Hoe Parmentier de
koers verloor.
nog geen drie dagen.
tOePEIATIEVE ZIIIVEL8AHK
ex,
Firma G. de Waard
Wij geven letters
Ch. H. Th. Schmalz - Schagen
U wilt toch ook letters
Bij de Fa. de Waard
DAMES-, HEEREN- ei KINDEI ARTIKELEN
Batavia in twee dagen is van de
grootste beteekenis.
CONFECTIE HSH3
Marktberichten.
CORNELIS,
aardige verrassing.
Grijpt deze Zesdaagsche-Aanbieding
J. DE RUIJTER, MOLENSTRAAT. SCHAOEN.
ALKMAAR,
EEN PIANO
Koopt nu Uw Handwerken en Wol
„in 't Handwerkhuis".
V. J. Molenaar.
«IH
lom
Directeur Plesman vertelt van zijn telefoon*
gesprek met Melbourne. - De Ulver in
een onweersbui. - Knnststnk van een
moeilijke landing bnitengewoon
goed volbracht.
In een onderhoud met persvertegenwoordigers ver
telde de heer Plesman, directeur van de K.L.M., dat
hij zich na de landing van do Uiver to Albury dade
lijk in vérbinding gesteld had met den chef van 't
vliegweren te Mclbourne, den heer Armstrong. Ma
joor Afmstrong had hem medegedeeld, dat de Uiver
veilig en wel te Albury aan de Murray-rivier op een
noocflandingsterrein, een renbaan, was geland en
dat de passagiers en do bemanning ongedeerd Wft-
re/i. Het terrein was door den regen vrij zacht, maar
l)Ct toestel heeft zonder beschadiging den grond be
reikt cn was alleen „slightly bogged", d.w.z. ©enigs
zins in do modder weggezakt.
Majoor Armstrong bevestigde, dat de Uiver in een
zwaar onweer, dat hem in het randgebergte, hetwelk
ten noorden van Melbonrne ligt, heeft overvallen, ia
afgedreven. Hij sprak zijn
groote bewondering uit over de bestuurders
die in do moeilijkste omstandigheden, bij stikdonke-
ren nacht, zonder maan en bij zwaar weer, er ln ge
slaagd zijn uit bet gevaarlljko gebergte weg te ko
men en het landingsterrein van Albury te vinden.
De hoor Plesman resumeerde nog even het verloop
van den middag.
Om iets over tweeën drong tot de K.L.M. het be
richt van de aankomst te Mclbourne door, dat niet
bevestigd en door het Reuter-bericht, dat de Ulver
op 160 K.M. ten Noorden van Mclbourne gesigna
leerd was, achterhaald werd. Toen daarop geen be
richt van aankomst volgde, begreep men, dat er Iets
niet in den haak was en heeft men Mclbourne op
gebeld met het hierboven vermelde resultaat.
Het onweer maakte do radio onklaar.
Op het onweer, dat de Uiver heeft overvallen, kon
niemand rekenen. Onweer in het gebergte is een
van de meest onberekenbare dingen, waarmee de
luchtvaart nog te kampen heeft. De meteorologische
dienst is er nog niet op ingeschoten. Daarbij komt,
dat tijdens onweer do radio dikwijls hapert. Bij
nacht heeft men reeds met het z.g. zightofect to stel
len, dat een afwijking in de radiopeiling kan opleve
ren. Hierbij komt dan nog het terrein-effect, dat
karakteristiek is voor bergterreinen. En tenslotte
wordt hij onweer de radio vaak geheel en al uit
geschakeld.
Uit de mededeelingen van majoor Armstrong had
de heer Plasman do conclusie getrokken, dat deze
verschillende omstandigheden in het geval van de
Uiver hun rol gespeeld hebben, wat des lo gemakke
lijker kan, doordat het radiobaken te Mclbourne pas
is opgericht cn men daar nog niet op de voor ver
schillende weersomstandigheden vereischte correc
ties Is ingepelld.
Parmentier is blijkbaar reeds boven het randge
bied geweest toen het onweer hem overviel en hij
moet toen resoluut naar dc vlakte aan gene zijde
ervan, in do richting van Gharleville, teruggekeerd
zijn. In do vlaklo was er blijkbaar geen onweer,
maar het was er evengoed stikdonker. Uit hetgeen
er tot nu toe hekend is geworden moet men aflei
den, dat. de Uiver langs het gebergte, dat, naar het
Oosten hooger wordt, bewust Oostwaarts koers hoeft
genomen Op het landingsterrein van Alhurv, waar
van het bestaan den piloten bekend was. Dat hijdat
terrein gevonden heeft en er met geen ander hulp
middel dan do parachute lichten en koplichton van
de Uiver geland is, moet als een b ij zondermcos-
terstuk worden beschouwd, waaruit men tot vol
doening van dc K.L.M. de conclusie mag trokken dat
mot uitstekend materiaal en uiterst bekwame han
den. ook onder bir.onder moeilijke omstandigheden
nog geen stukken gemaakt behoeven te worden. Het
is met dat al een dubbeltje op zijn kant geweest.
De heer Plesman bracht in dit verband in herin
nering, dat de K.L.M. van het begin de leuze
veiligheid vóór roem
op den voorgrond heeft gestold. Het publiek is tij
dens don wedstrijd meer en meor in een soort van
race-stemming gekomen en velen hoopten zelfs gron
dig, dat Scott vast zou loopen, opdat dc Uiver maar
als eerste kon aankomen. Deze opwinding is. ook
toen de Uiver meer en meer voornon kwam te zitten,
de K.L.M. vreemd gebleven. Haar instructies aan de
WIJ GEVEN LETTERS!
Wat U ook bij ons koopt.
Wi) geven LETTERS voor lederen besteden halven
gulden*
Weest niet bang dat onze voorraden uitgeput raken.
Wij kochten nieuwe sorteeringen.
Vooral in onze afdeeling
DAMES MANTELS JAPONNEN PULLOVERS -
HEEREN ULSTERS COLBERT C0STUUM3 DA
MES. en HEEREN FALCONS.
Onze afdeeling MANUFACTUREN: Flanel. Baai,
Handdoek, Theedoek, Baddoek, Tafelgoed, enz^ Is
bnitengewoon gmorteerd.
Ook DEKENS koopt U nergens goedkooper.
Ledikanten Staaldraad Matrassen, Karpetten
Gordijnen, Balatum Linoleum,
KATSER NAAIMACHINES, enz. en*.
piloten van de Uiver waren in de eerste plaats op
veiligheid van passagiers, cr. bemanning en behou
den overkomst van het toestel ingesteld. Dat do
Uiver met dat al zoo'n goed figuur maakte, Was voor
de K.L.M. een unngename verrassing, maar men is
er de kluts niet bij kwijt geraakt.
Nog hedenmiddag aldus do heer Plesman
toen de triomfberichten reeds door de stad gittgeti,
zat ik rustig in een conferentie. Komt de Uiver mor
gen (d.i. Woensdag) te Mclbourne aan. dan 2ijh wij
voor 1U0 pet. tevreden en heeft dc deleneming van
onze maatschappij an den wedstrijd ten volle haar
doel bereikt.
Wellicht voegde de heer Plesman hieraan min
of meer deemoedig toe zouden wij zoo zij geheel
zonder incident to Melbourne was binnengeloopen,
wat overmoedig geworden zijn.
cllt is alsof er, evenals in het geval van de Peli
kaan, een waarschuwing aan ons is gekomen.
In normalo omstandigheden, d.w.z. op een behoor
lijk ingericht vliegveld is het uit den aard der zaak
niets bizotiders meer bij nacht te landen. Maar hier
waren do omstandigheden ver van normaal. Dit is
geen vliegvold, hot is een ronbaati „Duindigt"
wierp de hoer Aler, chef van don vliegdienst cr tus-
schen door en de omstandigheden haddon fa
taal kuntlen worden en torwijl liet publiok buiten
zich uan opgewonden voorbarigheid overgaf, had on
ze *00 goed begonnen tocht een akelig slot kunnen
krijgen, waaraan men niet moet donken.
Dat Parmentier het er goed heeft afgebracht heoft
een ieder bij de K.L.M. met stomme bewondering
vervuld.
Beteekenis van Ui ver-vlucht.
Voor de Nederlandsche luchtvaart heeft de vlucht
van de Uiver buitengewone boteekenis, niet alleen
met het oog op een eventueele verbinding met Au
stralië, maar ook voor de Indië-lijn. De afstand Mil-
denhallBatavia werd in 52 uur volbracht. Ditbetee-
kent natuurlijk niet, dat binnenkort een geregelde
dienst met een dergelijken reisduur uitgevoerd zul
kunnen worden. Na de vlucht met de Pelikaan b.v.,
die in vier etmalen on vier uren Batavia bereikte,
werd het reisschema voor den zomerdienst 1934 op de
Ihdië-lijn van 8 op IV* dag gebracht.
In twee etmalen naar Batavia.
De ware beteekenis van de vlucht is gclegon in
het volgende: Hot is den piloten van de Ulver gelukt
met het Douglfts vliegtuig in zijn standaard-uitrusting
011 met drie passagiers aan boord, ln ruim twee et
malen naar Batavia te vliegen. Een nog betor resul
taat met een toestel zonder passagiers en met een
speciale uitrusting zou van niet zooveel beteekenis
zijn geweest als dit. Want uit deze vlucht van de
Uiver blijkt ten stelligste, dat een reis naar Indic
met een Douglas-vliegtuig in 5a 6 etmalen, in plaats
van twee, voor de passagiers een rustige, geriefelijk
en aangename reis is, ook voor minder sporticYcn als
dit drietal.
DE OFFICISELB TIJD VAN SCOTT.
Melbourne. Als officieele tijd wordt
medegedeeld, dat Scott en Campbell Black
den afstand van Mildenhall naar Melbourne
hebben afgelegd in 70 nnr en 58 minuten.
De belde vliegers waren bij hun aankomst
te Melbourne doodelijk vermoeid. Zij hadden
gedurende de geheele vlucht nagenoeg niet
geslapen. De Nederlandsohe concul heeft den
vliegers namens de K.L.M. bloemen en ge-
lukwenschen aangeboden.
Reods vele uren voor de aankomst van de Cornet
met Scott en Campbell Black stond een menigte van
vele duizenden op en nabij het vliegveld te Melbour
ne in spanning te wachten, ondanks het feit, dat de
regen het wachten niet aangenaam maakte. Meer
dan 30.000 personen hadden zich naar het vliegveld
begeven. Na do berichten uit Port Darwin, dat Scott
motorpech had gehad, was de spanning over het
verdere verloop van zijn vlucht nog gestegon. Na zijn
landing te Charlesvillo was do hoop, dat de beide
Engolsche vliegers erin zouden slagen de race te
winnen, weer gestegon.
Het vliegterrein was bij aankomst van de Cornet
geheel afgezet en eerst toen het toestel was geland,
worden de autoriteiten toegelaten. De eerste, ale de
vliegers gelukwenschte, met hun overwinning, was
de Nleuw-Zeelandsche avlaftice Jeanne Batten.
Do officieele tijd, waarop de landing geschiedde,
was te 5.54 uur Dinsdagochtend Arnstordamscho tijd.
NOORDSCHARWOfDE, 24 Oct.
1700 Kg. aardappelen: Bevel, f 2.10, Bravo f 1.80,
bl. aardappelen f 3.103.20, 5200 Kg. uion f 2/20—
2.30, drlel. f 1—1.50, grove f 2.60—2.80, gele nep f 1.20,
2400 Kg. peen f O.flo.
Idem kleine f O.HO. 115 Kg. spercleboonen f G—12.
roode kool 1.40-2-30, witte kool f 0.701.20, gele kool
f 1.10, I). Witte kool f 0.70—1.
BROEK OP LANGEND IJK, 24 Oct.
Aanvoer: 3000 Kg. aardappelen: Bevelanders f2.10,
eigenheimers f?. uien f 2.10—2.40, drielingen 1.10,
grove f 2.50—2.70.
20.000 Kg. poen f 0.G0—0.00. 8000 Kg. bieten f 0.60—
1.70, 25UUO Kg. roode kool f 1.50—2.bU, 20000 Kg. wit
te kool f 0.901.30, 15000 Kg. gele kool f I—1.G0,
15000 Kg. D. witte kool 1 0.70—1.30, 2500 stuks bloem
kool.' Lcccrf f 8, Reus f 3/408, Lichto f 1.502£0.
WARMENHUIZKN, 2 Oct.
Aangevoerd: 2430 Kg. roode kool f 1.50—2.20, kalo
f 1.10, 23800 Kg. witte kool 0.70-1.204, 23i50 Kg. D. wit
kool f 1.10—1/20, 22b Kg. nep f 0.60, 4000 Kg. uien
f 1.60—2.20, driel. f 1—1.20, grove f 250, 400 Kg. bl.
aardappelen f 3.30, 155 Kg. slaboonen f 717.
MEDEMBLIK, 23 Oct.
Bonte aardappelen f 1.60. per 50 Kg. gele kool f 1
1.20, kroten f 0.78—1.40 per 100 Kg., slnhoonen f 1.70
1.S0 per 15 Kg., bloemkool f 4.80—6.10, wortelen
f 0.850.90 per 100 stuks.
AMSTERDAM, 23 October Ml
Aardappelen: Zecuwsche bonten f 3.303.60, blauwen
f 3/40—3.60, eigenheimer sf 3.203.30, klem poters
f 2.75—2.80, bl. poters f 2.80—23*). Bevelandere f2.90
3, IJpolder eigenheimers f 3.20— 3.30, eigenheimers
poters f 2.752.S0, Bevelanders f 2.903, Andijker bl.
f 3.15—3.20, bonten 1 3.1 «5—3/20. Anna Panlowna zand
f 2.80—3.50, Hillegommer f 2.80—3.50 alle9 per 70 Kg.
Brentschc eigenheimers f 3.804.80 per 100 Kg.,
Flakkeesche eigenheimers f 3.203.30, eigenheimer»
poters f 2.652.75, Spuische eigenheimers f 3.20—3.30,
eigenh, poters f 2.652.75, Limburgschc industrie
f 2.30—2.40, Noord-Holl. eigenheimers f 3.20—3.30 alles
por 70 Kg.
PURM EREND, 23 October 1934.
Gemeentelijke Kaasbeurs. Verhandeld 20 partijen,
wegende 43.000 K.G. Hoogste prijs f20. Handel ma
tig. 14 stapels Boerenkaas f22, 23 volvette f 23. Han
del vlug. 1281 K.G. boter f 1.45—1.50 per Kg., wef-
boter f 1.30—1.40 per Kg. Runderen totaal 784 stuks.
410 vette koeien 5260 ct. per Kg., handel stug; 144
geldekoeicn f 80—140 pers tuk, handel stug; 95 melk
koeien f 110—200 per stuk, handel stug; 35 stieren
3246 cb per Kg,, handel stug; 9 paarden f 60—130
per stuk, handel matig; 82 vette kalveren 3050 ct.
per Kg., handel matig; 330 nucht. kalveren: voor do
slacht f 38 per stuk, handel matig; voor do fok
f 1020 per stuk, handel matig; 252 vette varkens
voor de slacht 28—32 ct. per Kg., handel matig; 56
magere varken* f 916 per stuk, handel matig; 246
biggen f 011 per stuk, handel matig; 1200 scha
pen f 6—22 per stuk, handel stug; 47 bokken f 3—8
por stuk, handel matig; kipeieren f 4.50—6, eend
eieren f 2 per 100 stuks, piepkuikens f 0.350.45,
óüde kippen en hanen f 0.25.37% per Kg., konijnen
f 0.25—1.50, eenden f 0.200.00 per stuk; duiven 40
CL per paar; 660 ganzen f 1.75—2.65 per stuk; 106
öendeieren A f 2.05, 1821 kipeleren A 4.405.10, 014
idem B f 3—3.70, 146 schouwkfpeieren f 1.10 per 100
stuks.
Coop. Centrale Eicrveillng Purmerend.
270.000 eendeieren f 1.052.00, 55.000 kipeioren: 70—
80 Kg. f 5.20—5.40, 65—66 Kg. f 5—5.20, 08-64 Kg.
f 4.90—540, 60—02 Kg. f 4.70-5.10, 58—50 Kg. 1 4.50—
4.80, 36-57 Kg. f 4.30—1.60, 53-55 Kg. f 4.10—4.50,
50—62 Kg f 3.804.30, 45—49 Kg. f 2.40-3.80, alle*
per 100 stuk».
WOENSDAG 2i OCTOBER.
V. C. J. B.
Anna Paulowna. nam. half acht. Bijeenkomst
Eonigste kennisgeving.
Geboren:
Zoon van
C. KRAP
en
L. KRAPMolenaar.
Haringhuizen. 23 Oct. 1934.
VOERBIETEN
te koop. Wed. W. METZEI.AAR,
OudesluU.
Te koop gevraagd:
10.0C0 Kg. VOERBIETEN
door A. BAKKER Cz., Kreil, Darsln-
gerhorn.
kunt U ze gemakkelijk bekomen.
De vele Artikelen in
Voor Dames:
Corsetten
Corselets.
Bustehouders.
Mutsen
Jumpers
Kousen
Handschoenen
Zakdoeken
Tricotages, enz.
noodigen U beslist uit tot koopen.
Voor Kinderen 1
Voor Heereai
Pullover*
SUpover*
Vesten
Overhemden
Sokken
Hoeden
Petton
Ondergoederen, ent.
Bleyle Broeken
Truien
Pakjes
Mutsen
Schoolkousen,
Enz.
BI] een besteed bedrag van f 1.00
ontvangt U een
Aanbevelend,
SCHAGEN.
tot Zaterdag a.s. aan.
4 pond doOrr. Paardenl. en 5 pd. «cdr. Spek f2.—
K pond Boterhamworst cadeau.
4 pond Paardengehakt en 5 pd. gedr. spek voor f2.—
inet K pond Boterhamworst cadenu
5 pond gesm. Koevel met een Metworst voor f2.—
H pond Boterhamworst cadeau.
3 pond Paardenrollade en 5 pd. gedr. Spek voor 12.
cn X pond Boterhamworst cadeau
5 pond mager Rookspek en 2 pd. doorr. Paardenlappen voor f2.
H pond Boterhainworst cadeau.
3 pond Snucljije* f 1.—H pond Motworst cadeau.
1 pond Biefstuk en 1 pond gesmolten Koovet
5 n. Blanko Pnardenreuzel en 1 pd. Metworst voor
1 y* p. Baklappen en 1 pond Koevet
2 pond doorr. Paardenlappen en 1 pond Koevet voor
2H pd. Karbonaden fl.—
Gekookte Ham. p. K p. 30
Extra fijn Rookvleesch, p. K p. 35
Boterhamworst. p. K p. 20
Bloedworst, per pond
Metworst, per pond
Leverworst, per pond
fl.—
f L—
fl.—
IL—
30
25
20
Beleefd aanbevelend,
houdt zitting in Café „De Beurs" te Schagen
elhen 2en en 4en Donderdag der maand,
van halt 10 tot halt 12.
DEPOSITO'S COUPONS HYPOTHEKEN.
I
Te koop gevraagd of te Huur:
al» nieuw of in zeer goede condities. Br. met uitv.
inlichtingen, als fabricaat, jaartal, houtsoort, prijs
enz., ondor letter RH. Bur. van dit blad.
I
De grootste Heuse De laagste prijzen
Letters en gratis voorlichting.
Beleefd aanbevelend.
Laagzljde 38 (naast Alb. Heijn.)
bfï .si
BETERE KWALITEIT
MINIMUM PRIJZEN