Een gordel van wegen rond Bergen ÜboeuxLScA o/i oaat Donderdag t November 1934. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9587 Natuurschoon moet ongeschonden blijven Tkïiq inia Ctqcüiettzfr DOODVONNISSEN WEGENS LANDVERRAAD. Midden-Amerika kantelt. Nieuwe daden van terreur inBarcelona. De strijd om Kiangsi. NEDERLANDSCHE MOTORBOOT VERGAAN. Met breede aftakkingen naar de kom der gemeente In verband met de ontwikkeling van het verkeer zijn de toegangs- wegen tot de gemeente beschouwd van een breed algemeen standpunt. HET WEGENNET. Een ieder die Bergen voor de eerste maal bezoekt, zal verrast zijn over de goed onderhouden wegen, niet slechts in het centrum van het dorp, doch ook in de buitenwijken. Men behoeft bijvoorbeeld maar het van Reencnpark en aangrenzende lanen te zien, om tot de overtuiging te komen, dat hier een royaal opgezet wegenplan tot uitvoering is gekomen. Jam mer daarom, dat er maar lukraak is gebouwd; zon der systeem. Men vindt er allerlei stijlen broederlijk bijeen. Een oude boerderij, zeer verdienstelijk gemo derniseerd, in de directe nabijheid van een hijper- modern woonhuis in hei-witten steen opgetrokken; een aardig landhuisje met hoog opgaand rieten dak, geflankeerd door twee huizen zonder eigen stijl, een paar lompe kasten, bedoeld om er in de zomer maanden zooveel mogelijk gasten in te stoppen. Het schitterende stuk natuur met de oude ren baan als middelpunt, moest hier noodgedwongen ten offer vallen aan de uitbreiding der gemeente, doch het was tegenover diezelfde natuur m.i. een staajtje van pieteit geweest, er iets zoo mooi moge lijks' voor in de plaats te geven. Maar we hebben het nu over de wegen en niet over de huizen, welke er langs liggen. En dus ter zake! Uitbreidingsplan Bergen Oost. Het hoofd der gemeente, burgemeester van Reenen stelde mij in de gelegenheid kennis te nemen van het nieuwe uitbreidingsplan, Bergcn-Oost en was zoo welwillend mjet den gemeente-architect, den heer J. Roggeveen, mij van voorlichting te dienen. In verband met de ontwikkeling van het steeds toenemende verkeer zijn de toegangswegen tot de gemeente beschouwd van een breed algemeen stand punt. De grondgedachte is geweest, geen hoofdweg dwars door het dorp, doch buiten er om heen, met breede aftakkingen naar de kom der gemeente. In de allereerste plaats is gedacht aan den Bergerweg, de rechtstreeksche verbinding met Alkmaar. De Bergerweg. De Bergerweg is zooals men weet reeds voor een belangrijk deel op fraaie wijze verbeterd en heeft zich voor wat die gedeelten betreft, goed aan gepast bij het snelverkeer. Bekijken we nu het we genplan, dan zien wij, dat het in de bedoeling ligt de bestaande hoeken bij het Achterpad de melkfa briek en café Rust Wat, af te snijden en dus den weg recht door te trekken. De daardoor ontstane stukken grond naast den weg komen vrij voor een aardige beplanting of om het fietspad voor een ©ogenblik een eindje van den weg to doen afwijken. Hierdoor krijgt de weg niet het karakter van een lang, recht stuk, doch behoudt zijn variatie en zijn natuurschoon. Een beplanting, zooals gedacht wordt, is reeds aangebracht tusschen den Nesdijk en de Melkfabriek, waar de rhododendrons in verschil lende kleuren tusschen het groen zeker een pret tige afwisseling geven. Op deze wijze hoopt men het vriendelijk karakter van den Bergerweg te behou den. Aan beide zijden van den weg komt, zooals dat reeds op ecnige gedeelten het geval is, een geasfal teerd fietspad; de breedte van den weg zal minimaal 20 M. bedragen. Do bruggen in den weg krijgen een breedte van minimaal 18 M., zoodat het verkeer op do brug zeer gemakkelijk gescheiden kan blijven. Teneinde bij de brug naast de melkfabriek een goed verloop to krij gen, zal de Ringvaart van de Bergermeer voor een gedeelte worden omgelegd. Het is daardoor moge lijk do brug to bouwen naast den bestaanden weg, waardoor er geen enkele stagnatie van het verkeer behoeft te ontstaan. Verbinding den Helder—Amsterdam. Tenslotte ligt het in do bedoeling den Bergerweg bij den voormaligen tol, op Alkmaarsch gebied, rechtdoor te trekken naar Alkmaar. Een aftakking op den Kanaaldijk tusschen Koedijk en Alkmaar zou in de toekomst een rechtstreeksche verbinding vormen met den Rijksweg HelderAmsterdam, zoodat men komende van den Helder en gaande naar Amsterdam, Alkmaar links zou laten liggen. Bij den ouden to! zou dan een aardig pleintje wor den gemaakt. Men is momenteel druk bezig met het afsnijden van den hoek bij café Rust Wat. Komt er geen on voorzien oponthoud, dan hoopt de gemeente in het komende voorjaar de bruggen gereed te hebben. Bergen, het mooie dorp, zoo vol van na tuurschoon, aan den voet van onze blon de Hollandsche duinen, moet ongetwijfeld vóór alles een open oog hebben voor de groote moeilijkheden, die de snelle ont wikkeling van het verkeer met zich brengt. Dat het dit inderdaad heeft, moge blijken uit de nieuwe uitbreidingsplan nen, welke voor de naaste toekomst zijn vastgelegd en waarover onze medewer ker, die in de gelegenheid was van deze nieuwe plannen onder deskundige voor lichting van burgemeester en gemeente architect kennis te nemen, in bijgaand artikel het een en ander schrijft. Verbinding Aikmaar—Schoorl. Gedacht is voorts aan de doortrekking van den Bergerweg ten behoeve van een rechtstreeksche ver binding Alkmaar—Schoorl. Deze weg is geprojec teerd Oostelijk van de Dr. van Peltlaan, langs het Russisch monument naar de Zuidlaan. De Zuidlaan zal haar voortzetting vinden in de richting van het kanaal en aansluiting geven op den nieuwen weg naar Langedijk, welko reeds is geprojecteerd op het Provinciaal wegenplan. Een af takking zal een verbinding met Schoorl tot stand brengen. Op deze wijze komen er van Bergen uit nieuwe wegen naar Schoorl en naar het Noord-Hollandsch Kanaal en het achterland. In dit gedeelte der gemeente, dus Oostelijk van de Dr. van Peltlaan en de Breelaan, zal uitsluitend pol derbebouwing worden toegestaan, m.a.w. de onder linge afstand tusschen de woningen moet minstens 50 M. bedragen. Hierdoor blijft het landelijk karak ter gewaarborgd. Wellicht ten overvloede wijs ik er in dit verband op, dat aan de Zuidelijke zijde der gemeente ook slechts polderbebouwing geoorloofd is. Verbinding met Egmond. De bestaande Heerenweg, welke de verbinding vormt met Egmond, Castricum en het daar achter gelegen land, voldoet niet meer aan de eischen door het snelverkeer gesteld en zal dus moeten worden IN PLATTE DOOSJES VAN 70stuks 70cent DE HANDIGSTE VERPAKKING VOOR DEN VESTZAK verbreed. Dat deze opgave niet eenvoudig is, staat wel vast. Immers: de Heerenweg is feitelijk be roemd om zijn natuurschoon en daarom dient er al les te worden gedaan, om dit natuurschoon zoo min mogelijk te schenden. Een gelukkig feit mag het worden genoemd, dat het gemeentebestuur zulks beseft in vollen omvang. De weg zal eon breede laan worden, zonder dat aan het karakter ervan veel wordt veranderd. De fraaie overwelving met loofhout zal dan ook blijven bestaan. Het rijwielpad zal geheel door het bosch worden geleid en zal, practisch gesproken, van den weg af niet zichtbaar zijn. Wat de verbinding met Egmond betreft, is onge twijfeld van belang een communicatie in Westelijke richting tusschen Nesdijk en het Wiertdijkje. Doch dat is voorloopig nog toekomst-muziek. Verbinding met Koedijk. Toen in het vorige jaar de smalle Oosterweg een breedte kreeg van 12 M. was er reeds van den Ber gerweg af een behoorlijke verbinding over den Ko- gendijk met Koedijk tot stand gebracht. Doch deze verbinding wordt nog geperfcctionneerd. Vanaf den tegenwoordigen overweg voorbij de steenfabriek zal namelijk do Kogendijk worden verlengd in Weste lijke richting, langs de Noordzijde van de trambaan, zulks in aansluiting aan de eene zijde bij den hoofd verkeersweg naar Schoorl en aan den anderen kant op den bestaanden weg naar Koedijk. De spoorkruisingen bij de Steenfabriek en ook hij de dr. -van Peltlaan komen hierdoor te vervallen. Iets, wat zéér zeker in het belang van het verkeer kan worden genoemd en ongetwijfeld de veiligheid op den weg ten goede komt. Het Bijk heeft blijkbaar ook het belang dezer ver binding ingezien en heeft maal regelen in voorberei ding, om den gevaarlijken hoek bij het Noord-Hol- landsch Kanaal (Kocdijker Vlotbrug) afdoende te verbeteren door het verleggen van den weg, waar door een behoorlijk uitzicht verkregen wordt. Do ge meente Bergen heeft zich bereid verklaard, ook aan deze belangrijke verbetering haar volle medewerking te verleenen. De aftakkingen naar het dorp. De aftakkingen van de hoofdverkeerswegen, welke zooals men uit het bovenstaande heeft kunnen op merken, alle om het dorp heen zijn geprojecteerd, worden gebracht op een breedte van 20 M. Althans wat betreft do hoof daders. Aan de Noordzijde van do spoorbaan zal een recht streeksche verbinding worden gemaakt met de dr. van Peltlaan en de zijwegen, ontworpen ten Noorden van die laan. Do aldaar gelegen terreinen zijn al reeds voor bebouwing in exploitatie gebracht. Onnoodig te zeggen, dat door deze plannen hot' station Oostdorp in de toekomst ongetwijfeld van beteekenis zal worden. Als aftakkingen noem ik voorts, den bestaanden Bergerweg van den Loudelsweg af; den Oosterweg en het tegenwoordige Spoorlaantje, dat dus even eens belangrijk wordt verbreed. Van meer plaatselijk belang is de doortrekking van de Komlaan naar de Breelaan, waardoor een rechtstreeksche verbinding wordt verkregen via Zuid laan naar Schoorl en het Noord-Hollandsch Kanaal. Voorts is gedacht aan de mogelijkheid van een uit breiding der kom in Oostelijke riching; in dat geval is er reeds een tweede weg om het dorp heen ge projecteerd. Een en ander is derhalve voor de toe komst geregeld; dat zou dan zijn een gordel om een gordel. Het gemeentebestuur wil intusschen de ontwik keling van 't dorp aldus leiden, dat een open bebou wing behouden blijft en dat slechts voor 'n klein ge deelte der gemeente en wel in de kom, waar zulks trouwens reeds bestaat, een lintbebouwing wordt toegestaan. Een gelukige coïncidentie mag het worden ge noemd, dat het grootste gedeelte der bebouwing aanleunt tegen het Natuurreservaat. Tenslotte zij nog opgemerkt, dat 't in de bedoeling ligt van het gemeentebestuur op belangrijke wegen, het rijwielverkeer steeds een aparte baan te geven. En hiermede heb ik U alles over dc wegen ver* teld. C t. a Nadruk verboden. Tengevolge van inwendige veranderin gen in de aardkorst. Een paar centi meter per eeuw. Volgens bevindingen der Amerikaansche seismolo gen vertoont het geheele gebied rondom de Groote Meren een langzame, kantelende beweging naar het Zuiden, welke haar oorzaak vindt in de inwendige veranderingen in de aardkorst. De spil dezer beweging is vrijwel in bet midden van het Ontario- en Erïemeer gelegen. Ten Noorden van dit aspunt stijgt het land, ten Zuiden ervan daalt het. Hoewel het slechts om een paar centimeter per eeuw gaat. zijn toch de gevolgen van dit kantelen duidelijk merkbaar. De Canadeezen, wonende aan den noordelijken oever van de merenketen, bemerken reeds geruimen tijd, hoe het water terugloopt en het strand zich verbreedt, terwijl aan do Amerikaansche kust de meren het land binnendringen. Oude, hooge boomen, die vroeger op den vasten grond stonden, worden thans onderwoeld en storten in de golven. Ramsay XdacLo&ald op weg naar de her opening van het Engelsche parlement, die Dinsdag plaats had. De geleerden verwachten dat deze lichte kantel- beweging mettertijd de geografische structuur «Ier geheele omgeving beduidend zal veranderen en een milder klimaat met zich zal brengen. Catastrophen zijn niet te verwachten, zoolang dit zeldzaam geologisch gebeuren zich zonder al te groo te spanning in de aardlagen afspeelt. Omvangrijke bommenvondst in Bilbao. Reuter meldt uit Madrid: In Barcelona werd een personenauto, waarin een fabriekseigenaar en drie andere personen waren ge zeten, door anarchisten bescheten. Eén der inzittenden werd gedood, terwijl dc andere drie zwaar werden gewond. In de onmiddellijke omgeving gelegen politiepos ten openden oogenblikkelijk het vuur op de anar chisten, die echter per auto konden ontkomen, zon der bekend te zijn. Het gaat hier om een wraakneming op den fabri kant, die ongeorganiseerde arbeiders in dienst had genomen. Bovendien werd in de Catalaansche hoofdstad nog een fascisten-leider door anarchisten doodgeschoten. In Bilbao vond de politie bij opruimingswerkzaam heden en depot met 700 bommen. Eveneens in Bilbao werd een sociaal-democratisch afgevaardigde, die aan den jongsten revolutionnairen opstand heeft deelgenomen, gearresteerd. Ook de leider der Baskische nationalisten is In arrest gesteld. Slachtoffers in Astnriö. 220 dooden. Madrid. Volgens een mededecling van het bu reau van den minister-president bedragen de ver liezen van het leger hij de gevechten in Asturië 220 dooden, 743 gewonden en 46 vermisten. Onder de dooden bevinden zich 22 officieren en 25 onderofficieren. Shanghai: Volgens de „Shanghai Times" hebben de Chineesche regeeringstrocpen de rommu- nisten verslagen in dc provincie Kiangsi, bij de ri vier de Pojan. Do stad Tschao-Schau werd door de Chineesche regeeringstroepen bezet. Een deel van de Chineesche communisten werd volledig in de pan gehakt. Bij het overtrekken van de rivier de Pojan bliezen de communisten do brug op, waarbij talrijke commu nisten den dood vonden. Talrijke personen door 't Volksgerecht ter dood veroordeeld. De namen nog niet bekend. Reuter meldt uit Berlijn: Het Volksgerecht heeft talrijke personen wegens landverraad ten profijte van vreemde mogendheden ter dood veroordeeld. Verscheiden anderen zijn ver oordeeld tot kerkerstraffen. De namen der veroordeelden zijn op het oogenblik nog niet bekend gemaakt. De persdienst van de justitie deelt mede, dat deze vergrijpen voor 2 Mei j.1. hebben plaats gehad en volgens de oude wetten zijn berecht. Krachtens de wet op landverraad zal voor derge lijke vergrijpen, begaan na 2 Mei slechts de doodstraf staan. De zeven opvarenden na 24 uur door een logger gered en behouden te IJmuiden aan wal gebracht. Gisteravond om acht uur is te IJmuiden binnen- geloopen het Duitsche politievaartuig Weser met aan boord zeven schipbreukelingen van het gezon ken Nederlandsche motorschip Jupiter van Delfzijl. Een verblindend zoeklicht bescheen den toeristen steiger te IJmuiden, aankondigende de aankomst van het Duitsche politievaartuig, waarvan des mid dags telegrafisch bericht was ingekomen, dat de ge heele bemanning van het Nedp/landschc motor vrachtschip Jupiter van de reederij Oosting te Delf zijl aan boord was genomen van den Duitschen log ger BV 7 Ilagcns uit Vogesack. Omtrent deze reis met ongelukkigen afloop ver nam de N.R.Ct., dat het schip Zondagmorgen half elf van Yarmouth naar Noorwegen was vertrokken met een lading haring, die niet in vaten was gekuipt, doch los gestort was in het ruim. Tot Zondagavond zeven uur ging alles goed. Even daarna bemerkte de bemanning, dat het schip eenigszins slagzij ging. Een nader ingesteld onder zoek wees uit. dat de lading was overgegaan. De toestand werd snel critiek. Binnen een half uur was alles beslist Om kwart voor acht ging de bemanning in de scheepsboot. Zij heeft nog gedurende een uur af en toe de lichten van de Jupiter gezien. Het weer werd steeds slechter en de equipage hn^veel van de koude te lijden. Maandagavond kwam de Duitsche logger Hagen» 'n zicht, die de bemanning aan boord heeft geno men. Bij deze redding ging de sloep verloren. Woens dagmiddag twee uur is de bemanning door het Duitsche politievaartuig Weser overgenomen, aajt boord waarvan de schipbreukelingen, drie Duit- =chers en vier Nederlanders, de grootst mogelijke medewerking heeft ondervonden. De vice-consul van Duitschland te IJmuiden heeft de bemanning onder dak doen verschaffen in het Koning Willem Huls. De Jupiter was 330 reeistertohnen groot en werd gevaren door schipper W. Komdeur uit Delfzijl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5