De Schoonheid van den Arbeid Wiekende wonderen. Eindelijk weer te mogen spelen. De strijd in Amerika voor betere sociale zorgen voor den arbeider li Links: Een prettige middagrust in een gezellige zaal aan een frisch gedekte tafel. Rechts: De prachtige ontspanningsplaats bij een fabriek van heden. Bij een van de laatste groote bijeenkoms ten van de politieke partij kruiste een auto-giro voortdurend op gering hoogte bo ven de geweldige menschenmenigte en gaf aan de beneden patrouilleerende polftio door seinen ieder oogenblik aanwijzingen op welke plaatsen zich verontrustende be wegingen voordeden, zelfs voor verkeers regeling kan de autogiro benut worden. Reeds verschillende keeren werden ge durende de spitsuren boven eenige bijzon der drukke punten van Londen auto-giro 's gestationneerd, die eveneens door seinen van bovenaf het geheele verkeer dirigeer den. Tenslotte wil Scotland Yard nog beproe» ven, de auto-giro in dienst van de bestrij ding der misdaad te stellen. Een auto-giro moet voortdurend startklaar staan om oogenblikkelijk tot vervolging van in ra ce-wagens vluchtende misdadigers over te kunnen gaan. Het is al verscheidene malen voorgekomen, dat het spoor van bankroo- vers gedurende de vervolging werd verlo ren, doordat zij zich door do geweldige snelheid van een auto konden redden. Een vliegtuig dat de vluchtende wagen eenmaal in zicht heeft is inderdaad niet zoo licht af te schudden. WERKLOOZE ARTISTEN GAAN OP TOURNEE. Uit Amerika bereikt ons bericht, dat wij, wijl het ook in ons land actueel is, hieronder laten volgen. Werkloos verschrikkelijk lot! Voor eiken hand- of hoofdarbeider. Verloren de vreugde over het leven, vergeten vroeger durf en kracht. Dubbel erg voor den kuns tenaar, want hij verliest tegelijk het moei zaam verworven „kunnen". De violist zal als laatste schot zijn in strument bewaard hebben, om in dage- lijksch spel troost en nieuwe kracht te vin den. De artiest echter? De acrobaat, de koorddanser, de jongleur, de goochelaar al deze gestalten van een prcttigen, vroolij- ken avond? Hoe moeten zij zich gedurende de maanden of zelfs jaren, dat zij zonder engagement zijn, zich oefenen? Kunnen zij hun prestaties, bereikt in dikwijls jaren lange training, op hetzelfde peil houden, roesten de gewrichten niet, wordtm do spieren niet stijf en onbewegelijk? Zij hebben plaats, ruimte, toestellen en ook toeschouwers noodig, om tot goede verrichtingen in staat te blijven. Elke dag zonder oefening is een verloren dag. Ook aan hen, die reeds op middelbaren leeftijd gekomen (werklooze jaren tellen juist hier dubbel) vertwijfeld en zonder hoop waren, heeft men nu gedacht. En nu heeft men in New York een aantal van deze Rostelli's en Otto Reuter's in een autobus gezet, een programma voor hen opgesteld en hen voor eenige weken het platte land opgestuurd. In kleine stadjes, in dorpsherbergen, overal waar het begrip „variété" nieuw is, waar reeds de danseres, die als „tooneelnummcr" tusschen twee oude filmen optreedt, een ongekende sen satie beteckent, zulen zij dansen, voordra gen, goochelen, lenigheid en spierkracht in de enge omlijsting van het kleine tooneel ten toon stellen. Daar zullen zij weer pu bliek zien en toegejuicht worden. Uit honderden is het lot hun gunstig ge weest. Vol teleurstelling moesten nog velen achterblijver^ Het is in de eerste plaats niet de verdienste die hen trekt, al wordt ook na jaren werkloosheid het op een menschwaardige wijze verdiende brood ook als een zegen beschouwd. Maar meer dan al het andere is het de groote vreugde weer te mogen spelen, menschcn tot bijvalsstor- men op te winden, het reeds verroeste toe stel weer mooi blank te kunnen poetsen en al deze dingen van de zeldzame wereld van het variété weer te kunnen medemaken, dat deze menschen zoo vroolijk maakt. ting, een goede belegging beteekent, en hij verzuimt niet daarvan het profijt te trek ken. Wel zijn de sociale voorwaarden, waar onder de Amerikaansche arbeider werkt, nog tientallen van jaren bij Europcesche toestanden ten achter, maar meer en meer wint toch ook in het land van Roosevelt do gedachte plaats, dat arbeid niet zonder meer een speculatie-object mag zijn, maar een quacstie van to be or not to be voor een geheel volk. Het is begrijpelijk, dat, om tot een volkomen goed functionneeren- de organisatie te komen, er aan beide zij den offers moeten worden gebracht, en dat het streven van de N.I.R.A. er op is ge richt zoowel werkgevers als werknemers in deze richting op te voeden. Op den duur moet het zoo worden, dat de plaats waar arbeid wordt verricht een heiligdom wordt, dat met een zekeren eer bied wordt betreden en waarop men nog eens een liefdevollen blik werpt, voor men haar verlaat. mag men dan verwonderd zijn? Is het niet veeleer verwonderlijk, dat tot nu toe vliegvelden steeds tamelijk ver buiten de groote steden worden aangelegd, hoewel de tegenwoordige vliegtechniek het zeer goed mogelijk maakt, op een kleine ruimte tus schen de huizen-zee gelegen, te landen. Wel is dit niet mogelijk met het tot nu toe bijna uitsluitend gebruikte vliegtuig, dat naar het principe van het draagvlak ge bouwd is. Door zijn hooge landingssnel heid heeft het gewone vliegtuig een groot uitloopveld van noode, dat in het centrum van onze hedendaagsche groote steden niet is te maken. De mogelijkheid, op een zeer kleine ruimte te landen, bezit alleen de autogiro. De waardevolle eigenschap heeft voor dit toestel bij de Engelscho luchtvaartautori teiten groote interesse doen opwekken en ook in andere landen begint men over het voordeel van de „draagwieken" ernstig na to denken in ons land trekt b.v. de op de L.U.T.O. tentoongestelde auto-giro ieders belangstelling. Al sinds tien jaar ongeveer worden er bruikbare auto-giro's gebouwd en het is dan ook werkelijk onbegrijpelijk, dat zij eerst in de laatste jaren de zoozeer ver diende waardeering vindt. Haar uitvinder is de Spanjaard De Cierva, aan wien bij de constructie het ideaal van een lood recht startend en landend vliegtuig, dat buitendien in de lucht onbeweeglijk stil kan staan, voor den geest zweefde. Door leeken worden de draagwieken meestal met de hefwieken verwisseld, die op de plaats van de draagvlakken bevestigd zijn en door een motor worden aangedreven, waardoor het vliegtuig verticaal van de aarde wordt omhooggeheven. De auto-giro bezit deze horizontale wie ken evenzeer, maar deze worden niet door een motor aangedreven, maar slechts door den wind, die bij het voorwaarts vliegen ontstaat. Het vliegen zelf heeft plaats door een op de gewone wijze aangebrachte pro peller. Voor vluchten over grooten afstand zal de auto-giro de concurrentie van het ge wone vliegtuig wel niet kunnen weerstaan daar zij de phantastische snelheden van onze moderne machines wel nooit zal kun nen bereiken. Er bestaan echter een aan tal bijzondere doeleinden, waarbij het voor dcel van de auto-giro boven het gewone vliegtuig duidelijk in het oog springt. Zoo kent men in Engelsche militaire lucht vaartkringen de auto-giro een buitenge woon groote beteekenis als verkennings vliegtuig toe, daar zij, in de lucht stil staand, de luchtballon kan vervangen en tegelijktijdig de mogelijkheid bezit, niet door haar eigen beweeglijkheid aan vijan delijke aanvallen te ontrekken. Ook voor do luchtpost en politiedienst is de auto-giro uitermate geschikt. De Engel sche posterijen hebben door proefvluchten vastgesteld, dat het zonder meer mogelijk is, postzakken door een auto-giro van ge ringe hoogte af op de platte daken van postkantoren te laten vallen, of zelfs op zulke daken te landen. Er wordt daarom ernstig overwogen, bij wijze van proef op bet dak van het hoofdpostkantoor te Lon den een landingsplaats in te richten. Ook de Ixmdcnsche politie heeft, zich reeds meerdere malen van de bruikbaar heid van de auto-giro in de practijk over tuigd. Gezellige eetzalen, zindelijke wascbgelegenheden en doel matige garderobes. door M. DE BRETANI. De smerige plaats, waar de fabriek haar afval deponeert, is geen verblijf voor den arbeider om z'n vr ij en tijd door te brengen. werkgever en werknemer. Innige samen werking in alles! Zeker, politieke predi kers van het materialisme willen wel wijs maken, dat een dergelijke samenwerking onnatuurlijk is, maar voor den Amerikaan- schcn arbeider is het geen idealistisch stopwoord, neen, een punt van zijn pro gramma! Het principe van dat programma van alle Amerikanen is een wederzijdsche achting en gelijke plichten en rechten te1 genover staat en volk. De ondernemer van gisteren kwam zich geweldig „nationaal" voor, omdat hij hot niet erg op Marx voor zien had, in werkelijkheid handelde hij uit louter egoisme en vernederde den staat voor materialistische doeleinden. De arbei der van gisteren daarentegen was de op vatting toegedaan, dat hij tegenover den staat überhaupt geen rechten heeft, maar in de plaats daarvan alleen maar onaan gename plichten. Men moet hem daarbij ten goede houden, dat hij pas door de eco nomische politiek van zijn werkgever in de handen van internationale verleiders werd gedreven. Daarom is het natuurlijk, wanneer nu de organisatorische vorm van deze op den toekomst wijzende en krachtig zedelijke gedachte, het Amerikaansche arbeiders front, aan beide organisch in elkaar ge voegde deelen de nieuwgeschapcn onder nemersgemeenschap den roep laat hoo- ren: „Schept menschwaardige fabrieksste den." Het gaat velen fabrieksleiders als de in het begin vermeldde arbeider van het ver leden: de maatstaf voor een normale waar deering van sociale en gezonde eischen gaat verloren. Nu ziet hij, wat goede wil en samenwerking vermag. Hij ziet prettig uitgeruste eet- en waschgelegenheden, re creatie- en garderobezalen, die in regel rechte tegenstelling zijn met de meestal volkomen onbruikbare, „waschgelegenhe den" van vroeger en do donkere hoeken, dio voor kleedingbewaarplaats waren, en bemerkt daardoor, dat de werkplaatsen en ontspanningszalen, die zelfs niet aan de geringste eischen van zindelijkheid en ge zelligheid voldoen, hem onwaardig zijn. Do Amerikaanscho werkgever is, zooals elk zakenman, egoistisch, maar het is een gezond egoisme, dat hij nastreeft. Hij weet nu, dat een arbeider, die zijn taak in een prettige omgeving kan verrichten, tevre den is. En tevens weet hij, dat de presta ties van een tevreden mensch veel hooger zijn, dan van hem, die zijn arbeid alleen om z'n broodje verricht, en niet meer dan het hoog noodige doet. Dit alles heeft hem op de gedachte gebracht, dat het geld, uit gegeven voor verbeteringen in deze rich- Ook van deze rommelplaats, zou een mo- deltuin naar het voorgaande voorbeeld kunnen worden gemaakt. VLIEGTUIGEN LANDEN OP DAKEN. De auto-giro komt in trekLonden bouwt een vliegveld bóven de City. Van vliegtuigen, die op de daken van wolkenkrabbers landen en starten, leest men heel dikwijls in utopische romans, maar voorloopig dan ook uitsluitend daar. In de praktijk is men van het schoone ideaal, dat elk plat dak een luchthaven is, nog heel ver verwijderd. Mnar wanneer nu uit Londen mede- deelingen komen, mededeelingen, waaraan niet te twijfelen valt, over het bouwen van een vliegveld, boven de daken van de City Rechts: De schitterende waschge- legenheid in een modern georganiseerde fabriek. Een nadeel van een of andere zaak wordt eerst dan duidelijk, wanneer men het po- sitievo „tcgen"-voorbeeld er van kent. Een arbeider, wiens vader en grootvader in een vuile fabrieksplaats werkzaam waren, is maar al te gauw geneigd, de gebrekki- go sociale en hygiënische toestanden als vanzelfsprekend aan te nemen en zich over het „waarom" geen hoofdbrekens te maken. En dat was misschien wel goed ook: want zouden de Amerikaansche arbeiders in een tijd, toen wegens do sociale struc tuur van hun land aan een ingrijpende verandering niet gedacht kon worden, de ze punten al te duidelijk aan den dag ge komen zijn, dan zouden er misschien nooit de beroemde Amerikaansche arbeiders ge weest zijn. De „waschgelegenheld" van vroeger Een plaats, die niet bepaald tot zindelijk heid nitnoodigde Het Is in dezén arbeider te waardeeren, dat hij ondanks de vele tekortkomingen van menigo fabrikant uit den tijd van technischo hoog-conjunctuur zich met hart en ziel aan zijn werk gaf en de noodzake lijke hoeveelheid arbeidslust bewaarde, zonder hetwelk er geen volle 100 pet. werk mogelijk is. Tegenwoordig heeft zich echter de struc tuur in het groote arbeidsproces van het Amerikaansche volk terdege veranderd. De staat van Roosevelt haalde zooveel moge lijk de dikke tariefmurên naar beneden, die het verleden om den toestand van den werkgever en den werknemer opgetrok ken had en zette daarvoor in de plaats 'n standpunt, dat alleen maar toe te juichen Is: volkomen samenwerking tusschen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 4