De Uiver tweede te Melbourne De Boeing Transport derde Parmentier was uit de koers geraakt. KIJKEfl is K0J9PEn b.j CLOECK „DE UIVER Het oponthoud te Albury. Slecht landingsterrein. Wat gaat de Uiver verder doen. Minister Colijn over den tocht van de Uiver. De hulde der K.L.M. aan Scott en Black. Radio-hulde uit Londen De pech van de Panderjager. Woensdag 24 October 1934. Postrekening No. 23330 SCHAGER 78ste Jaargang. No. 9581 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. vil. P. Trapman Co., Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TI5N van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent Cbewijsno. inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Aan de groote spanning, die de men- schen urenlang in haar ban gevangen hield, is een einde gekomen. En een ge lukkig einde, want hedennacht 1.12 uur Amsterdamsche tijd is de Uiver op het vliegveld van Melbourne neerge streken, waarmee Nederland de tweede plaats in de snelheidsrace bezet. Na de start uit Charleville gingen vele uren voor bij, waarin omtrent de positie van de Uiver niets werd vernomen. Omstreeks vier uur des middags meldde Reuter, dat Parmentier blijkbaar den koers was kwijtgeraakt. Hij heeft boven Wodonga gecirkeld en draadloos S. O. S. signalen uitgezonden. De spoorweg-autoriteiten in de grenssteden Albu ry en Wodonga berichten, dat een vliegtuig boven deze steden heeft gecirkeld. Aan de draadlooze sta tions werd verzocht aan Parmentier zijn positie op te geven. Een later bericht meldt,: Parmentier en Moll schijnen niet te weten welke richting zij moeten inslaan. Om 14 uur Amsterdamschen tijd zou de „Uiver" zich bevonden hebben op 40 mijl ten Noorden van Albury. Thans zijn de vliegers boven het gebied van Wo donga, Reuter meldt dat de Douglas om 15.37 (Amst. tijd) geland is op de renbaan te Albury op 300 K.M. van Melbourne. Even tevoren had Reuter gemeld, dat Parmentier om 23.40 pl. tijd op 40 mijl van Albury gesignaleerd was. Gedurende uren werd er gewerkt om de machine, die op drassig terrein geland was, naar een vaster ge deelte te brengen; de benzine was uit Melbourne aan gevoerd en ten slotte gelukte het te 9.55 plaatselijke tijd d.i. 0.15 A. T. uit Albury te starten. Even later kwam het verlossende bericht, dat de vogel te Melbourne was neergestreken. Melbourne In afwachting van de Uiver. Melbourne. Nadat 30.000 enthousiasten getuige waren geweest van de behouden aankomst van de Britsche vliegers Scott en Campbell Black, die in- tusschen voor het eerst na drie dagen weer van een behoorlijke rust konden genieten, bestond groote twijfel omtrent de aankomst en vooral het tijdstip van aankomst der beide volgende mededingers. De Uiver was op 100 mijlen van Melbourne op mod- derigen bodem terecht gekomen, terwijl de Amerika nen Roscoe Turner en Pangborne wegens een motor defect te Bourke, d.i. op 27.3 mijlen ten Zuiden van Charleville moesten dalen. Zij waren om 9 uur 40 A.T. van Charleville vertrokken. De Uiver was om kwart over twaalven Amsterdam schen Tijd van Albury vertrokken en minder dan een uur later streek de Uiver met Parmentier en Moll en Van Brugge en Prins op het vliegveld van Melbourne neer. Het was toen 1 uur 12 A.T. Opnieuw was de belangstelling op het vlieg, veld enorm. Er moest vrl] baan worden ge maakt voor de officieele personen, die de be manning en de passagiers van de Douglas ge luk wilden wenschen met hun schitterende prestatie op het zoo moeilijke traject, gedu rende hetwelk zij zich voortdnrend Indachtig zijn geweest van het devies der K.L.M. „Sa- fety First". Onder daverend gejuich deelde de Neder- landsche consul te Melbonrne de leden der bemanning van de Uiver, de heeren Koene Dirk Parmentier, gezagvoerder, Jan Johan- nes Moll, eerste officier, Bouwe Prins, werk tuigkundige en Cornelis van Brugge, radio- telegraiist van de Uiver mede, dat het H.M. de Koningin had behaagd hen allen te benoe men tot ridder In de Orde van Oranje Nas sau. De landing te Albury prachtig gelakt, maar er was nog maar voor een half uur benzine aan boord. Parmentier, aldus een Reuter-bericht uit Albury, had nog maai' voor een half uur benzine, toen hij hier landde. Mrs. Peavock, de vrouw van den secretaris der Racing Club heeft een beschrijving gegeven van de landing. Het had den heelen nacht al geregend, maar daar na knapte het ietwat op. En midden op het binnen st© van de race course stond de blinkende machine, Zij had ettelijke malen over het veld gecirkeld: hon derden automobielen wierpen het licht hunner kop lampen op het veld en in dat overdadige licht maak te Parmentier een prachtige landing. De bemanning en de passagiers begaven zich daar na per auto naar Albury. Voor het vertrek uit Charleville, waar de laatste maal getankt werd, had Moll nog verklaard, dat men tot dan toe door buitengewone gunstige atmosferi sche omstandigheden was begunstigd. Daarna zijn boven de uitgestrekte wildernis, waar in de duister nis elk oriëntatiepunt ontbrak en ook weinig of geen radioverbinding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden begonnen. Te ruim half twaalf werden draadlooze seinen van de Uiver ontvangen, waarmee het vliegtuig verbinding met grondstations vroeg ten einde zich te kunnen orienteeren omtrent zijn positie of gepeild te kunnen worden. Omstreeks middernacht deelden de autoriteiten te Albury en te Wodongo mede, dat het vliegtuig onge veer GO minuten lang boven deze plaatsen en omge ving had gecirkeld. Te middernacht werd het toestel boven Beechworth, 40 mijl benoorden Albury gestig- nalejerd. Tenslotte besloot Parmentier een goed landings terrein te zoeken en slaagde hij er ondanks de duis ternis en de onbekenheid met het terrein in, het toe stel behouden op de renbaan van Albury neer te zet ten. Parmentier heeft nog via de radio verklaard, dat hij tweemaal heeft getracht boven een onweder uit te komen, maar dat hij er niet in geslaagd is. Hoog boven de bergen woedde het onweder met verschrikkelijke regen- en hagelstormen, die hem dwongen rechts omkeerd te maken. Het hooge plateau was met ijs bedekt. De resident van Albury heeft verklaard, dat Par mentier niet in staat was vele namen van plaatsen te verstaan, welke van de radio-stations werden op gevangen. Cootamundra, Tangambalanga zijn namen, welke de omroep niet goed kan doorgeven. Er zijn gisteren verschillende pogingen gedaan om de vliegers den weg te wijzen. De spoorlijn tusschen Albury en Melbourne was door fakkels verlicht. De Britsche kruiser Sussex, welke in de haven van Melbourne ligt, heeft met zoeklichten de lucht afge zocht. Passagier van de Uiver verteld. De heer Gillissen, de Nederlandschc passagier, ver telde aan een vertegenwoordiger van Reuter, dat het vliegtuig in een onweersbui was geraakt ter hoogte van Albury, tengevolge waarvan het van koers moest veranderen. Het onweer stelde de draadlooze instal latie vrijwel buiten werking, zoodat het vliegtuig geen draadlooze berichten kon ontvangen. Parmentier bemerkte de lichten van Albury en na met zijn vliegtuig drie cirkels te hebben beschreven, besloot hij te landen. De landing is, zooals boven gemeld, vlot geschied. De Uiver zit in den modder. Een telegram uit Melbourne aan de Londensche bladen meldt, dat Parmentier zoodra het begon te dagen den toestand van de Douglas heeft onderzocht en het bleek, dat hij diep in den zachten grond van de renbaan te Albury was weggezakt. Het zal vermoedelijk cenigen tijd duren alvorens het hem mogelijk zal zijn de vlucht te hervatten. Hij hoopt met behulp van planken het vliegtuig naar vas te ren grond te kunnen rollen en daarna naar Mel bourne te kunnen starten. Deze hoop is gezien den afloop, gelukkig verwe zenlijkt geworden. Het ging zoo goed. Vlotte landing te Charleville. Parmentier had nog bij zijn aankomst te Charle ville verklaard, dat allen zich best voelden. De duisternis viel juist in toen de „Uiver" hier bin nenkwam; de startofficier van het vliegveld gaf een waarschuwingssignaal om even te wachten met lan den tot de lichten waren aangestoken. Moll had ge zegd, dat hij niet begreep waar al die omslag voor noodig was. Parmentier maakte een perfecte landing. De Douglas bleef een uur en 15 minuten te Charle ville en vertrok bij klaar maanlicht. De Boeing Transport met de Amerikanen Roscoe Turner en Pangborne is derde gewor den in de snelheidsrace. Om 3.56 uur Amsterdamsche, tijd dus 2 nar 44 min. na de „Uiver" is het toestel te Mel bourne aangekomen. Rondvlucht over Australië en Indië. Amsterdam. Naar wij vernemen, ligt het in de bedoeling dat de „Uiver" na aankomst in Melbourne, een bezoek aan Sydney en Canberra brengt. Na ruim een week verblijf in Australië zal de Douglas naar Ned. Indië terugkeeron, waar het toestel eenigen tijd blijft om be zichtigd te kunnen worden. Op 12 November zal de „Uiver" dan uit Medan naar Nederland vertrekken. Minister Colijn verklaarde als volgt: Hoewel vervuld van de grootste waardee ring voor de bewonderenswaardige prestatie van de piloten Scott en Campbell Black, ge loof ik toch dat de vlucht van de Uiver van groote beteekenis is voor de ontwikkeling van de luchtvaart. Het feit, dat een gewoon ver keersvliegtuig. ondanks een 2000 K.M. langere route en een grooter aantal noodzakelijke landingen tot het innemen van benzine, slechts bij een race-vliegtuig achter bleef, is kortweg verbluffend. Melbourne. Zichtbaar verrast waren Scott en Black, toen na aankomst op het vliegveld Melbourne en na de eerste begroetings-redevoeringen en bloe men hun een groote krans werd aangeboden, voor zien van een lint in de Nederlandschc kleuren, dit de Nederlandsche consul te Melbourne den krani- gen vliegers in opdracht van de directie der K.L.M. overhandigde met een woord van hulde voor hun prachtige prestatie. Scott en Black verklaarden, dat zij deze krans het meest op prijs stelden van alle hulde betuigingen, die hun ton deel vielen, terwijl zij hun bewondering uitspraken voor de prachtige prestatie van de K.L.M. machine „Uiver" en zijn kranige bemanning. Voor de schitterende prestaties van de „Uiver". Do omroeper van den Britschen draadloozen dienst heeft zich op zeer waardeerendc wijze uitgelaten over de schitterende prestaties van de bemanning van de „Uiver". „De Nederlandsche bemanning, aldus de omroeper, die tot nu toe met de regelmatigheid van een trein had gevlogen, zonder eenige moeilijkheden te onder vinden, heeft de pech gehad op 160 mijl afstand van het eindpunt te moeten dalen op de renbaan van Albury. Door de duisternis was het buitengewoon moeilijk voor de piloten te ontdekken, waar zij zich bevonden. Een plaatselijk radiostation verzocht au tomobilisten, die zich in de omgeving van Albury bevonden, zich naar de renbaan te begeven en met hun koplichten het veld te verlichten, opdat de pi loten, ondanks het nachtelijke uur konden dalen. Het is dank zij die hulp, dat de landing vlot kon geschieden." Na herstel zal de reis naar Australië worden voortgezet. Geysendorfcr is gisteren te Calcutta aangekomen met den beschadigden propeller van de Panderja ger. Aan een correspondent van Reuter heeft hij verklaard, dat aan de schroef geen ernstige schade is toegebracht, zij is slechts verbogen. Zoo spoedig zij weer hersteld is, zullen Geysendorfcr en Asjes naar Allahabad gaan en doorvliegen naar Australië. Naar verluidt zou het toestel morgen reeds kunnen worden gerepareerd. Zie vervolg op Pagina 3. De „Uiver", het toestel, dat door zijn prestaties de oogen van de wereld op zich vestigt, is een technisch wonder, dat do volmaaktheid benadert. Er is, sedert de Douglas DC—2 met de Statendam onder geleide van Parmentier, die het vliegtuig voor do K.L.M. van de fabriek te Sancta Monica bij Los Angeles was gaan halen, in ons land werd gevoerd, al heel wat over meegedeeld, maar in deze dagen leest men der gelijke bijzonderheden met geheel andere oogen en daarom mogen de hoofdzaken daarvan nog wel eens worden gereleveerd. Van dit type heeft, zooals bekend is, Fokker de bouw- en verkoopslicentie voor geheel Europa, met uitzondering van Rusland, verworven. Voor hem had dit de beteekenis, dat hij de machine in serie kon bouwen voor een veel grootere markt dan Ne derland ooit zou kunnen opleveren, en seriebouw was noodzakelijk, omdat deze toestellen met zgn. dra gende huid geheel van metaal (duraluminium) zijn vervaardigd, en de kosten daarvan anders veel te hoog zouden zijn. Want na een jarenlange grondige bestudeering van alle in die richting gedane pogingen, heeft Fok ker den tijd rijp geacht om den bouw van geheel me talen vliegtuigen naast dien van gemengde construc tie ter hand te nemen, daarbij van de ervaring van anderen gebruik makende. Met het duraluminium, waarop het Douglas sys teem is gebaseerd, waren namelijk in den laatsten tijd veel grootere vorderingen gemaakt dan met de z.g.n. edelstaalconstructies, die bovendien zeer kost bare wals- en andere machines vcreischen. Met de hoogvaste staalsoorten kan bij groote vliegtuigen geen voldoende stijfheid worden verkregen en in dien reparaties moeten worden ondernomen, kan het staal, nadat het eenmaal zijn warmtebehandeling heeft ondergaan, niet meer bewerkt worden, zoodat beschadigde onderdeden geheel vervangen moeten worden. Zoo is men tot de multicel constuctio met dragon- de huid in duraluminium gekomen, die aan de vrij- dragende vleugels een aanmerkelijke torsie-stijfheid en tevens lichtheid verschafte. Door een groot aantal duraluminium langsprofielen, die op ongeveer 10 c.M. van elkaar aan den binnenkant van de huid zijn geklonken en verder door een aantal ribben, is de gladde huid van den vleugel versterkt. Mo* zijn twee luchtgekoelde motoren van 700 P.K. kan de Douglas op 2100 M. hoogte een maximum snelheid van 338 K.M. per uur halen, terwijl de lan- (ling&snclheid door gebruikmaking van landings- klappen tot slechts 98 K.M. per uur is teruggebracht. De cabine voor 14 passagiers is zoodanig geisoleerd, dat bij kruissnelheid het lawaai der motoren en schroeven daarin buitengewoon verzwakt doordringt Wji hebben bij een viucht kunnen constateeren, dat het overblijvende geraas minder luid is dan in een trein. Het landingstoestel Is intrekbaar. De wielen ver dwijnen echter niet geheel in den romp. waardoor cr bij opgetrokken stand geen gevaar is voor over den kop slaan bij een landing. I)e Fokker-fabriek in Amsterdam heeft reeds een groot aantal duraluminiumrompen voor vlicgbooten, drijvers voor watervliegtuigen, staartvlakken enz. gebouwd en zal haar staf nog met enkele specialisten voor geheel metalen vliegtuigen uitbreiden, zoodat alle waarborgen aanwezig zijn. dat ook op dit gebied Fokker zijn reputatie zal handhaven. Ziedaar in hoofdtrekken het type, dat ook door de Amerikaansche maatschappijen in zeer groot aantal is besteld, wat mede een bewijs is, dat het heeft ingeslagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1