Hoe Parmentier de koers verloor. nog geen drie dagen. tOePEIATIEVE ZIIIVEL8AHK ex, Firma G. de Waard Wij geven letters Ch. H. Th. Schmalz - Schagen U wilt toch ook letters Bij de Fa. de Waard DAMES-, HEEREN- ei KINDEI ARTIKELEN Batavia in twee dagen is van de grootste beteekenis. CONFECTIE HSH3 Marktberichten. CORNELIS, aardige verrassing. Grijpt deze Zesdaagsche-Aanbieding J. DE RUIJTER, MOLENSTRAAT. SCHAOEN. ALKMAAR, EEN PIANO Koopt nu Uw Handwerken en Wol „in 't Handwerkhuis". V. J. Molenaar. «IH lom Directeur Plesman vertelt van zijn telefoon* gesprek met Melbourne. - De Ulver in een onweersbui. - Knnststnk van een moeilijke landing bnitengewoon goed volbracht. In een onderhoud met persvertegenwoordigers ver telde de heer Plesman, directeur van de K.L.M., dat hij zich na de landing van do Uiver to Albury dade lijk in vérbinding gesteld had met den chef van 't vliegweren te Mclbourne, den heer Armstrong. Ma joor Afmstrong had hem medegedeeld, dat de Uiver veilig en wel te Albury aan de Murray-rivier op een noocflandingsterrein, een renbaan, was geland en dat de passagiers en do bemanning ongedeerd Wft- re/i. Het terrein was door den regen vrij zacht, maar l)Ct toestel heeft zonder beschadiging den grond be reikt cn was alleen „slightly bogged", d.w.z. ©enigs zins in do modder weggezakt. Majoor Armstrong bevestigde, dat de Uiver in een zwaar onweer, dat hem in het randgebergte, hetwelk ten noorden van Melbonrne ligt, heeft overvallen, ia afgedreven. Hij sprak zijn groote bewondering uit over de bestuurders die in do moeilijkste omstandigheden, bij stikdonke- ren nacht, zonder maan en bij zwaar weer, er ln ge slaagd zijn uit bet gevaarlljko gebergte weg te ko men en het landingsterrein van Albury te vinden. De hoor Plesman resumeerde nog even het verloop van den middag. Om iets over tweeën drong tot de K.L.M. het be richt van de aankomst te Mclbourne door, dat niet bevestigd en door het Reuter-bericht, dat de Ulver op 160 K.M. ten Noorden van Mclbourne gesigna leerd was, achterhaald werd. Toen daarop geen be richt van aankomst volgde, begreep men, dat er Iets niet in den haak was en heeft men Mclbourne op gebeld met het hierboven vermelde resultaat. Het onweer maakte do radio onklaar. Op het onweer, dat de Uiver heeft overvallen, kon niemand rekenen. Onweer in het gebergte is een van de meest onberekenbare dingen, waarmee de luchtvaart nog te kampen heeft. De meteorologische dienst is er nog niet op ingeschoten. Daarbij komt, dat tijdens onweer do radio dikwijls hapert. Bij nacht heeft men reeds met het z.g. zightofect to stel len, dat een afwijking in de radiopeiling kan opleve ren. Hierbij komt dan nog het terrein-effect, dat karakteristiek is voor bergterreinen. En tenslotte wordt hij onweer de radio vaak geheel en al uit geschakeld. Uit de mededeelingen van majoor Armstrong had de heer Plasman do conclusie getrokken, dat deze verschillende omstandigheden in het geval van de Uiver hun rol gespeeld hebben, wat des lo gemakke lijker kan, doordat het radiobaken te Mclbourne pas is opgericht cn men daar nog niet op de voor ver schillende weersomstandigheden vereischte correc ties Is ingepelld. Parmentier is blijkbaar reeds boven het randge bied geweest toen het onweer hem overviel en hij moet toen resoluut naar dc vlakte aan gene zijde ervan, in do richting van Gharleville, teruggekeerd zijn. In do vlaklo was er blijkbaar geen onweer, maar het was er evengoed stikdonker. Uit hetgeen er tot nu toe hekend is geworden moet men aflei den, dat. de Uiver langs het gebergte, dat, naar het Oosten hooger wordt, bewust Oostwaarts koers hoeft genomen Op het landingsterrein van Alhurv, waar van het bestaan den piloten bekend was. Dat hijdat terrein gevonden heeft en er met geen ander hulp middel dan do parachute lichten en koplichton van de Uiver geland is, moet als een b ij zondermcos- terstuk worden beschouwd, waaruit men tot vol doening van dc K.L.M. de conclusie mag trokken dat mot uitstekend materiaal en uiterst bekwame han den. ook onder bir.onder moeilijke omstandigheden nog geen stukken gemaakt behoeven te worden. Het is met dat al een dubbeltje op zijn kant geweest. De heer Plesman bracht in dit verband in herin nering, dat de K.L.M. van het begin de leuze veiligheid vóór roem op den voorgrond heeft gestold. Het publiek is tij dens don wedstrijd meer en meor in een soort van race-stemming gekomen en velen hoopten zelfs gron dig, dat Scott vast zou loopen, opdat dc Uiver maar als eerste kon aankomen. Deze opwinding is. ook toen de Uiver meer en meer voornon kwam te zitten, de K.L.M. vreemd gebleven. Haar instructies aan de WIJ GEVEN LETTERS! Wat U ook bij ons koopt. Wi) geven LETTERS voor lederen besteden halven gulden* Weest niet bang dat onze voorraden uitgeput raken. Wij kochten nieuwe sorteeringen. Vooral in onze afdeeling DAMES MANTELS JAPONNEN PULLOVERS - HEEREN ULSTERS COLBERT C0STUUM3 DA MES. en HEEREN FALCONS. Onze afdeeling MANUFACTUREN: Flanel. Baai, Handdoek, Theedoek, Baddoek, Tafelgoed, enz^ Is bnitengewoon gmorteerd. Ook DEKENS koopt U nergens goedkooper. Ledikanten Staaldraad Matrassen, Karpetten Gordijnen, Balatum Linoleum, KATSER NAAIMACHINES, enz. en*. piloten van de Uiver waren in de eerste plaats op veiligheid van passagiers, cr. bemanning en behou den overkomst van het toestel ingesteld. Dat do Uiver met dat al zoo'n goed figuur maakte, Was voor de K.L.M. een unngename verrassing, maar men is er de kluts niet bij kwijt geraakt. Nog hedenmiddag aldus do heer Plesman toen de triomfberichten reeds door de stad gittgeti, zat ik rustig in een conferentie. Komt de Uiver mor gen (d.i. Woensdag) te Mclbourne aan. dan 2ijh wij voor 1U0 pet. tevreden en heeft dc deleneming van onze maatschappij an den wedstrijd ten volle haar doel bereikt. Wellicht voegde de heer Plesman hieraan min of meer deemoedig toe zouden wij zoo zij geheel zonder incident to Melbourne was binnengeloopen, wat overmoedig geworden zijn. cllt is alsof er, evenals in het geval van de Peli kaan, een waarschuwing aan ons is gekomen. In normalo omstandigheden, d.w.z. op een behoor lijk ingericht vliegveld is het uit den aard der zaak niets bizotiders meer bij nacht te landen. Maar hier waren do omstandigheden ver van normaal. Dit is geen vliegvold, hot is een ronbaati „Duindigt" wierp de hoer Aler, chef van don vliegdienst cr tus- schen door en de omstandigheden haddon fa taal kuntlen worden en torwijl liet publiok buiten zich uan opgewonden voorbarigheid overgaf, had on ze *00 goed begonnen tocht een akelig slot kunnen krijgen, waaraan men niet moet donken. Dat Parmentier het er goed heeft afgebracht heoft een ieder bij de K.L.M. met stomme bewondering vervuld. Beteekenis van Ui ver-vlucht. Voor de Nederlandsche luchtvaart heeft de vlucht van de Uiver buitengewone boteekenis, niet alleen met het oog op een eventueele verbinding met Au stralië, maar ook voor de Indië-lijn. De afstand Mil- denhallBatavia werd in 52 uur volbracht. Ditbetee- kent natuurlijk niet, dat binnenkort een geregelde dienst met een dergelijken reisduur uitgevoerd zul kunnen worden. Na de vlucht met de Pelikaan b.v., die in vier etmalen on vier uren Batavia bereikte, werd het reisschema voor den zomerdienst 1934 op de Ihdië-lijn van 8 op IV* dag gebracht. In twee etmalen naar Batavia. De ware beteekenis van de vlucht is gclegon in het volgende: Hot is den piloten van de Ulver gelukt met het Douglfts vliegtuig in zijn standaard-uitrusting 011 met drie passagiers aan boord, ln ruim twee et malen naar Batavia te vliegen. Een nog betor resul taat met een toestel zonder passagiers en met een speciale uitrusting zou van niet zooveel beteekenis zijn geweest als dit. Want uit deze vlucht van de Uiver blijkt ten stelligste, dat een reis naar Indic met een Douglas-vliegtuig in 5a 6 etmalen, in plaats van twee, voor de passagiers een rustige, geriefelijk en aangename reis is, ook voor minder sporticYcn als dit drietal. DE OFFICISELB TIJD VAN SCOTT. Melbourne. Als officieele tijd wordt medegedeeld, dat Scott en Campbell Black den afstand van Mildenhall naar Melbourne hebben afgelegd in 70 nnr en 58 minuten. De belde vliegers waren bij hun aankomst te Melbourne doodelijk vermoeid. Zij hadden gedurende de geheele vlucht nagenoeg niet geslapen. De Nederlandsohe concul heeft den vliegers namens de K.L.M. bloemen en ge- lukwenschen aangeboden. Reods vele uren voor de aankomst van de Cornet met Scott en Campbell Black stond een menigte van vele duizenden op en nabij het vliegveld te Melbour ne in spanning te wachten, ondanks het feit, dat de regen het wachten niet aangenaam maakte. Meer dan 30.000 personen hadden zich naar het vliegveld begeven. Na do berichten uit Port Darwin, dat Scott motorpech had gehad, was de spanning over het verdere verloop van zijn vlucht nog gestegon. Na zijn landing te Charlesvillo was do hoop, dat de beide Engolsche vliegers erin zouden slagen de race te winnen, weer gestegon. Het vliegterrein was bij aankomst van de Cornet geheel afgezet en eerst toen het toestel was geland, worden de autoriteiten toegelaten. De eerste, ale de vliegers gelukwenschte, met hun overwinning, was de Nleuw-Zeelandsche avlaftice Jeanne Batten. Do officieele tijd, waarop de landing geschiedde, was te 5.54 uur Dinsdagochtend Arnstordamscho tijd. NOORDSCHARWOfDE, 24 Oct. 1700 Kg. aardappelen: Bevel, f 2.10, Bravo f 1.80, bl. aardappelen f 3.103.20, 5200 Kg. uion f 2/20— 2.30, drlel. f 1—1.50, grove f 2.60—2.80, gele nep f 1.20, 2400 Kg. peen f O.flo. Idem kleine f O.HO. 115 Kg. spercleboonen f G—12. roode kool 1.40-2-30, witte kool f 0.701.20, gele kool f 1.10, I). Witte kool f 0.70—1. BROEK OP LANGEND IJK, 24 Oct. Aanvoer: 3000 Kg. aardappelen: Bevelanders f2.10, eigenheimers f?. uien f 2.10—2.40, drielingen 1.10, grove f 2.50—2.70. 20.000 Kg. poen f 0.G0—0.00. 8000 Kg. bieten f 0.60— 1.70, 25UUO Kg. roode kool f 1.50—2.bU, 20000 Kg. wit te kool f 0.901.30, 15000 Kg. gele kool f I—1.G0, 15000 Kg. D. witte kool 1 0.70—1.30, 2500 stuks bloem kool.' Lcccrf f 8, Reus f 3/408, Lichto f 1.502£0. WARMENHUIZKN, 2 Oct. Aangevoerd: 2430 Kg. roode kool f 1.50—2.20, kalo f 1.10, 23800 Kg. witte kool 0.70-1.204, 23i50 Kg. D. wit kool f 1.10—1/20, 22b Kg. nep f 0.60, 4000 Kg. uien f 1.60—2.20, driel. f 1—1.20, grove f 250, 400 Kg. bl. aardappelen f 3.30, 155 Kg. slaboonen f 717. MEDEMBLIK, 23 Oct. Bonte aardappelen f 1.60. per 50 Kg. gele kool f 1 1.20, kroten f 0.78—1.40 per 100 Kg., slnhoonen f 1.70 1.S0 per 15 Kg., bloemkool f 4.80—6.10, wortelen f 0.850.90 per 100 stuks. AMSTERDAM, 23 October Ml Aardappelen: Zecuwsche bonten f 3.303.60, blauwen f 3/40—3.60, eigenheimer sf 3.203.30, klem poters f 2.75—2.80, bl. poters f 2.80—23*). Bevelandere f2.90 3, IJpolder eigenheimers f 3.20— 3.30, eigenheimers poters f 2.752.S0, Bevelanders f 2.903, Andijker bl. f 3.15—3.20, bonten 1 3.1 «5—3/20. Anna Panlowna zand f 2.80—3.50, Hillegommer f 2.80—3.50 alle9 per 70 Kg. Brentschc eigenheimers f 3.804.80 per 100 Kg., Flakkeesche eigenheimers f 3.203.30, eigenheimer» poters f 2.652.75, Spuische eigenheimers f 3.20—3.30, eigenh, poters f 2.652.75, Limburgschc industrie f 2.30—2.40, Noord-Holl. eigenheimers f 3.20—3.30 alles por 70 Kg. PURM EREND, 23 October 1934. Gemeentelijke Kaasbeurs. Verhandeld 20 partijen, wegende 43.000 K.G. Hoogste prijs f20. Handel ma tig. 14 stapels Boerenkaas f22, 23 volvette f 23. Han del vlug. 1281 K.G. boter f 1.45—1.50 per Kg., wef- boter f 1.30—1.40 per Kg. Runderen totaal 784 stuks. 410 vette koeien 5260 ct. per Kg., handel stug; 144 geldekoeicn f 80—140 pers tuk, handel stug; 95 melk koeien f 110—200 per stuk, handel stug; 35 stieren 3246 cb per Kg,, handel stug; 9 paarden f 60—130 per stuk, handel matig; 82 vette kalveren 3050 ct. per Kg., handel matig; 330 nucht. kalveren: voor do slacht f 38 per stuk, handel matig; voor do fok f 1020 per stuk, handel matig; 252 vette varkens voor de slacht 28—32 ct. per Kg., handel matig; 56 magere varken* f 916 per stuk, handel matig; 246 biggen f 011 per stuk, handel matig; 1200 scha pen f 6—22 per stuk, handel stug; 47 bokken f 3—8 por stuk, handel matig; kipeieren f 4.50—6, eend eieren f 2 per 100 stuks, piepkuikens f 0.350.45, óüde kippen en hanen f 0.25.37% per Kg., konijnen f 0.25—1.50, eenden f 0.200.00 per stuk; duiven 40 CL per paar; 660 ganzen f 1.75—2.65 per stuk; 106 öendeieren A f 2.05, 1821 kipeleren A 4.405.10, 014 idem B f 3—3.70, 146 schouwkfpeieren f 1.10 per 100 stuks. Coop. Centrale Eicrveillng Purmerend. 270.000 eendeieren f 1.052.00, 55.000 kipeioren: 70— 80 Kg. f 5.20—5.40, 65—66 Kg. f 5—5.20, 08-64 Kg. f 4.90—540, 60—02 Kg. f 4.70-5.10, 58—50 Kg. 1 4.50— 4.80, 36-57 Kg. f 4.30—1.60, 53-55 Kg. f 4.10—4.50, 50—62 Kg f 3.804.30, 45—49 Kg. f 2.40-3.80, alle* per 100 stuk». WOENSDAG 2i OCTOBER. V. C. J. B. Anna Paulowna. nam. half acht. Bijeenkomst Eonigste kennisgeving. Geboren: Zoon van C. KRAP en L. KRAPMolenaar. Haringhuizen. 23 Oct. 1934. VOERBIETEN te koop. Wed. W. METZEI.AAR, OudesluU. Te koop gevraagd: 10.0C0 Kg. VOERBIETEN door A. BAKKER Cz., Kreil, Darsln- gerhorn. kunt U ze gemakkelijk bekomen. De vele Artikelen in Voor Dames: Corsetten Corselets. Bustehouders. Mutsen Jumpers Kousen Handschoenen Zakdoeken Tricotages, enz. noodigen U beslist uit tot koopen. Voor Kinderen 1 Voor Heereai Pullover* SUpover* Vesten Overhemden Sokken Hoeden Petton Ondergoederen, ent. Bleyle Broeken Truien Pakjes Mutsen Schoolkousen, Enz. BI] een besteed bedrag van f 1.00 ontvangt U een Aanbevelend, SCHAGEN. tot Zaterdag a.s. aan. 4 pond doOrr. Paardenl. en 5 pd. «cdr. Spek f2.— K pond Boterhamworst cadeau. 4 pond Paardengehakt en 5 pd. gedr. spek voor f2.— inet K pond Boterhamworst cadenu 5 pond gesm. Koevel met een Metworst voor f2.— H pond Boterhamworst cadeau. 3 pond Paardenrollade en 5 pd. gedr. Spek voor 12. cn X pond Boterhamworst cadeau 5 pond mager Rookspek en 2 pd. doorr. Paardenlappen voor f2. H pond Boterhainworst cadeau. 3 pond Snucljije* f 1.—H pond Motworst cadeau. 1 pond Biefstuk en 1 pond gesmolten Koovet 5 n. Blanko Pnardenreuzel en 1 pd. Metworst voor 1 y* p. Baklappen en 1 pond Koevet 2 pond doorr. Paardenlappen en 1 pond Koevet voor 2H pd. Karbonaden fl.— Gekookte Ham. p. K p. 30 Extra fijn Rookvleesch, p. K p. 35 Boterhamworst. p. K p. 20 Bloedworst, per pond Metworst, per pond Leverworst, per pond fl.— f L— fl.— IL— 30 25 20 Beleefd aanbevelend, houdt zitting in Café „De Beurs" te Schagen elhen 2en en 4en Donderdag der maand, van halt 10 tot halt 12. DEPOSITO'S COUPONS HYPOTHEKEN. I Te koop gevraagd of te Huur: al» nieuw of in zeer goede condities. Br. met uitv. inlichtingen, als fabricaat, jaartal, houtsoort, prijs enz., ondor letter RH. Bur. van dit blad. I De grootste Heuse De laagste prijzen Letters en gratis voorlichting. Beleefd aanbevelend. Laagzljde 38 (naast Alb. Heijn.) bfï .si BETERE KWALITEIT MINIMUM PRIJZEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 3