Werkverschaffing.
Het verkeersfonds
er door.
Ontwerp in de Eerste Kamer
aangenomen.
Nieuw Amerikaansch „record".
Na de ramp van de Morro-Castle.
Abonnementsgelden,
Bagger* en Slootwerk.
MOTORBAKFIETS DOOR TREIN
GEGREPEN.
Een sluwe tante.
Hollebollegijzen.
De gestolen polnol terecht.
Gebrek aan sensatie.
Licht als geluid van maan en sterren.
Een verblindingspistool.
Als er niet meer is!
ven; ik heb de kerk, van welke richting ook, lief ge
had als do predikster van den godsdienst. Nu is dat
alles voorbij. Waarom? Waarom kon ik niet blij
ven bij wat mijn ouders, die 't zoo goed met mij
meenden, mij hadden geleerd? Omdat ik langzamer
hand maar onweerstaanbaar mijn oogen heb zien
opengaan voor de werkelijkheid. En die werkelijkheid
heeft mij ontroerd, heeft mijn ziel geschokt, toen ik
haar in al haar wreedheid leerde kennen. Ik heb
haar gezien in al haar afschuwelijkheid als een mee-
doogenloozen strijd van mcnsch tegen mensch, van
volk tegen volk, van ras tegen ras. Ik heb haar ge
zien met haar vreeselijkc tegenstellingen, haar on-
menschelijke verhoudingen, waar ik opmerkto hoe
duizenden, neen, milliocnen gedoemd worden tot on
dragelijke ellende en waar naast die ellende de groot
ste weelde en tartende overdaad staat. Ik heb haar
gezien, opgevoerd tot de razernij van den oorlog, ik
heb gelezen de oorlogsboeken, die ons verplaatsten
midden in dien massamoord!
.En ik heb in wanhoop gevraagd: waarom komt
men in den naam van God niet op tegen dit alles?
Waarom schreeuwen de christenen, die zeggen dat
God liefde is, het niet uit dat aan dit alles een einde
moet komen?
En het bittere antwoord gaf de werkelijkheid-zelve
aan mij.
Dit alles werd door den godsdienst goed gepraat!
Toen heb ik begrepen dat iets anders noodig is
dan godsdienst, n.1 mensch el ij kheid.
En hoe zouden wij tot menschelijkheid kunnen ko
men dan door in te koeren tot onszelf?
Want in ons zelf alléén kunnen wij ervaren, waar
toe wij als mcnschen geroepen zijn. En inkeerend tot
onszelf worden wij ons bewust van de hoogste levens
waarden.
Hier durf ik een beroep te doen op allen zonder
onderscheid. Wie is er, die in de uren, waarin hij
met zichzelf alléén is, wanneer hij zich heeft losge
maakt van de leugens der bestaande moraal, niet
gevoelt, dat hij is een mensch onder mcnschen en
dat hij het recht mist om van die menschen iets
te eischen, wat hij zelf dien menschen weigert te ge
ven en dat hij derhalve moét aanvaarden wat zoo
eenvoudig is omschreven in de woorden: al wat gij
wilt dat de menschen u zouden doen, doet gij hun
desgelijks?
Ik weiger aan te nemen, dat er zijn, die het hier
mede in hun diepste wezen eens zijn. Daarvoor heb
ik, gelukkig, nog te veel geloof in de menschen.
Maar het ontbreekt hun aan den moed om de con
sequenties van die woorden te aanvaarden. Het ont
breekt hun aan waarachtige religie. Want
godsdienstig zijn ze wel, maar religieus zijn ze niet.
Religieus zijn beteekent: zich innig verbonden ge
voelen aan wat men als de opperste werkelijkheid
in zichzelf ervaart; beteekent zich bewust worden
van rijn roeping als mensch.
Dit religieus zijn kan samengaan met godsdien
stigheid, maar evenzeer met ongodsdienstigheid. Dit
is slechts een quacstie van inzicht, van opvoeding,
van beoordeeling der wereld en de kracht of de krach
ten, welke haar drijven.
Want zoowel de godsdienstige als de ongodsdien
stige kón streven naar een leven in harmonie met
wat hij in zich weet als goed en rechtvaardig.
Maar wee den mensch en wee de wereld wanneer
door den godsdienst en religie wordt vermoord!
ASTOR.
Intusschen heeft hij volkomen gelijk, als hij be
toogt, dat van de mogelijkheid van onmiddellijk ver
voer per auto zonder overlading het wel en wee van
tal van plattelanders afhangen: een paar centen on
kosten meer, of de kruisbessen, enz. worden onver
koopbaar. Wat in de levensbehoeften van platteland
handel en industrie voorziet, moet dus in stand ge
houden worden, al heeft minister Kalff wellicht vol
komen gelijk, als hij constateert, dat er „teveel aan
vcrvoercapaciteit" is, en hierop laat volgen, dat an
ders immers het geheelo verkeersvraagstuk onaan
geroerd kan blijven. Met zijn veroordeeling van
onoeconomische tarieven beneden den kostprijs, die
„tenslotte tot nadeel van het geheel" moeten strek
ken, kan men het ook eens zijn. Maar het is voor de
overheid soms heel moeilijk, uit te maken, wat al of
niet on-oeconomisch is.
Minister Oud verklaarde nog eens, dat het Ver
keersfonds noodig werd geacht om een overzicht
te hebben, maar en deze was heel eerlijk de
tweede reden was, dat de regoering bevoegdheid
moest hebben, een deel van het Wegenfonds langs
een omweg over te hevelen naar het rijksbudget dat
zoo ontsierd wordt door do hardnekkige tekorten
van de spoorwegen, wier eeuwfeest wij de vorige
maand vierden. Als do auto's de belasting niet be
talen kunnen, kan het bedrijf economisch niet be
staan, besloot de minister ongeveer.
Maar mét de heeren Van Citters en Visser lijkt
dit ons toch wel wat al te gemakkelijk geredeneerd.
Een zwaardere belastingheffing op automo
bielen ier gedeeltelijke betaling van de
rijksbijdrage tot dekking van
het spoorwegtekort
In 1934 vermoedelijk meer dan 35000 doo-
delijke verkeersongelukken. Milde wet
ten, oude auto's, grooter snelheid en al
cohol.
Aan het einde van dit jaar zal Amerika vermoede
lijk een nieuw record gevestigd hebben. Ditmaal is
het er echter een om weinig trotsch op te zijn. Het
aantal, auto-ongelukken en andere verkeersongeval
len in de Verecnigdc Staten toont n.1. do laatste
maanden een zoo sterke stijging, dat men venvacht
dat het aantal doodelijke ongelukken in 1934 de
35.000 zal overschrijden, vergeleken met 31.000 in
1933 en 33.700 in het recordjaar 1931.
In het congres van den Nationalen Veiligheidsraad
te Cleveland verklaarde de voorzitter, dat dezo stij
ging vier oorzaken had, n.1. het ontbreken van
krachtige wettelijke bepalingen, het gebruiken van
oude, door slijtage en verwaarloozing onveilige auto's
do grootere snelheid der nieuwe automobielen en
het toenemend gebruik van alcohol door automobi
listen.
Nabestaanden van de verongelukten
eischen schadevergoeding van de reede-
rtj.
De nabestaanden van den heer en mevrouw Frcde-
rick Greismer hebben een eisch tot schadevergoeding
ingediend tegen de /-eeders van de Morro Castle we
gens den dood van deze heiden, die bij de ramp
van de Morro Castle om het leven waren gekomen.
Do rechtbank heeft voorloopig beslag laten leggen
op dc bezittingen van de recderij. De eischcrs bewe
ren, dat er van den kant van de reederij grove na
latigheid is geweest. Zij wenschen een vergoeding
van 50.000 dollar.
Betaling 3e kwartaal 1934.
Aan onre lezen balten Scha gen doen wij het ver
zoek het abonnementsgeld der Schager Courant over
het dorde kwartaal 1934, ten bedrage van il.80
(voor Courant met Zondagsblad 1233)
vóór 15 October a.s.
aan ons Bnreau te betalen, óf over ta maken pet
postwissel óf over te laten schrijven op onze post
rekening No. 23330.
Voor alle abonné's die pewoon zijn het «onranten-
geld aan onze Agenten (de plaatselijke kantoorhou
ders) te betalen, geldt dit verzoek niet.
Zij, die bij ons op De Prins, Het Nieuwe Mode
blad, Graciense, enz. zijn geabonneerd, knnnen even
eens het daarvoor verschuldigde abonnementsgeld
3e kwartaal 1934, op dezelfde wijze toezenden.
Na genoemden datum wordt beschikt met 10.11
verhooging. Toezending ls dos voordoellg!
Voor De Prins ls het bedrag f2.13
Voor Het Nieuwe Modeblad 11.50
Voor Gracieuse f 2.15
Voor Panorama 12.60
Voor Het Leven IL50
DE ADMINISTRATIE
Bekendmaking.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SCHAGEN brengen ter kennis van be
langhebbenden, die bagger- of slootwerk
hebben te verrichten, dat zij zich, in verband
met de z.g. baggerregeling, kunnen vervoe
gen bij den Agent der Arbeidsbemiddeling
alhier.
Schagen, 3 October 1934.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
Jb. DE VRIES 1. B.
De Secretaris,
ROGGEVEEN.
OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG.
BAKKER OP SLAG GEDOOD.
Donderdagmiddag even na vijf uur heeft op den
onbewaakten overweg bij Mutsaers in 't Zand bij Til
burg een ernstig ongeluk plaats gehad.
Do ongeveer 31-jarige bakker II. A. Korthout, wo
nende Pcilijzerstraat te Tilburg, kwam per dricwic-
ligo motorbakficts van den Wandclboschwcg gereden.
Op den onbewaakten overweg aldaar werd hij door
den uit Breda komenden trein gegrepen en onge
veer 50 M. meegesleurd. Dc man moet op slag dood
zijn geweest. Het vreesclijk verminkte lijk werd naar
het St. Elisabcthziekcnhuis to Tilburg overgebracht.
Do motorbakficts werd totaal vernield.
Het uitzicht op dezen overweg is aan beide zijden
geheel vrij.
De man was gehuwd en vader van ecnige kinde
ren.
De spaarduitjes van verpleegden in „be
waring" genomen.
Te Groningen is aangehouden de 38-jari'go vrouw
II. M. gel». W., verdacht van oplichting en Verduiste
ring. Zij heeft een ouden man, die in het verzorgings
huis werd opgenomen, wijs gemaakt, dat hij daar
zijn geld zou moeten afgeven en hij er geen zakgeld
zou ontvangen. Hij gaf haar daarom al zijn spaar
duitjes in bewaring na haar toezegging, dat zij hem
geregeld met dat geld van versnaperingen zou voor
zien. Na eenige weken hield dit echter op. Aangifte
bij de politie volgde en toen bleek, dat deze buur
vrouw het geld ten eingen bate had aangewend.
Bovepdien bleek, dat zij een oude vrouw, die el
ders werd verpleegd, had wijs gemaakt, dat ook zij
in het verzorgingshuis zou worden opgenomen en
dus ook al haar geld kwijt zou zijn. Aan haar deed
zij dezelfde belofte. Ook deze vrouw stond haar het
geld af, dat eveneens werd opgemaakt.
Wed-eten te Rouaan. Wat de deelne
mers naar binnen moesten werken.
Bij het wed-eten Zondag te Rouaan moest iedere
deelnemer een kilo griet (barbue) met Hollandsche
saus, één K.G. 200 gram gemest hoen, 1.300 gram
schapenbout met witte booncn, een kaasje, een ap
peltaart, twee flesschen Elzasser wijn, vier appelwijn
en twee uit Bourgogne verorberen. Er waren ver
scheidene concurrenten en zo hielden voet bij stuk.
De bekende lekkerbek Curnonsky zei na afloop:
mijn beginsel is bij liet koffiemaal tc eten alsof ik
des avonds niet behoef te tafelen en te middagmalen
alsof ik niet geluncht had.
Verademing bij de bevolking.
Stratford: De Maandag bij dc Rcmington
Arms Plant te Bridgeport gestolen polnol is door de
politie van Stratford terug gevonden in twee met va
rens bedekte schuilplaatsen.
Hot bericht, dat het explosieve goedje terecht is,
heeft de bevolking groote opluchting gebracht.
BLOEMBOLLENVEILING VEREENIGING „WEST-
FIESLAND" TE BOVENKARSPEL.
Een zeer belangrijke plantgoedveiling werd 3 Oct.
gehouden. Belangstelling als gewoonlijk groot. Prij-
.zen van do goede tulpen prijshoudend. Murillo, La
Reine en Copland lusteloos. Hiervoor is do groot
ste animo weg. Noteering:
Artus 12—11»; Brillant Star 24; Couronne d'or 50;
Cranoisio Brillant 1217; Couleur cardinal 2310;
Duc do Bcrlin 3i40; Electra 30—50; Flamingo 13—
19; Fortuna 26; Generaal de Wet 40—60; Grand duc
65; Hcrmann Schlegel 13—26; Hobbema 14—22; Ibis
1836; King of the Yellow 30; La reine 7—13; Muril
lo 10—19; Moore 12—20; Mon trsor 40—70; Marechal
Niel 1.10; Oranje Nassau 80—95; Pcach Blossom 50;
Prins van Oostenrijk 2046; Proserpine 22—28; Pink
Beauty 2434; Rijzende Zon 60; Rose la reine 1720;
Rose Luisante 26; Scarlet duc 20—40; Solita 110—115;
Theeroos 30; Vuurbaak 28—32; Vermillon Brillant
24; van der Hoef 44-55; Witte Valk 44; Witte Duc
max 2844;
Albino 46—60: Allard Piedson 36-50; Bartigon 10-32
Bouton d'or 24; Farncombe Sanders 2030: Galan-
thus 75; Inglescombe Yellow 928; Miss Wilmoot
22; Princes Elisabcth 20; Philip de Coinmines 28—38;
Rose Copland 11—15; Rev. Ewbank 32; Sultan 15—
2t; Victoria dXMlveiva 29- 96; W01. Pitt 19-88; WD-
liarn Copland 6—16; alles in centen per Kg.
Amerikaansch meisje betreurt niet te
zijn ontvoerd.
Whccling (West Virginia). Een levenslustig 24-
jarig meisje Bettv Block, de erfgename van een ta
bakker, die er door het ingrijpen van de federale po
litic aan den vooravond van haar trouwdag aan een
ontvoering ontkomen is, heeft, vreemd genoeg, ver
klaard, het jammer te vinden, dat zij niet ontvoerd
is. Toen zij vernam, dat twee mannen gearresteerd
waren als verdacht van het heramen van een plan,
dat beoogde Betty te ontvoeren, riep zij uit: Oh, wat
spijt het mij, dat ze hun niet hun gang hebben laten
gaan. Mij zouden zc toch niets hebben gedaan cn
het zou zoo „thrilling" zijn geweest.
Bowen, een van dc beide „ontvoerders." zeide voor
het federale gerechtshof, dat het mogelijk is, dat hij
schuldig is. Doch wat doe je er aan?
Het gerechtshof bepaalde, dat Bowen en diens ka
meraad Harry, die bekend staat als „hot bun" togen
een borgstelling van 100.000 dollar elk, op vrije voe
ten zouden kunnen worden gesteld.
De Tsjechoslowaaksche radio heeft Donderdag
avond de eerste poging ondernomen om licht van
maan en sterren voor dc luisteraars in geluid om
te zetten. Daar het weer gunstig en de hemel onbe
wolkt was, is het experiment ook goed gelukt. Men
had voorzorgsmaatregelen genomen tegen slechte
weersgesteldheid door vooraf gromofoonplaten to
maken. De omzetting van de lichtstralen in geluids
golven geschiedde door in het oculair van den ver
rekijker een foto-cel te plaatsen. Op deze wijze bleek
de maan een hoog knarsenden toon tc geven. Niet
veel anders was het geluid van de Wega, de hel-
derst(*ster uit dc Lier. De luisteraars „hoorden" op
deze wijze licht, dat vele jaren geleden door Wega
was uitgezonden, daar immers de stralen van de
Wega jarenlang noodig hebben om de aarde te be
reiken.
Licht van 3 milliocn kaars sterkte.
De Fransche militaire- en luchtvaartautoriteiten
volgen, naar de „Daily Telegraph" meldt, met groo
te belangstelling demonstraties met een verblin
dingspistool dat onlangs door een Fransche ingeni
eur is uitgevonden. Dit pistool weegt een pond en
bestaat uit een metalen reflector, waarvan uit het
midden patronen worden afgevuurd, die een soort
magnesium bevatten dat zonder rook verbrandt cn
waarvan de uitvinder de bereiding geheim houdt.
Het afschieten van een patroon verspreidt een
licht van 3.000.000 kaars, dat eenh onderste secon
de duurt. Door middel van een repeteer-automaat is
men in staat dit licht, dat door zijn felheid mcn
schen volkomen verlamd, twee tot drie minuten te
laten duren. De uitvinder verwacht hiermee met be
hulp van groote reflectoren, een afweer apparaat
voor luchtaanvallen op steden te kunnen scheppen.
De ietrokken autoriteiten hebben den uitvinder
verzocht voorloopig het toestel niet in den handel
te brengen.
Amerikaansche dokters laten hun reke
ningen in natura betalen.
Op de te Kansas City gisteren gehouden bijeen
komst van de doktoren, die lid zijn van de South
Western Clinical Society,i s geklaagd. De dokters
zijn thans genoodzaakt, behalve als geneeskundigen
ook als farmers op te treden. Aangezien de patiën
ten de laatste paar jaren slecht bij kas zijn, worden
de doktersrekeningen betaald in koeien, varkens,
paarden en pluimvee en zoo nu en dan in versche
eieren. Een der artsen beeft zich er over beklaagd
zooveel levende have in zijn bezit te hebben, dat hij
een boerderij heeft moeten betrekken.
EEN RIJDEND POSTKANTOOR.
Frankrijk de primeur.
Frankrijk zal spoedig een auto-postkantoor rijk
zijn; minister Mallarmó vertoont het dezer dagen
op de binnenplaats van zijn departement. Alle post-
operaties kunnen er uitgevoerd worden en inzake
telegraaf- en telefoonverbindingen zal het niet bij
andere kantoren achterstaan.
Het zal daarheen gedirigeerd worden, waar de re
gelmatige dienst tengevolge van con opeenhoping
van publiek ontoereikend is gelijk bij rennen, offi-
cieele plechtigheden, enz. Het eerst komt het bij den
autosalon in gebruik. Mei eigen kracht rijdt het
van de Rue de Grnelle naar het Grand Palais.
466e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
5e Klasse, 12c L(Jst
Trekking van Donderdag 4 October 1934
Hooge Prijzen
f 15.000.— 9144
1000 677 1465 17580
f 200.— 14466 14827 13072 19522
f 100.— 358 1684 2217 2403 2667 11929
14240 20382 23931
Prijzen van f70.
104 204 232 335 355 478 524 527
531 532 790 1034 1093 1195 1608 1709
1974 2008 2025 2122 2156 2266 2290 2367
2410 2447 2482 2709 2991 3007 3039 3097
3137 3161 3423 3448 3504 3851 3952 3980
4098 4104 4106 4257 4419 4562 4568 4713
4798 4891 4912 4954 5027 5141 5387 5416
5508 5693 5866 5873 6180 6217 6247
6285 6912 6959 7096 7101 7110 7166 761*
7826 7936 8018 8021 8099 8159 8173 8211
8223 8238 8246 8355 8507 8534 8793 8799
8899 9064 9142 9145 9166 9274 9287 9340
9456 9508 9806 9850 10088 10113 10157 10363
10422 10593 10720 10857 10921 10944 11011 11078
11107 11168 11371 11379 11520 11G03 11641 11648
11717 11741 11914 12142 12229 12232 12345 12522
12550 12558 12781 12909 12949 12980 13024 13122
13261 13287 13289 13462 13622 13743 13782 13793
13811 13828 13948 14044 14167 14312 14321 14409
14471 14490 14508 14547 14688 14826 14916 15014
15160 15208 15515 15647 15739 15816 15834 15854
15895 15964 16074 16183 16274 16318 16500 16506
16672 16738 16825 16858 16867 16891 17020 17022
17087 17213 17377 17557 17696 17786 17847 17898
18302 18351 18384 18481 18497 18612 18667 18876
18877 19073 19214 19308 19320 19337 19362 19421
19553 19565 19873 19883 20025 20161 20207 20300
20538 20619 20634 20645 20718 20759 20781 20963
21118 21304 21306 21320 21343 21379 21421 21477
21532 21755 21792 21315 21833 21949 22045 22071
22080 22223 22452 22530 22571 22758 22370 22838
22937 23304 23618 23660 23717 23808 23900
Het bedenksel van do commissie—Welter de in
stelling van een Verkeersfonds is er door! Don
derdag heeft do Eerste Kamer het ontwerp goedge
keurd; er bleek niet eens hoofdclijko stemming voor
noodig. Hetgeen voor do hand log, want als de Ka-
Jner j.1. W oensdng bij een zoo netelig ondprwerp pis
do belasting op do doode hand arfh de regecring, met
het oog op do minder gunstigo toestand van de staats
kas nog niet eens drie rnillioon had durven weige
ren, kon hot toch moeilijk, dat zij het kabinet dit
maal de S millioen, die het Verkeersfonds in het
Jantje zal brongen, onthield. Doch do ongunstige ont
vangst, die het Verkeersfonds in do Tweecjp kamer
ten deel was gevallen had allicht het vermoedon kun
nen doen rijzen, dat minister Kalff over dit ontwerp
zou struikelen. Dnch niets minder dan dat; geen
oogonblik heeft dezen minister (naast wien ook
thans weer minister Oud had plaats genomen, waar
uit moge blijken, dat het komende Verkeersfonds
vooral bij Financiën als welkome gast zal worden
binnengehaald), wij herhalen, minister Kalff heeft
geen oogonblik gevaar geloopen.
Dr. \V ibaut. een dor scherpst© beoordeelaars, kwam
op het beslissende moment namens zijn fractie ver
klaren, dat ook dc sociaal-democraten wegens de
noodzaak van belnstingverhooging zouden voorstem
men. Jhr. van Citters, die eveneens uitermate scep
tisch tegenover het wetsontwerp stond, had reeds
eerder tc kennen gegeven, dat aan verwerping na
tuurlijk niet gedacht kon worden, om dezelfde reden
als hierboven aangehaald, n.1 de op te brengen S
a f) milliocn.
In de heffing van dezo zwaarderen cijns op auto
mobielen ter gedeeltelijke betaling van de rijksbij
drage tot dekking van het spoonvegtekort kon de
heer Van Citters met geen mogelijkheid het glorieuze
begin eener nicuwo n« ra op het gebied van het ver
keerswezen zien. En tevens was hij bevreesd voor oen
kunstmatige „gelijkmaking" van vervoersvoorwaar-
den, die een eeuw geleden zou zijn neergekomen op
zware belasting van dc spoorwegen ten bate van de
bedreigdo trekschuiten en diligences en die thans
eveneens een stain-den-weg voor de ontwikkeling
der verkeerstechniek cn dc toepassing van moderne
verkeersmethoden kon worden.
Overigens deed de regeering half werk, als zij aan
do motorrijtuigen (in het bijzonder aan de zware
vrachtauto's en autobussen) speciale fiscale aandacht
wijdde, voor do spoorwegen school evenzeer ge
vaar in het. motorverkeer per schip en in dc evolu
tie der luchtvaart. Maar mocht inen daarom de wij
zers van de klok terugzetten? Moest straks wellicht
ook de luchtvaart bemoeilijkt worden? Ging het ook
wel aan. kleinen ondernamen» dia zich nog juist op
n houden, door heffing van enkele hon
derden guldens meer den genadeslag toe te brengen
en dezo lieden van goeden wille naar den steun te
verwijzen? Liet minister Oud deze bedreigde groep
wel recht wedervaren, als hij die bedenking wegbe-
zemde met het machtwoord, dat de ondergang van
bedrijven zonder oeeonomischo basis niet ter zake
deed? Was het niet do fiscus zelf, die tot dien onder
gang den laatsten stoot gaf? Als voorzitter van het
nationaal crisiscomité zag de anti-revolutionnaire
afgevaardigde hier wel degelijk gevaren.
Voor hem was het ontwerp eigenlijk alleen
maar een belasting onder de vlag van coör
dinatie, en oen belasting, gericht tegen het
verkeer, dat moet bloeden voor de tekorten
van de spoorwogen, die zelve wel eens een
betere afschrijvingspolitiek hadden mogen
voeren. Er was misschien iets eenzijdigs in
(leze beschouwing, in zoover de concurrentie
voorwaarden tusschcn spoor en auto te onge
lijk zijn, zooals prof. v. Embden uiteenzette,
maar de heer van Citters wees er terecht op,
dat men niet moest trachten onder 't mom
van coördinatie kleine zelfstandigen te ver
moorden of do techniek tegen te honden.
Laat ons hopen, dat do heer Van Citters wat al te
pessimistisch is, waar het betreft de veronderstelling
dat een deel van het vervoerswezen te plattclande er
het kind van de rekening van zal worden. Maar dat
kunnen we dan o#k alleen maar hopen.