van de Stolpervlotbrug door een auto overreden. De knaap zat in de schoolbus, die kinderen van Stolpen, Belk- merweg enz. naar en van de R.-K. school te 't Zand vervoert. In den Belkmerweg stapten een paar kin deren nit, die op hun bestemming waren en spelende deed ook alzoo de jonge Dekker. Hierbij gebeurde het ongeluk. Juist passeer de een groentenventersanto, die den knaap overreed. Hij werd gewond opgenomen en binnengedragen bij de familie Warmerdam, waar Dr. Schmidt hulp verleende en geluk kig momenteel geen ernstig letsel consta teerde. Daarna werd de jongen naar huis vervoerd. Als zich geen complicaties voordoen, dan Is dit ongeval wonder boven wonder goed af- geloopen. De politie heeft Maandagavond moeten ingrijpen toen zes jongelui uit het clubhuis van de N.S.D.A.P- in de Bagijnestraat te 's-Gravenhagc pogingen de den om de Joodsche omwonenden te beleedigen. Zij waren n.1. op de binnenplaats van het N.S.N.- A.P.-huis bezig, ballonnen van circa 1 meter middel lijn, door middel van warme lucht op te laten. Op deze ballonnen stond een groot hakenkruis en een voor Joden beleedigend opschrift. Enkele van deze ballons zijn bij de omwonenden neergekomen, waar op deze de politic hebben gewaarschuwd. Dc zes jongelui zijn naar het hoofdbureau getrans porteerd, waar procesverbaal is opgemaakt wegens het zonder vergunning oplaten van luchtballons. Teleurstelling bij den Bond van Land* pachters en Hypotheekboeren in Neder land. Het Hoofdbestuur van den Bond van Landpachtera en Hypotheekboeren in Nederland heeft zich in een adres tot den Minister van Economische Zaken te Den Haag gewend, waarin met teleurstelling wordt geconstateerd, dat in de Troonrede elke mededee ling inzake een pachtwet en een regeling van het recht van distributie ontbrak. Adressant verzoekt den Minister ten spoedigste een ontwerp-pachtwet in te dienen, daar door dc stijgende pachten een steeds grooter deel de steungelden via den pachtboer ten goede komt aan de grondbezitters en de financieele positie der pachtboeren, ondanks den steun, zeer slecht is en blijft. Voorts verzoekt adressant den Mi nister dringend ten spoedigste een wijziging van de regeling van het recht van executie aanhangig te willen maken, daar het aantal openbare, maar voor al het aantal stille executies, nog steeds toeneemt. Zooals we in ons nummer van gister uit voerig hebben meegedeeld, heeit In den Wie- rlngermeerpolder Maandagavond een lette brand gewoed, die de groote boerderij, be woond door den beer Ondendijk en eigen dom van de Landbonw Cnltnnr Maatschap pij, vrijwel geheel vernield heelt, Hier boven geven we een tweetal ioto's van dezen eersten grooten brand in het nieuwe land. Op de bovenste zien we hoe het vunr ln het groote gebonw heeft huisgehouden en er onder een gedeelte van de ongeveer 2000 mud graan dai nog na ligt te smealen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1