Werkverschaffing. Het verkeersfonds er door. Ontwerp in de Eerste Kamer aangenomen. Nieuw Amerikaansch „record". Na de ramp van de Morro-Castle. Abonnementsgelden, Bagger* en Slootwerk. MOTORBAKFIETS DOOR TREIN GEGREPEN. Een sluwe tante. Hollebollegijzen. De gestolen polnol terecht. Gebrek aan sensatie. Licht als geluid van maan en sterren. Een verblindingspistool. Als er niet meer is! ven; ik heb de kerk, van welke richting ook, lief ge had als do predikster van den godsdienst. Nu is dat alles voorbij. Waarom? Waarom kon ik niet blij ven bij wat mijn ouders, die 't zoo goed met mij meenden, mij hadden geleerd? Omdat ik langzamer hand maar onweerstaanbaar mijn oogen heb zien opengaan voor de werkelijkheid. En die werkelijkheid heeft mij ontroerd, heeft mijn ziel geschokt, toen ik haar in al haar wreedheid leerde kennen. Ik heb haar gezien in al haar afschuwelijkheid als een mee- doogenloozen strijd van mcnsch tegen mensch, van volk tegen volk, van ras tegen ras. Ik heb haar ge zien met haar vreeselijkc tegenstellingen, haar on- menschelijke verhoudingen, waar ik opmerkto hoe duizenden, neen, milliocnen gedoemd worden tot on dragelijke ellende en waar naast die ellende de groot ste weelde en tartende overdaad staat. Ik heb haar gezien, opgevoerd tot de razernij van den oorlog, ik heb gelezen de oorlogsboeken, die ons verplaatsten midden in dien massamoord! .En ik heb in wanhoop gevraagd: waarom komt men in den naam van God niet op tegen dit alles? Waarom schreeuwen de christenen, die zeggen dat God liefde is, het niet uit dat aan dit alles een einde moet komen? En het bittere antwoord gaf de werkelijkheid-zelve aan mij. Dit alles werd door den godsdienst goed gepraat! Toen heb ik begrepen dat iets anders noodig is dan godsdienst, n.1 mensch el ij kheid. En hoe zouden wij tot menschelijkheid kunnen ko men dan door in te koeren tot onszelf? Want in ons zelf alléén kunnen wij ervaren, waar toe wij als mcnschen geroepen zijn. En inkeerend tot onszelf worden wij ons bewust van de hoogste levens waarden. Hier durf ik een beroep te doen op allen zonder onderscheid. Wie is er, die in de uren, waarin hij met zichzelf alléén is, wanneer hij zich heeft losge maakt van de leugens der bestaande moraal, niet gevoelt, dat hij is een mensch onder mcnschen en dat hij het recht mist om van die menschen iets te eischen, wat hij zelf dien menschen weigert te ge ven en dat hij derhalve moét aanvaarden wat zoo eenvoudig is omschreven in de woorden: al wat gij wilt dat de menschen u zouden doen, doet gij hun desgelijks? Ik weiger aan te nemen, dat er zijn, die het hier mede in hun diepste wezen eens zijn. Daarvoor heb ik, gelukkig, nog te veel geloof in de menschen. Maar het ontbreekt hun aan den moed om de con sequenties van die woorden te aanvaarden. Het ont breekt hun aan waarachtige religie. Want godsdienstig zijn ze wel, maar religieus zijn ze niet. Religieus zijn beteekent: zich innig verbonden ge voelen aan wat men als de opperste werkelijkheid in zichzelf ervaart; beteekent zich bewust worden van rijn roeping als mensch. Dit religieus zijn kan samengaan met godsdien stigheid, maar evenzeer met ongodsdienstigheid. Dit is slechts een quacstie van inzicht, van opvoeding, van beoordeeling der wereld en de kracht of de krach ten, welke haar drijven. Want zoowel de godsdienstige als de ongodsdien stige kón streven naar een leven in harmonie met wat hij in zich weet als goed en rechtvaardig. Maar wee den mensch en wee de wereld wanneer door den godsdienst en religie wordt vermoord! ASTOR. Intusschen heeft hij volkomen gelijk, als hij be toogt, dat van de mogelijkheid van onmiddellijk ver voer per auto zonder overlading het wel en wee van tal van plattelanders afhangen: een paar centen on kosten meer, of de kruisbessen, enz. worden onver koopbaar. Wat in de levensbehoeften van platteland handel en industrie voorziet, moet dus in stand ge houden worden, al heeft minister Kalff wellicht vol komen gelijk, als hij constateert, dat er „teveel aan vcrvoercapaciteit" is, en hierop laat volgen, dat an ders immers het geheelo verkeersvraagstuk onaan geroerd kan blijven. Met zijn veroordeeling van onoeconomische tarieven beneden den kostprijs, die „tenslotte tot nadeel van het geheel" moeten strek ken, kan men het ook eens zijn. Maar het is voor de overheid soms heel moeilijk, uit te maken, wat al of niet on-oeconomisch is. Minister Oud verklaarde nog eens, dat het Ver keersfonds noodig werd geacht om een overzicht te hebben, maar en deze was heel eerlijk de tweede reden was, dat de regoering bevoegdheid moest hebben, een deel van het Wegenfonds langs een omweg over te hevelen naar het rijksbudget dat zoo ontsierd wordt door do hardnekkige tekorten van de spoorwegen, wier eeuwfeest wij de vorige maand vierden. Als do auto's de belasting niet be talen kunnen, kan het bedrijf economisch niet be staan, besloot de minister ongeveer. Maar mét de heeren Van Citters en Visser lijkt dit ons toch wel wat al te gemakkelijk geredeneerd. Een zwaardere belastingheffing op automo bielen ier gedeeltelijke betaling van de rijksbijdrage tot dekking van het spoorwegtekort In 1934 vermoedelijk meer dan 35000 doo- delijke verkeersongelukken. Milde wet ten, oude auto's, grooter snelheid en al cohol. Aan het einde van dit jaar zal Amerika vermoede lijk een nieuw record gevestigd hebben. Ditmaal is het er echter een om weinig trotsch op te zijn. Het aantal, auto-ongelukken en andere verkeersongeval len in de Verecnigdc Staten toont n.1. do laatste maanden een zoo sterke stijging, dat men venvacht dat het aantal doodelijke ongelukken in 1934 de 35.000 zal overschrijden, vergeleken met 31.000 in 1933 en 33.700 in het recordjaar 1931. In het congres van den Nationalen Veiligheidsraad te Cleveland verklaarde de voorzitter, dat dezo stij ging vier oorzaken had, n.1. het ontbreken van krachtige wettelijke bepalingen, het gebruiken van oude, door slijtage en verwaarloozing onveilige auto's do grootere snelheid der nieuwe automobielen en het toenemend gebruik van alcohol door automobi listen. Nabestaanden van de verongelukten eischen schadevergoeding van de reede- rtj. De nabestaanden van den heer en mevrouw Frcde- rick Greismer hebben een eisch tot schadevergoeding ingediend tegen de /-eeders van de Morro Castle we gens den dood van deze heiden, die bij de ramp van de Morro Castle om het leven waren gekomen. Do rechtbank heeft voorloopig beslag laten leggen op dc bezittingen van de recderij. De eischcrs bewe ren, dat er van den kant van de reederij grove na latigheid is geweest. Zij wenschen een vergoeding van 50.000 dollar. Betaling 3e kwartaal 1934. Aan onre lezen balten Scha gen doen wij het ver zoek het abonnementsgeld der Schager Courant over het dorde kwartaal 1934, ten bedrage van il.80 (voor Courant met Zondagsblad 1233) vóór 15 October a.s. aan ons Bnreau te betalen, óf over ta maken pet postwissel óf over te laten schrijven op onze post rekening No. 23330. Voor alle abonné's die pewoon zijn het «onranten- geld aan onze Agenten (de plaatselijke kantoorhou ders) te betalen, geldt dit verzoek niet. Zij, die bij ons op De Prins, Het Nieuwe Mode blad, Graciense, enz. zijn geabonneerd, knnnen even eens het daarvoor verschuldigde abonnementsgeld 3e kwartaal 1934, op dezelfde wijze toezenden. Na genoemden datum wordt beschikt met 10.11 verhooging. Toezending ls dos voordoellg! Voor De Prins ls het bedrag f2.13 Voor Het Nieuwe Modeblad 11.50 Voor Gracieuse f 2.15 Voor Panorama 12.60 Voor Het Leven IL50 DE ADMINISTRATIE Bekendmaking. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SCHAGEN brengen ter kennis van be langhebbenden, die bagger- of slootwerk hebben te verrichten, dat zij zich, in verband met de z.g. baggerregeling, kunnen vervoe gen bij den Agent der Arbeidsbemiddeling alhier. Schagen, 3 October 1934. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Jb. DE VRIES 1. B. De Secretaris, ROGGEVEEN. OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG. BAKKER OP SLAG GEDOOD. Donderdagmiddag even na vijf uur heeft op den onbewaakten overweg bij Mutsaers in 't Zand bij Til burg een ernstig ongeluk plaats gehad. Do ongeveer 31-jarige bakker II. A. Korthout, wo nende Pcilijzerstraat te Tilburg, kwam per dricwic- ligo motorbakficts van den Wandclboschwcg gereden. Op den onbewaakten overweg aldaar werd hij door den uit Breda komenden trein gegrepen en onge veer 50 M. meegesleurd. Dc man moet op slag dood zijn geweest. Het vreesclijk verminkte lijk werd naar het St. Elisabcthziekcnhuis to Tilburg overgebracht. Do motorbakficts werd totaal vernield. Het uitzicht op dezen overweg is aan beide zijden geheel vrij. De man was gehuwd en vader van ecnige kinde ren. De spaarduitjes van verpleegden in „be waring" genomen. Te Groningen is aangehouden de 38-jari'go vrouw II. M. gel». W., verdacht van oplichting en Verduiste ring. Zij heeft een ouden man, die in het verzorgings huis werd opgenomen, wijs gemaakt, dat hij daar zijn geld zou moeten afgeven en hij er geen zakgeld zou ontvangen. Hij gaf haar daarom al zijn spaar duitjes in bewaring na haar toezegging, dat zij hem geregeld met dat geld van versnaperingen zou voor zien. Na eenige weken hield dit echter op. Aangifte bij de politie volgde en toen bleek, dat deze buur vrouw het geld ten eingen bate had aangewend. Bovepdien bleek, dat zij een oude vrouw, die el ders werd verpleegd, had wijs gemaakt, dat ook zij in het verzorgingshuis zou worden opgenomen en dus ook al haar geld kwijt zou zijn. Aan haar deed zij dezelfde belofte. Ook deze vrouw stond haar het geld af, dat eveneens werd opgemaakt. Wed-eten te Rouaan. Wat de deelne mers naar binnen moesten werken. Bij het wed-eten Zondag te Rouaan moest iedere deelnemer een kilo griet (barbue) met Hollandsche saus, één K.G. 200 gram gemest hoen, 1.300 gram schapenbout met witte booncn, een kaasje, een ap peltaart, twee flesschen Elzasser wijn, vier appelwijn en twee uit Bourgogne verorberen. Er waren ver scheidene concurrenten en zo hielden voet bij stuk. De bekende lekkerbek Curnonsky zei na afloop: mijn beginsel is bij liet koffiemaal tc eten alsof ik des avonds niet behoef te tafelen en te middagmalen alsof ik niet geluncht had. Verademing bij de bevolking. Stratford: De Maandag bij dc Rcmington Arms Plant te Bridgeport gestolen polnol is door de politie van Stratford terug gevonden in twee met va rens bedekte schuilplaatsen. Hot bericht, dat het explosieve goedje terecht is, heeft de bevolking groote opluchting gebracht. BLOEMBOLLENVEILING VEREENIGING „WEST- FIESLAND" TE BOVENKARSPEL. Een zeer belangrijke plantgoedveiling werd 3 Oct. gehouden. Belangstelling als gewoonlijk groot. Prij- .zen van do goede tulpen prijshoudend. Murillo, La Reine en Copland lusteloos. Hiervoor is do groot ste animo weg. Noteering: Artus 12—11»; Brillant Star 24; Couronne d'or 50; Cranoisio Brillant 1217; Couleur cardinal 2310; Duc do Bcrlin 3i40; Electra 30—50; Flamingo 13— 19; Fortuna 26; Generaal de Wet 40—60; Grand duc 65; Hcrmann Schlegel 13—26; Hobbema 14—22; Ibis 1836; King of the Yellow 30; La reine 7—13; Muril lo 10—19; Moore 12—20; Mon trsor 40—70; Marechal Niel 1.10; Oranje Nassau 80—95; Pcach Blossom 50; Prins van Oostenrijk 2046; Proserpine 22—28; Pink Beauty 2434; Rijzende Zon 60; Rose la reine 1720; Rose Luisante 26; Scarlet duc 20—40; Solita 110—115; Theeroos 30; Vuurbaak 28—32; Vermillon Brillant 24; van der Hoef 44-55; Witte Valk 44; Witte Duc max 2844; Albino 46—60: Allard Piedson 36-50; Bartigon 10-32 Bouton d'or 24; Farncombe Sanders 2030: Galan- thus 75; Inglescombe Yellow 928; Miss Wilmoot 22; Princes Elisabcth 20; Philip de Coinmines 28—38; Rose Copland 11—15; Rev. Ewbank 32; Sultan 15— 2t; Victoria dXMlveiva 29- 96; W01. Pitt 19-88; WD- liarn Copland 6—16; alles in centen per Kg. Amerikaansch meisje betreurt niet te zijn ontvoerd. Whccling (West Virginia). Een levenslustig 24- jarig meisje Bettv Block, de erfgename van een ta bakker, die er door het ingrijpen van de federale po litic aan den vooravond van haar trouwdag aan een ontvoering ontkomen is, heeft, vreemd genoeg, ver klaard, het jammer te vinden, dat zij niet ontvoerd is. Toen zij vernam, dat twee mannen gearresteerd waren als verdacht van het heramen van een plan, dat beoogde Betty te ontvoeren, riep zij uit: Oh, wat spijt het mij, dat ze hun niet hun gang hebben laten gaan. Mij zouden zc toch niets hebben gedaan cn het zou zoo „thrilling" zijn geweest. Bowen, een van dc beide „ontvoerders." zeide voor het federale gerechtshof, dat het mogelijk is, dat hij schuldig is. Doch wat doe je er aan? Het gerechtshof bepaalde, dat Bowen en diens ka meraad Harry, die bekend staat als „hot bun" togen een borgstelling van 100.000 dollar elk, op vrije voe ten zouden kunnen worden gesteld. De Tsjechoslowaaksche radio heeft Donderdag avond de eerste poging ondernomen om licht van maan en sterren voor dc luisteraars in geluid om te zetten. Daar het weer gunstig en de hemel onbe wolkt was, is het experiment ook goed gelukt. Men had voorzorgsmaatregelen genomen tegen slechte weersgesteldheid door vooraf gromofoonplaten to maken. De omzetting van de lichtstralen in geluids golven geschiedde door in het oculair van den ver rekijker een foto-cel te plaatsen. Op deze wijze bleek de maan een hoog knarsenden toon tc geven. Niet veel anders was het geluid van de Wega, de hel- derst(*ster uit dc Lier. De luisteraars „hoorden" op deze wijze licht, dat vele jaren geleden door Wega was uitgezonden, daar immers de stralen van de Wega jarenlang noodig hebben om de aarde te be reiken. Licht van 3 milliocn kaars sterkte. De Fransche militaire- en luchtvaartautoriteiten volgen, naar de „Daily Telegraph" meldt, met groo te belangstelling demonstraties met een verblin dingspistool dat onlangs door een Fransche ingeni eur is uitgevonden. Dit pistool weegt een pond en bestaat uit een metalen reflector, waarvan uit het midden patronen worden afgevuurd, die een soort magnesium bevatten dat zonder rook verbrandt cn waarvan de uitvinder de bereiding geheim houdt. Het afschieten van een patroon verspreidt een licht van 3.000.000 kaars, dat eenh onderste secon de duurt. Door middel van een repeteer-automaat is men in staat dit licht, dat door zijn felheid mcn schen volkomen verlamd, twee tot drie minuten te laten duren. De uitvinder verwacht hiermee met be hulp van groote reflectoren, een afweer apparaat voor luchtaanvallen op steden te kunnen scheppen. De ietrokken autoriteiten hebben den uitvinder verzocht voorloopig het toestel niet in den handel te brengen. Amerikaansche dokters laten hun reke ningen in natura betalen. Op de te Kansas City gisteren gehouden bijeen komst van de doktoren, die lid zijn van de South Western Clinical Society,i s geklaagd. De dokters zijn thans genoodzaakt, behalve als geneeskundigen ook als farmers op te treden. Aangezien de patiën ten de laatste paar jaren slecht bij kas zijn, worden de doktersrekeningen betaald in koeien, varkens, paarden en pluimvee en zoo nu en dan in versche eieren. Een der artsen beeft zich er over beklaagd zooveel levende have in zijn bezit te hebben, dat hij een boerderij heeft moeten betrekken. EEN RIJDEND POSTKANTOOR. Frankrijk de primeur. Frankrijk zal spoedig een auto-postkantoor rijk zijn; minister Mallarmó vertoont het dezer dagen op de binnenplaats van zijn departement. Alle post- operaties kunnen er uitgevoerd worden en inzake telegraaf- en telefoonverbindingen zal het niet bij andere kantoren achterstaan. Het zal daarheen gedirigeerd worden, waar de re gelmatige dienst tengevolge van con opeenhoping van publiek ontoereikend is gelijk bij rennen, offi- cieele plechtigheden, enz. Het eerst komt het bij den autosalon in gebruik. Mei eigen kracht rijdt het van de Rue de Grnelle naar het Grand Palais. 466e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 5e Klasse, 12c L(Jst Trekking van Donderdag 4 October 1934 Hooge Prijzen f 15.000.— 9144 1000 677 1465 17580 f 200.— 14466 14827 13072 19522 f 100.— 358 1684 2217 2403 2667 11929 14240 20382 23931 Prijzen van f70. 104 204 232 335 355 478 524 527 531 532 790 1034 1093 1195 1608 1709 1974 2008 2025 2122 2156 2266 2290 2367 2410 2447 2482 2709 2991 3007 3039 3097 3137 3161 3423 3448 3504 3851 3952 3980 4098 4104 4106 4257 4419 4562 4568 4713 4798 4891 4912 4954 5027 5141 5387 5416 5508 5693 5866 5873 6180 6217 6247 6285 6912 6959 7096 7101 7110 7166 761* 7826 7936 8018 8021 8099 8159 8173 8211 8223 8238 8246 8355 8507 8534 8793 8799 8899 9064 9142 9145 9166 9274 9287 9340 9456 9508 9806 9850 10088 10113 10157 10363 10422 10593 10720 10857 10921 10944 11011 11078 11107 11168 11371 11379 11520 11G03 11641 11648 11717 11741 11914 12142 12229 12232 12345 12522 12550 12558 12781 12909 12949 12980 13024 13122 13261 13287 13289 13462 13622 13743 13782 13793 13811 13828 13948 14044 14167 14312 14321 14409 14471 14490 14508 14547 14688 14826 14916 15014 15160 15208 15515 15647 15739 15816 15834 15854 15895 15964 16074 16183 16274 16318 16500 16506 16672 16738 16825 16858 16867 16891 17020 17022 17087 17213 17377 17557 17696 17786 17847 17898 18302 18351 18384 18481 18497 18612 18667 18876 18877 19073 19214 19308 19320 19337 19362 19421 19553 19565 19873 19883 20025 20161 20207 20300 20538 20619 20634 20645 20718 20759 20781 20963 21118 21304 21306 21320 21343 21379 21421 21477 21532 21755 21792 21315 21833 21949 22045 22071 22080 22223 22452 22530 22571 22758 22370 22838 22937 23304 23618 23660 23717 23808 23900 Het bedenksel van do commissie—Welter de in stelling van een Verkeersfonds is er door! Don derdag heeft do Eerste Kamer het ontwerp goedge keurd; er bleek niet eens hoofdclijko stemming voor noodig. Hetgeen voor do hand log, want als de Ka- Jner j.1. W oensdng bij een zoo netelig ondprwerp pis do belasting op do doode hand arfh de regecring, met het oog op do minder gunstigo toestand van de staats kas nog niet eens drie rnillioon had durven weige ren, kon hot toch moeilijk, dat zij het kabinet dit maal de S millioen, die het Verkeersfonds in het Jantje zal brongen, onthield. Doch do ongunstige ont vangst, die het Verkeersfonds in do Tweecjp kamer ten deel was gevallen had allicht het vermoedon kun nen doen rijzen, dat minister Kalff over dit ontwerp zou struikelen. Dnch niets minder dan dat; geen oogonblik heeft dezen minister (naast wien ook thans weer minister Oud had plaats genomen, waar uit moge blijken, dat het komende Verkeersfonds vooral bij Financiën als welkome gast zal worden binnengehaald), wij herhalen, minister Kalff heeft geen oogonblik gevaar geloopen. Dr. \V ibaut. een dor scherpst© beoordeelaars, kwam op het beslissende moment namens zijn fractie ver klaren, dat ook dc sociaal-democraten wegens de noodzaak van belnstingverhooging zouden voorstem men. Jhr. van Citters, die eveneens uitermate scep tisch tegenover het wetsontwerp stond, had reeds eerder tc kennen gegeven, dat aan verwerping na tuurlijk niet gedacht kon worden, om dezelfde reden als hierboven aangehaald, n.1 de op te brengen S a f) milliocn. In de heffing van dezo zwaarderen cijns op auto mobielen ter gedeeltelijke betaling van de rijksbij drage tot dekking van het spoonvegtekort kon de heer Van Citters met geen mogelijkheid het glorieuze begin eener nicuwo n« ra op het gebied van het ver keerswezen zien. En tevens was hij bevreesd voor oen kunstmatige „gelijkmaking" van vervoersvoorwaar- den, die een eeuw geleden zou zijn neergekomen op zware belasting van dc spoorwegen ten bate van de bedreigdo trekschuiten en diligences en die thans eveneens een stain-den-weg voor de ontwikkeling der verkeerstechniek cn dc toepassing van moderne verkeersmethoden kon worden. Overigens deed de regeering half werk, als zij aan do motorrijtuigen (in het bijzonder aan de zware vrachtauto's en autobussen) speciale fiscale aandacht wijdde, voor do spoorwegen school evenzeer ge vaar in het. motorverkeer per schip en in dc evolu tie der luchtvaart. Maar mocht inen daarom de wij zers van de klok terugzetten? Moest straks wellicht ook de luchtvaart bemoeilijkt worden? Ging het ook wel aan. kleinen ondernamen» dia zich nog juist op n houden, door heffing van enkele hon derden guldens meer den genadeslag toe te brengen en dezo lieden van goeden wille naar den steun te verwijzen? Liet minister Oud deze bedreigde groep wel recht wedervaren, als hij die bedenking wegbe- zemde met het machtwoord, dat de ondergang van bedrijven zonder oeeonomischo basis niet ter zake deed? Was het niet do fiscus zelf, die tot dien onder gang den laatsten stoot gaf? Als voorzitter van het nationaal crisiscomité zag de anti-revolutionnaire afgevaardigde hier wel degelijk gevaren. Voor hem was het ontwerp eigenlijk alleen maar een belasting onder de vlag van coör dinatie, en oen belasting, gericht tegen het verkeer, dat moet bloeden voor de tekorten van de spoorwogen, die zelve wel eens een betere afschrijvingspolitiek hadden mogen voeren. Er was misschien iets eenzijdigs in (leze beschouwing, in zoover de concurrentie voorwaarden tusschcn spoor en auto te onge lijk zijn, zooals prof. v. Embden uiteenzette, maar de heer van Citters wees er terecht op, dat men niet moest trachten onder 't mom van coördinatie kleine zelfstandigen te ver moorden of do techniek tegen te honden. Laat ons hopen, dat do heer Van Citters wat al te pessimistisch is, waar het betreft de veronderstelling dat een deel van het vervoerswezen te plattclande er het kind van de rekening van zal worden. Maar dat kunnen we dan o#k alleen maar hopen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 2