Een merkwaardige stad Zaterdag 6 October 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9568 Teheran, dat eeuwenlang verwaarloosd is BRAND OP SCHIPHOL Groote dorpsbrand in Roemenië. De drang naar ontwapening. De postdiensten over den Oceaan. Thans als een symbool van een nieuw en beter tijdperk. Het verschil tnsschen Perzen en Ara- bieren. TEHERAN. In September. ALS men reist als wij, dan komt men er steeds weder toe te vergelijken (daarvoor zijn we feitelijk ook op reis gegaan) en als we nu .vergelijken de steden Beyrouth, Damascus of Bag dad met Teheran, dan valt deze vergelijking in alle opzichten uit ten voordeclc van de Perzische hoofd stad. Teheran is een der allermerkwaardigste steden, die ik ooit aanschouwde, niet slechts om wat er te zien is, maar ook om wat er nog niet te zien, om wat er nog in wording is. Er is geen stad ter wereld, waar zooveel en zoo. stelselmatig gewerkt wordt als te Teheran. Eeuwenlang hebben de machthebbers er vrijwel alles verwaarloosd. Gebrek aan plichtsbe sef, lichtzinnigheid, omkoopbaarheid, ook intriges Van vreemde mogendheden hadden het land aan den rand van den afgrond gebracht, toen de tegen woordige sjah, Reza Chan, aan de macht kwam en een einde maakte aan een eeuwenoud wanbeheer en bovendien het Perzische volk met een nieuw ge loof aan de toekomst wist te bezielen. Een beter tijdperk brak aan en de stad Teheran Is in haar uiterlijk als een symbool van dat nieuwe, betere tijdperk. Veel, zeer veel is er de laatste tien jaar in Teheran (en in geheel Perzië) veranderd. Het werk is evenwel nog niet ten einde en dit juist maakt de hoofdstad en het geheele land zoo buitengewoon belangwekkend. Overal is men aan den arbeid, niet overhaast, maar bedachtzaam, stelselmatig, zooals menschen werken, die weten, dat de toekomst aan hen behoort. In de hoofdstraten van Teheran zou men zich In Europa kunnen wanen, evenwel niét ten volle, want bij den bouw van nieuwe huizen heeft men Europa niet slaafs nagevolgd, maar rekening gehou den met het klimaat. Zoo ziet men hier en daar de in den Oriënt gebruikelijke open winkeltjes, zonder deur of vensters, maar met een ijzeren voorwand, die in zijn geheel kan worden geopend of gesloten. De groote magazijnen werden evenwel ingericht als bij ons en er is van alles te verkrijgen. Onder de win keliers vindt men Perzen, maar ook vele Russen, vluchtelingen, Armeniërs, Joden, en ook enkele Euro peanen. De opschriften zijn over het algemeen in drie talen, Perzisch, Russisch en Fransch, dat hier de meest verbreide Europeesche taal is, en soms ook een Magasin Hollandais, een Pharmacie Belgi- que, een Magasin de Paris, een Magasin Allemand. Vele Europeanen wonen hier, meest Duitschers, Italianen en Tsjechen, die als metaal arbeiders of ingenieurs werkzaam zijn. Een groot verschil met Bagdad is weder, dat het betere Perzische publiek en de Europeanen zich door elkander mengen. Te Bagdad zijn café's en restaurants, waar vrijwel uitsluitend Arabieren ko men en Europeanen hoogst zeldzaam zijn en andere gelegenheden, waar de Europeanen verkeeren, en die door Arabieren vermeden worden. Te Teheran is dit geheel anders. Er bestaan cafés met tuin, waar 's middags Perzen en Europeanen door elkander zit ten en b.v. ook vele Perzische officieren komen in iiun keurige uniformen. Dit maakt het leven hier aangenaam en gezellig. Wij maakten reeds met een aantal Perzen kennis, menschen, met wien men als volkomen gelijke kan omgaan. Bij de Arabieren is dat weder anders. Ook indien men met den meest ontwikkelden Arabier in aanraking komt, blijft men steeds een afstand gevoelen. Er is iets in hun geest, in hun wezen, dat ons steeds volkomen vreemd Hieronder: Het Kanonnenpleln te Teheran. Een oude poort van Teheran. blijft. De Arabier kan beleefd zijn, maar men voelt er steeds een zekere terughouding, een zekere onder danigheid, soms ook een verzwegen vijandigheid in. Bij den Pers constateert men dit alles niet, wat be grijpelijk is door het onderscheid in ras. Heel vaak moet ik hier denken aan de uitspraak van den Ame- rikaanschen professor James Henry Breasted, die schreef: „De Perzen zijn de linkelvleugel der Indo- Europeanen." Inderdaad, alleen de uitdrukking „Indo-Europe anen" zegt niet juist wat gemeend wordt en de door de Duitschers met voorliefde gebezigde uitdruk king „Indo-Germanen" is nog verwerpelijker. Een feit is evenwel, dat de Perzen sterk (en tot hun voordeel) afwijken van wat wij als Oostersche vol ken beschouwen. Zij zijn na rasverwant met ons, de Europeanen, al kan men niet beweren, dat zij van hun verwanten, de Europeanen, tot nu toe heel veel genoegen hebben beleefd. Het streven van en kele Europeesche mogendheden was er tot niet zoo heel lang geleden op gericht de Perzen tot een staat van schandelijke afhankelijkheid te brengen. Sedert de tegenwoordige sjah aan het bewind is gekomen, is echter aan al het stuitende geintrigeer tot heil van het Perzische volk een einde gemaakt. In de meeste hoofdstraten van Teheran ligt nu reeds een uitstekende bestrating en het verkeer wordt er geregeld door politie-agenten, wier uniform sterk aan die der Belgische gendarmen doet denken. In andere straten is men nog bezig het plaveisel te leg gen. Eiken dag is het me weder een vreugde te zien hoe alweder een stukje gevorderd is met het groote werk, gelijk te komen met de ras verwante Europeesche volken. Zooveel dit mogelijk is, spaart men evenwel bij de moderniseering de gebouwen, die dateeren uit vroegere eeuwen en die door hun schoonheid zulk een eerbied verdienen. Teheran ligt niet aan een spoorweg, doch er is een in aanbouw van de Kaspische Zee naar de Perzische Golf, een afstand van een kleine tweeduizend kilo meter. Deze spoorweg, die ook Teheran zal aandoen, zal over vier jaar gereed zijn en dan een geweldige verandering in het goederenverkeer brengen. Nu echter heeft het verkeer naar en van de stad over groote afstanden nog uitsluitend plaats met auto mobielen. Over kortere afstanden worden de goede ren vervoerd, per ezel en kameelkaravanen. In de stad zijn voor het personenvervoer geen trams, maar autobusdienstcn. Ook te Bagdad is dit 't geval, maar daar loopen als autobussen kleine Fordjes met een onoogelijken houten opbouw. Tc Teheran ziet men groote, ruime autobussen, die een Europeesche stad geen schande zouden aandoen. Ook taxi's zijn er beschikbaar, maar wij maken meestal gebruik van de rijtuigjes met twee flinke paarden, die hier over al verkrijgbaar en zeer goedkoop zijn. Een rit van een paar kilometer met zoo'n huurrijtuigje kost in de stad niet meer dan twee „kraan", nog niet ten volle twee dubbeltjes. Over het algemeen is het leven te Teheran zeer goedkoop, als men tenminste do enkele hotels ver mijdt, die zijn opgericht voor argelooze vreemdelin gen. De eigenaars van deze hotels zijn geen Perzen en rekenen evenveel als in Europa, sommige zelfs zes tuman, bijna zes gulden per dag voor kamer en verpleging. Men kan ook zeer goed voor minder dan de helft daarvan terecht en uitstekend niaand- pension is reeds voor vijftig tuman, ongeveer 47 gul den te verkrijgen voor menschen, die zooveel mo gelijk op geheel Europeesche wijze willen leven. Wij hebben evenwel in een Perzisch hötel onzen intrek genomen en zijn er voor nog minder uitstekend te vreden. Het klimaat te Teheran is zeer aangenaam. In den zomer kan het er flink warm zijn, maar toch niet zoo martelend als te Bagdad en de avonden brengen er steeds afkoeling. De stad ligt ruim elf honderd meter hoog aan den voet van 1 Elboergs- gebergtc, waarop nu nog, in September, hier en daar In de groote Fokker-loods. - De F 36 in gevaar. Donderdagnacht omstreeks half vier begon de si rene welke zich op den verkeerstoren op Schiphol bevindt, plotseling te loeien. Op dit alarmsignaal, dat tien minuten aanhield ,kwam al het personeel op Schiphol, zoowel van de gemeente, de K.L.M. als van de Fokkerfabrieken naar buiten, om te zien welk gevaar er dreigde. Het bleek, dat de dienst doende portier. P. Drescher, die de sirene had aan gezet, in de groote Fokkerloods, op het linkergedeel te van het vliegveld vlammen had gezien en on middellijk had hij heel Schiphol gealarmeerd. Dat er werkelijk groot gevaar dreigde blijkt wel hieruit, dat de nieuwe F 36 in deze loods stond opgesteld op krikken, zoodat men het toestel onmogelijk had kunnen verplaat sen. De heer Hofstra, chef van den verkeers dienst op Schiphol, was het eerst bij de lods aanwezig. Met behulp van een slang, welke op de in de loods aanwezige brand- kraan was gekoppeld, gaf hij het eerst water. Het vuur woedde aan den kant van de loods ge legen aan de vliegveldzijde Hier heeft men in de loods eenigc houten kantoortjes neergezet, welke van de buitenwereld zijn geisoleerd met turfmolm, om zoodoende het geluid der motoren te dempen Het vuur wakkerde geleidelijk aan, de vlammen hadden reeds drie kantoortjes aangetast en baande zich tevens een weg naar buiten door de raampjes in de loods, die door de groote hitte gesprongen waren. Nadat nog meer bluschmateriaal was aangevoerd, nam het vuur zienderoogen af en was men de vlam men spoedig daarop geheel meester. Wat verloren ging. Doortastend optre den van de heeren Dellaert en Thomson. Amsterdam, 4 Oct. Bij den brand in de Fok- kersloods op Schiphol is, naar thans vaststaat, de magazijnvoorraad met vliegtechnische instrumenten van de Fokkerfabriek verloren gegaan. Hoe groot de schade is, kon nog niet worden vastgesteld, omdat ook de op het instrumentarium betrekking hebben de administratie een prooi der vlammen is ge worden. Naar wij vernemen, is het vooral aan het doortastend optreden van de heeren Dellaert havenmeester en Thomson, chef der K.L.M., op Schiphol, te danken geweest, dat een groote ramp is voorkomen. In den loods stonden verschillende vliegtuigen, w.o. de T.36, tezamen een groot kapitaal vertegen woordigend. Dertig halzen in asch gelegd. Uit Boekarest: In het dorp Lodaestie in West- Roemenic heeft een reusachtige brand gewoed. Tijdens een bruiloft stichtte een afgewezen min naar van de bruid brand in het gebouw, waar de bruiloft gevierd werd. De gasten konden zich met moeite in veiligheid brengen. Het vuur breidde zich snel uit tot andere huizen en ongeveer dertig huizen werden een prooi der vlammen, alvorens men liet vuur meester werd. op schaduwplekjes, sneeuw ligt, overgebleven van den laatsten winter. De menschen, die zich zulk een wceldo kunnen veroorloven, wonen 's zomers niet in de stad, maar in het gebergte, in de koelte. Wel dra kornl nu echter de tijd, dat het daarboven to koud wordt en deze bergbewoners weder tot stads bewoners worden. De strenge winter, die in het gebergte kan heer- schen, geeft aan velen de mogelijkheid iets te ver dienen. Nu het overdag nog warm 'is, komen eiken morgen boeren met hun ezeltjes naar de stad af dalen met in zakken verpakt ijs, dat zij in den win ter hebben gehakt en daarna opgeborgen in onder- aardsche bergplaatsen. Zoo maken zij thans in do warmte met de winterkoude een goed dagloon. In deze prettige, gezellige stad houden ons even wel twee zorgen bezig: een hoog noodig nieuw zij- spanwagentje is hier niet te koop en nu zal mijn makker er zelf een moeten vervaardigen, waarvoor hij echter eerst het materieel moet vinden; en dan is onzo koffer met kleederen, dien we dezen keer niet met ons driewiclig voertuigjo medegenomen, maar toevertrouwd hebben aan een transportonder neming, nog steeds niet aangekomen. Het geval werd te onaangenamer, omdat juist in deze dagen een plechtigheid viel: de verjaardag van de Koningin. Bij den Nederlandschen zaakgelastig de, den heer van Buttingha Wichers, was een ont vangst waarvoor ook mijn trouwe Tsjechische reis genoot als eenige niet Nederlandei was uitgenoo- digd, maar... we hadden geen klecderen. In onze linnen, besmeurde reiskleederen konden wc toch niet gaan. Do kleine Ncderlandschc kolonie is ons evenwel te hulp gekomen. Met een broek van den boekhouder van Magasin Hollandais en een jasje van den consul zag ik er vrij fatsoenlijk uit en ook voor mijn makker werden enkele toonbare klcc- dingstukken opgeschommeld. De Koninginncvcrjaardag zoo ver van het vader land heeft toch steeds weder iets ontroerends en ge moedelijks. Landgenooten,die anders weinig gele genheid hebben elkander te ontmoeten, komen teza men en altijd toch hebben ze wel enkele gemeen schappelijke herinneringen, waarover zc praten met een weinig weemoed en een beetje heimwee en als dan de vertegenwoordiger van Nederland op de ko ningin een dronk uitbrengt, dan klinkt men met meer nog en dieper overtuiging, dan velen dit in het vaderland zouden doen. J. K. BREDEItODE. Radje Bahardar van Kanika vertoeft met klein ge volg in ons land. De Radja op het terras van een der hotels te Amsterdam, En toch de openbare meening over de ge heele wereld nog nooit zoo nadrukkelijk tegen oorlog geweest als thans? Uit Londen: De „Times" schrijft in een hoofd artikel naar aanleiding van een door Henderson op de conferentie te Southport gehouden rede, dat do openbare meening over de geheele wereld nog nooit zoo nadrukkelijk tegen oorlog is geweest als thans. De politiek van alle landen vertoont echter een te gengestelde neiging. Volgens het blad lijdt het geen twijfel, of de algemeen toenemende drang naar be wapening vindt zijn oorzaak in de politiek van Ja pan in het Verre Oosten en in de doelbewuste be wapening van Hitler-Duitschland. Het blad komt tot de conclusie, dat het onder de tegenwoordige omstandigheden vergeefsche arbeid is, plannen voor een wereldstatenvcrbond uit te werken, of voor de vorming van een internationale politie to ijveren. Een bezuiniging van 10 millioen dollar? Washington. 4 October (V.D.): Er worden thans onderhandelingen gevoerd door het departe ment voor de posterijen met de vertegenwoordigers van 32 stoomvaartmaatschappijen in verband met bet feit, dat men 10.000.000 meent te kunnen bezui nigen op de kosten voor het vervoei van poststukken over den Oceaan. I)e vertegenwoordigers der scheep vaartmaatschappijen houden stnnnde, dat zij de dien sten niet tegen lagere prijzen dan contractueel zijn vastgesteld, kunnen verrichten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5